Nieuws van PvdA over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 22-09-2019 05:55

Dit is nummer 524 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gevulde week met drie commissievergaderingen en een vrijdagmiddagbijeenkomst in ‘t Manneke met informatie en dialoog over bouwen in Lansingerland. Commissie Ruimte had veel insprekers over o.a. de overlast van de HSL. Bij Commissie AB werd pijnlijk duidelijk dat het met participatie van winkeliers en ondernemers rond de affaire van de standplaatsen in Berkel helemaal niet goed is gegaan. Bij de informatiebijeenkomst over woningbouw presenteerden 3B Wonen, Provincie Zuid-Holland en de ontwikkelaar van onder andere Westpolder de uitdagingen die er liggen in de Lansingerlandse woningbouw voor verschillende type huishoudens en inkomens. Optimisme voerde de boventoon bij de sprekers: genoeg plannen in de pipeline, nu de uitvoering niet verder laten vertragen. De aanwezige fracties wilden vooral weten of de aantallen gehaald gaan worden, wat de raad kan doen om de snelheid erin te houden en hoe er het beste rekening gehouden kan worden met toekomstige behoefte. Het woondossier blijft actueel!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Weer andere bloemen in bijenidylle

 BURGERPARTICIPATIE HARD AAN OPKIKKER TOE

De Rekenkamer concludeert in juni 2019 in haar rapport “Met de beste bedoelingen” dat de gemeente Lansingerland al jaren grote ambities heeft met de versterking van burgerparticipatie, maar dat het lang niet altijd lukt deze voornemens te realiseren, zo berichtte de raadsgriffie in augustus aan de raad in de ‘oplegger’ bij het rapport. “Het wordt positief gewaardeerd dat de burgers worden betrokken bij plannen, maar communicatie over wat er met inbreng gebeurt, is niet voldoende. Ook de communicatie gericht op het onder de aandacht brengen van diverse mogelijkheden van burgerparticipatie laat te wensen over. Omdat mogelijkheden tot participatie voor de buitenwacht betrekkelijk onbekend zijn, melden ook weinig mensen zich aan. Gebeurt dat wel dan worden procedures vaak als ingewikkeld ervaren. Men noemt daarbij ook gebrek aan begeleiding en het ter beschikking stellen van geld vanuit de gemeente. De Rekenkamer adviseert meer realistische ambities te hebben als het gaat om burgerparticipatie en een duidelijke visie te ontwikkelen op wat de gemeente met burgerparticipatie wil bereiken. In zo’n visie moet de gemeente bijvoorbeeld de vraag beantwoorden of ze inwoners vooral wil laten participeren om plannen en hun uitvoering te verbeteren, of vooral om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen”, aldus onze raadsgriffie.

Dit verhaal van onze raadsgriffie, dat vergezeld gaat van een groot aantal aanbevelingen om de positie van onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in het gemeentelijke besluitvormingsproces te versterken, is ons uit het hart gegrepen, stelde Petra Verhoef tijdens de commissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag. “Al sinds de start van de burgerparticipatie in het voorjaar van 2012 maken wij ons grote zorgen over de nonchalante manier waarop het college omgaat met burgerparticipatie. In feite is het raadsbesluit van toen nooit goed en systematisch uitgevoerd. Het bleef bij een mooi gevoel. Burgerparticipatie is nooit in de gemeentelijke organisatie verankerd als een gewone wijze van doen. Het bleef hap snap. Wij signaleerden dit de afgelopen jaren in onze weekberichten al vele keren. In de hal van het gemeentehuis prijkt pontificaal de leuze “Wat kunnen wij voor u doen?”, wijzend op een servicegerichte houding. Goed, maar aan de andere kant van de hal zou de leus moeten hangen “Hoe kunnen wij u erbij betrekken?”

De Heraut staat dezer dagen vol van mislukte trajecten van burgerparticipatie. De bloemenkiosk in Berkel centrum, de communicatie rond het centrumplan Berkel West & Oost, de aanpak van het duurzaam maken van woningen, het terrassenbeleid en de nieuwbouw in de Berkelse Noordpolder. Je moet er niet aan denken dat dit bestuurlijke geklungel zich vertaalt naar andere terreinen, zoals woningbouw of duurzaamheid.

Het is goed dat de raad met steun van de griffie nu zelf het voortouw gaat nemen bij het opnieuw op de rails zetten van de burgerparticipatie. Het gaat hierbij niet alleen om het invloed kunnen uitoefenen op gemeentelijke beleidsvoorstellen maar ook om het bevorderen van actieve betrokkenheid zoals via het right to chalenge (overnemen van gemeentelijke taken door inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven) en de burgerinitiatieven. Om met de raadsgriffie te spreken: “Om daadwerkelijk verder te geraken dan goede bedoelingen en te werken aan concrete resultaten kan en moet de raad hierin nadrukkelijk zijn kader stellende en controlerende rol vervullen”. Natuurlijk moeten het raadsvoorstel over burgerparticipatie 2019 voorgelegd worden aan de samenleving. Een mooie testcase voor een succesvolle doorstart, aldus Petra Verhoef.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Herfsttooi kastanjeboom Bergschenhoek

 HUISVESTINGSBELEID ARBEIDSMIGRANTEN GEEFT NOG GEEN ANTWOORD OP GROEIENDE VRAAG

De raadscommissie Ruimte boog zich afgelopen dinsdagavond over de toekomstige aanpak van de huisvesting van arbeidsmigranten. Het college schat het aantal in Lansingerland werkzame arbeidsmigranten op 2000-3000. Het precieze aantal is niet bekend. Hiervan wonen ongeveer 800 arbeidsmigranten in zo’n 170 woningen die meestal gelegen zijn in de buitengebieden. De trend is dat het aantal arbeidsmigranten in Nederland blijft groeien. In 2017 waren er bij benadering 400.000 arbeidsmigranten werkzaam. Voor 2040 ligt de schatting op 600.000-700.000 arbeidsmigranten. Bijna een verdubbeling van het huidige aantal, dus. Er zijn momenteel meerdere initiatiefnemers binnen de gemeente die willen investeren in huisvesting op grotere schaal (50-250 bedden).

