Nieuws van politieke partijen in Gelderland over SP inzichtelijk

10 documenten

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Een kat in het nauw maakt rare sprongen: Lelystad Airport en de overheid

SP SP PvdA Gelderland 26-04-2019 07:32

Herziening luchtruim, onder die naam kregen de Provinciale Staten een brief van Gedeputeerde Staten (GS) die nogal wat weerstand oproept, zo bleek tijdens de Statenvergadering (24 april 2019). Een zoveelste hoofdstuk in de discussie over uitbreiding van Lelystad Airport, het aantal vluchten en de hoogte waarop gevlogen wordt. GS lijkt in haar brief steeds meer aan de hand van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Defensie te gaan lopen. De SP Gelderland blijft zeggen: pak de luchtvaart aan op vervuiling, op het vernielen van de natuur en leefomgeving en leg belasting op de brandstof (kerosine) en vooral: maak het OV goedkoper.

Daar waar het eerst onmogelijk was de vliegtuigen van en naar Lelystad Airport op grote hoogte te laten vliegen kan het nu ineens wel. De overheid wil alles op alles zetten om rupsje-nooit-genoeg, de luchtvaart, verder te laten groeien. Groei gaat boven alles, de luchtvaart wordt geen strobreed in de weg gelegd.

'Maar het gaat niet alleen over laag of iets minder laag vliegen', zegt Maurits Gemmink (statenlid SP). 'Het gaat ook over de grote vervuiling die de tienduizenden extra vluchten veroorzaken. Het gaat over de grote vervuiling die onze Gelderse natuur aantast. Over dode eiken op de Veluwe en de sterfte van bijzondere plantensoorten door de overmatige hoeveelheden stikstof. Voor de SP is er maar een oplossing en dat is dat Lelystad Airport niet opengaat als afvoerputje van Schiphol.'

De statenbrief stelt de SP niet gerust. GS gaat, op een paar eenvoudige vragen na, mee met de nieuwe voorstellen voor aanvliegroutes en hoogten van de minister. Daarmee gaat GS voorbij aan twee moties die met brede steun door Gelderse Staten zijn aangenomen.

Gemmink stelde de gedeputeerde Josan Meijers (PvdA) de volgende vragen:

- Waarom vraagt GS niet aan de minister wanneer de luchtvaart eindelijk eens gaat betalen voor de enorme vervuiling die ze veroorzaken? - Waarom de luchtvaart geen belasting betaalt over de kerosine die ze gebruikt? - Waarom de CO2 uitstoot van de luchtvaart niet meetelt in de uitstootcijfers van Nederland? Sterker nog, de vervuiling van de luchtvaart telt bij geen enkel land mee. - Waarom een treinreis naar Londen vele malen duurder is dan een vliegreis naar Londen?

'Nogmaals, de oplossing voor de ongebreidelde groei van Schiphol zit niet in het openen van Lelystad. De oplossing zit hem in het eerlijk belasten van de luchtvaart. Vliegen moet een eerlijke prijs krijgen en openbaar vervoer moet goedkoper worden. En Lelystad Airport mag niet uitbreiden', aldus Gemmink.

Dode eik en petitie aangeboden bij Tweede Kamer

SP SP Gelderland 07-12-2018 14:51

Uit protest tegen de uitbreidingsplannen van vliegveld Lelystad heeft de SP dinsdag 4 december een dode eik naar de Tweede Kamer gebracht. SP-Statenlid Astrid Vollebregt heeft samen met een aantal lokale actiegroepen een petitie overhandigd aan de vaste Kamercommissie I&W. De petitie en de eik zijn een protest tegen de laagvliegroutes van vliegveld Lelystad. De SP wil dat de uitbreiding van Lelystad Airport een halt wordt toegeroepen vanwege de overlast en natuurschade.

SP-Statenlid Astrid Vollebregt bracht onder veel media-aandacht de dode eik persoonlijk per platte kar van de Veluwe naar Den Haag: “Deze dode eik is een symbool voor wat er met onze natuur gebeurd als de regering ongebreidelde uitbreiding van het vliegverkeer toestaat. De planten en dieren op de Veluwe en in andere natuurgebieden hebben het nu al zwaar door teveel uitstoot van fijnstof en stikstof van landbouw, industrie en het verkeer. En wanneer er straks 45.000 extra vluchten laag over de Veluwe komen gaat het helemaal mis. De uitstoot zorgt voor verzuring in de grond. Eiken sterven, de heide vergrast en ook de dieren lijden er onder. En dan hebben we het nog niet eens over de geluidsoverlast en de fijnstof waar bewoners onder de vliegroutes last van gaan krijgen. Uit naam van de natuur en de kinderen van morgen moeten we dit voorkomen!”

