Nieuws van D66 over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Vervolgvragen: Bijvriendelijke gemeente

D66 D66 GroenLinks PvdA Halderberge 09-10-2019 11:07

Geacht college,

Naar aanleiding van antwoorden op onze vragen over het stimuleren van bio-diversiteit: Halderberge zoemt als bijvriendelijke gemeente, verzoeken wij u om met twee concrete projecten mee te doen om de biodiversiteit in onze gemeente te bevorderen en te versnellen.

Aanmelden als bijvriendelijke gemeente

In onze vragen stelden wij de vraag of het college het met Progressief Halderberge eens is dat de gemeente een belangrijke rol speelt in het beschermen van wilde bijen. Hierop antwoordde het college dat het tegengaan van de achteruitgang van bijen en vlinders als actiepunt is opgenomen in het collegewerkprogramma. Omdat het college in de antwoorden op onze eerdere vragen aangeeft het probleem met betrekking tot de achteruitgang van de bijenstand te erkennen, ziet Progressief Halderberge een officiële aanmelding via de website van IVN als een mooie stap in de richting van een oplossing voor het grote aantal bedreigde bijensoorten.

Omdat Progressief Halderberge het ondersteunen en versterken van de bijenpopulatie en het redden van grote aantallen uitstervende bijen- en insectensoorten als een zeer urgente zaak ziet, willen wij het college verzoeken dat de  gemeente Halderberge zich officieel aanmeld als ‘bijvriendelijke gemeente’. Via de website van het project, www.nederlandzoemt.nl, kan de gemeente zich aanmelden en kan meer informatie verkregen worden over verschillende mogelijkheden tot bijvriendelijke maaibeheer en kan de gemeente zich opgeven voor de cursus ‘laat jouw gemeente zoemen: Bijvriendelijk groenonderhoud voor gemeenten’.

Via onderstaande link kunt u zien welke gemeenten zich al hebben aangemeld.

https://www.arcgis.com/apps/View/index.html?appid=898d40f63fc54fc281a9388c5b547e60&extent=1.4243,50.9935,8.9280,53.2098

Progressief Halderberge ziet graag dat het college de gemeente Halderberge nog voor het begin van komend voorjaar definitief heeft aangemeld via de website van het IVN en concrete stappen heeft gezet om de Halderbergse bijenpopulatie al vanaf komend jaar te ondersteunen. De cijfers die wij in de toelichting bij onze vorige vragen stelden laten zien dat de oplossing voor dit probleem niet op zich kan laten wachten en dat maatregelen snel nodig zijn. Wij roepen het college dan ook op om werk te maken van de bescherming van bijen en insecten en op dit gebied snel stappen te zetten.

1 Is het college voornemens zich officieel aan te melden als bijvriendelijke gemeente? Zo nee, waarom niet?

2 Wanneer wordt verwacht dat het onderzoek naar gebruik van braakliggende terreinen of anderszins beschikbare gronden te beplanten met voor wilde bijen aantrekkelijke flora, zoals beschreven in uw antwoord op één van onze voorgaande vragen, wordt afgerond?

 

Vogelvriendelijk maken van tuinen en erven

Door het Brabants Landschap kan met steun van de provincie een half miljoen euro worden geïnvesteerd om van boerenerven of landelijk gelegen woningen weer een vogelparadijs te maken om de biodiversiteit, die alsmaar achteruit is gehold door meer bebouwing en bestrating op het erf, te stimuleren. Eerst komt er iemand langs voor een zogeheten ‘erfscan’. Daarna worden onder andere nestkastjes geplaatst en diverse bomen en struiken geplant om vogelsoorten als de steenuil, boerenzwaluw en huismus een aantrekkelijk thuis te geven.

3 Is het college bekend met deze subsidieregeling en is het college voornemens mee te doen met dit initiatief van Brabants Landschap? Zo nee, waarom niet?

Wij zien met belangstelling uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie van Progressief Halderberge (PvdA, D66 en GroenLinks),

Claudia van Domburgh en Frits Harteveld, fractievoorzitter

Motie ‘overlast VION’

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Boxtel 02-07-2019 18:29

Het bedrijf VION is al decennialang deel van Boxtel. Veel inwoners hebben er gewerkt, van oudsher is het een echt Boxtels bedrijf. Nog steeds speelt VION een grote rol in Boxtel, al is dat sinds een paar jaar niet meer op een positieve manier.

