Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

8 documenten

Algemene beschouwingen - Bloemendaal is het waard om samen voor te knokken.

VVD VVD Bloemendaal 07-11-2019 05:08

Geachte collega’s, geacht college, geachte luisteraars in en buiten het gemeentehuis,

De VVD in Bloemendaal is trots op onze inwoners, ondernemers en instellingen. In al onze kernen, met in iedere kern haar eigen kwaliteiten en identiteit, is het uitstekend toeven. Dat gaat niet vanzelf, iedereen draagt daar zijn of haar eigen steentje aan bij. Als VVD-fractie en als gemeente Bloemendaal willen wij daar onderdeel van zijn en blijven, midden in de samenleving en dienstbaar aan de gemeenschap als geheel.

Bloemendaal is het waard om voor te knokken met elkaar!

Wij worden als volksvertegenwoordigers met grote regelmaat aangesproken. Over wat er goed gaat en over wat er beter kan, over kleine zaken en over zaken die grotere impact hebben op onze gemeenschap. Ook worden wij nadrukkelijk aangesproken op de beeldvorming die ontstaan is over de bestuurlijke verhoudingen in Bloemendaal.

Steeds vaker vragen betrokken inwoners bezorgd of wij het als volksvertegenwoordigers nog wel volhouden in de gemeente. Of wij nog de energie kunnen opbrengen om de gemeente en haar gemeenschap naar behoren van dienst te kunnen zijn. Of wij hulp nodig hebben, of zorgelijker, of de gemeente maar beter opgeheven kan worden.

Geachte Bloemendalers in alle kernen: het gaat goed met de gemeente Bloemendaal. Ja, er kunnen altijd zaken beter. Ja, het is soms ingewikkeld keuzes te moeten maken. Zeker wanneer wij keuzes moeten maken waar niet iedereen achter kan staan. Ja, het is nog altijd dankbaar werk om verantwoordelijkheid te mogen nemen. En het gaat goedkomen in Bloemendaal, het gaat goedkomen omdat wij het samen doen.

Daar hebben wij het als raadsleden ook over met de schoolkinderen uit groep 7 en 8 tijdens één van onze leukste activiteiten: het project raadslid in de klas. Daar vertellen wij de kinderen dat democratie alleen werkt als iedereen meedoet.

Dat is precies wat er nu in de gemeente Bloemendaal gebeurt. Het grootste deel van de gemeenteraad werkt op een respectvolle, positieve en constructieve manier met elkaar samen, ieder met eigen overtuigingen en uitgangspunten. Binnen de coalitiepartijen maar zeker ook daarbuiten. Er is geen enkele partij die het hier voor het zeggen heeft en besluiten worden genomen met wisselende meerderheden.

En zo hoort het ook, dat doet niet alleen recht aan de diverse achterbannen maar doet ook recht aan de Bloemendaalse samenleving als geheel. Uiteraard zou de VVD-fractie graag zien dat de gehele raad op die manier met elkaar werken wil. Dat lijkt helaas een utopie maar is wel iets waar wij graag op in blijven zetten.

Niet alleen de gemeenteraad is een belangrijk podium om samen te werken, dat geldt uiteraard ook voor de samenwerking met en binnen het college van Burgemeester & Wethouders, de samenwerking met de ambtelijke organisatie en de samenwerking met andere gemeenten, provincies en het Rijk.

Beste Bloemendalers: er wordt goed samengewerkt, in alle geledingen.

In alle kernen is het juist daardoor goed toeven. Het woongenot wordt immers in belangrijke mate gestimuleerd door zuinig te zijn op onze zeer groene omgeving, door in te zetten op veiligheid, door een zo goed mogelijke bereikbaarheid, door goede voorzieningen in de meest brede zin en door zorg voor elkaar.

Dit bereiken wij niet alleen door goed samen te werken binnen de overheid, dit lukt ook door de enorme vrijwillige inzet van inwoners en bijdragen door ondernemers. Dit laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien en wij bedanken dan ook alle betrokken Bloemendalers voor alle inbreng die geleverd wordt.

De VVD Bloemendaal voelt zich verantwoordelijk om het woongenot positief te blijven stimuleren vanuit onze bestuurlijke rol. Hiervoor is bestuurlijke rust, reinheid en regelmaat randvoorwaardelijk.

De VVD Bloemendaal zal in onze gemeente altijd verantwoordelijkheid blijven nemen voor die bestuurlijke randvoorwaarden en altijd verantwoordelijkheid nemen voor goed bestuur. Dat doen wij niet alleen omdat die verantwoordelijkheden in ons DNA zitten, dat doen wij vooral ook omdat het de moeite waard is in het belang van onze gemeenschap. Ook als het moeilijk is. Juist als het moeilijk is.

