Nieuws van politieke partijen in Delft over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Herinrichting Abtswoude | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 23-02-2020 00:00

Afgelopen periode is de kruising van het Abtswoude met het Sint Maartregtspad aangepast. GroenLinks heeft langere tijd aandacht voor de kwaliteit van fietsroutes aan de rand van de bebouwde kom. De nieuwe inrichting past in de visie die GroenLinks heeft voor verkeersinrichting van de buitengebieden.

De snelheid op het Abtswoude is verlaagd van 60 naar 30 kilometer per uur en op de plek van de kruising is een verhoging aangebracht. GroenLinks is blij met de nieuwe inrichting van de kruising en blijft zich inzetten om fietsroutes langs de randen van de bebouwde kom te verbeteren.

Inbreng Begroting commissie Algemeen.

Stadsbelangen Stadsbelangen GroenLinks VVD PvdA Delft 18-10-2019 15:49

De grote vraag van een Delftse inwoner vanavond is: woon ik nu in Nieuw Delft of Oud Delft of gewoon Delft. Uit het landelijke gemeente register blijkt dat er maar één stad onder de naam Delft bestaat. Ja, er is een nieuwe wijk bij gekomen, dat onderdeel uitmaakt van onze stad die Delft heet. Of het Spoorzonegebied nu een wijk is die Nieuw Delft heet, is de vraag. Het is weer de aloude truc. Er wordt ooit een keer in een beleidsstuk de kreet Nieuw Delft genoemd, vervolgens blijven we dat vrolijk herhalen alsof de naam Nieuw Delft een feit is.

Net als bij het streven naar 15.000 nieuwe woningen richting 2040. Stadsbelangen Delft blijft erbij dat de gemeenteraad daar nooit een definitieve uitspraak over heeft gedaan. Toch wordt dit getal in elk beleidsstuk standaard genoemd. Nog steeds blijft het college volharden in het streven naar 15.000 extra woningen. Onverstandig en dom. 15.000 woningen betekent minimaal 30.000 inwoners extra met allerlei bijkomende problemen. Of je moet de woontorens zo dicht tegen elkaar zetten, zoals nu in de buurt van de oude Irene tunnel. Zowat op het balkon van de buren. Dat kun je toch niet meer leefbaar noemen? Stadsbelangen Delft wil Delft leefbaar houden en vindt 15.000 extra nieuwe woningen niet oké. We hadden liever gelezen dat er extra in onze bestaande woningvoorraad werd geïnvesteerd. Vraag het bijvoorbeeld eens aan de bewoners in het Poptahof.

We zien alweer plannen om de voetbalvelden bij Kerkpolder te verplaatsen. Is het de bedoeling dat daar dan groen wordt weggehaald om nieuwe woningen te bouwen? Stadsbelangen kan zich niet voorstellen dat Groen Links dat een goed plan zou vinden.

Er wordt alvast aangegeven dat de Eneco opbrengsten in eerste instantie worden ingezet om Duurzaamheids doelstellingen te halen. Daar is Stadsbelangen Delft het niet mee eens. Dat een gedeelte daarvoor wordt ingezet is niet verkeerd, maar zeker niet alles. Delft heeft nog meer wensen en dat zijn niet alleen linkse speeltjes. Delft energie neutraal is weer zo’n bühnekreet. Er staat geen muur om Delft heen of een dak boven Delft.

Je kunt de Delftenaar er wellicht van overtuigen dat Delft aardgasvrij moet worden, maar wie moet de kosten dan betalen? Stadsbelangen heeft eerder aangegeven dat als deze aandelen verkocht worden er onder andere ook een gedeelte aan het sociaal domein moet worden besteed. Voor onze inwoners dus. Daar legt Stadsbelangen Delft ook prioriteit en dat zou het college ook moeten doen.

Wij blijven het oneens met de Schieoeversplannen, zolang er geen garanties worden afgegeven aan de huidige ondernemers dat zij hun bedrijf daar kunnen voortzetten.

