Nieuws van CDA over ChristenUnie inzichtelijk

7 documenten

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA ChristenUnie D66 PvdA Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA D66 PvdA ChristenUnie Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

Wederom uitstel verkeersplan Hasselt.

CDA CDA ChristenUnie Zwartewaterland 11-06-2019 06:52

Eigenlijk heeft het geen zin meer om te gaan discussiëren over de verkeercirculatie in het centrum van Hasselt. Er is een amendement vanuit de Christen Unie, SPG en Buitengewoon Zwartewaterland die er voor zorgt dat er vandaaggeenkeuze gemaakt wordt, maar de beslissing over het verkeer in het centrum van Hasselt uitstelt door nieuwe uitwerkingen en planvorming. En daarmee laat de coalitie iedereen in het centrumwéérwachten tot een definitieve oplossing. Wederom uitstel.Het begint pijnlijk te worden dat hetcollegeer niet in slaagt om een breed gedragen voorstel aan de gemeenteraad te kunnen presenteren. En het is nog pijnlijker om aan te zien dat de coalitie hun eigen wethouder niet weet te steunen. En dat een partij na het toezeggen van hun steun in de vorige raadvergadering nu voor een ‘andere weg kiest’. De wethouder wordt nu door decoalitiein de kou gezet door zich uit te sprekentegenhet voorliggende raadsvoorstel.Maar groot deel van de oppositie is ook geen voorstander van het voorliggende raadsvoorstel, maar maakt wel een keuze, daarmee kom ik aan het einde van mijn termijn. In aanvulling op de vorige raadsvergadering heeft de wethouder een paar A4’tjes opgeleverd met een aantal gegoogelde plaatjes met voorbeelden van “auto te gast”. En de schatting, geen feiten, dat bij die inrichtingen het aantal verkeersbewegingen zal afnemen.Heeft de wethouder er ook rekening mee gehouden dat in die afgebeelde situaties andere verkeersregels kunnen gelden, zoals wél eenrichtingsverkeer of alleen toegang voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde tijden? Want de afbeeldingen doen suggereren dat er mogelijk ook ander verkeersregels in het spel zijn.Het klopt dat er minder auto’s in de Diezestraat in Zwolle rijden sinds daar de weginrichting is aangepast. Maar dat komt niet door de weginrichting, dat komt omdat bevoorrading alleen in de ochtend kan plaatsvinden en verder autoverkeer niet toegestaan is. Afbeelding 3 iseen veel ruimere straat dan de Hoogstraat en daardoor niet te vergelijken.Bij afbeelding 5 kan ik menietvoorstellen dat hier sprake is van gemotoriseerd verkeer in twee richtingen, dat kan qua weginrichting nooit passen. Al met al kunnen we met die verbeelding en de schatting van de wethouder dus helemaal niets. Ik zal het hele relaas van de vorige raadsvergadering niet nogmaals herhalen, maar voor het CDA zijn 2 uitgangspunten het belangrijkst: -Onnodig doorgaand verkeer uit het centrum mijden & -Verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Het aanleggen van de parallelweg ten noorden van de N331 zorgt voor een vermindering van het verkeer dat door het centrum richting de Molenwaard gaat. Daar zijn we vóór en moet wat ons betreft ook doorgaan. De verkeersstromen zijn door het aanpassen van de N331 gewijzigd, dit heeft het onderzoeksbureau al vóór de aanpassingen voorspeld en meegewogen. Er is na de aanpassingen geconstateerd dat die voorspellingen juist waren. Onafhankelijk van dat laatste onderzoek doet BVA al de uitspraak dat er een doorgaande verkeersstroom van oost naar noord blijft. Dus ook na de aanpassingen in de N331 blijft deze verkeersstoom bestaan. Het CDA wil deze onnodige verkeersstroom uit het centrum weren: Doorgaand verkeer bezoektgeenwinkel, bezoektgeenterras, bezoektgeenwoning in het centrum en is dus overbodig. Het herinrichten van de Hoogstraat kan dat probleem oplossen. Het ‘auto te gast’ principe klinkt interessant, op zich staat het CDA daar helemaal niet onsympathiek tegenover. Echter moet het wel een doel treffen. Juridisch gezien bestaat het ‘auto te gast’ principe niet. Er zijn wel aanbevelingen hoe het er uit moet zien om meer ruimte en veiligheid voor fietsers te bieden maar een fietser blijft een fietser en een automobilist een automobilist. Er zijn meerdere onderzoeken naar dit soort type wegen gedaan en vaak komt naar voren dat de automobilist, indien hij over de ruimte beschikt om in te halen, dit ook zal doen. En in de praktijk zie je dit nu ook gebeuren. “Nog even snel die fietser voorbij, voordat ik die auto ga passeren”. Die gedachtes, daar moeten we vanaf. Op dit moment, met tweerijrichtingen wordt deze gelegenheid geboden en dat komt de verkeersveiligheid niet te goede. Het veiligheidsgevoel van fietsers is nu niet goed en dat kán beter. Maar ook met een auto-te-gast straat voorkom je gevaarlijke of onwenselijk inhaal- of passeer-bewegingen niet omdat de breedte van de weg voor automobilisten een beslissende factor is. Zodra de weg ingericht is voor éénrichtingverkeer en smal genoeg is voor één auto, maar geen inhaalbeweging mogelijk maakt, zal de fietser voor blijven gaan. En biedt de ruimte die over blijft tegelijk meer mogelijkheden voor het verbreden van het trotoir, het plaatsen van parkeerplaatsen, plantenbakken en kleinschalige fietsenstalling, et cetera. Het straatbeeld wordt vriendelijker, het autoverkeer rustiger en er is meer ruimte voor fietser én voetganger. Daar kan je toch niet tegen zijn!?Eveneens blijft het centrum voor wie daar een bestemming heeft te bereiken en te verlaten vanuit het noorden en het zuid-oosten, maar ontneemt het de prikkel om van oost naar noord door de Hoogstraat het centrum te belasten. Het plaatsen van een bord ‘auto-te-gast’ en het uitbreiden van dat gebied is wat ons betreft mogelijk, maar de essentie zit voor het CDA in het aanpassen van de gereserveerde ruimte voor gemotoriseerd verkeer. En dan past éénrichtingverkeer het beste. Als laatste is het aansluiten van de parallelweg en deze direct weer afsluiten voor gemotoriseerd verkeer in onze ogen raar en het ontneemt een kans om het centrum op een extra manier te ontsluiten, wat ook een doel vanuit de centrumvisie was. Voorzitter, het CDA wil liever niet wachten en maakt nu een keuze voor een gemoedelijk en veilig centrum voor voetganger en fietser.

