Nieuws van SGP over VVD inzichtelijk

7 documenten

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Persbericht n.a.v. de bijeenkomst over woonoverlast

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 25-11-2019 00:00

PERSBERICHT

Op 8 oktober jl. vond een bijeenkomst plaats waarbij inwoners van Vlissingen uitgenodigd waren om hun ervaringen op het gebied van veiligheid & overlast met elkaar en de aanwezige politici te delen. De bijeenkomst is door ruim 120 mensen bezocht.De bijeenkomst was een initiatief van de lokale fracties van de PvdA, SGP, VVD, CDA en POV. Naast de fractieleden van die partijen waren er ook raadsleden van andere partijen aanwezig, evenals de burgemeester, de heer Van den Tillaar.Van de bijeenkomst is een feitelijk verslag gemaakt dat alle ervaringen omvat. Daarnaast zijn alle aanwezigen uitgenodigd om een enquête in te vullen, waarvan goed gebruik is gemaakt.De inbreng van de inwoners en uitkomsten van de enquête zijn door de initiatief nemende partijen gebruikt bij het opstellen van een plan om de overlast aan te pakken en de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. De plannen zullen in een memo worden voorgelegd aan het hoogste orgaan van onze gemeente, de gemeenteraad. Daar hoort de discussie over de maatregelen thuis, en ook daar moeten de beslissingen hierover genomen worden. Wij stellen de volgende zaken voor:

1 Verplaatsen van de coffeeshops buiten het huidige gebied

Een relatief eenvoudige oplossing, alleen de (politieke) wil ontbreekt bij de burgemeester. Aan alternatieve locaties kan het niet liggen, die zijn ruim voorhanden. Voor ons is dit wel een absolute voorwaarde om het volgende punt te kunnen realiseren:

2 Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium)

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium. Dit criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. De Wietpas bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat de overlast en straathandel was toegenomen. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.

3 Gerichter patrouilleren op straat, zowel overdag als ‘s nachts

Politiek Den Haag heeft vorig jaar beloofd te zullen gaan zorgen voor meer ‘blauw op straat’. Vorige week bleek dat hiervan geen enkele sprake is geweest. Sterker nog, er is nu de facto MINDER ‘blauw op straat’. Op het aantal agenten op straat heeft de gemeente praktisch geen invloed. Wat we wel kunnen doen is pleiten voor meer, structurele en strengere handhaving in die gebieden waar de meeste overlast geconstateerd wordt. Dus als er niet méér blauw op straat komt, dan wel een zeer efficiënte inzet. En daarvoor is nodig dat we precies weten wat er waar zich afspeelt, en dat weet je door het inrichten van:

4 Een centraal meldpunt voor overlast in Vlissingen in combinatie met een systeem van Buurtapps in de wijken

Dus niet het alarmnummer zodat je wordt doorverbonden naar ergens in Brabant en een kwartier verder bent zonder noemenswaardige actie. Creëer een centraal meldpunt waar direct adequaat actie op ondernomen kan worden en bijvoorbeeld alle meldingen en klachten worden verzameld. Zorg daarna uiteraard voor een goede follow up naar de burger (in verband met geloofwaardigheid cruciaal). Koppel dit aan een netwerk van buurtapps naar het voorbeeld van de app zoals die in de binnenstad gebruikt wordt in het kader van veiligheid (KVO-project). Korte lijnen en directe actie zijn de sleutelwoorden. Betrek de burger bij zijn en haar woonomgeving en communiceer!

5 Meer evenredige verdeling ‘centrumfunctie’ van Vlissingen

Het functioneren van Vlissingen als Centrumgemeente drukt naar onze mening te zwaar op de stad, vooral maatschappelijk. Wij beamen dat de voorzieningen na beëindiging van de centrumfunctie zullen blijven bestaan (BW, VO, MO) maar pleiten er wel voor deze naar evenredigheid te verdelen over de Zeeuwse gemeenten. Wij zijn ervan overtuigd dat delen van de uitvoerende kant van onze centrumfunctie een aanzuigende werking heeft voor wat betreft overlast, criminaliteit en aanverwante al dan niet druggerelateerde zaken. Wij willen de nadelige effecten van de centrumfunctie bestrijden en met name de toeloop naar Vlissingen stoppen. Overigens gaf dit college zelf vorig jaar aan te willen stoppen als centrumgemeente, maar kwam daar op terug.

