Nieuws van politieke partijen in Zeeland over SGP inzichtelijk

7 documenten

Voorkeursvariant Zanddijk Yerseke

SGP SGP Zeeland 16-12-2019 00:00

De Provincie heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om de Zanddijk – Molendijk richting Yerseke veiliger te maken. Echter om voor de toekomst dit tracé echt veiliger te maken en Yerseke nog beter bereikbaar te maken is een nieuwe weg nodig.

Noodzaak aanpakDat er iets aan de N673 moet gebeuren staat buiten kijf. Vanaf 2008 tot nu zijn er vijftig ongelukken gebeurd. De route over de Zanddijk wordt door veel verschillende verkeersdeelnemers gebruikt. Door eigen inwoners op de fiets of met de auto, door vrachtwagens van allerlei bedrijven, door de vele toeristen, etc. De verschillende groepen verkeersdeelnemers (van vrachtwagens tot fietsers en voetgangers) kruisen elkaar op gevaarlijke plekken. De weg is bovendien niet ingericht op deze verkeersdrukte en kan ook al het zware vrachtverkeer niet goed verwerken.

Onderzoek alternatievenIn de afgelopen periode is door de Provincie Zeeland, gemeenten Reimerswaal en Kapelle, waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat en belanghebbenden onderzoek gedaan naar oplossingen voor de verkeersproblemen van de Zanddijk. In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven uitgewerkt, namelijk Roze-Zwart, Bruin, Groen en Rood. Tevens is per alternatief aangegeven wat de effecten zijn voor de bereikbaarheid, doorlooptijd, kosten, etc. 

Voorkeursvariant De varianten Groen en Rood kunnen alleen gerealiseerd worden met een bijdrage van het Rijk. Het Rijk dient dan de kosten voor de aansluiting op de A58 te betalen. Helaas heeft het Rijk aangegeven de benodigde 17 miljoen euro niet te willen investeren. Ook de variant waarbij de dijk verbreed moet worden (variant Roze-Zwart) heeft niet de voorkeur. Feitelijk blijft dus alleen variant Bruin over. Vrijdag 6 december hebben Gedeputeerde Staten het alternatief Bruin als voorkeursvariant gepresenteerd. Volgens de berekeningen is variant Groen duurder dan Bruin. Daarom kunnen meekoppelkansen voor het poldertracé variant Groen (waarbij de regio en de gemeente meer financieel bijdragen) dit tracé wellicht toch realistischer maken.

Variant BruinHet voorkeursalternatief houdt in dat de huidige Zanddijk vanaf rotonde Nishoek tot over de spoorkruising wordt aangepakt. Ook de rotonde bij Nishoek zelf zal worden aangepakt. Vanaf de spoorkruising wordt een nieuwe weg aangelegd die afbuigt naar bedrijventerrein Olzendepolder. Ter hoogte van de Olzendedijk, waar de nieuwe weg kruist, wordt een nieuwe rotonde aangelegd. De huidige spoorwegovergang wordt vervangen door een viaduct. Voor langzaam verkeer (fietsers, landbouwverkeer) blijft de huidige Zanddijk-Molendijk als parallelweg beschikbaar. Het overige (vracht)verkeer rijdt straks over het nieuwe tracé. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Ik denk dat de weg zo veiliger wordt voor alle gebruikers. Ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers als bijvoorbeeld fietsers. Door het aanleggen van deze nieuwe weg is Yerseke straks optimaal bereikbaar.’’

InloopavondOver het besluit van Gedeputeerde Staten vindt op D.V. dinsdag 17 december 2019 een inloopbijeenkomst plaats. Vertegenwoordigers van de Provincie Zeeland, gemeente Reimerswaal en waterschap Scheldestromen zijn dan aanwezig om het besluit toe te lichten en om met u in gesprek te gaan. Inloop is mogelijk tussen 19.00 en 21.00 uur in Partycentrum de Lepel, Lepelstraat 7A in Yerseke. Iedereen is welkom!

InspraakDaarnaast is het mogelijk om van 9 december 2019 tot en met 20 januari 2020 te reageren op het besluit van Gedeputeerde Staten over het voorgenomen voorkeursalternatief Bruin. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Als iedereen meedenkt en inbreng levert, verwacht ik dat we aan de hand daarvan het plan nog kunnen optimaliseren. Ik wil de precieze invulling van het plan graag met de bewoners bespreken.’’ Het besluit kunt u online inzien en ligt ter inzage in het Provinciehuis in Middelburg en het gemeentehuis van Reimerswaal in Kruiningen. Reageren is mogelijk via: https://www.formdesk.com/provinciezeeland/inspraak_zanddijk

PlanningMet de inbreng vanuit de inspraakperiode en de inloopavond nemen Gedeputeerde Staten in februari 2020 een besluit over het voorstel dat gepresenteerd zal worden aan Provinciale Staten. Statenlid Van den Berge: ‘’De SGP-fractie benut de komende tijd om te luisteren naar de reacties uit de regio en zal in het voorjaar alle belangen wegen om zo tot een verantwoorde keuze voor een tracé te kunnen komen.’’ In april 2020 nemen Provinciale Staten een definitief besluit over de aanpak. 