Steeds meer inwoners ervaren overlast van VION waarbij met name zaken als stankoverlast, de drukke verkeersbewegingen en de wachtende vrachtwagens een bron van irritatie zijn. Tijdens een werkbezoek van de gemeenteraad aan VION werd duidelijk dat het bedrijf en de gemeente gesprekken voeren over mogelijke oplossingen voor deze overlast. VION heeft toegezegd onderzoek te laten doen naar de stankoverlast én zegt bereid te zijn de best beschikbare technieken te willen gebruiken om geuroverlast terug te dringen. Centraal daarbij staat dat de gemeente heeft aangegeven dat Boxtel VION niet meer wil ruiken. Ook wordt in deze overleggen gesproken over de verkeersbewegingen, dierenwelzijn en arbeidsmigranten. VION zegt de komende tijd voorstellen te doen om al deze zaken zo goed mogelijk te regelen. Het liefst hadden we gezien dat de vergunning voor uitbreiding gekoppeld kon worden aan maatregelen op het gebied van dierenwelzijn, stankoverlast, verkeersbewegingen en energieverbruik. Dit blijkt echter juridisch niet mogelijk te zijn daar de overlast niet slaat op de nieuwe bedrijfsactiviteiten en er al een milieuvergunning is afgegeven. Wij juichen het toe dat het college gesprekken voert met VION en daarmee de zorgen van de inwoners serieus neemt. Hoewel mogelijk de onderhandelingen met VION zullen leiden tot minder – en het liefst geen – overlast voor de inwoners van Boxtel, willen ondergetekende raadsfracties hierin nog een stap verder gaan.

Motie vreemd aan de orde van de dag: “Overlast VION”

De raad van de gemeente Boxtel bijeen in haar vergadering van dinsdag 2 juli 2019

Overwegende dat:

Boxtel haar inwoners een fijne leefomgeving wil geven Boxtel het welzijn van dieren hoog in het vaandel heeft staan Er veel klachten zijn over stankoverlast in de omgeving van VION en zelfs tot ver daarbuiten Vrachtwagens met varkens regelmatig langere tijd in de brandende zon staan Er dagelijks veel verkeersbewegingen zijn richting VION waardoor op sommige plekken problemen ontstaan VION een van de grootste energieverbruikers van Boxtel is VION graag wil uitbreiden en daarvoor een vergunningsaanvraag heeft gedaan De gemeenteraad en het college hebben uitgesproken dat we VION niet meer willen ruiken

 

Verzoekt het college: Als huidige onderhandelingen niet tot resultaat leiden, die maatregelen binnen haar juridische mogelijkheden te nemen die nodig zijn om overlast te beëindigen en VION te sommeren de best beschikbare technieken te gebruiken om de overlast aan te pakken.

 

D66 Boxtel Combinatie95 SP Inbox Balans CDA VVD PvdA/Groenlinks

Op 22 mei heeft D66 Oude ...

D66 D66 VVD PvdA Oude IJsselstreek 24-05-2019 20:13

Op 22 mei heeft D66 Oude IJsselstreek samen met de fracties van PvdA, SP en VVD een motie van treurnis ingediend tegen het college. Daarmee hebben we een soort gele kaart uitgedeeld, een waarschuwing dat we de opstelling van het college niet waarderen. Zoiets doe je niet zomaar, dat doe je alleen als je echt vindt dat er iets mis is gegaan. Lees hier waarom we deze motie mee ingediend hebben.

Oplaten van ballonnen ook in Vught verboden

D66 D66 VVD PvdA Vught 18-04-2019 12:23

Het oplaten van ballonnen wordt ook in de gemeente Vught verboden. Een voorstel van PvdA-GL, dat mede ingediend werd door D66, kreeg ruime steun in de raad. Alleen de VVD was tegen. In veel gemeentes is er al zo’n verbod. Ballonnen ophangen mag natuurlijk nog wel gewoon.

Het oplaten van ballonnen zorgt voor meer zwerfvuil op straat en is slecht voor het milieu. Het is sowieso verboden om afval op straat te gooien. Daar staat zelfs een boete van 140 euro op, dus is het logisch dat je ook niet ballonnen oplaat die in de natuur of op straat terecht komen. Het zwerfvuil is niet het enige probleem. Restanten van de ballonnen worden opgegeten door vissen, vogels en andere dieren en dit zorgt voor veel dierenleed omdat het leidt tot verstikking of uithongering.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) riep onlangs gemeenten al op om een verbod in te stellen. Maar de VVD in Vught viel haar af door het probleem op geen enkele wijze serieus te nemen: of we geen belangrijkere dingen te doen hadden? Maar het was de VVD die juist in dit onderwerp de meeste tijd had gestoken en met een lange cabareteske tekst kwam.

