Nieuws van politieke partijen in Amersfoort inzichtelijk

39 documenten

Motie De Stille Bemmel aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 30-05-2023 17:47

Raadsvoorstel: Vaststellen kaderstellende notitie en reactienota locatie AH Leusderweg (1763113) De raad van de gemeente Amersfoort constaterende dat: A. De Van Bemmelstraat één van de nauwste straten van Amersfoort is. B. Veel klanten van de AH deze straat nu nog gebruiken om met hun auto de AH-parkeerplaats te bereiken. C. Deze auto’s van winkelpubliek tot overlast en gevaarlijke situaties voor spelende kinderen in de Van Bemmelstraat leiden. D. De nieuwbouw aan de Leusderweg voor extra autoverkeer gaat zorgen. E. Er voor bezoekers van de AH-nieuwbouw via de Van Campenstraat/Leusderweg een uitstekend alternatief is. verzoekt het college: 1. Het doorgaande verkeer in de Van Bemmelstraat te weren zodra AH zijn nieuwbouw heeft be- trokken. Alex Engbers CDA Foto Credit: Leusderweg-Amersfoort.nl

Programma, mensen en standpunten CDA provincie Utrecht

CDA CDA Amersfoort 11-03-2023 15:36

Het gehele verkiezingsprogramma, de standpunten en de mensen kunt u vinden op de CDA.nl Utrecht pagina!

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Rood licht tegen huidig plan autoweg groengordel

PvdA PvdA Amersfoort 22-07-2020 14:26

De Partij van de Arbeid heeft het tegengeluid uit het Soesterkwartier gehoord en staat hier achter. Ook wij zijn geen voorstander van het huidige plan voor een doorgaande autoweg van de Amsterdamseweg, door de groengordel, naar het Soesterkwartier.

“De kracht van de wijk benutten voor een visie op een leefbare toekomst”- raadslid Rob Smulders

Rob Smulders is met diverse buurtbewoners in gesprek gegaan. Uit deze gesprekken concludeert Rob dat de inwoners niet voldoende zijn meegenomen in de planvorming. Hij geeft in de gesprekken, maar ook op social media (zie Tweet), aan dat participatie zo spoedig mogelijk dient te worden opgezet.

Als Partij van de Arbeid Amersfoort zeggen wij  daarom “Starten voor de start”: Eerst in gesprek, dan pas plannen! Tot die tijd is er rood licht voor de huidige plannen.

Het bericht Rood licht tegen huidig plan autoweg groengordel verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Hart voor omwonenden Emmaüskerk

D66 D66 Amersfoort 14-07-2020 21:10

Al eerder zijn er Rondes geweest over de geplande woningbouw rondom de Emmauskerk in het Soesterkwartier, waarin omwonenden aangaven dat ze bang waren voor te weinig parkeerplaatsen in de buurt, zorgen maakten over de verkeersveiligheid en sluipverkeer. Er waren wel 12 insprekers tijdens de Ronde. Als D66 hebben we hier aandachtig naar geluisterd.

In wijken als het Soesterkwartier is de parkeerdruk hoog. Bij het bouwen van de wijk is er nooit rekening gehouden met zoveel auto’s. Op het kerkplein zijn twee parkeerplaatsen met beide 10 plekken en 6 officiële parkeerplaatsen aan de achterkant. In het plan wordt er rekening gehouden met de officiële parkeerplaatsen die nu in het gebied zijn. Maar daarnaast worden er nu veel stoepen ook als parkeerplaats gebruikt en worden er op het pleintje meer auto’s geparkeerd dan er parkeerplaatsen zijn. Dit is nu allemaal mogelijk en straks zou dat tot onveilige situatie kunnen leiden. De parkeerplaatsen staan ook vol als er geen activiteiten plaatsvinden in de kerk. De buurt heeft deze plekken nodig. Het is niet het toevoegen van blik in het zichtveld; de auto’s zijn er nu immers.

Nu is het zo dat wij verkeersveiligheid ook belangrijk vinden. Op de Noordewierweg is onlangs een gedeelte omgezet naar 30km-zone. Hier houdt nog niet iedereen zich aan; de Kinderwijkraad had deze week nog de stoepkrijtactie ‘Verkleuring’ (in plaats van bekeuring). Hier zijn dus nog stappen te maken.