Parkeertarieven zijn een doorn in het oog voor onze fractie. Waarom verleidt het college de automobilist niet om naar de parkeergarage te gaan door tarieven goedkoper te maken, waardoor de bezetting van de garages hoger wordt en uiteindelijk leidt tot meer inkomsten. En belangrijker daardoor meer ruimte op straat voor fiets parkeren. Dit moet natuurlijk niet op de manier die STIP aangeeft als het gaat om het Achterom. Lak hebben aan verkeersregels en als er dan terecht gehandhaafd wordt, de verkeersregels maar afschaffen zodat er niet meer gehandhaafd hoeft te worden. Maar ja, we weten inmiddels dat STIP niet aanspreekbaar is op het ongewenste gedrag van fietsers.

Het vergelijken van de begroting 2020 met de begroting 2019 is een lastig verhaal. De programma ’s in 2020 zijn anders en het vergelijken met de jaarrekening van bijvoorbeeld 2018 is weer niet gemakkelijk als gevolg van incidentele baten en lasten in dat jaar. Het college spreekt van een sluitende begroting maar als je puur naar de cijfers kijkt geven wij meer uit € 375 miljoen dan de gemeente als baten binnenkrijgt € 371 miljoen. Al met al een “verlies “van bijna € 5 miljoen euro. Dit betekent dus gewoon dat wij onze reserves (spaarpot) moeten inzetten om de Begroting sluitend te krijgen.Is dat rijk rekenen?

Toch nog even kijken naar de lasten 2020 versus begroting 2019 zien wij de uitgaven rond sterk en sociaal flink stijgen van € 77,7 miljoen naar € 85,5 miljoen. Meer inzet voor wijkteams en de geëscaleerde zorg. Voor wat betreft de baten is ons opgevallen dat de inkomsten OZB flink stijgen ten opzichte van de rekening 2018 namelijk van € 13,5 miljoen naar € 21,7 miljoen in 2020. De OZB niet woningen daalt van € 12,7 in 2018 naar € 5,5 miljoen in 2020.

Waar zouden wij eventueel op kunnen bezuinigen zonder dat onze inwoners daar last van hebben in hun woonomgeving voor wat betreft het onderhoud en veiligheid? Bezuinigd kan worden bij eventueel de externe dienstverlening. Deze kosten vinden wij terug binnen het ambtelijk apparaat maar ook in allerlei opdrachten aan derden voor onderzoek en project begeleiding.

In de stukken staat dat het goed gaat met de stad, maar dat we zeker voorzichtig moeten zijn met het uitgeven van ons geld. Kreten waar we niks mee kunnen en onze inwoners al helemaal niet. De woonlasten gaan niet omhoog stelt het college vol trots, maar deze lasten gaan ook niet omlaag. Delft is nog steeds één van de duurste gemeente van ons land en dat komt omdat we extra gevraagd hebben van onze inwoners tijdens de financiële crisis.

En nu het wat beter gaat krijgen onze inwoners de extra bijdrage die zij moesten leveren niet terug. Dat lijkt op ‘legale diefstal.’ En bovendien zijn ouderen in onze stad zo wie zo de dupe, die afhankelijk zijn van een pensioen. Hoewel de gemeente niet gaat over het pensioen, hebben deze inwoners al jaren geen inflatiecorrectie erbij gekregen, maar zijn wel geconfronteerd met hogere lokale lasten.

Het college blinkt wel uit in allerlei dure investeringen. Wel 22 miljoen investeringen van de voorgenomen 45 miljoen opnemen, even 15 miljoen voor het Prinsenhof reserveren, tonnen voor aankoop panden en het kan niet op en dan hebben we ook nog de brug over de Schie van 13 miljoen zodat onze studenten niet honderd meter hoeven om te rijden.