Geen handhaving, maar preventieve werking

D66-raadslid Fons Potters sprak zich uit voor een verbod, maar wenste geen actieve handhaving: “Daar willen we geen capaciteit voor inzetten, maar het is wel goed dat er in voorkomende gevallen gehandhaafd zou kunnen worden, wat nu niet kan.” Voor D66 is het vooral belangrijk dat het verbod preventief werkt. De meeste ballonnen worden voor het raadhuis opgelaten bij huwelijken. Het verbod op het oplaten van ballonnen kan gecommuniceerd worden naar aanstaande bruidsparen. Dat kost de gemeente geen enkele extra moeite, want zo wordt er nu altijd al gecommuniceerd dat er na de huwelijksvoltrekking bij het raadhuis niet met rijst gegooid mag worden. “En wat ons betreft ook geen ballonnen meer opgelaten worden”, aldus Potters. “Nergens voor nodig, slecht voor mens en dier en er is vast wel iets originelers te bedenken.”

Zie ook: – het aangenomen voorstel

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

 

The post Oplaten van ballonnen ook in Vught verboden appeared first on D66 Vught.

D66 Maasdriel heeft gisterenavond ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 14-03-2019 10:02

D66 Maasdriel heeft gisterenavond bijdragen aan het debat over het geitenstaldossier. Op verzoek van toehoorders plaatsen wij hieronder integraal de tekst die ons raadslid Tom van Engelen heeft uitgesproken. (De tekst komt later nog op onze afdelingswebsite.) Afkeuring over een proces dat Maasdriel niet aankon/-kan Voorzitter, Als politieke partij die zich profileert als nieuw, fris en anders is het best wrang om te moeten spreken over een zaak die oud is, behoorlijk stinkt en binnen Maasdriel business as usual is. Toch gaan ook wij dat vanavond doen, want er ligt nogal wat op ons bordje. Wij constateren in het dossier over de geitenstallen van Alexander van der Schans drie afzonderlijke kolommen, te weten: 1. Wie is verantwoordelijk voor de van rechtswege verleende vergunning; 2. Wat is de meest constructieve oplossing voor het specifieke probleem; 3. Hoe voorkomen en borgen we dat in de toekomst dezelfde uitdagingen ontstaan? Kolom 1: Het vergunningproces Het is lastig iets te zeggen over het onderzoek dat door Ten Holter/Noordam Advocaten is uitgevoerd. Zoals iedereen met twee goed functionerende ogen heeft kunnen vaststellen, ontbreekt essentiële informatie die nodig is om iets zinnigs te zeggen over hoe het zo kon mislopen. Of vooral ‘door wie het zo kon mislopen’. Als liefhebber van maffiafilms zoals de Godfather zie ik op een mistige zondagochtend een ambtenaar zitten, hier in dit gemeentehuis, parels zweet op zijn voorhoofd. Hij is die ochtend wakker geworden met een geitenhoofd in zijn bed en een dreigement. Versnipperen die handel, of anders… Voorzitter, ik wil hier geen karikatuur schetsen van de gemeente Maasdriel, maar het wordt mij wel heel makkelijk gemaakt en mijn fantasie heeft weinig voeding nodig. Wat ik van de wethouder wil weten is: waar zijn die essentiële documenten gebleven? En is het een correcte aanname dat in feite alleen Van der Schans nog beschikt over het complete dossier? D66 is in de raad pas een jaar actief maar het is voor ons niet moeilijk een overduidelijke rode draad te ontwaren als het gaat om de relatie tussen bestuur en ondernemers. Die rode draad is: Zodra een dossier het punt bereikt dat een moeilijke knoop moet worden doorgehakt, stokt de adem in de keel. Dan begint het traineren. Het vertragen. Het vooruitschuiven. Of het nu gaat om aardappels, peren, bananen, puin, een landgoed, geiten of als allerlaatste een krabbel zetten onder het Gelders Energieakkoord, het doet er niet toe. Het is een manier van manoeuvreren die ondernemers tot razernij of, erger nog, bijna faillissement drijft. In het geval van Alexander van der Schans, die zelf zonder twijfel bijzonder handig is en/of handige mensen om zich heen heeft verzameld, leidde het echter tot een voordeeltje. Maasdriel heeft al dan niet opzettelijk zitten slapen, waardoor Van der Schans van rechtswege een vergunning kreeg. De rechter bevestigt dat. Voorzitter, Maasdriel is als de angsthaas die met grote ogen in de koplampen staart en het dan vreemd vindt dat ie wordt platgereden. Nu, jaren later, wordt van de politiek verwacht dat we die platte haas opzetten en een plekje geven op de schoorsteenmantel. Wie de rekening daarvoor moet krijgen? Ik weet het niet. De wethouder die destijds het roer in handen had is er niet meer en het is flauw om het hoofd te eisen van de huidige. Bovendien