Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

9 documenten

Bouwen aan een stad en samenleving is nooit klaar!

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 21-06-2019 19:00

“Een stad ontstaat niet in een keer, gebruik het bestaande en ontwikkel verder, wees ambitieus.” Een oproep vanuit Stadslab Dordrecht (een netwerk en ondersteuningspunt van en voor betrokken Dordtenaren).

Beter Voor Dordt neemt deze oproep ter harte, al is het een utopie iedereen tevreden te stellen. 118000 Dordtenaren, 118000 meningen!

Beter Voor Dordt is ervan overtuigd dat wij vooral moeten gaan bouwen voor onze huidige bewoners, jong en oud en daarnaast bewust de keuze moeten willen maken om te bouwen voor onze toekomstige inwoners, die wij ook welkom willen heten. Een logische keuze, want wij willen ook groeien om het voorzieningen niveau in onze stad op pijl te houden en deze zelfs uit te breiden.

De ambitie is 10.000 woningen bouwen. Misschien wel de grootste ingreep in de stad in de afgelopen decennia! Belangrijke voorwaarde voor ons blijft nog steeds dat we niet in de polders gaan bouwen! We realiseren ons ook dat het grootschalig bouwen rondom de ‘spoorzone’ alleen mogelijke is als bestaande knelpunten met vervoer van gevaarlijke stoffen wordt aangepakt! BVD maakt zich daar sterk voor.

Voorwaarde voor BVD is ook dat er woningen komen in diverse prijscategorieën. Ook het aantal woningen in de sociale woningbouw moet op pijl blijven. Door deze bouwambitie kunnen we zorgen voor meer gedifferentieerde wijken. Dordrecht heeft helaas veel te verduren gehad van eenzijdige bebouwing.

Kortom, Dordrecht, een stad die niet krimpt, duurzaam ontwikkelt, ruimte geeft aan particuliere wooninitiatieven en doorstroming op de woningmarkt aanjaagt.

Daar staat Beter Voor Dordt voor!

Zorgen over woningbouwambitie en effect op begroting

D66 D66 VVD CDA SGP Dordrecht 01-04-2019 13:52

De Dordtse D66-fractie heeft grote zorgen over de effecten die de woningbouwambitie heeft op de begroting van de gemeente Dordrecht. In de meerjarenbegroting van de gemeente Dordrecht heeft het college een voorschot genomen van 2 miljoen per jaar aan extra inkomsten die ontstaan door de realisatie van extra woningen. Het bouwen van extra woningen lijkt echter niet op te schieten en de vraag is ook maar of er de komende drie jaar echt tot een versnelling kan worden gekomen.

De ambitie is groot. De coalitiepartijen Beter voor Dordt, VVD, CDA en CU/SGP willen deze periode, waarvan al een jaar verstreken is, 4.000 woningen daadwerkelijk bouwen en tot een geplande voorraad voor erna komen van 10.000 woningen. Met nog 3 jaar te gaan lijkt het eerste doel al te ambitieus te zijn.  De huidige planvoorraad laat zien dat dit aantal niet gehaald zal worden. Ook de ambitie tot 2031, om 10.000 woningen extra te bouwen, lijkt niet haalbaar. Het initiatiefvoorstel om bouwen in en aan de randen van de polders voor altijd tegen te gaan lijkt ook conflicterend te zijn met deze ambitie.

De grootste zorg zit hem voor D66 in het voorschot dat het college heeft genomen op de extra inkomsten van de groeiambities. Dit jaar een kleine vier ton, oplopend tot ruim 2 miljoen in 2022. Hoe reëel zijn deze inkomsten en welke risico’s lopen we hier al stad? De groeiambitie is belangrijk voor de stad om de voorzieningen die we hebben in stand en betaalbaar te houden. Om die reden heeft de Dordtse D66-fractie artikel 40 aan het college gesteld.

Klik hier voor de art. 40 vragen.

Nieuwbouw in Dordrecht wordt ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 29-12-2018 07:42

Nieuwbouw in Dordrecht wordt duurzamer dankzij motie van GroenLinks De gemeente wil de komende jaren veel woningen gaan bouwen: 4.000 in de komende vier jaar. Maar hoe zien die woningen eruit en hoe duurzaam zijn ze? Tot op heden volgt de gemeente daarin wat wettelijk verplicht is, en laat het verder aan de markt over. Alleen voor 'van gas los' benadert ze actief bouwbedrijven. En daardoor verrijzen er in onze stad nog steeds nieuwe gebouwen die niet heel duurzaam zijn. Zo staan er geen zonnepanelen op het dak, terwijl het prima kan. Wij pleiten er voor dat de gemeente aan bouwbedrijven duidelijke criteria mee gaat geven. Dat hebben we verwerkt in een motie, en die haalde het met een ruime meerderheid: 36 van de 39 stemmen. Het geeft een zet aan ontwikkeling van onze stad in de goede richting: duurzame woningen waarin mensen goed kunnen leven. GroenLinks doet voorstel voor betaalbare woningen Ook op zoek naar een woning? Dat geldt voor een heleboel inwoners van onze stad. Jongeren, ouderen, veel mensen zoeken een betaalbare woning. Maar helaas, het college van B&W heeft voor de meesten niet veel te bieden: het wil eens en vooral woningen bouwen voor de hoge inkomens: 85% van alle koopwoningen is boven de 250.000. Dat is onhaalbaar voor een gemiddelde buschauffeur, verpleegkundige of onderwijzer. GroenLinks vindt dat het anders kan: het is zaak dat we de woningen waar Dordtenaren behoefte aan hebben. Dat hebben we in een motie uitgewerkt. Die motie haalde het niet, maar met 12 stemmen voor, is duidelijk dat er in de raad ook een duidelijke stem is voor voldoende betaalbare woningen. We hebben het nu niet gehaald, maar blijven ons er voor inzetten: Dordrecht moet betaalbare woningen bouwen, zodat iedereen een geschikte woning kan vinden!

