Nieuws van politieke partijen in Arnhem over D66 inzichtelijk

19 documenten

Arnhem komt met nieuwe visie op jeugdzorg | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Arnhem 18-07-2020 00:00

GroenLinks staat voor kwalitatief goede en toegankelijke zorg. De laatste jaren is het rond de zorg vaak gegaan over de stijging van de uitgaven. In deze periode verhogen we het budget in totaal met meer dan € 100 miljoen. Mede naar aanleiding hiervan zijn twee onderzoeken uitgevoerd naar de jeugdzorg in Arnhem. Belangrijkste conclusie: er moet in Arnhem een nieuwe visie op jeugdzorg komen. Hiervoor diende GroenLinks met CDA, PvdA, VVD, D66 en Arnhem Centraal dan ook een motie in, die het haalde. Raadslid Maud Dolsma: “Het Rekenkamerrapport dwingt ons om terug te gaan naar de basis, dat moeten we aangrijpen. We hebben nu de kans om samen een duurzaam en gezond zorgsysteem te bouwen. Daar zet GroenLinks graag haar schouders onder.”

In onze motie vragen we het college te komen met een nieuwe Jeugdnota. Deze moet in nauwe afstemming met inwoners, ketenpartners en de gemeenteraad gemaakt worden. De verwachting is dat de eerste kaders voor 1 november 2020 aan de gemeenteraad worden aangeboden. De Jeugdnota wordt uiterlijk 1 maart 2021 besluitvormend aan de gemeenteraad aangeboden. Maud Dolsma: "Er is te lang te weinig grip op de kwaliteit en effectiviteit van de jeugdzorg geweest, dat moet veranderen."

Maatregelen jeugdzorg

De stijging van de kosten in de jeugdzorg zorgde ervoor dat het college genoodzaakt was een voorstel te doen aan de gemeenteraad. In dit voorstel stonden ideeën voor maatregelen om de kosten niet verder te laten stijgen. Enkele van deze ideeën spraken GroenLinks erg aan, zoals integraal werken vanuit meerdere leefdomeinen en het verkorten van het traject naar zorg, zodat een kind sneller geholpen kan worden. Over andere ideeën was GroenLinks niet positief. Daarom diende GroenLinks met PvdA, CDA, CU, Arnhem Centraal en D66 een voorstel in om sommige ideeën niet uit te werken, zoals de beperking van vaktherapie. Dit voorstel haalde een meerderheid.

Sociaal hospitaal

Een ander voorstel van het college is het werken met een sociaal hospitaal. Met een sociaal hospitaal worden in twee jaar zo’n 150 gezinnen geholpen die meerdere problemen hebben. De bedoeling is een doorbraak te realiseren en de gezinnen te helpen met alle regels waar ze tegenaan lopen. Het gaat om maatwerkplannen die hun grootste problemen uit de weg moeten ruimen. Dat moet leiden tot een betere kwaliteit van leven. GroenLinks stemde in met dit voorstel.

Meer weten?

Zie hier voor het rapport van de Rekenkamer Arnhem en zie hier het rapport van de visitatiecommissie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Jeugdzorg in Arnhem

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 CDA Arnhem 10-07-2020 17:20

De afgelopen tijd ging het in de gemeenteraad in Arnhem, net zoals bij veel gemeenten, vaak over de stijgende kosten in de zorg. Vorig jaar leidde dit zelfs tot een breuk in de coalitie. In de afgelopen periode blijkt dat de stijging van de kosten in met name de Jeugdzorg doorloopt. Deze ontwikkelingen zijn voor de Rekenkamer Arnhem aanleiding geweest om een onderzoek te doen naar de jeugdzorg in Arnhem. Daarnaast heeft op verzoek van de gemeenteraad de VNG-visitatiecommissie ook een onderzoek naar de jeugdzorg in Arnhem gedaan. Beide kwam onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat er weliswaar veel goed gaat, maar dat het eigenlijk ontbreekt aan een visie op de jeugdzorg. We doen wat nodig is, maar sprake van een consistent beleid op basis waarvan keuzes gemaakt worden is er niet. We hebben het vaak over het “hoe”, maar nooit over het “wat”. Wat is nodig om de Arnhemse jeugd te ondersteunen bij hun ontwikkeling, wat is er nodig om de jeugd te ondersteunen als dat nodig is en wat zijn de problemen die we in Arnhem vaak tegen komen. Als die vragen beantwoord worden kan gesproken worden over hoe we dit organiseren.

