Nieuws van D66 in Arnhem inzichtelijk

11 documenten

Huwelijksdwang en achterlating onzichtbaar probleem

D66 D66 ChristenUnie PvdA Arnhem 10-07-2020 14:21

Jaarlijks worden naar schatting 8 Arnhemse kinderen door hun ouders achtergelaten in het buitenland of uitgehuwelijkt. Harde cijfers ontbreken echter. “Onacceptabel”, stelt D66 raadslid Sabine Andeweg, “ken het probleem, ken de signalen, voorkom veel ellende.”

Met de start van de zomervakantie start voor 170 tot 800 kinderen een leven waar ze niet voor kiezen. Zij worden slachtoffer van huwelijksdwang of achterlating. Naar verhouding zouden daar 8 Arnhemse kinderen tussen zitten die in september niet terugkeren naar hun klasgenoten en een onzekere en onwenselijke toekomst tegemoet gaan.

Geen cijfers geen aandacht

Het onderwerp blijkt vrijwel niet te leven bij Arnhemse scholen. Hoewel zij zelf aangeven er incidenteel mee te maken te hebben zijn er geen cijfers over de stad. Meer aandacht voor het onderwerp helpt mensen in de omgeving van die kinderen, waaronder scholen en verenigingen, eerder problemen te signaleren. Deze opmerkzaamheid maakt het mogelijk ellende te voorkomen, in plaats van achteraf te moeten constateren dat er een kind kwijt is.

Registreren en signaleren

Om de omvang van het probleem in beeld te krijgen vragen de Arnhemse SP, D66, ChristenUnie en PvdA een meldplicht voor scholen wanneer jongens en meisjes niet terugkomen van vakantie. Daarnaast moet de gemeente met jongerenwerkers een plan van aanpak te maken hoe vroegtijdig signalen opgepikt kunnen worden en ingespeeld kan worden op de mogelijke signalen. De Arnhemse raad stemde op 8 juli unaniem in met de motie.

Documenten 19M181 Pak huwelijksdwang en achterlating van Arnhemse meisjes en jongens aan (pdf)

Versoepel naast sport ook cultuur voor kinderen

D66 D66 Arnhem 29-04-2020 20:51

Met de eerste versoepeling van de maatregelen tegen corona is sporten voor kinderen weer mogelijk. Zo kunnen kinderen hun energie weer kwijt en kunnen zij weer plezier maken met elkaar. Goed nieuws voor hen, maar geldt dat voor álle Arnhemse kinderen? D66-raadslid Sabine Andeweg vraagt of de versoepeling onder voorwaarden ook andere activiteiten voor kinderen mogelijk maken. “Voetbal, ballet, theater: wij gunnen alle Arnhemse kinderen een uitlaatklep en plezier.”

Het eerste kleine beetje versoepeling is een feit: sportverenigingen mogen vanaf deze week hun jeugdleden weer ontvangen, onder voorwaarden: georganiseerd, onder begeleiding en voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar op 1,5 meter afstand. D66 wil weten of onder dezelfde voorwaarden ook andere activiteiten mogelijk zijn, zoals de scouting, of creatieve uitspattingen als theater, dans en muziek maken.

Cultuureducatie

Ook de basisscholen gaan weer open, vanaf 11 mei. Leraren – die de afgelopen weken al moesten omschakelen naar online lesgeven – moeten nu uitzoeken hoe ze onder allerlei aanpassingen les kunnen geven. Tegelijk moeten ze oog hebben voor ontstane achterstanden en kwetsbare kinderen. Daarom vraagt D66 de gemeente om te kijken hoe de kinderen goede cultuureducatie kunnen krijgen zonder de leraren extra te belasten. Bijvoorbeeld via afspraken met culturele partners in de stad, of het Convenant Cultuureducatie Primair Onderwijs.