Aanbieden van de petitie in het gebouw van de Tweede Kamer.

De SP verzet zich vanaf het eerste moment tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Zowel in de Tweede Kamer als lokaal wordt er actie gevoerd. Vollebregt: “Lang waren we roepende in de woestijn. Gelukkig is het bestuur van onze provincie Gelderland nu ook om. Ze willen niets meer weten van laagvliegroutes. En vanuit Brussel is de regering al op de vingers getikt over de regels rond stikstofuitstoot. Daar komt bij dat de Europese Commissie nu ook kritiek heeft op de regeling waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat luchtvaartmaatschappijen wil dwingen vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. Ik hoop dat in de Tweede Kamer het besef nu doordringt dat het tijd is om op de rem te trappen.”

SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin en SP-Statenlid Astrid Vollebregt bij de eik.

De dode eik mocht niet in Den Haag blijven. Vollebregt: “We hebben de boom weer mee terug genomen naar de Veluwe. We zoeken een mooie plek op de Veluwe als symbool voor de strijd die velen al jaren voeren tegen vliegveld Lelystad.”

 

PAS-wet Europees afgeschoten: lage vliegroutes Lelystad Airport op de tocht

SP SP Gelderland 09-11-2018 15:30

Het Europese hof heeft bepaald dat het Nederlandse programma om stikstof terug te dringen (PAS) niet voldoet. De bedoeling van die Programmatische Aanpak Stikstof is om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Stikstof is zeer schadelijk voor kwetsbare natuurgebieden. Volgens het Europees Hof van Justitie mogen vergunningen alleen maar afgegeven worden als wetenschappelijk vaststaat dat het geen grotere milieuschade oplevert. Voor de SP genoeg reden om ook de besluiten over de uitbreiding van Lelystad Airport te heroverwegen.

De geplande uitbreiding van vliegveld Lelystad zal zorgen voor een enorme toename van stikstofuitstoot boven kwetsbare natuurgebieden op de Veluwe. Niet alleen omdat vanaf 45.000 vluchten per jaar gaan plaatsvinden. Deze vliegtuigen moeten ook nog eens extra laag vliegen omdat het rijk niet eerst het luchtruim opnieuw wil indelen.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/11/pas-wet-europees-afgeschoten-lage-vliegroutes-lelystad-airport-op-de-tochtSP Statenlid Astrid Vollebregt: “Vliegtuigen op lage hoogtes zoals nu bedacht, moeten op vol vermogen vliegen om in de lucht te blijven. Deskundigen hebben laten weten dat zij daardoor 2600 kg méér uitlaatgassen produceren per vlucht. Deze uitstoot vindt ook nog eens zeer laag bij de grond plaats, dus de effecten voor het milieu zijn desastreus.

Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat zei dat zij ruimte hadden gereserveerd voor de extra uitstoot binnen de PAS-wet (Programmatische Aanpak Stikstof). Ze zeiden dat de uitbreiding van vliegveld Lelystad een zogenaamd prioritair project is. Waar die ruimte zit is onduidelijk, omdat de stikstofdepositie te hoog is.”

De gevolgen van teveel stikstof zijn al te zien in verschillende natuurgebieden in Gelderland. Vollebregt: “Teveel stikstof zorg voor zure regen. Inmiddels is onze oer Hollandse eik ernstig bedreigt. Veel eiken houden het niet vol en sterven af. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de vogels door de zure regen al gebroken pootjes in het ei hebben, de eischalen vroegtijdig breken en de spieren van de vogels verzwakken. Sommige vogelsoorten broeden al niet eens meer. De zure regen spoelt de mineralen uit de grond en dit kan volgens geoloog Huig Bergsma, nooit meer herstellen. Betekent dit het einde van de Veluwe?”

