Nieuws van politieke partijen in Gouda over VVD inzichtelijk

4 documenten

Jaarwisseling 2020-2021 deel 3 - De kruitdampen zijn opgetrokken, een terugblik

VVD VVD Gouda 05-01-2021 06:50

De kruitdampen zijn inmiddels weer opgetrokken. Ondanks een landelijk vuurwerkverbod is er toch weer voor een redelijk vermogen aan vuurwerk afgestoken. Is Nederland klaar voor een vuurwerkverbod, de afgelopen jaarwisseling duidt in ieder geval op veel weerstand. Het zal komend jaar vast weer onderdeel van de Raadsagenda zijn of worden. Voor nu een korte terugblik op de jaarwisseling 2020 - 2021.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/42225/jaarwisseling-2020-2021-deel-3-de-kruitdampen-zijn-opgetrokken-een-terugblik

Algemeen nationaal beeld

Allereerst valt te concluderen dat het vuurwerkverbod overal in het land ruimschoots genegeerd is. Er is veel vuurwerk afgestoken. Toch dient er gekeken te worden naar het beoogde effect. Het Noordhollands Dagblad, Omroep West en De Stentor melden dat de ziekenhuizen het veel rustiger hebben gehad dan andere jaren. De SEH’s hebben veel minder vuurwerkslachtoffers binnen gekregen en ook oogartsen hebben een veel rustigere jaarwisseling gehad. Het Haaglanden Medisch Centrum vergeleek de nieuwjaarsnacht zelfs met een reguliere weekendnacht. Volgens de Veiligheidsregio Hollands Midden zijn er in de ziekenhuizen in de regio (Alrijne Ziekenhuis, Leids Universitair Medisch Centrum en het Groene Hart Ziekenhuis) zelfs helemaal geen vuurwerkslachtoffers binnengekomen. In dat opzicht is het vuurwerkverbod een succesvolle maatregel in deze tijden van crisis.

Het veiligheidsbeeld (waarover hieronder meer) geeft echter een meer onrustig beeld. De voorspelde ongeregeldheden op grote(re) schaal zijn gelukkig wel uitgebleven.

 

Lokaal beeld Openbare Orde en Veiligheid

Gouda werd nog ruimschoots voor het proosten om 0:00 uur opgeschrikt door twee (vermoedelijke) vuurwerkincidenten. Eerst was er in de nacht van 29 op 30 december een explosie bij een fysiotherapiepraktijk in de wijk Achterwillens, vermoedelijk door vuurwerk. Een dag later, in de nacht van 30 op 31 december volgde zwaar vuurwerk bij een voormalig Chinees Restaurant in de wijk Korte Akkeren. Ook is er, iets langer geleden, op 25 november 2020 een vuurwerkbom afgegaan bij een kinderdagverblijf in Goverwelle, gelukkig buiten de openingstijd om. Op 1 januari omstreeks 11:20 uur twitterde burgemeester Pieter Verhoeve de volgende cijfers:

‘’Brandweer: 1 voertuigbrand, 14 meldingen voor meestal container- en kleine (afval)branden. Vorig jaar 12 meldingen. Politie: 6 jaarwisseling gerelateerde incidenten. Vorig jaar totaal 5 incidenten.’’

Vorenstaande geeft een goed eerste beeld. Een jaarwisseling zoals alle andere. Met vuurwerk en met incidenten. De vuurwerkincidenten voorafgaand aan de jaarwisseling hebben gelukkig niet doorgezet. Wel zijn er drie zwaardere incidenten waarmee gebouwen zwaar beschadigd zijn. Cijfers omtrent materiele schade, handhavend optreden en agressie tegen hulpverleners zijn nog niet bekend.

