Nieuws van politieke partijen in Gouda inzichtelijk

16 documenten

Een sociale coöperatie in Gouda

PvdA PvdA VVD Gouda 27-02-2020 19:07

In 2015 – op een werkbezoek aan Breda – werd ik enthousiast van wat een sociale coöperatie heet. Een groep mensen, sommigen met een bijstandsuitkering en anderen niet, sommigen met ervaring als ondernemer en anderen niet, werkten samen in een coöperatie.

Nu kende ik als notarieel jurist het begrip coöperatie wel, maar had van deze variant, sociale coöperatie, niet eerder gehoord. De coöperatie is een hele oude rechtsfiguur. Het is een soort vereniging (met leden, en een bestuur en een ledenvergadering) met als wezenskenmerk dat alle deelnemers/leden, bijvoorbeeld als “producent”, een bijdrage leveren aan de coöperatie in de vorm van arbeid/creativiteit/ondernemen om daarmee economische invloed en schaalvoordelen ten nutte van de coöperatie en haar leden te bewerkstelligen. Iedereen kent wel de boeren coöperaties of inkoopcombinaties als supermarkt de Co-op.

Maar een sociale coöperatie dus. Daar wilde ik het fijne van weten. In Gouda kon de uitvoering van de bijstand namelijk wel eens wat nieuws en onbekends gebruiken. We zaten midden in een discussie over aanpak van de sociale dienst en tijdens mijn inloopspreekuur kreeg ik ook geregeld de vraag wat de gemeente kon doen voor een voormalig beroepsfotograaf, kledingontwerper, broodbakker etc. Alleen maar op cursus CV-schrijven sturen ging t namelijk niet worden.

Met de inwerkingtreding van de Participatiewet kwam ook het zogenaamde “experimenteer-artikel”. PvdA Kamerlid John Kerstens had er persoonlijk bij de staatssecretaris (Jetta Klijnsma) voor gepleit om gemeenten meer vrijheid te geven bij de uitvoering van de Participatiewet, met als resultaat een amendement van Kerstens dat “experimenten” mogelijk maakte.

Interessant, dus op partijmomenten en zelf georganiseerde werkbezoeken heb ik herhaaldelijk met zowel Kerstens als Klijnsma gesproken om de mogelijkheden van een experiment op grond van de Participatiewet in Gouda te bekijken.

Dat viel niet mee. Op de eerste plaats door de manier waarop – niet vergeten, de VVD zat ook aan de knoppen – het wettelijk experiment bij AmvB enorm was ingeperkt voor wat betreft omvang, duur en doel. Op de tweede plaats doordat een experiment volledig wetenschappelijk moest worden begeleid (Gouda heeft geen universiteit en ook geen toepasselijke HBO). En op de laatste plaats door de maximale reikwijdte van een experiment: essentiële onderdelen van het oorspronkelijke amendement Kerstens waren door regeringspartner VVD op cruciale onderdelen ingeperkt (men moest bijvoorbeeld te allen tijde aan re-integratieverplichting blijven werken, ook gedurende het experiment).

Alles afwegende, de gesprekken met Klijnsma en Kerstens waren fantastisch, alleen een experiment op grond van de Participatiewet ging t niet worden.

In de gemeenteraad gingen ondertussen ook steeds meer stemmen op om iets te regelen voor Gouda. Een soort regelvrije bijstand. Er werd zelfs even gesproken over een basisinkomen. Nu is dat laatste weer een geheel nieuw hoofdstuk. Daarover wellicht een andere keer.

Terug naar die regelvrije bijstand zoals de raad dat formuleerde. Er is goed over en weer over gesproken en het viel op dat dit werd gesteund door zowel links als rechts in de lokale politiek. Voor rechts appelleerde het aan “eigen keuzes maken” en “eigen verantwoordelijkheid” en voor links stond als een paal boven water “vertrouwen in de mens”, “waardigheid en zelfrespect” en voor iedereen was akkoord dat de gemeente de teugels iets zou laten vieren en niet betuttelend te werk zou gaan. Een motie werd met ruime meerderheid aangenomen.

Indachtig het werkbezoek aan Breda dacht ik meteen aan de figuur van de sociale coöperatie.