Het college schat de maximale huisvestingsbehoefte op 1500-2250 bedden. Na aftrek van de 800 of minder reeds ingevulde plekken, blijft er een behoefte over van 700-1450 bedden. “Door met de werkgevers en uitzenders in gesprek te gaan, kan duidelijk worden hoe sterk door hen die behoefte onderkend wordt. Initiatieven door de markt voor realisatie van huisvesting kunnen met verschillende huisvestingsvarianten of een combinatie ervan gefaciliteerd worden”, aldus het college.

Niet duidelijk is waar de huidige 2000-3000 arbeidsmigranten minus de 800 die in Lansingerland woonachtig zijn, precies wonen. Wellicht verblijven zij in de grote steden die Lansingerland omringen.

Het college kiest niet voor kamergewijze bewoning in het binnenstedelijke gebied van Lansingerland. De voorkeur wordt gegeven aan kamergewijze bewoning in het buitengebied. Ook (tijdelijke) kleinschalige nieuwbouw(woonunits) op de percelen van glastuinbouwbedrijven zijn een optie. Nieuw is de keuze voor de bouw van grootschalige woonunits op gemeentegrond of op grond van ontwikkelaars. Het college: “Deze keuze vraagt nog om een concretisering van het ontwikkelkader om te inventariseren welke locaties geschikt zijn en waar initiatiefnemers aan moeten voldoen. Ook de beoordeling en de toetsing door de gemeente hoort hierbij. Dit willen we samen oppakken met een externe expert en in samenwerking met de marktpartijen”.

Feit is dat de huidige huisvesting van arbeidsmigranten in Lansingerland nog betrekkelijk kleinschalig is. Onze fractie vraagt zich af wat de vestiging van het nieuwe distributiecentrum van Zalando in de Bleiswijkse Klappolder in dit verband gaat betekenen. Bij Zalando gaan zo’n 1500 mensen aan de slag. Het college zegt in de reactie op onze schriftelijke vragen er nog geen notie van te hebben om hoeveel arbeidsmigranten het precies zal gaan. Niet duidelijk is of bij het inschatten van de maximale huisvestingsbehoefte van 1500-2250 bedden rekening is gehouden met de komst van Zalando. Eigenlijk had het ontwikkelkader waar het college aan wil gaan werken er al lang moeten zijn. Te voorzien is dat het nog vele jaren gaat duren voordat helder is welke locaties geschikt zijn voor grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten. Zo blijkt het huidige provinciale instrumentarium nog veel beperkingen te geven om nieuwe huisvestingsvormen in het buitenstedelijk gebied te ontplooien. De provincie is met een kernteam gestart. Dit kernteam gaat de komende twee jaar een provinciale koers ontwikkelen die aansluit en zoveel mogelijk ondersteunend is aan de realisatie van de opgave van huisvesting voor gemeenten

Onze woordvoerder Petra Verhoef vindt dat de betrokkenheid van het college verder moet gaan dan alleen een faciliterende: “Het gaat ook om het voorkomen van uitwassen zoals uitbuiting en het er voor zorgen dat ook arbeidsmigranten volwaardig deel kunnen nemen aan onze samenleving”. Zij gaf aan verbaasd te zijn dat er nog steeds geen overleg is geweest met Zalando over het aantal arbeidsmigranten dat dit bedrijf denkt nodig te hebben. “Het gaat dan mogelijk om een verdubbeling van de maximale huisvestingsbehoefte die het college nu voorziet”. Wethouder Arends gaf aan dat Zalando eerst het arbeidspotentieel in de aanpalende regio’s wil aanboren. Over de werving van arbeidsmigranten is nog niet gesproken. De PvdA fractie vindt dit nogal naïef. Waar haal je in de huidige overspannen arbeidsmarkt vanuit de omliggende regio’s 1500 nieuwe medewerkers vandaan? Regeren is ook hier vooruitzien. Onze fractie zal hierop dan ook zeker terugkomen bij de door het college beloofde uitwerking van het ontwikkelkader.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Dorpstraat Bergschenhoek

 KORT ANDER NIEUWS

Nachtelijke testritten HSL: Het college zal op verzoek van de commissie Ruimte bij het ministerie van I&W een zienswijze indienen naar aanleiding van het plan om van 2019 tot 2022 een groot aantal nachtelijke testritten te laten rijden op het HSL tracé. Dit levert een overschrijding van de maximale geluidsbelasting op van 2,6 dB. Testritten zijn nodig omdat de huidige door Traxx locomotieven getrokken treinen stap voor stap vervangen zullen worden door de nieuwe generatie intercity treinen. Die gaan ook doorrijden naar Brussel en vormen dus een belangrijke potentiële vervanger voor het vliegverkeer in die richting. Van 6-24 uur zit het HSL spoor inmiddels bomvol dus er is dan geen ruimte meer voor testritten. De vraag vanuit de commissie Ruimte was of niet eerst de in het kader van de co-realisatie beloofde extra geluidsschermen nabij de Berkelse Noordpolder kunnen worden geplaatst. Volgens wethouder Simon Fortuyn, die hier zichtbaar mee in zijn maag zat, gaat dit niet lukken. Daar was zijn eigen Leefbaar 3B fractie niet blij mee. De PvdA fractie vraagt zich af of het haalbaar is om de extra geluidschermen te plaatsen tijdens de periode waarin de testritten plaatsvinden. Het zou zomaar 2023 kunnen worden voordat deze echt worden geplaatst.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

HSL traject Noordpolder

 Bouwen op Hordijk terrein: De commissie Ruimte besprak dinsdagavond het bestemmingsplan voor het voormalige Hordijk terrein in Rodenrijs. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder. De Hordijk-locatie ligt vlakbij de Bonfut. Op de locatie was in het verleden een pallet-fabriek gevestigd. De kaders die voor dit project zijn meegegeven, zijn circa 120 woningen waarvan 20% sociale woningbouw en 10% starters. Valmir informeerde subtiel naar de bereikbaarheid van deze woonwijk via het openbaar vervoer. Wethouder Arends verwees stralend naar station Rodenrijs. Helaas mocht Valmir van de voorzitter niet verder meer doorvragen.

