Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

9 documenten

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

CDA: Verstandig dat Nederland het luchtruim voor Boeing 737 MAX sluit

CDA CDA Zuid-Holland 13-03-2019 07:26

Het CDA vindt het verstandig dat Nederland het luchtruim sluit voor de Boeing 737 MAX, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Vorig jaar was er een Lion Air-crash met 189 doden waar ook de Boeing 737 MAX bij was betrokken. Mustafa Amhaouch: ‘De onzekerheden en risico’s op gebied van veiligheid in Nederland zijn veel te groot. Deze ingreep is heftig maar volgens ons wel te rechtvaardigen. Boeing had zelf veel eerder actie moeten ondernemen. Het is daarom goed dat de minister het zekere voor het onzekere neemt.’ Het CDA drong dinsdag al aan op één lijn voor de hele Europese Unie en verwelkomt dan ook het recente besluit van EASA om het type vliegtuig in de hele EU voorlopig aan de grond te houden. Esther De Lange: ‘Ten tijde van de MH17 ramp gingen landen en maatschappijen verschillend om met het vliegen door Oekraïens luchtruim. Nu dreigde er weer verschil in aanpak bij de Boeing 737 Max, maar gelukkig werd er nu wel snel voor één aanpak gekozen. Wel hopen we door vragen aan de Europese Commissie en EASA snel meer te weten te komen over de aanleiding van de problemen. Waarom is Boeing bijvoorbeeld niet met een software-update gekomen terwijl dit na de Lion Air ramp wel was aangekondigd?’ Klik hier voor de vragen aan de Europese Commissie en EASA Klik hier voor de vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Zuid-Holland 12-03-2019 10:23

 

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RotterdamTheHagueAirport

 

 

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , Lansingerland, Schiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan het overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Nederland krijgt via aandelen meer invloed bij Air France-KLM

CDA CDA Zuid-Holland 28-02-2019 11:00

De Nederlandse staat heeft via de aankoop van aandelen een rechtstreeks belang van 14 % in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM S.A. verworven. Het doel is om uiteindelijk een positie te verkrijgen die gelijkwaardig is aan die van de Franse staat. Met het aandelenpakket wil het kabinet rechtstreeks invloed kunnen uitoefenen op toekomstige ontwikkelingen bij de holding Air France-KLM zodat de Nederlandse publieke belangen optimaal gewaarborgd kunnen worden.Evenwicht in de verhoudingenMet de aankoop wil het kabinet het publieke belang van Schiphol en KLM veiligstellen, zei minister Wopke Hoekstra (Financiën). Het brengt volgens hem ‘meer evenwicht in de verhoudingen.'Het CDA staat volledig achter de aankoop van de aandelen. Volgens Sybrand Buma “ beschermt het kabinet de Nederlandse belangen door het kopen van een aanzienlijk belang in Air France-KLM. Dit is van grote betekenis voor een solide toekomst van KLM".Meer invloedDe afgelopen jaren is gebleken dat belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding Air France-KLM werden genomen. Met de verwerving van aandelen in Air France-KLM is nu formele invloed op het hoogste niveau binnen de holding verkregen. SchipholDe positie van luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste gebruiker KLM zijn van groot belang voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid. Direct en indirect zijn duizenden banen gemoeid met de luchthaven en het intercontinentale netwerk van bestemmingen van KLM. Onderzoek van Decisio (2015) heeft becijferd dat het totale economisch belang (direct en indirect) van Schiphol neerkomt op minstens 113.900 banen, en goed is voor een toegevoegde waarde van € 9 miljard. Dit staat dus los van de hoogwaardige werkgelegenheid die in ons land gecreëerd wordt doordat bedrijven zich in Nederland vestigen vanwege de goede bereikbaarheid via Schiphol. Dit intercontinentale netwerk is bovendien een belangrijke reden voor buitenlandse ondernemingen om zich in Nederland te vestigen. De bereikbaarheid van Schiphol behoort qua connectiviteit tot de top van Europa. Voor een zeer open economie als die van Nederland is dit van groot belang.Hub-netwerkDoordat passagiers met KLM vanuit heel Europa naar Schiphol vliegen en vanaf daar naar een intercontinentale bestemming reizen (en omgekeerd), kunnen vanaf Schiphol veel verschillende bestemmingen rechtstreeks worden bereikt. Dat zijn veel meer bestemmingen dan verwacht mag worden op basis van de relatieve kleine Nederlandse thuismarkt. Vanaf Schiphol kan nu naar bijna 300 bestemmingen worden gevlogen, waarvan ca 70% door Air France-KLM en partners wordt verzorgd.Onderzoek van SEO (2015) heeft uitgewezen dat de verwachting is dat bij het wegvallen van het hub-netwerk (spilfunctie) van KLM er veel minder intercontinentale vluchten en bestemmingen overblijven. Dat zagen we namelijk ook gebeuren bij de luchthavens van Brussel en Zürich, na het wegvallen van Sabena en Swissair. Om deze reden is een gezond Air France-KLM met een uitgebreid hub-netwerk op Schiphol voor Nederland van groot belang.

Het is een volle bak bij het debat ...

ChristenUnie ChristenUnie Zuid-Holland 26-02-2019 20:16

Het is een volle bak bij het debat over vlieghinder in Oegstgeest. Onze nummer 4 op de kandidatenlijst, Ruud van Harten, wil dat lucht- en scheepvaart in het klimaatakkoord worden opgenomen, ook als dat minder vluchten vanaf Schiphol betekent. "Krankzinnig dat je voor een paar tientjes naar Barcelona kan vliegen".

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Het is tijd voor krimp van de ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 03-11-2018 17:21

Het is tijd voor krimp van de luchtvaart. Zeg Nee tegen Lelystad Airport. En zeg Ja tegen de PvdD tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart 2019

👇👇Partij voor de DierenVind jij ook ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 20-06-2018 17:14

👇👇

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.