De SP maakt zich niet alleen zorgen om de natuur. Volgens Vollebregt is ook de volksgezondheid in gevaar: “Al die vliegtuigen die laag over onze provincie vliegen stoten tonnen (ultra)fijnstof uit. En wat laten we achter voor onze kinderen als de natuur verpietert. Het MER-onderzoek in 2014 over de milieueffecten van Lelystad gaat alleen maar over een cirkel rondom Lelystad en men is er bovendien ten onrechte vanuit gegaan dat de vliegtuigen onmiddellijk zouden stijgen…niet dus. Bovendien waarschuwt men al wel binnen dat Milieu-effect Rapport (MER) dat de Noord-Veluwe een overload aan stikstofoxides krijgt en dat er wat betreft het effect van de milieuschade een leemte in onze kennis is.Zolang er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de laagvliegroutes voor het milieu, mag geen toestel op lage hoogte over de Veluwe vliegen!”

Op 4 december zal de SP samen met andere actiegroepen en organisaties een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer. Vollebregt: “Het sterven van onze prachtige eiken zullen we zichtbaar maken door met een dode eik op een platte wagen achter een trekker richting Den Haag te gaan. De toekomst van onze kinderen, onze kleinkinderen, de Veluwe en alle andere natuur staat op het spel. De petitie zal namens hen ingediend worden, omdat zij geen stem hebben.”

Teken hier de petitie tegen uitbreiding vliegveld Lelystad

OPINIE: De Veluwe wankelt door vliegveld Lelystad

SP SP Gelderland 22-10-2018 14:15

De directeur van Lelystad Airport mevrouw Hannie Buis, stelt dat de discussie over uitbreiding van vliegveld Lelystad over fictie gaat. Maar als er iets fictie blijkt te zijn, zijn dat volgens SP-Statenlid Astrid Vollebregt de afspraken die de luchtvaartsector afgelopen jaren met omwonenden hebben gemakt. "De overheid is wat betreft de luchtvaart vaak onbetrouwbaar geweest. Geen afspraak wordt nagekomen. En daar wordt ook de Veluwe nu de dupe van."

"We moeten maar zien of na herindeling van het luchtruim de vliegroutes hoger over de Veluwe zullen gaan. Deze vliegroutes kunnen namelijk niet omhoog. Er is geen luchtruim genoeg. Daar heeft de Luchtverkeersleiding al in 2008 voor gewaarschuwd. Toch is men gewoon doorgegaan met de plannen voor Lelystad. Grotere belangen, zoals Schiphol, Europol en defensie claimen het luchtruim boven Gelderland. Ze gaan zich echt niet schikken naar het kleine Lelystad. En de natuur op de Veluwe draagt de gevolgen.

Wat er door vliegtuigen op lage hoogtes, met vliegen op maximaal vermogen, wordt uitgestoten aan uitlaatgassen is verre van fictief. De uitlaatgassen bevatten vooral CO2, Stikstofoxides, fijnstof en ultrafijnstof. Dit komt in grotere hoeveelheden op lage hoogtes over de Veluwe heen.

In de Milieu Effect Rapportage van 2014 wordt al gesproken over een overload aan Stikstofoxides op de Noord Veluwe. Het rapport behelst echter slechts een cirkel van zo’n 25 km rondom Lelystad. Men ging er vanuit dat de vliegtuigen onmiddellijk zouden gaan stijgen boven het oude land. Niet dus. Een MER m.b.t. de Veluwe en verder is nooit uitgevoerd. Men verklaart ook nog in de actualisatie van deze MER dat er een leemte is aan kennis als het om milieu-effecten gaat. Nergens is er een toezegging dat men zich gaat bekwamen. Men veronderstelt, men verwacht, men schat in….. Wat is er nu fictie?

De overheid berekent, want ze verklaren met een stalen gezicht dat metingen altijd hoger uitkomen. Aangezien hen dat onwelgevallig is, gaat men berekenen! Dan komt het beter uit. Heel veel berekeningen zijn inmiddels al door deskundigen achterhaalt. Ik heb daar een woord voor gevonden: narcismopathie. Dat is een ziekelijke neiging rekenmodellen zo krom te trekken, dat de uitkomsten precies in eigen straatje vallen…

Stikstofoxides zullen de al veel te hoge Stikstofdepositie verder omhoog brengen. Er is nu al schade m.b.t. de biodiversiteit, zowel boven- als ondergronds. Eiken sterven. Vogels hebben al gebroken pootjes in het ei. Mineralen spoelen onomkeerbaar uit en de grond verarmt. De natuur is al ziek. Dit gaat nog erger worden.