6 Structureel handhaven regels rondom kamerverhuur & onderverhuur

Er verblijven tussen de 2 en 3 duizend mensen in Vlissingen die niet staan ingeschreven, géén lokale belasting betalen en (deels) gehuisvest zijn op niet toegestane en ongewenste wijze. In de zomermaanden verdubbelt dat aantal. Dat geeft een enorme druk op de leefomgeving. De 10% norm wordt in het middengebied op papier wellicht gerespecteerd, maar in de praktijk met voeten getreden. Er is sprake van een structureel probleem. Weliswaar liggen er plannen van het college om dit aan te pakken en dat juichen wij van harte toe, maar ieder plan staat of valt met de haalbaarheid én de handhaving. Daarom pleiten wij voor extra inspanningen aan menskracht om deze problematiek aan te pakken. Voor een belangrijk zal dat moeten gebeuren in samenwerking met woningcorporaties want ook in hun woningbestand zit een deel van het probleem van (illegale) onderverhuur.Hoe nu verder?De vijf partijen sturen aan op behandeling & besluitvorming in de gemeenteraad in het 1e kwartaal van 2020. Zij willen nadrukkelijk in overleg blijven met de inwoners en zullen dan ook de resultaten van die besluitvorming terugkoppelen naar de inwoners.Wij spreken hier ook nadrukkelijk uit dat wij op geen enkele wijze twijfels hebben over de kwaliteit en inzet van de gemeentelijke organisatie op dit gebied, maar willen méér doen en bereiken dan tot nu toe in beeld was. Daartoe hebben we elkaar hard nodig: De gemeenteraad, het college én de uitvoerende diensten. Samen kunnen we het, samen doen we het!

 De fracties van:

CDA                     POV                     PvdA                    SGP                        VVD

Coen Bertijn        Pim Kraan           Frances Oreel    Lilian Janse              Albert v.d. Giessen

     Ruud Kleefman                               Cor Tromp              Peter Stoel

 

Pim Kraan over een meer evenredige verdeling 'centrumfuctie' op Omroep Zeeland:https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116272/Vlissingen-moet-stoppen-als-centrumgemeente

Bericht in DE BODE: https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/300894/vijf-partijen-presenteren-actieplan-voor-veiliger-vlissingen-

 

PERSBERICHT De overlast de stad uit!

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 09-09-2019 00:00

PERSBERICHT. DE OVERLAST DE STAD UIT! VLISSINGEN VEILIG OP STRAAT!

In Vlissingen tiert de straathandel welig, zijn geweldsmisdrijven dagelijkse kost en wordt opklaarlichte dag openlijk gedeald. Bewoners ervaren overlast en voelen zich vaak niet veilig op straat, vooral in de avond en nacht.Bezoekers aan onze stad worden lastig gevallen door straathandelaren, er ontstaat eengrimmige sfeer in de binnenstad, rondom het Bellamypark, Scheldeplein en de Scheldestraat.Men lapt verkeersregels aan de laars, er is nauwelijks handhaving en de binnenstad looptleeg. De stad wordt steeds minder aantrekkelijk om in te wonen en de illegale kamerverhuur aan arbeidsmigranten en toeristen maakt het woon- en leefklimaat in de binnenstad en het middengebied niet beter: integendeel.Een vijftal politieke partijen nemen nu het voortouw: zij vinden dat de maat wel vol is. Datwe een einde moeten maken aan het geweld, aan de onveiligheid, aan de wetteloosheid.Deze partijen vinden dat de binnenstad weer leefbaar moet worden, dat ondernemers daarmoeten kunnen werken, kinderen gewoon op straat moeten kunnen lopen en spelen en dat wonen in de binnenstad en het middengebied weer aantrekkelijk moet zijn.En dat betekent: wég met de criminelen, wég met de straathandel in drugs en wég met deoverlast!Hoe gaan we dat doen:Allereerst door de bewoners zélf aan het woord te laten: Wat gebeurt er, wat vinden zij ervan, wat zien zij als een oplossing?En die bewoners komen aan het woord: een hele avond!Op dinsdag 8 oktober organiseren wij een avond voor de bewoners. Dan kunnen debewoners spreken met elkaar, met de politiek, met het stadbestuur, met alle betrokkenen.DINSDAG 8 OKTOBER 19.30 uur inloop; aanvang 20.00 uurIN DE “BALLROOM” AAN DE OUDE MARKT