Het college wil nog steeds geen lessen trekken vanuit het verleden en gaat weer vrolijk voort met geld uitgeven alsof er nooit een financiële crisis is geweest. Dat is ook niet zo verwonderlijk met partijen als de PvdA en Groen Links in dit college en STIP. Dat de VVD dit allemaal accepteert, verbaast onze fractie. Kennelijk zit de bestuurszetel heerlijk genoeg om over principes heen te stappen.

Tot slot. Stadsbelangen Delft zal wellicht nog met één of meerdere moties komen tijdens de Begrotingsraadsvergadering van 7 november. Hier gaan we vanavond inhoudelijk nog niet op in omdat we dit eerst af willen stemmen met Onafhankelijk Delft. Zoals u weet willen beide partijen een grote stadspartij gaan vormen. Elkaar goed infomeren en goed afstemmen is van eminent belang voor goede onderlinge verhoudingen en samenwerking. Dat gaan we dus ook doen.

Fractie Stadsbelangen Delft

Vegetarisch wordt standaard voor gemeente Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Delft 12-07-2019 00:00

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Delft is niet de allereerste gemeente in Nederland met deze regeling: op 18 mei besloot de gemeente Amsterdam al om standaard een vegetarische maaltijd te serveren.

Geef het door

Ook andere organisaties stappen over op een standaard vegetarisch menu. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen deed dit eind 2018, onder  het motto ‘Carnivoor, geef het door’, bedacht door hoogleraar Henriëtte Prast. “De keuzevrijheid blijft, alleen de sociale norm wordt omgedraaid”, vertelde Past destijds aan de NOS. Ook de Erasmus Universiteit en Universiteit Utrecht serveren al enige tijd vegetarische lunches.

Lees het volledige vergaderverslag hier:

https://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/gemeenteraad-stelt-kaderbrief-2019-vast_74252.html

Mobiliteitsvisie in de maak | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 12-07-2019 00:00

Duurzaam, eerlijk, veilig en efficiënt. Dat moeten de speerpunten worden voor de Delftse mobiliteitsvisie, die eind 2019 klaar moet zijn. GroenLinks-raadslid Timo Töns is op zoek naar ideeën om de grote lijnen helder neer te zetten.

Fietsvriendelijk

Delft als fietsstad staat voorop, vertelt Töns. “We moeten ons afvragen van wie de openbare ruimte eigenlijk is. Wij willen dat bij het ontwerpen van een nieuwe weg het fietspad als eerste wordt gepland, daarna pas de rijstroken voor de auto’s. We kunnen de fietspaden breder maken dan het wettelijke minimum, zodat twee fietsers naast elkaar genoeg ruimte hebben. Dat voelt prettiger en veiliger.”

Fietsstraten, zoals aan het Zuideinde, mogen vaker worden aangelegd, en de maximumsnelheid voor auto’s mag omlaag in woonwijken. “In de Ruys de Beerenbrouckstraat bijvoorbeeld is de weg versmald en mag je er nog maar 40 kilometer per uur rijden. Dit maakt een woonwijk veiliger en prettiger voor fietsers en voetgangers.”

Vernieuwing

Ook vindt Töns dat Delft nieuwe concepten moet durven uitproberen. “Zelfrijdend openbaar vervoer, of Delfthopper-belbussen als aanvulling op het bestaande OV-netwerk bijvoorbeeld. Nu we het station Delft Campus verder gaan ontwikkelen, geeft dat kansen om nieuwe dingen te doen.”      

Töns benadrukt dat mobiliteit niet alleen gaat over het inrichten van wegen, maar dat mobiliteit ook een sociaal thema is. “Mensen met lage inkomens wonen vaak het verst van hun werk. Dit kost ze dus geld, maar ook vrije tijd. We moeten in onze visie ook kijken naar oplossingen hiervoor.”

Input

Töns spreekt nu al met veel belangengroeperingen, zoals de Fietsersbond en  reizigersvereniging ROVER. Hij zoekt ook input van leden en sympathisanten. Heb jij een goed idee voor de Delftse mobiliteit? Of ken je goede voorbeelden uit andere steden? Neem contact op met Timo Töns via: t.tons@groenlinksdelft.nl

 

GroenLinks verheugd met geluidscherm ...