Wethouder Arends heeft het niet makkelijk: Het was woensdagavond geen gemakkelijke avond voor wethouder Kathy Arends (VVD) van economische zaken. Zij liet, ondanks maandenlange waarschuwingen vanuit de raad, de verdeling van standplaatsen in Berkel centrum volledig uit de hand lopen en legde een bom onder de samenwerking met de winkeliersvereniging. En dat aan de vooravond van de grote uitbreiding van het Berkelse winkelcentrum. Grootste pijnpunt voor de winkeliersvereniging en de raad is haar volstrekte afwezigheid in de gesprekken met marktkooplieden en het bestuur van de winkeliersvereniging. Petra Verhoef gaf tijdens het commissiedebat aan dat onenigheid en verschil van mening tussen het college en de betrokken ondernemers niet altijd te vermijden is, de verantwoordelijkheden liggen immers anders, maar de onderlinge verhoudingen moeten goed blijven. “Nu is het vertrouwen geschaad. De burgerparticipatie heeft ook hier gefaald”. Wethouder Arends ging diep door het stof. Zij betreurde het dat zij zelf niet persoonlijk bij de gevoerde gesprekken was geweest. “Ik had eerder in de ring moeten springen. Ik mag mij zelf dit verwijten. Ik ga dit anders doen. Ik heb veel geleerd van deze gang van zaken”.

De bloemenkraam krijgt waarschijnlijk een tijdelijke standplaats bij het Versplein in Berkel centrum. Wanneer het winkelcentrum is uitgebreid, kan verder gezocht worden naar een definitieve oplossing. De drie marktkooplieden die een vergunning krijgen voor een standplaats bij de Visch zijn niet bereid om hier vanaf te zien. De winkeliersvereniging is mordicus tegen deze vergunningverlening maar heeft het overleg met het college, dat opgeschort was, wel weer opgestart. Begin oktober bericht het college aan de raad wat dan de actuele stand van zaken is. Wellicht wordt er tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 oktober nog op terug gekomen. De PvdA fractie is er een voorstander van dat de bestuurlijke energie van nu af aan geïnvesteerd wordt in een mooi Berkels winkelhart en in goede verhoudingen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Bijenidylle

Integraal Huisvestigingsplan Primair Onderwijs: Op donderdagavond voerde Hamid Azzouzi het woord bij de Commissie Samenleving over het IHP. Hij sprak uit dat de PvdA jaren heeft gehamerd op (sneller) actualiseren van het plan. De fractie kan zich nu vinden in de beschreven uitgangspunten. Wel noemde Hamid een aantal aandachtspunten: voor voldoende toekomstbestendigheid bij uitbreiding door groei, stelde Hamid voor om niet alleen rekening te houden met het schoolconcept, maar ook met de omgeving, zoals de mate van groen van het schoolplein. De wethouder zei dat dit lastig was. Verder was zij het met hem eens dat er structurele oplossingen moeten worden gezocht voor scholen met een noodgebouw, maar alleen als er ook echt zicht is op blijvend hoge leerlingaantallen.

Selgei Gabin van GroenLinks herinnerde de wethouder nog aan de aangenomen motie 2017-53, waarvan PvdA mede-indiener was, en waarbij het college werd verzocht om te onderzoeken of voortaan energieneutraal bouwen als eis of wens mee kan worden genomen in aanbestedingen voor de bouw van scholen, en met een plan te komen dat het mogelijk maakt dat ook bestaande scholen een deel van hun energie kunnen opwekken. De wethouder zegde toe deze mee te nemen in de verdere uitwerking van het IHP. En jaarlijks zal een update worden gedaan over “hoe de scholen in hun jasje zitten.”

Tot slot: Volgende week is het een hele rustig week, zonder vergaderingen. Op woensdagavond is er voor inwoners een inloopavond over de voorgenomen opknapbeurt van Station Rodenrijs in de Pius X kerk in Berkel en Rodenrijs. Op zaterdagochtend om half 12 wordt het Urban Sportspark in het AMG Schmidtpark geopend. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Rondleiding op bouwterrein Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Binnen 1 week opgetrokken: huurwoningen langs metrolijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Driehoek Noordpolder waar bouwplannen zijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Over aantal jaren staan hier de huizen van Wilderszijde

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Flexibel en goed openbaar vervoer in ...

PvdA PvdA GroenLinks Roosendaal 13-08-2019 07:05

Flexibel en goed openbaar vervoer in Roosendaal De PvdA heeft kennis kunnen nemen van het exploitatieplan 2020 van Arriva. Hierin is onder meer opgenomen het opheffen van lijn 12 (rondje Kalsdonk). Onze fractie sluit zich aan bij de vragen die zijn gesteld door de fracties van GroenLinks en de VLP en zijn benieuwd naar de antwoorden. Iedere wijk dient wat ons betreft te zijn voorzien van flexibel en goed openbaar vervoer. Ter aanvulling op de vragen van de VLP en GroenLinks wil onze fractie nog van het college van B&W het volgende weten: De ambitie bij de concessieverlener (Provincie Noord Brabant) en de concessiehouder (Arriva) is een robuust en efficiënt mobiliteitssysteem op basis van vraaggestuurde mobiliteit met een acceptabel kwaliteitsniveau of zelfs beter. Wat is de ambitie van de gemeente hierin? Heeft u gereageerd op het exploitatieplan 2020 van Arriva, zo ja, wat was uw reactie, zo niet, waarom niet? De antwoorden volgen zo spoedig mogelijk.

