Nieuws van politieke partijen in Doetinchem over D66 inzichtelijk

7 documenten

Weekbericht wethouder – week 45

D66 D66 Doetinchem 09-11-2019 18:00

Gelijke kansen voor iedereen

Vandaag was Congres 110 van D66 in Breda. Breda, de thuisstad van Hans van Mierlo. Wouter Koolmees stond in zijn toespraak stil bij de tweedeling in onze samenleving. Het SCP spreekt van een verschuiving van have nots naar cannots. Effect daarvan is dat groepen die op achterstand staan er steeds verder op achteruitgaan, terwijl de mensen die het mee zit vooruit schieten. De ongelijkheid neemt toe.

Wouter Koolmees noemde een voorbeeld. Het sprak mij aan. Hij had het over een werkende arme. Een man van 62 jaar. Hij had cursussen gedaan en had na een jarenlange uitkering betaald werk gevonden. Per maand ging hij er 200 euro op vooruit. Aan het einde van het jaar raakte hij echter teleurgesteld, omdat bleek dat hij de ten onrechte ontvangen huurtoeslag moest terugbetalen.

Werken moet lonen. Voor de arbeidsmarkt geldt dat vast minder vast moet zijn en flexibel minder flexibel. De twee werelden van werk wil Koolmees dichterbij brengen. Speciale aandacht had hij voor arme kinderen. Kinderen moet hetzelfde talent moeten dezelfde kans hebben.

In de workshop ‘Deel de welvaart’ gaf Victor Everhardt aan dat hij als wethouder werkt aan vertrouwen bij mensen. Vanuit vertrouwen lukt het volgens Everhardt om mensen verder te brengen. Als het loslaten van een bijstandsuitkering onzekerheid met zich mee brengt, dan zijn mensen minder snel geneigd een stap te zetten. Daarom voert D66 op verschillende plekken in het land vertrouwensexperimenten uit. De eerste resultaten zijn positief: mensen die het vertrouwen krijgen, zijn eerder in staat een stap te zetten. Daarvoor is regelruimte nodig, ruimte voor de professional.

Het was fijn om Marthe Hesselmans te zien spreken. Zij heeft een essay geschreven over kansengelijkheid en stelt dat mensen helaas niet altijd een eerlijke kans krijgen. Het onderwijs selecteert te vroeg, mensen hebben wel werk maar geen zekerheid, er is een vangnet maar dan wel voor degenen die kunnen vliegen. Daarom pleit Hesselmans voor herkansingsgelijkheid. Wij kunnen mensen een nieuwe kans bieden, dat is een politieke keuze.

Het Congres werd afgesloten met de benoeming van Alexander Pechtold tot erelid. Daarna volgden enkele interessante toespraken.

Sigrid Kaag gaf de partij mee dat het belangrijk is te staan voor overtuiging en ambties die bij deze tijd horen. Politiek is kiezen volgens Kaag, het eigen verhaal brengen. Ze stond daarmee stil bij duurzaamheid en migratie. Vooruitgang en vrijheid zijn geen automatisch gegeven. In ons land zullen we ons blijvend moeten inzetten om onze idealen en waarden te bewaken. Moreel leiderschap is volgens Kaag nodig om het goede te bereiken.

Rob Jetten sloot het congres af. Hij stond in zijn inspirerende speech stil bij het thema vrijheid. Kansen gaan over vrijheid. Jetten vindt dat vrij zijn vooral betekent erbij horen. Dit biedt een waardig alternatief aan de politiek van haat. Daarom moet de politiek gelijke kansen gelijk stellen. Kansen gaan over vrijheid. “Wij willen vrij zijn. Nu en voor de toekomst.”

Ik vond het fijn om weer bij het Congres te zijn. In gesprekken met ontzettend veel partijgenoten heb ik kunnen spreken over de waarden van het politieke werk, waar ik dagelijks invulling aan mag geven. Het sterkt mij in mijn drijfveren om er actief aan te werken om mensen kansen te bieden. Juist als dat niet zo eenvoudig is, dan verdienen mensen een herkansing. Daar wil ik mij ook in de komende tijd actief voor inzetten. Herkansingsgelijkheid!