Versoepelen, niet vertroebelen

De versoepeling van de maatregelen tegen de verspreiding van corona geven weer lucht. Tegelijkertijd zijn er weer nieuwe onduidelijkheden. D66 vraagt duidelijkheid aan het college, opdat het versoepelen niet leidt tot vertroebelen.

Lees hier de schriftelijke vragen van D66 aan het college.

College moet niet over maar met kinderen praten

D66 D66 GroenLinks PvdA Arnhem 13-11-2019 21:59

Kinderen en jongeren krijgen nadrukkelijk meer invloed in de visie op armoede, schulden, werk en zorg. Dit besloot de Arnhemse raad met het aannemen van de motie ‘Armoede door de ogen van kinderen’ van D66, SP, PvdA en GroenLinks. Initiatiefnemer Sabine Andeweg van D66 reageert verheugd: “De gemeente moet niet óver, maar mét de kinderen praten.”

Één op de vijf Arnhemse huishoudens leeft in armoede. Voor een groot deel zijn dit gezinnen met (jonge) kinderen, die worstelen met schulden. Tot 2018 werkte de gemeente nog met de ‘Arnhemse Armoede Agenda’ voor deze mensen, maar een vervolg daarop bleef helaas uit.

Integrale visie en aanpak

Na aandringen van de gemeenteraad heeft het college toegezegd met een integrale visie en aanpak te komen op armoede, schulden, werk en zorg. Andeweg is blij dat deze stap gezet is, maar is nog niet gerust op de uitvoering ervan. “Vooralsnog heeft het college de betrokkenheid van kinderen en jongeren nergens genoemd. Deze jongeren lijden onder deze problemen. Waarom wordt hen niet gevraagd waar zij behoefte aan hebben?”

Het betrekken geborgd

D66, SP, PvdA en GroenLinks willen dat juist de inbreng van de kinderen en jongeren meegenomen wordt bij het opstellen van de visie. Daarom vroegen zij dat het college eerst duidelijk maakt in een startnotitie hoe ze de kinderen en jongeren daarbij willen betrekken. De raad sloot zich in meerderheid aan bij hen, de motie werd met 37 tegen 2 aangenomen.

Bijdrage D66 bij de begroting: Lef en resultaten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Arnhem 13-11-2019 17:42

Vrijheid en kansengelijkheid voor iedere Arnhemmer. Daarmee opende D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg haar algemene beschouwing op de begroting op woensdag 13 november.  Een andere rode draad was de hoop op resultaten van het college. Hieronder leest u haar volledige bijdrage (gesproken tekst geldt).

 

Voorzitter,

Wat D66 betreft leeft iedere Arnhemmer in vrijheid. Vrij van zorgen: over een woning, een baan, of je wel de juiste zorg krijgt. En vrij van schulden. Pas dan hebben Arnhemmers de vrijheid om te leven. Om te genieten van onze aantrekkelijke stad.

En voorzitter, op al deze punten zijn er uitdagingen. Er zijn nog genoeg problemen voor onze inwoners. Problemen die zij ook niet altijd zelf op kunnen lossen. Waar zij bij uitstek ons – college én raad – voor nodig hebben. Het is onze taak om lef te hebben en resultaten te boeken.

Voorzitter, de problemen die wij willen oplossen:

Ongelijke kansen: waar het gaat om een woning, om werk en om de juiste zorg. Maar ook in het onderwijs, dat nu de ongelijkheid eerder vergroot dan verkleint. Schulden: we moeten meer schulden voorkomen en jongeren van problematische schulden af helpen. En de nodige inzet op cultuur: concrete stappen in vernieuwing van het verouderde Stadstheater. Gelijke kansen

Voorzitter,

Iedere Arnhemmer verdient een kans op een woning. En er is veel werk te doen: er moeten ruim 7.500 woningen bij. Bouwen, bouwen en bouwen dus. We verwachten leiderschap en visie van het college. Concrete plannen, natuurlijk met behoud van groen. We verwachten een woningbouwplan met lef.