Meer informatie is te vinden op de website van de Provincie Zeeland, Omroep Zeeland en PZC:

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/aanpak-voor-verkeersproblemen-zanddijk-yerseke https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116848/De-kogel-is-door-de-kerk-Zanddijk-bij-Yerseke-wordt-deels-verlegd https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/yerseke-krijgt-de-weg-van-de-meeste-weerstand~a80f629b/

 

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d

Werkbezoek Calvijn College

SGP SGP Zeeland 06-12-2018 00:00

Op 29 november 2018 bezocht de SGP-fractie het Calvijn College in Goes. We gingen in gesprek met leerlingen en decanen (van zowel Calvijn College als Hoornbeeck College) om informatie op te halen over de praktijk van openbaar vervoer, studeren in Zeeland en de aantrekkelijkheid van Zeeland.

Om te beginnen delen de leerlingen en decanen hun ervaringen met het openbaar vervoer in Zeeland. Doordat Zeeland een uitgestrekte provincie is, zijn reistijden vaak lang. Buiten de gangbare schooltijden rijden er weinig tot geen bussen. SGP Zeeland wil voorkomen dat bussen leeg rondrijden. De inzet van regiotaxi’s, kleinere bussen en flexibeler OV (zoals bussen op afroep laten rijden) zijn mogelijke oplossingen hiervoor. Momenteel loopt een pilot waarbij alleen de afgenomen OV-kilometers worden betaald. Gedeputeerde Harry van der Maas: “dit geeft de prikkel om met goed weer de fiets te pakken, en maakt de OV kosten voor ouders lager.”Studeren in en buiten ZeelandGedeputeerde Harry van der Maas licht de plannen toe om met de bèta campus opleidingen op hbo en wo-niveau aan te bieden in sectoren die kenmerkend zijn voor Zeeland: water, energie en food. De aanwezige leerlingen zijn nog niet bekend met deze plannen en adviseren om hier meer bekendheid aan te geven. De jongeren kijken bij studiekeuze vooral naar de kwaliteit van opleidingen. SGP Zeeland vindt het belangrijk om kwalitatief goede opleidingen in de provincie aan te bieden, om zo jonge talenten vast te houden.Trots op ZeelandOnder jongeren leeft het beeld dat in Zeeland minder te beleven is dan in de randstad. Ze willen verder kijken dan hun eigen provincie. Zeeuwen zouden meer trots moeten uitstralen, om niet het beeld te bevestigen dat Zeeland ver weg, achtergesteld gebied is. Één van de leerlingen oppert om kinderen al tijdens de basisschoolperiode de geschiedenis van Zeeland mee te geven, om Zeeuwse trots zo aan hen door te geven. De SGP wil dat Zeeland zich blijft onderscheiden door rust en ruimte, en tegelijkertijd inspeelt op nieuwe ontwikkelingen en daar ook banen in garandeert. Naast alle onmisbare mbo’ers in de provincie, heeft Zeeland hbo’ers en wo’ers nodig!

Werkbezoek Calvijn College

SGP SGP Zeeland 06-12-2018 00:00

Op 29 november 2018 bezocht de SGP-fractie het Calvijn College in Goes. We gingen in gesprek met leerlingen en decanen (van zowel Calvijn College als Hoornbeeck College) om informatie op te halen over de praktijk van openbaar vervoer, studeren in Zeeland en de aantrekkelijkheid van Zeeland.