PvdA wil oplossing voor slechte bereikbaarheid Thialf per openbaar vervoer

PvdA PvdA GroenLinks Heerenveen 26-02-2019 12:59

De PvdA-fractie in de gemeenteraad van Heerenveen wil dat er snel een oplossing komt voor de slechte bereikbaarheid van het Thialf IJsstadion per openbaar vervoer. Afgelopen weekend bij het WK Sprint regende het weer klachten van bezoekers die voor het openbaar vervoer naar het ijsstadion te maken kregen  met 1 overvolle bus per uur vanaf het station van Heerenveen. Treinen stoppen niet meer op het speciaal hiervoor verbouwde station Heerenveen IJsstadion. De NS heeft dat station uit de dienstregeling gehaald. De PvdA-fractie is blij met de toezegging van wethouder Jaap van Veen dat de gemeente Heerenveen aan de bel gaat trekken bij ProRail en NS en ook een snelle oplossing wil.

Jaap Stalenburg: ”Wij ontvingen behoorlijk wat klachten. Voor mensen met lichamelijke beperkingen is Thialf per openbaar vervoer vrijwel onbereikbaar. Er gaat 1 overvolle bus per uur vanaf het station. Overleg tussen alle betrokkene partijen heeft tot niets geleid. De PvdA vraagt het college om in gesprek met NS en ProRail zo snel mogelijk tot concrete acties te komen. We zullen ook de Staten en Tweede Kamerfractie inschakelen. We zijn blij dat ook GroenLinks de landelijke en provinciale politiek gaat inschakelen. De huidige situatie is voor ons onacceptabel.”

Het bericht PvdA wil oplossing voor slechte bereikbaarheid Thialf per openbaar vervoer verscheen eerst op PvdA Heerenveen.

Motie treinstation startpunt voor overleg

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Schagen 20-02-2019 21:48

De motie voor een haalbaarheidsonderzoek naar een extra treinstation bij Waarland is door PvdA Schagen en PvdA Hollands Kroon opgesteld vanwege de verschraling van het openbaar-vervoersnetwerk. De hartekreet van ervaringsdeskundige student Wouter Snik vormde de aanleiding voor de indiening van de motie.

Een extra station tussen Schagen en Heerhugowaard zal volgens PvdA van betekenis zijn voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de Kop van Noord Holland. Er is nooit echt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van zo’n station. De (mede)indieners* van de motie waren uit op een principe uitspraak van de raad. Helaas stemde CDA (twee Waarlandse raadsleden ten spijt), VVD (had zelf al onderzoek gedaan) en in tweede instantie JESS tegen. De stemmen staakten. Wethouder Heddes zegde toe om met NS, Prorail, Provincie en Hollands Kroon om tafel te gaan. Hij heeft daar tot het zomerreces de tijd voor. De resultaten koppelt hij terug. Al is het geen aangenomen motie, als ‘second best’ was deze toezegging het meest haalbare.

Op 28 februari vergadert Hollands Kroon over dezelfde motie. Benieuwd!

*Indieners van de motie: PvdA, SP, Seniorenpartij, GroenLinks, D66, Wens4U

Het bericht Motie treinstation startpunt voor overleg verscheen eerst op PvdA Schagen.

Goed nieuws voor de Overijsselse ...

PvdA PvdA GroenLinks Overijssel 03-10-2018 15:47

Goed nieuws voor de Overijsselse ov-reiziger: de Tweede Kamer wil het spoor tussen Zwolle en Deventer aanpakken. De investeringen moeten er onder meer toe leiden dat het enkele spoor tussen Olst en Deventer wordt verdubbeld. Vorige week stemden Provinciale Staten nog tegen een motie van GroenLinks Overijssel, de PvdA en 50plus Overijssel om de spoorcapaciteit Zwolle-Deventer uit te breiden. Gelukkig denkt de Kamer er anders over. Dus nu snel op naar de volgende stap! https://www.rtvoost.nl/nieuws/299718/Tweede-Kamer-wil-spoor-tussen-Zwolle-en-Deventer-aanpakken

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 APRIL 2018

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 22-04-2018 10:39

Dit is nummer 471 in de rij van weekverslagen. Het was een rustige week wat de politieke agenda betreft. Voor de nieuwe duo-raadsleden was er op woensdagavond een introductie over de financiële huishouding van de gemeente en een informele kennismaking met de ambtenaren van de verschillende afdelingen. Onze fractieleider was twee avonden in gesprek met overige fractieleiders over de coalitievorming, maar daarover hoort u binnenkort via andere kanalen meer. Ons weekbericht gaat over de optie om de ZoRo bus elektrisch te laten rijden en over het belang van de regenboogoversteek in centrum van Berkel en Rodenrijs. De diverse mooie foto’s zijn natuurlijk gemaakt door Gerard Bovens.

ELEKTRISCHE ZORO-BUSSEN?