En iedere Arnhemmer verdient een kans op betaald werk. We hebben een mooi plan – ‘Doorbraak naar werk’ – maar verwachten ook ambitie in de uitvoering. Nieuwkomers die we naar werk begeleiden, moeten allemaal – mannen én vrouwen – dezelfde kansen hebben. We stelden daarover al schriftelijke vragen. Om dit bij gezinshereniging al goed te regelen, dienen we samen met GroenLinks een motie in.

Tot slot gelijke kansen in het onderwijs. Het is in Arnhem nog steeds zo dat het uitmaakt in welke wijk je opgroeit. Of je hulp krijgt bij je huiswerk en of je bijles kan krijgen als dat nodig is. Uit onderzoek blijkt dat het onderwijs, dat kinderen vanaf 12 jaar in hokjes duwt, kansengelijkheid verkleint in plaats van vergroot. We zijn blij met de toezegging van het college om zich in te zetten voor brede brugklassen. Daarmee kan het onderwijs beter aansluiten bij de talenten van kinderen.

Schulden

Maar voorzitter, soms zijn gelijke kansen niet genoeg. Voor Arnhemmers in schulden is een tweede kans nodig. Veel inwoners weten de weg naar schuldhulp nog steeds niet te vinden. Helaas. Een half jaar geleden werd duidelijk dat het schuldenfonds nog steeds heel weinig jongeren bereikt. Hoe gaat dit nu? Hoe gaan we ervoor zorgen dat we alle jongeren met problematische schulden bereiken én helpen?

Cultuur

En voorzitter, dan de nodige inzet op cultuur.

Ik kan de tekst van vorig jaar hier herhalen. Het Stadstheater stamt uit 1938. Een simpele renovatie is niet voldoende voor de toekomst. Het Stadstheater moet ingrijpend vernieuwd worden, samen met Oostpool en Introdans. Er ligt helaas nog steeds geen voorstel vanuit het college voor de vernieuwing van het Stadstheater, terwijl dat voor afgelopen kwartaal beloofd was. Kan het college toezeggen dat we uiterlijk in het 1e kwartaal van 2020 een voorstel kunnen verwachten?

Resultaten

Voorzitter, onze verwachtingen voor komend jaar:

Meer kansengelijkheid. Waar het gaat om een woning, om werk en om het best passende onderwijs Visie op het gebied van armoede, schulden, werk en zorg Jongeren eindelijk van problematische schulden af helpen En investeren in cultuur: Een schop in de grond bij het museum én een volgende stap in de vernieuwing van het Stadstheater.

Voorzitter, ik rond af,

In deze stad moet je op dit moment redelijk wat geduld hebben. Ik roep het college op om ervoor te zorgen dat ik volgend jaar niet opnieuw dezelfde punten hoef te noemen. Om problemen echt op te lossen. Om te laten zien dat deze stad een bestuur heeft met lef. Een stadsbestuur dat resultaten boekt.

Namens D66 wens ik u succes.

Reactie College van B&W

Wethouder Hans de Vroome reageerde namens het college van B&W op de vragen van D66 over investeren in cultuur. Hij zegde toe dat de raad in het eerste kwartaal van 2020 een voorstel kan verwachten voor vernieuwing van de Stadsschouwburg in samenwerking met Toneelgroep Oostpool en Introdans. Ook gaf hij aan dat direct na de feestdagen voor Museum Arnhem de eerste schop de grond in gaat.