Dat het momenteel best moeilijk is staat vast, ons woongenot staat onder druk. Niet alleen in de gemeente Bloemendaal, dat geldt voor alle 355 gemeenten in het land. De kranten staan vol met gemeente besturen die aan de noodklok trekken. Gemeenten namen in de afgelopen jaren veel verantwoordelijkheden over van het Rijk. Dat ging vaak gepaard met forse bezuinigingen, met name bij de zorgtaken in het sociaal domein en de jeugdzorg in het bijzonder.

Als het Rijk niet of niet voldoende in beweging komt, en daar lijkt het een beetje op, zijn wij als gemeenten gedwongen tot pijnlijke keuzes. Gaan we bezuinigen op onderhoud, stellen we investeringen uit of moeten we voorzieningen afknijpen om de stijgende kosten te betalen? Ook in onze gemeente gaan we dat gesprek met elkaar aan. In de eerste maanden van volgend jaar gaat de gemeenteraad een kerntakendiscussie voeren.

Voor de VVD-fractie is dit aanleiding onze kernen in te gaan. Wij willen graag de inwoners, ondernemers en instellingen betrekken bij de oplossingen van morgen. Niettemin roepen wij alle landelijk vertegenwoordigde fracties in de raad en het college op samen met ons en de andere gemeenten in het land een helder geluid te blijven afgeven in Den Haag: “Kom op met extra geld voor gemeenten, dit gaat zo niet langer, dit gaat ten koste van teveel, dit gaat ten koste van ons aller woongenot.”

De kerntakendiscussie die wij gaan voeren heeft geleid tot een redelijk beleidsarme kadernota en daarmee een redelijk beleidsarme begroting 2020 die nu voor ligt. Dit is een nadrukkelijke keuze geweest van de gemeenteraad en wij bedanken het college en ambtelijke organisatie voor de voorbereidingen, de overzichtelijke presentatie en suggesties in de vorm van nieuwe voorstellen, om te komen tot een sluitende begroting.

Zoals eerder aangekondigd in de commissies steunen wij deze aanpak met de bijbehorende voorstellen met uitzondering van de alternatieve voorstellen. Wij beseffen terdege dat de belangrijkste en ongetwijfeld lastigste discussie hierdoor nu niet gevoerd zal worden maar verplaatst is naar de kerntakendiscussie. Dat wordt het moment om zaken goed tegen elkaar af te wegen en de noodzakelijke keuzes te maken.

Wij hebben er alle vertrouwen in dat wij met elkaar, met betrokken bestuurders, onze ambtenaren, onze inwoners, ondernemers en instellingen tot gedragen oplossingen kunnen komen. Oplossingen in het belang van ons te koesteren woongenot. Oplossingen in het belang van ons allemaal. Oplossingen waarmee we Bloemendaal ook voor de toekomst zelfstandig houden.

Dank u wel.

Uitgesproken door Albertine Zoetmulder, fractievoorzitter VVD, op 7 november 2019

Gemeenteraad geeft duidelijk signaal af.

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Bloemendaal 24-04-2019 06:58

De VVD heeft een verbindende rol gespeeld bij de aanname van een belangrijke motie tijdens de raadsvergadering van 18 april jl. Met de motie wordt verduidelijkt wanneer het college van B&W de raad geen informatie hoeft te geven, indien naar haar mening het openbaar belang zich daartegen verzet. De gemeenteraad heeft de motie aangenomen met 15 van de 17 aanwezige stemmen, en met 6 van de 8 partijen verenigd. Hiermee geven we het college een zetje in de rug, dat ze niet altijd maar alle vragen van raadsleden hoeven te beantwoorden, zodat ze zich weer volledig kan richten op het besturen van onze mooie gemeente Bloemendaal.

 

Het afgelopen jaar is er een trend ontstaan van steeds meer vragen stellen aan het college van B&W. Op zich lijkt daar niets mis mee. Het recht om vragen te stellen is immers een grondrecht van de gemeenteraad, om de controlerende taak op het bestuur uit te kunnen oefenen. Dit is geregeld in art. 169 van de Gemeentewet. Maar het valt op dat de vragen van een beperkt aantal raadsleden komt en niet altijd dienen om het college te controleren. Steeds vaker worden ook vragen gesteld die ogenschijnlijk een persoonlijk doel dienen. Bovendien gaan steeds meer vragen over het handelen van ambtenaren, terwijl raadsleden het bestuur controleren, en niet de ambtenaren rechtstreeks.