Wij nodigen de bewoners uit om daar aan mee te doen!Daarnaast nodigen wij ook uit de Burgemeester, de Coffeeshophouders, buurtcomités, depolitie én alle politieke partijen uit om aan dit open gesprek deel te nemen.De avond is openbaar en voor iedereen toegankelijk.De organisatie is in handen van raadsleden van: CDA, PvdA, POV, SGP & VVD.

( Contact organisatie: Pim Kraan 06 - 53 26 50 16 of Lilian Janse 06 - 38 31 36 18)

https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/actueel/294851/vijf-politieke-partijen-houden-bijeenkomst-over-problemen-binnenstad

Congrestoespraak Van der Staaij: dreutelen, drammen, doen

SGP SGP D66 VVD PvdA Nederland 16-02-2019 00:00

Lees hieronder de spreektekst van SGP-voorman Kees van der Staaij. Zaterdagmiddag spreekt hij het partijcongres toe dat in aanloop naar de Europese verkiezingen is georganiseerd in het Hoorbeeck College in Amersfoort.

Beste SGP'ers,

Er zijn drie verkiezingen dit jaar: provincies, waterschappen en Europa. Het is een superverkiezingsjaar!Want bij de verkiezingen voor Arnhem of Middelburg of Zwolle of andere provinciehoofdsteden staat óók de toekomst van het kabinetsbeleid op het spel. De leden van de PS kiezen immers ook de leden van de Eerste Kamer, en daar heeft het derde kabinet-Rutte maar 1 stem meerderheid. Alles wijst erop dat die meerderheid in de Eerste Kamer verloren gaat. En wat dan? Hierbij alvast drie piketpaaltjes van de SGP.Onze houding tegenover het kabinet zal niet ineens veranderen als het kabinet in de Eerste Kamer haar meerderheid verliest. Waar we voor waren, blijven we voor. Waar we tegen waren, blijven we tegen. We verwachten het ook niet van een voet tussen de deur. Maar het spreekwoord luidt, wie goed doet, goed ontmoet. Laat ik het daar nu maar bij houden.Onze boodschap tegenover het kabinet is: niet dreutelen, niet drammen, maar het goede doen. Niet dreutelen!

Al jarenlang is beloofd dat de mensonwaardige misstanden in de prostitutie worden aangepakt. Maar er gebeurt bitter weinig. Vrouwen in etalages is écht echt niet meer van deze tijd. Hoog tijd om het burgerinitiatief ‘Ik Ben Onbetaalbaar’ te steunen en de klant van de prostituee op de bon te slingeren. Niet dreutelen speelt ook internationaal. Al jaren wordt gezegd dat het onaanvaardbaar is dat Palestijnse terroristen premie opstrijken, mede mogelijk gemaakt met onze euro’s. Hoog tijd daarmee te stoppen. Niet dreutelen. Het is buitengewoon ongewenst dat met geld uit onvrije landen in het Midden-Oosten in Nederland invloed wordt gekocht en moskeeën kunnen verrijzen waarin een onverdraagzame boodschap wordt gepredikt.

Het zou goed zijn als het parlement hierin zelf in actie komt. Daarom heb ik een parlementaire ondervraging voorgesteld over die buitenlandse financiering van moskeeën. De ingediende motie hierover willen we zo snel mogelijk in stemming brengen. Ik heb goede hoop dat die motie zal worden aangenomen. Ook niet drammen, zeggen wij tegen het kabinet.

