Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen over ChristenUnie-SGP inzichtelijk

17 documenten

Begroting 2020

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA De Ronde Venen 05-11-2019 10:09

Voorzitter, de ChristenUnie-SGP maakt de volgende kanttekeningen bij de begroting die we vanavond bespreken.

We constateren dat de coalitie de inwoner volgend jaar ongeveer 7% hogere gemeentelijke lasten wil  laten betalen. Dat komt voor een groot deel door de forse stijging van de afvalstoffenheffing met ca 20%. Het argument is de extra afvalstoffenbelasting en de stijging van het restafval.

Dat laatste wordt veroorzaakt door gebrek aan goed beleid van dit en het vorige college: tot twee maal toe konden deze colleges geen deugdelijke uitvoeringsplan door de raad loodsen.

Wethouder Hagen wil nu eerst een uitgebreide consultatie van de fracties. Wat ons betreft kan dat heel snel; in september hebben de fracties uitvoerig hun opvattingen aangegeven. Wij gaan ervan uit dat een gewijzigd, en dit keer wel deugdelijk, voorstel in het eerste kwartaal 2020 voorgelegd kan worden.

Maar om tempo te maken, dienen wij vanavond alvast twee moties in. Ten eerst (samen met Lijst 8 Kernen) een motie met het verzoek na te gaan of de doorbelaste kosten van de afvalverwerkers niet omlaag kunnen. Ten tweede, samen met PvdA/GL en Lijst 8 Kernen, een motie om een Afvalbarometer in te voeren.  De inwoner heeft nu geen informatie over hoeveelheden en kosten. Deze barometer moet dan aangeven hoeveel afval maximaal ingeleverd mag worden om de heffing gelijk te houden of zelfs met bijvoorbeeld 5 of 10% te verlagen. Tegelijk moet die barometer maandelijks aangeven waar we staan, zodat de inwoner ziet of we de goede of verkeerde kant op gaan. Naast de duurzaamheids motivatie, een financiële prikkel om de inwoner te motiveren beter te scheiden, minder restafval aan te leveren en daarmee in de toekomst minder heffing te betalen.

Nu we het toch over verduurzamen hebben. In de begroting lezen we

Om onze ambitie De Ronde Venen klimaatneutraal 2040 te realiseren zijn we in grote mate afhankelijk van keuzes en initiatieven van onze inwoners en bedrijven. Daarom werken we met hen samen aan duurzaamheids initiatieven en blijven we die initiatieven stimuleren

De ChristenUnie-SGP is van mening dat de inwoners daar een flinke steun in de rug bij kunnen gebruiken om door het doolhof van oplossingen, aanbieders, subsidies en financiering heen te komen. Veel mensen doen nu niets omdat ze niet weten waar en hoe te beginnen. In diverse gemeenten worden nu initiatieven gestart om inwoners de ontzorgen. Voor dit doel dienen we samen met PvdA/GL een motie in.

Het college heeft recent besloten om af te zien van het fietspad op de oude spoorbaan. Daarmee valt een bedrag van ruime 2,5 ton vrij uit het "Fietsplan 2019" waartoe we vorig jaar per amendement hebben besloten. Wat ons betreft blijf dit budget beschikbaar voor verbetering van fietsroutes in onze gemeente en dus dienen we hiervoor (samen met PvdA/GL en Lijst 8 Kernen) een motie in.

Het college gaat uit van ca 25-30% externe inhuur. Tijdens de commissiebehandeling gaf de wethouder aan, dat dit een soort landelijk gemiddelde is. Wij hebben dat nagekeken, maar voor een gemeente van onze omvang ligt het gemiddelde onder de 20%. We dienen dus (samen met Lijst 8 Kernen) een motie in om de inhuur onder de 20% te houden. Daarmee voorkomen we verloop van kennis en expertise en vergroten we de kwaliteit van de eigen organisatie.

Dan hebben wij ons verbaasd over de optimistische raming in de begroting van de kosten voor het sociaal domein. Met name de kosten voor de jeugdhulp en de huishoudelijke hulp. Als we de informatie uit de monitor over het 1e halfjaar bekijken, dan gaan we in dit jaar niet met het begrote budget uitkomen. En daarmee mist een lager budget hiervoor in 2020, zoals de begroting aangeeft, elke grond. We komen dus met een amendement om € 430.000 extra voor het sociaal domein te begroten.

Wat de jeugdhulp betreft: we zijn teleurgesteld dat dit college, inmiddels meer dan anderhalf jaar onderweg, nog steeds geen jeugdbeleidsplan heeft kunnen presenteren. Daarmee is voor de raad en de inwoners onduidelijk hoe dit college de stijging van de jeugdhulp wil tegengaan. Hoe haar gewenst preventief beleid er precies uit ziet. Laat staan dat we daar in 2020 al de vruchten van zouden plukken.

Wat ons betreft moet "investeren in gezinnen" daarbij een belangrijke peiler zijn. En dan niet als de gezinnen al uit elkaar liggen (waar deze gemeente wel heel wat energie in steekt), maar vooral voordat er problemen ontstaan. Als het jeugdbeleidsplan daar geen goede invulling aan geeft, zal de ChristenUnie-SGP daar geen steun aan geven.