Wijzigingsvoorstellen (eigen en ondersteund) ‘Open data’ (amendement VVD, D66) – unaniem aangenomen ‘Aanvullende coalitieafspraken wonen’ (amendement GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Aanvullende coalitieafspraken zorg’ (amendement GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Eerlijke klimaatcijfers in de begroting’ (amendement SP, PvdD, D66) – aangenomen ‘Niet overhaast besluiten’ (amendement D66, SP, CDA, AC, AOP) – aangenomen ‘Impuls openbare toiletten in de binnenstad, de wijken én bij winkelcentra’ (motie CDA, CU, VVD, D66, PvdA) – unaniem aangenomen ‘Jeugdbudgetten reëel begroot, geen papieren werkelijkheid’ (motie D66, CDA, SP, CU, PvdA, VVD, AOP, PVV, AC) – unaniem aangenomen ‘Concrete visie op circulair Arnhem’ (motie GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Op naar een rookvrije generatie!’ (motie PvdA, CU, D66, GL) – aangenomen ‘Subsidieregeling burgerkracht sociaal domein’ (motie PvdA, GL, AC, PvdD, D66) – unaniem aangenomen ‘Maak werk van (dekking voor) de Arnhemse standaard toegankelijkheid’ (motie VVD, D66, PvdA, CDA, GL, AC) – unaniem aangenomen ‘Armoede door de ogen van kinderen’ (motie D66, SP, PvdA, GL) – aangenomen ‘Betere begeleiding nareizigers’ (motie GL, D66, PvdA, D/VA) – aangenomen

Arnhemse vaccinatiegraad moet omhoog

D66 D66 Arnhem 30-04-2019 19:00

Het aantal Arnhemmers dat is ingeënt tegen riskante ziekten ligt ver onder de benodigde 95%. Een zorgelijke ontwikkeling, constateert D66 raadslid Susan van Ommen, waardoor kwetsbare Arnhemmers die niet ingeënt kunnen worden onnodig gevaar lopen. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen en actiever werken aan een hogere vaccinatiegraad. Met onderstaande schriftelijke vragen doet zij een eerste oproep daartoe.

Schriftelijke vragen Verhogen vaccinatiegraad

Geacht college,

Vaccineren is voor de meeste mensen vanzelfsprekend. De laatste jaren zien we echter landelijk de trend van een dalende vaccinatiegraad. Deze trend is er ook in Arnhem. Het wordt steeds normaler om je kinderen niet te laten vaccineren. Dit vergroot het infectiegevaar. Met een vaccinatiegraad van 88,4% voor zuigelingen en 85,5-86,3% voor schoolkinderen van 10 jaar en zelfs maar 48,6% voor de HPV-vaccinatie voor adolescenten (over 2018) is de vaccinatiegraad in Arnhem laag te noemen. D66 vindt dit een zorgelijke ontwikkeling.

Onlangs kondigde staatssecretaris Blokhuis verschillende maatregelen aan namens het kabinet om het tij te keren (o.a. Kamerbrief Verder met vaccineren). Gemeenten zelf hebben ook de verantwoordelijkheid en mogelijkheid om een actieve, eigenstandige rol hierin te spelen.

D66 wil de inspanningen vergroten om de vaccinatiegraad in de stad te verhogen, zodat alle kinderen in de stad beschermd zijn tegen infectieziekten. De vaccinatiegraad in Arnhem moet omhoog, naar de 95% die de Wereld Gezondheidsorganisatie adviseert en nodig is om ziektes uit te bannen.

Wij hebben hierom de volgende vragen aan het college.

