Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over CDA inzichtelijk

6 documenten

Parkeren Apeldoorn West

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Afgelopen donderdag 12 maart is in de raadsvergadering “Parkeren Apeldoorn West” aan de orde geweest. Het voorstel van het college, om de huidige twee velden van AGOVV blijvend beschikbaar te houden voor bezoekers van Apenheul, is met een grote meerderheid aangenomen. Het college had verschillende mogelijkheden onderzocht en kwam tot de conclusie dat de andere opties te duur en/of qua natuur niet verenigbaar zijn, om als parkeerplaats te worden ingezet. De twee velden werden al een paar jaar gebruikt als overloopparkeerplaats voor Apenheul. Sinds de in gebruik name van deze velden zijn de klachten over het parkeren verdwenen, maar de verkeersdrukte niet. De AGOVV locatie werd twee jaar geleden als tijdelijk gepresenteerd met een uitloop van maximaal 5 jaar. Deze AGOVV locatie is voor de drie wijkraden (Berg en Bos, De Sprengen, Brink en Orden) en de Werkgroep Asselsestraat moeilijk te accepteren. Daarom kwam Lokaal Apeldoorn met een motie om deze variant een stuk draaglijker te maken voor de bewoners. In deze motie, die massaal werd gesteund, wordt de wethouder opgeroepen om te werken aan een betere verkeersdoorstroming in Apeldoorn West. Daarbij wordt ook het woon- en werkverkeer meegenomen, omdat dit voor meer verkeershinder zorgt dan de bezoekers van Apenheul. Het CDA heeft deze motie ook gesteund en verwacht dat deze motie zeker een bijdrage kan leveren aan een betere verkeersdoorstroming. Henk Verheul

Parkeren Apeldoorn West

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Afgelopen donderdag 12 maart is in de raadsvergadering “Parkeren Apeldoorn West” aan de orde geweest. Het voorstel van het college, om de huidige twee velden van AGOVV blijvend beschikbaar te houden voor bezoekers van Apenheul, is met een grote meerderheid aangenomen. Het college had verschillende mogelijkheden onderzocht en kwam tot de conclusie dat de andere opties te duur en/of qua natuur niet verenigbaar zijn, om als parkeerplaats te worden ingezet. De twee velden werden al een paar jaar gebruikt als overloopparkeerplaats voor Apenheul. Sinds de in gebruik name van deze velden zijn de klachten over het parkeren verdwenen, maar de verkeersdrukte niet. De AGOVV locatie werd twee jaar geleden als tijdelijk gepresenteerd met een uitloop van maximaal 5 jaar. Deze AGOVV locatie is voor de drie wijkraden (Berg en Bos, De Sprengen, Brink en Orden) en de Werkgroep Asselsestraat moeilijk te accepteren. Daarom kwam Lokaal Apeldoorn met een motie om deze variant een stuk draaglijker te maken voor de bewoners. In deze motie, die massaal werd gesteund, wordt de wethouder opgeroepen om te werken aan een betere verkeersdoorstroming in Apeldoorn West. Daarbij wordt ook het woon- en werkverkeer meegenomen, omdat dit voor meer verkeershinder zorgt dan de bezoekers van Apenheul. Het CDA heeft deze motie ook gesteund en verwacht dat deze motie zeker een bijdrage kan leveren aan een betere verkeersdoorstroming. Henk Verheul

Steun de petitie van Red Gelderland.

SP SP CDA Apeldoorn 05-12-2019 19:32

De regering onder leiding van Rutte probeert op allerlei manieren het stikstofprobleem aan te pakken. Zelfs de natuurgebieden zijn niet meer veilig, terwijl juist die natuurgebieden al zo onder druk staan.Natura 2000- gebieden zijn in het leven geroepen om natuurwaarden te beschermen. Die bescherming kunnen we niet zomaar afschaffen omdat het nu niet uitkomt.

Vorige maand diende Frank Futselaar, Tweede Kamerlid voor de SP, een

https://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2019/12/steun-de-petitie-van-red-gelderland
motie in. Deze motie, waarin wordt opgeroepen om op geen enkele manier te tornen aan de Natura 2000-gebieden, heeft het helaas niet gehaald.

Het doel om natuurgebieden aan te wijzen als Natura 2000 -gebied is dat diersoorten, maar ook typen natuur, zoals heide en oude bossen beschermd worden.

Natura 2000 gebieden moeten we niet laten boeten voor het Stikstof probleem. Steun de petitie van Red Gelderland.

Dat deze motie voor Gelderland een erg belangrijke motie was blijkt wel uit het bericht dat de gedeputeerd Peter Drenth (CDA) van de provincie Gelderland aangeeft dat er geen taboe rust op het weghalen van Natura 2000 -gebieden.  

