Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

38 documenten

Zo spoedig mogelijk hulp aan scouting Sint Jozef!

CDA CDA Sittard-Geleen 13-07-2021 18:41

De CDA-fractie heeft vanavond in de raadsvergadering voor een motie gestemd die het college oproept om zo spoedig mogelijk hulp te bieden aan scouting Sint Jozef in Sittard.De fractie vindt de motie, gelet op de antwoorden van het college,eigenlijk overbodig, maar de motie is erg sympathiek. In februari vorig jaar is het gebouw van scouting Sint Jozef door brandstichting verloren gegaan. Voor de scouting is renovatie en/of nieuwbouw een vrijwel onmogelijke opgave. Op korte termijn is uitsluitsel over de steun die de gemeente al dan niet aan de herbouw kan geven nodig, zodat de scouting weet waar het aan toe is.

Extra waarschuwing Scharsterrijnbrug

CDA CDA De Fryske Marren 20-01-2021 15:31

In december 2019 heeft de CDA-fractie aan het college gevraagd om er bij de Rijksoverheid op aan te dringen dat er extra signalering komt bij de brug over de Skarsterrien. Mooi dat dat nu wordt gerealiseerd.Natuurlijk blijven we ons sterk maken voor een aquaduct op die plek.

CDA Fietstocht langs actuele bouwlocaties groot en droog succes

CDA CDA Gooise Meren 31-08-2020 18:47

Wat hadden wij mazzel; een mooie en vooral droge fietstocht afgelopen zaterdag langs bouwlocaties als de BOR gronden, Bensdorp en Crailoo. We hadden goede stevige discussies met voor en tegenstanders (ook binnen het CDA) van woning bouw op deze locaties. Het leuke van de fietstocht is dat je zo goed kan zien hoe bijvoorbeeld de toegangswegen nu geregeld zijn en wat er dan moet veranderen om een goede doorstroming mogelijk te maken. Of bijvoorbeeld de parkeeroverlast die de buurt bewoners krijgen; dit is bij Bensdorp mooi opgelost met een ondergrondse garage. Gelukkig konden we ook afsluiten met een lekker ijsje van Ijssalon Irene en konden we voor de regenbuien weer naar huis.

Samen Duurzaam Verbinden: Verkeersveiligheid

CDA CDA Weststellingwerf 01-07-2020 12:00

Het heeft jaren geduurd maar eindelijk is het zover; de herinrichting van De Blesse kan een feit worden. Samen met inwoners van De Blesse wordt er gewerkt aan een veilige verkeerssituatie in De Blesse alsmede een verfraaiing voor het dorp. Evenals de aanpak van het autoluw maken van de Lycklamaweg in Wolvega moet dit voor onze inwoners leiden tot meer verkeersveiligheid. Uiteraard zijn we wel benieuwd naar het onderzoek van de aanpak van de spoorwegovergang.

Goed Maasnieuws voor Baarlo

CDA CDA Peel en Maas 25-06-2020 15:39

Goed Maasnieuws voor Baarlo Heel goed nieuws voor Baarlo: De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de status ‘rivierbed’ wordt opgeheven zodra de dijk in Baarlo is vernieuwd. Dat betekent dat huiseigenaren en bedrijven achter de dijk niet alleen beschermd worden tegen hoogwater, maar ook eindelijk weer ontwikkelruimte krijgen en niet meer zijn gebonden aan extra, lastige vergunningen. Daarmee komt er voor hen een einde aan een lange periode van onzekerheid. We zijn uiteraard erg tevreden over dit resultaat. En op de manier waarop dit tot stand is gekomen. Eerder bij de dijk in Kessel zagen we al wat je kunt bereiken als je de zorgen en expertise van inwoners serieus neemt en dit weet over te dragen naar degenen die daarin iets kunnen betekenen. Dat zijn er veel: de gezamenlijke Maasgemeenten, de provincie, het waterschap, Rijkswaterstaat en uiteindelijk de minister moesten alle overtuigd worden. Dat dit gelukt is, is een groot compliment waard aan ambtenaren en bestuurders die deze kwestie de afgelopen jaren consequent op de agenda hebben gehouden, in het belang van alle inwoners en ondernemers in het gebied. Een mooi staaltje van samen voor elkaar! Fractie CDA Peel en Maas