GroenLinks GroenLinks Delft 20-02-2019 16:43

GroenLinks blijft bezorgd om locatie ...

GroenLinks GroenLinks Delft 05-12-2018 15:02

Een nieuwe visie op ...

GroenLinks GroenLinks Delft 01-10-2018 00:16

Een nieuwe visie op parkeren! | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 01-10-2018 00:00

GroenLinks heeft donderdag een motie ingediend waarin wordt gevraagd om een nieuwe visie op parkeren vanuit het perspectief van leefbaarheid en klimaat. De motie kreeg steun van bijna de hele gemeenteraad.

Aanleiding voor de motie was de nieuwe nota parkeernormen. In parkeernormen wordt vastgelegd hoeveel parkeerplaatsen er aangelegd moeten worden bij een nieuwbouwproject of bij een grootschalige verbouwing. De nieuwe parkeernormen zijn lager dan voorheen en ook flexibeler. Dat is een goede zaak want we moeten toe naar minder auto’s en dus ook naar minder parkeerplaatsen. Daarmee werken we aan een beter milieu en aan een gezondere leefomgeving.

GroenLinks constateert dat er naast nieuwe normen ook een nieuwe visie op parkeren nodig is. We hebben dat de afgelopen tijd bijvoorbeeld gezien bij de plannen voor de Kruisstraat, waar volgens de regels midden in de stad parkeerplaatsen voor bezoekers moesten worden aangelegd, terwijl in de visie van GroenLinks bezoekers juist in de parkeergarages aan de rand van de stad moeten worden ontvangen. Een ander voorbeeld is de situatie rond de Prinsenhofgarage: deze garage staat nagenoeg leeg terwijl in Hof van Delft de auto’s op de stoepen staan geparkeerd. Dit vraagt om een nieuwe visie die uitgaat van leefbaarheid in de wijken!

Een ander probleem is dat bij bouwplannen de parkeernormen strak zijn geregeld terwijl er voor leefkwaliteit en klimaatadaptatie alleen maar wensen zijn beschreven. Dat leidt ertoe dat parkeerplaatsen in de praktijk belangrijker zijn dan bijvoorbeeld bomen. Bij het bouwproject aan de Bagijnesteeg is dat ook gebleken. GroenLinks wil dat in alle gevallen een integrale afweging wordt gemaakt.

Deze nieuwe visie en de vereiste integrale afweging gaan er nu komen door de aangenomen motie.

Ten slotte heeft GroenLinks het idee gelanceerd voor een Mobiliteitsfonds, waaraan projectontwikkelaars verplicht geld moeten afdragen bij nieuwe projecten. Immers, we nemen als gemeente genoegen met minder parkeerplaatsen, maar daarmee ontstaat er nog meer noodzaak om goede fiets- en OV-voorzieningen aan te leggen. Dat zou gedeeltelijk gefinancierd kunnen worden met het geld dat ontwikkelaars uitsparen met de aanleg van minder parkeerplaatsen. Om dat te regelen pleit GroenLinks voor een Mobiliteitsfonds.

Terugkijkend op de raadsvergadering is het fantastisch om te zien dat er, zelfs bij een gevoelig onderwerp als parkeren, bijna alle partijen vragen om meer aandacht voor leefbaarheid en klimaat!

GroenLinks steunt bezetting hefbrug ...

GroenLinks GroenLinks Delft 19-07-2018 21:07

Minder zwaar vrachtverkeer in het centrum | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 14-03-2018 00:00

Dankzij de inzet van GroenLinks wordt vervuilende vrachtwagens geweerd uit onze mooie binnenstad. Zo werken we samen aan een duurzame en schone stad waar het fijn vertoeven is #Veranderingbeginthier !

