Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over CDA inzichtelijk

5 documenten

CDA ZUID-HOLLAND WIL GROEISTOP VOOR ROTTERDAM – THE HAGUE AIRPORT

CDA CDA Lansingerland 09-03-2019 13:03

CDA ZUID-HOLLAND WIL GROEISTOP VOOR ROTTERDAM – THE HAGUE AIRPORT Rotterdam – The Hague Airport wil graag uitbreiden. Voor het CDA Zuid-Holland is dit niet acceptabel. De huidige omvang en geluidsruimte is het maximale wat mogelijk is op deze locatie. Verdere groei tast de leefkwaliteit en de volksgezondheid van de gebieden onder de aanvliegroutes op een onacceptabele manier aan. “De aanvliegroutes van de luchthaven gaan over dichtbevolkt gebied en de grenzen wat betreft geluidsoverlast en milieuvervuiling zijn bereikt. Het verleggen van de aanvliegroutes is ook niet wenselijk, want dan verplaatsen we de overlast naar andere woongebieden”, zegt Adri Bom-Lemstra, lijsttrekker van CDA Zuid-Holland. Er is volgens Bom-Lemstra maar één mogelijkheid om de luchthaven verder te laten groeien, en dat is het verplaatsen van de luchthaven naar een locatie waar aanvliegroutes zonder overlast voor omwonenden mogelijk zijn. “Wij volgen de onderzoeken over Schiphol-op-zee met grote belangstelling. Het is een kans om Rotterdam – The Hague Airport hierin mee te nemen. Dan is er weer groei mogelijk. Op de huidige locatie is groei wat ons betreft echt onbespreekbaar. Daarbij komt ook dat de economische meerwaarde van de goedkope vakantiecharters zeer beperkt is, en deze toestellen de meeste overlast veroorzaken.”

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Rotterdam The Hague Airport stiller en schoner!

CDA CDA Lansingerland 30-10-2018 16:03

Het aantal meldingen over Rotterdam The Hague Airport is in de afgelopen drie maanden sterk toegenomen. Dat meldt DCMR milieudienst Rijnmond. Bovenstaande foto van Marten van Dijl (ANP) en tekst staan in een RTV Rijnmond bericht van 20 september 2018. Als CDA Lansingerland hebben wij een amendement ingediend op het concept verkiezingsprogramma van het CDA Zuid-Holland. Daarin vragen wij om een trendbreuk: Rotterdam The Hague Airport moet stiller en schoner worden! Wij zijn benieuwd naar de discussie die hierover zal ontstaan op de CDA Zuid-Holland Algemene Leden Vergadering eind november. Overigens breken we ook een lans voor de omgeving rond de luchthaven Schiphol.

CDA: “Minister, luister naar de regio”

CDA CDA Lansingerland 16-03-2018 07:12

De CDA Tweede Kamerfractie is deze week vanuit Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Schiedam breed geïnformeerd over hun zorgen rond de plannen van de luchthaven. Rotterdam The Hague Airport wil de komende jaren het aantal vluchten stevig uitbreiden. De 3 CDA fracties bespraken deze dreiging met Kamerlid Mustafa Amhaouch, CDA woordvoerder luchtvaart. De CDA-ers vinden dat het regionaal advies, wat vorig jaar door een groot aantal gemeenteraden is opgesteld bepalend moet zijn voor het kabinetsbesluit. Dat besluit over de toekomst van de luchthaven wordt dit jaar verwacht. In het regionaal advies is vastgelegd, dat groei alleen mogelijk is binnen de huidige geluidsruimte. Alleen door uitplaatsing van de helikopters zou op termijn enige ruimte vrij kunnen komen, maar dan moeten eerst ook andere zaken beter worden geregeld. Zoals het aantal geluidmeetpunten langs de baan. Leefbaarheid en volksgezondheid staan in dit gebied nu al onder grote druk, vanwege de vele wegen, de HSL en de nabijheid van de Botlek. Het CDA vindt de concentratie fijnstof en geluidsoverlast in het gebied te hoog. Bijzonder verontrustend vond het kamerlid dat de nieuwe minister van Infrastructuur de bestuurders uit de regio nog steeds niet heeft ontvangen om hun zorgen te vernemen. Zij is blijkbaar nog druk met de perikelen rond de uitbreiding van Lelystad. Voor de CDA-ers een extra reden om bezorgd te zijn, nu daar uitbreiding voorlopig is uitgesteld. De druk op Rotterdam zou daardoor weleens toe kunnen nemen. Ook over de recente aankondiging dat er deze zomer veel extra vluchten komen om de winter “achterstand” in te halen maakt het CDA zich zorgen. Gezamenlijk sprak men dan ook af de komende tijd de lijntjes kort te houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.