De PvdA is erg blij met de uitkomsten van de onderzoeken en de aanbevelingen die gedaan worden. Het college heeft gelukkig eerder al aangegeven een integrale visie op het sociaal domein te willen opstellen. De gemeenteraad heeft, mede op initiatief van de PvdA, verzocht om ook een jeugdnota op te stellen. De motie van het CDA, samen met de PvdA, GroenLinks, D66, Arnhem Centraal en ChristenUnie heeft het college opgeroepen deze jeugdnota op te stellen.

Naast het Rekenkamerrapport lag er ook een voorstel van het college met voorstellen voor de jeugdzorg. De voorstellen waren onder andere betere monitoring, maar ook het uitvoeren van begeleiding door de sociale wijkteams en het instellen van budgetplafonds. Dit voorstel was voor de PvdA eigenlijk een bevestiging van de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek. We praten weer over het hoe en niet over het wat. Om deze reden heeft de PvdA een amendement opgesteld met het CDA, GroenLinks, ChristenUnie, Arnhem Centraal en D66 om een deel van de voorstellen te laten uitwerken in de nog op te stellen visie op het sociaal domein en de jeugdnota. Dus vanuit de visie kijken welke voorstellen haalbaar en wenselijk zijn. Een deel van de voorstellen was voor de partijen prima en kunnen nu uitgewerkt worden, zoals monitoring en betere handhaving. Maar voorstellen zoals budgetplafonds of het deels schrappen van vaktherapieën wordt nu meegenomen in de visie. Tevens is ruimte geboden voor een pilot om een deel van de begeleiding te laten uitvoeren door de wijkcoaches. De uitkomsten hiervan kunnen ook meegenomen worden in de visie. De PvdA is blij dat dit amendement het gehaald heeft. Nu kunnen we daadwerkelijk eerst praten over onze visie op goede jeugdzorg in Arnhem en dan over hoe we dit gaan organiseren.

Naast het hiervoor genoemde voorstel wil het college ook aan de slag met het sociaal hospitaal. Een doorbraakmethode om 150 jongeren met complexe problematiek verder te helpen. Deze methode opgesteld in samenwerking met het Instituut voor Publieke Waarden moet zorgen dat Arnhem deze jongeren daadwerkelijk vooruit kan helpen. De methode heeft zich in andere steden bewezen. De PvdA heeft hier mee ingestemd en is benieuwd naar de resultaten van deze methode.

Het bericht Jeugdzorg in Arnhem verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Huwelijksdwang en achterlating onzichtbaar probleem

D66 D66 ChristenUnie PvdA Arnhem 10-07-2020 14:21

Jaarlijks worden naar schatting 8 Arnhemse kinderen door hun ouders achtergelaten in het buitenland of uitgehuwelijkt. Harde cijfers ontbreken echter. “Onacceptabel”, stelt D66 raadslid Sabine Andeweg, “ken het probleem, ken de signalen, voorkom veel ellende.”

Met de start van de zomervakantie start voor 170 tot 800 kinderen een leven waar ze niet voor kiezen. Zij worden slachtoffer van huwelijksdwang of achterlating. Naar verhouding zouden daar 8 Arnhemse kinderen tussen zitten die in september niet terugkeren naar hun klasgenoten en een onzekere en onwenselijke toekomst tegemoet gaan.

Geen cijfers geen aandacht

Het onderwerp blijkt vrijwel niet te leven bij Arnhemse scholen. Hoewel zij zelf aangeven er incidenteel mee te maken te hebben zijn er geen cijfers over de stad. Meer aandacht voor het onderwerp helpt mensen in de omgeving van die kinderen, waaronder scholen en verenigingen, eerder problemen te signaleren. Deze opmerkzaamheid maakt het mogelijk ellende te voorkomen, in plaats van achteraf te moeten constateren dat er een kind kwijt is.

Registreren en signaleren

Om de omvang van het probleem in beeld te krijgen vragen de Arnhemse SP, D66, ChristenUnie en PvdA een meldplicht voor scholen wanneer jongens en meisjes niet terugkomen van vakantie. Daarnaast moet de gemeente met jongerenwerkers een plan van aanpak te maken hoe vroegtijdig signalen opgepikt kunnen worden en ingespeeld kan worden op de mogelijke signalen. De Arnhemse raad stemde op 8 juli unaniem in met de motie.