Woordvoering algemene beschouwing

D66 D66 Doetinchem 08-11-2019 10:35

Tijdens de raadsvergadering van 7 november 2019 heeft Pieter Herngreen namens de fractie de volgende woordvoering ingebracht:

 

Voorzitter,

Om er maar meteen mee te beginnen: D66 zal instemmen met de begroting voor 2020 en de bezuinigingsvoorstellen in de keuzerichtingen. Natuurlijk is het een wrang gegeven tegen de achtergrond van de gunstige economie en het overschot op de rijksbegroting. Het college doet voortvarend en met lef wat nodig is. Er ligt een afgewogen pakket bezuinigingsvoorstellen. Niettemin stellen we ook vast dat er nog veel werk ligt in de uitwerking het komend jaar. En ook bevatten de ramingen voor veel onderdelen van het sociaal domein nog tal van risico’s die al te veel optimisme temperen.

De septembercirculaire laat een wat gunstiger beeld zien op de inkomsten uit het gemeentefonds, maar het is te laat en niet verantwoord om dat nu nog mee te nemen. Onze begrotingssystematiek vraagt om een sluitende begroting in 2020 en een meerjarenperspectief dat in 2023 voldoende weerstandsvermogen bevat. Nu zal vanavond niemand con amore instemmen met de bezuinigingen: iedereen wil het beste voor Doetinchem en de politieke ambities waarmaken, of dat nu vanuit de coalitie is of vanuit de oppositie. Maar de raad moet haar verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de financiële betrouwbaarheid van de gemeente. Regeren in overvloed kan iedereen. De suggesties om de bezuinigingsvoorstellen te temperen met de septembercirculaire vinden wij dan ook geen verstandige zet. Eerst maar eens door de zure appel heen bijten en volgend jaar bij de voorjaarsnota zien op welke gebieden we mee- en tegenvallers hebben.

Voorzitter, de bezuinigingen hebben gevolgen voor het beleid en de uitvoering van de maatschappelijke opgaven en de coalitieagenda. Wat staat daar op het spel?

In onze visie raken de bezuinigingen ten minste drie belangrijke gebieden met evenzovele kernvragen: als eerste noem ik het sociaal domein, en de economie. Anders gezegd: het gaat om het behoud van het stedelijk klimaat – hoe goed is het leven in Doetinchem? en het verdienvermogen – blijft Dtc aantrekkelijk voor jongeren, is er een vitaal bedrijfsleven, ontwikkelen de winkelgebieden en bedrijvenlocaties zich qua omzet, gevarieerd aanbod, vestigingsklimaat?. Tenslotte staan wat ons betreft de ambities op het gebied van de duurzaamheid onder druk: komt de energietransitie tot stand, herstellen en bevorderen we de biodiversiteit, zijn we in staat om de stikstofproblematiek samen met alle anderen beheersbaar te maken?

In de 1e plaats de vraag of de sterke samenleving tot zijn recht komt.

We hebben in het sociaal domein te maken met een zorgplicht met open-einde- regelingen. De financiële ambities van de Taskforce zijn grotendeels gebaseerd op aannames. Dat kan ook niet anders. Maar we moeten oppassen dat we niet met die maatregelen in een kramp komen waardoor er geen ruimte is voor innovatie. Gelukkig heeft de Taskforce ook de opdracht om te bezien op welke punten in het voorliggende en algemeen toegankelijk veld kan worden geïnvesteerd om de ondersteuning van inwoners zo dichtbij en zo veel mogelijk in de sfeer van het gewone dagelijkse leven te geven. Dat moet dan wel binnen het budgettaire kader zoals dat in de begroting en keuzerichtingen is aangegeven. De presentatie in oktober door de taskforce laat zien dat er beweging zit in het zorggebruik. We zullen het heel scherp blijven volgen.

In de 2e plaats de vraag of het lukt om de werving van aantrekkelijke economische activiteiten op niveau te houden. Komt Dtc als centrumgemeente tot zijn recht?

Dtc moet zijn verdienvermogen behouden en waar mogelijk versterken. Dat betekent inzetten op revitalisering van de binnenstad, goed vestigingsbeleid met eventueel omzetting van bestemming van bedrijfsruimten naar woningen waar dat kan, adequaat parkeerbeleid, mobiliteit gericht op een autoluwe binnenstad met goede parkeervoorzieningen in de periferie. En bovendien ruim baan voor de fiets en goede stallingvoorzieningen. Op dit gebied hechten wij ook aan het belang van de aantrekkelijkheid van Dtc lokaal en in de wijdere omgeving op cultureel gebied. Daar maken Amphion, Gruitpoort, muziekschool en andere voorzieningen deel van uit.

In de 3e plaats lijkt het streven naar duurzaamheid op het spel te staan. Komen de ambities uit bijvoorbeeld de duurzaamheidsagenda tot hun recht?