Omdat het project aan de Noordewierweg ligt en we het parkeerprobleem niet ongehoord willen laten, hebben wij via een amendement het College opgeroepen om het plein voor de Emmaüskerk en het aansluitende deel van de Noordewierweg gelijktijdig met de uitvoering van het plan her in te richten en daarbij circa 10 extra parkeerplaatsen te realiseren. Zo komen wij de buurt tegemoet.

Helaas is er nog niet bekend of onze motie uitgevoerd zal gaan worden. Bij de stemming waren er 18 stemmen voor en 18 stemmen tegen. Hierbij verplaatst de stemming naar na het zomerreces. Wel is er een motie aangenomen waarin opgeroepen is om de leefbaarheid in de buurt te onderzoeken. Hier hebben wij ook voor gestemd, waarmee er ook voldoende aandacht zal zijn voor het parkeertekort en de veiligheid.

Meer bewegingsruimte fietsers en voetgangers | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amersfoort 19-05-2020 00:00

Het dagelijks leven komt langzaam weer op gang. Dat betekent meer mensen op straat, meer fietsers en voetgangers die ook de ruimte moeten hebben om anderhalve meter afstand te houden. Dat lukt niet overal. Daarom hebben we samen met D66 en PvdA een motie ingediend om te onderzoeken waar in Amersfoort knelpunten optreden voor fietsers en voetgangers en welke maatregelen we snel kunnen nemen, zodat iedereen volgens de RIVM-richtlijnen aan het verkeer kan deelnemen

Met het versoepelen van de coronamaatregelen komen er meer mensen op straat, zoals scholieren en studenten, mensen die toch weer naar kantoor gaan. Het openbaar vervoer heeft voorlopig een beperkte capaciteit en niet iedereen beschikt over een auto als alternatief. Meer mensen zijn aangewezen om op de fiets te gaan of te lopen. Ook fietsers en voetgangers moeten daarbij anderhalve meter afstand houden van elkaar, en dat is lastig op smalle of drukke en volle fiets- en voetpaden.

 

Als fietser kun je beter door een vrachtwagen, dan door een scooter worden ingehaald.

D66 D66 PvdA Amersfoort 25-11-2019 12:39

Afgelopen dinsdag was dan eindelijk de ronde over (e-)scooters. Eind vorig jaar heeft Marjolein Perdok vragen gesteld over de subsidieregeling om een scooter met uitstoot om te kunnen ruilen voor een e-scooter (of e-(bak)fiets) voor zakelijk gebruik. Het bleek dat hiervan helemaal geen gebruik was gemaakt. Het budget dat er voor 2018 stond, bleef dus over en is bij de jaarrekening overgeheveld. Na overleg met ambtenaren en onderzoek naar dergelijke regelingen in andere gemeentes bleek het lastig om een subsidieregeling te maken die meer uitnodigend werkt om een vervuilende scooter om te ruilen voor een e-scooter. Om toch de omslag naar elektrisch te versnellen zijn er dus andere maatregelen nodig.

Marjolein, wat heb je gedaan na de beantwoording van de vragen? Begin dit jaar heb ik een motie ingediend die oproept zo snel mogelijk een bewustwordingscampagne op te starten om de stad voor te lichten over een verbod op scooters over drie jaar. Dat verbod komt er over drie jaar namelijk sowieso. Omdat ik hiervoor geen meerderheid wist te enthousiasmeren heb ik de motie ingetrokken en samen met GL en PvdA (die wel voor waren) bekeken hoe nu verder.

De vorige raad heeft in één  van de laatste raadsvergaderingen een motie aangenomen die oproept om zoveel mogelijk de transitiepaden in Amersfoort CO2 neutraal in 2030 uit te voeren. Een van die transitiepaden gaat over mobiliteit en is een tijdspad naar emissieloos vervoer in 2030. Vanaf 2022 willen we geen scooters meer met uitstoot en in 2024 moeten alle benzine scooters worden uitgefaseerd. Hier sloot mijn motie bij aan.