In de begroting geeft het college aan "We evalueren het huidige gezondheidsbeleid en leveren een nieuw beleidsplan op. Hierin is aandacht voor gezondheidsbevordering, preventie en vroegsignalering van problemen" en " Er moet aandacht zijn voor de schadelijke gevolgen

van roken, overgewicht en drugsgebruik".

Hoewel wij dat laatste zeker toejuichen, verbaast het ons dat de begroting nergens spreekt over alcohol. Alleen in de passage over de GGD komt dat woord voor met de tekst " In onze gemeente is relatief veel overgewicht en wordt relatief veel alcohol gedronken, mede door jongeren". De GGD signaleert dus een serieus probleem, wat we bevestigd zien in de GGD-atlas. Vreemd genoeg wordt dat door het college in een recente informatienota weg gewimpeld.

Op onze technische vragen rondom het gezondheidsbeleid, blijkt dit nogal versnipperd te zijn. En de focus met betrekking tot gebruik van drank en drugs vooral op jongeren 13+ te liggen. Ouders zijn sowieso buitenbeeld, hoewel zij de belangrijkste beïnvloeders van hun kinderen zijn. Bij de discussie over de coffeeshop begin dit jaar, was er geen meerderheid te vinden om die meer aan banden te leggen, maar wel om het preventiebeleid, met name voorlichting, op te schroeven. Daarom komen we met een motie voor een meer integraal en transparant gezondheidsbeleid en meer aandacht voor ouders bij de voorlichting.

Uit de begroting blijkt dat de gemeente er vooralsnog gezond voor staat. Met een algemene reserve van ca 20 miljoen  en een begrotingsresultaat voor de komende twee jaar  van bijna 2 miljoen is er op de korte termijn geen vuiltje aan de lucht. Daarvan is 1 miljoen veroorzaakt door de recent gemelde hogere bijdrage van het rijk, maar we weten inmiddels dat dit een instabiele jojo is. En aangenomen moties en amendementen vanavond zullen ook invloed hebben.

Overigens dat miljoen is in 2023 door tekorten in de jaren 2022 en 2023 al weer verdampt. Daarnaast zijn de stijgende kosten in het sociaal domein een reële bedreiging van de beoogde begrotings-overschotten.

Maar vooral de jaren na 2023 verdienen extra aandacht. Geen substantiële inkomsten meer uit grondexploitaties, maar wel structureel stijgende lasten door de investeringen die we tot dan toe van plan zijn te doen. Met name in wegen en bruggen. We zien in de begroting dat na 2023 het investeringsplafond is bereikt, terwijl we nog wel ambities hebben zoals het gemeentehuis en het laatste deel van de Baambrugse Zuwe. Een ontwikkeling waar de ChristenUnie-SGP in 2015 al voor heeft gewaarschuwd en waar onder andere dat investeringsplafond uit is voortgekomen.

2023 is nog even weg, maar regeren is vooruitzien. Wij zijn wel benieuwd welke creatieve oplossingen het college, en andere fracties, mogelijk hebben om ook na 2023 de financiën in balans te houden.

Naschrift

Tijdens het debat bleek al snel dat onze moties over afval het niet zouden halen, de coalitie gaf aan geen enkele motie of amendement over dat onderwerp te zullen steunen. Omdat de wethouder aangaf in januari met een nieuw voorstel te komen en de suggesties in onze moties daarbij mee te zullen nemen, hebben wij (in overleg met PvdA/GroenLinks en Lijst 8 Kernen) besloten de moties voor dit moment in te trekken.

Ons amendement over de Jeugdhulp en Huishoudelijke Hulp heeft het niet gehaald, de wethouder gaf aan alles nog eens goed bekeken te hebben en het college is van mening dat de begroting voor het totale sociaal domein toereikend zou moeten zijn.

Ook onze motie over het gezondheidsbeleid en de limitering externe inhuur redde het helaas niet. Maar het signaal is afgegeven en te zijner tijd (behandeling gezondheidsnota resp. jaarrekening2020) zullen we hier extra scherp op letten.

Onze motie over het behoud van het Fietsbudget leidde tot een nogal technische discussie, waarna we die hebben aangepast. Deze motie is vervolgens wel aangenomen. Datzelfde geldt ook voor onze motie "Ontzorgen vergroot verduurzaming"

Daarnaast hebben we steun gegeven aan de motie "Bereikbaarheid nieuwe MBO-campus Utrecht" (mede-indiener) en het amendement "Onderhoud kunstwerken (kunst en cultuur)".

Participatiekoers

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP ChristenUnie De Ronde Venen 30-09-2019 12:19

We mogen ons gelukkig prijzen, dat we in een gunstige arbeidsregio wonen, wat zonder meer invloed heeft op het relatief lage aantal uitkeringsgerechtigden. We zien dat ook in het overschot van de BUIG-gelden, de vergoeding van het rijk voor de uitkering van de bijstand. We houden daar structureel ca 6 ton per jaar aan over. Het college wil de komende jaren 1 ton per jaar hiervan overhevelen naar extra reintegratie-aanpak. Naar ons oordeel is dat nog wat zuinig, maar voor het moment laten we het daarbij. Want iedere inwoner die we aan werk kunnen helpen, is niet alleen fijn voor die inwoner, maar ook voor de gemeentelijke portemonnee.