De leefomgeving in en rond Dtc kenmerkt zich door landelijkheid, agrarische bedrijvigheid, logistiek en handel, en kansen voor toerisme. Die leefomgeving verandert en het is zaak om die verandering te sturen met het oog op behoud van klimaatdoelen, biodiversiteit en ruimtelijke aantrekkelijkheid. Leidend principe moet dus duurzaamheid en klimaatadaptatie zijn. D66 vindt dat duurzaamheid een leidend beginsel moet zijn bij elk beleidsinitiatief – waar dat zinvol en toepasselijk is natuurlijk. Zie Italië als meest recente voorbeeld waar men duurzaamheid onderdeel van het onderwijsprogramma wil maken. De korting op de inzet op duurzaamheid is dan ook heel jammer omdat nu alleen de verplichte taken aan de orde komen. Het college geeft aan dat er gevolgen zijn voor de gemeentelijke ambitie. We hopen het komende jaar op die ambitie terug te kunnen komen aan de hand van concrete beleidsinitiatieven, bijv. in de uitwerking van de duurzaamheidsagenda. In die zin zouden we graag een toezegging van het college hebben dat komend begrotingsjaar krachtig wordt ingezet op klimaat- en milieudoelen.

Voorzitter, met de begroting en de opgelegde taakstelling voor 2020 staan we voor een belangrijke uitdaging. Het verleden heeft laten zien dat ook in moeilijke omstandigheden de raad en het college in kritische samenspraak, elk vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, tot resultaat kunnen komen. Wij spreken ons vertrouwen uit dat we daar ook nu weer in slagen.

Dank u voorzitter

Weekbericht wethouder – week 39

D66 D66 Doetinchem 28-09-2019 16:37

Het regionaal Actieplan ‘Perspectief op Werk’ Achterhoek is met een positief advies naar staatssecretaris Tamara van Ark. Voor de zomer ondertekenden Koen Knufing (voorzitter VNO-NCW Achterhoek, mede namens MKB Nederland) en ik (wethouder centrumgemeente arbeidsmarktregio) de DOE-agenda. “Met deze agenda zetten we in op concrete activiteiten om een nog betere match tussen vraag en aanbod te realiseren.”

De DOE-agenda is in samenwerking met gemeenten, UWV, werkgever- en werknemersorganisaties en onderwijs opgesteld en past bij onze Achterhoekse aanpak, waarbij we de samenwerking tussen ondernemers, (onderwijs)organisaties en overheden benutten om te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt. Afgelopen week heb ik aan de thematafel ‘De Achterhoek werkt het fijnst’ de stand van zaken toegelicht.

Onze aanpak bestaat uit zes acties. De eerste actie betreft een breed oriëntatieprogramma voor werkzoekenden. De tweede tot en met de vijfde actie zijn elk afzonderlijk gericht op de voor onze regio kansrijke sectoren techniek, zorg, handel en schoonmaak. De zesde actie is de inrichting van een kennishub.

We zijn er blij mee dat de landelijke stuurgroep een positief advies heeft gegeven aan de staatssecretaris. Binnenkort hopen we op definitief positief bericht, zodat we de samenwerking een extra impuls kunnen geven en dat kunnen waarmaken waar wij samen voor staan: een inclusieve arbeidsmarkt, waarbij nog meer mensen een goede werkplek vinden.

Excuses geëist voor benadeelden Laborijn

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP VVD Doetinchem 28-06-2019 12:21

Teleurstellend, dat de coalitiepartijen CDA, VVD, D66, GroenLinks en SGP-CU gisteren geen debat wilde aangaan over Laborijn. Want "ze hadden zch niet voorbereid". Hoe kun je nou niet voorbereid zijn op een debat over de grootste crisis van de laatste jaren? Die zich NU afspeelt, NU actueel is en dus NU aandacht verdient in onze raad. De SP is wel het debat aangegaan.
 
We hebben daarbij de volgende eisen gesteld:
Maak excuses aan voor de manier waarop er in deze en voorgaande raadsperiode met mensen is omgegaan. Breng in kaart welke mensen er nadeel hebben ondervonden en repareer dit. Zorg dat de medewerkers goed ondersteunt worden en kijk goed welke medewerkers op de juiste plek zitten en welke niet. Laat consulenten naast de inwoners gaan staan en hen zo snel mogelijk helpen hun leven weer op de rit te krijgen met, indien nodig, eerst financiële ondersteuning en vervolgens ondersteuning bij het zoeken naar werk. Doe ook onderzoek naar hoe er omgegaan wordt met mensen in de sociale werkvoorziening en betrek wat ik daarover zojuist heb gezegd. Kom met een oordeel over de rol van het college, het AB en het DB en wat daarbij anders moet in de toekomst en vertel hoe het vertrouwen dat nu ontbreekt, indien mogelijk weer hersteld zou kunnen worden.
Voorafgaand aan deze eisen zei SP fractievoorzitter Hans Boerwinkel het volgende:
 
"Ik hoor mensen zeggen; hoe kon dit nou zo mis gaan? Hoe kon dit nou gebeuren? De SP stelt zich die vraag niet, omdat we al jaren zien dat het niet goed gaat. 
 