Dit liep de spuigaten uit en de VVD vindt dat onaanvaardbaar. Om daar paal en perk aan te stellen heeft de VVD met CDA een motie voorbereid en een andere motie van VDB gesteund. De gemeenteraad heeft in haar vergadering, bijeen op 18 april jl, een duidelijk signaal aan het college gegeven door de 2 moties aan te nemen. De motie van de VVD en CDA werd mede ingediend door GroenLinks, D66, VDB en PvdA. De moties geven beide een nadere inkleuring van de uitzonderingsgrond, het openbaar belang, uit art 169 in lid 3 van de Gemeentewet, op basis waarvan het college niet altijd alle gevraagde informatie hoeft te verstrekken. Natuurlijk geldt alles wat is bepaald in de moties alleen voor zover dit is toegestaan binnen de grenzen van de wet.

Achtergrond moties:

Motie 1, op initiatief van VVD en CDA, en mede ingediend door GroenLinks, D66, VDB en PvdA, verduidelijkt het begrip openbaar belang uit artikel 169 lid 3 van de Gemeentewet. Het college van B&W mag weigeren om informatie te verstrekken aan een raadslid dat bijvoorbeeld een geding heeft lopen bij een rechterlijke instantie tegen de gemeente Bloemendaal, of een ander persoonlijk belang heeft bij de gevraagde informatie. Daarnaast kan B&W besluiten de termijn om informatie te verstrekken te verlengen, om tegen te gaan dat een verzoek van een individueel raadslid een onevenredig beslag legt op de gemeentelijke organisatie. B&W moeten wel steeds de reden toelichten, en de gemeenteraad heeft het laatste woord en zal in meerderheid beslissen over een afwijzing van informatie. 

 

Motie 2, op initiatief van VDB, werd aangenomen met steun van VVD en CDA, maar helaas zonder collegepartij D66 en andere oppositiepartijen. HvB had op moment van stemming de raadszaal al verlaten. De motie vraagt B&W om maatregelen te nemen om de ontwrichtende en kostenverhogende gevolgen van ongerechtvaardigde verzoeken om inlichtingen van individuele raadsleden tegen te gaan. Het ziet er daarbij vooral op toe dat alleen de informatie die een raadslid nodig heeft voor zijn controlerende taak van het bestuur, hoeft te worden gegeven. En dus niet alle voorbereidende drafts en afwegingen van ambtenaren en collegeleden.

Wij hopen met de hele VVD fractie en versterkt door de samenwerking met andere partijen, dat het college zich weer volledig kan gaan richten op het besturen en het maken van nieuw beleid. Dat acht de VVD veel nuttiger dan te verzanden in een stroom van vragen die het openbaar belang niet dient.

 

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD Bloemendaal

Sander Kiesouw is onze nummer 6 op ...

VVD VVD Kampen 29-01-2018 18:30

Sander Kiesouw is onze nummer 6 op de lijst. Sander heeft zijn achtergrond in de financiële wereld en zet zijn expertise graag in om kritisch naar de uitgave van belastingen binnen de gemeente Kampen te kijken.

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

Eén gemeente Hoeksche Waard is erdoor

VVD VVD Oud-Beijerland 06-07-2016 07:36

https://oudbeijerland.vvd.nl/nieuws/15581/een-gemeente-hoeksche-waard-is-erdoor

Commissaris van de koning Jaap Smit en gedeputeerde Rogier van der Sande maakten het historische besluit op dinsdag 5 juli bekend in dorpshuis Streona in Strijen. Volgens hen is één gemeente sterker dan vijf afzonderlijk. Zij geven aan de herindeling de voorkeur boven het alternatief, vijf zelfstandige gemeenten met daarboven een Hoeksche Raad die belangrijke beslissingen voor het eiland neemt. 

Eén gemeente is volgens GS slagvaardiger dan vijf. Provinciale Staten en later de Tweede Kamer moeten de eilandfusie nog wel goedkeuren. De fusie moet per 1 januari 2010 een feit zijn..

MeerderheidHet besluit tot een herindeling valt slecht bij een flink aantal politieke partijen in de Hoeksche Waard. Een meerderheid in de raden van Binnenmaas, Cromstrijen en Korendijk wilde een versterkte samenwerking van de vijf gemeenten. Alleen de raden in Oud-Beijerland en Strijen, lokale partij Strijens Belang uitgezonderd, kozen volmondig voor een fusie. Het besluit van GS heeft verregaande gevolgen. Zo zal de Hoeksche Waard na een herindeling nog slechts één burgemeester en veel minder wethouders en raadsleden tellen. Ook is er straks nog slechts één gemeentehuis, waarvan de plek nog moet worden bepaald.