hebben wij vertrouwen in hem. Konden de bewindslieden er überhaupt iets aan doen? De vraag is: wie zitten er nog meer aan de knoppen? Mijn volgende vraag aan de wethouder: Is bij u bekend, met naam en rugnummer, aan wie de kapitale blunder is toe te schrijven dat dit proces 6 jaar mocht voortslepen en feitelijk leidde tot een van rechtswege verlenen van de vergunning? En zo ja, heeft deze medewerker zijn bureau al leeg geruimd? Ik ben een vergevingsgezind mens voorzitter, maar dit geprutst moet toch een juridische rekening hebben opgeleverd waar je een Ferrari van kan kopen. Dus: hoeveel geld heeft dit dossier Maasdriel al gekost? Graag hoor ik een uiteenzetting van de sancties die zijn opgelegd aan de betrokkenen. En kom alstublieft niet aan met dat ze hun vingertjes op het bureau hebben moeten leggen en er met een liniaal een tik op is gegeven. Ik wil graag horen hoe de gemeente Maasdriel de inwoners van Rossum en Hurwenen tegemoet komt na deze misstanden. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor het hele proces? Want, voorzitter, D66 Maasdriel is van mening dat het bestuur van de gemeente rekenschap verschuldigd is aan de inwoners van Hurwenen en Rossum. De zorgen van de beide dorpsraden, de inbreng van mevrouw Boekenstein, horen wij luid en duidelijk. Wij broeden daarom op het indienen van een Motie van Afkeuring die vooral het verleden zal veroordelen. Niet op de (huidige) man maar op het proces gericht. Het is een goed gebruik om een motie af te sluiten met de uitspraak “we gaan over tot de orde van de dag”, maar dat lijkt me geen goed idee. De orde van de dag moet in dit dossier namelijk stoppen. Deze week kregen we wederom een rechterlijke uitspraak onder ogen als een nieuwe loot aan de stam. H.C. de Jonghweg 12 ditmaal. Ik roep het College op tot bezinning: zet de motor volledig stil, maak een pas op de plaats, bekijk de gehele situatie van onder en boven opnieuw, zijn er milieueffectrapportages nodig, kan de handhaving naar een veel hoger niveau. Oftewel, zie de inbreng van de heer Aben. Dit bent u verschuldigd aan uzelf, aan de ondernemer, maar vooral aan de inwoners van de dorpen. Kolom 2: Kijken naar een oplossing Voorzitter, ik ben aanbeland bij de tweede van de drie kolommen. Een oplossing. Allereerst zou ik graag willen weten of het correct is dat Gedeputeerde Peter Drenth morgen, donderdag 14 maart 2019, een bezoek brengt aan Van der Schans op zijn bedrijf in Hurwenen. Het zou goed nieuws zijn, want ik zie een rol weggelegd voor de provincie Gelderland in dit proces. Laat ik voorop stellen dat D66 tegen intensieve veehouderij is. Als de heer Van der Schans vandaag van de grond af een geitenboerderij zou willen oprichten, zouden we daar niet aan meewerken. Niet voor niets gaat door het hele land overal het slot op de geitenstal. Dat heeft een reden, waaronder voor D66 de belangrijkste is: de invloed op de gezondheid van omwonenden. Maar we moeten ook de realiteit onder ogen zien: Van der Schans zit sinds de jaren negentig op de locatie waar hij nu zit. Hij onderneemt daar en heeft rechten die ik niet kan wegtoveren. Toen ik vorige week bij hem aan de keukentafel zat vroeg ik hem naar zijn beweegredenen om zoveel te willen groeien. Is het niet een keer genoeg? Ja, het is een keer genoeg. Maar Van der Schans is niet alleen ondernemer, hij is ook een vader die wil zorgen voor de toekomstige voorzieningen van zijn gezin. Van der Schans weet ook: de locatie waar hij nu onderneemt is verre van ideaal. Hij weet zelf echt wel dat hij te dicht bij Hurwenen en Rossum zit. Of het terecht is dat hij koppig voort dendert op de door hem ingeslagen weg is niet helemaal aan mij om te zeggen. In het verleden heeft hij samen met de gemeente Maasdriel en andere instanties gekeken naar andere locaties. Om allerlei redenen is het tot vandaag niet gelukt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom dat zo liep … weet u voorzitter, ik kijk al jaren niet meer naar soaps, maar hier zou je zo een show van kunnen maken en op Netflix zetten. Het heeft Van der Schans gemaakt tot de man en ondernemer die hij vandaag de dag is. Gevraagd naar zijn droomscenario kwam een optie voorbij die Van der Schans eerder heeft onderzocht maar waar nu een slot op zit. Het centreren van de bedrijfsvoering aan de Veilingweg nummer 30/32. Verderop in de polder, verwijderd van de dorpskernen van Hurwenen, Rossum maar ook Velddriel. In al die kernen zijn zoals hier vanavond al ingebracht omvangrijke woningbouwplannen. De