Ultrafijnstof: Ondanks dat de overheid beweert dat daar (nog) niets over bekend is, heeft het RIVM een heel rapport op hun site staan over UItrafijnstof en het effect op zoogdieren: Longen, hart en zenuwstelsel worden aangetast. Wij mensen zijn zoogdieren. Hoezo niets bekend? Onderzoek van de Erasmus Universiteit heeft aangetoond dat kinderen in de baarmoeder al hersenschade krijgen door ultrafijnstof…..

In heel Nederland worden mensen belaagd met lage vliegroutes van stijgende en dalende vliegtuigen. Teuge krijgt meer binnenlandse vluchten omdat het paracentrum weg moet vanwege de lage vliegroutes. Over dorpen zoals Klarenbeek zullen naast de laagvliegroutes meer “Teugevliegtuigen” het dorp (over)belasten.

Hoenderloo, ultiem Veluws vakantiedorp, krijgt naast de laagvliegroutes de uitbreiding van vliegveld Deelen te verwerken…. met grote Herculestoestellen. De Veluwe is de enige groene postzegel midden in Nederland en Europees beschermd natuurgebied, met Europese habitat- en vogelrichtlijnen. Onze overheid treedt die met voeten.

Wij zijn rentmeester van deze aarde. De natuur is de enige voorwaarde om te kunnen leven.Wat gaan wij nalaten aan onze kinderen, kindskinderen en al het leven in de natuur? Zij hebben geen stem. Wie moet er voor hen opkomen en zorgen dat er nog rust, frisse lucht en een mooi leven in een gezonde omgeving voor hen is weggelegd? Laten wij onze verantwoording nemen en voor hen opkomen, en de uitbreiding van vliegveld Lelystad een halt toeroepen!"

Astrid Vollebregt-de Groot

SP-Statenlid

Dit opiniestuk verscheen in aangepaste vorm in dagblad de Stentor op 20 oktober 2018.

Teken hier de petitie tegen uitbreiding van vliegveld Lelystad! 

SP-Statenlid wil stem laten horen tegen vliegveld Lelystad namens hen die geen stem hebben

SP SP Gelderland 24-09-2018 07:32

SP-Statenlid Astrid Vollebregt is een petitie gestart tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Ze doet dat namens de kinderen van morgen en de natuur omdat die geen stem hebben maar wel last zullen ondervinden van de vervuiling en overlast van het vliegveld bij Lelystad.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/09/sp-statenlid-wil-stem-laten-horen-tegen-vliegveld-lelystad-namens-hen-die-geen-stemAstrid Vollebregt: “Afgelopen jaar hebben al vele mensen en stem laten horen tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. Een petitie namens bijan 200.000 mensen is aangeboden aan de Tweede Kamer. Er waren meerdere goed bezochte demonstraties en de actiegroepen schieten als paddestoelen uit de grond. Maar ondertussen gaan de plannen gewoon door. De regering en de Schipholgroep lijken vooral door te willen drukken zonder oog te hebben voor de schade die ze aanrichten voor de toekomstige generaties. Het is tijd om nu het geluid te laten horen van de kinderen van de toekomst en de natuur.”

De SP verzet zich in Gelderland en in de Tweede Kamer al langer tegen vliegveld Lelystad en de bijbehorende laagvliegroutes. Zolang het drukke luchtruim boven Nederland niet opnieuw is ingedeeld zullen de vluchten van en naar Lelystad extra laag gaan vliegen over onder andere de Veluwe. Astrid Vollebregt: “Je kunt toch niet zeggen dat we dan maar niet op de Veluwe hadden moeten gaan wonen! Mensen zijn er naartoe verhuisd voor de rust, de natuur, de schone lucht. ‘s Lands grootste natuurgebied verplaats je niet zomaar. Schiphol ziet heel Nederland als haar luchtruim en landingsbaan, en dat moet maar eens afgelopen zijn. ”

Vollebregt vind dat we ons moeten afvragen of we ons vlieggedrag wel kunnen verantwoorden naar de toekomst: “Het gaat niet alleen meer over de vraag of je een vliegtuig over je achtertuin wil. Het is belangrijk dat iedereen ziet dat vliegen nu te goedkoop is en daar de ongebreidelde groei van Schiphol en Lelystad vandaan komt. We moeten samen het gevecht aan gaan tegen gevolgen van uitstoot en lawaai. En dat alles voor de toekomst van onze kinderen en al het leven in de natuur! ”

De petitie kan hier getekend worden.