Enkele voorbeelden:
In het verkiezingsprogramma van de SP voor 2014 schreven we “De bejegening van mensen die een beroep moeten doen op bijstand laat nog steeds te wensen over. Mensen worden vanuit wantrouwen benaderd.”
Ook zeiden we: “Mensen die bij Wedeo werken zitten al twee weken niets te doen, terwijl mensen in de bijstand daar gedwongen moeten werken en omkomen in het werk”
In 2015 hebben we misstanden met bijstandsgerechtigden die via Pauropus gedwongen sloopwerk moesten doen en aan asbest bloot gesteld werden aan de kaak gesteld.
De SP heeft bij vrijwel iedere gelegenheid binnen en buiten deze raad gezegd dat de bejegening niet goed gaat en dat er vanuit vertrouwen in plaats van wantrouwen gehandeld moet worden.
Maar iedere keer dat we misstanden aan de orde brachten werd het gebagatelliseerd en als incident afgedaan. Dat is niet alleen deze periode zo geweest waarbij wethouder Huizinga verantwoordelijk was, maar ook tijdens de vorige periode waarbij wethouder Langeveld verantwoordelijk was.
Het bleek ook lang lastig om de verhalen van mensen in de openbaarheid te krijgen, omdat de angst te groot was dat het tot represailles zou leiden. Goed dat het de Rode Vrouwen vorige jaar wel gelukt is om het breed aan de grote klok te hangen.
De SP heeft waardering voor de voortvarendheid waarmee nu binnen Laborijn opgetreden wordt. Maar ook de rol van de wethouders en het dagelijks bestuur moet onder de loep genomen worden.
 
Zoals ik tijdens de vorige raadsvergadering in het vragenhalfuur al aan de orde heb gesteld is de cultuur binnen Laborijn m.b.t. de mensen met een Sociale Werkplaats indicatie ook niet goed. Ook daar is de bejegening niet goed. Enkele voorbeelden:
- Mensen voelen zich niet serieus genomen op de werkvloer binnen Laborijn.
- Er worden mensen onder druk gezet om gedetacheerd te worden bij bedrijven als Mainfreight.
- We krijgen regelmatig verhalen van mensen die langdurig in de ziektewet gehouden worden, terwijl ze wel fulltime werken."
 
De wethouder nam wel de moeite om deel te nemen aan het debat. Daarbij gaf hij aan pas excuses te kunnen maken als precies duidelijk is waarvoor en aan wie. De SP bleef aandringen op eerste excuses aan de Doetinchemse samenleving en alle benadeelden vanwege de enorme impact en commotie. Toen de wethouder dat bleef weigeren hebben we een motie van treurnis overwogen. Omdat deze niet op steun van anderen kon rekenen hebben we deze niet ingediend.
 
Op 18 juli is het volgende debat over Laborijn. De wethouder heeft gezegd dan met meer te komen. We verachten dan ook gerichte excuses van hem en van wethouder Langeveld. En natuurlijk antwoord op de andere eisen en vragen die we gesteld hebben.

Weekbericht wethouder – week 11

D66 D66 Doetinchem 16-03-2019 17:33

Vorige week was ik een paar dagen vrij (vandaar dat er geen weekbericht was) en deze week waren er veel verschillende activiteiten. Wat een afwisselende week! Ik beperk me tot een aantal punten, want het voert te ver om elke dag te beschrijven.

Overleg Gedeputeerde Staten

We kwamen met het zogenaamde RS4-netwerk bij elkaar in het provinciehuis. Het RS4-netwerk bestaat uit de provincie en de gemeenten Doetinchem, Harderwijk, Tiel en Zutphen. Met de colleges hebben we gesproken over de specifieke rol van deze centrumgemeenten en de afstemming met de provincie. Geconstateerd wordt dat de gemeenten vaak net te klein zijn om voldoende slagkracht te hebben, maar dat er op tal van terreinen wel veel verwacht wordt. We hebben ingebracht dat we kennisdeling van belang vinden over de onderwerpen van omgevingsvisie Gaaf Gelderland. Ook hebben we aandacht gevraagd voor de specifieke positie van onze gemeente in de Achterhoek t.a.v. zorg (ziekenhuis), onderwijs (behoud kwaliteit) en bereikbaarheid (verbinding Achterhoek met westen van Gelderland). Na de verkiezingen krijgt de samenwerking aan de hand van de opgestelde agenda verder vorm.