 

Regionaal beeld Openbare Orde en Veiligheid

In Gouda bleef het dus relatief rustig, elders in de regio ging het er toch wat onrustiger aan toe. Allereerst hebben we de vuurwerkexplosie in een flat in Alphen aan den Rijn. Vervolgens is daar nog meer vuurwerk aangetroffen waar ook de Explosieve Opruimingsdienst ter plaatse is geweest. Hulpdiensten zijn hier nog een groot deel van oudejaarsdag bezig geweest, bewoners zijn elders opgevangen door gemeentelijke bevolkingszorg en het Rode Kruis. Verder is de Mobiele Eenheid ingezet en is er een ruime politiemacht ingezet in Alphen aan den Rijn, in de rest van de regio zijn er geen grote ordeverstoringen geweest, anders dan ‘’gebruikelijk’’ met een jaarwisseling. Ook de ziekenhuizen hebben het, zoals eerder aangegeven, bijzonder rustig gehad voor wat betreft vuurwerkslachtoffers. Bij het Alrijne Ziekenhuis, het Leids Universitair Medisch Centrum en het Groene Hart Ziekenhuis zijn zelfs helemaal geen vuurwerkslachtoffers binnengekomen.

 

Landelijk beeld Openbare Orde en Veiligheid

Landelijk zijn er toch veel incidenten geweest. De Mobiele Eenheid is op meer plekken in het land in gezet voor het handhaven van de openbare orde. De opdracht was om verbindend op te treden om zo de openbare orde te handhaven.

Minister van Justitie en Veiligheid, Ferd Grapperhaus, sprak zelfs over een relatief rustige jaarwisseling. De politie spreekt van een drukke nacht, waar grote excessen wel zijn uitgebleven. Helaas hebben we een bekend fenomeen wel weer terug zien keren deze nacht: het geweld tegen hulpverleners. Op diverse plekken zijn de ambulancedienst en brandweer gehinderd in het verlenen van hulp. Vaak kon deze hulp pas plaatsvinden na tussenkomst van de politie. In enkele scenario’s is zelfs bekend dat de brandweer retour kazerne moest omdat de veiligheid op locatie niet gegarandeerd kon worden.

 

Conclusie aangaande vuurwerk(verbod)

Kunnen we al conclusies trekken uit de eerste bevindingen? Nee, een hoop cijfers zijn nog niet bekend. Ook zijn er veel verschillen tussen gemeenten. Twee zaken waren wel te onderscheiden. Dankzij het vuurwerkverbod hebben de ziekenhuizen het rustiger gehad. Op het gebied van brandbestrijding en strafbare gedragingen geen afname te zien. Ook hebben er (ook in Gouda) nog genoeg (zwaardere) vuurwerkincidenten plaatsgevonden. Vuurwerk komt overal vandaan en er is toch een (gelukkig kleine) groep Nederlanders die de jaarwisseling aangrijpen om veel onrust te veroorzaken, daar is geen vuurwerkverbod tegen opgewassen.

 

Vooruitblik Openbare Orde en Veiligheid in Gouda in 2021

Tijd om weer strijdbaar door te pakken op het beleidsterrein Openbare Orde en Veiligheid. In januari zal de behandeling van het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) actieplan 2021 aan de orde komen. Daarnaast zullen we doorpakken op het dossier cameratoezicht zodat alle plegers van zowel overtredingen als misdrijven aangepakt worden. Daarbij is de capaciteit, maar ook de uitrusting en kwaliteit van de handhaving van groot belang.

Tot zover de laatste update omtrent Openbare Orde en Veiligheid en de jaarwisseling. Een gezond, veilig en gelukkig 2021 gewenst.

Riool verdeelt gemeenteraad Gouda

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks SGP D66 Partij voor de Dieren Gouda 29-03-2019 20:10

https://gouda.christenunie.nl/k/n6063/news/view/1273472/64628/riool.jpgOnlangs is het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2019-2023 door de gemeenteraad vastgesteld. Het gaat daarbij om een strategisch beheerplan.

In dit plan worden drie belangrijke wettelijke taken vastgelegd:

doelmatige inzameling en transport van afvalwater doelmatige inzameling en verwerking van hemelwater voorkomen of beperken van structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand Hoge kosten voor de burger

De rioolheffing in Gouda is hoog vergeleken met andere Nederlandse gemeenten. Dit komt o.a. door de keuze die in 2014 is gemaakt voor een duurzame financiering. Er is toen namelijk afgesproken om niet steeds te gaan lenen voor het rioolonderhoud, De jaarlijkse opbrengsten moesten op termijn voldoende zijn voor de te maken jaarlijkse kosten. Vanaf 2020 is er daarom sprake van een kostendekkende financiering.

