Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

12 documenten

CDA bijdrage kadernota op 18 juni 2020

CDA CDA VVD Winterswijk 18-06-2020 21:34

Bijdrage CDA kadernota Afgelopen week hoorden wij het college spreken over een mammoettanker die een speedboot moet worden, maar het CDA ziet toch vooral voor zich dat het college op volle zee zit en dat het schip de koers kwijt is. Daarnaast is de boot lek en is er te veel ballast aan boord en dan moeten de coronagolven nog komen. Wij vragen ons af of de bemanning wel enig idee heeft welke koers ze moeten varen om ergens weer de vaste wal te vinden. Deze kadernota is bedoeld om ideeën en wensen op te halen. Als CDA willen we graag de helpende hand bieden om schipbreuk te voorkomen. Mijn bijdrage concentreert zich daarom op 3 vraagpunten: Wat is ballast die overboord kan?; Hoe dichten we zo goed mogelijk het lek (en daarmee bedoel ik het financiële lek) ?; Wat is de juiste koers? 1 Allereerst de ballast: Zoals we nog weten moest het met dit college allemaal veel ambitieuzer dan in vorige perioden. En daarom zit Winterswijk nu opgezadeld met een grote balast en financiële tekorten. Er moest een waterstoftankstation komen, een Cultuurkwartier, een groot energiefonds van 25 miljoen en dan nog Terra Temporalis. Om met dat laatste te beginnen; het CDA is op zich nog wel voor een TT, maar de vraag is of een fonkelnieuw gebouw op die plek met een groot aantal parkeerplaatsen nu wel verstandig is om nog maar niet te spreken van het verleggen van de Steengroeveweg. Is dat niet investeren in stenen en asfalt. Dus ballast? En is ook het Cultuurkwartier niet investeren in stenen? Uiteraard, het CDA is voor het behoud van het cultuur- en muziekonderwijs, maar voor een investering in een peperduur nieuw gebouw naast het bestaande gebouw zijn ook alternatieven te bedenken. Ook van het verplaatsen van de bibliotheek kun je je afvragen of dat in deze tijd wel nodig is of hoort bij de ballast die overboord kan. En dan het energiefonds van 25 miljoen, waarvan jaarlijks 5 miljoen moet worden ingezet. Ondanks enorm veel leuren heeft het college het eerste half jaar nog geen 50.000 uitgegeven. En dat snappen wij ook wel. De Winterswijkers steken zich niet graag in de schulden voor zonnepanelen. Dit fonds drukt zwaar op de schuldenlast en ook hiervan kan je je dus afvragen of dit geen balast is. Dat wat betreft de ballast. 2 Het financiële lek Dan nu punt 2 de structurele financiële lekkage. Want daar waar het bij de ballast voor een groot deel gaat om incidentele uitgaven lijkt het echte lek te zitten bij de structurele uitgaven die er voor zorgen dat Winterswijk in de rode cijfers terecht is gekomen. En daarmee doel ik op het sociaal domein waarop dit college de grip volledig kwijt is geraakt met als gevolg een structureel tekort van 1,5 miljoen. Het college heeft aangegeven dat ze met een plan gaat komen, maar waarom ligt dit plan er nog niet na anderhalf jaar? En kan het college aangeven hoe de opdracht voor het plan er uit ziet? We roepen het college op om er voor te zorgen dat dit plan er meteen na de zomer ligt zodat we bij de begroting er voor kunnen zorgen dat het sociaal domein weer op de rails komt. Een ander structureel lek zit bij de alsmaar uitdijende ambtelijke organisatie, externe inhuur en een overdaad aan externe onderzoeken. Wij hebben hier schriftelijke vragen over gesteld en hieruit blijkt dat er de afgelopen 5 jaar circa 40 fte bij is gekomen, waarvan alleen al het laatste jaar 16 fte. Uiteraard begrijpen wij dat er extra taken naar de gemeente toe zijn gekomen, maar alleen al de uitbreiding in het laatste jaar betekent bijna 1,6 miljoen extra op de begroting. Wij vragen ons echt af wat dit heeft opgeleverd en of dit niet anders kan? Het zijn namelijk structurele lasten die elk jaar weer terug komen in de begroting. En ook nu wordt er in de kadernota weer gevraagd om bijna 4 fte extra. Wat betreft het CDA zal de gemeente de tering naar de nering moeten zetten en dat betekent wat ons betreft een taakstelling voor de ambtelijke organisatie. 3 Dan mijn derde puntde koers Wat het CDA betreft hoeft die koers niet zo ingewikkeld te zijn. Wij stellen voor om de tering naar de nering te zetten en te focussen op behoud van de lokale voorzieningen en het stimuleren van de lokale economie. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf daarvoor moet de balast overboord en de lekken gedicht. Om die reden komen wij met de volgende voorstellen voor een koerswijziging: Wat het CDA betreft wordt er nu definitief afscheid genomen van het cultuurkwartier. Bouw daarvoor in de plaats woningen en appartementen voor jongerenen en ouderen. Laat de bibliotheek in het GKC en onderzoek of ook Boogie Woogie bij het GKC in kan, maar onderzoek ook een samenwerking met de Storm zoals de VVD vorige week nog bepleitte of onderzoek andere bestaande locaties binnen Winterswijk. Op deze wijze kan het muziek- en cultuuronderwijs behouden blijven en wordt er niet geïnvesteerd in dure stenen. Wij horen graag of het college bereid is om deze varianten te onderzoeken, zonodig komen wij daarvoor met een motie in de 2e termijn Wat betreft TT stellen wij voor om TT te temporiseren en varianten te onderzoeken waarbij het bezoekerscentrum naar het dorp wordt gehaald, met een shuttledienst naar de steengroeve. Dit levert het meeste op voor de lokale economie zoals de horeca en de winkels en er staan voldoende geschikte gebouwen leeg. In die zin spreekt ons de suggestie van de actiegroep BOOS wel aan om eens te kijken naar de Morsepoort. Nota bene pal naast de toekomstige parkeerplaats bij de Zonnebrink en dus in de aanlooproute naar het centrum. De vraag aan het college is of zij bereid is om deze of andere varianten te onderzoeken om TT naar het dorp te halen. Afhankelijk van de reactie komen wij daarvoor in de 2e termijn met een motie. Over het energiefonds kan ik kort zijn. Eerder hebben wij al aangegeven dat wij wel voor een energiefonds zijn, maar dan een normaal fonds van enkele miljoenen en dat uitsluitend wordt aangewend voor Winterswijkers die niet bij een bank kunnen aankloppen om hun huis te verduurzamen. Ook hier de vraag aan het college of er de bereidheid is om de omvang van het energiefonds te heroverwegen zodat de schuldenlast wordt verlaagd; Wat betreft de zware structurele lasten stellen wij voor om de ambtelijke organisatie een taakstelling van 1,5 miljoen op te leggen. Daarmee komt de organisatie ongeveer op de omvang van begin 2019. Iedereen moet de broekriem aanhalen, dus ook de ambtelijke organisatie. Wij horen graag van het college of zij hiertoe bereid is. Zonodig komen we in de 2e termijn hiervoor met een motie. Daarnaast roepen wij het college op om minder kwistig te zijn met dure externe onderzoeken. Tenslotte zal het plan voor het sociaal domein er voor moeten zorgen dat ook daar uitgaven en inkomsten weer in de pas gaan lopen. Wij horen graag van het college of wij dit plan op korte termijn kunnen verwachten. De middelen die deze koerswijziging oplevert (structureel en incidenteel) moeten voldoende zijn om de bestaande voorzieningen, die belangrijk zijn voor de gewone Winterswijkers, in stand te kunnen houden en zelfs nog een opknapbeurt te geven. Daarmee bedoelen we de sportvoorzieningen, het muziek- en cultuuronderwijs en ook Zwembad Jaspers die hard aan een opknapbeurt toe is. Wat het CDA betreft worden zoveel mogelijk lokale en regionale ondernemers ingezet om het achterstallige onderhoud weg te werken. Dat laatste geldt ook voor het onderhoud aan de wegen en beplantingen waar ook forse achterstanden zijn. Tenslotte moet er ook eens vaart worden gezet achter de centrumontwikkeling. Ten aanzien van de centrumontwikkeling is namelijk al bijna anderhalf jaar geen stap gezet in de visie ontwikkeling. Juist nu moeten we klaar zijn voor de toekomst. Samengevat Het schip is stuurloos en lek, maar schipbreuk kan nog worden voorkomen. Dan moet wel de balast overboord en de structurele financiële lekken moeten worden gedicht en een koers worden ingezet gebaseerd op behoud van de voorzieningen en stimulering van de lokale economie. Op donderdag 25 juni om 19.00 uur volgt het tweede gedeelte van deze raadsvergadering en te live te volgen of terug te kijken viahttps://winterswijk.raadsinformatie.nl De kadernota zelf kunt u lezen: https://bit.ly/2BhqHN9