DOE-dag Doetinchem On Stage

Afgelopen donderdag was de DOE-dag van Doetinchem On Stage. Leerlingen van het Zone.College en Metzo College gingen op werkbezoek bij verschillende bedrijven en instellingen. Ik ging op bezoek bij Heel Metaal, waar leerlingen waren die in de toekomst willen werken in de metaaltechniek. Na een introductie over het bedrijf, gingen leerlingen zelf aan de slag. Ook keek ik bij Zegers Bouw, waar leerlingen zelf aan de slag gingen met houtbewerking. Ik had vooraf niet verwacht dat daar ook flink wat computerkennis voor nodig is. Tot slot mocht ik mee op de DAF-vrachtwachten bij Bakker Bedrijfswagens. Bij dit bedrijf ondergingen leerlingen hoe het is om reparatie en onderhoud te verrichten aan trucks en bedrijfswagens. Stuk voor stuk innovatieve bedrijven, met volop enthousiaste leerlingen om er straks aan het werk te gaan.

Onderzoek Laborijn

In de afgelopen twee weken heb ik me samen met andere bestuursleden gericht op methoden om onderzoek te laten doen naar de dienstverlening van Laborijn. We hebben daarvoor verschillende bureaus benaderd en zij hebben hun aanpak gepresenteerd. Doel van het onderzoek zal onder meer zijn duidelijk te krijgen of klachten incidenteel van aard zijn of dat onheuse bejegening van klanten vaker voorkomt. Wij vinden het belangrijk dat dit onderzoek snel start en we gaan er van uit dat het uitkomsten oplevert, waarmee Laborijn de dienstverlening kan verbeteren.

Unieke Werkgever Award

Tijdens het werkgeverscongres van het Werkgeversservicepunt Achterhoek mocht ik de Unieke Werkgever Award uitreiken. Na inspirerende speeches over inclusief ondernemen, kwam Timmerije op het podium om de prijs in ontvangst te nemen. Dit bedrijf is een prachtig bedrijf, waarvan de jury vond dat zij echt een voorbeeld zijn. Ze kijken naar kansen om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt plekken te bieden. In de zaal zag ik volop enthousiasme bij de andere werkgevers die ook hun beste Achterhoekse beentje voor zetten om inclusief te ondernemen. We (UWV en gemeenten) hebben het doel in de Achterhoek binnenkort 1000 unieke werkgevers te hebben, zodat alle mensen die van deze werkgevers een steuntje in de rug nodig hebben om toch werk te kunnen doen, ook daadwerkelijk aan de slag kunnen. Wil je ook socialer ondernemen? Zie je kansen om mensen een plek te geven op de arbeidsmarkt? Neem dan contact op met het werkgeversservicepunt. Elke werkgever krijgt een eigen accountmanager toegewezen.

Campagne

Nu is ook het laatste weekend voor de verkiezingen. Dat betekent: campagne! Er kwamen verschillende D66-kopstukken naar Doetinchem. We hebben samen geflyerd en gesprekken gevoerd met het winkelend publiek. Verschillende mensen kwamen naar ons toe om te spreken over het klimaatakkoord, kansengelijkheid en onderwijs. Ook vandaag bleek dat het veel mensen vaak gaat om landelijke thema’s. Daarom was het extra leuk dat Raoul Boucke (Europa), Stientje van Veldhoven, Joost Sneller, Achraf Bouali, Maarten Groothuizen (Nederland), Antoon Kanis, Stan Hellegers, Loes ten Dolle (Gelderland) en verschillende andere D66-helden aanwezig waren. Wat een team! Ik #kiesvoordetoekomst aanstaande woensdag!

Doetinchem op de oude voet verder

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Doetinchem 11-04-2018 21:00

De informateur heeft formateur Ingrid Lambregts het advies gegeven om een coalitie te smeden die.... exact gelijk is aan de oude coalitie. Ondanks dat deze coalitie voortijdig geklapt is als gevolg van instabiliteit van D66 en GroenLinks.