Zijn er naast de gemeentelijke cijfers, ook cijfers per wijk bekend? Zo ja, wilt u die met ons delen? Welke (extra) inspanningen levert het college om de vaccinatiegraad in Arnhem te verhogen en wat zijn de (voorlopige) resultaten daarvan? De staatssecretaris heeft aangegeven te starten met een vaccinatiealliantie. De startbijeenkomst was op 26 maart. Het doel van de landelijke vaccinatiealliantie is om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de kennis over vaccinatie – bij ouders en professionals – en bijdragen aan een hogere vaccinatiegraad. Maakt Arnhem deel uit van deze alliantie? Zo nee, waarom niet? Is het college in dit geval voornemens zich alsnog hierbij aan te sluiten? Is Arnhem bereid om een lokale vaccinatiealliantie te sluiten (d.w.z. een samenwerkingsverband tussen uiteenlopende relevante partijen in de stad om de dalende vaccinatiegraad tegen te gaan)? Er is in het bevorderen van de vaccinatiegraad een belangrijke rol weggelegd voor de professionals die zich bevinden rondom de aanstaande dan wel kersverse ouder(s). Daarbij moet gedacht worden aan de jeugdarts, jeugdverpleegkundige, verloskundige, kraamhulp en huisarts. Welke mogelijkheden ziet het college om samen met deze professionals – wellicht als onderdeel van een lokale vaccinatiealliantie – te komen tot een meer geïntegreerde en gezamenlijke aanpak/benadering? Zijn er lokaal mogelijkheden om ouders die overwegen hun kind(eren) niet te laten vaccineren, uit te nodigen voor een extra gesprek (met een arts) waarin hun zorgen besproken kunnen worden? Welke communicatiebenadering kiest de gemeente? Worden er gegeven de dalende vaccinatiegraad nu andere benaderingen geprobeerd om voor te lichten, kritische ouders tegemoet te treden en zo meer maatwerk te kunnen leveren? Welke aandacht besteedt de gemeente aan het belang van vaccinaties via de gemeentelijke communicatiekanalen? Zijn er campagnes op stapel? Kan het college in de communicatie zorgen dat er geen afbeeldingen worden gebruikt van kinderen die een inenting krijgen, maar van kinderen die ziek zijn geworden van een van de ziektes waartegen ingeënt wordt (dit om het juiste effect te bereiken)? Het komt frequent voor dat ouders na het 2e jaar van het kind niet meer komen opdagen voor de vervolgprikken van een bepaald vaccin. Kunnen deze ouders extra aandacht krijgen in de communicatie vanuit de gemeente, bijvoorbeeld door het ontvangen van een brief vanuit de wethouder/ de burgemeester? Veel ouders wiens kinderen naar een kinderdagverblijf gaan maken zich zorgen om de aanwezigheid van niet-ingeënte kinderen. Hoe werkt de gemeente op dit moment samen met BSO’s, peuterzalen, kinderdagverblijven etc. op dit thema? Welke informatie heeft de gemeente over het aantal niet-ingeënte kinderen op kinderdagverblijven etc.? Is het mogelijk deze cijfers inzichtelijk te maken per kinderdagverblijf? Is het college bereid om met de Arnhemse kinderdagverblijven etc. afspraken te maken over hoe zij actief kunnen bijdragen aan het laten toenemen van de vaccinatiegraad in onze stad? (kinderdagverblijven etc. kunnen ook goed onderdeel zijn van een lokale vaccinatiealliantie.) Om uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat jongeren en volwassenen niet alle vaccinaties (volledig) hebben ontvangen uit het Rijksvaccinatieprogramma. Er zijn ook verhalen te lezen over bijv. pubers die zich tegen de wil van hun ouders alsnog willen laten inenten. Vanaf 12 jaar is dit in sommige gevallen mogelijk (afhankelijk van de inschatting van de arts); vanaf 16 jaar heeft iemand de volledige zeggenschap over medische behandelingen en dezelfde patiëntrechten als volwassenen. Is het mogelijk deze jongeren actief te benaderen voor een gesprek (of andere daarvoor geschikte manieren) om hen te bewegen de benodigde vaccinaties te halen? Wat zijn (ongeveer) de kosten wanneer de gemeente Arnhem de mogelijkheid zou bieden aan niet-ingeënte volwassenen (dit kunnen bijv. ook nieuwkomers zijn) wonend in de gemeente om de vaccinacties van het Rijksvaccinatieprogramma kosteloos in te halen?

