Nieuws van politieke partijen in Alkmaar over CDA inzichtelijk

10 documenten

Komende topdrukte aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen

CDA CDA Alkmaar 15-05-2021 10:43

Artikel 42 vragen: komende topdrukte aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen.<<<<<<<<<<<<< Lees het hier.

Krantenartikel vragen fusie 

CDA CDA Alkmaar 28-02-2020 18:30

‘ CDA Alkmaar stelt vragen aan het college van B&W over de Alkmaarse zienswijze op de fusie’.

Krantenartikel vragen fusie 

CDA CDA Alkmaar 28-02-2020 18:30

‘ CDA Alkmaar stelt vragen aan het college van B&W over de Alkmaarse zienswijze op de fusie’.

Hoeverweg gevaarlijk!

CDA CDA Alkmaar 09-05-2019 11:56

Betreft: Artikel 42 vragen betreffende zeer gevaarlijke situaties Hoeverweg Datum: 9 mei 2019 Geacht college, Het CDA Alkmaar krijgt, naast dat zij hier zelf ervaring mee heeft, de laatste tijd meer vragen over het oversteken bij de Hoeverweg. Men ervaart het oversteken als gevaarlijk. Het CDA is op de hoogte dat dit een provinciale weg is. De sportcomplexen de Meent en het wielerstadion zijn erg populair. Dit resulteert dat op beide parkeerterreinen geparkeerd wordt, terwijl men op het andere complex moet zijn. Om het ander sportcomplex te bereiken moet men oversteken. Het oversteken op de Hoeverweg wordt ervaren als gevaarlijk, door zowel voetgangers als fietsers. Er zijn geen stoplichten en er is geen zebrapad. In het midden is alleen een verkeerseiland. Het oversteken op deze plek op de Hoeverweg ervaart men als het “kunstig laveren” tussen racende auto’s door. Vanaf de randweg trekken auto’s op en vanaf Egmond is men nog gewend aan 70 km/uur. Meerdere keren ging het oversteken net aan goed. De sportcomplexen worden ook bezocht door veel jongeren. Daarnaast ervaart men dat de verlichting op deze plek op de Hoeverweg onvoldoende is, dat geldt zeker in de wintermaanden. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA Alkmaar de volgende vragen: 1. Deelt het college de mening van het CDA, dat het oversteken van voetgangers en fietsers op de Hoeverweg gevaarlijke situaties oplevert vanwege hoge snelheden van de auto’s? 2. Is het college ook van mening dat de verlichting voor deze drukke oversteekplaats onvoldoende is? 3. Indien het college de mening van het CDA deelt, dat het oversteken op de Hoeverweg tot gevaarlijke situaties kan leiden, bent u dan bereid om in contact te treden met de provincie om het oversteken (op deze plaats) veiliger te maken? In afwachting op uw antwoord. Met vriendelijke groet, Iris Zeijlemaker CDA fractie Alkmaar

ALKMAARDERS AAN ZET? Als ik door de ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 29-01-2019 15:06

ALKMAARDERS AAN ZET? Als ik door de stad loop ben ik altijd blij dat ik in Alkmaar woon. Het is mooi om te zien hoe Alkmaarders hard werken om “hun“ stad mooier te maken. Ruim 50 jaar geleden zette ik mijn eerste stapjes in De Hoef, waar mijn ouders een nieuwbouwhuis hadden gekocht aan de Hobbemalaan. Heel vaag kan ik mij nog herinneren dat ik mijn eerste zakgeld van een kwartje uitgaf bij Martinus de Vries, voor een potje lijm, in het winkelcentrum aldaar. Ik kom ook graag in de Hoef, waar op deze plek nu Cameraland.nl zit. Ja, voor een kwartje kan je nu niets meer kopen... De wereld verandert, Alkmaar is veranderd en zo zou de democratie ook kunnen veranderen. Daar wordt al veel over nagedacht in het land. OPA heeft in de laatste raad een voorstel gedaan om tijdens een landelijke verkiezing, bijvoorbeeld de Europese Verkiezingen, een aantal vragen te stellen aan Alkmaarders van wat zij willen dat gemeentebestuurders moeten gaan doen. De vragen kunnen ook samen met Alkmaarders zelf worden opgesteld. En met de antwoorden kan de gemeenteraad iets concreets doen. Op deze manier zijn de Alkmaarders aan zet. Een volmaakt idee? Nee natuurlijk niet. Zelf bedacht? Nee ook niet. Ooit is dit bedacht door de burgemeester van Heerhugowaard, Bert Blase, met wie ik wel eens gesproken heb. Ik vond dit een creatieve poging om de Alkmaarse democratie iets te vernieuwen. Het sloot in onze optiek mooi aan bij ambities van een stadsregering, die zegt Alkmaarders erbij te willen betrekken. Maar wat een teleurstelling zeg; onder aanvoering van de VVD zeiden alle coalitiepartijen eigenlijk hetzelfde. CDA. Pvda, GroenLinks en D66 riepen allemaal op hoge toon dat het een erg slecht idee was. En OPA moest eerst maar eens wachten op ideeën vanuit de coalitie: hoe zij denken dat er aan participatie vorm moet worden gegeven. O ja; een van de partijen zei ook nog dat burgerparticipatie beter gewoon in een zaaltje kon, waar we samen met een aantal Alkmaarders en de hele raad konden praten ... OPA wil nou juist dat álle Alkmaarders de kans krijgen om zich uit te spreken. Als ik door De Hoef loop zie ik dat er, sinds ik mijn eerste stapjes zette, best veel is veranderd. En heel veel is ook mooier geworden. Alleen het democratisch handelen is eigenlijk de afgelopen 50 jaar niet veel veranderd. De gevestigde orde van D66, CDA VVD, PvdA en GL heeft hieraan ook geen enkele behoefte... Victor Kloos