De SP heeft zich zowel tijdens de campagne als na de verkiezingen opgesteld als stabiele partij die graag deel neemt aan het college om Doetinchem socialer te maken. Een college dat volgens de SP moet kunnen rekenen op brede steun uit de bevolking en moet bestaan uit zo min mogelijk, dus grote partijen, die daarnaast de afgelopen periode stabiel zijn gebleken. Hoewel het vanuit onze visie op de maatschappij wellicht meer voor de hand zou liggen dat we een voorkeur hadden uitgesproken voor een zo progressief en links mogelijk college, hebben we juist vanwege die gewenste stabiliteit en de brede steun vanuit de samenleving voorgesteld om de coalitie te laten bestaan uit CDA, PvdA, VVD en SP, de vier grootste partijen.

Tot onze teleurstelling heeft de informateur uit de gesprekken met andere partijen de conclusie getrokken dat de SP geen onderdeel van de nieuwe coalitie uit zou moeten maken. Mocht het CDA, VVD, D66, GroenLinks en SGP-CU niet lukken een stabiele coalitie te vormen, dan staan wij alsnog klaar om onze verantwoordelijkheid te nemen.

De SP zal vanuit de oppositie inzetten op een gemeente die naast haar inwoners staat in plaats van ertegenover en die veel meer zekerheid biedt aan haar inwoners die een beroep op haar doen, maar ook aan de organisaties en medewerkers die de taken voor onze gemeente uitvoeren. Een gemeente waar zorg net zo goed bereikbaar is als de binnenstad. Waar marktwerking uit de zorg verdwijnt en er ruimte is voor initiatieven zoals zorgcorporaties. Waar mensen goed geholpen worden om aan het werk te komen en waar voor echt werk ook echt loon betaald wordt. Kortom een gemeente die zich van haar sociaalste kant laat zien.

Wat heeft GroenLinks bereikt in de periode 2014-2018? | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks D66 Doetinchem 13-03-2018 00:00

Op 21 maart gaat de gemeente Doetinchem naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Op die dag bepaal jij in wat voor gemeente jij wilt leven. Met Karen Kamps als lijsttrekker voor GroenLinks in Doetinchem willen wij verder werken aan een sociale groene en open gemeente Doetinchem. Op 21 maart kunnen we samen de gemeente Doetinchem veranderen. GroenLinks is uniek in de verbinding tussen sociaal en duurzaam. We willen een andere samenleving. Open en toegankelijk voor iedereen. Gezond, eerlijk en met oog voor elkaar. We zetten de eerste stappen door de deelname in het huidige college met onze wethouder Frans Langeveld. We blikken terug op de afgelopen vier jaar.

In het College

Onze inzet op hoofdlijnen voor de coalitie was:

een goed sociaal beleid (niemand valt buiten de boot), daadwerkelijke invulling van de duurzaamheidsagenda, versterking van de betrokkenheid van de burger bij de ontwikkelingen in zijn/haar leefomgeving, bij mobiliteit een gelijkwaardige positie voor het openbaar vervoer en de fiets t.o.v. de auto, een andere, beperktere rol van de overheid, die meer vertrouwen in de burger heeft en deze meer verantwoordelijkheid geeft. Wanneer een burger dat zelf niet kan, kan deze op de gemeente rekenen!

In het coalitieakkoord waren hierover de volgende zaken terug te vinden:

De Doetinchemse Keuze (gesteund door de hele raad) voor het inrichten van het sociale domein is uitgangspunt. De tekst “niemand valt buiten de boot” is letterlijk overgenomen. Er is een complete duurzaamheidparagraaf toegevoegd aan het akkoord. Het kappen van met name grotere bomen wordt teruggedrongen. De communicatie van de gemeente(raad) met onze inwoners is de komende jaren een kerntaak. We willen onze inwoners daadwerkelijk betrekken bij ontwikkelingen binnen hun leefomgeving. Ten aanzien van mobiliteit is verdubbeling van het spoor naar Zevenaar opgenomen en een aanpak van de fietsinfrastructuur.

Is dit ook gerealiseerd ?