Veilingweg is een interessante optie waar desalniettemin enkele uitdagingen aan kleven. Het vraagt om creatief ondernemen, in dit geval van de gemeente Maasdriel, waar de waarheid me gebiedt te zeggen dat ik me afvraag of Maasdriel zo voortvarend kan handelen. Maar ik vind dat we het moeten proberen om samen met Van der Schans en met welwillendheid van de provincie Gelderland te komen tot een oplossing. Die oplossing zien wij in het onderzoeken van een bedrijfsverplaatsing naar de Veilingweg. Voorzitter, als we nog iets willen, moeten we niet langer dralen. We moeten in actie komen. Van der Schans kent zijn rechten en weet ook dat het gemeentebestuur zijn vergunning kan afnemen als hij er niets mee doet binnen een bepaald tijdsframe. We mogen er vanuit gaan dat hij de eerste paal slaat op de huidige locatie voor 2019 om is, als we niet voor die tijd concreet in actie komen. Dat recht heeft hij en dat recht zal hij waarschijnlijk wel benutten en iedereen blijft boos en gefrustreerd achter. Dat moeten we niet willen. Laten we de handen ineen slaan en samen komen tot een oplossing. Mijn vraag aan de wethouder is: is hij bereid morgen deze oplossing voor te leggen aan Gedeputeerde Drenth? En zo niet, welke oplossing heeft hij dan voor ogen die toekomstbestendig is voor de ondernemer en Rossum en Hurwenen? Kolom 3: De toekomst Voorzitter, daarmee kom ik tot de laatste kolom: de toekomst. Die laat zich moeilijk omschrijven. Mensen vragen wel eens aan mij waarom D66 zo hamert op een bestuurlijke fusie tussen de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. Feitelijk is het geitenstaldossier hét schoolvoorbeeld van hoe een guppy zich probeert te gedragen als een haai. Maasdriel is simpelweg qua omvang en professionele bezetting niet opgewassen tegen een zo ontzettend complexe taak als het managen van dit specifieke dossier. Het is geen schande om dat toe te geven en ook geen verwijt. De laatste maanden heb ik meerdere andere situaties en verhalen gehoord die het prima illustreren. Wist u dat de gemeente Maasdriel vorig jaar een VVE-ambtenaar had, die door een ketenpartner moest worden uitgelegd wat VVE is? De behandeling van het bestemmingsplan Buitengebied is inmiddels zo vaak uitgesteld dat het niet eens meer een stip aan de horizon is. De vraag is gerechtvaardigd hoeveel lijken er in de kast liggen die wachten om uit de dood te herrijzen. Kan de wethouder aangeven hoeveel dossiers nog in de la liggen? Zijn er bovendien vergunningaanvragen die de krant niet hebben gehaald waardoor we op termijn overvallen kunnen worden? Voorzitter, ik heb de raadsinformatiebrief gelezen waarin verslag wordt gedaan van hoe de gemeente de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport navolging geeft. Het bezorgt me niet echt een warm gevoel. Het is een beetje als een slippertje. Als je erop betrapt wordt dat je met een ander hebt geflirt, zeg je tegen je partner dat het je spijt. Maar in werkelijkheid spijt het je vooral dat je bent betrapt. Maasdriel gaat aan de slag met de aanbevelingen, omdat die nu eenmaal zijn geformuleerd. Het blijft keurig binnen de lijntjes, het is braaf, we doen het zoals het moet of dat men zegt dat het moet. Waar is verdorie de passie? De absolute wil om het beter te doen dan voorheen? Hoe zit het met de borging van de resultaten? Niet alleen intenties maar ook daden graag. Maar vooruit, ik begrijp dat er eerst vertrouwenswinst moet worden geboekt om ons weer lekker te voelen met de materie en de nieuwe systemen waarmee we gaan werken. Vraag aan de wethouder: hoe gaat hij de gemeenteraad informeren over de voortgang in dit proces? Tenslotte voorzitter, ondanks mijn voornemen niet in mineur te eindigen, een laatste opmerking over de raadsinformatiebrief. Daarin vinden wij een zinssnede terug die 1-op-1 is overgenomen uit het onderzoeksrapport van Ten Holter/Noordam Advocaten. Hij luidt: “Zodoende kan worden geconcludeerd dat zowel ambtelijk als bestuurlijk op de verschillende momenten verdedigbare keuzes zijn gemaakt.” In de raadsbrief schakelt men dan door, maar in het rapport staat er nog een zinnetje achter: “Dit kan soms door het incomplete dossier niet met zekerheid worden vastgesteld.” De wethouder beschuldigde tijdens het interpellatiedebat van 14 februari collega Van Drunen van PvdA-GroenLinks van ‘cherry picking’. Daaraan maakt u zich met deze brief nu ook schuldig. Dat biedt geen hoop voor de toekomst. Zoals ik al eerder zei, u staat met 3-0 achter. Laten we daarvan maar 4-0 maken.