Geen vaccinatiedwang. Dat onderwerp stond eergisteren op de Kameragenda. Een oud SGP-strijdpunt werd zo ineens heel actueel. De SGP-lijn was en is: geen dwang in dit soort heel persoonlijke gewetens, dus ook niet als het gaat om wel of niet vaccineren. Uitgerekend de VVD ging het verst met mogelijke dwangmaatregelen. Er was een tijd dat de liberalen meer voor de vrijheidsrechten van de burger opkwamen! De SGP houdt in ieder geval de vinger aan de pols. Geen gedram met voltooid-leven-wensen, zeggen we ook richting D66. Als er één terrein is waarop drammen levensgevaarlijk is, dan hier wel. Goede zorg, met name voor uitgeput leven, dat hebben we nodig. Maar euthanasie normaliseren is een doodlopende weg. En dan het klimaat. Als rentmeesters steunen we goede zorg voor de schepping. Vol overtuiging. Realistisch groen. Maar het moet wel in proportie blijven. En: haalbaar, betaalbaar en betrouwbaar, met name voor de mensen die niet zoveel te besteden hebben als de bekende witte wijn nippende doorsnee-bakfietser in Amsterdam.

Het goede doen, daar moedigen we het kabinet toe aan.

Bescherm kwetsbaar leven! Pril leven, en leven dat is uitgeput, lichamelijk of geestelijk. Ga eenzaamheid tegen, help kwetsbare mensen in het doolhof van de zorg en investeer veel meer in suïcide-preventie. Neem de kerntaken van de overheid serieus. Maak werk van onze veiligheid. Investeer meerjarig in defensie en veiligheid. En kijk ook verder dan de randstad. Ook in Elspeet moeten de ambulances op tijd zijn. En Zeeuwen moeten óók goed openbaar vervoer hebben. Het goede doen. Gezinnen steunen. Eerlijker belasting heffen voor eenverdieners. Na een Eerste-Kamer motie-Schalk heeft de Tweede Kamer nu in een motie-Stoffer uitgesproken dat het kabinet hier mee aan de gang moet. Er is veel werk aan de winkel.

Het goede doen. wat is goed? Dat zien we pas scherp, als het licht van Gods Woord schijnt. Dát was en is de kern van onze boodschap. Met drie verkiezingen in zicht is mijn oproep: laat geen stem verloren gaan...Het hangt soms op één stem. Op het Binnenhof. Denk aan de omstreden Donorwet, die in de Tweede Kamer met maar één stem meer werd aangenomen. Denk aan het kabinet, dat in Tweede en Eerste Kamer nu nog een meerderheid van één stem heeft. We zagen het eerder in de Eerste Kamer hoe de ene SGP-stem van toen nog senator Holdijk meer dan eens de doorslag gaf. Ik wil maar zeggen: elke stem telt!Maar niet alleen in Den Haag kan één stem het verschil maken! We zagen het bij de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar: in Veenendaal ging de laatste restzetel met maar een stem verschil naar PvdA in plaats van de SGP.Het laat zien hoe elke stem ertoe doet. En dat één zetel het verschil kan maken. Kortom: reden te meer voor een stem op de SGP, een constructieve stem bij een open Bijbel.

Laatste Raadsvergadering voor zomerreces

SGP SGP VVD CDA PvdA Waalwijk 06-07-2018 00:00

Laatste Raadsvergadering voor zomerreces

Donderdag 05 juli jl. hebben we, zoals het er nu uitziet, de laatste raadsvergadering voor het zomerreces gehad. Dat voelt toch een beetje als vakantie, hoewel de meeste raadsleden hun werk overdag nog hebben.