Wat was dat dan? Kort: deelnemers bestonden onder andere uit bijstandsgerechtigden die het leuk vonden om te “ondernemen” in de breedste zin van het woord. Als nagelstylist, taartenbakker, boekenschrijver, kapper, meubelmaker, boekhouder, adviseur etc etc. Een woningcorporatie had ruimte beschikbaar gesteld voor de ateliers, winkeltjes, behandelkamers, vergaderingen etc. Eenieder ontving een klein startkapitaal van de gemeente (paar honderd euro) en ambtenaren maar vooral ook vrijwilligers en oud-ondernemers hielpen mee om er een (commercieel) succes van te maken.

Wat werd verdiend met ondernemen, werd niet meteen gekort op de uitkering (inderdaad, men bleef voor het overgrote deel afhankelijk van de bijstand), maar ging naar de spaarpot van de coöperatie (een eigen rechtspersoon, dus met eigen middelen, zoals geld).

Eens in de zoveel tijd kwam het coöperatiebestuur bij elkaar om te besluiten wat er met het kapitaal gedaan zou worden. Zo werd geïnvesteerd in een professionele kappersstoel, goede stoffen om kleding te maken etc. De deelnemers bloeiden op, werden zelfverzekerder, konden steeds meer op eigen benen staan en een aantal wist op deze manier ook de bijstand te verlaten. Maar – en dat was de crux – dat was niet het doel op zich. Een mooie bijvangst, dat wel. Hoofddoel was weer meedoen en een eigen netwerk opbouwen en bezig zijn met datgene waar men goed in was.

Het heeft nog even geduurd (onder andere door een bestuurscrisis en verkiezingen en weer formeren) maar in Gouda gaat er nu ook een sociale coöperatie komen. Het college heeft daartoe september jl. besloten. De bespreking in de gemeenteraad verliep voortvarend en – met het groene licht van de raad – zitten we nu middenin het optuigen van de coöperatie. Daarbij zoeken we als vanzelfsprekend naar samenwerking met andere Goudse initiatieven. Cordaid/Memisa ondersteunt bij het juridisch vormgeven.

Als de basis staat, gaan we kandidaten selecteren. Uitgangspunt daarbij is mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. En – heel belangrijk – participeren staat voorop. Re-integreren op de arbeidsmarkt is niet per se het doel. Natuurlijk, als het de kandidaat past, zal niemand aarzelen, maar vooropstaat dat we in coöperatief verband willen werken aan zelfvertrouwen, eigenwaarde, doen waar je goed in bent, netwerk oppakken en geloof in de toekomst.

Iedereen doet mee!

The post Een sociale coöperatie in Gouda appeared first on PvdA Gouda.

Wijkgerichte aanpak in Korte Akkeren

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Dieren Gouda 25-12-2019 07:57

In het AD van 20 december staat dat de gemeente in oktober is begonnen met de Wijkgerichte aanpak in Korte Akkeren. Die aanpak komt erop neer dat een breed scala aan overheidsdiensten hun fraudesignalen delen met de gemeente en dat de gemeente Gouda die signalen samenvoegt en vervolgens regie voert over de actie die wordt ondernomen. D66 Gouda heeft vragen bij deze zware vorm van handhaven en wij hebben het initiatief genomen om samen met Groen Links, Partij voor de Dieren en Gouda’s 50+ nadere informatie te vragen aan het college. Informatie die we ook hebben ontvangen.

D66 Gouda heeft er geen moeite mee om in het geval van een individuele verdenking van fraude, criminaliteit en/of ondermijnende activiteiten informatie te stapelen van verschillende overheidsdiensten. Tegelijkertijd kent de methode waarmee nu wordt gewerkt wel twee zorgpunten. Ten eerste stapelt het ICT systeem de fraudesignalen op postcode en huisnummer en niet op een unieke aan het individu te koppelen sleutel, zoals het BSN-nummer.

Juristen hebben een bodemprocedure aangespannen over een ander systeem, SYRI, dat van dezelfde niet-persoonsgebonden methode van fraudeonderzoek gebruik maakt. Wij hebben onze zorgen hierover gedeeld met het college van B&W. Mocht de rechter besluiten dat dit geen juiste manier is om fraudeonderzoek te doen, (de uitspraak is eind januari 2020) dan zullen wij verder in gesprek gaan met het college over de overeenkomsten van de gebruikte methode met SYRI.