Bestuurlijke toekomst Hoeksche Waard - aanbieding financiële scan

VVD VVD Zuid-Holland 11-05-2016 10:48

Brief aan de colleges en gemeenteraden van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen vanuit Gedeputeerde Staten

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/14475/bestuurlijke-toekomst-hoeksche-waard-aanbieding-financiele-scan

Geachte burgemeesters, wethouders en raadsleden,

Zoals in mijn brief van 28 januari 201 6 aangekondigd, is er door de provincie Zuid-Holland een financiële scan uitgevoerd voor de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard. De uitkomsten hiervan zijn op 25 april 2016 aan een afvaardiging van u gepresenteerd. Het is mij een genoegen om u hierbij het rapport aan te bieden.

In de scan zijn de financiële gevolgen berekend van een eventuele fusie van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen. Ook zijn voor zo ver mogelijk de financiële gevolgen van een keuze voor versterkte samenwerking tussen de gemeenten in beeld gebracht. De kosten van versterkte samenwerking kunnen op dit moment echter alleen kwalitatief worden beschreven omdat de uitwerking onvoldoende concreet is om de financiële gevolgen te kwantificeren.

Voor de conclusies van de financiële scan wordt verwezen naar het bijgevoegde rapport. Een aantal bevindingen zijn als volgt. 

Een eventuele fusie van de gemeenten zal leiden tot een verlaging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds van t € 1,3 miljoen. Tegelijkertijd bespaart een nieuwe gemeente echter ook t € 1,3 miljoen op bestuurslasten. Dat zijn de kosten voor onder meer bestuurders, raadsleden griffiers en secretarissen.

Bij iedere gemeentelijke herindeling worden door het rijk zogenoemde frictiekosten vergoed. Dat zijn de kosten die eenmalig worden gemaakt bij een fusie, zoals o.a. reorganisatiekosten. De vergoeding van het rijk hiervoor zal voor een eventuele fusie van de gemeenten in de Hoeksche Waard totaal € 21,5 miljoen gaan bedragen. Een eventueel overschot mag de nieuwe gemeente vrij besteden. Voor het versterken van de samenwerking heeft het rijk geen regeling om frictiekosten te vergoeden.

De uitkering van de zogenoemde BUIG gelden voor het betalen van bijstandsuitkeringen is aan grotere gemeenten hoger dan aan kleinere gemeenten. Door een eventuele fusie zal in de Hoeksche Waard een nieuwe gemeente ontstaan met circa 85.000 inwoners. Een gemeente van deze omvang zal uit de uitkering van de BUIG gelden structureel € 2 miljoen per jaar meer gaan ontvangen dan de huidige 5 gemeenten gezamenlijk. Een eventueel overschot mag de nieuwe gemeente vrij besteden.

Vervolgproces

Op 12 mei 2016 zal een openbare bijeenkomst worden georganiseerd waar de uitwerking van de versterkte samenwerking door voorstanders van dit model en de financiële scan door de provincie zullen worden gepresenteerd. U bent van harte uitgenodigd om deze bijeenkomst bij te wonen. De exacte tijd en locatie zullen via het Kompas en de provinciale website www.ozh.nl/hw worden gecommuniceerd.

Op 5 juli zullen Gedeputeerde Staten een besluit nemen over de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard. Zowel de uitwerking van de versterkte samenwerking als de uitkomsten van de financiële scan zullen hierin worden meegenomen.

Met vriendelijke groet,

R.A.M. van der Sande

Bestuurlijke toekomst Hoeksche Waard - aanbieding financiële scan

VVD VVD Oud-Beijerland 02-05-2016 06:53

Brief aan de colleges en gemeenteraden van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen vanuit Gedeputeerde Staten

https://oudbeijerland.vvd.nl/nieuws/14427/bestuurlijke-toekomst-hoeksche-waard-aanbieding-financiele-scan

Geachte burgemeesters, wethouders en raadsleden,

Zoals in mijn brief van 28 januari 201 6 aangekondigd, is er door de provincie Zuid-Holland een financiële scan uitgevoerd voor de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard. De uitkomsten hiervan zijn op 25 april 2016 aan een afvaardiging van u gepresenteerd. Het is mij een genoegen om u hierbij het rapport aan te bieden.

In de scan zijn de financiële gevolgen berekend van een eventuele fusie van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen. Ook zijn voor zo ver mogelijk de financiële gevolgen van een keuze voor versterkte samenwerking tussen de gemeenten in beeld gebracht. De kosten van versterkte samenwerking kunnen op dit moment echter alleen kwalitatief worden beschreven omdat de uitwerking onvoldoende concreet is om de financiële gevolgen te kwantificeren.

