Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over VVD inzichtelijk

11 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

Haagse VVD in het nieuws: VVD/CDA: Aanpak kruising Laan van Leidschenveen

VVD VVD CDA 's-Gravenhage 10-02-2020 14:30

De Posthoorn Leidschenveen/Ypneburg, woensdag 22 januari 2020

Sinds dit jaar stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van lokale verkeersveiligheid. Wat de VVD en het CDA betreft een mooie gelegenheid om vaart te maken met het opknappen van onder andere de gevaarlijke kruising Laan van Leidschenveen met Cicerostrook in Leidschenveen. 
Det Regts (VVD) en Kavish Partiman (CDA) vragen het college dit kruispunt prioriteit te geven en te kijken hoe geld van het rijk hiervoor ingezet kan worden.

VVD/CDA: Aanpak Laan van Leidschenveen

CDA CDA VVD 's-Gravenhage 23-01-2020 11:41

Sinds dit jaar stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van lokale verkeersveiligheid.Wat de VVD en het CDA betreft een mooie gelegenheid om vaart te maken met het opknappen van onder andere de gevaarlijke kruising Laan van Leidschenveen met Cicerostrook in Leidschenveen. Det Regts (VVD) en Kavish Partiman (CDA) vragen het college dit kruispunt prioriteit te geven en te kijken hoe geld van het rijk hiervoor ingezet kan worden. @De Posthoorn Den Haag

Haagse VVD in de pers: Haagse VVD deelt zorgen bewoners over verkeersveiligheid Dr. Lelykade

VVD VVD 's-Gravenhage 04-09-2019 12:08

De Scheveningse Courant, 21 augustus 2019

Omwonenden van de Dr. Lelykade maken zich zorgen over de verkeersveiligheid daar, hoorde raadslid Det Regts van de Haagse VVD. Wanneer het stadsbestuur er wat aan gaat doen, wil ze weten. En of dan meteen de voorstellen worden uitgevoerd die bewoners aandroegen om de Dr. Lelykade wat groener te maken.

Na de oplevering van het bouwproject Coolhouse is er een brede weg ontstaan zonder verkeerssignaleringen die uitnodigt om (veel) te hard te rijden, leerde Regts. Dat levert volgens haar gevaarlijke situaties op, temeer ook daar er geen enkele fiets- of voetpadmarkering is. ‘Voortdurend steken voetgangers over die van en naar de parkeervakken lopen die niet in de gaten hebben dat ze over een rijweg lopen.’

Langs de hele Dr. Lelykade zijn zo’n tien in- en uitritten van ondergrondse parkeergarages, schetst Regts. Sommige erg groot, zoals die voor de Jumbo supermarkt en een Jumbo insteekgarage voor grote trailers. Geparkeerde auto’s langs de weg belemmeren het zicht op het verkeer bij het verlaten van de garages. De Dr. Lelykade bestaat uit twee rijbanen die beide tweerichtingsverkeer toestaan. Tussen de rijbanen liggen zo’n zes onduidelijk gemarkeerde doorsteken: deels een erfenis van de bouwwerkzaamheden.

De eerste rijbaan loopt langs de appartementen, de tweede wat meer langs de waterkant. ‘Het totale gebrek aan welke wegmarkering dan ook schept

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

‘Coalitie weigert boter bij de visafslag te leveren’

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 13-11-2018 13:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1234729/487158/Visafslag

Eindelijk gaat de gebiedsontwikkeling ter versterking van het Scheveningse viscluster op het Noordelijk Havenhoofd van start. Essentieel onderdeel daarvan is de broodnodige renovatie van de visafslag. Deze had dit jaar al moeten starten, maar omdat de gemeente weigert financieel over de brug te komen, gaat de schop voorlopig nog niet de grond in, terwijl vertraging natuurlijk leidt tot steeds hogere renovatiekosten. Fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Ik ben ronduit teleurgesteld in het college en vooral in de verantwoordelijk wethouders Revis en De Mos. Waar is het kloppende hart voor de Scheveningse visafslag en visserij gebleven? Wel tientallen miljoenen extra uitgeven aan het toch al dure cultuurcomplex in het Haagse centrum en aan een hip, maar voorlopig nog leeg bedrijfsverzamelgebouw De Titaan op de Binckhorst, maar niet een paar miljoen aan de renovatie van de visafslag op Scheveningen? VVD en Groep de Mos hebben duidelijk andere prioriteiten dan de ChristenUnie/SGP.” Een motie van de ChristenUnie/SGP, ingediend bij de begrotingsbehandeling afgelopen donderdag, om als gemeente ‘boter bij de visafslag’ te leveren kreeg geen steun van de coalitie en haalde daardoor geen meerderheid.