Ten tweede vragen wij ons af of de koppeling tussen fraudebestrijding aan de éne kant en zorgverlening aan de andere kant wel zuiver is. Wij vinden het zeer ongemakkelijk dat de gemeente een huishouden binnenkomt om fraude te onderzoeken en dat tegelijkertijd gekeken wordt naar zorgmijding en onderbenutting van voorzieningen. Is het per definitie gek als je geen gebruik (meer) wenst te maken van de toeslagen van het rijk of voorzieningen en/of zorg van de gemeente? Als je dan tegelijkertijd én wordt onderzocht op fraude en de gemeente biedt je hulp aan: hoe sterk moet je dan wel niet in je schoenen staan om een hulpaanbod op andere terreinen te weigeren of niet te accepteren? D66 Gouda vraagt zich af of de gemeente dit mag doen, op basis van de SUWI wetgeving die stelt dat alleen de noodzakelijke informatie verzameld mag worden voor fraudeonderzoek.

Tijdens de raadsbehandeling van deze onderzoeksmethode bleek een overgrote meerderheid van de raad voor het hanteren van deze methode te zijn. D66 wacht, zoals gezegd, op de uitspraak in de bodemprocedure rondom SYRI en wij zullen dan naar bevind van zaken handelen.

PvdA raadslid Sophie Heesen op NPO Radio1 over schaamte-armoede: “Inzamelen is iets wat extra is, maar lost het probleem niet op”

PvdA PvdA Gouda 20-12-2019 19:04

Uit het onderzoek van het feministisch platform De Bovengrondse is gebleken dat menstruatie-armoede een groot probleem is in Nederland. Zij kwamen erachter, na onderzoek van vrouwen tussen de 18 en 25, dat deze armoede grootst is. Sommige vrouwen komen bloedend aan bij de Voedselbanken in Nederland en mentale klachten krijgen plaatst.
Ik was benieuwd of de Goudse vrouwen kampen met dit probleem en in hoeverre het probleem structureel opgelost kon worden. Ik deed een onderzoek met Jopke, ons burgerraadslid, en de Voedselbank Gouda om erachter te komen of de vrouwen en mannen behoefte hebben aan andere primaire middelen als tandpasta, tampons, maandverband en shampoo. De Voedselbank Gouda is helemaal afhankelijk van commerciële partijen en maatschappelijke instellingen die deze producten leveren. Soms moet de Voedselbank groente bijkopen, maar geld voor maandverband is er helaas niet! Vanuit een economisch perspectief is dat ook logisch: een arm gezin zal nooit de extra euro in de spaarpot gooien als er ook meer eten gekocht kan worden. De drogreden dat deze gezinnen dan maar moeten sparen is volstrekt onlogisch. Ik heb dit zelf meegemaakt dat elke euro naar eten ging en niet naar de spaarpot.
Het onderzoek loopt, de politieke vragen zijn gesteld en de gesprekken met Gouwenaars en maatschappelijke organisaties zijn van belang. Radio NPO1 Nieuws&Co belde mij op naar aanleiding van het krantenartikel van AD en dat ik pleit voor een structurele oplossing voor dit probleem om de persoonlijke verzorgingsmiddelen te dekken in de Rotterdampas. Een pas die binnen het armoedebeleid van Gouda geldt: deze pas komt ook weer naar voren tijdens de bespreking van het armoedebeleid volgend jaar.
Het is opvallend dat maandverband en shampoo wordt ingezameld door politici, maar ik vind dat we moeten zorgen voor een échte structurele oplossing. Inzamelen is iets wat extra is, maar lost het probleem niet op en dat doet pijn. Corry van de Voedselbank Gouda benoemde ook het taboe rondom deze vorm van armoede: mensen durven het er niet over te hebben en sommige vrouwen weten niet waarvoor maandverband bedoeld is. “Is dit voor mijn man?” werd er gevraagd door een van de vrouwen bij de Voedselbank. Marthe die het onderzoek met haar team heeft uitgevoerd kwam ook naar Gouda om te vertellen hoe belangrijk het is om deze armoede aan te pakken: het dubbele taboe kunnen we iets meer doorbreken als we het er wel over hebben. Naeeda van NPO1 was het met mij eens dat deze armoede structureel opgelost moeten worden, hoe moeilijk het ook is: onze strijd gaat altijd door op elk dossier.
Luister hier de uitzending van Nieuws & Co terug

The post PvdA raadslid Sophie Heesen op NPO Radio1 over schaamte-armoede: “Inzamelen is iets wat extra is, maar lost het probleem niet op” appeared first on PvdA Gouda.