Onze woordvoering op de visie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Partij voor de Vrijheid Dordrecht 19-12-2018 15:59

Onze woordvoering op de visie woningbouwprogrammering in de gemeenteraad van 18 december 2018. De visie beschreven in de nota “Voorstel woningbouwprogrammering “ geeft duidelijk de politieke kleur aan van dit college, onze arbeidersstad Dordrecht wordt omgevormd tot een Yuppen Gemeente waar eerder plaats is voor de vermogende burger, dan voor Jan Modaal. Voor sociale huur woningbouw en voor woningen met een redelijke markt/huurprijs wordt nog amper plaatsgemaakt in het toekomstige Dordrecht. Het aantal sociale huurwoningen gaat in de komende jaren zelfs met 600 woningen dalen en dit alles om plaats te maken voor de overdreven bouwdrift van dit rechtse college. Kan het college ons de garantie geven dat er voor de 600 gesloopte huurwoningen ook 600 huurwoningen terugkomen. Van de 10.000 te bouwen woningen in Dordrecht (tot 2032) zal 80% een verkoopwaarde kennen 300.000 tot 450.000 euro en meer. Deze overdreven aantallen woningen en woningprijzen passen niet in de visie van de VSP. Wij willen het karakter van Dordrecht behouden, zoals het altijd is geweest, namelijk een stad van hardwerkende bewoners, die in Dordrecht kunnen wonen in kwalitatief goede woningen, tegen betaalbare prijzen. Er zijn en worden nu al voldoende dure woningen gebouwd de Hoven, Dordtse Hout, Stadswerven, Plantij 2 komt eraan, en zo nog een aantal duurdere woningen. Het is nu juist de tijd om verouderde wijken een opknapbeurt te geven, zoals dat ook is gebeurd in de Zeehavenbuurt en thans gebeurt in Wielwijk. In onze Visie zou nu de Staart aangepakt kunnen worden, maar ook een wijk als Sterrenburg kan wel wat opfrissing gebruiken. Ook woningen voor ouderen, minder valide mensen zou meer aandacht moeten krijgen, levensloopbestendige woningen, (Patiowoningen), want Dordrecht verouderd en hiervoor moeten voorzieningen worden getroffen, anders verhuizen kapitaalkrachtige ouderen naar locaties buiten Dordrecht die wel voorzieningen hebben getroffen voor deze ouderendoelgroep. Wij dienen dan ook een motie in om te kijken naar de behoefte van levensloopbestendige woningen in Dordrecht. Het college laat een hoge ambitie zien ten aanzien van de aantallen te bouwen woningen, nl 10.000 in de komende jaren, waarvan er 4000 moeten worden gebouwd voor 2022. Er is voor 2200 woningen bekend waar die gaan komen, maar waar komen de overige 7.800 resterende woningen?. Verder verdichting van Dordrecht laat ons inziens niet toe, dat er nog 7.800 woningen worden ingepast. Maar waar komen deze woningen dan?. Mij besluipt de gedachte dat deze woningen dan toch in de groene polders van Dordrecht gebouwd gaan worden. Ik zou graag van BVD die net als de VSP tegen bebouwing in de polders is, de garantie krijgen dat dit niet nu, maar ook niet in de toekomst gaat gebeuren. En ook wil de VSP uitleg waar dat dan wel kan gaan gebeuren. Als laatste is financiële kant van ongebreideld bouwen. De reserves van Dordrecht lopen in de komende jaren van 100 miljoen euro terug naar ongeveer 0 euro. Deze bouwambitie is daar tendele debet aan. Maar uit de eerste vingeroefening van de begroting van het plan Amstelwijck blijkt de begroting flinterdun. Een pover resultaat van euro 2,9 miljoen bij de bouw van 600 huizen. Zeer krap begroot en bij de minste wijziging of vertraging van het plan schiet dit project in het verlies. Kortom, de VSP is tegen dit woningbouw programma. Het past niet bij Dordrecht, het kent teveel financiële risico’s en de plannen gaan jaren over de regeerperiode van het huidige college! Gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2022 en de bouwplannen gaan tot en met 2032. Wij dienen dan ook een motie in met de PVV en Fractie de Jager. Helaas is deze motie verworpen. De motie levensloopbestendige woningen is met grote meerderheid aangenomen.

