Nieuws van politieke partijen in Waalwijk inzichtelijk

8 documenten

Het mobiele alternatief

Lokaal Belang Lokaal Belang Waalwijk 28-10-2023 09:27

Want één ding is zeker; autogebruik wordt steeds minder vanzelfsprekend. Zeker als het gaat om het hebben van meerdere auto’s. Een aantal redenen hiervoor zal vast herkenbaar zijn:

Drukte op de weg

Ondanks dat veel mensen thuis kunnen werken staan we in 2023 alweer vaker in de file dan voor Corona in 2019. Ook zien we een toename van verkeer in de stedelijke gebieden waar steeds meer woningen gebouwd worden. Door een toename van het aantal inwoners in een wijk of stad kan het voorzieningenniveau (winkels, scholen, recreatiecentra, restaurants, etc.), beter op peil gehouden worden. Dat is een voordeel. Nadelen die we ook in Waalwijk zien, zijn een drukker wordend verkeer met onder andere als gevolg een tekort aan parkeerruimte in de directe nabijheid van woningen.

Klimaat en Milieu

Ook ontkomen we niet aan de verduurzaming van onze leefomgeving waardoor autobezit en autogebruik steeds minder de norm wordt. Uiteraard zijn we niet vergelijkbaar met steden als Amsterdam waar veel inwoners bewust al niet meer kiezen voor het hebben van een auto of waar bezoekers liever kiezen voor Openbaar Vervoer in plaats van het moeizaam vinden van een duur parkeerplekje in de binnenstad. Maar in beperkte mate zien we dit ook al gebeuren in middelgrote steden zoals Waalwijk. Schaarse grond en hogere kosten.

Beter OV in de kernen

Groenlinksaf Groenlinksaf GroenLinks Waalwijk 10-03-2023 10:07

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 9 maart 2023 stelde de Waalwijkse gemeenteraad het mobiliteitsplan vast. Een uitgebreid document waarin veel van de doelen van de coalitie zijn opgenomen. Maar GroenLinksaf is van mening dat er op het gebied van Openbaar Vervoer meer moet gebeuren in onze gemeente.

In Sprang-Capelle en Waspik woont ongeveer een derde van de inwoners van de gemeente Waalwijk. Toch zijn deze kernen doordeweeks na 19.00 uur niet met de bus bereikbaar. In het weekend is het überhaupt niet mogelijk om met de bus in Waspik of Sprang-Capelle te komen. Of om vanuit de kernen naar Waalwijk en verder te reizen. De GroenLinksaf fractie heeft daarom de vraag aan het college gesteld, hoe dat in 2023 nog mogelijk is.

Er wordt naar diverse oplossingen gekeken, zoals e-scooters en OV-fietsen. Hoewel GroenLinksaf een groot voorstander is van deelmobiliteit, lost dit het probleem niet voldoende op. Minder valide inwoners kunnen hier vaak geen gebruik van maken en de afstand tot Waalwijk is ook een obstakel. 10 kilometer is best ver als je in je eentje in het donker over het Halvezolenpad moet rijden.

Nu kan de gemeente Waalwijk hierin niet alles zelfstandig kan beslissen. Openbaar Vervoer wordt immers door de provincie aanbesteed. Op basis van de antwoorden heeft de fractie heeft er vertrouwen in dat het college (naast lobbyen bij de provincie) meerdere mogelijkheden onderzoekt om de bereikbaarheid te verbeteren. Mocht het college niet tijdig oplossingen kunnen vinden, dan is GroenLinksaf van plan om hier actie op te ondernemen.

Bijdrage Samen Waalwijk mobiliteitsplan

Samen Waalwijk Samen Waalwijk DENK Waalwijk 09-03-2023 20:00

Waalwijk, 9 maart 2023

Voorzitter,

In 2021 heeft Samen Waalwijk tegen de Mobiliteitsvisie gestemd. Niet omdat we tegen uitgangspunten zijn, zoals, veilig, duurzaam en gezond. Omdat we deze uitgangspunten onvoldoende uitgewerkt zagen in de visie.

We komen bij dit plan terug op veilig, duurzaam het gezond. Daarbij gaan we in op drie punten.

Veilig duurzaam en gezond voor alle inwoners

De hoge verwachtingen ten aanzien van deelmobiliteit

De kwetsbare structuur van de dijk tussen Waalwijk en Waspik

Om met het eerste te beginnen. Veel inwoners hebben aantoonbare overlast van het toenemende verkeer. Daarbij gaat het niet alleen om geluid, maar ook om fijnstof. Denk aan de overlast van de A59 voor inwoners uit Waspik en Baardwijk. Maar ook op andere plekken in Waalwijk. Een paar weken geleden was een aantal wethouders en raadsleden nog bij een bewoner aan de Robert Stolzsingel.

