Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland over SP inzichtelijk

11 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

SP start enquête openbaar vervoer: doe ook mee!

SP SP Zuid-Holland 17-04-2020 19:25

Omdat de SP uit verschillende hoeken berichten krijgt over verslechtering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, starten wij een onderzoek naar de ervaringen van reizigers en niet-reizigers.

Met uw mening en die van andere reizigers proberen wij een goed beeld krijgen van wat er op dit moment goed gaat, en wat er nog beter kan. Om vervolgens werk te maken van de nodige verbeteringen in het openbaar vervoer.

Klik op de link en vul de enquête direct in!

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

OV moet draaien om toegankelijkheid, zekerheid en veiligheid, niet om winst en rendement

SP SP Zuid-Holland 17-03-2019 11:01

Namens de SP deed onze nummer drie Marije van Hell mee aan het verkiezingsdebat over OV van reizigersvereniging Rover in Rotterdam. De SP steunt de meeste ambities van Rover, zoals meer en duurzamer OV, maar gaat ook een stap verder. Om toegankelijkheid, betaalbaarheid, fijnmazigheid voor reizigers en baanzekerheid voor werknemers te garanderen, moet deze publieke voorziening weer in publieke handen komen.

Marije van Hell (22) is in het dagelijs leven laatsejaars student Climate&Management aan de Haagse Hogschool. Daardoor is ze bijna dagelijks bezig met de klimaatverandering en de energietransitie.

Haar pleidooi voor systeemverandering geldt niet alleen voor klimaatrechtvaardigheid, maar ook voor rechtvaardige en duurzame mobiliteit. ‘Bij het klimaat wordt het hoog tijd dat de overheid afdwingt dat de grote vervuilers de zwaarste lasten gaan dragen.

 Op het gebied van OV is het hoog tijd voor veel betere toegankelijkheid, meer fijnmazigheid zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar wordt, meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

Van Hell is ook realistisch: ‘Op dit moment is er nog geen meerderheid voor ons idee. Daarom proberen we er binnen het huidige systeem het beste van te maken. De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Holland al veel bereikt, zoals extra investeringen in lagere tarieven.

Ook komt er een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid. Dit is belangrijk omdat de SP mobiliteit ziet als een grondrecht. Dit kunnen we alleen waarmaken als  mensen ook zonder auto snel van A naar B kunnen. Op dit moment is OV helaas vaak duurder en trager.

Dat moet veranderen, zodat het OV –ook in combinatie met bijvoorbeeld de fiets–  echt de aantrekkelijke, snelle en betaalbare vervoersoptie wordt die het zou moeten zijn. Het maakt Zuid-Holland aantrekkelijker en ook milieu en het klimaat zijn er zeker bij gebaat’.

Lijsttrekker Lies van Aelst in debat in Dordrecht over wonen, OV en Chemours

SP SP PvdA Zuid-Holland 09-03-2019 21:54

Lijsttrekker Lies van Aelst deed vandaag mee aan een verkiezingsdebat van de PvdA-jongeren in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/05/schrappen-intercitys-op-dordt-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2011/12/provinciale-staten-unaniem-voo... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/09/dupontchemours-doet-de-provinc...

Veiligheid en reizigers met een beperking beter af met steward op elke trein MerwedeLingeLijn

SP SP VVD Zuid-Holland 07-12-2018 18:47

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wil de nieuwe vervoerder Qbuzz niet meer standaard op elke trein van de MerwedeLingeLijn een steward inzetten. De SP en de VVD zijn bezorgd over de gevolgen hiervan voor de veiligheid en voor mensen met een beperking. Het zou daarom goed zijn als het besluit wordt teruggedraaid.

Doordat de huidige vervoerder Arriva (tot 9 december) altijd standaard op iedere trein een steward inzet, gaven reizigers de afgelopen jaren aan zich juist erg veilig te voelen op de MerwedeLingeLijn. Ook is het aantal zwartrijders teruggebracht tot bijna nul.

‘Een steward op elke trein betekent daarnaast dat er altijd een aanspreekpunt is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of met een rolstoel reizen,' aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ook daarom is het zonde om met deze succesvolle regeling te stoppen.’

We roepen het provinciebestuur daarom op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Ook willen we weten of het stopzetten van de regeling wel in lijn is met de eisen die de provincie in de concessie stelt.