Hangjongeren en schending van eerbaarheid in het openbaar Steenhouwersgaarde

CDA CDA 's-Gravenhage 18-06-2020 11:16

Bewoners van de Steenhouwersgaarde en omgeving trokken aan de bel bij CDA-raadslid Ismet Bingöl. Er werd overlast door hangjongeren ondervonden en mensen vertonen vaker onzedelijk gedrag in het openbaar. Naar aanleiding van deze klachten roept de Haagse CDA-fractie het college op in te grijpen in deze wijk. “Het kan niet de bedoeling zijn dat bewoners zich onveilig en ongemakkelijk voelen, vanwege misdragingen van een kleine groep overlast bezorgers”, aldus Bingöl. Ook werd door het CDA aan de bel getrokken bij het college over de verkeersveiligheid. Het kruispunt Wolweversgaarde / Vrederustlaan is volgens de bewoners onveilig. Ze zien hier graag een zebrapad om de route, met name voor scholieren, veiliger te maken.​

Herinrichting Herenweg (invoering 30-km zone)

CDA CDA Teylingen 14-12-2019 13:21

Eerder dit jaar nam de Gemeenteraad het besluit tot herinrichting van de Herenweg in Warmond met het doel er een 30 km zone van te maken.Nu blijkt echter dat de Warmonderhekbrug om veiligheidsredenen op korte termijn zal moeten worden vervangen. Warmond zal hierdoor vanuit de zuidzijde zo’n vijf maanden moeten worden afgesloten. Om Warmond via de noordzijde bereikbaar te houden, kan het project herinrichting Herenweg, naar de mening van het College, pas worden uitgevoerd na de vervanging van de Warmonderhekbrug. Dus pas in 2021, een vertraging van een jaar. Met dat laatste heeft de CDA-fractie grote moeite.Natuurlijk moet Warmond tijdens de renovatie van de brug bereikbaar blijven. Maar even natuurlijk vinden wij het, in het belang van de verkeersveiligheid, dat de geplande 30-km zone zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Dat laatste is ook de wens van veel Warmonders zoals blijkt niet alleen uit brieven en gesprekken, maar ook uit een enquête van onze onvolprezen Teylinger journalist.Daarom hebben wij als CDA-fractie, via een motie, een compromis voorgesteld: wel de 30-km zone op korte termijn invoeren via het plaatsen van de borden en evt. smileys o.i.d. , maar de daarbij behorende wegwerkzaamheden pas laten beginnen nadat de vervanging van de Warmonderhekbrug is afgerond.De motie wordt behandeld in de raadsvergadering van 19 december.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

CDA is blij met de komst van de veiligheidsbus

CDA CDA Zuidplas 25-11-2019 13:14

Op 31 oktober stelde Benno de Ruiter, fractielid van CDA Zuidplas, schriftelijke vragen over de mogelijkheden van een veiligheidsbus. Deze bus zou de verbondenheid van inwoners en hulpdiensten vergoten doordat de bus flexibel ingezet kan worden in alle dorpen van Zuidplas. Dit gaat de zichtbaarheid vergroten. Ook kan deze bus worden ingezet op plaatsen waar tijdelijk meer toezicht nodig is, stelt de Ruiter.De Ruiter is erg enthousiast over de beantwoording van de schriftelijke vragen.‘Wat goed dat er, naar aanleiding van de schriftelijke vragen, een team van afdeling veiligheid directeen bezoek heeft gebracht aan de gemeente Midden-Delfland, waar een soort gelijke bus al operationeel is. Het college was onder de indruk van dit voertuig. Dit heeft geresulteerd in de aanschaf van een bus’. Het CDA is tevreden dat het al reeds gereserveerde bedrag nu wordt besteed aan daadwerkelijke uitgave ter verbetering van de veiligheid en zichtbaarheid in de dorpen. ‘Wij kijken erg uit naar de komst van de veiligheidsbus, welke al in december operationeel is. Ook zijn wij benieuwd hoe het college de invullingscriteria invult.’ Zie hier de beantwoording van de op 31 oktober 2019 gestelde vragen:

Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Schijndelseweg 170

CDA CDA Boxtel 20-11-2019 14:10

Bestemmingsplan Schijndelseweg 170 Eindelijk wordt er gehoor gegeven aan de wens van het CDA om meer woningen te bouwen voor senioren. Zo zijn deze 8 levensbestendige woningen een goede start.Het CDA maakt zich wel zorgen over de zienswijze van Rijkswaterstaat. Wat kan een eventuele uitbreiding van de A2 voor gevolgen hebben op de bouw van deze woningen. Kan een uitbreiding van de A2 de bouw ongedaan maken? Weet u verder in welk stadium zich de plannen van een uitbreiding van de A2 zich bevinden? Het CDA heeft voor dit voorstel gestemd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.