Documenten 19M181 Pak huwelijksdwang en achterlating van Arnhemse meisjes en jongens aan (pdf)

Versoepel naast sport ook cultuur voor kinderen

D66 D66 Arnhem 29-04-2020 20:51

Met de eerste versoepeling van de maatregelen tegen corona is sporten voor kinderen weer mogelijk. Zo kunnen kinderen hun energie weer kwijt en kunnen zij weer plezier maken met elkaar. Goed nieuws voor hen, maar geldt dat voor álle Arnhemse kinderen? D66-raadslid Sabine Andeweg vraagt of de versoepeling onder voorwaarden ook andere activiteiten voor kinderen mogelijk maken. “Voetbal, ballet, theater: wij gunnen alle Arnhemse kinderen een uitlaatklep en plezier.”

Het eerste kleine beetje versoepeling is een feit: sportverenigingen mogen vanaf deze week hun jeugdleden weer ontvangen, onder voorwaarden: georganiseerd, onder begeleiding en voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar op 1,5 meter afstand. D66 wil weten of onder dezelfde voorwaarden ook andere activiteiten mogelijk zijn, zoals de scouting, of creatieve uitspattingen als theater, dans en muziek maken.

Cultuureducatie

Ook de basisscholen gaan weer open, vanaf 11 mei. Leraren – die de afgelopen weken al moesten omschakelen naar online lesgeven – moeten nu uitzoeken hoe ze onder allerlei aanpassingen les kunnen geven. Tegelijk moeten ze oog hebben voor ontstane achterstanden en kwetsbare kinderen. Daarom vraagt D66 de gemeente om te kijken hoe de kinderen goede cultuureducatie kunnen krijgen zonder de leraren extra te belasten. Bijvoorbeeld via afspraken met culturele partners in de stad, of het Convenant Cultuureducatie Primair Onderwijs.

Versoepelen, niet vertroebelen

De versoepeling van de maatregelen tegen de verspreiding van corona geven weer lucht. Tegelijkertijd zijn er weer nieuwe onduidelijkheden. D66 vraagt duidelijkheid aan het college, opdat het versoepelen niet leidt tot vertroebelen.

Lees hier de schriftelijke vragen van D66 aan het college.

College moet niet over maar met kinderen praten

D66 D66 GroenLinks PvdA Arnhem 13-11-2019 21:59

Kinderen en jongeren krijgen nadrukkelijk meer invloed in de visie op armoede, schulden, werk en zorg. Dit besloot de Arnhemse raad met het aannemen van de motie ‘Armoede door de ogen van kinderen’ van D66, SP, PvdA en GroenLinks. Initiatiefnemer Sabine Andeweg van D66 reageert verheugd: “De gemeente moet niet óver, maar mét de kinderen praten.”

Één op de vijf Arnhemse huishoudens leeft in armoede. Voor een groot deel zijn dit gezinnen met (jonge) kinderen, die worstelen met schulden. Tot 2018 werkte de gemeente nog met de ‘Arnhemse Armoede Agenda’ voor deze mensen, maar een vervolg daarop bleef helaas uit.

Integrale visie en aanpak

Na aandringen van de gemeenteraad heeft het college toegezegd met een integrale visie en aanpak te komen op armoede, schulden, werk en zorg. Andeweg is blij dat deze stap gezet is, maar is nog niet gerust op de uitvoering ervan. “Vooralsnog heeft het college de betrokkenheid van kinderen en jongeren nergens genoemd. Deze jongeren lijden onder deze problemen. Waarom wordt hen niet gevraagd waar zij behoefte aan hebben?”

Het betrekken geborgd

D66, SP, PvdA en GroenLinks willen dat juist de inbreng van de kinderen en jongeren meegenomen wordt bij het opstellen van de visie. Daarom vroegen zij dat het college eerst duidelijk maakt in een startnotitie hoe ze de kinderen en jongeren daarbij willen betrekken. De raad sloot zich in meerderheid aan bij hen, de motie werd met 37 tegen 2 aangenomen.

Bijdrage D66 bij de begroting: Lef en resultaten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Arnhem 13-11-2019 17:42

Vrijheid en kansengelijkheid voor iedere Arnhemmer. Daarmee opende D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg haar algemene beschouwing op de begroting op woensdag 13 november.  Een andere rode draad was de hoop op resultaten van het college. Hieronder leest u haar volledige bijdrage (gesproken tekst geldt).

 

Voorzitter,

Wat D66 betreft leeft iedere Arnhemmer in vrijheid. Vrij van zorgen: over een woning, een baan, of je wel de juiste zorg krijgt. En vrij van schulden. Pas dan hebben Arnhemmers de vrijheid om te leven. Om te genieten van onze aantrekkelijke stad.