De keuzes die gemaakt worden zijn niet te begrijpen. Lelystad AirPort wordt er op allerlei manieren doorgedrukt, waarvan ook nu weer vraagtekens gezet kunnen worden bij het nieuwe milieurapport. Het openbaar vervoer wordt elk jaar weer duurder. Shell die geen winstbelasting hoeft te betalen maar wel 10 miljoen subsidie krijgt.

En nu zou het zelfs mogelijk kunnen zijn om het Natura 2000 -label van natuurgebieden weg te halen, zodat deze gebieden minder bescherming krijgen.

De werkgroep Red Gelderland is een online petitie gestart. Red Gelderland roept de provincie Gelderland op zich maximaal in te zetten om de status van Natura-2000 gebied te behouden en de conditie van de natuur te verbeteren.

SP Apeldoorn steunt de petitie van Red Gelderland dan ook volmondig en roept iedereen om dit ook te doen

Steun de petitie hier en blijf van onze natuur af.

Henri kerkdijk

SP Apeldoorn 

Trans­port­be­drijf nabij kwetsbare natuur mag toch uitbreiden

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren PvdA CDA Apeldoorn 19-10-2019 00:00

Eind mei haalde de Raad van State resoluut een streep door het PAS (Programmatische Aanpak vermindering Stikstofdepositie), een maatregel van de overheid om vergunningen af te kunnen geven voor het bouwen en/of uitbreiden van wegen, woonwijken, stallen en bedrijven nabij kwetsbare natuurgebieden door een vereenvoudiging van de regels en stikstofmetingen. Dit verhaal kennen we. We weten ook dat de stikstofproblematiek veroorzaakt is door de verontreiniging van de lucht door de veeteelt, de industrie, de bouw en het verkeer en dat dit met name voor natuurgebieden desastreuze gevolgen heeft. We hebben niet heel veel natuur meer in Nederland. Eind jaren '70 heeft Nederland een handtekening gezet onder een Europese afspraak om de kwetsbare natuur die we nog hebben te beschermen. Deze natuur werd aangewezen als Natura 2000-gebied en in de buurt ervan mocht niet meer worden gebouwd. U snapt nu ook hoe krom de PAS-regeling is die op initiatief van CDA en PvdA in 2015 werd ingevoerd om alsnog de bouw van stallen, industrie, woonwijken en wegen in de directe omgeving van Natura 2000-gebieden mogelijk te maken. Gelukkig heeft de Raad van State daar nu een stokje voor gestoken en liggen alle bouwprojecten sindsdien stil. Alle???? Nee helaas. De gemeente Apeldoorn heeft een transportbedrijf uit Uddel, gevestigd op 160 meter afstand van een Natura 2000-gebied, toestemming gegeven om uit te breiden. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zullen ook nog eens 30 bomen worden gekapt. De gemeente gedoogt hiermee een illegale uitbreiding van het bedrijf uit de jaren '90 en keurt daarnaast een verdere uitbreiding goed, ten koste van 30 bomen. Bovendien zal er ook een substantiële toename van stikstofuitstoot zijn door de toename van het aantal vrachtwagens, op 160 meter van een kwetsbaar natuurgebied. Wat wij dan ook niet snappen is dat, op onze fractie en de SP na, de gehele gemeenteraad vóór dit plan heeft gestemd. De Partij voor de Dierenfractie Gelderland gaat nu vragen stellen over deze zeer zorgelijke situatie.

De PvdA komt positief uit deze ...

PvdA PvdA VVD ChristenUnie CDA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Apeldoorn 10-03-2018 07:39

De PvdA komt positief uit deze natuurtest. Wij hechten dan ook veel belang aan natuur, water en dieren(welzijn). Lees hier onze standpunten ten aanzien van natuur, groen, dieren(welzijn), milieu, water, beken en sprengen: https://apeldoorn.pvda.nl/standpunten/milieu-groen-natuur-en-dierenwelzijn/

Wat doet de PvdD tegen het dierenleed Oostvaardersplassen?

