Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over ChristenUnie inzichtelijk

8 documenten

Goed werk, Peter Kerris en Fokko ...

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Apeldoorn 28-05-2019 17:51

Goed werk, Peter Kerris en Fokko Spoelstra!!

De ChristenUnie vindt dat de ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 02-05-2019 20:00

De ChristenUnie vindt dat de gemeente de klachten van bewoners over overlast van vrachtverkeer in Noordwest Apeldoorn serieus moet nemen. Raadslid Erik Jan Aalbers: ‘Dat er op dit moment geen oplossingen kunnen worden gevonden, wil toch niet zeggen dat er geen probleem meer is?'.

Goed kijken kan altijd beter!

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 11-04-2019 11:04

Het is de belangrijkste opgave voor een rijinstructeur: de leerling goed leren kijken. Ik ben momenteel zelf bezig met rijlessen, en er gaat geen les voorbij waarin mijn instructeur me niet zegt goed te kijken naar alles wat er om de auto heen gebeurt. En dat is maar goed ook: het niet zien van een andere bestuurder of een voetganger kan grote gevolgen hebben, en met niet goed kijken breng je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar. Soms is de politiek net als autorijden: goed kijken is ontzettend belangrijk. In de politiek kijkt men niet naar wat er om de auto gebeurt, maar naar de belangen die meespelen, de effecten van een besluit of de voor- en nadelen van verschillende oplossingen. Recent hebben we hiervan in Apeldoorn twee voorbeelden gezien.

ChristenUnie Gelderland🙌Wat was het ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 21-03-2019 13:10

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

ChristenUnie Apeldoorn wil een 'plan ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 18-05-2018 13:53

ChristenUnie Apeldoorn wil een 'plan B' met PlusOV-routes bij start nieuwe schooljaar.

Ons verkiezingsprogramma #planB komt ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD ChristenUnie PvdA SGP SP CDA D66 Apeldoorn 15-03-2018 22:46