Samen Waalwijk gelooft niet dat we alle overlast kunnen oplossen. Zeker niet op korte termijn. Maar we vinden wel dat gezondheid, duurzaamheid en veiligheid voor de omgeving onderdeel moet uitmaken van het mobiliteitsplan. Het college mag hier meer lef tonen. Ook naar partijen als de provincie en het rijk. We waren daarom verbaasd over de raadsinformatiebrief van vorige week. Waarin werd aangegeven dat de gemeente zich volledig schikt naar Rijkswaterstaat waar het gaat over het geluidsscherm bij Baardwijk. Natuurlijk ligt daar ook de eerste verantwoordelijkheid, dat vindt Samen Waalwijk ook. Maar als Waalwijk de banenmotor wil zijn, volop inzet op logistiek en ook nog eens wil groeien, mag Waalwijk ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Het gaat om de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Daarom bijgaande motie.

Als tweede punt deelmobiliteit. Daar wordt ook in dit plan op ingezet. Maar niet alleen in het mobiliteitsplan: ook bij inbreidingen wordt deelmobiliteit als oplossing gezien om het minimale aan voorzieningen te realiseren. Terwijl in het afgelopen half jaar de pilots voor smart mobility zijn beëindigd. Dat is niet erg: daar zijn het pilots voor. Samen Waalwijk vindt wel dat er een gedegen evaluatie plaats moet vinden. Om ervan te leren, maar ook om reële verwachtingen te scheppen naar de toekomst. De kwartaalrapportages die we vorige week ontvingen, zijn voor ons onvoldoende. Ze zijn van de bedrijven zelf en bevatten alleen kwantitatieve data. Het geeft een beperkte indicatie van gebruik, vervoersbewegingen en doelgroep. Wij willen graag een kwalitatieve evaluatie van de bijdrage van deelmobiliteit in de totale keten. Waar liggen kansen en beperkingen. Voordat beslissingen met een grote impact worden genomen. Daarom ook hierover een motie.

Tot slot vragen we aandacht voor de kwetsbare dijkstructuur van de Winterdijk tussen Waalwijk en Waspik. De sluiproute bij files op de A59. Die nemen alleen maar toe, zeker als straks de A27 op de schop gaat. De verkeersdruk en het zware verkeer heeft niet alleen gevolgen voor de asfalt laag. Maar ook voor de kwetsbare veendijk er onder. Dat wordt versterkt door de langere droogteperioden en de hetere zomers. De veenlaag klinkt in, wat de veiligheid niet ten goede komt. Daarom vragen we het college om opnieuw na te denken over adequate maatregelen om de Winterdijk Vaartje eindelijk onaantrekkelijk te maken voor sluipverkeer en het zware verkeer.

Tot zover.

Samen Waalwijk wil vaart met geluidscherm A59

Samen Waalwijk Samen Waalwijk Waalwijk 09-11-2022 20:36

In Baardwijk wordt al jarenlang onaanvaardbare geluidsoverlast ondervonden van de A59. Eerder vroegen Lijst IJpelaar en de Christen Unie ook al aandacht voor de gezondheid en leefbaarheid.

Inmiddels zijn onderzoeken uitgevoerd. De gemeente is in overleg met Rijkswaterstaat om een oplossing te vinden. Rijkswaterstaat is bereid om een gedeeltelijk geluidscherm te financieren. Voor Samen Waalwijk is dit onvoldoende. Wij willen over de volledige lengte tussen de Laageindse Stoep en het Vooreinde een scherm. Liefst een groen scherm, zodat stikstof en fijnstof door de beplanting wordt opgenomen.

We dienen daarom bij de begrotingsbehandeling een motie in. Daarin roepen we het college op om in overleg met Rijkswaterstaat een totaaloplossing te bieden. Desnoods met cofinanciering door de gemeente.

In een later stadium kan het gebied tussen de Winterdijk en de A59 ingericht worden als een groene long. Een stadspark met ruimte voor ontmoeting, beweging en spelen. Uiteraard in goed overleg met onze inwoners.

Samen Waalwijk wil graag in gesprek met bewoners over hun ideeën over de inrichting. Vragen of suggesties? Mail naar: info@samenwaalwijk.nl  Wij maken daar samen een punt van.

