Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

16 documenten

Wat vindt u van de rotonde op het Delflandplein?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 27-08-2020 12:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/Delflandplein foto uit de lucht.jpgVlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken! Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

 Wij nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

 Deze avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

 I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

 PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten?

Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020

Dit kan online op:                                        https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG

Of via deze QR-code:

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/correcte qr Delflandplein.png

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/met vriendelijke groet.PNG           

Enquete over parkeren in Delft

ChristenUnie ChristenUnie Delft 24-06-2020 20:49

Het wordt steeds drukker en voller in Delft. Dat merken we ook op straat. Daarom moet in Delft worden nagedacht hoe we met elkaar om gaan, ook als het gaat om het gebruik en de inrichting van de openbare ruimte. Parkeren van auto’s is hierbij een belangrijk onderwerp.

Delft staat aan de vooravond van een nieuw parkeerbeleid. Het wordt 30 juni behandeld in de Commissie Ruime en Verkeer. ChristenUnie Delft is zeer geïnteresseerd in de mening van Delftenaren over parkeren. Daarom vraagt zij u deze enquête in te vullen voor 30 juni. Het wordt munitie voor het debat in commissie en gemeenteraad. Als u met ons hierover in gesprek wilt, stuur ons dan een bericht naar fractie@delft.christenunie.nl, dan neemt één van de fractieleden met u contact op.

De link naar de enquête https://nl.surveymonkey.com/r/3WLHNMF

Wij danken u hartelijk voor het invullen van deze enquête,

Joëlle, Bert, Wimke, Sytse, Pieter

Herinrichting Abtswoude | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 23-02-2020 00:00

Afgelopen periode is de kruising van het Abtswoude met het Sint Maartregtspad aangepast. GroenLinks heeft langere tijd aandacht voor de kwaliteit van fietsroutes aan de rand van de bebouwde kom. De nieuwe inrichting past in de visie die GroenLinks heeft voor verkeersinrichting van de buitengebieden.

De snelheid op het Abtswoude is verlaagd van 60 naar 30 kilometer per uur en op de plek van de kruising is een verhoging aangebracht. GroenLinks is blij met de nieuwe inrichting van de kruising en blijft zich inzetten om fietsroutes langs de randen van de bebouwde kom te verbeteren.

Inbreng Begroting commissie Algemeen.

Stadsbelangen Stadsbelangen GroenLinks VVD PvdA Delft 18-10-2019 15:49

De grote vraag van een Delftse inwoner vanavond is: woon ik nu in Nieuw Delft of Oud Delft of gewoon Delft. Uit het landelijke gemeente register blijkt dat er maar één stad onder de naam Delft bestaat. Ja, er is een nieuwe wijk bij gekomen, dat onderdeel uitmaakt van onze stad die Delft heet. Of het Spoorzonegebied nu een wijk is die Nieuw Delft heet, is de vraag. Het is weer de aloude truc. Er wordt ooit een keer in een beleidsstuk de kreet Nieuw Delft genoemd, vervolgens blijven we dat vrolijk herhalen alsof de naam Nieuw Delft een feit is.

Net als bij het streven naar 15.000 nieuwe woningen richting 2040. Stadsbelangen Delft blijft erbij dat de gemeenteraad daar nooit een definitieve uitspraak over heeft gedaan. Toch wordt dit getal in elk beleidsstuk standaard genoemd. Nog steeds blijft het college volharden in het streven naar 15.000 extra woningen. Onverstandig en dom. 15.000 woningen betekent minimaal 30.000 inwoners extra met allerlei bijkomende problemen. Of je moet de woontorens zo dicht tegen elkaar zetten, zoals nu in de buurt van de oude Irene tunnel. Zowat op het balkon van de buren. Dat kun je toch niet meer leefbaar noemen? Stadsbelangen Delft wil Delft leefbaar houden en vindt 15.000 extra nieuwe woningen niet oké. We hadden liever gelezen dat er extra in onze bestaande woningvoorraad werd geïnvesteerd. Vraag het bijvoorbeeld eens aan de bewoners in het Poptahof.