En voorzitter, op al deze punten zijn er uitdagingen. Er zijn nog genoeg problemen voor onze inwoners. Problemen die zij ook niet altijd zelf op kunnen lossen. Waar zij bij uitstek ons – college én raad – voor nodig hebben. Het is onze taak om lef te hebben en resultaten te boeken.

Voorzitter, de problemen die wij willen oplossen:

Ongelijke kansen: waar het gaat om een woning, om werk en om de juiste zorg. Maar ook in het onderwijs, dat nu de ongelijkheid eerder vergroot dan verkleint. Schulden: we moeten meer schulden voorkomen en jongeren van problematische schulden af helpen. En de nodige inzet op cultuur: concrete stappen in vernieuwing van het verouderde Stadstheater. Gelijke kansen

Voorzitter,

Iedere Arnhemmer verdient een kans op een woning. En er is veel werk te doen: er moeten ruim 7.500 woningen bij. Bouwen, bouwen en bouwen dus. We verwachten leiderschap en visie van het college. Concrete plannen, natuurlijk met behoud van groen. We verwachten een woningbouwplan met lef.

En iedere Arnhemmer verdient een kans op betaald werk. We hebben een mooi plan – ‘Doorbraak naar werk’ – maar verwachten ook ambitie in de uitvoering. Nieuwkomers die we naar werk begeleiden, moeten allemaal – mannen én vrouwen – dezelfde kansen hebben. We stelden daarover al schriftelijke vragen. Om dit bij gezinshereniging al goed te regelen, dienen we samen met GroenLinks een motie in.

Tot slot gelijke kansen in het onderwijs. Het is in Arnhem nog steeds zo dat het uitmaakt in welke wijk je opgroeit. Of je hulp krijgt bij je huiswerk en of je bijles kan krijgen als dat nodig is. Uit onderzoek blijkt dat het onderwijs, dat kinderen vanaf 12 jaar in hokjes duwt, kansengelijkheid verkleint in plaats van vergroot. We zijn blij met de toezegging van het college om zich in te zetten voor brede brugklassen. Daarmee kan het onderwijs beter aansluiten bij de talenten van kinderen.

Schulden

Maar voorzitter, soms zijn gelijke kansen niet genoeg. Voor Arnhemmers in schulden is een tweede kans nodig. Veel inwoners weten de weg naar schuldhulp nog steeds niet te vinden. Helaas. Een half jaar geleden werd duidelijk dat het schuldenfonds nog steeds heel weinig jongeren bereikt. Hoe gaat dit nu? Hoe gaan we ervoor zorgen dat we alle jongeren met problematische schulden bereiken én helpen?

Cultuur

En voorzitter, dan de nodige inzet op cultuur.

Ik kan de tekst van vorig jaar hier herhalen. Het Stadstheater stamt uit 1938. Een simpele renovatie is niet voldoende voor de toekomst. Het Stadstheater moet ingrijpend vernieuwd worden, samen met Oostpool en Introdans. Er ligt helaas nog steeds geen voorstel vanuit het college voor de vernieuwing van het Stadstheater, terwijl dat voor afgelopen kwartaal beloofd was. Kan het college toezeggen dat we uiterlijk in het 1e kwartaal van 2020 een voorstel kunnen verwachten?

Resultaten

Voorzitter, onze verwachtingen voor komend jaar:

Meer kansengelijkheid. Waar het gaat om een woning, om werk en om het best passende onderwijs Visie op het gebied van armoede, schulden, werk en zorg Jongeren eindelijk van problematische schulden af helpen En investeren in cultuur: Een schop in de grond bij het museum én een volgende stap in de vernieuwing van het Stadstheater.

Voorzitter, ik rond af,

In deze stad moet je op dit moment redelijk wat geduld hebben. Ik roep het college op om ervoor te zorgen dat ik volgend jaar niet opnieuw dezelfde punten hoef te noemen. Om problemen echt op te lossen. Om te laten zien dat deze stad een bestuur heeft met lef. Een stadsbestuur dat resultaten boekt.

Namens D66 wens ik u succes.

Reactie College van B&W

Wethouder Hans de Vroome reageerde namens het college van B&W op de vragen van D66 over investeren in cultuur. Hij zegde toe dat de raad in het eerste kwartaal van 2020 een voorstel kan verwachten voor vernieuwing van de Stadsschouwburg in samenwerking met Toneelgroep Oostpool en Introdans. Ook gaf hij aan dat direct na de feestdagen voor Museum Arnhem de eerste schop de grond in gaat.