Activiteiten 2020

PvdA PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren Gouda 18-12-2019 08:38

Partijgenoten,

2019 is bijna ten einde. De feestdagen komen met rassenschreden dichterbij. Dit moment van het jaar staat eigenlijk altijd in het teken van terugkijken. Maar in deze mailing wil ik vooral vooruitkijken. Oók in 2020 organiseren we de nodige activiteiten die we hierbij onder de aandacht willen brengen:

De nieuwjaarsbijeenkomst vindt plaats op zaterdag 11 januari van 16.00 tot 19.00 uur (inloop vanaf 15.45 uur). Tijdens deze bijeenkomst zullen onze wethouder (Rogier Tetteroo), fractievoorzitter (Mohammed Mohandis) en ondergetekende een nieuwjaarstoespraak verzorgen. Daarnaast spelen we natuurlijk de jaarlijkse quiz. Dit jaar is Gerrit Schinkel één van de bedenkers van deze quiz, een gedegen voorbereiding is dus gewenst… Op donderdagavond 6 februari vindt de Goudse klimaat-battle plaats. De bijeenkomst wordt georganiseerd door vier Goudse partijen: Partij voor de Dieren, PvdA, SP en GroenLinks in samenwerking met de Mandeville Academy en de Chocoladefabriek. De bijeenkomst is toegankelijk voor iedereen en de toegang is gratis. Dit evenement start om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur) en vindt plaats in de Chocoladefabriek (Klein Amerika 20 Gouda). Op maandag 16 maart vindt de eerste ALV van 2020 plaats. In deze A.L.V. zullen we als bestuur onder andere verantwoording afleggen over de financiën. Deze ALV start om 20.00 uur (inloop vanaf 19.45).

Voor nu wens ik eenieder hele goede kerstdagen toe en een mooi uiteindelijk van 2019! Wij hopen jullie allen te mogen begroeten tijdens de nieuwjaarsborrel op 11 januari.

Met vriendelijke groet, Namens het bestuur,

Joost van Lier Voorzitter

The post Activiteiten 2020 appeared first on PvdA Gouda.

Stop dakloosheid!

SP SP Gouda 13-12-2019 22:03

Woensdag 18 december om 16.00 deelt de SP Gouda kerstkaarten en maaltijdbonnen uit aan de daklozen van onze stad, onder de kerstboom voor het stadhuis. Dit is als steuntje in de rug voor hen die in de winter op straat moeten slapen en om aandacht te vragen voor het groeiende dakloosheidsprobleem.

Lenny Roelofs in de raad: "Armoede en woningnood nu aanpakken"

SP SP Gouda 12-11-2019 19:14

Op 11 en 12 november spreekt de gemeenteraad over de begroting. De SP wil investeren in de basis op orde, ''genoeg betaalbare woningen en Gouda armoedevrij''

"Geachte aanwezigen,

De publieke sector staat in de fik. Overvolle werkdagen, krappe budgetten, wantrouwende regelzucht en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat is het resultaat van decennia lang bezuinigen en marktwerking in de publieke sector. In het neoliberale denkbeeld was de publieke sector inefficiënt en lui, en zouden de juiste prikkels de sector stroomlijnen. In plaats daarvan kwam de dictatuur van de spreadsheet, die werkenden in de publieke sector dehumaniseerde tot uitvoerders van protocollen. De gevolgen merken we dagelijks. De publieke sector staat zoals gezegd in de fik. Juist daardoor stijgt mijn waardering voor publieke werkers. Ik steun de leerkrachten, jeugdzorgmedewerkers en verpleegkundigen. De publieke zaak gaat me aan het hart. Veel actievoerders zijn bereid om op te staan en rechtvaardigheid te eisen. De verandering die zij willen komt niet vanzelf, zij zullen het moeten afdwingen. De uitverkoop van de publieke sector heeft geleid tot de uitverkoop van de beschaving. De economie groeit, maar het geld komt niet bij alle werkenden terecht. 