We zien alweer plannen om de voetbalvelden bij Kerkpolder te verplaatsen. Is het de bedoeling dat daar dan groen wordt weggehaald om nieuwe woningen te bouwen? Stadsbelangen kan zich niet voorstellen dat Groen Links dat een goed plan zou vinden.

Er wordt alvast aangegeven dat de Eneco opbrengsten in eerste instantie worden ingezet om Duurzaamheids doelstellingen te halen. Daar is Stadsbelangen Delft het niet mee eens. Dat een gedeelte daarvoor wordt ingezet is niet verkeerd, maar zeker niet alles. Delft heeft nog meer wensen en dat zijn niet alleen linkse speeltjes. Delft energie neutraal is weer zo’n bühnekreet. Er staat geen muur om Delft heen of een dak boven Delft.

Je kunt de Delftenaar er wellicht van overtuigen dat Delft aardgasvrij moet worden, maar wie moet de kosten dan betalen? Stadsbelangen heeft eerder aangegeven dat als deze aandelen verkocht worden er onder andere ook een gedeelte aan het sociaal domein moet worden besteed. Voor onze inwoners dus. Daar legt Stadsbelangen Delft ook prioriteit en dat zou het college ook moeten doen.

Wij blijven het oneens met de Schieoeversplannen, zolang er geen garanties worden afgegeven aan de huidige ondernemers dat zij hun bedrijf daar kunnen voortzetten.

Parkeertarieven zijn een doorn in het oog voor onze fractie. Waarom verleidt het college de automobilist niet om naar de parkeergarage te gaan door tarieven goedkoper te maken, waardoor de bezetting van de garages hoger wordt en uiteindelijk leidt tot meer inkomsten. En belangrijker daardoor meer ruimte op straat voor fiets parkeren. Dit moet natuurlijk niet op de manier die STIP aangeeft als het gaat om het Achterom. Lak hebben aan verkeersregels en als er dan terecht gehandhaafd wordt, de verkeersregels maar afschaffen zodat er niet meer gehandhaafd hoeft te worden. Maar ja, we weten inmiddels dat STIP niet aanspreekbaar is op het ongewenste gedrag van fietsers.

Het vergelijken van de begroting 2020 met de begroting 2019 is een lastig verhaal. De programma ’s in 2020 zijn anders en het vergelijken met de jaarrekening van bijvoorbeeld 2018 is weer niet gemakkelijk als gevolg van incidentele baten en lasten in dat jaar. Het college spreekt van een sluitende begroting maar als je puur naar de cijfers kijkt geven wij meer uit € 375 miljoen dan de gemeente als baten binnenkrijgt € 371 miljoen. Al met al een “verlies “van bijna € 5 miljoen euro. Dit betekent dus gewoon dat wij onze reserves (spaarpot) moeten inzetten om de Begroting sluitend te krijgen.Is dat rijk rekenen?

Toch nog even kijken naar de lasten 2020 versus begroting 2019 zien wij de uitgaven rond sterk en sociaal flink stijgen van € 77,7 miljoen naar € 85,5 miljoen. Meer inzet voor wijkteams en de geëscaleerde zorg. Voor wat betreft de baten is ons opgevallen dat de inkomsten OZB flink stijgen ten opzichte van de rekening 2018 namelijk van € 13,5 miljoen naar € 21,7 miljoen in 2020. De OZB niet woningen daalt van € 12,7 in 2018 naar € 5,5 miljoen in 2020.

Waar zouden wij eventueel op kunnen bezuinigen zonder dat onze inwoners daar last van hebben in hun woonomgeving voor wat betreft het onderhoud en veiligheid? Bezuinigd kan worden bij eventueel de externe dienstverlening. Deze kosten vinden wij terug binnen het ambtelijk apparaat maar ook in allerlei opdrachten aan derden voor onderzoek en project begeleiding.

In de stukken staat dat het goed gaat met de stad, maar dat we zeker voorzichtig moeten zijn met het uitgeven van ons geld. Kreten waar we niks mee kunnen en onze inwoners al helemaal niet. De woonlasten gaan niet omhoog stelt het college vol trots, maar deze lasten gaan ook niet omlaag. Delft is nog steeds één van de duurste gemeente van ons land en dat komt omdat we extra gevraagd hebben van onze inwoners tijdens de financiële crisis.