Hoe D66 Maasdriel staat in de geitenstaldiscussie

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 17-02-2019 10:33

PvdA-GroenLinks hield in de gemeenteraad van Maasdriel op donderdag 14 februari 2019 een interpellatie over het geitenstaldossier dat Rossum en Hurwenen bezig houdt. Het Maasdrielse D66-raadslid Tom van Engelen nam de gelegenheid te baat om de visie van zijn partij te presenteren. Hierbij de integrale weergave van zijn inbreng.

“Het dossier dat heel Rossum en Hurwenen in zijn greep heeft, en overigens niet exclusief die dorpen, bezorgt mij en velen met mij enorme hoofdpijn. Tot mijn grote spijt ben ik zelf niet aanwezig geweest op de avond die in december is gehouden in dorpshuis De Parel, maar uit de overlevering van mijn D66-collega’s die er wel waren is mij een beeld geschetst dat een beetje doet denken aan die beroemde Amerikaanse roman “Catch-22”. Deze term staat voor een onmogelijke situatie. Het gaat er vaak om dat een oplossing alleen mogelijk zou zijn als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan, maar aan die voorwaarde kan alleen worden voldaan als eerst de situatie wordt opgelost. Een soort vicieuze cirkel dus. GroenLinks eerst en nu PvdA-GroenLinks bijt zich helemaal vast in dit dossier en daarvoor wil ik wel een compliment uitdelen. Maar ik constateer, niet alleen bij mijn collega’s naast mij, maar ook bij de ondernemer én ook bij de gemeente Maasdriel, een vorm van “vastdenken”. Want als ik de getuigen mag geloven die op de informatieavond waren in december, wil 1. Het dorp geen geitenstallen, 2. De ondernemer wil anders maar vindt de gemeente streng en 3. De gemeente wil anders maar wijst naar de provincie. Iedereen wijst naar iedereen. Wat een gekkig-geit.”

Geitenstallen op slot

“In het hele land zien we inmiddels provincies sloten op de deuren van de geitenstallen hangen. Ik praat ook wel eens met vertegenwoordigers van mijn partij in Arnhem en mijn vraag is dan: is er helemaal niets mogelijk met het dossier in Rossum? Als niemand echt gelukkig is met de situatie, moeten we dan niet een breuk forceren en voor een definitieve oplossing zorgen? Eigenlijk willen we gewoon dat de geitenstal verdwijnt uit Rossum. Het past daar niet. Echter, het provinciaal beleid is bepaald terwijl de aanvraag van de ondernemer (s)liep. We zouden de provincie kunnen vragen – zonder precedent maar als maatwerk –verplaatsing naar een ander gebied toch te onderzoeken. In onze gemeente is  moeilijk een vrije straal van 2 kilometer rondom het bedrijf te vinden, zeker niet zonder daar agrarische behuizing aan bloot te stellen. Maar in de provincie wel. Ik zou om een schorsing willen vragen om een motie te schrijven maar dat durf ik niet meer. Mijn vraag is daarom ook, of als de wethouder volgens het regelement niet meer mag reageren, mijn oproep: “Wil het College in gesprek gaan met de provincie?” (De wethouder verklaarde aan het einde van de interpellatie dat er inmiddels contact is met de provincie; op initiatief van Gelderland overigens, red. D66)