Met vriendelijke groet,

Susan van Ommen D66 Arnhem

Documenten

Jongerenwerkers in plaats van politie

D66 D66 VVD Arnhem 27-03-2019 11:00

Jongeren die rond het Centraal Station drank of drugs gebruiken zijn beter af met begeleiding door jongerenwerkers, dan door politie. Dit werpt op andere locaties ook zijn vruchten af, dus VVD en D66 vragen zich af waarom op het station een andere aanpak is. Op 27 maart stelden zij hierover de volgende vragen:

Jongerenwerkers op het station

Van verschillende kanten ontvangen wij verontrustende geluiden over het gebruik van drugs en drank door jongeren op en rond het centraal station (en over een paar weken waarschijnlijk weer in de Steile tuin in Park Sonsbeek). Buiten het feit dat dit voor overlast zorgt, gaat het hier om jonge pubers, soms al vanaf 12/13 jaar, die erg kwetsbaar zijn en door de jonge leeftijd waarop ze in deze situatie terecht zijn gekomen, vaak vastlopen op school en thuis. Met als gevolg dat ze in een later stadium een grote kans hebben dat ze jeugdzorg nodig hebben.

Op dit moment heeft vooral de politie haar handen vol aan deze groep. Op andere plekken in de stad, zoals op de Geitenkamp en in de Spoorhoek, wordt succesvol gebruik gemaakt van jongerenwerkers en straatcoaches om overlast te voorkomen, maar vooral ook om in gesprek te gaan met jongeren en hun ouders om te kijken hoe ze geholpen kunnen worden. Op deze manier is er meer grip op de jongeren en kan op tijd worden ingegrepen wanneer dat nodig is.

Daarom hebben VVD en D66 de volgende vragen:

Is het college bekend met de problematiek in en rond het centraal station? Wat doet de gemeente op dit moment om dit te voorkomen en om deze jongeren (en hun ouders) te helpen? Is het college bereid te inventariseren de mogelijkheden om jongerenwerkers in te zetten en de raad hierover te informeren?

Zwijgcontracten bij misstanden in de (jeugd)zorg

D66 D66 Arnhem 20-02-2019 10:00

Een open cultuur is nodig voor goede en veilige zorg. Het nieuws over zwijgcontracten in de jeugdzorg was daarom reden voor D66-raadslid Mattijs Loor om schriftelijk vragen te stellen. Hebben zorgaanbieders in Arnhem ook zwijgcontracten? En wat zegt dat over de kwaliteit en de veiligheid van de zorginstellingen?

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) doet onderzoek naar zogenaamde ‘zwijgcontracten’ in de zorg. Dit zijn vaststellingsovereenkomsten tussen personen en zorginstellingen met – zoals de IGJ het zelf noemt – een ongewenste inhoud. Het gaat dan om contracten waarin wordt afgesproken om verplicht te zwijgen, af te zien van een gang naar de (tucht)rechter, af te zien van aangifte bij politie of openbaar ministerie om strafrechtelijke vervolging te ontlopen, af te zien van melden bij de inspectie of af te zien van het inschakelen van de media.

D66 Arnhem is van mening dat vaststellingsovereenkomsten met geheimhoudingsbepalingen een open en transparante cultuur in de weg staan. Een open cultuur is nodig voor goede en veilige zorg. Onlangs werd bekend dat een soortgelijke vaststellingsovereenkomst ook in de jeugdzorg is afgesloten. Het kabinet overweegt nu een wettelijk verbod op dit soort overeenkomsten.

D66 Arnhem is benieuwd of dergelijke ‘zwijgcontracten’ ook door in Arnhem actieve aanbieders van (jeugd)zorg zijn afgesloten en heeft de volgende vragen:

Deelt het college de mening van D66 dat ‘zwijgcontracten’ onwenselijk zijn en deze afspraken een open en transparante cultuur in de zorg in de weg staan? Zo nee, waarom niet? Is het college bekend met ‘zwijgcontracten’ in onze gemeente? Is het college bereid om onze partners in de (jeugd)zorg hierop te bevragen? Zo nee, waarom niet? Welke rol ziet het college voor de gemeente weggelegd om te voorkomen dat vaststellingsovereenkomsten met deze ongewenste inhoud worden gesloten door aanbieders van (jeugd)zorg in Arnhem? In hoeverre gebruikt de gemeente Arnhem, bijvoorbeeld in subsidievoorwaarden, haar opdrachtgeversrol om te voorkomen dat zwijgcontracten worden ingezet?