Motie Levensloopbestendige woningen

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Partij voor de Vrijheid Dordrecht 19-12-2018 14:56

Onze woordvoering op de visie woningbouwprogrammering in de gemeenteraad van 18 december 2018.

De visie beschreven in de nota “Voorstel woningbouwprogrammering “ geeft duidelijk de politieke kleur aan van dit college, onze arbeidersstad Dordrecht wordt omgevormd tot een Yuppen Gemeente waar eerder plaats is voor de vermogende burger, dan voor Jan Modaal. Voor sociale huur woningbouw en voor woningen met een redelijke markt/huurprijs wordt nog amper plaatsgemaakt in het toekomstige Dordrecht.

Het aantal sociale huurwoningen gaat in de komende jaren zelfs met 600 woningen dalen en dit alles om plaats te maken voor de overdreven bouwdrift van dit rechtse college. Kan het college ons de garantie geven dat er voor de 600 gesloopte huurwoningen ook 600 huurwoningen terugkomen.

Van de 10.000 te bouwen woningen in Dordrecht (tot 2032) zal 80% een verkoopwaarde kennen 300.000 tot 450.000 euro en meer. Deze overdreven aantallen woningen en woningprijzen passen niet in de visie van de VSP.

Wij willen het karakter van Dordrecht behouden, zoals het altijd is geweest, namelijk een stad van hardwerkende bewoners, die in Dordrecht kunnen wonen in kwalitatief goede woningen, tegen betaalbare prijzen. Er zijn en worden nu al voldoende dure woningen gebouwd de Hoven, Dordtse Hout, Stadswerven, Plantij 2 komt eraan, en zo nog een aantal duurdere woningen. Het is nu juist de tijd om verouderde wijken een opknapbeurt te geven, zoals dat ook is gebeurd in de Zeehavenbuurt en thans gebeurt in Wielwijk. In onze Visie zou nu de Staart aangepakt kunnen worden, maar ook een wijk als Sterrenburg kan wel wat opfrissing gebruiken. Ook woningen voor ouderen, minder valide mensen zou meer aandacht moeten krijgen, levensloopbestendige woningen, (Patiowoningen), want Dordrecht verouderd en hiervoor moeten voorzieningen worden getroffen, anders verhuizen kapitaalkrachtige ouderen naar locaties buiten Dordrecht die wel voorzieningen hebben getroffen voor deze ouderendoelgroep. Wij dienen dan ook een motie in om te kijken naar de behoefte van levensloopbestendige woningen in Dordrecht.

Het college laat een hoge ambitie zien ten aanzien van de aantallen te bouwen woningen, nl 10.000 in de komende jaren, waarvan er 4000 moeten worden gebouwd voor 2022. Er is voor 2200 woningen bekend waar die gaan komen, maar waar komen de overige 7.800 resterende woningen?. Verder verdichting van Dordrecht laat ons inziens niet toe, dat er nog 7.800 woningen worden ingepast. Maar waar komen deze woningen dan?. Mij besluipt de gedachte dat deze woningen dan toch in de groene polders van Dordrecht gebouwd gaan worden. Ik zou graag van BVD die net als de VSP tegen bebouwing in de polders is, de garantie krijgen dat dit niet nu, maar ook niet in de toekomst gaat gebeuren. En ook wil de VSP uitleg waar dat dan wel kan gaan gebeuren.

Als laatste is financiële kant van ongebreideld bouwen. De reserves van Dordrecht lopen in de komende jaren van 100 miljoen euro terug naar ongeveer 0 euro. Deze bouwambitie is daar tendele debet aan. Maar uit de eerste vingeroefening van de begroting van het plan Amstelwijck blijkt de begroting flinterdun. Een pover resultaat van euro 2,9 miljoen bij de bouw van 600 huizen. Zeer krap begroot en bij de minste wijziging of vertraging van het plan schiet dit project in het verlies.

Kortom, de VSP is tegen dit woningbouw programma. Het past niet bij Dordrecht, het kent teveel financiële risico’s en de plannen gaan jaren over de regeerperiode van het huidige college! Gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2022 en de bouwplannen gaan tot en met 2032.

Wij dienen dan ook een motie in met de PVV en Fractie de Jager. Helaas is deze motie verworpen.

De motie levensloopbestendige woningen is met grote meerderheid aangenomen.

Uitkomsten politiek café “10.000 nieuwe woningen, maar welke stad willen we eigenlijk zijn?” | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Dordrecht 14-12-2018 00:00

Opening en welkom door Lars Sörensen, avondvoorzitter

Dag/avondzitter Sörensen bedankt allereerst Maarten Teekens en Lotte Okkersen voor hun muzikale bijdrage. Daarna wijst hij op de organiserende fracties van de gemeenteraad van Dordrecht: PvdA, Groen Links, Gewoon Dordt en D66. De aanleiding: het college van B&W wil tot 2030 in Dordrecht 10.000 nieuwe woningen bouwen, waarvan in de komende jaren 4.000 op al bekende plekken, en op middellange termijn nog eens 6.000 te plannen op nieuwe locaties. Het college wil wat betreft de eerste 4.000 woningen beginnen met vooral duurdere woningen. De Gemeenteraad bespreekt de plannen op 18 december en later in het voorjaar opnieuw.