Wat zegt dit over de begroting 2020? Dat we voor grote opgaven staan. Zoals de energietransitie, bodemdaling  en de klimaatmaatregelen. We willen een toekomstbestendige stad met droge voeten. In 2040 willen we een gasvrije stad zijn. Echter, ik zou naast deze belangrijke opgaven meer aandacht willen voor het sociaal domein. Voor armoedebeleid en schuldhulpverlening, voor de enorme tekorten in de jeugdzorg, voor de wachtlijsten bij de jeugdhulp en voor de doorontwikkeling van de sociale teams. Er zijn grote zorgen over de financiën voor de sociale opgaven in onze stad. 

Speciale aandacht vraag ik voor het armoedebeleid. We hebben net inzicht gekregen in de effecten op Gouda van het armoedebeleid. Er komt geen collegevoorstel, maar de wethouder heeft aangegeven het samen met de raad op te willen pakken. Ik zou zeggen tegen het college: wees dapper en volg het voorbeeld van Winterswijk. Daar wordt armoedebeleid echt met de samenleving gemaakt. Daar doen college en raad een stapje terug en stellen minder kaders dan normaliter het geval is. Dat wordt spannend in Gouda, maar lijkt me een mooie uitdaging.Daar gaat mijn aandacht naar uit in 2020. En dan vooral naar meer geld beschikbaar stellen en minder symptoombestrijding. Ik snap dat we daar ook de landelijke overheid voor nodig hebben, maar we kunnen lokaal vast wel meer doen dan we nu doen. De SP Gouda ontwikkelt haar eigen alternatieven voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening a la Winterswijk. En ja dan ben ik zelfs bereid als raadslid een stapje terug te doen en minder kaders te stellen. Later in 2020 kom ik hier op terug, misschien met een initiatiefvoorstel voor een nieuw armoedebeleid in Gouda.

Dan het 2e SP speerpunt voor 2020: wonen. Er moet meer woonruimte komen. Sociale huurwoningen maar ook middenhuur woningen. Versnellen van woningbouw is prachtig, alleen vergeet het college te kijken naar de leegstaande panden in de Goudse Poort bijvoorbeeld, om te transformeren. Met het idee van de tiny houses gebeurt ook erg weinig. Aanpak dakloosheid laat op zich wachten, terwijl het aantal daklozen toeneemt. Heel fijn dat er nieuw gebouwd wordt in Westergouwe, maar ik heb weinig waardering voor het niet aanpakken van schimmelwoningen en slecht geïsoleerde woningen. Ook daar heeft het college een taak. Een taak die steviger opgepakt mag worden wat mij betreft.  Zet vol in op woningen bouwen, nieuw en in bestaande bouw/lege panden. En op meer prestatieafspraken met de woningbouw. Ook op het gebied van duurzaamheid en onderhoud. Ook hier gaat de lokale SP afdeling vol mee aan de slag de komende maanden.

Wij zullen actie blijven voeren voor meer en betaalbare woningen, een ander armoedebeleid en betere schuldhulpverlening. Binnen en buiten de gemeenteraad. De SP kan de brand in de publieke sector niet blussen, maar alle beetjes helpen. Sommigen zullen het water naar de zee dragen vinden, ik noem het: ook kleine stapjes dragen bij aan het grote geheel, aan grote veranderingen. Aan meer menswaardigheid, solidariteit en gelijkwaardigheid. En dat is waar ik voor sta."

Lenny Roelofs - fractievoorzitter SP Gouda

Armoedige besluitvorming

VVD VVD PvdA Gouda 02-11-2019 02:06

In de vorige raadsperiode heeft de gemeenteraad een nieuw armoedebeleid vastgesteld. VVD heeft daar toen tegen gestemd. Wij vonden het beleid teveel een opeenstapeling van allerlei losse instrumenten. Ook was er geen duidelijkheid over het werkelijke effect van het beleid op de gezinnen onder of net boven de armoedegrens.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/37083/armoedige-besluitvorming