Uit de evaluatie van de overdracht van de jeugdzorg en wmo (vml deel van de AWBZ) medio 2017 is gebleken dat er inderdaad niemand buiten de boot is gevallen. Niet alle overdrachten e.d. zijn vlekkeloos gegaan, maar in het algemeen waren de burgers in doetinchem tevreden. Sterker nog, na de overdracht was er in eerste instantie een verhoogd beroep op ondersteuning die ook gegeven kon worden. Duurzaamheid is nu integraal onderdeel van het beleid. Er is structureel 1,5 FTE ambtelijke capaciteit beschikbaar en 4 ton beleidsbudget. Op de meeste afdelingen zijn zogenaamde duurzaamheidsambassadeurs. Er is 8 miljoen vrijgemaakt voor een revolverend fonds van 27 miljoen waar burgers en non profit instellingen geld kunnen lenen voor duurzaamheidsmaatregelen. De gemeentelijke panden worden zo energiezuinig mogelijk gemaakt en voorzien van zonnepanelen waar dat kan. Er is een nieuwe kapvergunning gekomen in samenwerking met de Bomenstichting. Deze wordt betrokken bij het beoordelen van de kapaanvragen en compensatiemaatregelen Bij onderwerpen als wijkontwikkeling, asielzoekerscentrum, aanvalsplan binnenstad, maar ook door bv de dorpen zelf hun accommodaties te laten beheren zijn de eerste stappen gezet waardoor inwoners betrokken zijn bij de ontwikkelingen in hun leefomgeving. De lokale ombudsman (een lang gekoesterde wens) is nu op het gehele sociale domein actief. De verdubbeling van het spoor wordt met stukje en beetjes gerealiseerd. De fiets heeft in het nieuwe mobiliteitsplan een prominente plaats gekregen. Er loopt een pilot “fietsen in de binnenstad”. GroenLinks fractie Doetinchem

Daarnaast is er door de fractie concreet gewerkt aan de volgende punten:

Aandacht voor armoedebeleid en zorg voor ouderen. Op verschillende momenten heeft de fractie zich sterk gemaakt voor meer het belang van preventie, armoedebeleid en zorg voor ouderen. We hebben samen met D66 de motie ‘ondersteuning kwetsbare ouderen’ ingediend. Met deze aangenomen motie hebben we college opgedragen in gesprek te gaan met zorgverzekeraars om ouderen meer te ondersteunen bij het langer zelfstandig thuis wonen. In gesprek met jongeren. Regelmatig zijn we in gesprek gegaan met jongeren. Dit heeft onder meer geleid tot een door de factie georganiseerd debat over de binnenstad. Dit debat heeft een concreet actiepunt opgeleverd in het Aanvalsplan Binnenstad, namelijk het bij de Oude IJssel betrekken van de binnenstad. De resultaten daarvan zijn recent gepresenteerd. Extra geld voor natuurcompensatie. De fractie heeft zich hard gemaakt voor een integraal kind centrum op een beschutte plek nabij de groene knoop. Helaas heeft de raad anders beslist. Wel hebben we kunnen zorgen voor 250.000 euro groencompensatie. Deze groencompensatie wordt nu door diverse groenorganisaties ingezet voor het versterken van de ecologische groenstructuur van Park Overstegen tot in het buitengebied. Een groenere (blauwere) Binnenstad. GroenLinks heeft vele malen gepleit voor het vergroenen van de binnenstad en het behoud van de unieke kwaliteit van De Bleek. Mede door onze inzet wordt de Oude IJssel bij de binnenstad verbonden en zullen de komende jaren concrete groene initiatieven in de binnenstad ontstaan. De meest recente is het initiatief van Hendrixen voor het maken van een stadsoase (locatie voormalig pand De Gelderlander) Samenwerken met de samenleving. De fractie heeft regelmatig gepleit voor een meer open samenleving. Voor de fractie is het betrekken van inwoners bij de keuzes die we als gemeente maken erg belangrijk. De fractie heeft deze samenwerking op verschillende manieren gezocht. Met jongeren door onder meer het verzorgen van gastlessen duurzaamheid en politiek, ondersteuning van De Energieke School en door het organiseren van debatten met jongeren. De fractie steunt de experimenten met burgerparticipatie zoals het aanvalsplan Binnenstad. De juiste functie op de juiste plek; Slingeland Ziekenhuis. GroenLinks is duidelijk tegen een ziekenhuis in een weiland langs de snelweg. We veel gedaan om andere partijen te overtuigen niet te gaan voor het bebouwen van een kwetsbaar stukje buitengebied en het leegtrekken van de bestaande stad, maar te gaan voor de stationslocatie. Deze locatie is optimaal ontsloten en biedt volop nieuwe kansen voor stationslocatie en binnenstad en dus de Achterhoek. De fractie heeft 4 jaar lang geprobeerd het debat over de locatie van het ziekenhuis te voeren. We hebben in die periode veel van ons laten zien zoals deelname aan het Nieuwscafé, organiseren van discussieavond door professionals, optreden in het GL café, ondersteuning bij een uitgevoerde ladderstudie voor GL Gelderland en Kans van de Achterhoek, tot diverse pogingen om met raadsleden binnen en buiten de raadszaal het gesprek aan te gaan. Het resultaat is bekend. Gelukkig zal de raad van state zich nog uitspreken over de gang van zaken. De rol van de gemeenteraad. De GL fractie heeft vele pogingen gedaan om de rol van de raad te versterken. Voorbeelden hiervan zijn de door de fractie georganiseerde excursie naar de groenste fabriek van Nederland, onze bijdragen aan de kerntakendiscussie en de discussie over de rol van de raad bij projecten en het debat aan te vragen over diverse onderwerpen waaronder de locatie van het Slingeland Ziekenhuis en het Integraal Kindcentrum. Groenstructuurplan. Er is jarenlang bezuinigd op natuur en landschap. Het is ons gelukt om deze koers te veranderen. De fractie heeft hier op verschillende manieren aan bij gedragen. Zo hebben we onze bijdrage geleverd aan het Groenstructuurplan Doetinchem. Het was vooral het proces dat hoopvol stemt en echte werk zal de komende jaren moeten worden verricht. Ook trots zijn we op de resultaat dat groenorganisaties nu een positie hebben bij plannen en projecten. Onze wethouder: duurzaamheid, werk & inkomen