Discussie I: “Waar, wat, wanneer bouwen?”

 

Drie experts met kennis van de lokale en regionale woningmarkt komen aan het woord, Dorith Kools, Waltman Makelaars, Rob Puper, Stad en Land Makelaars tevens voorzitter van de NVM in de regio (Zuid-Holland Zuid tot aan Gorinchem), Marcel Schippers, Dudok groep, projectontwikkelaar, en Peter van de Gugten, directeur bij Heijmans BV (voormalig directeur bij een woningbouwcorporatie en bij Proper Stok). 

 

Op vraag van Sörensen wordt aangegeven dat niet alle panelleden betrokken zijn geweest bij de door het college genoemde markconsultatie. De makelaars zouden dat wel graag hebben gezien. Vooral Puper noemt het RIGO-onderzoek “nogal academisch”. En makelaars hebben via de NVM een zeer volledig en ook veel actueler beeld van de ontwikkelingen in vraag en aanbod. Zo noemt Kools een grote vraag naar patiobungalows op het moment, maar later kan het zomaar verschuiven naar appartementen. Puper en Kools benadrukken ook dat het van belang is om anticyclisch te ontwikkelen. Dat kan het beste door altijd een goede mix van woningen te ontwikkelen, ook qua prijsklasse, zodat economische ontwikkelingen een minder groot effect hebben.

 

V.d. Gugten heeft bewezen verdiensten op het gebied van binnenstedelijk ontwikkelen en bouwen. Hij vindt 10.000 woningen erg veel, ook in vergelijking met Rotterdam (50.000). Maar los daarvan, hij vind praten over aantallen een verkeerde discussie. Het moet gaan om het toevoegen van waarde in de stad. En dan kom je op de vraag, wat voegt een project, en breder, de vraag welke stad wil je zijn en wat heeft deze stad nodig? Wat wil je bereiken met de stad, ook op het gebied van mobiliteit en infrastructuur, groen/blauwstructuren? Daaruit volgen de aantallen dan wel vanzelf. Meer specifiek wijst hij de problematische spoorzone.

 

Kools heeft het idee dat de gemeente voortdurend achter de markt aanloopt. Er zou meer flexibiliteit moeten zijn. Ook Puper mist “souplesse” binnen de gemeente. Daarnaast acht Kools het onmogelijk om 10.000 woningen binnen de huidige bebouwde kom te realiseren. Er is ook juist vraag naar woningen in een groene omgeving of tegen het groen aan. Puper wijst vooral naar Rotterdam waar no-go areas nu even duur worden als de duurste wijken (concreet: Katendrecht). 

 

Het voorbeeld Katendrecht roept met de zaal een discussie op over de rol van de politiek t.a.v het bouwprogramma. Van Gugten: “ruimtelijke ordening is apolitiek” en “goede RO geeft juist ruimte”. Maar de verdeling van volumes/bouwsegmenten is volgens hem wel politiek, bijv. de verdeling tussen duurdere woningen en woningen voor starters. Ook de verhuisbewegingen van grotere groepen bewoners door de stad bij herontwikkelingen zoals Katendrecht en Crooswijk is een politiek issue, wordt vanuit zaal benadrukt door architect Vd Hoven. (De discussie hierover was nogal Rotterdams, en wordt hier achterwege gelaten). Vd Gugten verwijst naar de aloude verdeling 30/30/30% tussen goedkoop, middensegment en duur bouwen. Het mixen hiertussen deze woningsegmenten, ook in de tijd gezien, maakt bouwen ook meer crisisproof.

 

Op vraag van Sörensen of er eigenlijk wel een heldere, integrale visie is van dit stadsbestuur op de woningbouw geeft Puper aan dat het hard nodig is om het ambitieniveau op een hoger kwalitatief plan te trekken. Dordrecht heeft te vaak de middelmaat opgezocht. Door kwalitatief hoogwaardig te bouwen krijg je ook doorstroming op het niveau van € 250.000 en ruimte voor starters. Hij benadrukt ook de rol sociale huurwoningen. 

 

Ook Schippers mist voldoende visie, met name in de afstemming en samenwerking tussen het college, het ambtelijke apparaat en zeker ook de gemeenteraad. Daardoor ontstaan voortdurende nieuwe discussies en impasses, en vertragingen. Er komt zo geen bouwproductie op gang. Het proces moet dus anders worden ingericht. De politieke behoeften kunnen beter aan het begin worden meegegeven, en dus ook de eventuele bezwaren van omwonenden. Uiteindelijk moet, de bezwaren serieus nemend, een bredere afweging worden gemaakt. Van Gugten raadt ook aan in Rotterdam te kijken, daar heeft men gewerkt met lange doorlooptijden, heeft men doorgebouwd en ontwikkeld in moeilijke tijden en gewerkt met slimme en flexibele omgevingsplannen. Op dit punt kan de nieuwe Omgevingswet ook voor verbeteringen zorgen. Maar men moet de processen ook goed weten te managen. 