 Er bestaat een ambitieus plan om in de verre toekomst de huidige ZoRo-busverbinding Rodenrijs-Zoetermeer, die voor een groot deel over een vrij liggende busbaan loopt, te gaan vervangen door een lightrail verbinding. Het idee is om deze lightrail bij het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer te laten aansluiten op de RandstadRail/sneltram uit Zoetermeer/Den Haag en op het NS-spoor naar Gouda/Utrecht en Den Haag. Dit plan, dat ook door de gemeente Zoetermeer van harte gesteund wordt, gaat natuurlijk veel geld en tijd kosten. Een nieuwe lightrail verbinding sluit aan bij de stijgende vraag naar snel en comfortabel openbaar vervoer (OV), maakt de bouw van nieuwe woningen en de ontwikkeling van bedrijvigheid aantrekkelijk en zorgt voor een goede verbinding tussen verschillende OV-knooppunten en belangrijke bestemmingen aan de noordrand van Rotterdam.

Maar het gaat nog jaren duren voordat zo’n lightrail verbinding er is. De PvdA-fractie stelde in oktober 20017 voor om vanaf december 2018, wanneer het station Lansingerland-Zoetermeer in bedrijf is, de bestaande ZoRo-buslijn 170, die dit nieuwe station gaat aandoen, vanaf het huidige eindpunt station Rodenrijs door te trekken naar Rotterdam The Hague Airport en vervolgens via de bedrijventerreinen in Overschie en Spaanse Polder naar Schiedam Centraal Station. Een belangrijk knooppunt voor de Metroverbindingen naar Spijkenisse en naar Hoek van Holland. De noodzakelijke wegeninfrastructuur ligt er al goeddeels. De colleges van Lansingerland, Zoetermeer en Rotterdam vonden dit een goed idee. Zij hebben aan de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio gevraagd om dit idee op haalbaarheid te onderzoeken. De uitslag is nog niet bekend.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

 

De elektrische bus van bedrijf Alstom maakte ook testrit op het traject van de ZoRo-lijn.

De PvdA-fractie stelde toen ook voor om op dit traject te gaan rijden met elektrisch- geleide bussen die veel meer capaciteit, duurzaamheid en comfort bieden dan de huidige bussen. Wat bleek afgelopen week? De RET experimenteerde in Rotterdam en regio met elektrische bussen van de Franse tram- en treinbouwer Alstom. Alstom levert al de Rotterdamse trams. De RET gaat vanaf 2019 in vijf jaar geleidelijk omschakelen naar elektrische bussen. Dan wordt het wagenpark van 250 bussen vervangen, aldus het AD Rotterdam. Afgelopen dinsdagmorgen was deze bus ook te vinden bij station Rodenrijs voor een proefrit op de ZoRo-lijn (zie foto). Veelbelovend, wat ons betreft.

REGENBOOGOVERSTEEK

De 3B-Krant kwam op woensdag 11 april met een opvallend artikel uit de kast. Een interview met bewoner Dirk leverde bijzondere uitspraken op over de Regenboogoversteek in de Berkelse Herenstraat. Het hele verhaal is te lezen op https://www.3b-krant.nl/nieuws/algemeen/402847/roze-optocht-het-volgende-in-berkel-  Astrid Oosenbrug, inwoonster van Berkel en Rodenrijs en voorzitter van het Roze netwerk van de PvdA, stuurde vervolgens een ingezonden brief naar de redactie van de 3B-Krant. De brief droeg als titel: Bewoner Dirk bewijst: regenboogoversteek blijft keihard nodig!

Bewoner Dirk maakt zich in de 3B-Krant van 11 april boos over de regenboogzebra in de Herenstraat in Berkel centrum. “In verkiezingstijd waren er GroenLinks-activisten folders aan het uitdelen. Die heb ik erop aangesproken want de regenboogoversteek kwam uit hun kokertje. Ik vroeg: waarom is dat? Zei er één dat de zoon van een vriendin nog in de kast zit. Waarom moeten ze anderen daarmee hinderen in het openbaar?” Wat klopt, is dat deze regenboogoversteek een voorstel van GroenLinks is. Dit initiatief is, ter gelegenheid van de jaarlijkse Coming Outday, in oktober 2016 opgepikt door wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B) en met brede steun van de Gemeenteraad van Lansingerland uitgevoerd. Anders dan bewoner Dirk denkt, is er in Lansingerland dus een heel groot draagvlak voor deze kleurige oversteek. En dat dit keihard nodig is, laat het verhaal van bewoner Dirk nog eens duidelijk zien.

Want de regenboogoversteek staat symbool voor een samenleving waarin alle inwoners van Lansingerland erop kunnen rekenen dat iedereen met respect wordt behandeld, ongeacht sekse, gender en seksuele geaardheid. Ook In Lansingerland zijn er mensen die nog steeds niet voor hun seksuele geaardheid durven uit te komen en die bang zijn om uitgesloten te worden. Ik zou bewoner Dirk graag zélf eens willen uitleggen hoe fnuikend dit soort quasi grappige verhalen is voor mensen die bang zijn om voor hun geaardheid uit te komen en wat dit leven in angst voor hen betekent. Graag dus een vervolginterview van de 3B-Krant hierover met bewoner Dirk en met mij als deelnemers. Ik doe heel graag mee!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

Astrid Oosenbrug op de zebra tijdens de opening

De 3B-Krant publiceerde haar ingezonden brief in de krant van woensdag 18 april. Maar opvallenderwijs niet integraal. Zie: https://hyperlocal.persgroep.nl/data/DBK/16/html5forwebkit.html?page=0 en blader door naar pagina 3 (Ingezonden brief’). Valt u ook op dat de 3B-Krant de laatste zin “Graag dus een vervolginterview van de 3B-Krant hierover met bewoner Dirk en met mij als deelnemers. Ik doe heel graag mee!” is vergeten te publiceren?