Om te beginnen delen de leerlingen en decanen hun ervaringen met het openbaar vervoer in Zeeland. Doordat Zeeland een uitgestrekte provincie is, zijn reistijden vaak lang. Buiten de gangbare schooltijden rijden er weinig tot geen bussen. SGP Zeeland wil voorkomen dat bussen leeg rondrijden. De inzet van regiotaxi’s, kleinere bussen en flexibeler OV (zoals bussen op afroep laten rijden) zijn mogelijke oplossingen hiervoor. Momenteel loopt een pilot waarbij alleen de afgenomen OV-kilometers worden betaald. Gedeputeerde Harry van der Maas: “dit geeft de prikkel om met goed weer de fiets te pakken, en maakt de OV kosten voor ouders lager.”Studeren in en buiten ZeelandGedeputeerde Harry van der Maas licht de plannen toe om met de bèta campus opleidingen op hbo en wo-niveau aan te bieden in sectoren die kenmerkend zijn voor Zeeland: water, energie en food. De aanwezige leerlingen zijn nog niet bekend met deze plannen en adviseren om hier meer bekendheid aan te geven. De jongeren kijken bij studiekeuze vooral naar de kwaliteit van opleidingen. SGP Zeeland vindt het belangrijk om kwalitatief goede opleidingen in de provincie aan te bieden, om zo jonge talenten vast te houden.Trots op ZeelandOnder jongeren leeft het beeld dat in Zeeland minder te beleven is dan in de randstad. Ze willen verder kijken dan hun eigen provincie. Zeeuwen zouden meer trots moeten uitstralen, om niet het beeld te bevestigen dat Zeeland ver weg, achtergesteld gebied is. Één van de leerlingen oppert om kinderen al tijdens de basisschoolperiode de geschiedenis van Zeeland mee te geven, om Zeeuwse trots zo aan hen door te geven. De SGP wil dat Zeeland zich blijft onderscheiden door rust en ruimte, en tegelijkertijd inspeelt op nieuwe ontwikkelingen en daar ook banen in garandeert. Naast alle onmisbare mbo’ers in de provincie, heeft Zeeland hbo’ers en wo’ers nodig!

Werkbezoek Veilig Verkeer Nederland

SGP SGP Zeeland 22-07-2018 00:00

Veilig Verkeer Nederland is een organisatie die enerzijds veilig verkeersgedrag probeert te bevorderen door middel van educatie en voorlichting en anderzijds door mensen toe te rusten om zelf actief te werken aan veilig verkeer in de eigen omgeving. Op 22 augustus 2018 bracht de SGP-Statenfractie een bezoek aan de Zeeuwse afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN). 

Ongevallen in Zeeland zijn vaak het gevolg van stilte op de wegen en het gedrag dat dit veroorzaakt (afleiding). Meer dan 90% van de ongevallen heeft te maken met gedrag en zijn niet te wijten aan de infrastructuur. Dat betekent dus dat er door middel van gedragsbeïnvloeding veel ongevallen voorkomen kunnen worden. De provincie besteedt jaarlijks 750.000 euro aan verkeersveiligheid. 57.000 euro daarvan gaat naar VVN. 

Uniformiteit wegenbelijningEen probleem met betrekking tot de verkeersveiligheid dat niet aan gedrag is te wijten, is de belijning van wegen. Mensen weten vaak niet goed op welke type weg ze rijden, omdat de belijning onduidelijk is. VVN heeft aangegeven dat het belangrijk is dat mensen aan de belijning moeten kunnen zien welke snelheid daarbij hoort. Dat is in Zeeland vaak niet het geval. Hier ligt een taak voor de provincie om uniformiteit aan te brengen. Hetzelfde geldt voor veel verschillende voorrangssituaties (bijv. met fietsers op een rotonde). Dit kan per rotonde verschillend zijn. 

GedragIn Zeeland vallen de meeste ongevallen in de categorie 'frontale botsing' of 'eenzijdig ongeval'. De belangrijkste reden daarvoor is afleiding. Vanwege de stilte op de wegen zijn mensen vaak met andere dingen bezig, zoals met hun smartphone of autoradio. Een ander probleem is alcohol. Het geld dat VVN ontvangt van de provincie wordt gebruikt om projecten uit te voeren die erop zijn gericht om het gedrag van mensen op en rond provinciale wegen veiliger te maken.

Rol VVN ten opzichte van verkeersveiligheidHet Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een verband van 15 partners dat samenwerkt om de verkeersveiligheid in Zeeland te bevorderen. Deze organisatie was voorheen zo ingericht dat de samenwerkende partners een aantal keer per jaar bij elkaar kwamen. Dat systeem is op de schop gegooid, waardoor de verschillende organisaties (o.a. de VVN) elkaar nu veel minder zien en spreken. De VVN heeft uitgesproken dat zij het erg jammer vinden dat ze nu niet meer regelmatig met de regionale overheden en andere partners om tafel zitten. Door deze organisatieverandering is VVN meer een uitvoerend orgaan geworden en is het meedenken aan de visie op verkeersveiligheid sterk verschraald. 