 

Van Gugten was corporatiedirecteur en benadrukt de voortdurende vernieuwing van de woningbouwcorporaties. De doelgroep verandert ook voortdurend, Jan de Arbeider bestaat niet meer. Schippers wijst op de ontwikkeling door Dudok van sociale huurwoningen i.s.m. corporaties in Crabbenhof (10-20% van het totaal aantal nieuwe woningen), daarnaast worden dezelfde aantallen te slopen woningen herbouwd. Van Gugten pleit voor “meten is weten” en als de wachtlijsten in je stad te lang worden, moet je echt wat doen. 

 

Kools wijst specifiek op de behoeften van jongeren aan woningen in de stad. Die hebben graag kleinere woningen van 40-50 m2, maar de gemeente meent dat er teveel kleinere woningen in de bestaande voorraad zijn en zet in op minimaal 80m2, in uitzondergelijke gevallen minimaal 60m2. Maar dat sluit niet uit naar de autonome groei van eenpersoonshuishoudens waaronder ook jongeren. Woningen zijn daarom groter dan de behoeften van deze doelgroep. Dit is beleid van de gemeente zelf . Van Gugten waarschuwt er echter voor om kleinere woningen niet de allesoverheersende norm te maken. 

 

Schippers roert mede naar aanleiding van het bouwen voor jongeren (“we willen wel, maar kunnen niet”) ook de belemmerende parkeernormen aan als belemmering voor woningontwikkeling, met name in de binnenstad (specifiek rond een schoolgebouw aan de stationsweg, waarvan de ontwikkeling momenteel stil ligt). Dit zou meer de aandacht van de politiek moeten krijgen . Van Gugten geeft aan in Rotterdam de parkeernorm bijna is losgelaten, als ook in Den Haag (Turfmarkt parkeernorm: 0). Dit vergt wel politieke en bestuurlijke moed. Maar er wordt nu vooral vanuit oude gedachten geredeneerd. [applaus!]. 

 

Eén jongere in de zaal, die in Zwijndrecht woont, geeft aan geen behoefte te hebben aan hoogbouw in Dordrecht. Daarmee wordt immers het uitzicht vanuit Zwijndrecht bedorven. Anderen merken daarentegen op dat de Dordtenaren wel op de huidige hoogbouw in Zwijndrecht mogen uitkijken…

 

Het panel wijst meer algemeen op het risico van NIMBY (“not in my backyard”). De politiek moet wel bredere afwegingen maken waar te bouwen. Maar geen starre maar juist flexibele bestemmingsplannen vaststellen. Ook dat is in Rotterdam op Katendrecht gebeurd. 

 

Van Gugten benadrukt dat er binnenstedelijk meer ruimte is dan men vaak denkt. Je moet “spelen” met verdichten en verdunnen. Puper wijst in dit verband op de verkeerde beslissing van het vorige college om Doelestein te slopen. Daarvoor lag een verantwoord voorstel voor herontwikkeling, nu ligt er winderig parkeerterrein in de stad [applaus!].  

 

Vanuit de zaal wordt gewezen op de noodzaak van duurzaam bouwen. Van Gugten is het hiermee eens: Heijmans is volop bezig met de energietransitie, in 2020 moeten alle nieuwe woningen energie opleveren. Ook Schippers herkent zich in dit ambitieniveau: “We doen juist meer dan de gemeente ons vraagt”. Vanuit de zaal wordt gewezen op gebouwgebonden financiering om woningen te verduurzamen (SVL leningen), Dordrecht zou echter op dit punt niet met de provincie samenwerken. Van Gugten wijst op het gigantische bedrag van € 260 mln dat Rotterdam Zuid krijgt van het rijk, voor een integrale aanpak van Rotterdam Zuid waarin energie transitie een onderdeel is. Maar ook voor de aanpak van armoede, werken, onderwijs en fysieke leefomgeving.

Dat is ook hard nodig, want grote stukken van Rotterdam Zuid verpauperen, en verduurzamen is anders een fictie. Het Rijk richt zich allereerst op de corporatie (grote aantallen), maar particuliere woningen moeten ook aandacht krijgen. Nieuwbouw zal niet het probleem worden qua verduurzaming als het aan Heijmans ligt. [applaus!]

 

Vanuit de zaal wordt gepleit voor het reserveren van een deel van Amstelwijck voor stadstuinieren, samen met een vrije school en een zorginstellingen. Dit kost 1,5 ha van de 10 ha, 28 villa’s minder, maar 75 fte arbeidsplaatsen. Er is steun van de provincie, en ervaring opgedaan in Tilburg en Berlijn/Tempelhof. [applaus!]. Schippers vindt coöperaties ondersteund moeten worden, maar ziet dit project niet per se op Amstelwijck. Hij pleit wel voor een meer flexibele invulling van de wijk met meer sociale woningen. Ook Kools pleit voor meer diversiteit. 

 

Bij de afsluiting wordt nog opgemerkt:

- Kools: betrek projectontwikkelaars, makelaars meer bij de gemeentelijke planontwikkeling. 

- Puper: kijk voor inspiratie nog eens wat vaker in Rotterdam (bijv. wat betreft het aanbod voor jongeren, de ontwikkeling van horeca, etc. 