Die kosten voor onderhoud riolen zijn ook hoog omdat we te maken hebben met bodemdaling en het omdat het steeds belangrijker wordt om klimaatbestendige maatregelen te nemen, aangezien we anders steeds vaker te maken gaan krijgen met ondergelopen straten en tunnels. Overigens zullen de lasten voor de inwoners op termijn wat gaan dalen, omdat we niet meer extra gaan lenen en aflossen op bestaande leningen.

Verdeeldheid in Goudse raad

In 2014 heeft de toenmalige wethouder van Gouda Positief (Jan de Laat) die nieuwe wijze van financiering door de gemeenteraad geloodst. Er was unanieme (!) steun voor dat plan. Bij het nieuwe Gemeentelijke Rioleringsplan is voortgebouwd op de afspraken die toen zijn gemaakt:

kostendekkend tarief alle kosten die met het riool samenhangen, dus ook klimaatmaatregelen worden hieruit gefinancierd

Ondanks het feit dat op basis van voortschrijdend inzicht in noodzakelijke klimaatregelen er meer investeringen nodig zijn, is het toch gelukt om de komende jaren de heffing minder hoog te laten zijn dan in 2014 was verwacht. Het college adviseerde om te kiezen voor scenario midden. Scenario “0” geeft een verhoogd risico van wateroverlast en wordt ook door deskundigen afgeraden. Die zie scenario midden als een “minimum” variant. Nog minder is niet verantwoord. Gouda Positief koos (samen met SGP, VVD, SP, Gouda’s 50+ Partij en GBG) middels een amendement toch voor dat scenario “0”. Onduidelijk bleef daarbij in hoeverre de noodzaak van de voorgestelde klimaatmaatregelen worden onderschreven. In ieder geval vonden deze partijen dat de kosten van de (met het riool gerelateerde) klimaatmaatregelen, zoals meer groen en betere wateropvang, uit andere middelen moeten worden gefinancierd, waardoor het tarief voor het riool lager wordt. Zo’n verhaal klinkt natuurlijk positief naar de burger. Ze geven echter niet aan waar die gelden voor die kosten dan wel vandaan moeten komen en ze slaan daarmee een gat van zo’n 1,5 miljoen euro in de begroting. Ook stappen ze af van het uitgangspunt uit 2014, dat de noodzakelijke investeringen via de rioolheffing worden gefinancierd.

In de beeldvorming werd trouwens gesuggereerd dat dit college extra lasten van 1,5 miljoen oplegt voor de Goudse burgers. Dat is natuurlijk onzin. De klimaatkosten waren voorzien en het tarief blijft onder het tarief dat in 2014 was afgesproken voor de komende jaren (zie grafiek).

https://gouda.christenunie.nl/k/n6063/news/view/1273472/64628/riool-verdeelt-gemeenteraad-gouda.html

Conclusie

De ChristenUnie is (met D66, PvdA, CDA, GroenLinks en Partij voor de Dieren) van mening dat er sprake moet zijn van een consistent beleid en de riool gerelateerde kosten gefinancierd moeten worden uit de rioolheffing. Onze keuze slaat daardoor geen gat in de begroting! Daarbij is die keuze voor de inwoners ook gunstig omdat de heffing die hiervoor nodig is, lager wordt dan in 2014 was voorzien. Een meerderheid van de raad heeft nu gekozen voor een degelijke en klimaatbestendige aanpak en verbetering van het riool. En met een logische en consistente financiering vanuit de rioolheffing. Voor de nabije toekomst is het nu de verwachting dat door een verbeterd rioolstelsel inclusief noodzakelijke klimaatmaatregelen, de overlast in Gouda zal gaan afnemen.