Wijzigingsvoorstellen (eigen en ondersteund) ‘Open data’ (amendement VVD, D66) – unaniem aangenomen ‘Aanvullende coalitieafspraken wonen’ (amendement GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Aanvullende coalitieafspraken zorg’ (amendement GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Eerlijke klimaatcijfers in de begroting’ (amendement SP, PvdD, D66) – aangenomen ‘Niet overhaast besluiten’ (amendement D66, SP, CDA, AC, AOP) – aangenomen ‘Impuls openbare toiletten in de binnenstad, de wijken én bij winkelcentra’ (motie CDA, CU, VVD, D66, PvdA) – unaniem aangenomen ‘Jeugdbudgetten reëel begroot, geen papieren werkelijkheid’ (motie D66, CDA, SP, CU, PvdA, VVD, AOP, PVV, AC) – unaniem aangenomen ‘Concrete visie op circulair Arnhem’ (motie GL, VVD, D66, PvdA) – aangenomen ‘Op naar een rookvrije generatie!’ (motie PvdA, CU, D66, GL) – aangenomen ‘Subsidieregeling burgerkracht sociaal domein’ (motie PvdA, GL, AC, PvdD, D66) – unaniem aangenomen ‘Maak werk van (dekking voor) de Arnhemse standaard toegankelijkheid’ (motie VVD, D66, PvdA, CDA, GL, AC) – unaniem aangenomen ‘Armoede door de ogen van kinderen’ (motie D66, SP, PvdA, GL) – aangenomen ‘Betere begeleiding nareizigers’ (motie GL, D66, PvdA, D/VA) – aangenomen

Verkenners: lijmpoging maakt nu meeste kans | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Arnhem 02-09-2019 00:00

Op 21 juni hebben GroenLinks en PvdA de coalitiesamenwerking met VVD en D66 opgezegd. Daar lagen inhoudelijke meningsverschillen onder, en verschillen over hoe je samenwerkt. Uit het advies van verkenners Rutger Groot Wassink en Jan Markink blijkt dat een lijmpoging op dit moment de enige logische optie is, maar dat er zowel inhoudelijk als relationeel veel nodig is om een lijmpoging te laten slagen. GroenLinks-fractievoorzitter Mark Coenders: “Lijmen is ingewikkeld. Omdat dit het advies is van de verkenners zullen we de verantwoordelijkheid nemen om dit te onderzoeken. We zullen op basis van het advies stap voor stap kijken of hernieuwde coalitiesamenwerking tussen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA mogelijk is.”

Advies verkenners

In juli zijn Rutger Groot Wassink namens GroenLinks en Jan Markink namens VVD aangewezen als verkenners om te kijken naar toekomstige coalitiesamenwerking. Groot Wassink en Markink noemen het inhoudelijk twistpunt tussen de partijen in hun advies ‘legitiem’. Ook zijn de verkenners in hun advies helder over de coalitiesamenwerking. Ze constateren bijvoorbeeld dat fracties elkaar weinig gunnen. En dat elke oplossing moeilijk, zo niet zinloos is, zolang er niet iets structureels verandert. Groot Wassink en Markink constateren ook: “Naast het proberen te lijmen van de breuk zijn er op dit moment eigenlijk geen andere opties om tot een stabiel stadsbestuur te komen.”

GroenLinks herkent en erkent deze bevindingen. Mark Coenders: “Het is tijd om in Arnhem werk te maken van betere samenwerking en andere politiek. Een doorbraak is noodzakelijk.”

Wat is het vervolg?

GroenLinks, VVD, D66 en PvdA gaan in gesprek. Tijdens gesprekken verkennen we of er een basis kan komen om heronderhandeling te starten. Mark Coenders: “Er is veel gebeurd. We moeten eerst werken aan vertrouwen, voor we weten of een lijmpoging kansen heeft.”