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Partij voor de Vrijheid CDA Apeldoorn 08-03-2018 00:00

Er is veel discussie gaande in de media over het welzijn van de grote grazers in de Oostvaardersplassen. Het is fijn om te weten dat zoveel mensen zich betrokken voelen en bekommeren om het lot van deze dieren. Het is echter ongelooflijk dat de PvdD, die zich al jarenlang inzet voor het welzijn van deze kuddes en strijdt voor een uitbreiding van hun leefgebied, door velen nu als schuldige partij wordt aangewezen. Het is echter het overheidsbeleid dat faalt. Niet omdat het moeilijk zou zijn om de konikpaarden, herten en heckrunderen in de Oostvaardersplassen adequaat te beschermen, maar omdat er grote politieke onwil is om de grote grazers de omstandigheden te bieden waar ze recht op hebben. Het natuurgebied is een speelbal geworden van korte termijn mensenbelangen, waarbij de belangen en het welzijn van dieren totaal ondergeschikt gemaakt is. Het was van meet af aan de bedoeling van de ontwerpers van de Oostvaardersplassen dat de overheid zou zorgen voor natuurlijke beschutting en dat het gebied vergroot zou worden, waarbij het mogelijk moest zijn dat met name de edelherten via een corridor naar de Veluwe zouden kunnen trekken en vervolgens naar het Rivierengebied en het Duitse achterland. Belangrijke voorwaarden voor een goed dierenwelzijn.  Het zou een probleemloos functionerende natuur, zonder jacht, zonder bijvoeren, zonder onnatuurlijke beperkingen voor de dieren hebben betekend. Alle stukken grond om dat mogelijk te maken, waren aangekocht of gereserveerd, er was overeenstemming onder wetenschappers en natuurbeheerders, er was kortom geen vuiltje aan de lucht. Het advies van internationale dierenwelzijnsexperts die lovend waren over het experiment, was om het gebied na lang dralen van de politiek eindelijk te vergroten en meer beschutting te bieden voor de dieren, onder meer door openstelling van de aanpalende bossen. Toch wilde een meerderheid van de Tweede Kamer, onder aanvoering van PVV, CDA en VVD, dit advies niet opvolgen. Ook de gemeente Lelystad, die deels zeggenschap heeft over het gebied, weigerde mee te werken. Het Oostvaarderswold lag klaar om de dieren alle ruimte te bieden. De voorbereidingen voor het Horsterwold waren gedaan. En de snelwegen die Flevoland scheiden van de Veluwe en het rivierenland was een hindernis die met een ecoduct relatief makkelijk genomen kon worden. Onder druk van de boeren- en jagerslobby, nam de overheid het advies van het comité van internationale deskundigen verenigd in het ICMO niet over, waardoor de hekken rond het gebied bleven staan, de corridor onbenut bleef en er nu in de provincie Flevoland serieuze plannen zijn om de jacht te openen om het 'probleem' op te lossen dat ze met bijvoeren zelf heeft gecreëerd. Net als de Dierenbescherming en de Faunabescherming stelt de Partij voor de Dieren dat bijvoeren de dieren niet helpt. Tijdens de winter hebben dieren in de natuur te maken met voedselschaarste en is hun vetreserve belangrijk om de winter door te komen. De stofwisseling van de dieren staat in deze periode op de 'zuinige stand'. Wordt er plotseling voedsel aangeboden, dan komen de dieren uit hun winterspaarstand. Rangordegevechten en onrust in de kudde zorgen voor de wrange situatie dat juist de zwakste dieren slechter af zijn. Zij gaan wél meer vet verbranden, maar komen niet bij het voedsel dat door de sterkste dieren zal worden gekaapt. Die sterke dieren - die het dus niet eens nodig hebben - gaan zich als gevolg van het extra voer sneller voortplanten. Extra groei en ontregeling van de populatie, waardoor er volgend jaar meer dieren zijn en de concurrentie om het beschikbare voedsel alleen maar groter zal zijn. Wat doet de Partij voor de Dieren? De Partij voor de Dieren bezoekt het gebied regelmatig en onderhoudt intensief contact met dierenartsen, dierenwelzijnsexperts en andere deskundigen. Ook hebben we uitgebreid gesproken met de dierenwelzijnsexperts van de commissie-Gabor, de commissie die in opdracht van het kabinet advies heeft uitgebracht over de grote grazers in het gebied. Verder blijven we strijden om het gebied te vergroten door het openstellen van de bossen van het Hollandse Hout en de aanleg van de Oostvaarderswold zodat de dieren ook kunnen migreren naar de Veluwe en het rivierengebied.  Wat is de oplossing? Op 21 maart heb je de kans om als kiezer in opstand te komen tegen dit onverantwoorde beleid en te stemmen op de PvdD. De jarenlange druk van onze partij heeft ertoe geleid dat in ieder geval het Kotterbos eidenlijk is opengesteld voor de dieren. Nu de rest nog. In het belang van het dierenwelzijn!! Ons standpunt over de Oostvaardersplassen kun je hier lezen. foto: Marianne en Esther kijken naar de kudde konikpaarden bij de Oostvaardersplassen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.