Gezondheidsrisico’s

“In de commissie Ruimte heeft ons burgerlid Michiel Alexander de Raaf een lans gebroken voor een second opinion op gezondheidsrisico’s. Er wordt geschermd met de bewering dat Q-koorts geen risico vormt maar hoe zit het met COPD? De long is een ongekend krachtig, veerkrachtig orgaan. Gevolgen van fijnstof manifesteren zich niet de volgende dag. Net zoals iemand jarenlang sigaretten kan roken, kunnen de gevolgen van een geitenstal om de hoek jarenlang sluimeren voordat je er goed ziek van wordt. D66 Maasdriel vraagt hier op deze plek nogmaals aandacht voor. Laat u niet verblinden door de hosanna van de GGD maar kijk verder, kijk breder. College, neem deze handschoen op!”

Vertrouwen gemeenschap herstellen

“Ik las met belangstelling de gedetailleerde uiteenzetting die PvdA-GroenLinks heeft gemaakt, en de antwoorden heb ik aangehoord. De cruciale vraag waar mijn belangstelling het meest naar uit ging was toch wel de slotvraag: Hoe gaat dit College het vertrouwen van de gemeenschap van Rossum en Hurwenen herstellen? Want als ik mijn achterban mag geloven, staan wij er als politiek zonder uitzondering allemaal slecht op bij de inwoners. En dat is voor D66 Maasdriel een onverteerbare breuk tussen ons en de mensen voor en door wie wij hier zitten. De onderkenning van de wethouder klinkt helaas wat vrijblijvend. Er is veel werk te doen, want u staat met 3-0 achter. Een aandachtsdossier had dit natuurlijk al jaren moeten zijn. Ik spreek de hoop uit dat de informatievoorziening een stuk beter gaat worden.”

CDA en Dorpspartij misleiden de kiezer!

D66 D66 CDA PvdA Gemert-Bakel 16-03-2018 11:04

Komende woensdag zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De Lokale Realisten en D66 werken intensief samen. De afgelopen jaren is gebleken dat we over belangrijke onderwerpen hetzelfde denken. Wat kunnen de inwoners van Gemert-Bakel van ons verwachten? Wat onderscheidt ons van de andere partijen?

Lokale Realisten & D66 Over veel zaken denken wij hetzelfde als de andere partijen. Maar niet over de aanpak van de overlast van de intensieve veehouderij en de financiële situatie van de gemeente. Daarover denken wij fundamenteel anders. We willen het woon- en leefklimaat verbeteren en Gemert-Bakel verduurzamen. Wij zijn kritisch en open. We geven geen kritiek om de kritiek maar omdat wij het anders zien en dat alle kanten belicht moeten worden. Wij willen graag weer samenwerken met andere partijen zoals de afgelopen 8 jaren, maar niet ten koste van onze principes.

Gezondheid en milieu. Als je jaren geleden in de zomer thuis kwam zaten voorruit en koplampen van je auto vol met dode insecten. Hoe is dat tegenwoordig? Minder insecten, minder bijen, minder vogels. Het gaat niet goed met ons milieu. Ja, wij zijn inderdaad een plattelandsgemeente. Daar hoort de veehouderij bij. Maar dat betekent niet dat we moeten doorgaan met steeds méér intensieve veehouderij. Interessant is dat – wanneer je de Kieswijzer van het Eindhovens Dagblad invult – ook CDA en Dorpspartij net als wij tegen uitbreiding van de intensieve veehouderij lijken te zijn. Maar geldt dat ook nog na 21 maart? De afgelopen periode hebben wij daar in elk geval niets van gemerkt. Integendeel, steeds waren zij fervente voorstander van uitbreiding, de wethouder Ruimte voorop. Elke uitbreiding werd goedgekeurd! De kiezers en gebruikers van de stemwijzer worden gewoon misleid!

Gemeentefinanciën Alle partijen zeggen: We zijn op de goede weg. Dat klopt. Maar het plaatje wordt veel te rooskleurig voorgesteld. In de begroting van de komende jaren is geen rekening gehouden met onderstaande noodzakelijke uitgaven: – achterstallig onderhoud wegen – overdracht woonwagenlocaties aan Goed Wonen – onderhoud visvijver Dribbelei – Uitvoering Centrumplan Bakel – kosten aanleg nieuw zwembad – verkeersluw maken Vondellaan, Komweg, St. Annastraat – vernieuwing schoolgebouwen o.a. Berglarenschool – hogere kosten Jeugdzorg En wat te denken van de al langer bekende afboeking op grond in De Rips van € 1.600.000! Onze vrienden van het CDA en PvdA hebben er voor gezorgd dat de OZB is verlaagd. Dorpspartij, Lokale Realisten en D66 waren daar tegen omdat de tijd daar nog niet rijp voor is. Wij willen bovenstaande zaken uitvoeren en aanpakken maar daar is wel geld voor nodig. Geen mooi weer spelen met loze beloften.

