Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

3 documenten

Brede steun voor motie verkleinen onderwijs achterstanden

SP SP CDA Alphen aan den Rijn 17-12-2018 15:14

Steeds meer kinderen, die dezelfde talenten hebben, krijgen geen gelijke kansen meer. Dit kan komen door het opleidingsniveau van de ouders, de financiële situatie van het gezin en de buurt waarin zij opgroeien. Kinderen die in een gezin opgroeien waar het financieel niet zo goed gaat hebben structureel minder bijles en huiswerkbegeleiding. Studiekring Alphen aan den Rijn geeft ook aan dat kinderen met een persoonsgebonden budget steeds minder gebruik maken van bijles en/of huiswerkbegeleiding. Hierop heeft de SP een motie ingediend en deze is overgenomen door CDA wethouder Han de Jager. SP fractievoorzitter Harre van der Nat: ‘Dit is geen goede situatie alle kinderen in Alphen aan den Rijn, ongeacht hun afkomst en financiële situatie, moeten dezelfde kansen krijgen zodat zij met succes hun school kunnen afronden en hun talenten kunnen ontwikkelen.’

De motie geeft het college de opdracht om samen met basisscholen, middelbare scholen en andere partners hierover een visie op te stellen. Wij vinden dat deze visie zoveel mogelijk buurtgericht moet zijn, waarbij per buurt aangegeven wordt wat er nodig is om de kansengelijkheid te bevorderen. De wethouder heeft dit voorstel toegezegd en komt in 2019 met een plan. Daarnaast kon het voorstel op brede steun rekenen van de overige raadsfracties, wat een belangrijk signaal geeft naar de inwoners van Alphen aan den Rijn geeft dat onderwijs hoog in het vaandel van deze gemeente staat. Van der Nat: ‘De kinderen die hier gebruik van gaan maken kunnen door middel van deze begeleiding voor zichzelf aan een betere toekomst bouwen. Door deze groeiende kansenongelijkheid wordt je zelf ontwikkelen in het onderwijs steeds minder voor iedereen.’

Zie ook: Onderwijs

Passend onderwijs werkt niet

SP SP CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Oss 17-06-2018 12:38

Den Haag wordt wakker.

Passend onderwijs werkt niet.

Wat betekent dit voor Den Bongerd?

In Den Haag lijkt men nu ook wakker te worden: het passend onderwijs werkt niet in de praktijk. Het aantal thuiszitters blijft onveranderd hoog, het aantal aanmeldingen voor het speciaal onderwijs neemt niet af en leerkrachten en docenten geven aan dat sinds de invoering van de wet, de werkdruk tot een onaanvaardbaar niveau is gestegen. Passend onderwijs klinkt in theorie wel goed maar wordt onvoldoende gefaciliteerd.

Een Kamermeerderheid van CDA, D66, ChristenUnie, PVV, GroenLinks en SP heeft kritiek op de manier waarop de zogenoemde samenwerkingsverbanden nu functioneren. Dit zijn organisaties - in totaal zo'n 150 verdeeld over Nederland - die allemaal met een eigen aanpak, overheidsgeld voor zorgleerlingen in hun regio moeten verdelen.

Docenten, leerlingen en bestuurders gaan op 27 juni 2018 tijdens een hoorzitting in gesprek met Tweede Kamerleden om te vermelden hoe de wet van Passend Onderwijs, die in 2014 is ingevoerd, in de praktijk uitpakt. Maandag 2 juli volgt er dan een debat in de Tweede Kamer over het Passend Onderwijs. 

Ondertussen krijgt de SP signalen uit Oss wat dit alles te betekenen heeft voor den Bongerd. Laat de praktijk niet zien dat met het sluiten van ‘den Bongerd’ het kind met het badwater wordt weggegooid? 

Over deze onderwerpen stelt  SP raadslid Jan van Kreij  schriftelijke vragen aan het college.

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,

In Den Haag lijkt men nu ook wakker te worden: het passend onderwijs werkt niet in de praktijk. Het aantal thuiszitters blijft onveranderd hoog, het aantal aanmeldingen voor het speciaal onderwijs neemt niet af en leerkrachten en docenten geven aan dat sinds de invoering van de wet, de werkdruk tot een onaanvaardbaar niveau is gestegen. Een Kamermeerderheid van CDA, D66, ChristenUnie, PVV, GroenLinks en SP heeft kritiek op de manier waarop de zogenoemde samenwerkingsverbanden nu functioneren. Dit zijn organisaties - in totaal zo'n 150 verdeeld over Nederland - die allemaal met een eigen aanpak overheidsgeld voor zorgleerlingen in hun regio moeten verdelen. Daarom komt er 27 juni 2018 een hoorzitting. Docenten, leerlingen en bestuurders gaan in gesprek met Kamerleden om te vermelden hoe de wet van Passend Onderwijs, die in 2014 is ingevoerd, in de praktijk uitpakt. Maandag 2 juli volgt er dan een debat in de Tweede Kamer over het Passend Onderwijs.

Ondertussen krijgt de SP signalen uit Oss wat dit alles te betekenen heeft voor den Bongerd.

