Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp over SGP inzichtelijk

5 documenten

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1276290/1122616/Evaluatie verkeersplan.JPG

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.   Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp. Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leiderdorp 20-05-2019 19:00

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.

Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp.

Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Leidse Ring Noord vraagt goede inpassing

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 08-03-2018 21:52

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1195247/1122616/RingNoord

In 2016 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor LAB071, het verbeteren van de ringstructuur in de Leidse regio. Dit vraagt aanpassingen op het tracé van de Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan. Ook is toen besloten dat de maximumsnelheid op dit deel 80 km per uur wordt. Wel is toen door de gemeenteraad in een motie uitgesproken dat op dit deel trajectcontrole moet worden uitgevoerd en dat maatregelen moeten worden genomen om de overlast voor omwonenden te beperken.

In 2018 zal de Leiderdorpse raad nieuwe besluiten moeten nemen over de invulling voor de Leidse Ring Noord. De besluitvorming is opgedeeld in twee delen, het deel van de Driegatenbrug en langs de Buitenhof tot de Dwarswatering, en het deel vanaf de Dwarswatering tot de N446.

ChristenUnie-SGP zal de komende tijd de volgende insteek kiezen:

Het is goed dat geïnvesteerd wordt in een route buitenom Leiderdorp en in de bereikbaarheid van de regio. In principe staan we dus positief t.o.v. de Leidse Ring Noord. Geen definitieve besluitvorming zonder duidelijkheid over de handhaving van de maximumsnelheid en over de milieu-effecten voor de omwonenden door middel van een Millieu Effect Rapportage (MER).  Voor de wijk Driegatenbrug en de bewoners van de wijk Buitenhof die langs het eerste deel van het trace wonen, gaat de komende tijd al veel veranderen, bijvoorbeeld door de sloop van de ROC-locatie en een grote toren die daar in de plaats komt. Zij merken dat de verkeersintensiteit nu al toeneemt. Dat betekent dat bij de uitvoering van de werkzaamheden met voorrang dit deel moet worden opgepakt met stil asfalt, verplaatsing van de weg verder van de woningen van Driegatenbrug direct aan de weg en een goede geluidswal. In de meedenkgroep met omwonenden voor het tweede deel vanaf de Dwarswatering ligt nu een voorstel op tafel om bij de Koeienrotonde een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten in te richten. In oorspronkelijke tekeningen werd uitgegaan van een verdiepte ligging. De besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. ChristenUnie-SGP maakt zich hard voor het volgende: Een ongelijkvloerse kruising zorgt voor een betere doorstroming en een mooiere inpassing en is daarom nodig. Bovendien is het op die manier makkelijker voor fietsers om over te steken naar de Boterhuispolder. Zonder ongelijkvloerse kruising vallen de argumenten om 80 km per uur op dit tracee te rijden voor een groot deel weg.

Leidse Ring Noord vraagt goede inpassing

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leiderdorp 08-03-2018 21:52

In 2016 heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor LAB071, het verbeteren van de ringstructuur in de Leidse regio. Dit vraagt aanpassingen op het tracé van de Willem de Zwijgerlaan en de Oude Spoorbaan. Ook is toen besloten dat de maximumsnelheid op dit deel 80 km per uur wordt. Wel is toen door de gemeenteraad in een motie uitgesproken dat op dit deel trajectcontrole moet worden uitgevoerd en dat maatregelen moeten worden genomen om de overlast voor omwonenden te beperken.

In 2018 zal de Leiderdorpse raad nieuwe besluiten moeten nemen over de invulling voor de Leidse Ring Noord. De besluitvorming is opgedeeld in twee delen, het deel van de Driegatenbrug en langs de Buitenhof tot de Dwarswatering, en het deel vanaf de Dwarswatering tot de N446.

ChristenUnie-SGP zal de komende tijd de volgende insteek kiezen:

Het is goed dat geïnvesteerd wordt in een route buitenom Leiderdorp en in de bereikbaarheid van de regio. In principe staan we dus positief t.o.v. de Leidse Ring Noord.

Geen definitieve besluitvorming zonder duidelijkheid over de handhaving van de maximumsnelheid en over de milieu-effecten voor de omwonenden door middel van een Millieu Effect Rapportage (MER).

Voor de wijk Driegatenbrug en de bewoners van de wijk Buitenhof die langs het eerste deel van het trace wonen, gaat de komende tijd al veel veranderen, bijvoorbeeld door de sloop van de ROC-locatie en een grote toren die daar in de plaats komt. Zij merken dat de verkeersintensiteit nu al toeneemt. Dat betekent dat bij de uitvoering van de werkzaamheden met voorrang dit deel moet worden opgepakt met stil asfalt, verplaatsing van de weg verder van de woningen van Driegatenbrug direct aan de weg en een goede geluidswal.

In de meedenkgroep met omwonenden voor het tweede deel vanaf de Dwarswatering ligt nu een voorstel op tafel om bij de Koeienrotonde een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten in te richten. In oorspronkelijke tekeningen werd uitgegaan van een verdiepte ligging. De besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. ChristenUnie-SGP maakt zich hard voor het volgende:

Een ongelijkvloerse kruising zorgt voor een betere doorstroming en een mooiere inpassing en is daarom nodig. Bovendien is het op die manier makkelijker voor fietsers om over te steken naar de Boterhuispolder.

Zonder ongelijkvloerse kruising vallen de argumenten om 80 km per uur op dit tracee te rijden voor een groot deel weg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.