Perspectiefnota en verkenning van nieuwe coalitie | Arnhem

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Arnhem 06-07-2019 00:00

De afgelopen weken is er veel gebeurd in de Arnhemse politiek. Maar wat GroenLinks betreft moet nu de blik moet vooruit. Zoals we vorige week al zeiden: deze stad verdient een coalitie die met elkaar- de stad en de rest van de gemeenteraad samenwerkt. Die staat voor empathie, de schouders eronder en vooruit. Voor Arnhem en Arnhemmers. Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota - een voorbereiding op de begroting - haalde een motie van GroenLinks en PvdA om enkele zorgmaatregelen opnieuw te bekijken een meerderheid. Fractievoorzitter Mark Coenders: "Na de coalitiebreuk zijn inmiddels twee verkenners aan de slag om te komen tot een stabiele coalitie. Het past wat GroenLinks betreft niet om op zo’n moment een perspectiefnota en daaraan gekoppelde moties of amendementen te behandelen die een claim neerleggen op de onderhandelingstafel. We hebben dan misschien vandaag een leuke dag, een goed persbericht, maar we houden Arnhem en elkaar voor de gek." De Perspectiefnota is daarom ter kennisnemening aangenomen.

GroenLinks steunde bij de Perspectiefnota geen voorstellen die politiek zeer gevoelig liggen en gevolgen hebben voor de begroting. Mark Coenders: "Het past nu om terughoudend te zijn. We hopen allemaal op een stabiele coalitie in het belang van de stad, en zo’n coalitie moet je niet van tevoren belasten met een te zware claim voor de onderhandelingstafel. Dan maar even geen stoer persbericht of tweet." In aanloop naar de komende tijd zullen voor GroenLinks de uitgangspunten helder blijven: goede zorg, aanpakken van armoede, tegengaan van klimaatverandering, meer sociale huurwoningen en meer groen in de stad. En daarbij zeker nog: een politiek die luistert naar de stad en op een positieve manier samenwerkt. Wat GroenLinks betreft gaat de blik écht vooruit.

Ondanks dat GroenLinks en anderen terughoudendheid betoogden, dienden enkele partijen toch voorstellen in die politiek gevoelig liggen én grote financiële gevolgen hebben. Een motie van D66 en VVD om meer reserves op te bouwen voor het aflossen van gemeentelijke schulden haalde een meerderheid. Er zat echter geen dekking bij, waarmee er een gat in de begroting is geslagen van € 2,7 miljoen. Richting de onderhandelingen en de begroting zal dit dan ook onderdeel van gesprek zijn.

Keuzes voor de toekomst in de Perspectiefnota

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Arnhem 03-07-2019 21:53

Afgelopen weken is er in de gemeenteraad gesproken over de Perspectiefnota. Dit is de nota met inhoudelijke keuzes als voorbereiding op de begroting die het college aan de raad presenteert in september. Een groot deel van deze Perspectiefnota gaat vanzelfsprekend over de ontstane tekorten in de zorg, ruim € 18 mln. Er worden maatregelen ter hoogte van € 7,5 mln voorgesteld in de zorg en voor het overige worden maatregelen buiten de zorgbegroting voorgesteld om de tekorten terug te dringen. De inhoud van deze Perspectiefnota was ook een belangrijke inhoudelijke aanleiding om de samenwerking met VVD en D66 op te zeggen. Maar ondanks dit heeft de gemeenteraad op 3 juli wel gesproken over de Perspectiefnota en deze voor kennisgeving aangenomen. Hiervoor heeft een meerderheid in de raad gekozen om niet een te grote inhoudelijke druk te leggen op de gesprekken die nu gevoerd worden door de twee verkenners over de ontstane politieke situatie.

Het college van burgemeester en wethouders heeft, naast € 7,5 mln bezuinigingen in de zorg, buiten de zorgbegroting gekeken naar mogelijkheden om de tekorten terug te dringen. Wat de PvdA betreft was dit het ultieme compromis, op de zeer dunne lijn tussen maatregelen in de zorg en financiële knellende kaders. Laat duidelijk zijn dat voor de PvdA € 7,5 mln aan bezuinigingen op de zorg niet vanzelfsprekend is. Echter, na het debat over de ontstane politieke situatie op 26 juni is duidelijk geworden dat er verkenningen worden gestart. Op de eerste plaats lijkt het de meerderheid van de gemeenteraad niet verstandig nu te besluiten over een Perspectiefnota die vooraf mogelijk een druk legt op deze gesprekken. In de Perspectiefnota worden toch inhoudelijke keuzes gemaakt, die mogelijk ook onderwerp van de komende gesprekken zijn. De PvdA heeft daarom het amendement “Perspectiefnota ter kennisneming” gesteund.