Landbouwverkeer vs. 'kwetsbare' weggebruikersDe SGP heeft de conflictsituaties tussen landbouwverkeer enerzijds en fietsers en voetgangers anderzijds ter sprake gebracht. Conflictsituaties kunnen voor een deel vermeden worden door landbouwverkeer en fietsers/wandelaars met elkaar in gesprek te laten gaan om begrip te krijgen voor elkaars situatie. Hier zou een taak voor VVN en de ZLTO kunnen liggen. De SGP heeft VVN opgeroepen om dit onderwerp op te pakken en te kijken wat er aan gedaan kan worden. 

Wensen VVNDe SGP heeft gevraagd welke wensen VVN heeft met betrekking tot de verkeersveiligheid in Zeeland en wat de provincie daarin kan betekenen. VVN heeft meer aandacht gevraagd voor de structuur van fietspaden. De structuur is de laatste jaren vaak gelijk gebleven, terwijl ze veel drukker zijn geworden met allerlei verschillende type gebruikers met verschillende snelheden en formaten. Dat levert knelpunten op. Tevens zou VVN graag extra financiën willen om te kunnen handhaven waar dat nodig is en om de persooneelskosten te kunnen betalen. De 57.000 euro die men nu ontvangt is te weinig om alle doelen die VVN heeft, waar te kunnen maken. 

Staking OV: Stopwatch-terreur Connexxion brengt reizigers in gevaar

SP SP GroenLinks SGP Zeeland 29-06-2018 16:16

,,Die stopwatch-terreur dwingt de buschauffeurs als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt zowel de chauffeurs als de reizigers en andere weggebruikers in gevaar." Met die uitspraak zette SP-Statenlid Sjaak Rijkse vrijdagmiddag in de Zeeuwse Statenzaal zijn motie kracht bij, bedoeld om de stakende busschauffeurs te steunen.

Als concessieverlener is het provinciebestuur verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Zeeland. De SP-motie dringt er bij het provinciebestuur op aan direct met Connexxion in gesprek te gaan over vermindering van de werkdruk waaronder buschauffeurs gebukt gaan.

Helaas kreeg de motie alleen steun van GroenLinks. De overige partijen lieten de buschauffeurs in de kou staan, nadat SGP/gedeputeerde Harry van der Maas verklaarde dat de provincie zich niet moet bemoeien met het arbeidsconflict. De SP vindt dat er weldegelijk een rol is voor de provincie. 

Volgens het SP-Statenlid behoort de provincie er als concessieverlener op toe te zien dat sprake is van normale, algemeen aanvaarde werkomstandigheden, dat de veiligheid is gewaarborgd, zowel voor chauffeurs als passagiers en andere weggebruikers, en dat de reiszekerheid is gewaarborgd.

Een groot deel van de Zeeuwse buschauffeurs was vrijdag al drie dagen lang in staking vanwege de lange tijden achter het stuur, de werkdruk en de lage lonen. Eerder dit jaar werd er ook al gestaakt.

Sjaak Rijkse: ,,Door de landelijke overheid is jarenlang campagne gevoerd om na 2 uur achter het stuur zeker een kwartier pauze in te lassen. En nu verlangen de werkgevers van onze buschauffeurs dat zij soms meer dan 4 uur achtereen de bussen besturen."

,,Simpele maatregelen kunnen soms al verlichting brengen", zegt Rijkse. ,,Zo kunnen de passagiers nu maar op een handvol plaatsen hun OV chipkaart opladen, wat tot gevolg heeft dat nogal eens in de bus moet worden opgeladen. Dit is heel vertragend. Uitbreiding van het aantal laadpunten voor OV chipkaarten, vooral in de buurt van grote bushaltes zou een deel van de oplossing kunnen zijn."

,,Ook het plannen van de routes kan een versnelling van de rit geven door ze minder over rotondes en 30 km wegen te laten rijden. Bij rotondes kunnen er bij druk verkeer wachttijdenvan meerdere minuten ontstaan. 30 km wegen zijn zo ingericht dat ze niet geschikt zijn voor het zware verkeer, waar bussen onder vallen. Ook zijn ze zeer vertragend, ook door snelheid beperkende maatregelen als drempels en versmallingen, wat vooral bij de grotere bussentot tot vertraging leidt."

De boordcomputer registreert tegenwoordig alle haltetijden. ,,Die stopwatch-terreur zorgt ervoor dat de chauffeurs gedwongen worden als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt de bestuurders, de passagiers en de andere weggebruikers in gevaar."

,,Ook de gedachte dat elke vertraging leidt tot een kortere lunchpauze drukt zwaar op de chauffeurs. De service wordt hierdoor ook minder, want als mensen bij een halte aan komen rennen, rijdt de bus toch voor hun neus weg."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.