Alle ruimte aan ondernemers in het centrum

CDA CDA VVD Hilversum 06-05-2020 05:16

Op 29 april stelde het CDA artikel 41 vragen aan het college over de effecten van de corona crisis op de Hilversumse horecaondernemers en gaf het CDA het college een aantal suggesties in overweging uit andere steden. "Denk innovatief en out of the box" was onze oproep. Het CDA staat niet alleen in haar zorgen. Veel inwoners, ondernemers en andere partijen delen deze. Op dezelfde dag dat het CDA met vragen en suggesties kwam, riep de VVD in een filmpje de politiek op om ondernemers deze periode niet voor de voeten te lopen en hen ruimte te bieden voor initiatieven die nodig zijn om hun bedrijf uit de crisis te trekken. Die oproep ondersteunt het CDA van harte. Wij geloven dat ondernemers weten wat nodig is en dat de politiek de randvoorwaarden hiervoor kan faciliteren. In dat licht is het bijzonder dat diezelfde VVD komende woensdag twee moties in de raad zal indienen waarmee de politiek juist wél oplossingen gaat bedenken die in het domein van de ondernemers liggen. Hoezo niet voor de voeten lopen? De motie 'Denken in oplossingen' roept het college op een taskforce in het leven te roepen om met ondernemers en organisaties op zoek te gaan naar mogelijkheden om anderhalvemeterproof open te kunnen gaan. Dat klinkt sympathiek, maar lijkt ook overbodig. We hebben namelijk als gemeente al een Centrummanager die dit gesprek al met betrokkenen voert. Daarnaast zijn ondernemers veerkrachtig en innovatief genoeg om zelf met goede voorstellen te komen om weer open te kunnen. De kern van het ondernemerschap! De vraag is daarmee ook gerechtvaardigd of onze Centrummanager en de ondernemers wel zitten te wachten op een nieuwe overlegclub. Uit onze gesprekken met ondernemers maken we op dat er veel meer behoefte is aan een vast en eenduidig aanspreekpunt bij de gemeente voor alle vragen rondom de coronamaatregelen en oplossingen voor de anderhalvemetersamenleving. Dat schakelt sneller en doet recht aan de inspanningen die de ondernemers al plegen. De tweede motie, 'Coronasteun samen gericht inzetten', roept op om allerlei fondsen bij elkaar te brengen om ondernemers aan een financieel infuus van de lokale overheid te leggen. Daarnaast roept de motie op om na te denken over een 'coronakwartje' bovenop de reguliere prijzen die ondernemers vragen, om daarmee dit evt. solidariteitsfonds te spekken. Na het Kwartje van Kok en het Tientje van Lieftinck, nu het Kwartje van Vogel. Een bijzonder voorstel van de liberalen: de vrije markt aan banden leggen en de burger in de portemonnee raken! Ook bij deze motie stelt het CDA dat dit initiatief niet uit de politiek moet komen. Laat ondernemers met elkaar bepalen hoe zij het hoofd aan de deze crisis willen bieden. Geef ze die ruimte. Daar zijn zij innovatief genoeg voor. Daarbij biedt de centrale overheid al de nodige steun. Loop ze nou niet voor de voeten met extra plannen vanuit de politiek. Wat kunnen we dan wel doen? Naast het bieden van ruimte, organiseren dat politiek en bestuur snel schakelen op voorstellen die uit de ondernemers komen. Bijvoorbeeld via een vast aanspreekpunt bij de gemeente. Zorgen voor een goede bereikbaarheid van het centrum en dat het centrum een aantrekkelijk gebied blijft waar de consument graag verblijft. En voorkomen dat de bestaande ondernemers nieuwe concurrentie krijgen op plekken die naast het centrum liggen, zoals de Kwekerij op het Stationsplein. Dat kan door de geplande horeca daar te schrappen of door van de Kwekerij een dependance voor bestaande (wisselende) ondernemingen uit het centrum te maken, zodat ze op die manier meer omzet kunnen genereren. Evert Jan Kruijswijk Jansen Raadslid CDA