En nu het wat beter gaat krijgen onze inwoners de extra bijdrage die zij moesten leveren niet terug. Dat lijkt op ‘legale diefstal.’ En bovendien zijn ouderen in onze stad zo wie zo de dupe, die afhankelijk zijn van een pensioen. Hoewel de gemeente niet gaat over het pensioen, hebben deze inwoners al jaren geen inflatiecorrectie erbij gekregen, maar zijn wel geconfronteerd met hogere lokale lasten.

Het college blinkt wel uit in allerlei dure investeringen. Wel 22 miljoen investeringen van de voorgenomen 45 miljoen opnemen, even 15 miljoen voor het Prinsenhof reserveren, tonnen voor aankoop panden en het kan niet op en dan hebben we ook nog de brug over de Schie van 13 miljoen zodat onze studenten niet honderd meter hoeven om te rijden.

Het college wil nog steeds geen lessen trekken vanuit het verleden en gaat weer vrolijk voort met geld uitgeven alsof er nooit een financiële crisis is geweest. Dat is ook niet zo verwonderlijk met partijen als de PvdA en Groen Links in dit college en STIP. Dat de VVD dit allemaal accepteert, verbaast onze fractie. Kennelijk zit de bestuurszetel heerlijk genoeg om over principes heen te stappen.

Tot slot. Stadsbelangen Delft zal wellicht nog met één of meerdere moties komen tijdens de Begrotingsraadsvergadering van 7 november. Hier gaan we vanavond inhoudelijk nog niet op in omdat we dit eerst af willen stemmen met Onafhankelijk Delft. Zoals u weet willen beide partijen een grote stadspartij gaan vormen. Elkaar goed infomeren en goed afstemmen is van eminent belang voor goede onderlinge verhoudingen en samenwerking. Dat gaan we dus ook doen.

Fractie Stadsbelangen Delft

Mobiliteitsvisie in de maak | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 12-07-2019 00:00

Duurzaam, eerlijk, veilig en efficiënt. Dat moeten de speerpunten worden voor de Delftse mobiliteitsvisie, die eind 2019 klaar moet zijn. GroenLinks-raadslid Timo Töns is op zoek naar ideeën om de grote lijnen helder neer te zetten.

Fietsvriendelijk

Delft als fietsstad staat voorop, vertelt Töns. “We moeten ons afvragen van wie de openbare ruimte eigenlijk is. Wij willen dat bij het ontwerpen van een nieuwe weg het fietspad als eerste wordt gepland, daarna pas de rijstroken voor de auto’s. We kunnen de fietspaden breder maken dan het wettelijke minimum, zodat twee fietsers naast elkaar genoeg ruimte hebben. Dat voelt prettiger en veiliger.”

Fietsstraten, zoals aan het Zuideinde, mogen vaker worden aangelegd, en de maximumsnelheid voor auto’s mag omlaag in woonwijken. “In de Ruys de Beerenbrouckstraat bijvoorbeeld is de weg versmald en mag je er nog maar 40 kilometer per uur rijden. Dit maakt een woonwijk veiliger en prettiger voor fietsers en voetgangers.”

Vernieuwing

Ook vindt Töns dat Delft nieuwe concepten moet durven uitproberen. “Zelfrijdend openbaar vervoer, of Delfthopper-belbussen als aanvulling op het bestaande OV-netwerk bijvoorbeeld. Nu we het station Delft Campus verder gaan ontwikkelen, geeft dat kansen om nieuwe dingen te doen.”      

Töns benadrukt dat mobiliteit niet alleen gaat over het inrichten van wegen, maar dat mobiliteit ook een sociaal thema is. “Mensen met lage inkomens wonen vaak het verst van hun werk. Dit kost ze dus geld, maar ook vrije tijd. We moeten in onze visie ook kijken naar oplossingen hiervoor.”