Eerste stap in aanscherpen regels 'logistieke zone'

Ontheffing zware voertuigen in binnenstad niet meer gratis

 

Bedrijven die met zware voertuigen de logistieke zone van de binnenstad in willen, gaan met ingang van 1 mei  € 85  leges betalen per ontheffing. De ontheffing is nodig voor elke vrachtwagen die meer weegt dan 3.500 kilo.

 

Sinds 3 april 2017 geldt in de Delftse binnenstad al een inrijverbod voor deze zwaardere vrachtwagens. Bedrijven die met zo'n voertuig toch het gebied in willen, mogen dat alleen met een (jaar)ontheffing, die geldt tijdens venstertijden. Deze ontheffing is tot en met 30 april nog gratis, maar kost vanaf 1 mei € 85.

 

In stappen

De regels die gelden voor zwaarder verkeer in de binnenstad kunnen elk jaar worden aangescherpt. Hiervoor heeft de gemeente eind vorig jaar een stappenplan opgesteld, samen met een brede groep belanghebbenden: bewoners, bedrijven en brancheorganisaties die samenwerken in de Commissie Bevoorrading Delft. Het stappenplan beschrijft welke maatregelen per jaar genomen kunnen worden, zodat belanghebbenden zich hierop op tijd kunnen voorbereiden. Het in rekening brengen van leges is de eerste stap.

 

Het stappenplan is een uitwerking van het 'Protocol Logistiek' dat de gemeente in 2016 heeft vastgesteld, met het doel leefbaarheid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid te verbeteren en het karakter van de binnenstad te beschermen. Dat gebeurt door het vrachtverkeer terug te dringen en te stimuleren dat bevoorrading gebeurt met schonere voertuigen.

 

Effecten meten

De gemeente meet elk jaar wat de effecten zijn van de maatregelen. Afhankelijk van de resultaten kunnen de regels voor de logistieke zone verder worden aangescherpt. Het stappenplan dat hiervoor is opgesteld, geeft inzicht welke aanscherpingen tot en met 2025 kunnen worden genomen om te bereiken dat de binnenstad ook echt aantrekkelijker wordt.

 

Het invoeren van gelijke leges voor alle ontheffingen is de eerste stap. Om te zorgen voor minder zwaar verkeer en meer fijnmazige stadslogistiek is volgens het stappenplan een jaarlijkse verhoging van de leges mogelijk. De leges worden hoger voor voertuigen die het meest vervuilen, om te komen tot een duurzame aanpak van de logistiek. Als maatregelen méér blijken op te leveren, dan is het ook mogelijk om een aanscherping uit te stellen of aan te passen.

 

Zelf bijdragen

Met de maatregelen voor het vrachtverkeer werken betrokken partijen in Delft samen stap voor stap aan een aantrekkelijkere binnenstad. Ondernemers kunnen daaraan ook zelf bijdragen, bijvoorbeeld door te bezien of een levering daadwerkelijk met een groot voertuig moet plaatsvinden, met andere ondernemers afspraken te maken over gezamenlijke bevoorrading of het houden van meer voorraad ineens. Leveranciers kunnen ook gebruik maken van Stadslogistiek Delft, fietskoeriers met vrachtfietsen of een andere vervoerder die zich richt op duurzame stadslogistiek.

Groene groei

De aandacht voor het vrachtverkeer in de binnenstad past in de 'Green Deal ZES'. Green deals zijn afspraken die de rijksoverheid en andere partijen samen maken. Het biedt bedrijven, bewoners en organisaties een mogelijkheid om samen te werken aan groene groei, bijvoorbeeld voor energie, klimaat, water, grondstoffen, biodiversiteit, mobiliteit, bouw en voedsel.

Meer informatie

Kijk voor het volledige stappenplan of voor andere vragen over de logistieke zone in de binnenstad van Delft op www.delft.nl/zwaarverkeer.Ontheffinghouders ontvangen hierover binnenkort persoonlijk bericht. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.