Alle ruimte aan ondernemers in het centrum

CDA CDA VVD Hilversum 06-05-2020 05:16

Op 29 april stelde het CDA artikel 41 vragen aan het college over de effecten van de corona crisis op de Hilversumse horecaondernemers en gaf het CDA het college een aantal suggesties in overweging uit andere steden. "Denk innovatief en out of the box" was onze oproep. Het CDA staat niet alleen in haar zorgen. Veel inwoners, ondernemers en andere partijen delen deze. Op dezelfde dag dat het CDA met vragen en suggesties kwam, riep de VVD in een filmpje de politiek op om ondernemers deze periode niet voor de voeten te lopen en hen ruimte te bieden voor initiatieven die nodig zijn om hun bedrijf uit de crisis te trekken. Die oproep ondersteunt het CDA van harte. Wij geloven dat ondernemers weten wat nodig is en dat de politiek de randvoorwaarden hiervoor kan faciliteren. In dat licht is het bijzonder dat diezelfde VVD komende woensdag twee moties in de raad zal indienen waarmee de politiek juist wél oplossingen gaat bedenken die in het domein van de ondernemers liggen. Hoezo niet voor de voeten lopen? De motie 'Denken in oplossingen' roept het college op een taskforce in het leven te roepen om met ondernemers en organisaties op zoek te gaan naar mogelijkheden om anderhalvemeterproof open te kunnen gaan. Dat klinkt sympathiek, maar lijkt ook overbodig. We hebben namelijk als gemeente al een Centrummanager die dit gesprek al met betrokkenen voert. Daarnaast zijn ondernemers veerkrachtig en innovatief genoeg om zelf met goede voorstellen te komen om weer open te kunnen. De kern van het ondernemerschap! De vraag is daarmee ook gerechtvaardigd of onze Centrummanager en de ondernemers wel zitten te wachten op een nieuwe overlegclub. Uit onze gesprekken met ondernemers maken we op dat er veel meer behoefte is aan een vast en eenduidig aanspreekpunt bij de gemeente voor alle vragen rondom de coronamaatregelen en oplossingen voor de anderhalvemetersamenleving. Dat schakelt sneller en doet recht aan de inspanningen die de ondernemers al plegen. De tweede motie, 'Coronasteun samen gericht inzetten', roept op om allerlei fondsen bij elkaar te brengen om ondernemers aan een financieel infuus van de lokale overheid te leggen. Daarnaast roept de motie op om na te denken over een 'coronakwartje' bovenop de reguliere prijzen die ondernemers vragen, om daarmee dit evt. solidariteitsfonds te spekken. Na het Kwartje van Kok en het Tientje van Lieftinck, nu het Kwartje van Vogel. Een bijzonder voorstel van de liberalen: de vrije markt aan banden leggen en de burger in de portemonnee raken! Ook bij deze motie stelt het CDA dat dit initiatief niet uit de politiek moet komen. Laat ondernemers met elkaar bepalen hoe zij het hoofd aan de deze crisis willen bieden. Geef ze die ruimte. Daar zijn zij innovatief genoeg voor. Daarbij biedt de centrale overheid al de nodige steun. Loop ze nou niet voor de voeten met extra plannen vanuit de politiek. Wat kunnen we dan wel doen? Naast het bieden van ruimte, organiseren dat politiek en bestuur snel schakelen op voorstellen die uit de ondernemers komen. Bijvoorbeeld via een vast aanspreekpunt bij de gemeente. Zorgen voor een goede bereikbaarheid van het centrum en dat het centrum een aantrekkelijk gebied blijft waar de consument graag verblijft. En voorkomen dat de bestaande ondernemers nieuwe concurrentie krijgen op plekken die naast het centrum liggen, zoals de Kwekerij op het Stationsplein. Dat kan door de geplande horeca daar te schrappen of door van de Kwekerij een dependance voor bestaande (wisselende) ondernemingen uit het centrum te maken, zodat ze op die manier meer omzet kunnen genereren. Evert Jan Kruijswijk Jansen Raadslid CDA