Open Brief Driestar

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda VVD Gouda 01-12-2018 12:43

Open Brief betreffende financiering bouw Driestar

In Handen                                                         OPEN BRIEF                                       MOREEL APPEL

Driestar College

College van Bestuur

drs. G. Bergacker en drs. W. de Kloe

Van 3 politieke partijen in de gemeenteraad van Gouda die geen deel uitmaken van het college:

Gouda Positief,  VVD-Gouda, Gemeentebelangen Gouda

Betreft: alternatieve financiering tegenvaller nieuwbouw                         Gouda, 30 november 2018

Geachte heren Bergacker en de Kloe,

Als gemeenteraad zijn wij vorige week op de hoogte gebracht van het voornemen van het college van B&W in de gemeente Gouda om voor ruim 1.5 miljoen euro bij te dragen in de tegenvallers bij uw nieuwbouwproject. Als gemeenteraad zijn wij overvallen door dit bericht.

Binnen slechts enkele dagen hebben wij ons in de situatie en de gevolgen daarvan voor de inwoners van Gouda moeten verdiepen. Wij hebben aan B&W verzocht om inzicht te krijgen in recente onderliggende stukken, dus op grond waarvan de bedragen in de huidige afspraken met u tot stand zijn gekomen en welke afwegingen zijn gemaakt om tot dit voorstel te komen. Aan dit verzoek is geen gehoor gegeven voorafgaand aan de bespreking in de gemeenteraad. Onder druk van de partijen die aan het college deelnemen is zelfs geen behoorlijk debat gevoerd: daar kunt u als schoolbestuurders natuurlijk weinig aan doen maar dit draagt wel bij aan de negatieve beeldvorming die over uw dossier nu naar buiten komt. Wel zijn er door meerdere partijen kritische vragen gesteld.

De bovengenoemde partijen zijn ook voor het nakomen van onze zorgplicht naar schoolbesturen voor goede onderwijshuisvesting. Daarom is ingestemd met het beschikbaar stellen van de oorspronkelijke 5 miljoen euro ter financiering van uw nieuwbouw. Nu er tegenvallers zijn bij de realisatie van de nieuwbouw is echter de vraag aan de orde wie die tegenvallers zou moeten betalen: wij doen nu op u een moreel appel om niet een groot deel van uw tegenvallers af te wentelen op de inwoners van Gouda.

Op onze vraag aan de wethouder of er, behalve een grote aanvullende subsidie aan u, ook andere scenario’s zijn besproken kwam zijn antwoord dat hij geen andere mogelijkheden zag. Dat kan niet anders dan een gevolg zijn van zijn onervarenheid want er bestaat wel degelijk een alternatief. Dat u daarvan als schoolbestuur wellicht niet op de hoogte bent valt u niet kwalijk te nemen, dit zou door de gemeente onder uw aandacht hebben moeten worden gebracht. Het alternatief is op zichzelf namelijk een vaker gehanteerde aanpak en is in Gouda bijvoorbeeld ingezet ter financiering van de Schouwburg en de Cinema. Wij doen nu op u een moreel appel om alsnog dit alternatief te kiezen.

Wanneer Gouda 1.5 miljoen zou lenen om uw tegenvaller op te vangen dan betekent dit dat gedurende 40 jaar de gemeente ruim 80.000 euro moet afbetalen aan uw tegenvaller. Gedurende de aankomende 40 jaar heeft dit grote gevolgen, dus maar liefst 10 colleges hebben daar last van. Wanneer in de toekomst een aanvraag voor subsidie komt voor bijvoorbeeld extra armoedebestrijding en die wordt afgewezen, zal het antwoord zijn: we hebben geen geld want dat moet naar de Driestar-aflossing. Ook meer bijdragen in schuldhulpverlening wordt 40 jaar lastiger, want we zitten dan met die Driestar-aflossing. Investeringen in groen, in wegenonderhoud, in evenementen voor jongeren, huisvestingsinitiatieven: ze worden allemaal bemoeilijkt door die Driestar-aflossing. Alleen al vanuit maatschappelijk verantwoord handelen zou u daar naar onze overtuiging als schoolbestuur niet voor moeten willen kiezen.