Daarom publiceerden wij dus volledigheidshalve de hele ingezonden brief van Astrid Oosenbrug op onze PvdA website. Zie https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/bewoner-dirk-bewijst-regenboogoversteek-blijft-keihard-nodig/

De PvdA-fractie zal zich blijven inzetten voor het regenboogthema, waarbij we natuurlijk samen zullen optrekken met Astrid. U kunt nog even terugkijken naar onze standpunten hierover in de stemhulp ‘Rainbow-vote’ op: https://www.gayvote.nl/gemeenteraadsverkiezingen-2018/gemeenten-l/

In de komende week zijn er op dinsdag en woensdagavond beeldvormende avonden over de grondexploitaties, sociale domein, beheer openbare ruimte en ICT/bedrijfsvoering. Op donderdag is er een raadsvergadering, zonder bespreekstukken. Waar iedereen natuurlijk naar uitkijkt is een duidelijk bericht over de voortgang van de coalitievorming. Dat gaat natuurlijk veel te traag, vergeleken met andere gemeenten.

Aflevering 471 sinds januari 2007

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

Van Oldenbarnevelthoeve op een mooie lentedag

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

Voortgang bouw Station Lansingerland-Zoetermeer

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

De Groenzoom

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

Op 1 mei verzamelen en de Internationale zingen!

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/5973/

Bijenidylle

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 APRIL 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 7 T/M 13 APRIL 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Lansingerland 15-04-2018 18:32

Dit is het tweede weekbericht ‘nieuwe stijl’ van onze nieuwe PvdA fractie, maar wel al nummer 470 in de totale reeks van weekverslagen die we vanaf de start van de fusiegemeente Lansingerland maakten vanuit de verschillende fracties. Vanaf nu tellen we dus gewoon door en gaan gestaag richting nummer 500! Het was een week waarin we een eerste echt fractieoverleg in de nieuwe samenstelling hadden. Het was een drukte van belang in alle fractiekamers op het Gemeentehuis. Op dinsdag stond commissie Ruime op het programma en woensdag commissie AB. Zoals al eerder gemeld, was er geen commissie Samenleving. Dit vanwege gebrek aan agendapunten. Verder waren er deze week allerlei ontwikkelingen in de coalitieonderhandelingen, die we als licht chaotisch willen aanmerken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

BIJ CIE RUIMTE ZORGEN OVER DE GROTE INFRASTRUCTURELE WERKEN

 Bij commissie Ruimte hield Valmir Xhemaili zijn ‘maiden speech’. Hij stelde vragen rondom twee bestemmingsplannen, waarbij hij met name duidelijk wilde krijgen of omwonenden tijdig waren geraadpleegd bij de veranderingen. Ervaringen uit het verleden leerden ons namelijk dat dat heel vaak niet het geval was, of dat het te laat gebeurde. Verder vroeg Valmir of er sprake kon zijn van mogelijke precedentwerking bij het omzetten van bedrijfsbestemming naar woonbestemming.

Wethouder Heuvelink gaf aan dat een particuliere initiatiefnemer verantwoordelijk is voor het informeren van de omwonenden. Bestuursrechtelijk is er natuurlijk de mogelijkheid tot indienen van een zienswijze en dat faciliteert de Gemeente. Precedentwerking zag wethouder Heuvelink niet als een probleem, want iedere situatie is weer net anders.

Wij concluderen dat veel afhangt van welwillendheid van de initiatiefnemer om omgeving te informeren en van alertheid van inwoners om tijdig de gemeentelijke pagina met bestemmingsplanwijzigingen te lezen. Oplettendheid bij dit soort dossiers blijft belangrijk: verandering in bestemming heeft vaak effect heeft op de grondprijs per vierkante meter. Ons devies is: “follow the money” en kijk net wat langer dan je neus lang is bij dit soort bestemmingsplanwijzigingen.

Sam de Groot vroeg de wethouder of het college, ambtenaren en inwoners eigenlijk tevreden zijn over de Welstandscommissie. Inwoners hebben er vaak mee te maken, maar zo’n commissie is niet verplicht. Met de komst van de nieuwe omgevingswet, zou je kunnen overwegen om in sommige trajecten de Welstandscommissie er buiten te laten. Wethouder Heuvelink kon niet veel zeggen over de tevredenheid over de Welstandscommissie en zijn ambtenaar verwees naar het jaarverslag. Verder vond hij dat Sam op de troepen vooruit liep met zijn verwijzing naar de nieuwe omgevingswet. Dat hebben we als PvdA-fractie vaker gehoord, maar wij noemen dat: anticiperen om tijdig te kunnen agenderen. De Gemeente is overigens bezig met een pilot hierop. Hoe sturend een Welstandscommissie kan zijn, verschilt mogelijk in de toekomst per gebied of situatie.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

Vervolgens kwam het echt belangrijke deel van de vergadering: actualiteiten rondom A13/A16, HSL en RtHA. Sam vroeg de wethouder wanneer en in welke vorm het college de raad gaat informeren over in hoeverre voor de A16 saldo nul gehaald gaat worden. Wethouder Fortuyn gaf aan dat er geen reden is om te twijfelen aan saldo nul, dat gaat gehaald worden. Sam wilde verder weten wat de gevolgen zijn van bereikbaarheid van Lansingerland (in- en uitgaand verkeer) in de periode dat de werkzaamheden daadwerkelijk lopen. De wethouder beloofde dat er flink overleg wordt gevoerd met betrokken partijen om ervoor te zorgen dat er geen verkeersinfarcten ontstaan. Wat dit nu concreet voor de bereikbaarheid zal gaan betekenen is voor ons nog steeds een vraag.