College en raad geef aandacht aan sport!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Bronckhorst 21-04-2020 04:20

“Hoe sport uit de meeste kernen van Bronckhorst verdween” zou zo maar een titel van een boek uit 2030 kunnen zijn als we niet snel in actie komen. CDA Bronckhorst wil het tij keren en zal daarom bij de perspectiefnota prioriteit geven aan nieuw te ontwikkelen sportbeleid (met deze nota geeft het college aan de gemeenteraad aan wat zij belangrijk vindt voor de begroting 2021, die in het najaar wordt opgesteld).Het is niet voor het eerst dat het CDA aandacht vraagt voor actueel sport- en accommodatiebeleid. Dat deed zij ook al bij de behandeling van de begroting van 2020. Enkel de PvdA sloot zich aan bij die oproep. De andere partijen zagen geen noodzaak daarvoor en daarmee ging het voorstel van CDA en PvdA van tafel.Ondertussen wordt meer en meer duidelijk dat het sportaanbod in onze gemeente over enkele jaren niet meer vanzelfsprekend is als we niet gaan handelen. De gemeente heeft sportverenigingen enkele jaren geleden op eigen benen gezet, maar dat betekent wat ons betreft niet dat de gemeente op dit beleidsterrein geen verantwoordelijkheid meer heeft. Het CDA heeft onlangs opnieuw gesprekken met sportbestuurders gevoerd en daar komt een beeld naar voren van een College van B&W dat geen prioriteit aan sport geeft en geen visie heeft op de spreiding en kwaliteit van sportvoorzieningen in de toekomst. Dit past in het geheel niet bij de gezamenlijke Achterhoekse ambitie om tot de gezondste regio’s van Nederland te gaan behoren. Een bestuurder van een grote vereniging merkte onlangs op: “Het dak repareer je als de zon schijnt; dus moeten we nu het gesprek voeren over de toekomst. De bereidheid daartoe ontbreekt bij dit College van B en W”.Wat het CDA betreft komt hierin een kentering. Ook de effecten van de coronacrisis geven redenen voor sportbeleid dat past bij deze tijd.Onze stelling: Verenigingssport en individuele sport draagt bij aan de gezondheid en participatie van mensen. Wat wil het CDA?1. Dat er sportbeleid komt dat echt bijdraagt aan de gezondheid en participatie van alle inwoners en de leefbaarheid in alle (kleine) kernen.2. Dat verenigingsbesturen volledig kunnen rekenen op ondersteuning bij het uitvoeren van hun vrijwilligerswerk.3. Dat gemeente, verenigingsbesturen en besturen van beheerstichtingen daarom SAMEN een visie ontwikkelen en uitvoeren op de kwaliteit en spreiding van sportvoorzieningen in 2030.Wat doet het CDA?Het CDA zal bij de behandeling van de Perspectiefnota met een voorstel komen in het belang van verenigingssport en het behoud van kwalitatieve sportaccommodaties. Wij zullen ons best doen om de overige raadsfracties van het belang te overtuigen.Wat kunt u doen?Kom in beweging. Het CDA roept verenigingsbesturen, sporters en inwoners op mee te denken en aan alle raadsfracties het belang kenbaar te maken. De meerderheid in de raad (waaronder de coalitie VVD, GBB en Groenlinks) lijkt anders niet in beweging te komen. En een beetje beweging is wel zo gezond! EEN STERK BRONCKHORST IS EEN ZAAK VAN SAMENWERKEN. PERSPECTIEFNOTA 2021 Op dit moment zijn de effecten van de Coronacrisis voor bedrijven en inwoners nog niet geheel in te schatten. In de perspectiefnota worden de plannen van het college gepresenteerd voor 2021. Gelet op de huidige onzekerheden wil het CDA dat het college, SAMEN met de gemeenteraad, eerst een grondige inventarisatie maakt van de directe gevolgen en de nasleep van de buitengewone omstandigheden, waarin wij ons bevinden. Ook de inwoners zullen hierover gehoord moeten worden. Het CDA is van mening dat het college nu nog geen verantwoorde keuzes kan maken voor 2021 en daarom zal het CDA de perspectiefnota van het college kritisch bekijken, in het belang van de inwoners en bedrijven van Bronckhorst.