Voor de SGP stonden 2 belangrijke onderwerpen op de agenda. De eerste was het IUP, rond verkeersveiligheid en het onderhoud van riolering, wegen, etc. De SGP heeft aandacht gevraagd voor de bestrating van de Willem van Gentsvaart en gepleit voor het behoud van het historisch karakter middels het aanbrengen van gebakken klinkers in plaats van asfalt. De wethouder zegt toe ons te informeren voor de werkzaamheden zullen aanvangen. Samen met het CDA hebben wij een motie ingediend om nu door te pakken op het kruispunt rond Hoofdstraat 65 en hierbij het gesprek met de omwonenden op te zoeken en de verwerking van de verkeersstromen, met het oog op de toekomstige veiligheid, hierbij te betrekken. Lokaal Belang en VVD vonden dat met aankoop van het pand voorlopig genoeg gedaan is en wachten de verdere ontwikkelingen liever af dan nu de wethouder een concrete raadsuitspraak mee te geven. Een raadsuitspraak met een opdracht, waar hij zich waarschijnlijk prima in kan vinden. Op basis vab de toezegging van de wethouder dat wij direct na het zomerreces nader worden geïnformeerd hebben wij besloten de motie aan te houden. Tot besluit van de vergadering was er een ludieke motie vanuit de PvdA, die raadsbreed is gesteund. De Raad heeft haar waardering uitgesproken voor het initiatief van Maarten van der Weijden, om middels het zwemmend (!!) afleggen van de Elfstedentocht geld in te zamelen voor onderzoek tegen kanker. De SGP heeft onder leiding van hoofd fondsenwerving, de heer H. van Zelst, in 2 dagen tijd 2.000 Euro opgehaald. Richard Tiemstra kon een cheque voor dit bedrag overhandigen aan de zwemmer, met de toezegging dat hij bij gezondheid op zaterdag 18 augustus 2 kilometer met Maarten op zal zwemmen. Zo werd de avond op een leuke manier afgesloten.

Namens SGP Waalwijk een goede vakantie toegewenst.

Rapport Rekenkamercommissie Kaderstellende rol van de gemeenteraad

SGP SGP VVD Ridderkerk 22-02-2018 00:00

 

Het rapport van de Rekenkamercommissie geeft een aantal zinvolle aanbevelingen. Die ga ik niet allemaal benoemen, ze staan in het raadsbesluit.

Aanbeveling 4 is om de startnotitie te gebruiken als procesdocument. Afgelopen jaren hebben wij - maar ook andere fracties - bij behandeling van startnotities weldegelijk inhoudelijk kaders meegeven. Dat hebben wij als nuttig en zinvol ervaren (er zijn zelfs wel eens toezeggingen op gedaan) en die mogelijkheid zouden we ook in de toekomst willen houden. De toelichting zoals door de griffier gegeven in het raadsvoorstel onder punt 4.1 m.b.t. tot dit punt onderschrijven wij dan ook.

Daarnaast constateert de rekenkamer dat het systeem van toezeggingen kwetsbaar is, afhankelijk van personen en dat er soms discussie is over wanneer een toezegging een toezegging is. Dit is wat de SGP-fractie betreft een opmerkelijke bevinding omdat Berenschot in de nota van bevindingen juist concludeert dat het systeem van toezeggingen goed werkt. De afhankelijkheid en kwetsbaarheid zoals door de rekenkamer verwoord blijkt niet uit de nota van bevindingen en hebben wij de laatste jaren ook niet als zodanig ervaren.

Wat de SGP-fractie betreft kan besluitpunt 2 dan ook vervallen, temeer nu tijdens de commissievergadering is gebleken dat dit beslispunt nog geformuleerd moet worden.

De SGP fractie dient vanavond dan ook een ammendement in waarbij beslispunt twee komt te vervallen en de overige beslispunten opnieuw worden genummerd.

 

AMENDEMENT

Onderwerp: Amendement inzakerapport rekenkamercommissie kaderstellende rol van de gemeenteraad

 

1. Voorstel

U wordt voorgesteld het raadsbesluit inzake het rapport van de rekenkamercommissie “De kaderstellende rol van de gemeenteraad van Ridderkerk” als volgt te wijzigen:

Punt 2 te wijzigen in:  Kennis te nemen van aanbeveling 2 om vast te leggen hoe met toezeggingen wordt omgegaan.