CDA stelt kritische vragen over het openbaar vervoer

CDA CDA Alkmaar 10-01-2019 10:55

Datum: 10 januari 2019 Betreft: Artikel 42 vragen vanaf maart alleen nog kleine bussen Geacht college, Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer werden enige routes met weinig passagiers opgeheven. Dit zorgde voor veel ophef, ook in Alkmaar. De reactie van de provincie en Connexxion was dat vooral gekeken werd naar de vraagzijde. Bij veel vraag werd een route versterkt door het verhogen van de frequentie. Het CDA en SPA hebben vernomen, later bevestigd door Connexxion, dat met ingang van maart a.s. alle grote bussen (45 zitplaatsen en mogelijkheid tot staanplaatsen) in onze regio worden vervangen door kleine bussen (19 zitplaatsen en geen staanplaatsen). De buschauffeur wordt erop afgerekend in deze bussen maximaal 19 passagiers en niet 1 passagier meer. Reeds nu op bestaande buslijnen met kleine bussen (19 passagiers) zorgt dit ervoor dat mensen niet meekunnen en soms een half uur of langer moeten wachten. Doordat de bussen soms onvoldoende ruimte bieden voor alle wachtende passagiers bij de bushalte, komt het voor dat maar een deel van een gezin wordt meegenomen. Dit is in onze ogen moeilijk acceptabel. Er zijn vele buslijnen waar de vraag van vervoer hoog is, zeker in de spits naar o.a. scholen en het treinstation. De huidige grote bussen kunnen, zeker door weers- en seizoensinvloeden, de vraag soms amper aan. Regelmatig vernemen we dat het busvervoer vanuit de kernen en het grootste deel van Alkmaar Noord momenteel ook problemen oplevert. Als deze routes vanaf maart worden gereden met kleine bussen leidt dit tot onwenselijke situaties, waarbij niet alle wachtende passagiers meegenomen kunnen worden met de bus. Zoals hierboven reeds aangegeven was de vraagzijde het belangrijkste voor de nieuwe dienstregeling. Voor het CDA en SPA is dit een onacceptabele situatie. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA en de SPA de volgende vragen: 1. Is het College het met eens dat bovengenoemde toekomstige scenario komende maart volstrekt onacceptabel is? Zo nee, waarom niet? 2. Is het College bereid per direct deze situatie te agenderen bij de provincie en te bespreken met de provincie met als uitgangspunt dat er per maart voldoende capaciteit zal zijn voor een normaal openbaar vervoer? Indien het antwoord ja is, wanneer zal dit gesprek plaatsvinden en indien nee, waarom niet? 3. Mocht er uit bovenstaande overleg onvoldoende oplossingen komen, is het College dan bereid om zelf naar de gemeenteraad met een voorstel te komen om voldoende capaciteit openbaar vervoer te regelen per maart a.s? Indien het antwoord ja is, op welke wijze gaat het college dit doen en indien nee, waarom niet? In afwachting op uw antwoord. Met vriendelijke groet, Iris Zeijlemaker Arie Epskamp Fractie CDA Alkmaar Senioren Partij Alkmaar

VICTOR’S BLOG: LIGT ALKMAAR WEL IN ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 29-12-2018 10:54