Opvallend was dat de wethouder en passant ook nog het belang van goed OV noemde en plots verwees naar een mogelijk nieuw in te voegen bushalte langs de ZoRo-baan. Hij wilde geen namen noemen, maar de harten van de PvdA-fractie gingen sneller kloppen, dat begrijpt u.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

Er was toch weer voorzichtig melding van een mogelijk nieuwe bushalte langs de ZoRo-lijn

Toen was de HSL aan de beurt. U weet dat wij vorige week een persbericht van schriftelijke vragen aan het college maakten. Die vragen zijn inmiddels op de website van de gemeente gepubliceerd. Zie: http://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx?site=Lansingerland&ListId=587813c3-d64c-4b8f-8800-639efdf965a7&ReportId=60f50d84-8328-4b1e-8b3a-4a7cd28f722b&EntryId=7e673f8c-2fbc-4cc8-a0ed-71cf91e9ce60&searchtext

Het persbericht dat we maakten werd door drie lokale kranten opgepikt. Sam vroeg de wethouder te reflecteren op het volgende: met alle vertraging op aanpassingen die tot geluidsreductie moeten leiden en bovendien parallelle bewegingen van NS en ProRail om type trein en spoor aan te passen en frequentie omhoog te gooien, begint de tijd ons in te halen. Hebben we er nog wel grip op? Wethouder Fortuyn leek inderdaad over de ‘commotie rondom de technische aanpassingen op het spoor’ gehoord te hebben, via de media. Eind april, als er weer een overleg is van de groep die het veel geciteerde Memorandum of Understanding rondom de co-realisatie van de geluidsbeperking rondom HSL tekende, worden de vragen op tafel gelegd. Dit klinkt toch wel een beetje als achter de feiten aanlopen, wat ons betreft. We gaan het zien.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

Wethouder Fortuyn zegde toe na te gaan of het talud langs HSL en ZoRo-lijn inderdaad verzakt en er daarmee minder afscherming van geluid is

Sam had ook nog een aanvullende vraag over de HSL. Een inwoner die langs het fietspad op de landscheiding -tegenover de tuin van Floddertje- woont, attendeerde ons op een andere mogelijke oorzaak van extra geluidsoverlast: het talud langs de ZoRo-busbaan en HSL lijkt enorm in te klinken. Voorheen waren vanuit het raam het dak van trein en bus niet zichtbaar, maar nu duidelijk wel. De geluidsdemping van het talud neemt hierdoor mogelijk af. Wethouder Fortuyn zegde toe na te laten gaan of er inderdaad sprake is van taludverschuiving. Wij zullen dit natuurlijk blijven volgen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

Vervolgens vroeg Sam de wethouder of en wanneer er nu eindelijk eens vanuit college over ontwikkelingen rond RtHA wordt gecommuniceerd. De media staan er bol van en iedereen lijkt aan zet, behalve Gemeente Lansingerland. Waarom maakt het college het eigen standpunt niet veel helderder? Ook hier gaf de wethouder aan niet meer te weten dan wat in de media wordt gezegd. Fortuyn gaf aan dat er vandaag een goed gesprek bij RtHA was over het rapport van de verkenner dat eerder naar het ministerie werd gestuurd, er een profielschets voor een omgevingskwaliteitsmanager in de maak is en een vooronderzoek naar uitplaatsen van de helikopters loopt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

COMMSSIE AB EN MAARTCIRCULAIRE

Bij de commissie AB stond er weinig noemenswaardig op de agenda. We stelden voor, zoals eerder, om de fractievergoedingen op te heffen. De pakweg 30.000 euro’s die je dan vrijspeelt zijn bijvoorbeeld net genoeg om een ontmoetingsplek voor jongeren open te houden. Cursussen worden toch al vanuit de gemeente aangeboden en notulen tikken kan in de fractie verdeeld worden. Alle andere fracties houden graag vast aan de fractievergoeding, om zo hun politieke werk nog beter te kunnen doen.

Helaas bood de vergadering voor Hamid geen goede kans voor zijn ‘maiden speech’, dus die houdt u tegoed. Wel sprak Hamid na afloop informeel met wethouder Abee en vroeg hem wanneer informatie over de maartcirculaire is te verwachten. Die komt in juni naar de raad, zoals het er nu uitziet, want er moet eerst nog worden berekend hoe voordelig het saldo is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

GEROMMEL BIJ DE COALITIEVORMING

In de pers heeft u in de afgelopen week kunnen lezen dat de VVD er toch voorkeur aan geeft om een coalitie te gaan onderzoeken met CDA en D66 als partners, naast L3B. CDA was immers de derde partij in grootte en D66 met 3 zetels ook nog flink, en bovendien een partij van duurzaamheid. L3B leek hier niet van gecharmeerd en VVD leek (tijdelijk?) van het toneel verdwenen. CDA en GroenLinks zijn inmiddels door formateur Jaap Paans uitgenodigd voor een gesprek. De PvdA volgt dit allemaal op een afstandje, zij het met grote interesse.

De kans is namelijk groot dat we onze verkiezingsbeloften, linksom of rechtsom, grotendeels terug zullen zien in het te vormen coalitieakkoord. Wij publiceerden immers tijdig ons verkiezingsprogramma en daarmee deden andere partijen aardige inspiratie op. De lastenverlaging bijvoorbeeld, waar we bij de afgelopen twee kadernota’s voor pleitten: geef een deel van de opgebouwde buffer via lastenverhoging weer terug aan de burger, bijvoorbeeld via OZB-verlaging. Het was onder andere duidelijk zichtbaar op de honderden sandwichborden van de VVD, en ook Wij Lansingerland en Leefbaar 3B repten over lastenverlaging in hun verkiezingsprogramma. Of neem ons speerpunt sneller en meer betaalbaar bouwen: meer sociale huurwoningen, starterswoningen en huurwoningen in het middensegment. Meer bouwen noemden onder andere Leefbaar 3B (dat overigens al een tijd met ons optrok rondom sociale bouw), Wij Lansingerland en GroenLinks in hun verkiezingsprogramma.