Daarom stelt de SP de volgende vragen:

Wat is de reactie van de wethouder op de huidige ontwikkelingen in Den Haag wat betreft het Passend Onderwijs? Bent u bereid uw mening te herzien en toch, conform de aangenomen motie in de raad, te onderzoeken hoe den Bongerd behouden kan blijven? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dit aanpakken? Bent u bereid zich in te zetten voor een eventuele verplaatsing van den Bongerd van de Staringstraat naar een andere Hooghuis-locatie, waar plaats genoeg is? Wist u dat ouders, die hun kinderen niet willen aanmelden voor een koersklas, hun kinderen nu aanmelden bij de Sonnewijser omdat met ingang van het komend schooljaar plaatsing op den Bongerd niet meer mogelijk is? Echter op de Sonnewijser kunnen de leerlingen geen diploma behalen. Vindt u dat geen devaluatie van de onderwijsmogelijkheden in Oss?

Wij wachten op uw antwoord,

SP-fractie-leden

Jan van Kreij Margrit van Buel

Zie ook: Onderwijs

SP wil dyslexievriendelijk Tilburg

SP SP D66 CDA Tilburg 22-05-2018 18:18

In de raadsvergadering van 14 mei jl. heeft de SP Tilburg een lans gebroken voor mensen met dyslexie. Raadslid Henri Mandemaker, woordvoerder voor o.a. onderwijs en armoede: “Na gesprekken met Impuls/Woortblind en Oudervereniging Balans, die opkomen voor de belangen voor mensen met dyslexie, was ons duidelijk geworden dat als mensen met dyslexie er niet in slagen om de juiste aandacht te krijgen, dit leidt tot onderpresteren, persoonlijke problemen, en onnodige uitval, zowel op school, bij de studie als op het werk. De kans op armoede is dan bij mensen met dyslexie veel groter dan bij mensen zonder dyslexie.”

Dit heeft uiteraard een negatieve invloed op hun ontwikkeling en erkenning in de samenleving en daarmee onopgemerkt ook op klasgenoten, leerkrachten, ouders, werkgevers, partners en collega’s. Met de SP-motie werd aan wethouder Marcelle Hendrickx gevraagd om in gesprek te gaan de onderwijsinstellingen om leerlingen met dyslexie optimaal te faciliteren. Alsmede in de eigen gemeentelijke organisatie te peilen in hoeverre daar behoefte is aan ondersteuning met dyslexie hulpmiddelen. Helaas vond de motie geen gehoor bij de wethouder en bij de rest van de gemeenteraad. Maar wat de SP betreft is dit echter niet het einde, maar het begin van het debat over een dyslexievriendelijk Tilburg.

Dyslexie is van alle leeftijden en raakt elke sociaal-maatschappelijke laag binnen onze neurodiverse samenleving. 3.7 % heeft ernstige enkelvoudige dyslexie (EED), en tot 10 % van de Nederlandse bevolking heeft ( in meer of mindere mate ) ook blijvend met de nodige ongemakken van dyslexie te maken.

In het onderwijs wordt de hulp met betrekking tot dyslexie grotendeels uitbesteed aan externe bureaus. Henri Mandemaker: “De aandacht, begrip, facilitering en know how zou in het onderwijs echter ook ingezet moeten worden in de dagelijkse praktijk in de groepen. Daarbij de dyslect veel meer intern vanuit de school in zij of haar kracht te zetten in plaats van extern ‘te verhelpen’, zodat die autonoom zelf verder kan met zijn of haar ontwikkeling.”

Daarom zou de wethouder in gesprek moeten gaan met de onderwijsinstellingen in Tilburg om hen te verzoeken om hun leerlingen/studenten met dyslexie optimaal te ondersteunen. En de omvang en betekenis van dyslexie in hun onderwijsorganisatie optimaal te herkennen en te erkennen. Alsmede hen te vragen om dyslexie hulpmiddelen gedurende de hele opleidingsperiode in te zetten, en dus niet alleen tijdens tentamens en examens. Een en ander om onderpresteren en onnodige schooluitval te voorkomen, en een optimale talentontwikkeling te bevorderen.

Dyslexie is iets van alle leeftijden. Ook volwassenen kunnen nog veel last hebben van hun dyslexie. Daarom heeft de SP ook aan de wethouder gevraagd om te onderzoeken of er in de gemeentelijke organisatie bij ambtenaren behoefte is aan verdere maatregelen ten aanzien van de herkenning en erkenning van dyslexie, en aan dyslexie hulpmiddelen zoals dyslexie software, en zo ja, om daar optimaal in te voorzien.

Volgens de wethouder is de dyslexie-zorg in Tilburg echter al goed geregeld, zowel extern als intern in schoolinstellingen. D66 vond de timing van de motie verkeerd, maar willen het gesprek wel aangaan als de nieuwe LEA besproken wordt. Volgens het CDA zijn de leraren al experts op dit gebied en is er geen verdere ondersteuning nodig.

De SP blijft in ieder geval in gesprek met organisaties als Impuls/Woortblind en Balans en met ervaringsdeskundigen over hoe Tilburg dyslexievriendelijk kan worden gemaakt. Mocht u uw ervaringen met dyslexie in het Tilburgse onderwijs willen delen met de SP Tilburg, dan kunt u daarvoor mailen met Henri Mandemaker op henrimandemaker@raadtilburg.nl en uw verhaal delen.

Alvast hartelijk dank!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.