Vragen over pleegzorg en uithuisgeplaatste kinderen in Arnhem

D66 D66 Arnhem 05-02-2019 12:12

Het tekort aan pleeggezinnen en de problemen die daaruit voortvloeien waren reden voor D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg om het college van burgemeester en wethouders om nadere informatie te vragen. Op 4 februari diende ze onderstaande schriftelijke vragen in over pleegzorg en uithuisgeplaatste kinderen in Arnhem. 

In november 2018 werd bekend dat van de 141 kinderen uit Arnhem die in een pleeggezin worden opgevangen, de helft is aangewezen op een adres buiten de stad. Dat liet de Arnhemse jeugdzorginstelling Lindenhout weten in een toelichting op een nieuwe campagne om pleeggezinnen te werven. De Landelijke Week van de Pleegzorg werd ook aangegrepen om nieuwe pleeggezinnen in Arnhem te vinden en zo het tekort in de stad te reduceren. Arnhem heeft 97 pleeggezinnen, maar dat is lang niet voldoende om de behoefte op te vangen. In november was het zelfs zo dat voor veertien Arnhemse kinderen nog helemaal geen plek in een pleeggezin gevonden was.

De Jeugdwet stimuleert ‘zo thuis mogelijk opgroeien’ van kinderen. Gemeenten moeten hier richting aan geven om dit in praktijk te brengen, zo ook in Arnhem. D66 wil graag van het college weten hoe zij hier vorm aan geeft.

Bij een uithuisplaatsing is de doelstelling om het perspectief van het kind op zorgvuldige wijze te verhelderen. In de praktijk laat dit besluit soms lang op zich wachten waardoor kinderen, hun ouders en pleegouders lang in onzekerheid verkeren. Daarnaast komt het helaas voor dat pleegzorg plaatsingen vanwege de ernstige problematiek van de kinderen vroegtijdig worden afgebroken. Zie ook de recente uitzending ‘Uithuisgeplaatste kinderen’ op 3 februari jl. van De Monitor.

 

Een beeld specifiek voor Arnhem ontbreekt nog, maar een tekort aan goede pleegouders is zorgelijk. Want D66 vindt dat ieder kind recht heeft op een stabiele omgeving om op te groeien en vanuit die omstandigheid zijn of haar kansen te ontwikkelen.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

Hoeveel kinderen staan er op de wachtlijst voor pleegzorg? Hoe groot is het huidige tekort aan pleegouders? Welke acties onderneemt het college – naast deelname aan landelijke acties – om het tekort te verkleinen? Tot welke resultaten heeft dat geleid? Met andere woorden hoeveel meer pleeggezinnen zijn er het afgelopen jaar bijgekomen? Wat zijn de effecten van deze tekorten? Zitten er kinderen langer in residentiële voorzieningen dan gewenst of worden er andere tussenmaatregelen genomen? En zo ja, welke? Herkent het college het geschetste beeld in de uitzending van De Monitor dat binnen het huidige pleegzorgsysteem kinderen vaak worden doorgeplaatst en kinderen pas na 2 tot 3 doorplaatsingen in een perspectief biedend pleeggezin terecht komen? Hoeveel kinderen in Arnhem worden (minimaal 1 keer) doorgeplaatst? En welke acties onderneemt het college om doorplaatsingen te voorkomen? De uitzending van De Monitor laat zien dat de kans op vroegtijdige breuk groot is: 20 tot 50 procent van de pleegzorgplaatsingen worden vroegtijdig beëindigd. Herkent het college dit geschetste beeld? Hoe groot is het probleem van vroegtijdige afbrekingen van pleegzorgplaatsingen in Arnhem en met Arnhemse kinderen? Wat zijn de mogelijkheden om vanuit de gemeente te zorgen dat het aantal vroegtijdig afgebroken pleegzorgplaatsen wordt voorkomen? Gelet op de grote financiële tekorten in het sociale domein acht D66 het niet ondenkbaar dat er meer ingezet wordt op pleegzorg. De uitzending van De Monitor laat echter zien dat overhaaste plaatsing kan leiden tot een breakdown en daarmee tot grote problemen leidt voor zowel het kind als het gezin. Hoe gaat het college borgen dat dit in Arnhem niet, dan wel zo min mogelijk, zal voorkomen?