2. Aanleiding

De behandeling van het rapport van de rekenkamercommissie “De kaderstellende rol van de gemeenteraad van Ridderkerk”.

3. Aspecten

De rekenkamercommissie doet de aanbeveling om vast te leggen hoe met toezeggingen wordt omgegaan, omdat het systeem kwetsbaar en persoonsafhankelijk zou zijn. In de nota van bevindingen daarentegen wordt geconcludeerd dat het huidige systeem van toezeggingen goed werkt, waarmee de aanbeveling van de rekenkamer niet wordt onderschreven door de nota van bevindingen. De mening dat het huidige systeem goed werkt, wordt gedeeld.

4. Aanpak/Uitvoering

Na aanname van het amendement wordt het raadsbesluit aangepast.

 

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

Met dit amendement zijn geen kosten gemoeid.

 

De raadsleden,

 

C.A. van der Duijn Schouten, SGP                                Louis van der Spoel, VVD

Als er geen ossen zijn, zo is de krib rein

SGP SGP D66 VVD Gelderland 18-12-2017 00:00

/r/f0f6ca51a59a2df9fefefbee14a58f25?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fals-er-geen-ossen-zijn-zo-is-de-krib-rein%2F7833&id=a78058e34ef2be0d910065d75d507c02670d98c6

'Als er geen ossen zijn, zo is de krib rein; maar door de kracht van den os is der inkomsten veel'

Spreuken 14:4Er is in de commissievergadering al uitgebreid gediscussieerd over de voorliggende verordening, waarin een stop wordt gezet op de groei van de geitenhouderij. Dat hoeven we niet over te doen. In essentie wil ik op twee gezichtspunten ingaan:

1. Hoe gerechtvaardigd is de stop op zich? 2. Hoe kunnen we het voorliggende besluit enigszins verzachten. En welke andere risico’s lopen we? 1. Gerechtvaardigdheid van de stop op de geitenhouderij a. Hoogleraar Dick Heederik van de Universiteit van Utrecht is sceptisch over de maatregelen die Brabant en Gelderland nemen. De onderzoeker van het rapport Veehouderij en Gezondheid Omwonenden zegt dat provincies één lijn moeten trekken. “deze maatregelen werken louter verwarrend” vindt Heederik. “de bestaande risico’s die er zijn worden met deze maatregelen niet weggenomen. Het is daarom zaak dat er verder onderzoek wordt gedaan naar het verband tussen gezondheidsproblemen en geiten. Als duidelijk is  waar het probleem vandaan komt, kunnen we gerichte maatregelen nemen” aldus deze hoogleraar. b. Wat zeggen de onderzoekers in het rapport  (ik citeer uit de aanbevelingen)   “Voorgesteld wordt om aanvullend op beperkte schaal onderzoek te doen in een ander gebied met pluimvee- en geitenhouderijen, waar sprake is van lagere achtergrondconcentraties fijnstof, om inzicht te krijgen of de bevindingen ook logischerwijs te vertalen zijn naar andere landelijke gebieden”   Voorzitter, naar onze mening moet dat eerst gebeuren voordat we een ingrijpend besluit als dit is gerechtvaardigd kunnen nemen. c. De doorvertaling van de GGD naar de Gelderse situatie mist elke wetenschappelijke basis. Dat hebben de onderzoekers ons vorige week tijdens het werkbezoek in Lunteren duidelijk gemaakt. d. GS Overijssel antwoordt als volgt op vragen vanuit de Staten. Het (voornoemd) aanvullend onderzoek moet uitwijzen welke oorzaken aan de verhoogde ziektedruk rond geitenhouderijen ten grondslag liggen Zolang dit niet duidelijk is, valt ook niet aan te geven of een standstill dan wel andere maatregelen bijdragen aan het voorkomen of tegengaan van de risico's. Wij zullen de ontwikkeling in de geitenhouderij nauwlettend volgen. e. Uit voorzorg doen we dit, zo heb ik de laatste tijd vaak gehoord. Voorzitter, dat doen we toch op andere gebieden ook niet. Waarom beginnen we dan als politiek niet met b.v. het verbieden van vuurwerk. Dat bespaart zeker 80 gewonden met blijvend oogletsel rond de komende jaarwisseling.