Armoede onder kinderen We geven jaarlijks miljoenen uit aan de zorg. Eind vorig jaar kregen wij te horen dat in Gemert-Bakel circa 600 kinderen in armoede leven. Wij vinden dat geen enkel kind in armoede op moet groeien. Elk kind moet mee kunnen doen, ongeacht het inkomen van de ouders. Samen met de Stichting Leergeld willen wij dit probleem aanpakken en daar extra geld voor uittrekken.

Ga stemmen!!

Het bericht CDA en Dorpspartij misleiden de kiezer! verscheen eerst op Gemert-Bakel.

Op dinsdag 6 maart zal onze ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Hof van Twente 28-02-2018 09:08

Op dinsdag 6 maart zal onze discussieavond over duurzame voedselproductie plaatsvinden. Gasten zijn onder andere kamerlid Tjeerd de Groot. Alvast meer weten over zijn ideeën over landbouw? Klik dan hier👇 https://tjeerddegroot.com/2017/03/08/beter-inkomen-met-kringlooplandbouw/

‘Op weg naar duurzame ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Hof van Twente 11-02-2018 19:29

‘Op weg naar duurzame voedselproductie in de Hof van Twente in 2035’. Dat is het onderwerp op een discussieavond die D66 organiseert met medewerking van de Partij van de Arbeid, GroenLinks en de SP. Op deze avond, die wordt gehouden op 6 maart a.s. in theater De Reggehof in Goor, zullen enkele sprekers hun visie geven op de belangrijkste stappen die moeten worden genomen om tot een duurzame voedselproductie te komen in het licht van de huidige ontwikkelingen in de agrarische sector en waarbij de kwaliteit van leefbaarheid en landschap in het buitengebied van Hof van Twente ook belangrijke aspecten zullen zijn. Welzijn van mens en dier en bescherming van landschap en milieu zijn maatgevend. Vanuit diverse invalshoeken zal het onderwerp worden belicht door onder meer Tjeerd de Groot (Tweede Kamer lid D66) en Arjan Bonthuis (LTO Nederland). Ook sprekers namens Natuur en Milieu Overijssel en Provincie Overijssel zullen een bijdrage gaan leveren. In het tweede deel van de avond wordt een forumdiscussie gehouden, waarbij de sprekers onderling en met het publiek in gesprek gaan over de aangedragen onderwerpen. Iedereen met belangstelling voor dit onderwerp is hiervoor van harte uitgenodigd. De inloop is vanaf 19.30 uur. De avond start om 20.00 uur.

D66 debatteert over Duurzame Voedselproductie in Hof van Twente

D66 D66 GroenLinks PvdA Hof van Twente 10-02-2018 18:53

‘Op weg naar duurzame voedselproductie in de Hof van Twente in 2035’. Dat is het onderwerp op een discussieavond die D66 organiseert met medewerking van de Partij van de Arbeid, GroenLinks en de SP. Op deze avond, die wordt gehouden op 6 maart a.s. in theater De Reggehof in Goor, zullen enkele sprekers hun visie geven op de belangrijkste stappen die moeten worden genomen om tot een duurzame voedselproductie te komen in het licht van de huidige ontwikkelingen in de agrarische sector en waarbij de kwaliteit van leefbaarheid en landschap in het buitengebied van Hof van Twente ook belangrijke aspecten zullen zijn. Welzijn van mens en dier en bescherming van landschap en milieu zijn maatgevend. Vanuit diverse invalshoeken zal het onderwerp worden belicht door onder meer Tjeerd de Groot (Tweede Kamer lid D66) en Arjan Bonthuis (LTO Nederland). Ook sprekers namens Natuur en Milieu Overijssel en Provincie Overijssel zullen een bijdrage gaan leveren.

In het tweede deel van de avond wordt een forumdiscussie gehouden, waarbij de sprekers onderling en met het publiek in gesprek gaan over de aangedragen onderwerpen. Iedereen met belangstelling voor dit onderwerp is hiervoor van harte uitgenodigd.

Aanmelden kan via deze link.

De inloop is vanaf 19.30 uur. De avond start om 20.00 uur.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Christel de Groot 06 11 302159

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.