In afwachting van uw antwoord, namens de fractie van D66,

Sabine Andeweg Raadslid D66

Wat hebben we nog te zeggen? – debat over de democratie

D66 D66 Arnhem 29-06-2018 12:07

Maandag 9 juli 2018 – 19.30-21.45 uur

Balkonzaal Musis Velperbinnensingel 15 Arnhem

Op maandag 9 juli organiseren D66 Arnhem, Rijk van Nijmegen, Renkum en Jonge Democraten Arnhem/Nijmegen een debat over democratie anno 2018. Wat hebben we, als inwoner en als democraat, nog te zeggen? Met als sprekers Jan Terlouw, Boris van der Ham (Opfrissing), Kevin Brongers (Landelijk voorzitter Jonge Democraten), Henk Beerten (Landelijk bestuur D66) en Rob Jetten (Tweede Kamerlid D66).

Na een korte introductie gaan we met elkaar in debat over de ideeën die wij als democraten hebben over de democratie. Hoe kunnen we zorgen voor goede inspraak van de burgers? Hoe kunnen we zorgen voor dat er naar ons als burgers geluisterd wordt en hoe kunnen we de betrokkenheid van burgers bij de politiek verhogen? Hoe geven wij onze interne partijdemocratie vorm?

We ontvangen je graag op maandag 9 juli vanaf 19.30 uur in de Balkonzaal van Musis in Arnhem. Om 20:00 uur begint het debat met een opening door Boris van der Ham. We verwachten het debat rond 21.45 uur af te ronden. Aansluitend is er de mogelijkheid om onder het genot van een drankje na te praten bij JANS.

Omdat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is, werken we met een ticketsysteem. Gratis tickets zijn te registreren via http://d66arnhem.fikket.nl/event/wat-hebben-we-nog-te-zeggen-debat-over-de-democratie.

Onderhandelende partijen bespreken belangrijke thema’s

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Arnhem 26-04-2018 15:13

Onder leiding van Tom van der Lee hebben de onderhandelaars van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA in de afgelopen week diverse belangrijke thema’s besproken.

Zo spraken zij onder meer over werkgelegenheid en economie, armoedebestrijding, schuldhulpverlening en jeugdzorg. Daarbij ontvingen ze diverse ‘stakeholders’ die hun visie op de thema’s met de onderhandelaars deelden. Dat varieerde van vertegenwoordigers uit kringen van werkgevers- en werknemersorganisaties, vrijwilligers en professionals tot welzijnsinstellingen en wijkteams. In de komende bijeenkomsten zullen op deze wijze nog meer thema’s aan de orde komen. Onder andere duurzaamheid, wonen, wijken, de binnenstad en groen staan op de agenda.

De onderhandelaars hebben ook de eerste financiële besprekingen gevoerd.

De onderhandelende partijen kijken met een positief gevoel terug op de stadsbijeenkomst van 21 april. De deelname aan de stadsbijeenkomst was boven verwachting hoog en de inbreng van de deelnemers is door de onderhandelaars als constructief en zeer waardevol ervaren. De partijen zouden een dergelijke bijeenkomst graag jaarlijks herhaald willen zien, bijvoorbeeld voorafgaand aan de nieuwe perspectiefnota’s; de eerstvolgende verschijnt in het voorjaar van 2019.

Van alle sessies tijdens de stadsbijeenkomst zijn verslagen gemaakt. De partijen gebruiken deze als input voor de verdere coalitieonderhandelingen.

De verslagen van de stadsbijeenkomst zijn openbaar en voor iedereen te bekijken op de website van de gemeente.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.