SP-bijdrage begroting 2019: nadruk op woonrechtvaardigheid, transportrechtvaardigheid, klimaatrechtvaardigheid en verkeersveiligheid

SP SP Zuid-Holland 14-11-2018 20:40

Tijdelijke, onzekere woningen zijn niet de oplossing voor de woningnood: betaalbare, betrouwbare huisvesting is immers een mensenrecht. Net zo goed vindt de SP dat toegankelijk, betaalbaar vervoer voor iedereen een recht zou moeten zijn. Dat is nu niet zo. Reizen met het OV duurt vaak minstens twee keer zo lang en is ook vaak duurder. Deze vervoersarmoede raakt vooral lage inkomens, jongeren en ouderen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst kreeg vandaag de handen op elkaar voor een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid in Zuid-Holland. Ze gaf daarbij het voorbeeld van Engeland, waar al veel bekend is over sociale uitsluiting door gebrekkig (openbaar) vervoer.

Dit kan leiden tot minder scholing, slechtere baankansen, minder sociale contacten en een slechtere gezondheid. Naar idee van planoloog Karel Martens komt er nu dus ook onderzoek voor Zuid-Holland, dat hopelijk leidt tot duidelijke normen waaraan het OV moet voldoen.

KlimaatVan Aelst pleitte vandaag ook opnieuw voor klimaatrechtvaardigheid. Veel energiesubsidies gaan nu naar mensen die al geld hebben. Deze subsidies maken investeringen in energiebesparende maatregelen en zelfopwekking mogelijk, waardoor zij nog weer goedkoper uit zijn.

Begin dit jaar is op initiatief van de SP voor Zuid-Holland al geld uitgetrokken om energiemaatregelen en zelfopwekking ook voor de lage(re) inkomens bereikbaar te maken. Van Aelst sprak vandaag de bereidheid uit hierin zo nodig meer te investeren.

WonenHet aanbieden van tijdelijke woningen aan spoedzoekers is wat de SP betreft geen oplossing voor de woningnood in Zuid-Holland. Tijdelijkheid betekent immers onzekerheid en onrust voor de betrokkenen. Daarnaast houden we ook grote zorgen over de betaalbaarheid.

Dat de provincie de bouw van 714 betaalbare woningen stimuleert is zeker een begin, maar niet genoeg. Het geld is ook alleen voor de Rotterdamse regio, omdat die stad 20.000 betaalbare woningen sloopt, terwijl het probleem in meer regio’s zoals Haaglanden speelt.

Verder moeten niet alleen de (grote) corporaties ondersteuning krijgen, maar ook kleinschalige woningbouwinitiatieven worden geholpen. Ook moet de stagnerende ombouw van kantoren en andere leegstaande panden in woningen worden gestimuleerd.

VerkeersveiligheidGezien de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in onze provincie moet er ook meer aandacht komen voor verkeersveiligheid. Hierbij gaat het vooral om betere voorlichting en het vergroten van kennis van weggebruikers over verkeersrisico’s.

Vragen SP over achterstallig onderhoud OV-materieel Drechtsteden: ‘Dit kun je reizigers én chauffeurs niet aandoen’.

SP SP Zuid-Holland 01-11-2018 20:09

'Buschauffeurs horen zich volledig te kunnen concentreren op de weg en hun passagiers. Passagiers moeten kunnen vertrouwen op een veilige rit. Zorgen over de veiligheid van materieel zijn in het OV dus absoluut uit den boze.’ Dit zegt fractievoorzitter Lies van Aelst naar aanleiding van berichten over achterstallig onderhoud van bussen en treinen van Arriva. Omdat de provincie opdrachtgever is voor het openbaar vervoer, heeft de SP opheldering gevraagd bij het provinciebestuur.

Chauffeurs zeggen vandaag in het AD dat hun materiaal al bijna een jaar niet goed meer onderhouden wordt. Dit speelt sinds begin dit jaar bekend werd dat Qbuzz de concessie voor het OV in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden overneemt van de huidige vervoerder Arriva.

Van Aelst: ‘Laten we voorop stellen dat de SP geen voorstander is van aanbestedingen in het OV. Wat ons betreft houden reizigers en chauffeurs altijd hun zekerheid en wordt dit goed geregeld door de overheid. Een Kamermeerderheid besliste echter ooit anders. Daar hebben we vooralsnog mee te dealen.