Input

Töns spreekt nu al met veel belangengroeperingen, zoals de Fietsersbond en  reizigersvereniging ROVER. Hij zoekt ook input van leden en sympathisanten. Heb jij een goed idee voor de Delftse mobiliteit? Of ken je goede voorbeelden uit andere steden? Neem contact op met Timo Töns via: t.tons@groenlinksdelft.nl

 

Kruispunt

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 06-06-2019 20:38

Tijdens het in de avond rijden over het grote kruispunt dat aan de Westlandseweg , Krakeelpolderweg en Papsouwselaan ligt, vond ik dat de verlichting ineens minimaal is. Ook zag ik al een paar maal, auto’s bijna op de verkeerde weghelft terecht komen.

Ik sprak er met een paar mensen over en hen was dit ook al opgevallen.

Dan, uit pure interesse ivm veiligheid, maar even een mail gestuurd naar de betreffende ambtenaar verkeer.

Na wat heen en weer gemail, bleek dus inderdaad dat dit kruispunt niet volgens de norm verlicht is..

Nu maar hopen, dat er geen ongeluk gebeurt en er snel meer licht komt.

Jolanda Gaal

CBR en hoeveel gedupeerden in Delft?

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 20-04-2019 08:41

Hoeveel Delftenaren kampen met deze problemen, dit zou ik graag willen weten?

Mensen komen enorm in de problemen omdat hun rijbewijs is verlopen (werk), maar ook extra bijkomende kosten worden hen niet bespaard.

Wij hopen dat Delftenaren zich melden, die in de problemen zijn gekomen, zodat wij kunnen kijken wat wij voor hen kunnen betekenen.

Het ICT gebeuren aldaar heeft hier direct mee te maken!

Meteen een einde maken aan gevaarlijk sluipverkeer Gasthuislaan!

CDA CDA ChristenUnie Delft 30-03-2019 05:36

Sinds de sluiting van de Sebastiaansbrug gaan de bewoners van de Gasthuislaan gebukt onder gevaarlijk sluipverkeer. Auto’s rijden tegen het verkeer in. Auto’s rijden te hard. Automobilisten zijn agressief. De verkeersovertredingen zijn niet te tellen. Levensgevaarlijk. Onacceptabel dus. Er moet meteen wat aan gedaan worden, vinden we als CDA Delft. Het is goed dat de wethouder met de bewoners in gesprek gaat over maatregelen. Maar daar kunnen we niet lijdzaam op wachten. De bewoners moeten nú veilig over straat kunnen. Daarom dient het CDA een motie in waarin de wethouder wordt opgeroepen ook in de tijd dat het onderzoek duurt maatregelen te nemen die sluipverkeer verder terugdringen. Wij denken aan verkeersregelaars, cameratoezicht en het bekeuren van verkeersovertreders. Veiligheid gaat immers boven alles! Update 29 maart: Helaas is de motie van het CDA alleen gesteund door de mede-indieners Stadsbelangen, Onafhankelijk Delft en de SP. Alle coalitiepartijen en de ChristenUnie stemden tegen, omdat zij willen wachten op de resultaten van de second opinion. Gerrit Jan Valk Raadslid (de foto is genomen door een buurtbewoner en naar het CDA Delft gestuurd)

Bestuursprogramma: Welkom in Utopia

Stadsbelangen Stadsbelangen Delft 18-01-2019 11:26

Half december 2018 heeft het college eindelijk het bestuursprogramma 2018-2022 gepresenteerd. De agenda Delft 2040 vormde hierbij de leidraad. Jammer dat wij zo lang hebben moeten wachten op dit programma van deze coalitie. Wij vermoeden dat verkiezingen, de formatie van het college en de gesprekken met de stad en raad daar verantwoordelijk voor zijn. Het college probeert hierbij de nadruk te leggen op vijf noodzakelijke opgaven, zoals een stevige basis, sterke wijken, de (innovatieve) maakindustrie, de energietransitie en de mobiliteitstransitie.