Vorig jaar heeft de gemeenteraad daar bovenop een verhoging van de langdurigheidstoeslag aangenomen. Het doel van de verhoging was om meer mensen boven de armoedegrens te krijgen. Volgens de gegevens over armoede uit 2015 was dat ook nodig. Maar het was geen 2015 meer, het was al 2018. De economische vooruitgang en gewijzigd rijksbeleid hadden, naar oordeel van de VVD, dit probleem al opgelost. Met de verhoging van de langdurigheidstoeslag wilden de andere partijen dus een probleem oplossen, dat niet meer bestond. De VVD gunt iedereen een inkomen boven de armoedegrens. De VVD wil echter ook dat werken loont. Als je een baan vindt, dan moet je dat ook in de portemonnee merken. De langdurigheidstoeslag stopt op het moment dat je een baan vindt. Door een verhoging van de langdurigheidstoeslag wordt de terugval in inkomen dan alleen maar groter: de armoedeval. Werken loont voor deze groep dus niet, integendeel. In november vorig jaar is met brede steun een motie aangenomen om het armoedebeleid te evalueren. We kozen ervoor om die evaluatie te doen op basis van een nieuwe Minima Effect Rapportage van het NIBUD. Dat rapport berekent voor verschillende soorten huishoudens wat het werkelijke besteedbare inkomen is. In juli van dit jaar was de nieuwe Minima Effect Rapportage er nog niet. Vooruitlopend op het rapport deed de PvdA een voorstel om iets extra's te doen voor de ouderen en chronisch zieken. Op zich een sympathiek idee, maar weer een extra instrument bovenop de bestaande berg instrumenten. Zonder dat de gemeenteraad precies wist hoe het met de armoede in Gouda stond. De Minima Effect Rapportage was toen immers nog steeds niet in ons bezit. Daar heeft de VVD toen ook meerdere malen op gewezen.  Deze week zat de NIBUD Minima Effect Rapportage eindelijk tussen de stukken. Tot grote verbazing van de VVD was dit rapport al 11 maanden oud! Dit rapport hadden we dus ook kunnen betrekken bij de behandelde motie in juli dit jaar. Dit rapport hadden we al lang kunnen gebruiken om het armoedebeleid bij te stellen. Maar we wisten niet dat het rapport al bij het college binnen was. Of iemand het rapport nu onder de pet heeft gehouden of dat iemand 11 maanden heeft zitten slapen: het is diep triest dat het zo lang heeft geduurd voor het naar de raad ging. Het rapport lezende snap ik het wel: er blijkt namelijk uit dat we gelijk hadden. Er is geen enkele doelgroep die nog onder de armoedegrens valt. Voor steeds meer doelgroepen is er een sprake van een armoedeval. De VVD heeft er geen vertrouwen meer in dat onder deze wethouder een armoedebeleid tot stand komt dat ervoor zorgt dat:

1. mensen die onze hulp echt nodig hebben, dat ook krijgen;

2. werken altijd loont; en

3. ons belastinggeld daar wordt ingezet waar dat het hardst nodig is.​

Oproep

SP SP Gouda 13-10-2019 14:29

Woon je in gouda en heb je een uitkering (gehad) en/of zit/zat je in de schulden? We komen graag met je in gesprek
 

Armoede wordt nog veel te vaak enkel als “eigen schuld” gezien. Het probleem van armoede is dan dat mensen geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven. De sociale zekerheid is voor een groot gedeelte georganiseerd rond het idee dat mensen met een uitkering een kostenpost zijn voor de samenleving en geactiveerd (opgejaagd) moeten worden om zo snel mogelijk wel de eigen verantwoordelijkheid te pakken. Als je schulden hebt dan ben je mogelijk nog verder van huis. Een heuse schuldenindustrie jaagt mensen met schulden op soms onmenselijke wijze op.

 

Eigen verantwoordelijkheid

Natuurlijk zijn mensen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor eigen leven en geluk. Maar dat is, zoals Jan Marijnissen schreef, maar 1 kant van het verhaal; “De gemeenschap, de samenleving moet zo georganiseerd zijn dat iedereen met maximale kans op succes dat geluk kan nastreven.”

 

Werlozenindustrie en schuldenindustrie

Nederland geeft miljarden uit aan ‘activerend arbeidsmarktbeleid.’ Oftewel: alles wat we doen om werklozen aan een baan te helpen (van sollicitatietraining tot tegenprestatie) . Onderzoek, aangehaald door de Correspondent, wijst uit dat al deze maatregelen geen effect hebben. Een aantal van de maatregelen zijn daarbij zeer vernederend. De meest voorkomende klachten zijn; intimidatie, zinloos werk en dreigbrieven van de gemeente. Dit georganiseerd wantrouwen kost miljarden, maakt regelingen nodeloos ingewikkeld en levert dus te weinig op. Aan de andere kant zijn schuldenaren een verdienmodel voor incassobureaus.  