Het alternatieve scenario dat wij voorstellen is dat u het benodigde geld voor de tegenvallers zelf als school leent bij de BNG-bank waarvoor wij als gemeente garant gaan staan. Onder die garantie heeft u dezelfde goede condities als die wij als gemeente genieten. Het kiezen voor dit alternatief betekent dat de schuld van de gemeente niet stijgt, dat de forse kapitaallasten als gevolg daarvan voor de gemeente niet ontstaan, waardoor er 40 jaar lang in onze gemeente meer ruimte is voor maatschappelijke kansen zoals zojuist geschetst. Wij zouden ons zelfs kunnen voorstellen dat u ook de middelen die u voor uw extra wensen in de huisvesting wilt inzetten op deze manier financiert, zodat u nu een minder grote aanslag zou plegen op uw vermogenspositie. Wij zouden dat verzoek in elk geval dan wel willen honoreren.

Er is in 2016 een rapport van de Algemene Rekenkamer gepresenteerd over onderwijshuisvesting aan de Tweede Kamer. Bovendien heeft de VNG beleid op het gebied van onderwijshuisvesting. Zonneklaar is dat bij onderwijshuisvestingsprojecten het schoolbestuur als bouwheer optreedt, een taakstellend budget heeft en geacht wordt als bouwheer de tegenvallers bij nieuwbouw op te vangen. Afgeweken wordt slechts wanneer (hele) kleine scholen in problemen komen want van dergelijke kleine scholen mag aangenomen worden dat zij niet altijd over de vereiste expertise beschikken. Maar de Driestar is geen kleine school en verondersteld mag worden dat u als organisatie wel over de benodigde expertise beschikt. Het voldoen aan de zorgplicht is geen formele grondslag om die tegenvallers over te nemen: uitdrukkelijk is gesteld dat die tegenvallers voor rekening van de bouwheer moeten komen.

Wanneer het voorstel dat u uw tegenvallers kunt afschuiven op de gemeente Gouda zou worden doorgezet, dan is er een groot risico op precedentwerking. Immers, allerlei andere scholen die nieuwbouw plegen zullen wellicht ook mogelijke tegenvallers hebben en die zullen dan ook aankloppen bij de gemeente. Het voorkomen van precedentwerking ligt ten grondslag aan het landelijke beleid om de tegenvallers expliciet bij de bouwheer te leggen, want anders is het eind zoek. Nu optreden als zachte heelmeester in uw kwestie heeft daarom het nadrukkelijke gevaar van grote gevolgen.

Wij denken dat u een verantwoordelijk bestuur bent van een verantwoordelijke organisatie: we veronderstellen daarom dat u bereid bent om uw verantwoordelijkheid te nemen nu u die verantwoordelijkheid heeft. Zeker nu u weet dat het afschuiven van de verantwoordelijkheid voor uw tegenvallers op de inwoners van Gouda niet nodig is herhalen wij nog maar eens naar u ons dringende morele appel om voor het alternatieve scenario te kiezen.

Tijdens de bespreking van uw dossier in de gemeenteraad werden door diverse partijen vragen gesteld over uw bestuurlijk handelen. Vragen als: “Is er soms mismanagement gepleegd?” “Klopt het dat de Driestar in zee is gegaan voor dit grote project met een net opgerichte organisatie van 2 personen?” En er werden zorgen geuit of er niet nog meer fouten zijn gemaakt. De discussie ging vervolgens naar de vraag of wij dan als gemeente voor de fouten van de Driestar zouden moeten bloeden. Het lijkt ons echt voor iedereen beter wanneer deze discussie niet verder escaleert en dat we proberen om verdere schade aan zowel uw organisatie als die van de gemeente Gouda te voorkomen. Ook daarom zou het beter zijn dat u nu de verantwoordelijkheid voor uw tegenvallers zelf neemt vanuit het alternatieve scenario: dan hoeft de gemeente niet te bloeden en is de discussie over uw mogelijke fouten ook gelijk van tafel.

Wij sturen u deze open brief omdat we zelf in de gemeenteraad geen kans hebben. De raadsleden van de partijen in het college zullen elk voorstel van het college steunen. Voor de oplossing “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” hebben wij u echt nodig.