En toen? Na wat onderzoek over de mogelijkheden zijn we gekomen tot een raadsvoorstel dat een nadere uitwerking geeft van de uitfasering van scooters met uitstoot. We beginnen met het weren van scooters met uitstoot uit de binnenstad (aansluitend bij de autoluwe binnenstad). Reden dat we van scooters af willen is de vervuiling. Scooters zijn heel slecht voor de luchtkwaliteit. Als fietser kun je beter door een vrachtwagen dan door een scooter worden ingehaald. In absolute zin stoot een scooter meer fijnstof uit dan een vrachtwagen. En er zijn goede alternatieven (de fiets, elektrische fiets en elektrische scooter) zonder uitstoot die steeds beter betaalbaar zijn. Reden genoeg om de omslag naar elektrisch rijden ook op de scooter te versnellen.

Wat is er afgelopen dinsdag nu besproken? De ronde van afgelopen dinsdag was een rondetafelgesprek waarbij we het raadsvoorstel met de andere partijen wilden bespreken. Ook stonden we open voor eventuele aanpassingen. Helaas viel het enthousiasme voor het plan tegen. Zelf geloven we in het plan en dus gaan we aan de slag met suggesties van andere partijen om zo tot een breed gedragen voorstel te kunnen komen.

Marjolein Perdok is woordvoerder op dit onderwerp. Over dit, maar ook over andere milieu- en duurzaamheidskwesties kan je via onderstaande link contact met haar opnemen.

Vragen – Parkeren in Amersfoort met Dagvergunningen

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 18-11-2019 19:18

Nummer: 2019-123

Datum: 18 November 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Parkeren in Amersfoort middels z.g. (meerdaagse ) Dag-vergunningen

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Heeft het College een overzicht van het aantal afgegeven Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen, die vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar worden uitgegeven ) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, welke aantal kan (en mag) Parkeerservice dan dagelijks, wekelijks voor het A-1 gebied uitgeven ?

Zo nee, waarom niet ?

Is het College bereidt om nu al paal en perk te stellen aan het uitgeven van Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo nee, waarom niet ?

Hoe denkt het College deze problematiek aan “te vliegen” zodra de eerste fase van, de Binnenstad van Amersfoort wordt Autoluw, wordt ingevoerd ?

( Graag als uw antwoorden stuk voor stuk en feitelijk c.q. getalsmatig onderbouwen ! )

BPA Toelichting:

In de diverse Parkeer vergunning gebieden, zeker in de Binnenstad en daar strak omheen, is de verhouding tussen de afgegeven reguliere Parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen praktisch een-op-een.  ( 1-op-1 )

Regelmatig komt het ook in bepaalde Parkeer vergunning gebieden voor, en vlak aan de rand van de Binnenstad, dat daar grote aannemers / verbouwings- of andere projecten (zoals TV opnames, in de avond, nacht of weekend ) plaatsvinden.

In principe worden daar door Parkeerservice erg ruim Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) voor afgegeven !

Zelfs ook voor auto’s die eigenlijk in de Parkeergarages, passen en daar dus thuis horen !

Dit levert veel overlast op voor bewoners met een reguliere Parkeervergunningen, en leidt soms zelfs tot de situatie:

Ik kan NU mijn auto nergens meer in het/mijn A-1 gebied enz. kwijt.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Motie "Voetgangers en fietsers veilig naar het stadhuis" aangenomen!

CDA CDA Amersfoort 14-11-2019 07:03

MOTIE Fietsers en voetgangers veilig naar het stadhuisAmersfoort, 12 november 2019Raadvoorstel Toekomst Stadhuis (1183295)De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat:a. Het voorliggende raadsvoorstel uitgaat van de variant Trapezium als de toekomstige locatie van het stadhuis van Amersfoort;b. Het stadhuis hierdoor is geprojecteerd naast de rotonde De Nieuwe Poort met bijbehorende verkeersuitdagingen en verkeersstromen;c. De komst van het stadhuis op deze locatie een extra stroom fietsers en voetgangers van en naar het stadhuis creëert die de rotonde zullen oversteken;d. De verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers op de rotonde Nieuwe Poort nu al een aan-dachtspunt is;e. De realisatie van het eerste deel van de ontwikkeling van de rotonde Nieuwe Poort al in 2020 is gepland;Verzoekt het College om:- De gevolgen van de inpassing van het stadhuis op de Trapezium locatie voor fietsers en voetgangers zo snel mogelijk in kaart te brengen en de uitkomst aan de gemeenteraad in het voorjaar terug te koppelen inclusief de raakvlakken met de ontwikkeling van de rotonde de Nieuwe Poort in 2020 Michelline Paffen (CDA)