CDA steunt ondernemers Tamboerpassage

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hoogeveen 30-11-2019 19:08

CDA Hoogeveen juicht plan ondernemers Tamboerpassage toe CDA Hoogeveen heeft donderdag het college opnieuw opgeroepen een open houding aan te nemen richting de ondernemers van de Tamboerpassage. Maandag liet de Vereniging van Eigenaren (VVE) van de Tamboerpassage weten graag met de gemeente in gesprek te gaan over de toekomst van het complex. CDA-fractievoorzitter Erik-Jan Kreuze vroeg de wethouder de VVE de ruimte te geven om met hun plannen te komen. Donderdag vergaderde de raad over een aanpassing van de verhuisregeling die ondernemers moet stimuleren om te verhuizen van bijvoorbeeld de Schutstraat en de Tamboerpassage naar de Hoofdstraat. Dit volgt op het raadsbesluit van anderhalf jaar geleden, waarmee bepaald werd dat het winkelcentrum van Hoogeveen moest inkrimpen om levensvatbaar te blijven en leegstand tegen te gaan. Ook toen, in 2017, riep het CDA het college op om in gesprek te blijven met vooral de ondernemers in de Tamboerpassage. Met de steun van alle fracties, behalve de VVD, GroenLinks en D66, werd toen in de centrumvisie opgenomen dat ‘er samen met de ondernemers en vastgoedeigenaren zou worden onderzocht hoe de toekomst van de Tamboerpassage eruit moest zien.’ Afgelopen anderhalf jaar zijn er volop gesprekken tussen ondernemers en gemeente geweest. Op de berichtgeving rond de nieuwe verhuisregeling reageerden de ondernemers afgelopen week met de aankondiging van een eigen plan voor de toekomst. Woordvoerder Jean Christophe Poiron deed via de media de volgende oproep: ‘Laten we met de gemeente op creatieve wijze een alternatief plan maken met de komst van bijvoorbeeld starters- en zorgwoningen, maar ook huizen in de koopsector.’ Het CDA juicht deze ontwikkeling van harte toe, zegt Kreuze: ‘Wij zijn blij dat de ondernemers uit de Tamboerpassage zelf met plannen komen. Het complex zit tussen horeca en cultuurinstellingen in en bovendien is er woningbouw mogelijk, er zou daar dus iets moeten kunnen gebeuren.’ Dat de ondernemers uit de Tamboerpassage nu zelf en gezamenlijk met plannen komen voor herontwikkeling, is extra belangrijk omdat de ondernemers van elkaar afhankelijk zijn. Kreuze waarschuwt het college dan ook voor een uitrookbeleid: ‘De ondernemers zitten samen onder één dak. Als een aantal ondernemers verhuist, met of zonder verhuisregeling van de gemeente, wordt het voor de achterblijvende ondernemers steeds moeilijker. Een gezamenlijk plan voor herontwikkeling is dus uiteindelijk voor iedereen beter.’

Detailhandelsstructuurvisie dient vooral een economisch belang

CDA CDA VVD D66 PvdA Waddinxveen 28-09-2018 13:57

De detailhandelstructuurvisie is op 19 september verworpen door de raad. Het CDA stemde, net als dePvdA/GL en de PCW, niet in met het voorstel. Fractievoorzitter Bastienne Prins legt uit waarom. Samenhang Alles hangt met alles samen. Daarom had het CDA heel graag gezien dat er eerst een collegeprogramma aan de gemeenteraad was voorgelegd voordat de detailhandelsstructuurvisie in de raad zou worden besproken. Want de uitwerking van een strategische visie van een coalitie wordt zichtbaar in de uitwerking van visies op onderdelen. Raadscyclus De detailhandelsvisie 2018-2028 werd op5 september jl. op een thema-avond van de raad door de heer J.W. Speetjens van adviesbureau Seinpost toegelicht. De raad kon inhoudelijke vragen stellen. Daarna werd de visie op 12 september jl. besproken in de (eenmalige gecombineerde) raadscommissie Ruimte en Infrastructuur/ Maatschappij en Financiën. Een raadscommissie is een opiniërend overlegorgaan, waarbij fracties door vragen te stellen, bijvoorbeeld aan de wethouder, zich een mening over het onderwerp kunnen vormen. Op deze avond waren ook drie insprekers uit de ondernemerswereld (allen lid van het Ondernemers Platform Waddinxveen) aanwezig.Uit de betogen van de insprekers bleek dat ‘men’ in de laatste fase van de totstandkoming van de structuurfusie was vergeten de KERNgroep van belanghebbenden erbij te betrekken. Het CDA meent op 12 september van het college gehoord te hebben, en zo is dit door de ondernemers ook begrepen, dat de bespreking van de detailhandelsvisie, mede op aandringen van de fracties, uitgesteld zou worden.In een memo aan de raad komt het college hierop terug. Het stuk moet wel in de besluitvormende raad van 19 september besproken worden. Er vindt niet eerst een gesprek met de KERNgroep plaats. Dat vindt het CDA een vreemde gang van zaken. Wat vindt het CDA nu eigenlijk van de detailhandelsstructuurvisie? Participatie Net als de PAR (Participatie Advies Raad) betwijfelt het CDA of de behoeftepeiling onder de inwoners representatief is voor senioren en inwoners die minder mobiel zijn. Juist als door deze 'sterfstripconstructie' de winkelstrips aan de Luifelbaan, de Ieplaan en de Dorpstraat op termijn verdwijnen, is het van belang te weten wat deze bevolkingsgroepen ervan vinden. Ook is er niet met ondernemers per strip gesproken. Niet onbelangrijk als je toekomst op spel staat, toch?! Identiteit Waddinxveen In de visie wordt Waddinxveen vergeleken met dorpen met een vergelijkbaar aantal inwoners. Het CDA vindt dat onvoldoende. Culemborg heeft bijvoorbeeld een prachtige historische kern, waar veel winkels gevestigd zijn. Waddinxveen heeft zo'n soortgelijk historisch centrum niet. En zou er niet ook gekeken moeten worden naar andere demografische kenmerken, zoals vergrijzing? Belangrijk is dan wat deze vergrijzing betekent voor de visie op detailhandel. Als ondernemers besluiten hun winkels te sluiten en de bestemming wordt gewijzigd van winkels naar wonen zullen ouderen hun boodschappen verder moeten gaan halen, of ze thuis moeten laten bezorgen. Zij kunnen daardoor mogelijk sneller in een isolement raken. Verkeer In de nog vigerende Verkeersvisie uit 2012 stelt de gemeente voorop dat het autoverkeer in Waddinxveen zoveel mogelijk teruggedrongen moet worden. Het verdwijnen van een aantal kleinere winkelstrips zal dit streven niet bevorderen.Het autoverkeer zal waarschijnlijk toenemen. Ondernemers De 'sterfstripconstructie' van winkels draagt: · in de Dorpstraat niet bij aan de profilering van een historische dorpsstraat, als de van oudsher daar bestaande bedrijvigheid er op termijn uit verdwijnt. · niet bij aan de ondernemingslust in de Dorpstraat, omdat als een ondernemer daar wil uitbreiden en het pand van de buurman wil kopen, hij dat niet kan omdat de winkelbestemming op dat pand gewijzigd is. · niet bij aan het bevorderen van sociale cohesie in wijken zoals de Bomenwijk en Waddinxveen Noord. Economisch belang De PAR zegt in haar advies: “In de Visie wordt nadrukkelijk ingezet op winkels in het Gouweplein waardoor de leefbaarheid in de wijken in gevaar kan komen. Verplaatsingen vanuit de buurtwinkelgebieden gaan ten koste van de maatschappelijke functie van detailhandel en dienen alleen het economisch belang. Een gemeente behoort zich ook in te zetten voor het algemeen belang en welzijn van haar inwoners. Dit is een maatschappelijke taak! Ingrijpen in buurtwinkelgebieden is in de eerste plaats bedoeld om het Gouweplein optimaal te laten functioneren, althans dat is onze indruk” . Dat is ook de indruk van het CDA! Kunsthart Wij wilden met zijn allen een nieuw winkelcentrum ook het CDA! Dat moest het kloppend hart van Waddinxveen worden. Omdat dit centrum niet organisch is ontstaan, is het voorlopig een kunsthart. En met een kunsthart weet je het maar nooit. Afstootverschijnselen, extra medicijnen etc. etc. De hoge huren op het Gouweplein zijn voor de ondernemers een groot probleem.Deze medicatie, deze detailhandelsstructuurvisie, draagt zeker niet bij aan een levend hart, het Gouweplein, in Waddinxveen. Uitvoeringsprogramma Veel zal van deze visie moet nog worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. En dan gaat het over sociaal maatschappelijke gevolgen. Juist deze zaken wil het CDA opnemen in de visie, want over uitvoeringsprogramma's gaat de raad niet. Aanpassen structuurvisie Het CDA vindt dat de structuurvisie aangepast dient te worden. De visie moet echt breder getrokken worden. Er moeten ook kaders in aangegeven worden voor sociaal maatschappelijke aspecten. Helaas is de motie van de PCW over uitstel van de vaststelling van de detailhandelsstructuurvisie door de raad niet aangenomen (voor: PCW, CDA en 1 lid van PvdA/GL). Het CDA kon toen, op 19 september, niets anders doen dan tegenstemmen. De visie werd met 11 (PCW, CDA en PvdA/GL) tegen 10 stemmen (VVD, D66 en WeWA) verworpen.