SP: Gelderland wordt geschiphold

SP SP VVD Gelderland 10-09-2018 07:50

Het ministerie heeft provincie Gelderland beloofd dat in 2023 het luchtruim heringedeeld is en dat dan de overlast van Airport Lelystad geminimaliseerd wordt. Met deze toezegging werd het protest vanuit het Provinciehuis bestuurlijk gesmoord. Nu blijkt dat er in 2023 misschien slechts een begin wordt gemaakt met de herindeling van het luchtruim. De SP concludeert dat nu ook provincie Gelderland wordt geschiphold.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/09/sp-gelderland-wordt-geschipholdSP-Statenlid Astrid Vollebregt: “Het is niet vaak dat de Socialistische Partij zich uitdrukt in termen ontleend aan een oud-VVD-Minister. Maar datgene wat er nu gebeurt, is precies wat Dhr. Winsemius bedoelt met zijn term geschiphold worden: Er worden toezeggingen gedaan, en die worden later weer gebroken. Er worden afspraken gemaakt, en die worden later weer geschonden. En ondertussen worden de plannen voor uitbreiding van Vliegveld Lelystad gewoon doorgezet.”

De SP verzet zich al langer tegen vliegveld Lelystad en de bijbehorende laagvliegroutes. Zolang het drukke luchtruim boven Nederland niet opnieuw is ingedeeld zullen de vluchten van en naar Lelystad extra laag gaan vliegen boven onder andere de Veluwe. Astrid Vollebregt: “Je kunt toch niet zeggen dat we dan maar niet op de Veluwe hadden moeten gaan wonen! Mensen zijn er naartoe verhuisd voor de rust, de natuur, de schone lucht. Schiphol ziet heel Nederland als haar luchtruim en landingsbaan, en dat moet maar eens afgelopen zijn.”

Inmiddels zijn er veel lokale burger-initiatieven tegen de uitbreiding van de luchtvaart zijn boven hun dorp, stad of streek. De SP trekt al een tijd samen op met deze clubs van bewoners in het verzet tegen de uitbreiding van Vliegveld Lelystad. Inmiddels hebben de bewonersclubs zich verenigd in het landelijk bewonersberaad Luchtvaart. De SP vindt dat een goede stap. Vollebregt: “Doordat deze actiegroepen elkaar gevonden hebben kunnen ze niet meer tegen elkaar worden uitgespeeld. Ook wordt op die manier de inhoud van het verzet anders. Het gaat niet alleen meer over de vraag of je een vliegtuig over je achtertuin wil. Het is belangrijk dat iedereen ziet dat vliegen nu te goedkoop is en daar de ongebreidelde groei van Schiphol en Lelystad vandaan komt.”

Wat de SP betreft komt er zo snel mogelijk een debat om de nieuw ontstane situatie door te nemen. Als de afspraken geschonden worden, kan Lelystad airport wat de SP betreft niet doorgaan.

Past Lelystad Airport wel binnen nieuwe stikstofregels?

SP SP Gelderland 02-02-2018 11:09

De Gelderse SP heeft het provinciebestuur vragen gesteld over de verhoogde stikstofuitstoot als gevolg van de geplande uitbreiding van vliegveld Lelystad. De SP vraagt zich af of de extra uitstoot door de lage vliegroutes wel passen binnen de regels van Stikstof-wetgeving.

De SP maakt zich grote zorgen over de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. De extra vliegtuigen zullen zorgen voor overlast bewoners en extra milieuvervuiling, bijvoorbeeld door de uitstoot van stikstof. SP-Statenlid Astrid Vollebregt: “Er is nu al sprake van teveel stikstof die neerdaalt op de Gelderse natuurgebieden zoals de Veluwe. Honderden vliegtuigen die vanaf 2019 over Veluwe zullen scheren maken dat alleen maar erger. Te veel stikstof heeft ernstige gevolgen voor onze natuur. Dieren en planten worden ernstig aangetast en sommige soorten verdwijnen zelfs.”

De regels voor stikstof zijn vastgelegd in de zogenaamde PAS-wetgeving. Die wet is in juni 2015 aangenomen met als doel om de stikstofvervuiling terug te dringen. Maar in die regels is er eigenlijk geen ruimte voor uitbreiding van uitstoot. Daarvan zal bij de uitbreiding van het vliegveld en de vliegroutes wel degelijk sprake zijn.