Wat staat ons dan te doen om het vangnet in de samenleving zo te organiseren dat het menswaardig is en wel werkt?

 

Gebrek aan geld

Het begint bij de simpele constatering dat armoede een gebrek aan geld is. En dat dit gebrek aan geld sterke invloed heeft op het gedrag van mensen. De Amerikaanse hoogleraar Sendhil Mullainathan beschrijft in zijn boek Schaarste dat; “ons leven wordt bepaald door dingen waar we te weinig van hebben. Of het nu gebrek aan tijd, geld, voedsel, sociale contacten of iets anders is: schaarste stuurt onze aandacht….schaarste veroorzaakt tunnelvisie en beperkt ons denkvermogen. Armoede (langdurige schaarste) zorgt er bijvoorbeeld voor dat men moeilijk nieuwe vaardigheden aan kan leren.

Uit ander onderzoek blijkt hetzelfde; een leven in armoede en schulden veroorzaakt chronische stress. Doordat mensen in armoede en schulden continue in de stress zitten wordt het doe vermogen (het executieve vermogen) van de hersenen aangetast. Het geheugen vermindert en mensen kunnen geen overzicht houden en zijn niet meer goed in staat om doelgericht en probleemoplossend te handelen.

Er is dus een systeem gecreëerd dat mensen in armoede en schulden nog verder onder druk zet in plaats van de grondoorzaak van armoede, een gebrek aan geld, echt aan te pakken.

 

Hoe ervaren mensen zelf het systeem van sociale zekerheid en/of het leven met schulden? Om hier achter te komen komt de SP graag in contact met bewoners van Gouda die te maken hebben (gehad) met de sociale zekerheid in Gouda; een uitkering hebben (gehad), met schulden te kampen hebben (gehad) of op een andere manier tijdelijk financiële ondersteuning nodig hadden. Bij voorkeur spreken we persoonlijk af. Natuurlijk kunt u anoniem blijven als u dat wenst.

Aanmelden: Aanmeldformulier

Informatie: 06-12704021

 

 

 

Artikel 38 vragen “Gezin weg uit Gouda”

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 14-03-2019 08:54

Onderwerp: Artikel 38 vragen “Gezin weg uit Gouda”

De fractie van GBG heeft via de media begrepen dat een Gezin in Gouda is vertrokken vanwege overlast (AD van 12 maart 2019). Onder meer werd aangegeven dat de gemeente zijn klachten heeft genegeerd.

Dit artikel roept bij de fractie van GBG de navolgende vragen op:

1. Bent u op de hoogte van dit artikel en kent u de inhoud van het genoemde artikel?

2. Komen de feiten zoals die worden genoemd in het artikel overeen met de feiten zoals die bij u bekend zijn?

3. Is het juist dat de vuilcontainers gedurende een lange periode voor het raam van de voormalige bewoner zijn geplaatst?

4. Is het juist dat de voormalige bewoner in april 2017 deze situatie heeft gemeld bij de gemeente?

5. Is het juist dat de gemeente eerst in oktober 2017 iets van zich heeft laten horen?

a) Als dit juist is kunt u dan aangeven waarom dit zo lang heeft geduurd?

b) Is in die tussen liggende tijd al dan niet handhavend opgetreden?

c) En zo niet, waarom niet?

6. Kan het college aangeven hoeveel meldingen/klachten er in 2017 en 2018 zijn ingediend over het ‘foutief’ plaatsen van afvalcontainers?

7. Is aan te geven hoe vaak handhaving heeft opgetreden tegen deze gang van zaken?

8. Op welke wijze voert de gemeentelijke organisatie een zgn. ‘systeem van afwikkeling klachten’ (systeem waaruit blijkt dat er daadwerkelijk uitvoering is gegeven aan de klacht door de gemeente en/of derden)?

9. Is daarbij aan te geven hoeveel klachten die in 2017 en 2018 zijn gemeld ook daadwerkelijk zijn afgewikkeld, anders dan doorverwijzen naar andere instanties?