Meteen een einde maken aan gevaarlijk sluipverkeer Gasthuislaan!

CDA CDA ChristenUnie Delft 30-03-2019 05:36

Sinds de sluiting van de Sebastiaansbrug gaan de bewoners van de Gasthuislaan gebukt onder gevaarlijk sluipverkeer. Auto’s rijden tegen het verkeer in. Auto’s rijden te hard. Automobilisten zijn agressief. De verkeersovertredingen zijn niet te tellen. Levensgevaarlijk. Onacceptabel dus. Er moet meteen wat aan gedaan worden, vinden we als CDA Delft. Het is goed dat de wethouder met de bewoners in gesprek gaat over maatregelen. Maar daar kunnen we niet lijdzaam op wachten. De bewoners moeten nú veilig over straat kunnen. Daarom dient het CDA een motie in waarin de wethouder wordt opgeroepen ook in de tijd dat het onderzoek duurt maatregelen te nemen die sluipverkeer verder terugdringen. Wij denken aan verkeersregelaars, cameratoezicht en het bekeuren van verkeersovertreders. Veiligheid gaat immers boven alles! Update 29 maart: Helaas is de motie van het CDA alleen gesteund door de mede-indieners Stadsbelangen, Onafhankelijk Delft en de SP. Alle coalitiepartijen en de ChristenUnie stemden tegen, omdat zij willen wachten op de resultaten van de second opinion. Gerrit Jan Valk Raadslid (de foto is genomen door een buurtbewoner en naar het CDA Delft gestuurd)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.