Groener, gezonder en veiliger; een autoluwe binnenstad voor meer leefbaarheid

D66 D66 Amersfoort 29-10-2019 20:46

Een van de ambities van deze coalitie was het autoluw maken van de binnenstad. Voor D66 vonden wij het afgelopen zomer (juli 2019) net iets te lang duren en hebben wij een motie ingediend (AANGENOMEN) om vaart te maken met dit plan. En daar is naar geluisterd. Op 12 november besluit de gemeenteraad over het uitgewerkte plan. Hier zijn wij blij mee.

Ruimte voor de wandelaar en fietsers, minder sluipverkeer Amersfoort krijgt een centrum waar meer ruimte komt voor wandelaars en fietsers, omdat we het gemotoriseerd verkeer minder ruimte geven. Dit maakt het leven in de binnenstad gezonder en kan ons historische centrum ook groener en klimaatbestendiger worden.  Ook wordt hiermee het sluipverkeer door onze binnenstad geweerd. Maar het is wel een enorme verandering voor de bewoners van de stad. Opeens veel meer auto’s voor of langs de deur wil je niet, maar je wil ook niet je eigen auto aan de andere kant van de stad pas kwijt kunnen. D66 is positief over het nu gepresenteerde plan. De autoluwe binnenstad is een langgekoesterde wens. We zijn blij dat er geluisterd is naar allerhande wensen en bezwaren van bewoners en dat daarmee ook rekening is gehouden. Ook wij zijn langs geweest bij bewoners in de stad. We zien, lezen en horen dat de stad uitkijkt naar de autoluwe binnenstad.

Betaald parkeren kan onder de grond D66 ziet het autoluw maken als onderdeel van het vergroten van de leefbaarheid in de binnenstad, dus we willen ten opzichte van het huidige plan bovendien wel een extra stap zetten. In het voorstel blijven nog wat betaald plekken her en der verspreid bestaan en dat zou zoekverkeer kunnen opleveren. Dat is niet de bedoeling. Daarom dienen we een amendement in om nu alle betaald plekken op te heffen. Voor bezoekers zijn voldoende plekken in de parkeergarages beschikbaar.

De Kamp als veilige, aantrekkelijke toegangspoort We hebben als D66 goed geluisterd naar inwoners en ondernemers op de Kamp: onderdeel van ons amendement is daarom om op de Kamp geen parkeerplaatsen en ook geen vergunningsplekken in te richten want dat zou wat ons betreft een stap terug zijn. Onze voorwaarde is wel, dat de bewoners in het autoluwe gebied op loopafstand elders kunnen parkeren.  Hiervoor zien wij de mogelijkheid om Achter de Davidshof volledig te bestemmen voor vergunninghouders. Maar ook hier geldt: waar we als D66 altijd voor staan, is dat mensen die slechter ter been zijn voldoende passend kunnen parkeren. Hiermee bedoelen wij ook ouderen die moeite hebben met het gebruik van een app. Ook hier moet aandacht voor zijn.

Tenslotte: autoluw maakt de binnenstad leefbaarder en dat willen we ook voor de Kamp, als toegangspoort naar de binnenstad. We dienen daarom ook nog een motie in om tegelijk met het autoluw maken van de Kamp, ook direct te starten met de aankleding en het aangezicht van de Kamp om deze aantrekkelijker, rustiger, groener en veiliger voor iedereen te maken.

Goed dat er nu een plan ligt, maar het is ook ingrijpend. Daarom vinden wij het belangrijk om na een jaar het autoluw maken van de binnenstad de uitvoering te evalueren. Dit verzoek hebben wij dan ook ingediend.

We zien de besluitvorming tegemoet. Tot die tijd kunt u met ons in gesprek over dit onderwerp via onze woordvoerder Irma Dijkstra

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.