Voor de conclusies van de financiële scan wordt verwezen naar het bijgevoegde rapport. Een aantal bevindingen zijn als volgt. 

Een eventuele fusie van de gemeenten zal leiden tot een verlaging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds van t € 1,3 miljoen. Tegelijkertijd bespaart een nieuwe gemeente echter ook t € 1,3 miljoen op bestuurslasten. Dat zijn de kosten voor onder meer bestuurders, raadsleden griffiers en secretarissen.

Bij iedere gemeentelijke herindeling worden door het rijk zogenoemde frictiekosten vergoed. Dat zijn de kosten die eenmalig worden gemaakt bij een fusie, zoals o.a. reorganisatiekosten. De vergoeding van het rijk hiervoor zal voor een eventuele fusie van de gemeenten in de Hoeksche Waard totaal € 21,5 miljoen gaan bedragen. Een eventueel overschot mag de nieuwe gemeente vrij besteden. Voor het versterken van de samenwerking heeft het rijk geen regeling om frictiekosten te vergoeden.

De uitkering van de zogenoemde BUIG gelden voor het betalen van bijstandsuitkeringen is aan grotere gemeenten hoger dan aan kleinere gemeenten. Door een eventuele fusie zal in de Hoeksche Waard een nieuwe gemeente ontstaan met circa 85.000 inwoners. Een gemeente van deze omvang zal uit de uitkering van de BUIG gelden structureel € 2 miljoen per jaar meer gaan ontvangen dan de huidige 5 gemeenten gezamenlijk. Een eventueel overschot mag de nieuwe gemeente vrij besteden.

Vervolgproces

Op 12 mei 2016 zal een openbare bijeenkomst worden georganiseerd waar de uitwerking van de versterkte samenwerking door voorstanders van dit model en de financiële scan door de provincie zullen worden gepresenteerd. U bent van harte uitgenodigd om deze bijeenkomst bij te wonen. De exacte tijd en locatie zullen via het Kompas en de provinciale website www.ozh.nl/hw worden gecommuniceerd.

Op 5 juli zullen Gedeputeerde Staten een besluit nemen over de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard. Zowel de uitwerking van de versterkte samenwerking als de uitkomsten van de financiële scan zullen hierin worden meegenomen.

Met vriendelijke groet,

R.A.M. van der Sande

Proces bestuurlijke toekomst Hoeksche Waard

VVD VVD Oud-Beijerland 28-01-2016 09:35

Gedeputeerde Staten (GS) hebben op 12 januari 2016 een werkbezoek gebracht aan de Hoeksche Waard.

https://oudbeijerland.vvd.nl/nieuws/12493/proces-bestuurlijke-toekomst-hoeksche-waard

Werkbezoek GS aan Hoeksche Waard 

Gedeputeerde Staten (GS) hebben op 12 januari 2016 een werkbezoek gebracht aan de Hoeksche Waard. Samen met de maatschappelijke organisaties is gesproken over integrale gebiedsontwikkeling en opgaven voor de Hoeksche Waard. Ook spraken GS met de colleges van B&W van de 5 gemeenten over de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard en het starten van een arhi-procedure. 

 

Bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard 

Alle colleges zijn het er over eens dat de gemeenten in de Hoeksche Waard een ongedeelde toekomst hebben en niets doen geen optie is. GS hebben ervoor gekozen om de betrokken partijen, waaronder in ieder geval de colleges, de gemeenteraden, het maatschappelijk middenveld, de bevolking en overige betrokken overheden het komende half jaar in de gelegenheid te stellen tot overleg over de bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard. 

 

Het overleg zal plaatsvinden in het kader van de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi). "De arhi-procedure stelt ons in staat om betrokken partijen aan tafel te krijgen en om verantwoordelijkheid voor het zoeken en vinden van een oplossing te nemen. Voor de zomer zullen wij aangeven of de bestuurlijke toekomst ligt in versterkte samenwerking of herindeling", aldus gedeputeerde Rogier van der Sande. 

 

Discussie met maatschappelijk middenveld 

Een onderdeel van het werkbezoek was het gesprek met het maatschappelijk middenveld van Hoeksche Waard. Tijdens dit gesprek hebben verschillende partijen korte presentaties gegeven over hun eigen opgaven en welke opgaven zij zien voor de Hoeksche Waard. Vervolgens is er een bezoek gebracht aan de noordrand van de Hoeksche Waard waar integrale gebiedsontwikkelingen spelen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.