De PvdA heeft wel een eerste visie op de maatregelen in de zorg mee willen geven. Hiervoor hebben we samen met GroenLinks de motie “??” ingediend. De PvdA is van mening dat een discussie over de zorg niet moet gaan over “zo licht mogelijke zorg”, “houdbaar en betaalbaar” en “omzetplafonds”. Een discussie over de zorg moet over mensen gaan. Zowel de mensen die zorg ontvangen als de professionals die de zorg leveren. Kwalitatief goede en bereikbare zorg moet het uitgangspunt zijn. In andere steden zien we dat er goede ervaringen zijn met richtbedragen voor zorgaanbieders op basis waarvan gesprekken gevoerd kunnen worden in plaats van omzetplafonds. Daarnaast vinden wij bijvoorbeeld dat het perspectief van jongeren bij de Jeugdzorg voorop moet staan. Dus geen percentages noemen als uitgangspunt voor de verschuiving van zorg op terreinvoorzieningen naar passende zorg in de thuissituatie. Maar vanuit het perspectief van de jongeren kijken hoe kwalitatief deze verschuiving vormgegeven kan worden. De PvdA maakt zich ook zorgen over de voorstellen met betrekking tot hulpmiddelen en woningaanpassingen. Als mensen langer thuis wonen en als het uitgangspunt is om zorg thuis te ontvangen, moet dit huis wel toegankelijk zijn. Het onderbrengen van woningaanpassingen onder algemeen gebruikelijke voorzieningen, waardoor mensen dat zelf moeten betalen staat hier haaks op. Daarom vragen we om de uitgewerkte maatregel eerst voor te leggen aan de gemeenteraad. Als laatste krijgen de wijkteams er extra taken bij die binnen de bestaande formatie moeten worden opgepakt. Dit vindt de PvdA een grote zorg. Wij hebben het college verzocht te monitoren wat dit betekent voor de werkdruk en als de werkdruk te hoog wordt in te grijpen.

In de komende maanden zullen gesprekken gevoerd worden over hoe we verder moeten in de raad. De oplopende kosten in de zorg zullen onderdeel van deze gesprekken zijn. De PvdA vindt het daarom logisch nu pas op de plaats te maken en de Perspectief nota voor kennisgeving aan te nemen. Wij hebben zorgen over de veranderingen in de zorg zoals die nu omschreven worden, waarbij we de belangrijkste punten hebben mee gegeven in onze motie. Voor de PvdA gaat de zorg over mensen en moet dit ook altijd uitgangspunt zijn bij discussies over de zorg.

 

Het bericht Keuzes voor de toekomst in de Perspectiefnota verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Arnhemse vaccinatiegraad moet omhoog

D66 D66 Arnhem 30-04-2019 19:00

Het aantal Arnhemmers dat is ingeënt tegen riskante ziekten ligt ver onder de benodigde 95%. Een zorgelijke ontwikkeling, constateert D66 raadslid Susan van Ommen, waardoor kwetsbare Arnhemmers die niet ingeënt kunnen worden onnodig gevaar lopen. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen en actiever werken aan een hogere vaccinatiegraad. Met onderstaande schriftelijke vragen doet zij een eerste oproep daartoe.

Schriftelijke vragen Verhogen vaccinatiegraad

Geacht college,

Vaccineren is voor de meeste mensen vanzelfsprekend. De laatste jaren zien we echter landelijk de trend van een dalende vaccinatiegraad. Deze trend is er ook in Arnhem. Het wordt steeds normaler om je kinderen niet te laten vaccineren. Dit vergroot het infectiegevaar. Met een vaccinatiegraad van 88,4% voor zuigelingen en 85,5-86,3% voor schoolkinderen van 10 jaar en zelfs maar 48,6% voor de HPV-vaccinatie voor adolescenten (over 2018) is de vaccinatiegraad in Arnhem laag te noemen. D66 vindt dit een zorgelijke ontwikkeling.

Onlangs kondigde staatssecretaris Blokhuis verschillende maatregelen aan namens het kabinet om het tij te keren (o.a. Kamerbrief Verder met vaccineren). Gemeenten zelf hebben ook de verantwoordelijkheid en mogelijkheid om een actieve, eigenstandige rol hierin te spelen.

D66 wil de inspanningen vergroten om de vaccinatiegraad in de stad te verhogen, zodat alle kinderen in de stad beschermd zijn tegen infectieziekten. De vaccinatiegraad in Arnhem moet omhoog, naar de 95% die de Wereld Gezondheidsorganisatie adviseert en nodig is om ziektes uit te bannen.

Wij hebben hierom de volgende vragen aan het college.