- Vd Gugten: meten is weten: je moet harde cijfers hebben om bijv. vast te stellen dat gezinnen of hippe jongeren vertrekken uit je stad. Daarnaast: onderwijs als vestigingsfactor: vd Gugten wijst op de vooruitziende blik van Mark Hoefijzer die aan de basis stond van het Leerpark, anders was zelfs het mbo onderwijs vertrokken uit de stad, nu trekken de leerlingenaantallen zelfs weer aan en ontwikkelt het Leerpark zich tot bredere hbo-campus. 

- In reactie op een opmerking uit de zaal “Dat Dordrecht vooral Dordrecht moet blijven” geeft Mignon Nusteling aan dat deze inspreker te veel uit gaat van een nostalgisch beeld, en Dordrecht een dynamische, vernieuwende en voor jongeren aantrekkelijke stad moet worden. [applaus!]

 

Discussie II: ‘” Samen aan de slag (of zelf aan de slag?)”

 

In deze paneldiscussie komen een projectontwikkelaar, twee architecten en een stedenbouwkundige aan het woord. Marcel Schippers, Dudok projectontwikkeling, Olivier van den Hoven, architect, eigenaar van Architectenbureau in Rotterdam, Nicky van der Kooij, Dordtse architect in opleiding, werkzaam bij Dordts architectenbureau (Groeneweg van der Meijden Architecten) en tenslotte Bert te Kiefte: stedenbouwkundige, o.a. voor gemeente Dordrecht, verantwoordelijk voor gebiedsvisies en nieuwbouwprojecten (Volgerlanden). De dagvoorzitter vraagt de panelleden bij hun introductie om gelijk een eerste statement te maken. 

 

Vd Hoven merkt dat de politiek vooral over (grote) aantallen spreekt. Zelf is hij in Rotterdam vooral bezig met het invullen van plekjes waar het voorheen ondenkbaar was om er te bouwen. Toch lukt dat inbreiden nu wel, ook in tijden van toenemende schaarste. Maar het kan ook kwaliteiten toevoegen. 

 

Vd Kooij is als afstudeerproject bezig een Wooncoöperatie Dordtse Young Professionals op te zeggen. Zijn doel is om een architectonisch ontwerp te maken van een kwalitatief hoogwaardig woonprogramma in coöperatie vorm. Dit moet voor en door startende midden- en hoogopgeleiden vorm krijgen, die een woning zoeken in de Dordtse spoorzone. Zelf woont hij overigens nu met ca. 150 andere studenten in het oude Thurenborgh complex. V.d. Kooij schetst het probleem: waar gaan en kunnen deze jongeren wonen als ze afgestudeerd zijn en werkzaam zijn binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag?

 

Te Kiefte geeft aan dat de gemeente wel ambitie heeft, maar dat hij de visie nog mist. Er is geen antwoord op vragen hoe de gemeente de ambitie denkt te realiseren. In reactie op de voorgaande discussie vindt hij overigens dat Dordrecht vooral op eigen kracht moet opereren, niet moet gaan voor “Rotterdamse oplossingen”. Het is immers een heel andere stad. 

 

Schippers heeft een halve dag met wethouder Stam de stad verkend op zoek naar mogelijke nieuwe bouwlocaties in Dordrecht. Dat waren er, zelfs buiten het groene buitengebied, verrassend veel. 

 

Dagvoorzitter Sörensen vraagt of de gemeenteraad bereid is die fietstocht gezamenlijk te maken, het antwoord van de aanwezige fracties is “ja, heel graag zelfs!”! 

 

Schippers benadrukt allereerst dat Dudok als projectontwikkelaar ook samenwerkt op het gebied van sociale woningbouw met woningbouwcorporaties als Trivire, bijv. in Crabbenhof. Het gaat het bedrijf niet alleen om geld verdienen, maar ook kwaliteit toevoegen aan de stad. Daarvoor is echter ook de steun van de gemeenteraad nodig. Met name bij binnenstedelijke ontwikkelen staan er al snel tegenstanders op. 

 

Vd Hoven benadrukt dat de overheid op veel gebieden in de woningbouw is teruggetreden, en niet zo veel instrumenten meer heeft. 

 

Te Kiefte geeft aan dat een belangrijke vraag, waar moet je als gemeente zelf echt zwaar investeren niet wordt beantwoord. De spoorzone en de contouren van de N3 vormen duidelijke obstakels voor verdere ontwikkelingen in de stad, dat moet je dus eerst aanpakken.

 

Van der Kooij vindt dat momenteel te weinig wordt ontwikkeld voor jongeren. Er liggen duidelijk kansen in het stationsgebied. De randstad is ook bij minder intercities goed bereikbaar. Studenten die in de metropoolregio een baan krijgen later, kunnen prima in Dordrecht blijven wonen. En willen dat ook wel. Een auto hebben ze niet nodig, die is een te grote kostenpost. Dus gemeente: creëer een woonmilieu voor jonge urban professionals rond het station. Want een wijk als Sterrenburg is niet aantrekkelijk qua bereikbaarheid en een betaalbare woning in het centrum is een speld in een hooiberg. Schippers herhaalt de opmerking van makelaar Kools eerder dat de gemeente inzet op minimaal 60-80 m2, jongerenhuisvesting past dus niet in de visie van de gemeente. Overigens zijn hier wel flexibele oplossingen voor (woningen van 45m2, die wordt gemaakt in een casco van 90 m2, door middel van een “demontabele” wand met twee natte cellen die makkelijk opgesplitst, dan wel samengevoegd kunnen worden). 