Daarom heeft de SP de volgende vragen gesteld:

Is bij de kennelijke reservering van depositieruimte binnen de PAS-systematiek in Aerius ten behoeve van prioritaire projecten, rekening gehouden met forse consequenties die verband houden met de voorgenomen uitbreiding van vliegveld Lelystad in 2019? Zo ja, hoe verklaart u dan dat iedereen verrast was door de lage vliegroutes (met max. 45.000 vliegbewegingen) over Gelderland en de fors hogere uitstoot van o.a. NOx wanneer vliegtuigen op 1800m hoogte vliegen? Zo nee, wat heeft dit dan voor gevolgen voor de beschikbare depositieruimte binnen de PAS? Zijn er ten gevolge daarvan na 2014 aangevraagde vergunningen voor uitbreiding niet verleend? Als dit het geval is, binnen welke sector speelt dat dan? Van welke vliegroutes is men in 2014 uitgegaan? Van welke vlieghoogtes is men uitgegaan? Is daarbij rekening gehouden met het fors hogere vermogen van een vliegtuig dat nodig is om op bepaalde hoogtes te vliegen en de dientengevolge fors hogere uitstoot van o.a. NOx? Is de forse toename van verkeer door Gelderland naar vliegveld Lelystad, dat onherroepelijk gaat plaats vinden bij de voorgenomen uitbreiding, meegenomen in 2014 in de reserveringsruimte voor prioritaire projecten binnen de PAS? Hoe kan het zijn dat er binnen de PAS systematiek theoretisch ruimte is voor een prioritair project zoals de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport terwijl de gemeten waardes van de stikstofdepositie nog steeds te hoog zijn?Is dit dan een papieren ruimte die niet overeenkomt met de werkelijke ruimte? Zo ja, welke prioritaire projecten moeten dan wijken zodat er depositieruimte ontstaat voor de voorgenomen uitbreiding van vliegveld Lelystad? Zo nee, waarop baseert u dan uw standpunt? Hoeveel ruimte is gereserveerd en wat zijn de onzekere factoren?

Honderden protesteren bij Lelystad Airport

SP SP Gelderland 13-11-2017 14:25

Zaterdag kwamen 400 mensen bijeen om te protesteren tegen de uitbreidingsplannen voor vliegveld Lelystad. SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin was een van de sprekers. En ook de Gelderse Statenfractie was aanwezig. Bewoners en actiegroepen uit Gelderland, Friesland, Overijssel en Flevoland maken zich zorgen over de gevolgen van 10.000 tot 45.000 laagvliegende toestellen boven hun huizen en de natuur. Ook is er veel boosheid over de manier waarop de overheid de plannen probeert door te drukken.

Het protest was georganiseerd door actiegroepen Hoogoverijssel, Red de Veluwe en Laagvliegroutes Nee! (Friesland). SP Tweede Kamerlid Cem Lacin was een van de sprekers. Hij wees erop dat Lelystad een prestigeproject is van Schiphol: “Lelystad zal slechts 2 procent van de vluchten opvangen. Dat is geen ontlasting van Schiphol te noemen. En ondertussen worden omwonenden en de natuur genegeerd. De oplettende mensen van Hoogoverijssel hebben bergen fouten ontdekt in de milieueffectrapportage (MER). Dat biedt ons de kans om te zeggen: eerst de MER overdoen én het luchtruim opnieuw indelen voordat er überhaupt gedacht kan worden over uitbreiding van Lelystad Airport. Want wat de SP betreft is die helemaal niet nodig.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2017/11/honderden-protesteren-bij-lelystad-airport
Foto: Peter de Vos

SP Tweede Kamerlid Cem Lacin

Ook SP-Statenlid Astrid Vollebregt sprak de menigte toe: “We zien nu al hoe schadelijke uitstoot van verkeer en industrie de natuur aantast. Het aantal vogels loopt schrikbarend terug. En verschillende planten en dierensoorten dreigen te verdwijnen. Duizenden laagvliegende toestellen zorgen alleen maar voor nog meer uitstoot en lawaai boven natuurgebieden zoals onze mooie Veluwe. Dat zorgt voor onherstelbare schade. Dat laten we toch niet over ons heenkomen!”

SP-Statenlid Astrid Vollebregt-de Groot

Ook de provincie Gelderland heeft haar zorgen uitgesproken over de laagvliegroutes. Helaas was er afgelopen woensdag geen meerderheid in de provinciale politiek voor het SP-voorstel om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van al die uitstoot voor de Gelderse natuur.

Meer weten over de acties tegen uitbreiding Vliegveld Lelystad? Klik hier!

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2017/11/honderden-protesteren-bij-lelystad-airport
Foto: Peter de Vos

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.