VICTOR’S BLOG: LIGT ALKMAAR WEL IN DE PROVINCIE NOORD-HOLLAND? Traditiegetrouw ga ik rond de kerstdagen naar Zuid-Limburg, waar ik mij nu in het mooie heuvellandschap bevind in de kersverse gemeente Beekdaelen. Een rustige gemeente, waarvan je leuke uitstapjes kunt maken naar Valkenburg, Maastricht, Aken en voor wie iets langer onderweg wil zijn naar Düsseldorf. Naast mij ligt een oude krant van vlak voor de kerst die kopt: “Moeizame formatie”. Ja, ze hebben hier herindelingsverkiezingen gehad. Dat doet mij even terugdenken aan de formatie in Alkmaar, waar uiteindelijk een landelijke coalitie uit is gekomen van VVD, CDA, PVDA, D66 en GroenLinks. Baudet zou zeggen: de partijen van het partijkartel. Zelf zullen deze partijen dat nooit zo bestempelen, alleen structureel de voordelen benoemen dat zij vertegenwoordigd zijn in Tweede, Eerste Kamer en vooral de Provinciale Staten. Laatst riep de Alkmaarse VVD fractievoorzitter nog op om samen op te trekken, partij-overstijgend, om wat te doen aan de verkeersstagnatie in Alkmaar. Het voorbeeld van de Leeghwaterbrug is snel gevonden en op vragen aan het college kreeg de VVD antwoord dat er steeds en nauw contact is met de provincie. Vanmorgen vroeg opgestaan; genietend van het mooie Limburgse landschap moest ik toch even aan Alkmaar denken. Ik vroeg mij af of de zusterpartijen van de Alkmaarse coalitie in de provincie ook aan Alkmaar denken. Er zijn immers Provinciale Statenverkiezingen in maart volgend jaar. En ben maar wat gaan googlen in de diverse programma’s. De grootste partij van ons land, de VVD, heeft het woord Alkmaar of regio Alkmaar niet een keer in de mond genomen. Er werd wel gesproken over aansluiting A8 /A9, wel over verkeer-infrastructuur in andere regio’s maar niet over die van Alkmaar. Het CDA noemt als enige partij Alkmaar wel en het meest concreet. Zo is het CDA voorstander van landbouwverkeer over de ring Alkmaar -of je daar blij mee moet zijn?- en investeren in infrastructuur richting Alkmaar. Wat dat dan is, staat er niet bij. Wel stelt het CDA dat de aansluiting A9 bij Heiloo voor onbepaalde tijd is opgeschort en dat dit weer moet worden hervat... Bij D66 staat dat het autoverkeer jaarlijks met 2% moet worden teruggedrongen en dat er minimaal moet worden geïnvesteerd in wegen en verbindingswegen in Noord-Holland. Alkmaar wordt niet genoemd, ook niet onder het kopje regionale kansen. Bij PvdA en GL ook geen teksten over infrastructuur voor Alkmaar. Bij PvdA wordt Alkmaar nog ergens wel genoemd, maar bij GL in het geheel niet. Aan de verkeersstagnatie in en rond Alkmaar zal niets gaan gebeuren, als de landelijke partijen uit Alkmaar het niet eens voor elkaar krijgen om dit in het provincieprogramma van hun eigen partij te krijgen. En dit probleem zal zeker niet partij-overstijgend wel worden opgelost. Alkmaar lijkt niet in onze provincie te liggen. Dan nu maar even wandelen in Limburg... Victor Kloos

Papieren afvalkalender

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks CDA D66 Partij voor de Dieren Alkmaar 25-11-2018 12:02

De fractie van Leefbaar Alkmaar heeft in de raadsvergadering van 22 november een motie ingediend om de papieren afvalkalender voor 2019 alsnog huis aan huis te verspreiden. Het college wilde stoppen met het verspreiden van de papieren afvalkalender.

Leefbaar Alkmaar stelde dat het bezuinigen op de papieren versie van de afvalkalender voor mensen die geen computer hebben of niet zo handig zijn op de digitale snelweg, een probleem vormt. De papieren versie zou nog wel opgevraagd kunnen worden, maar het was niet duidelijk hoe dat moest. De burgers van Alkmaar mogen best wat service van de gemeente verwachten, vindt Leefbaar Alkmaar.

De motie van Leefbaar Alkmaar om de papieren afvalkalender toch weer huis aan huis te verspreiden werd met een krappe meerderheid aangenomen. Er was steun van OPA, VVD, CDA, SPA, BAS en ChristenUnie. De fracties van GroenLinks, PvdA, D66 en Partij voor de Dieren vonden dat huis aan huis verspreiding van de papieren afvalkalender afgeschaft kon worden.

CDA Alkmaar bij debat 10 maart 2018

CDA CDA Alkmaar 10-03-2018 10:48

Drie vrouwelijke voorzitters van het CDA Alkmaar op een rij. Van links naar rechts: Iris Zeijlemaker (fractievoorzitter CDA Alkmaar), Wietske Postma (voorzitter CDJA NHN) en Petra van Ollefen (bestuursvoorzitter van CDA Alkmaar).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.