Zijn er naast de gemeentelijke cijfers, ook cijfers per wijk bekend? Zo ja, wilt u die met ons delen? Welke (extra) inspanningen levert het college om de vaccinatiegraad in Arnhem te verhogen en wat zijn de (voorlopige) resultaten daarvan? De staatssecretaris heeft aangegeven te starten met een vaccinatiealliantie. De startbijeenkomst was op 26 maart. Het doel van de landelijke vaccinatiealliantie is om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de kennis over vaccinatie – bij ouders en professionals – en bijdragen aan een hogere vaccinatiegraad. Maakt Arnhem deel uit van deze alliantie? Zo nee, waarom niet? Is het college in dit geval voornemens zich alsnog hierbij aan te sluiten? Is Arnhem bereid om een lokale vaccinatiealliantie te sluiten (d.w.z. een samenwerkingsverband tussen uiteenlopende relevante partijen in de stad om de dalende vaccinatiegraad tegen te gaan)? Er is in het bevorderen van de vaccinatiegraad een belangrijke rol weggelegd voor de professionals die zich bevinden rondom de aanstaande dan wel kersverse ouder(s). Daarbij moet gedacht worden aan de jeugdarts, jeugdverpleegkundige, verloskundige, kraamhulp en huisarts. Welke mogelijkheden ziet het college om samen met deze professionals – wellicht als onderdeel van een lokale vaccinatiealliantie – te komen tot een meer geïntegreerde en gezamenlijke aanpak/benadering? Zijn er lokaal mogelijkheden om ouders die overwegen hun kind(eren) niet te laten vaccineren, uit te nodigen voor een extra gesprek (met een arts) waarin hun zorgen besproken kunnen worden? Welke communicatiebenadering kiest de gemeente? Worden er gegeven de dalende vaccinatiegraad nu andere benaderingen geprobeerd om voor te lichten, kritische ouders tegemoet te treden en zo meer maatwerk te kunnen leveren? Welke aandacht besteedt de gemeente aan het belang van vaccinaties via de gemeentelijke communicatiekanalen? Zijn er campagnes op stapel? Kan het college in de communicatie zorgen dat er geen afbeeldingen worden gebruikt van kinderen die een inenting krijgen, maar van kinderen die ziek zijn geworden van een van de ziektes waartegen ingeënt wordt (dit om het juiste effect te bereiken)? Het komt frequent voor dat ouders na het 2e jaar van het kind niet meer komen opdagen voor de vervolgprikken van een bepaald vaccin. Kunnen deze ouders extra aandacht krijgen in de communicatie vanuit de gemeente, bijvoorbeeld door het ontvangen van een brief vanuit de wethouder/ de burgemeester? Veel ouders wiens kinderen naar een kinderdagverblijf gaan maken zich zorgen om de aanwezigheid van niet-ingeënte kinderen. Hoe werkt de gemeente op dit moment samen met BSO’s, peuterzalen, kinderdagverblijven etc. op dit thema? Welke informatie heeft de gemeente over het aantal niet-ingeënte kinderen op kinderdagverblijven etc.? Is het mogelijk deze cijfers inzichtelijk te maken per kinderdagverblijf? Is het college bereid om met de Arnhemse kinderdagverblijven etc. afspraken te maken over hoe zij actief kunnen bijdragen aan het laten toenemen van de vaccinatiegraad in onze stad? (kinderdagverblijven etc. kunnen ook goed onderdeel zijn van een lokale vaccinatiealliantie.) Om uiteenlopende redenen kan het zo zijn dat jongeren en volwassenen niet alle vaccinaties (volledig) hebben ontvangen uit het Rijksvaccinatieprogramma. Er zijn ook verhalen te lezen over bijv. pubers die zich tegen de wil van hun ouders alsnog willen laten inenten. Vanaf 12 jaar is dit in sommige gevallen mogelijk (afhankelijk van de inschatting van de arts); vanaf 16 jaar heeft iemand de volledige zeggenschap over medische behandelingen en dezelfde patiëntrechten als volwassenen. Is het mogelijk deze jongeren actief te benaderen voor een gesprek (of andere daarvoor geschikte manieren) om hen te bewegen de benodigde vaccinaties te halen? Wat zijn (ongeveer) de kosten wanneer de gemeente Arnhem de mogelijkheid zou bieden aan niet-ingeënte volwassenen (dit kunnen bijv. ook nieuwkomers zijn) wonend in de gemeente om de vaccinacties van het Rijksvaccinatieprogramma kosteloos in te halen?

Met vriendelijke groet,

Susan van Ommen D66 Arnhem

Documenten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.