10. Waarom heeft de gemeente het zo ver laten komen dat deze zaak tot aan de hoogste bestuursrechter moest worden ‘uitgevochten’?

11. Kunt u aangeven welke uw argumentatie waren voor genoemde bestuursrechter?

12. Kan worden aangegeven welke de financiële gevolgen voor Gouda zijn, c.q. zijn geweest, in deze procedure voor wat betreft kosten juridische bijstand, kosten advocaat en mogelijke vergoeding gedupeerde?

In afwachting van uw beantwoording conform de daarvoor gestelde termijn,

Jan de Koning

Fractievoorzitter GBG

Modernisering Sociale Dienst, noodzakelijk en goed voor Gouda

D66 D66 Gouda 07-10-2018 20:16

Gouda kent een relatief hoog aantal mensen dat afhankelijk is van inkomensondersteuning door de Gemeente. Aan het eind van 2017 hadden we zo’n 1800 inwoners die waren aangewezen op een bijstandsuitkering. De bijdrage van het rijk die de gemeente ontvangt om deze uitkeringen te kunnen verstrekken, is onvoldoende om deze uitgaven te dekken.

Dat is een probleem voor de gemeentelijke begroting, maar vooral ook voor de mensen om wie het gaat. De bijstand is een belangrijk instrument om mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt en niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, te ondersteunen. D66 vindt dat iedereen meetelt in onze samenleving en dat meetellen het best werkt als je ook mee kunt doen. Het doel van de Participatiewet is om zoveel mogelijk mensen te laten meedoen in de maatschappij.

Het is in de afgelopen jaren in onze stad, mede vanwege de economische omstandigheden, amper gelukt om mensen die al langer in de bijstand zitten, naar werk te begeleiden. Dat was een keus; we hebben vooral ingezet op de kansrijke cliënten, maar daarmee weleens te weinig oog gehad voor de mensen die al langer afhankelijk waren van een uitkering. Dat kan nu echt anders, helemaal omdat de vraag naar arbeidskrachten stijgt. Een andere aanpak door de Sociale Dienst is wel een noodzakelijke voorwaarde voor verandering.

De ambities van het nieuwe college zijn groot. D66 heeft erop aangedrongen dat niet alleen naar de instroom van nieuwe mensen en naar mensen die nog maar kort in de bijstand zitten, wordt gekeken, maar juist ook naar de groep die al langer dan twee jaar in de bijstand zit. In het collegeakkoord is afgesproken dat aan het eind van deze collegeperiode het bestand van langdurig bijstandsgerechtigden met een aantal van tweehonderd is geslonken. De belangrijkste opdracht aan de Sociale Dienst is om met alle cliënten in gesprek te gaan, zodat we weten wat hun (on)mogelijkheden zijn. Om deze in kaart te brengen wordt met een derde van het totale aantal bijstandsgerechtigden, zeshonderd mensen, in de komende drie maanden een eerste gesprek gevoerd. Daarna volgen de anderen zo snel mogelijk.

Het is D66 ernst om nu die inhaalslag te maken. We zullen de ontwikkelingen dan ook op de voet volgen. Wat ons betreft is het begeleiden naar werk van tweehonderd langdurig bijstandsgerechtigden een afspraak, geen loze ambitie. En het in gesprek zijn met cliënten is een eerste vereiste voor onze Sociale Dienst. Alleen als we hun problematiek kennen, kunnen we deze groep inwoners ook echt betrekken bij de maatschappij.

 

De komende maanden komt dit dossier vaak voorbij in de Goudse raad. De inzet van D66 mag duidelijk zijn. Zo snel mogelijk meer mensen aan het werk, maar ook: het in evenwicht brengen van onze uitgaven aan bijstandsuitkeringen met de rijksbijdrage daarvoor. De afspraken zijn helder en opgenomen in ons coalitieakkoord. De ambities zijn hoog, ze vereisen een cultuurverandering bij de Sociale Dienst en tegelijkertijd meetbare resultaten. Wat ons betreft zijn ze niet te hoog. We hebben te lang geen vooruitgang geboekt op dit dossier, de voornemens die er nu liggen en de maatregelen die genomen zijn, moeten die vooruitgang nu echt tot stand gaan brengen.

 

Evert Bobeldijk

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.