Op basis hiervan denkt de SGP fractie dat een stop van 3 jaar op de gehele geitenhouderij in Gelderland op dit moment niet een passende reactie is op het VGO rapport. Met deze conclusie zou ik mijn betoog kunnen afronden.De politieke realiteit is dat een meerderheid van de Staten dit besluit wel gerechtvaardigd lijkt te vinden.  Naar onze mening zou in dat geval het besluit op een aantal punten bijstelling behoeven. In de commissievergadering heb ik tal van voorbeelden genoemd die naar onze mening het besluit minder bot zouden moeten maken. Dan kom ik dus bij het 2e onderdeel van mijn betoog, hoe kunnen we het voorliggende besluit verzachten.

2. Hoe kunnen we het besluit enigszins verzachten a. Door ervoor te zorgen dat het overgangsrecht geldt voor alle ontvankelijke aanvragen die voor 30 augustus 2017 zijn ingediend, ook als daar een bestemmingsplanwijziging voor moet worden doorgevoerd. We voorkomen hiermee dat ondernemers bekneld raken tussen overheden die naar elkaar gaan wijzen. Amendement samen met VVD en CU. b. Door ervoor te zorgen dat bedrijven die kennelijk in het buitengebied werkzaam zijn uit te zonderen van het verbod. We hebben daarvoor een afstand van 1,5 km tot de bebouwde kom gekozen. (amendement samen met VVD en CU) c. Door ervoor te zorgen dat het stop zo kort mogelijk duurt. Wij vinden 3 jaar erg lang en stellen voor hiervan 2 jaar te maken, tot 1 januari 2020. Dan wordt duidelijk de relatie gelegd met de uitkomsten van onderzoek naar de risico’s van geitenhouderijen in Gelderland. Dit kan een mogelijke aanleiding zijn het verbod eerder op te heffen. d. Door ontwikkelingen die in ieder geval mogelijk zouden moeten zijn niet nodeloos tegen te houden. Het vergroten van de oppervlakte van een dierenverblijf waarbij aantoonbaar het aantal dieren niet wordt vergroot, mogen niet worden gefrustreerd. Wij hebben allen hiervan vorige week een voorbeeld gezien bij de fam Nijhof in Lunteren (amendement samen met D66, CU, VVD). Voorzitter,

'Als er geen ossen zijn, zo is de krib rein'. Als we geen dieren houden, lopen we ook geen gezondheidsrisico’s. Nemen we nu steeds dergelijke maatregelen?Ik noem zo maar een paar voorbeelden.

1. Het RIVM heeft vorige week een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat in Groningen bij twee vossen de vossenlintworm is aangetroffen. Voor de kenners  onder u de Echinococcus multilocularis.  Als mensen eitjes van deze lintworm binnenkrijgen kunnen ze ernstige leverproblemen krijgen. Ook in Limburg komt dit schepsel voor. Gaan we dit ook vertalen naar Gelderland.  Een stop op vossen? Zijn de mensen in onze provincie voldoende beschermd? 2. Ik noemde al het gevaar van vuurwerk, terwijl we daar niet tegen optreden. 3. Ik zei voorzitter: als we geen dieren houden lopen we ook geen gezondheidsrisico’s. Maar dan hebben we ook niet veel meer te eten. Laten we het wel in de juiste proporties blijven zien.

Kortom voorzitter, wij zagen dit plan liever helemaal van tafel gaan. Of we er uiteindelijk onze steun aan zullen geven zal in sterke mate afhangen van de mate waarin de ingediende amendementen worden ondersteund. Want zoals het voorstel er nu ligt kan de SGP-fractie daaraan geen steun geven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.