Tevreden met evaluatie Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Doesburg 15-09-2018 16:23

In de VROM commissie van 12 september lag de verkorte evaluatie van het Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg (LEID) voor. En het was goed dat we iets in handen hadden om terug te kijken op een project, wat zeker in verkiezingstijd, een enorme maatschappelijke betrokkenheid heeft aangewakkerd. En wel om twee redenen: het ging over de toekomst van 2 voor Doesburg belangrijke en prachtige bedrijven: Rotra en Ubbink, maar ook over het gebruik van een Natura2000 gebied in de Fraterwaard. In de afgelopen tijd, en zeker voor de verkiezingen, zijn ook wij door veel mensen benaderd over de gang van zaken rondom het LEID. Het meest gehoord was de opmerking dat mensen het gevoel kregen dat er een trein voorbij denderde waar je op z’n best bij aan kon sluiten. Dat LEID moest er komen, zo was het gevoel. Eerlijk gezegd heeft langzamerhand ook ons dat gevoel bekropen. Hoe zorgvuldig werd gehandeld? Het gaat hier immers om veel geld en reuring in onze stad. Het college geeft aan veel geleerd te hebben. Maar een stuk reflectie over communicatie, houding en zorgvuldigheid mag daar wat ons betreft aan toegevoegd worden. Goede punten voor een uitgebreide evaluatie, wat ons betreft. In de vergadering hebben wij een behoorlijk aantal vragen gesteld. De meeste daarvan zijn wat ons betreft naar tevredenheid beantwoord, maar niet alle. Een willekeurige opsomming van wat antwoorden van wethouder Mulder op onze vragen: er is niet meer informatie om tot een uitgebreidere evaluatie te komen het project wordt nog inhoudelijk afgerond waarbij er vooral bestemming-technisch met elkaar naar de toekomst wordt gekeken stichting Twickel heeft een grote draai gemaakt in de uitwerking van hun eigen visie en interpretatie daarvan. Toen werd het onmogelijk om verder te praten een jurist heeft onderzocht of er in een Natura2000 gebied geopereerd kon worden door de genoemde bedrijven. Daar zitten juridische verschillen t.o.v. een vergunnend traject. Er vindt geen herbestemming plaats. Tevens is er jurisprudentie over beschikbaar. Een technisch verhaal. De wethouder beloofde het schrijven van de jurist na te sturen op onze vragen wanneer eea wel tijdig realiseerbaar was geweest, welke grondprijs wel acceptabel was en welke variant mogelijk wel tijdig realiseerbaar was gaf de wethouder aan geen antwoord te kunnen geven. op onze vraag wanneer het bekend was dat alles niet doorging gaf de wethouder aan dat “du moment dat we het wisten we het u gemeld hebben”. Dit “weten” was, volgens de wethouder, in de stuurgroep vergadering van 14 mei j.l. en het melden aan de doesburgers op de informatieavond 2 weken laten. Volgens de wethouder kwam het besluit als donderslag bij heldere hemel en is het tot het laatste moment spannend geweest. Terugkijkend gaf wethouder Mulder tevens aan kanttekeningen te hebben bij de functie die zij in de stuurgroep had (voorzitter). Dit kon in de toekomst misschien beter een externe voorzitter zijn. Al met al kunnen we ons aansluiten bij de opmerkingen van Pvda/GroenLinks of het niet beter was geweest de evaluatie als extern onderzoek te laten uitvoeren. We hebben daarom in de tweede termijn aan alle partijen gevraagd of het verstandig lijkt dit alsnog uit te voeren. PvdA/GroenLinks vond dit voor de hand liggend en wil dit overwegen, D66 kan zich er in vinden, evenals de SP. De VVD wil wachten tot alle informatie (mer rapportage bijv) beschikbaar is om dan te bezien of er behoefte is. De Stadspartij wijst op de mogelijkheid dat de Rekenkamer een onderzoek zou kunnen starten. Als CDA hopen wij dat dit onderzoek er komt zodat we objectief leerpunten verzamelen voor organisatie, samenwerking, college en gemeenteraad. We kunnen ons vinden in de wens van de VVD om te wachten tot alle informatie beschikbaar is. Vervolgens is het aan de Raad dit op te pakken. Of de Rekenkamer een onderzoek start is volledig ongewis, zij is namelijk onafhankelijk. Zijn we, als CDA Doesburg, tevreden met de evaluatie die er nu ligt? Het antwoord is nee. Naast bovengenoemde punten blijven er nog vraagtekens staan rond hoe, wanneer en waarom is besloten niet verder te gaan met LEID. Daarom hebben wij op 13 september gevraagd om inzage van de verslagen van de stuurgroep.