En wat te denken van gratis OV voor 65+: van harte overgenomen door Leefbaar 3B in hun campagne, dus dat komt vast en zeker in het akkoord. En de tunnel onder de rotonde Klapwijkseweg/Oudelandselaan in Berkel en Rodenrijs: GroenLinks en VVD steunden ons daarbij en kans is groot dat één van hen in het college komt. En via GroenLinks zijn we natuurlijk ook verzekerd van betaalbare duurzaamheid voor iedereen, waar we al jaren op hameren. Sociaal duurzaam bouwen en collectieve opties voor zonnepanelen en windenergie. Op GroenLinks zijn ook onze ogen gericht als het gaat om aanpak van armoede onder kinderen, ons speerpunt, waarover GroenLinks frequent twitterde tijdens de campagne en zich hier ook hard wil maken. Hoe de andere partijen daarover denken, is niet helemaal duidelijk. Maar zowel Wij als Leefbaar 3B hebben PvdA in hun DNA, dus dat zit wel goed.

Kortom, de speerpunten van de PvdA zijn volop inzet bij de coalitiegesprekken. Benieuwd of de diverse partijen gaan vechten voor de speerpunten die wij al jaren, en later ook zij, belangrijk vinden. We zien uit naar het concept, zodat we her en der nog wat kunnen aanscherpen. De tweede week van onze nieuwe fractie zit er al weer op. Zeker niet saai, met de coalitieperikelen. Volgende week maken de nieuwe duo-raadsleden kennis met de grote dossiers en betrokken ambtenaren.

Aflevering 470 sinds januari 2007

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-7-t-m-13-april-2018/

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 7 T/M 13 APRIL 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Vragen over invoeren betaald parkeren in De Venen en bij NS Station Ypenburg

PvdA PvdA GroenLinks Pijnacker-Nootdorp 15-09-2017 19:19

De fracties van de PvdA en GroenLinks hebben schriftelijke vragen gesteld aan het College over nieuwe regels voor parkeren in De Venen (Ypenburg) en bij NS Station Ypenburg. Den Haag wil in dit gebied betalen parkeren invoeren. Dit gebied ligt tegen de Nootdorpse wijk De Venen Oost aan, waar het parkeren gratis is. Beide gemeenteraadsfracties willen graag weten of de gemeente Pijnacker-Nootdorp op de hoogte is gesteld door Den Haag over deze plannen en of de gemeente Pijnacker-Nootdorp voorbereid is op extra parkeerdruk in Nootdorp.

Geacht college,

Vandaag namen onze fracties kennis van een bericht op de Facebook-pagina @YpenburgDH (zie bijlage bij deze vragen)

Bent u op de hoogte van deze wijziging door de gemeente Den Haag en is er contact geweest tussen gemeente Den Haag en de gemeente Pijnacker-Nootdorp over deze voorgenomen wijziging? Zo nee: Bent u bereid zo spoedig mogelijk hierover contact op te nemen met het College van B&W in Den Haag om duidelijkheid te krijgen en de gemeenteraad hierover te informeren?

 

Zo ja:

Heeft u met de gemeente Den Haag overlegd over de mogelijke gevolgen voor de Nootdorpse straten die pal tegen dit gebied aan liggen? Waarom zijn de inwoners van Nootdorp niet op de hoogte gebracht en waarom worden zij niet actief uitgenodigd voor informatiebijeenkomsten? Wat gaat u doen tegen de te verwachten parkeeroverlast in de Nootdorpse straten nabij het Haagse De Venen en NS Station Ypenburg? Bent u van plan om hier de inwoners te betrekken?

 

Bent u op de hoogte van andere mogelijke toekomstige plannen van de gemeente Den Haag voor betaald parkeerzones grenzend aan onze gemeente?

 

 

Bijlage bericht Facebook-pagina @YpenburgDH

Ypenburg Den Haag

1 uur ·

#DenHaag #Ypenburg Parkeren De Venen en NS terrein Station Ypenburg vanaf 1 november 2017 gewijzigd.

Parkeerbeleid De Venen Vanaf woensdag 1 november geldt er een gewijzigd parkeerbeleid voor wijk De Venen in Leidschenveen/Ypenburg . Bewoners en bedrijven kunnen een parkeervergunning aanvragen.

Op dinsdag 26 september aanstaande is er een informatie/inloop avond in het stadsdeelkantoor aan de Brigantijnlaan van 18.30-20.00 uur. U kunt binnenlopen wanneer het u uitkomt. Medewerkers van de gemeente zullen uw vragen beantwoorden.

Parkeren NS terrein Gebruik van het NS parkeerterrein is vanaf 1 november niet meer gratis. Bezoekers die van het OV gebruik maken kunnen tegen betaling van €2.00 per keer parkeren. Om hiervan gebruik te maken moeten parkeerders hun OV- chipkaart gebruiken. Parkeren zonder gebruik van de OV kaart kost €1.70 per uur. Dit is hetzelfde uurtarief voor parkeren in de wijk. Een parkeervergunning voor De Venen is niet geldig op het NS parkeerterrein. Op deze manier wordt voorkomen dat verkeer van het NS parkeerterrein uitwijkt naar de wijken. Dit geldt ook voor de bezoekers van de nieuw te bouwen bioscoop Euroscoop.

Tijden betaald parkeren Het nieuwe parkeerbeleid geldt voor de hele omgeving De Venen en NS terrein zeven dagen per week van 09.00 tot 24.00 uur. Meer info op www.denhaag.nl/parkeren tekst en foto: Dick Muijs

Parkeren De Venen. Dit informatiebord behoord per 1 november tot het verleden. Foto: Dick Muijs

 

www.denhaag.nl

denhaag.nl

 

The post Vragen over invoeren betaald parkeren in De Venen en bij NS Station Ypenburg appeared first on Welkom bij PvdA Pijnacker-Nootdorp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.