Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

4 documenten

Station Lansingerland-Zoetermeer geopend

ChristenUnie ChristenUnie VVD Lansingerland 27-05-2019 09:35

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1276474/113707/Station Lansingerland Zoetermeer.jpeg

Op vrijdag 17 mei is station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend door staatssecretaris Van Veldhoven. Met dit nieuwe station op de grens van Bleiswijk en Zoetermeer heeft Lansingerland voor het eerst in jaren weer een treinstation. Niet alleen treinen richting Den Haag en Utrecht, maar ook trams richting Zoetermeer en bussen richting Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs stoppen op het station. Daarmee wordt station Lansingerland-Zoetermeer een belangrijk vervoersknooppunt voor inwoners van Lansingerland.

De ChristenUnie is blij dat na jaren praten en werken, het station nu officieel is geopend. Aan de komst van station Lansingerland-Zoetermeer, ging dan ook een jarenlange lobby vooraf. In 2013 leidde dit tot een motie van ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber en haar VVD-collega Betty de Boer, waarin de regering werd opgeroepen om het station te realiseren. Deze motie werd in 2014 uitgevoerd met het besluit van de staatssecretaris om Prorail opdracht te geven het station te realiseren. Met de opening van het station is de Kamermotie van de ChristenUnie nu echt helemaal uitgevoerd.

Het station geeft een flinke impuls aan de bereikbaarheid van Lansingerland en de ontwikkeling van het gebied waarin het station is gelegen. Dat het station meerwaarde heeft voor Lansingerland, wordt wel duidelijk uit het aantal reizigers dat sinds december (toen het station door de NS in gebruik werd genomen) in- of uitstapt op Lansingerland-Zoetermeer. Op dit moment zijn dat er al 1.000 per dag. De verwachting is dat dit in de toekomst doorgroeit naar 2.500 reizigers per dag

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Verzoek tot meedenken.VVD ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD Renswoude 16-03-2019 19:47

Verzoek tot meedenken.

Vragen CU & VVD leiden tot extra fietsparkeerplekken

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrecht 21-12-2018 10:36

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1235898/43795/Fiets kleinDit najaar bleken er te weinig fietsparkeerplekken te zijn rond station Utrecht Leidsche Rijn. Vragen van VVD en ChristenUnie hierover leidde uiteindelijk tot een mooi vervolg: de wethouder heeft gezocht naar een tijdelijke, snelle oplossing. Ook op de langere termijn worden er extra fietsplekken gecreëerd in de omgeving van het station.

Er komen 70 tijdelijke fietsklemmen op het zandbed onder de Vleutensebaan. Deze klemmen worden al voor de kerstvakantie geplaatst. 

In eerste instantie leek het erop dat de plaatsing van 300 permanente fietsklemmen nog op zich lieten wachten. Deze week werd echter bekend dat de fietsklemmen, die door ProRail worden beheerd, inmiddels zijn geplaatst.

Naast deze fietsparkeerplekken worden er nog 30 'nietjes' geplaatst op de locatie Brusselplein / Kopenhagenstraat. 

Raadslid Jan Wijmenga: 'Dit is goed nieuws voor de fietsers die gebruik maken van station Leidsche Rijn. Een fietsstad van formaat zijn betekent ook het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid.'

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.