Nu we met het systeem van winstgericht OV te maken hebben en we concessies moeten verlenen, moeten de rechten en veiligheid van reizigers en chauffeurs wel zo goed mogelijk gewaarborgd worden. Zij horen zich dus ook in de huidige situatie niet druk te hoeven maken over de veiligheid.’

Chauffeurs zeggen het ook vervelend te vinden met te kleine bussen te moeten rijden, omdat de grote buiten dienst zijn vanwege technische problemen. ‘Dan moeten ze reizigers laten staan. Dat willen chauffeurs niet en dat wil de SP ook niet’, aldus Van Aelst. 'Ook hierover vragen we dus opheldering.’

Stap in de goede richting: toch toiletten op alle stations langs MerwedeLingeLijn

SP SP Zuid-Holland 26-09-2018 14:58

Vervoersbedrijf Qbuzz gaat toiletten plaatsen op alle stations langs de MerwedeLingeLijn. De SP heeft hier de afgelopen jaren herhaaldelijk voor gepleit. Eerder zegde het provinciebestuur al toiletten toe op een groot deel van de stations. Deze bleven tot op heden uit. De nieuwe vervoerder geeft hier nu uitvoering aan op alle stations. Een hele mooie stap!

De SP heeft al sinds 2010 geprotesteerd tegen de plannen van het provinciebestuur om alleen de grotere stations van toiletten te voorzien. Keer op keer hamerde de SP op het belang van toiletten op alle stations én in de trein.

‘Bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en mensen met darmproblemen is een toilet écht onmisbaar', aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ophouden is voor hen vaak geen optie.

Wij staan daarom helemaal achter het pleidooi van de OV-ombdusman van vorige week voor toiletten op álle stations en in álle treinen’. Wat de SP betreft worden er dan ook geen nieuwe treinen meer gekocht zonder!'

Tweede KamerNadat de toiletten in veel treinen waren wegbezuinigd, nam de Tweede Kamer in 2008 en in 2010 al SP-moties aan dat alle treinen weer wc's moeten krijgen. Volledig toegankelijk OV inclusief toiletten moet uiterlijk in 2030 geregeld zijn.

Toiletten ín de trein blijft dus ook voor de provinciale MerwedeLingeLijn het doel voor de langere termijn.

 

 

Molens van Kinderdijk ook voor minder-validen bereikbaar over water met verduurzaamd beurtschip Jantina

SP SP Zuid-Holland 26-04-2018 15:46

Beurtschip Jantina uit 1895, dat diende voor de oudste vorm van openbaar vervoer in ons land, is dankzij tweehonderd vrijwilligers en subsidie van de provincie opgeknapt, verduurzaamd en ook toegankelijk gemaakt voor minder-validen. Vanaf 1 mei vaart de Jantina over de lage boezem van de Nederwaard naar museummolen Blokweer. De tocht biedt een prachtig uitzicht op de molens van Kinderdijk.

SP-Statenlid Wim Metselaar is bijzonder blij met de ingebruikname van de Jantina. ‘De molens van Kinderdijk zijn niet voor niets aangemerkt als Unesco Werelderfgoed. De subsidie van de provincie voor betere toegankelijkheid van het gebied over water, ook voor minder-validen, is wat ons betreft zeer goed besteed. Daarbij gaat ook onze dank naar de vele vrijwilligers voor hun enorme inzet'.

Op 18 april werd het schip op de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel officieel in de vaart genomen. Bij de renovatie is de Jantina behalve rolstoelvriendelijk ook volledig elektrisch gemaakt. Hierdoor heeft de boot geen schadelijke uitstoot. Eerder verstrekte de provincie Zuid-Holland al subsidie voor het beleefbaar en toegankelijk maken van de bezoekersmolens en aanlegsteigers op Kinderdijk voor minder-validen.

BeurtvaartBeurtvaart ontstond in de vijftiende eeuw in de waterrijke kustgebieden van Holland. Het was een vorm van scheepvaart waarbij passagiers, vracht en vee door schippers in een bepaalde volgorde om de beurt, vandaar het woord beurtvaart, langs een vast traject werden vervoerd. Omdat er sprake was een soort dienstregeling en passagiers tegen betaling meekonden, wordt het gezien als  –de oudste vorm van– openbaar vervoer in ons land.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.