Waalwijk voor 100 op de A59

GroenLinksaf GroenLinksaf CDA Waalwijk 09-11-2019 19:24

Actieve inzet door de gemeente Waalwijk om de snelheid op de A59 naar 100 kilometer per uur te brengen. Dat is de kern van het voorstel dat we samen met het CDA deden. Verlaging van de maximum snelheid is goed voor de doorstroming, luchtkwaliteit, natuur en leefbaarheid in Waalwijk en Waspik.

Vorig jaar stelden wij voor om de geluidniveaus te meten in Waalwijk Oost in plaats van uit te gaan van de modelberekeningen. Aanleiding is de ervaren geluidsoverlast. Daaruit bleek dat de geluidsniveaus de normen overschrijden. Ook kwam Waalwijk afgelopen jaar in het nieuws omdat het met de luchtkwaliteit niet goed gesteld is. Verlaging van de snelheid heeft een direct effect op de luchtkwaliteit. Verder zetten wij als Waalwijk in op ontwikkeling van het het natuurgebied Westelijke Langstraat. Het mooie gebied ligt pal naast de A59 en is vervuild door stikstof. Het is niet logisch om daar vervolgens maximale uitstoot te genereren.

Al met al is het zaak om nuchter te kijken naar de snelheid op de A59. Het grootste gedeelte van de gemeenteraad schaarde zich achter het voorstel. Het college zal ik zich nu actief hard maken om de snelheid omlaag te krijgen. De uiteindelijke beslissing wordt door de Rijksoverheid genomen.

A59 maximum snelheid

Het was op 6 juni weer een ...

ChristenUnie ChristenUnie Waalwijk 08-06-2019 07:50

Het was op 6 juni weer een teleurstellende raadsvergadering. Drie wijzigingsvoorstellen (= amendementen) hebben we ingediend die met ruime meerderheid zijn weggestemd. De eerste ging over verkeersveiligheid bij voetbalvereniging SSC: men vond meer parkeerplaatsen belangrijker. Bij de tweede was de inzet om bijna € 1 miljoen vrij te spelen voor een herinrichting voor de buurt De Amstel; zonder argumenten te noemen is ook die niet aangenomen. De derde had betrekking op het Openbare Verlichtingsplan. Op zich is dat een ambitieus plan, maar het extra geld hiervoor moet nog worden geregeld. Bovendien moet de gemeenteraad nog de eigen visie op duurzaamheid (energiebesparing) vaststellen. Dat is het lot van een kleine fractie: hard werken en weinig tot niets binnen halen. Maar we gaan door voor het belang van Waalwijk.

Doorsteek Winterdijk naar Grotestraat-West nog steeds niet geregeld.

SGP SGP Waalwijk 27-02-2019 00:00

Doorsteek Winterdijk naar Grotestraat-West nog steeds niet geregeld. Reeds diverse malen heeft het College van B&W het advies gekregen om via een mediationtraject tot een oplossing te komen met de eigenaar van de grond van de doorsteek tussen Grotestraat-West en de Winterdijk. Deze kwestie sleept al een aantal jaren en verschillende keren heeft de SGP indringend aandacht gevraagd voor deze zaak. Naar aanleiding van de meest recente uitspraak hebben wij ditmaal schriftelijke vragen art. 47 gesteld. Bijna iedereen die de auto parkeert op het parkeerterrein aan de Taxandriaweg en zich verheugt in de lage parkeertarieven van Waalwijk, maakt gebruik van de doorgang. Zonder zich hierbij te realiseren, dat in feite daarmee privéterrein betreden wordt. Hoog tijd dat dit wordt opgelost.

Bekijk hieronder de schriftelijke vragen:

Viaduct bij Hertog Janstraat zorgt te vaak voor problemen

SGP SGP Waalwijk 28-12-2017 00:00

Viaduct bij Hertog Janstraat zorgt te vaak voor problemen

Recent was er weer sprake van diverse vastrijdingen van vrachtwagens in het 3.60 m hoge viaduct onder de A59 in de Hertog Janstraat in Waalwijk. Als regelmatige passant zien wij voldoende waarschuwingen en andere signaleringen, en toch gaat het veel te vaak mis. Wij zijn benieuwd naar de oorzaken hiervan en de mening van het college van B&W ten aanzien van deze problematiek. Om die reden heeft de SGP een aantal schriftelijke vragen hierover gesteld. 

Bekijk hieronder de schriftlijke vragen:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.