 

Vd Hoven wijst op de huidige gekte op de woningmarkt, waarbij jongeren alleen bij tophypotheken aan de bak komen. Tiny houses zijn ook geen echte oplossing. Want de helft van woningkosten vormen de grondprijzen. En gezien de aantallen die je nodig hebt, eindig je bovendien al snel met weilanden vol. 

Interessanter vind vd Hoven de ontwikkelingen in de deeleconomie, waarbij mensen gemeenschappelijke voorzieningen delen. Bijv. een logeerkamer die anders vaak leeg blijft staan. In het buitenland is het ook normaler dan bij om samen in coöperaties te bouwen. Coöperatieve woonvormen vormen niet alleen een oplossing voor doelgroepen die momenteel moeite hebben op de woningmarkt. Het gaat hem óók om de verdichting die je met coöperatief wonen realiseert. Want na het besluit van de raad over aantallen en percentages komt namelijk de vraag: waar gaan we die woningen dan allemaal bouwen?! Slim verdichten is daarbij onvermijdelijk. Er zijn volgens vd Hoven echt kwalitatieve alternatieven voor het liefdeloze 'kleiner bouwen' of het 'paardenmiddel' van de hoogbouw. 

Vanuit de zaal komen in dit verband ook de initiatiefnemers van Minidorp in de Stad op de Stadswerven aan het woord. Het gaat om een groep van actieve jonge ouderen. Een mooi voorbeeld van burgers die zelf de regie nemen. Het gaat daarbij om een CPO: collectie opdrachtgeverschap. Het gebouw bevat 11 appartementen en gemeenschappelijke voorzieningen zoals een daktuin, atelier, keuken en tuinhuis waar de bewoners bij elkaar kunnen komen. Anke Kaulingfreks van stichting Minidorp in de Stad denkt dat in deze tijd nu de overheid zich terugtrekt en alle verzorgingshuizen worden afgebroken, zo’n soort woonvorm hét wonen van de toekomst is. De gemeente heeft veel geëist van dit project, maar relatief weinig gefaciliteerd. Wellicht is het een idee een speciale accountmanager voor dit soort projecten aan te stellen. 

 

Schippers sluit hierbij aan: “de hartslag van Dudok gaat sneller dan die van de gemeente”. Het ambtelijk apparaat wil best wel, de politiek ook, maar het blijkt toch lastig om gezamenlijk de versnelling te realiseren die nu nodig is. Ontwikkelen van nieuwbouw duurt sowieso zelden korter dan 2,5 jaar, als voldaan wordt aan alle wettelijke en zelf opgelegde regels. En dan moet er niets fout gaan in de behandeling, bijv. in de raad. Dat dreigt bij binnenstedelijk bouwen, een nog groter risico te worden. Te Kiefte wijst er wel op dat veel ambtenaren in de crisis zijn wegbezuinigd en het nu alle hens aan dek is, maar deskundige mensen schaars zijn. De enige uitweg is eigenlijk procedures te versimpelen. De nieuwe Omgevingswet biedt hiervoor aangrijpingspunten. 

 

Daarmee was het al tijd voor de laatste ronde van het panel. Wat willen de panelleden nog meegeven?

- Vd Hoven wijst in verband met het versnellen van besluitvorming op tijdelijke (bouw)vergunningen.

- Vd Kooij wil meer ruimte geven aan verschillende manieren voor het zelf ontwikkelen van projecten al dan niet in collectieve en/of coöperatieve vormen door burgers, waaronder collectief bouwen maar ook zelf bouwen. Daar kunnen mooie resultaten uitkomen, kijk maar naar de Vest. Er worden op die manier meer karaktervolle gebouwen gebouwd naar de wensen van de bewoners, waarmee de bewoners zich kunnen identificeren en trots op zijn. Op deze manier heeft men ook en veel grotere betrokkenheid bij de mede door hen gebouwde omgeving. 

- Te Kiefte pleit nogmaals voor een start met visie, het aanwijzen van locaties en het versterken van de samenwerking bij de realisatie van de woningbouwopgave tussen de verschillende partners die elkaar nodig hebben. 

- Schippers waarschuwt voor het “vacuümfolie” van regels dat de gemeente al snel trekt over woningbouwprojecten, waardoor er geen lucht meer bijkomt, maar het is juist nodig om flexibel te blijven en te reageren op nieuwe behoeften in de samenleving. Ook ziet hij mogelijkheden als gevolg van een betere samenwerking tussen het ambtelijk apparaat, het College, maar juist ook de Gemeenteraad. Er zijn 120.000 inwoners van Dordrecht, 300.000 inwoners van de Drechtsteden, maar wanneer er vanuit de raad steeds op het laatste moment wordt gestuurd op de “paar” bezwaren die na alle afstemmingen nog over zijn, dan komen we nooit tot woningbouwproductie.