Daarom vragen wij u indringend om ons aankomende week zo spoedig mogelijk te laten weten of u bereid bent om zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor de tegenvaller in uw nieuwbouwproject, zoals het landelijke beleid voorschrijft. Met nu de wetenschap dat er een goede oplossing is die geen aanslag op uw vermogenspositie vormt en die wij ook zullen steunen, waardoor u politiek een breed draagvlak in Gouda zult krijgen. Wanneer u zelf aangeeft dat u deze bereidheid heeft dan is het kansrijker dat ook het college van B&W alsnog voor dit betere alternatieve scenario zou kiezen.

Namens de genoemde partijen ben ik graag ter toelichting bereid.

Met vriendelijke groeten,

Dr. J.M. (Jan) de Laat MBA

Fractievoorzitter Gouda Positief

06-24856969

Thema-avond digitalisering en lokaal bestuur

VVD VVD Gouda 17-09-2018 10:55

https://gouda.vvd.nl/nieuws/31694/thema-avond-digitalisering-en-lokaal-bestuur

Uitnodiging: thema-avond

digitalisering en Lokaal bestuur

De wereld digitaliseert in rap tempo. En deze veranderingen hebben direct gevolg voor de leefomgeving van de inwoners in uw gemeente. Het heeft gevolgen voor de relatie tussen overheid en burger. Het heeft gevolgen voor ons cultuur-historisch erfgoed. De meeste gemeenten zijn wel op zoek naar antwoorden bij de vragen die deze digitalisering oproepen. Met deze avond willen wij de gemeenteraden in Midden-Holland een inkijkje geven in enkele uitdagingen waar zij voor komen te staan. Laten wij elkaar inspireren om tot oplossingen te komen.

VVD Gouda Organiseert in samenwerking met Streekarchief Midden-Holland een thema-avond “Digitalisering en Lokaal bestuur” en nodigt u daar van harte voor uit.

Tijdens deze avond vertellen vier verschillende sprekers over hun visie en verwachtingen op bij thema. VNG realisatie neemt ons mee naar 2020 en de digitale agenda voor de overheid. Gemeente Utrecht inspireert ons met hun digitale dienstverlening, die ervoor gezorgd heeft dat zij door BNR in 2017 uitgeroepen zijn tot meest digitale gemeente van Nederland. Het Streekarchief Midden-Holland geeft een vooruitzicht op de digitalisering van het cultureel-historisch erfgoed. Tenslotte neemt de Kafkabrigade ons mee in de wereld van de Digitale Kooi en hoe de relatie tussen burger en overheid verandert als gevolg van digitalisering.

Programma

19.30   Inloop met koffie en thee

20.00   Opening - Paul Ruijgrok, gemeenteraadslid VVD Gouda

20.10   Digitalisering en Cultuur Historisch Erfgoed - Sigfried Janzing, directeur Streekarchief Midden-Holland

20.30   De Digitale Agenda 2020 - Ellen Koster, Accountmanager Digitale Agenda 2020 VNG Realisatie

20.50   Best Practices Gemeente Utrecht - Wouter Bruijning, Strategisch adviseur, CIO office, gemeente Utrecht

21.10   De Digitale Kooi - Arjan Widlak, Directeur Kafka Brigade

21.30   Panel discussie met interactie uit de zaal

22.00   Sluiting en gelegenheid elkaar te ontmoeten

Locatie

De thema avond wordt gehouden in De Chocoladefabriek, Klein Amerika 20, Gouda

De Chocoladefabriek is goed bereikbaar per fiets, auto of openbaar vervoer. Betaald parkeren kan naast de deur op parkeerplaats Klein Amerika. Vanaf het station Gouda is het 10 minuten lopen. Kom je met de bus, neem dan Stadsbus 3, 103 of Regiobus 106, 107, 196, 197 en stap uit bij halte Tiendewegbrug.

Inschrijven

In verband met de catering vragen wij u om zich voor  1 oktober 2018 aan te melden voor dit evenement. U kunt dit eenvoudig doen door een mail te sturen naar paul.ruijgrok@gouda.nl. Vermeld daarbij graag uw naam, email-adres, functie en organisatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.