‘Coalitie weigert boter bij de visafslag te leveren’

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP VVD ChristenUnie 's-Gravenhage 13-11-2018 13:34

Eindelijk gaat de gebiedsontwikkeling ter versterking van het Scheveningse viscluster op het Noordelijk Havenhoofd van start. Essentieel onderdeel daarvan is de broodnodige renovatie van de visafslag. Deze had dit jaar al moeten starten, maar omdat de gemeente weigert financieel over de brug te komen, gaat de schop voorlopig nog niet de grond in, terwijl vertraging natuurlijk leidt tot steeds hogere renovatiekosten. Fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Ik ben ronduit teleurgesteld in het college en vooral in de verantwoordelijk wethouders Revis en De Mos. Waar is het kloppende hart voor de Scheveningse visafslag en visserij gebleven? Wel tientallen miljoenen extra uitgeven aan het toch al dure cultuurcomplex in het Haagse centrum en aan een hip, maar voorlopig nog leeg bedrijfsverzamelgebouw De Titaan op de Binckhorst, maar niet een paar miljoen aan de renovatie van de visafslag op Scheveningen? VVD en Groep de Mos hebben duidelijk andere prioriteiten dan de ChristenUnie/SGP.” Een motie van de ChristenUnie/SGP, ingediend bij de begrotingsbehandeling afgelopen donderdag, om als gemeente ‘boter bij de visafslag’ te leveren kreeg geen steun van de coalitie en haalde daardoor geen meerderheid.

CDA en PvdD: Geen nieuwe school naast de A12

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 24-09-2018 08:21

Op 300m van de A12 bij Leidschenveen wil de Britse school een nieuwe middelbare school bouwen. Aangezien op deze plek de luchtkwaliteit erg slecht is wilden verschillende partijen, waaronder het CDA en de Partij voor de Dieren, deze bouw niet toestaan. Echter, collegepartijen Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks steunden dit besluit waardoor de bouw van de school mogelijk wordt. Na de bouw van de nieuwe Britse School zullen 550 extra middelbare scholieren les krijgen langs de A12. Dit terwijl de landelijke GGD adviseert om geen schoolgebouwen te bouwen binnen 300m van een snelweg. De reden dat de GGD tegen een dergelijke locatie adviseert, is vanwege de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden wat kan leiden tot astma, chronische bronchitis en hart- en vaatziekten. Blootstelling is met name schadelijk voor kwetsbare groepen, zoals kinderen. Het Haagse stadsbestuur kiest er toch voor om de bouw van de school toe te staan en neemt maatregelen om de luchtkwaliteit binnen de school goed te houden. Zo mogen ramen niet te veel open staan en moet de school alle kieren dichten en luchtfilters plaatsen. Kavish Partiman, gemeenteraadslid CDA Den Haag: “Dit voorkomt niet dat leerlingen tijdens het buitenspelen en fietsen jarenlang slechte lucht inademen. Er komen sportvelden naast de snelweg; op deze manier is sporten zelfs niet meer gezond.” Vanwege de gevaren voor de gezondheid heeft de Partij voor de Dieren samen met verschillende partijen, waaronder het CDA en de Haagse Stadspartij, moties ingediend om de bouw van de school nu niet toe te staan en in te zetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Leidschenveen. Deze moties haalden geen meerderheid aangezien coalitiepartijen zoals GroenLinks en D66 ze niet steunden. Robert Barker, gemeenteraadslid Partij voor de Dieren: “Het is onverantwoord dat de coalitie instemt met de bouw van een nieuw schoolgebouw naast de snelweg. Het belang van kinderen die snakken naar schone lucht zou voorop moeten staan.”

ChristenUnie/SGP en VVD: maak haast met verkeersveilige Westduinweg

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 26-02-2018 15:29

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1195644/487158/WestduinwegDe afgelopen collegeperiode hebben de ChristenUnie/SGP en de Haagse VVD meerdere malen aandacht gevraagd en oplossingen aangedragen voor een verkeersveiliger Westduinweg die beter doorstroomt. Er zijn in reactie daarop enkele noodmaatregelen doorgevoerd, zoals betere belijning en markering van voetgangersoversteekplaatsen, maar er zijn meer en grootschaliger maatregelen nodig. Zo is er nog niets gedaan met de suggesties van deze partijen voor het verbeteren van de verkeerssituatie bij de Van Bergenstraat en de Koppelstokstraat. Volgens de raadsleden Grinwis (ChristenUnie/SGP) en De Graaf (Haagse VVD) is de situatie urgent met bijvoorbeeld afgelopen week opnieuw een ongeluk op de kruising van de Westduinweg met de Statenlaan. Daarom stelden zij opnieuw schriftelijke vragen aan het stadsbestuur met de oproep om snel met de toegezegde integrale verkeersstudie Westduinweg te komen en zo spoedig mogelijk goede maatregelen te treffen.

Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Het college heeft al meer dan een jaar geleden een integrale verkeersstudie Westduinweg toegezegd, waarbij niet alleen naar die vermaledijde tram wordt gekeken - die niet over de Westduinweg mag komen - maar ook naar het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming. Inmiddels staat wethouder De Bruijn bijna op het punt om de harp aan de wilgen te hangen, maar we hebben nog steeds de resultaten van het onderzoek niet binnen, laat staan dat duidelijk is wat er nu concreet gaat gebeuren op en rond deze belangrijke verkeersader tussen de Geuzenwijk en het Havenkwartier." Zijn collega Frans de Graaf (VVD) vult aan: "Het is de hoogste tijd om tempo te maken. Nu de Hellingbaan Dr. Lelykade-Westduinweg door onze gezamenlijke inspanningen met tweerichtingsverkeer is teruggekomen, is het van belang de doorstroming van het verkeer in het Havenkwartier te verbeteren. Vorig jaar hebben we daar verschillende voorstellen voor gedaan. Het is nu zaak deze in goed overleg met Scheveningse bewoners en ondernemers snel uit te voeren.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.