Tevreden met evaluatie Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Doesburg 15-09-2018 16:23

In de VROM commissie van 12 september lag de verkorte evaluatie van het Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg (LEID) voor. En het was goed dat we iets in handen hadden om terug te kijken op een project, wat zeker in verkiezingstijd, een enorme maatschappelijke betrokkenheid heeft aangewakkerd. En wel om twee redenen: het ging over de toekomst van 2 voor Doesburg belangrijke en prachtige bedrijven: Rotra en Ubbink, maar ook over het gebruik van een Natura2000 gebied in de Fraterwaard. In de afgelopen tijd, en zeker voor de verkiezingen, zijn ook wij door veel mensen benaderd over de gang van zaken rondom het LEID. Het meest gehoord was de opmerking dat mensen het gevoel kregen dat er een trein voorbij denderde waar je op z’n best bij aan kon sluiten. Dat LEID moest er komen, zo was het gevoel. Eerlijk gezegd heeft langzamerhand ook ons dat gevoel bekropen. Hoe zorgvuldig werd gehandeld? Het gaat hier immers om veel geld en reuring in onze stad. Het college geeft aan veel geleerd te hebben. Maar een stuk reflectie over communicatie, houding en zorgvuldigheid mag daar wat ons betreft aan toegevoegd worden. Goede punten voor een uitgebreide evaluatie, wat ons betreft. In de vergadering hebben wij een behoorlijk aantal vragen gesteld. De meeste daarvan zijn wat ons betreft naar tevredenheid beantwoord, maar niet alle. Een willekeurige opsomming van wat antwoorden van wethouder Mulder op onze vragen: er is niet meer informatie om tot een uitgebreidere evaluatie te komen het project wordt nog inhoudelijk afgerond waarbij er vooral bestemming-technisch met elkaar naar de toekomst wordt gekeken stichting Twickel heeft een grote draai gemaakt in de uitwerking van hun eigen visie en interpretatie daarvan. Toen werd het onmogelijk om verder te praten een jurist heeft onderzocht of er in een Natura2000 gebied geopereerd kon worden door de genoemde bedrijven. Daar zitten juridische verschillen t.o.v. een vergunnend traject. Er vindt geen herbestemming plaats. Tevens is er jurisprudentie over beschikbaar. Een technisch verhaal. De wethouder beloofde het schrijven van de jurist na te sturen op onze vragen wanneer eea wel tijdig realiseerbaar was geweest, welke grondprijs wel acceptabel was en welke variant mogelijk wel tijdig realiseerbaar was gaf de wethouder aan geen antwoord te kunnen geven. op onze vraag wanneer het bekend was dat alles niet doorging gaf de wethouder aan dat “du moment dat we het wisten we het u gemeld hebben”. Dit “weten” was, volgens de wethouder, in de stuurgroep vergadering van 14 mei j.l. en het melden aan de doesburgers op de informatieavond 2 weken laten. Volgens de wethouder kwam het besluit als donderslag bij heldere hemel en is het tot het laatste moment spannend geweest. Terugkijkend gaf wethouder Mulder tevens aan kanttekeningen te hebben bij de functie die zij in de stuurgroep had (voorzitter). Dit kon in de toekomst misschien beter een externe voorzitter zijn. Al met al kunnen we ons aansluiten bij de opmerkingen van Pvda/GroenLinks of het niet beter was geweest de evaluatie als extern onderzoek te laten uitvoeren. We hebben daarom in de tweede termijn aan alle partijen gevraagd of het verstandig lijkt dit alsnog uit te voeren. PvdA/GroenLinks vond dit voor de hand liggend en wil dit overwegen, D66 kan zich er in vinden, evenals de SP. De VVD wil wachten tot alle informatie (mer rapportage bijv) beschikbaar is om dan te bezien of er behoefte is. De Stadspartij wijst op de mogelijkheid dat de Rekenkamer een onderzoek zou kunnen starten. Als CDA hopen wij dat dit onderzoek er komt zodat we objectief leerpunten verzamelen voor organisatie, samenwerking, college en gemeenteraad. We kunnen ons vinden in de wens van de VVD om te wachten tot alle informatie beschikbaar is. Vervolgens is het aan de Raad dit op te pakken. Of de Rekenkamer een onderzoek start is volledig ongewis, zij is namelijk onafhankelijk. Zijn we, als CDA Doesburg, tevreden met de evaluatie die er nu ligt? Het antwoord is nee. Naast bovengenoemde punten blijven er nog vraagtekens staan rond hoe, wanneer en waarom is besloten niet verder te gaan met LEID. Daarom hebben wij op 13 september gevraagd om inzage van de verslagen van de stuurgroep.