Onze wethouder Frans Langeveld heeft daarnaast de volgende punten vanuit zijn portefeuille opgepakt:

Uitvoering geven aan de ambitie om mensen minder afhankelijk te maken van een uitkering. Per 1 januari 2016 is na vele jaren uiteindelijk de fusie van Wedeo en de sociale dienst van onder meer Doetinchem gerealiseerd. Belangrijk doel is daarbij dat uitgegaan wordt van wat mensen kunnen in plaats van veel tijd en onderzoek te besteden of men wel recht heeft op een uitkering. Verder is er energie gestoken in het verbeteren van de klantvriendelijkheid en wordt er nu onderzocht hoe de regelingen en aanpak bij inkomensondersteuning vereenvoudigd kunnen worden. Via het werkgeverservicepunt worden passende vacatures bij werkgevers gezocht voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Doetinchem heeft zelf mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Versterken van de samenwerking in de Achterhoek op het gebied van energietransitie. Doetinchem is de trekker van deze samenwerking. Inmiddels loopt de Achterhoek voorop bij de aanpak van de duurzame energietransitie Huisvesting van vluchtelingen op de Kruisberg. Het rijk besloot in 2014 vrij plotseling vluchtelingen te huisvesten in het voormalige huis van bewaring. De buurt was daar niet blij mee. Door serieus om te gaan met hun vraagstukken en te blijven aandringen op goede communicatie vanuit het COA is het zelfs mogelijk gebleken gedurende een halfjaar (toen de nood erg hoog was) een groter aantal vluchtelingen te huisvesten. De buurt heeft de samenwerking met de gemeente als positief ervaren; er is ook vanuit de gemeente waardering uitgesproken voor de houding van de bewoners. De integrale aanpak van de vraagstukken op het sociale domein. Samen met de 2 collega’s is steeds integraal gekeken naar de vraagstukken die op de gemeente afkwamen. Onze burgers willen geen verdeelde aanpak, maar verwachten van de gemeente een samenhangende aanpak. Wat heeft de betreffende inwoner nodig om zoveel mogelijk te kunnen deelnemen in de maatschappij. Die vraag was leidend. Het opnieuw opzetten van het afvalinzamelingsbeleid. De scheidingspercentages zijn inmiddels verbeterd en leiden tot minder kosten voor de inwoners. Bewoners geven in enquêtes aan zich hier erg bij betrokken te voelen.

Bijzonder was deze periode dat GroenLinks deel uitmaakte van een coalitie. We hebben gemerkt dat dat voor- en nadelen biedt. Voordeel is dat je (mee) kunt sturen in een gewenste richting, nadeel is dat je soms zaken anders had gewild, maar daarin beperkt wordt. Wat ons niet gelukt is, is om de raad op een ander spoor te krijgen wat betreft de locatie van het ziekenhuis. Dat beperkte ook de bewegingsruimte van het college. Ten aanzien van de groene infrastructuur en de aanpak van de intensieve veehouderij hadden we veel meer willen bereiken, maar stonden we vrijwel alleen in de raad. Daar ligt nog een stevige ambitie.

Onze conclusie

De behaalde resultaten hebben we boven genoemd en zijn voor een fractie van 2 raadsleden in een raad van 31 zonder meer goed te noemen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.