III. Reactie en conclusies vanuit de lokale politiek

 

Dagvoorzitter Sörensen vraagt vier vertegenwoordigers van de organiserende gemeenteraadsfracties wat zij mee terug nemen van de discussie. 

 

Herman van der Plas (PvdA) stelt vast dat de experts nog een heldere visie missen van de gemeente ook wat betreft concrete locaties; extra aandacht nodig voor jongerenhuisvesting; hij is positief over de inspanningen die al gedaan worden door marktpartijen richting verduurzaming; de noodzaak van versoepeling van parkeernormen en tenslotte de noodzaak om alle (kennis-)partners bij elkaar te brengen en de gemeentelijke besluitvorming te versnellen. 

 

Ab de Buck (GL) wijst vooral op de uitspraak over de verdeling van nieuwbouw van 30/30/30 die vanuit het panel werd bepleit. Verder de opmerkingen van Nicky over jongerenhuisvesting en het merkwaardige beleid van de gemeente om een minimale omvang van 60-80 m2 als eis te stellen. Ook de parkeernormering moet opnieuw bekeken worden. En tenslotte, vertrouw als Dordrecht op eigen kracht. 

 

Eelco de Vos (D66) wijst op de noodzaak van flexibiliteit in de programmering; op de noodzaak naar de parkeernormen te kijken; meer aandacht te geven aan jongeren en starters op de woningmarkt. Hij juicht een fietstocht om te kijken waar locaties zijn voor nieuwbouw, inclusief binnenstedelijke locaties waar de stad duidelijk mooier kan worden. 

 

Irene Koene (GD) ziet vooral aanleiding om besluitvormingsprocessen te versnellen. Ze mist de coalitiepartijen bij deze discussie, juist ook om dat dit een discussie was die iedereen in de raad raakt. 

 

Wethouder Maarten Burggraaf (VVD) heeft de staart van de discussie gehoord en is blij wat hij gehoord heeft over het stimuleren van de interactie met de inwoners van de stad waarbij voorkomen moet worden dat in een heel laat stadium bewoners tegenover projectontwikkelaars komen te staan; het nastreven van meer flexibiliteit; het versnellen van besluitvorming en bouwproductie. Deze punten sluiten mooi aan bij de hoge ambities van het college. Wat betreft parkeernormering, hierover is een stuk in voorbereiding dat de raad in 2019 zal bereiken. 

 

Tenslotte wordt de zaal gevraagd wie de meest inspirerende spreker was. Dit was volgens één van de hierover bevraagde leden in het publiek Peter van de Gugten van Heijmans, maar die had de zaal al verlaten. Daarom krijgt Nicky van der Kooij de prijs, een lekkere fles bubbelwijn!

Wij maken ons hard voor meer diverse en sociale bouw in Amstelwijck

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 02-12-2018 21:28

Gisteren waren Bernadette Striebeck en Margret Stolk bij Studio de Witt over woningbouw Amstelwijck.

Vanuit de VSP werd er vooral gepleit om meer divers te bouwen en zeker ook sociale woningbouw. De verenigingen die nu er zitten zoals Tennisvereniging Thialff, Goed Af en VVE Amstelwijck moeten wat ons betreft een plek krijgen in deze wijk. Wij vinden het belangrijk, dat er sport in een wijk is, het is gezond voor lichaam en geest en sport verbind.

Ook willen wij kleine schalige woonvoorzieningen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Denk ook bijvoorbeeld aan een gezondheidscentrum in een wijk. Alles heeft een maatschappelijke functie. Zorg dicht bij huis waarbij het belangrijk is dat er ook levensloopbestendige woningen worden gebouwd. We zullen nieuwe wijken goed moeten faciliteren om een wijk leefbaar te houden.

Gisteren waren Bernadette Striebeck ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 02-12-2018 21:21

Gisteren waren Bernadette Striebeck en Margret Stolk bij Studio de Witt over woningbouw Amstelwijck. Vanuit de VSP werd er vooral gepleit om meer divers te bouwen en zeker ook sociale woningbouw. De verenigingen die nu er zitten zoals Tennisvereniging Thialff, Goed Af en VVE Amstelwijck moeten wat ons betreft een plek krijgen in deze wijk. Wij vinden het belangrijk, dat er sport in een wijk is, het is gezond voor lichaam en geest en sport verbind. Ook willen wij kleine schalige woonvoorzieningen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Denk ook bijvoorbeeld aan een gezondheidscentrum in een wijk. Alles heeft een maatschappelijke functie. Zorg dicht bij huis waarbij het belangrijk is dat er ook levensloopbestendige woningen worden gebouwd. We zullen nieuwe wijken goed moeten faciliteren om een wijk leefbaar te houden.

Onze jongeren vertrekken, rijken, ...

Dordtse Partij Dordtse Partij VVD CDA PvdA GroenLinks SGP D66 Dordrecht 19-03-2018 19:01

Onze jongeren vertrekken, rijken, statushouders en buitenlandse werknemers vinden nog wel een plek. Oplossing? Bouwen dus en de bestaande woningen verduurzamen. Werkgelegenheid zat...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.