Onze conclusie dat je er eigenlijk niet op tegen kunt zijn. Wie is ertegen dat Delft een stad moet zijn waar mensen goed kunnen wonen, werken, leren en verblijven? Wie is ertegen dat er betaalbare en kwalitatief goede zorg? Wie is tegen meer werkgelegenheid (maakindustrie) en dat Delft goed bereikbaar en leefbaar moet zijn? Alleen het bestuursprogramma 2018-2022 staat vol ambities, maar zijn deze ook realistisch? Bovendien had Stadsbelangen Delft graag gezien dat het college met oplossingen was gekomen. Die missen wij in dit Programma.

Als je het bestuursprogramma doorleest, dan wordt duidelijk dat er eigenlijk geen kleur wordt bekend. Het is niet groen, rood, paars, geel of wit. Hoge ambities zonder antwoord te geven op de hoe-vraag en wat gaat het onze inwoners kosten. Alle plannen gaan uit van een hele positieve kijk op de groei van de economie en het idee dat heel veel mensen graag in Delft willen gaan wonen. Maar als Delft de duurste gemeente van Nederland blijft, is dat nog maar de vraag.

Belangrijk voor de uitvoering van de plannen is in ieder geval een sluitende begroting waarbinnen financiële ruimte is voor het doen van de investeringen. Maar Stadsbelangen Delft vindt het belangrijk dat de gemeentelijke lasten voor de Delftenaar betaalbaar blijven en wij willen dat de lasten voor onze inwoners dalen. De begroting 2019 laat opnieuw geen daling zien van de onroerendzaakbelasting. Ten tijde van de crisis heeft het vorige college extra percentages op de deze belasting geheven. Dit college kan daar nog geen afstand van doen. Worden de extra inkomsten van de burger gebruikt voor (dure) projecten die op de agenda 2040 staan in plaats van terug te geven aan onze inwoners?

Overigens opvallend dat bij mobiliteit de auto nauwelijks wordt genoemd, behalve de doelstelling om in 2022 0% verplaatsing van de auto in onze stad te willen bereiken. Is het college ontgaan dat de auto voor veel mensen en bedrijven deel uitmaakt van de eigen leefbaarheid? De auto oefent grote druk uit op de beschikbare ruimte stelt het college. Dat klopt, maar geldt dat ook niet voor fietsers?

De coalitie besluit het Nieuwe Inzamelen stapsgewijs in te voeren in de hele stad en geeft aan te leren van de lessen uit wijken waar Het Nieuwe Inzamelen al is ingevoerd. Stadsbelangen Delft is een groot voorstander van nascheiding. Stadsbelangen Delft heeft in 2016 al gevraagd om te berekenen wat het na-scheiden kosten ten opzichte van vooraf-scheiden en dit te delen met de stad. Het blijft angstig stil en inmiddels zijn er meerdere gemeenten in ons land die kiezen voor nascheiding, omdat het goedkoper, effectiever en milieuvriendelijker is. Het lijkt erop dat de coalitie niet wil luisteren naar andere meningen en met het Nieuwe inzamelen liever kiest voor minder service en hogere kosten voor onze inwoners.

Stadsbelangen Delft vraagt zich af of de veiligheid voor bewoners niet in het geding komt nu er gekozen wordt voor verdichting van de stad Het is de ambitie om ongeveer 15.000 woningen toe te voegen aan de stad. Opnieuw het getal van 15.000 terwijl hierover nog steeds geen besluit is genomen. Ja, het kan zijn dat het er een paar minder worden, maar de coalitie is hier niet duidelijk in. Wel denkt de coalitie met de verdichting een stevige basis in de wijken aan te leggen. Een bijzondere gedachte.

Over de andere opgave worden in het bestuursprogramma breed gesproken, maar van een idee van hoe dan en oplossingen, lezen we niets terug. Stadsbelangen Delft vindt dat een gemiste kans.

Wij hadden graag oplossingen willen zien, die het inderdaad voor de bewoners in onze stad goedkoper, veiliger, ruimtelijker en hoopvoller hadden gemaakt voor de komende jaren.

Kortom: Het bestuursprogramma 2018-2022 van het college leest lekker weg, gelijk 50 kleuren grijs.

Fractie Stadsbelangen Delft

GroenLinks blijft bezorgd om locatie ...

GroenLinks GroenLinks Delft 05-12-2018 15:02

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.