Ons verkiezingsprogramma #planB komt goed uit de bus bij de meetlat van de Fietsersbond Apeldoorn! Interessanter is het te weten in hoeverre de partijen inhoudelijk goede plannen hebben voor de fiets en het fietsbeleid. We hebben onze ‘meetlat’ gelegd tussen de lange lijst met fietsthema’s van de Fietsersbond Apeldoorn en de partij-programma’s. Opvallend - in positieve zin - zijn ChristenUnie, Partij voor de Dieren, SGP en Progressief Sociaal Apeldoorn. Zij hebben veel aandacht voor fiets-gerelateerde onderwerpen. Er zijn ook partijen die het woord ‘fiets’ in het geheel niet vermelden: Socialistische Partij, Vrede & Recht en Lokaal Apeldoorn. 1. Stimuleren van het gebruik van de fiets CU, D66, PSA, PvdA, PvdD en SGP spreken zich uit voor meer plekken in het centrum waar je je fiets gratis kunt stallen. CU, GB, PvdD en SGP willen fietsers vaker/sneller groen licht geven bij verkeersregelinstallaties (stoplichten). CU, GL, PSA, PvdD en SGP willen dat bedrijven en scholen het fietsgebruik stimuleren. CU, D66, GB, GL, PSA, PvdA, PvdD en SGP willen het autoverkeer in de binnenstad terugdringen. PSA wil jongeren die meer dan 10 km naar school moeten fietsen, een trajectkaart verstrekken of tegemoetkomen in de aanschaf van een e-bike. 2. Stimuleren van het gebruik van de fiets in het voor- en na-traject PSA wil meer openbare toiletten in de binnenstad. [De Fietsersbond ziet deze graag in de bewaakte fietsenstallingen.] CU, PSA, PvdA, PvdD en VVD zijn voor de handhaving van gratis fietsenstallingen in de binnenstad. PvdD wil deelfietsen stimuleren en de fiets ook de eerste 24 uur gratis kunnen stallen in de bewaakte NS-stalling. [NB Dat laatste is al mogelijk vanaf 16 maart 2018.] 3. Sneller en directer maken van de fietsroutes in de stad, in het buitengebied en naar omliggende gemeenten Dit item is (soms deels) opgenomen in de programma’s van CU, D66, GB, GL, PvdA, PvdD, SGP en VVD. D66 wil de snelfietsroutes beter laten aansluiten op de doorstroomassen, en is de enige partij die beleid heeft geformuleerd voor snelfietsroutes. VVD wil contactpunten tussen fietsers en auto’s verminderen door tunnels (onder de ring). De PvdD bepleit voor fietstunnels, o.a. bij de Prinses Beatrixlaan en de Lupineweg. 4. Veiliger maken van het fietsgebruik: veilig op de fiets voor iedereen De CU wil de paaltjes op fietspaden zoveel mogelijk laten verwijderen. [Is al aantal jaren in uitvoering]. Deze partij wil tevens snel- en langzaam verkeer zoveel mogelijk scheiden. 50Plus en de PvdD willen scooters met een blauw kenteken weren van de fietspaden binnen de bebouwde kom. GB wil speed pedelecs weren van het fietspad; de VVD wil een extra rijbaan voor speed pedelecs. CU en PvdD willen het aantal ongevallen verminderen. PvdD wil dit bereiken met een veiligheidsplan, snellere aanpak van fietsknelpunten. Ook wil PvdD op smalle wegen zonder vrij-liggende fietspaden de maximum snelheid terugbrengen tot 30 km/uur. CU legt nadruk op het scheiden van langzaam en snel verkeer, en op het verwijderen van paaltjes. CDA, CU, GL, PSA, PvdD, SGP, SP en VVD zetten in op een veilige verkeerssituatie bij de scholen. CU en VVD willen oversteekplaatsen bij scholen verbeteren. CU en PSA willen het parkeren van auto’s bij scholen veiliger maken. CDA, GB, PSA en SGP willen meer verkeerseducatie voor scholieren en/of senioren. CDA, CU, LA, PSA, PvdA, en PvdD willen 30-km gebieden zoveel mogelijk inrichten als autoluwe fietsroutes. 5. Prettig recreatief fietsen PSA en VVD willen meer bankjes langs recreatieve routes. CU, PvdA, SGP en VVD willen meer oplaadpunten voor e-bikes. VVD wil toiletten in de natuur (voor wandelaars, fietsers en ruiters).

ChristenUnie Apeldoorn: Fietser moet vaker voorrang krijgen.

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 09-03-2018 11:57

https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2018/03/09/TOF_2515

De ChristenUnie fractie in Apeldoorn wil dat de fiets nadrukkelijker voorrang krijgt in de (her)ontwikkeling van wijken en wegen in de gemeente. Verkeerstechnische oplossingen moeten de veiligheid van de fietser verhogen, en het voor inwoners zo aantrekkelijker maken om vaker de fiets te pakken. Met name de veiligheid rondom scholen voor fietsende kinderen en ouders  moet volgens de ChristenUnie beter geregeld worden.

Ook Veilig Verkeer Nederland pleit al langer voor een verbetering van de verkeersveiligheid rondom scholen. Lijsttrekker voor de ChristenUnie Ben Bloem: “We merken dat fietslessen voor kinderen op de basisschool een goede eerste stap is om de veiligheid te vergroten. Maar daarnaast kan de gemeente zelf ook veel doen, door rekening te houden met de inrichting van de leefomgeving. Denk bijvoorbeeld aan ruime oversteekpunten waar de fietser altijd voorrang krijgt. Uiteindelijk gaat het ons erom dat kinderen en ouders zich veilig voelen in het verkeer, en als gevolg daarvan vaker de fiets pakt. Dat is ook nog eens veel gezonder”.

De ChristenUnie stelde in 2015 al de eerste schriftelijke vragen over de verkeersveiligheid rondom scholen. De partij merkt dat de wijken en ouders zelf ook ideeën hebben en willen meedenken in effectieve oplossingen. “We gaan donderdag fietsbellen uitdelen, maar vooral ook in gesprek met ouders. Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, de gemeente moet daarom vooral niet in de weg lopen wanneer inwoners zelf met goede oplossingen komen” aldus Bloem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.