Koopzondag wordt ingevoerd zonder onderbouwd plan

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Smallingerland 29-05-2018 17:21

Tijdens de raadsavond van 22 mei j.l. was een motie over de koopzondag. Aanleiding was een brief van winkeliersvereniging H&I. Het verzoek was met ingang van Simmerdeis op zondag de winkels open te hebben en vervolgens een plan te maken voor een gerichte aanpak en uitvoering van de koopzondag. AlsCDA-fractie kunnen wij ons hier goed in vinden. Immers dit staat bijna letterlijk in ons CDA-verkiezingsprogramma. Een ingediende motie van ELP, PvdA, VVD, Groen Links, D66, SB had echter maar 1 doel: De koopzondag elke zondag mogelijk maken, zonder enig uitgangspunt of plan. Er werd dus maar 1 element uitgelicht om politiek te scoren. Een paar weken geleden probeerde Smallingerlands Belang een motie over koopzondag 'aan de man te brengen' zonder verdere onderbouwing en deze werd weggehoond o.a. ook door ELP etc.Nu echter ontstond er een vinnig debat tussen met name de ELP en CU (uiteraard bemoeide anderen zich daar ook wel mee). Om in ijshockytermen te spreken: er werd stevig 'powerplay' gespeeld. Oftewel, wij hebben de meerderheid dus de macht, dus komt de koopzondag er. Deze manier van politiek bedrijven stuitte ons tegen de borst en past geheel niet in onze visie op SAMEN politiek bedrijven. En daarom hebben wij deze handelwijze niet beloond. De koopzondag komt er, maar of het goed onderbouwde plan er ook komt betwijfelt het CDA. We willen graag in gesprek blijven met de winkeliers maar ook de andere betrokkenen (werknemers, kerken die van dezelfde parkeerplaatsen gebruik maken, omwonenden etc) om ervoor te zorgen dat de koopzondag door iedereen gedragen kan worden. We zullen hier ons best voor doen de komende periode.

CDA: ‘Voorkom wachttijden Nederlandse versproducten bij Brexit’

CDA CDA VVD Zuid-Holland 06-04-2018 04:49

De Brexit kan leiden tot langere wachttijden in de handel tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Daarom heeft het CDA samen met de VVD het kabinet via een motie gevraagd om zich maximaal in te zetten om te zorgen dat de export van met name versproducten als bloemen, fruit, groenten en vlees zo min mogelijk vertraging oploopt. Met steun van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat: “Gezien de grote belangen van de agro-export voor Nederland, zullen we hierop blijven lobbyen.”Het Verenigd Koninkrijk is het 3e exportland voor Nederland. Het gaat hierbij om ongeveer 39 miljard euro aan goederen en nog eens ongeveer 21 miljard euro aan diensten.In zijn inbreng tijdens het debat ging CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch in op zowel de bedreigingen als de kansen die de Brexit met zich meebrengt voor de Nederlandse economie en de Nederlandse ondernemers. Ongeveer 30.000 bedrijven hebben nog geen idee hoe ze naar landen buiten de douane-unie moeten exporteren. Amhaouch stelde daarom voor om de douane, als die dat zelf ook wil, korte cursussen en voorlichtingsdagen te laten organiseren voor mkb-bedrijven. Staatssecretaris Keijzer zegde daarbij toe dat bij de regiobijeenkomsten die georganiseerd worden door het hele land, ter voorbereiding op de Brexit, ‘uiteraard ook gesproken wordt over consequenties met betrekking tot de douane en het grensoverschrijdend verkeer’. Ook pleitte hij ervoor dat instanties als banken, Kamers van Koophandel en accountancykantoren een zorgplicht krijgen om mkb’ers actief te informeren over de mogelijke gevolgen en de impact van de Brexit. En bij nieuwe wetten en regels op dit gebied zou het kabinet mkb-toetsen uit moeten voeren, waarbij vooral moet worden gekeken naar de gevolgen in de uitvoering.Ondanks de problemen die verwacht worden, biedt de Brexit ook kansen, aldus Amhaouch. ‘Nederland is altijd innovatief geweest en zou daarom ook kansen moeten kunnen benutten die ontstaan door de Brexit. Het CDA is benieuwd of het kabinet een specifiek beleidsplan heeft ontwikkeld om het Nederlandse vestigingsklimaat aantrekkelijk te maken voor bedrijven die weg willen uit het VK. Zet het kabinet hierbij specifiek in op bepaalde bedrijven, bijvoorbeeld bedrijven in de ICT en startups?’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.