Over de hele linie kan de ChristenUnie-SGP de voorgelegde koers steunen. Maar op een aantal punten wil ik toch een accent leggen voor een verdere aanscherping.

Terecht spreekt het voorstel meerdere keren van de mismatch tussen vraag en aanbod. Maar als het om maatregelen gaat, vinden wij de koers daar erg vaag over. U heeft het over "in nauwe samenwerking met werkgevers versterken van de arbeidsmarktpositie van de doelgroep", maar nergens lezen we "Hoe" m.u.v. iets over de studiekeuze van jongeren wat geheel buiten de gemeente om gaat? Kennis, competenties en vaardigheden vergroten bijvoorbeeld via omscholing, zou wat ons betreft de aanpak zijn, maar we lezen daar niets over. Waarom hier niet een concreet programma van gemaakt met cofinanciering van diverse partijen (gemeente, werkgevers en werknemers) en gebruikmakend van subsidies?

Uit de Rapportage Participatie blijkt dat er nog een behoorlijke groep mensen is die na 3 of 6 maanden opnieuw instromen. Over de afgelopen twee jaar is die terugval bijna 20%. Dat vinden wij best veel. Een analyse naar oorzaken hiervan en hoe we de uitstroom effectiever kunnen maken, lijkt ons verstandig. Kan de wethouder dat toezeggen?

U geeft aan de instroom te willen stabiliseren (waarom eigenlijk niet verlagen?) en in te willen zetten op preventie. Dan verbaast het ons dat u er kennelijk genoegen mee neemt pas 3 maanden voordat iemand de bijstand instroomt (dus na ruim 1,5 jaar werkloosheid) geïnformeerd te worden. Waarom niet een veel actievere samenwerking met het UWV dan wel actiever mensen op te roepen zo snel mogelijk na het werkloos worden ook met het werkcentrum contact op te nemen?

Tot slot nog bijzondere aandacht voor statushouders. De ervaring leert, dat zij toch wat extra begeleiding nodig hebben, omdat cultuurverschillen een succesvolle re-integratie in de weg kunnen staan. Dus niet alleen taal, maar ook gebruiken kunnen tot misverstanden leiden. Bij een gesprek op het werkcentrum zal de statushouder wellicht al snel zeggen, dat hij het begrijpt omdat hij niet onbeleefd of dom over wil komen. We hopen dat het werkcentrum daar alert op is. Ook vinden wij het belangrijk dat qua werk zo veel mogelijk wordt aangesloten bij de werkervaring uit het land van herkomst. Waarom iemand naar een baan helpen die totaal niet aansluit bij wat iemand in zijn/haar thuisland deed? Dat leidt misschien wel tot snelle successen, maar niet duurzaam en het demotiveert. En we verspillen menselijk kapitaal en talent. Ook daar zou ik nog wel een reactie van de wethouder op willen horen.

Ondanks dat we niet echt tevreden waren met de beantwoording van het college hebben we het voorstel wel gesteund omdat er ook veel goede dingen in de participatiekoers zitten. Het amendement en de motie van PcdA/GroenLinks samen met RVB hebben we niet gesteund omdat we daar ten opzichte van het raadsvoorstel geen echte meerwaarde in zagen. Het raadsvoorstel is vervolgens aangenomen met alleen tegenstemmen van de RVB-raadsleden.

OPENBARE VERLICHTING IN EIGEN BEHEER ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP De Ronde Venen 12-07-2019 19:57

OPENBARE VERLICHTING IN EIGEN BEHEER NOG GEEN SUCCES? Met ingang van dit kalenderjaar heeft de gemeente zelf het beheer over de openbare verlichting overgenomen van CityTec. Vervolgens is de uitvoering van het beheer weer uitbesteed. De afgelopen dagen hebben we geconstateerd, dat de verlichting langs de Bovendijk dag en nacht brand. Ook hebben we begrepen dat meerdere aanwonenden van de Bovendijk hier melding van hebben gemaakt, maar per vandaag is dat probleem kennelijk nog niet opgelost. Eén van de punten van ontevredenheid over CityTec was het veelvuldig dagenlang laten branden van de verlichting. Kennelijk zijn we als gemeente, nu we die taak zelf doen, niet in staat om dat te voorkomen, wat in schril contrast staat met het uitdragen van duurzaamheid, energiebesparing, etc. Daarom hebben we er het college deze week maar eens wat vragen over gesteld: 1) Welke partij voert nu het beheer voor de gemeente uit en was is met deze partij afgesproken over het verhelpen van storingen (o.a. prestatie-indicatoren zoals time to react, time to fix). 2) zijn hier specifieke afspraken gemaakt met het oog op veiligheid ('s-nachts niet branden) dan wel duurzaamheid (onnodig branden van OV tijdens daguren)? 3) waarom is, ondanks diverse meldingen, na meerdere dagen dit probleem niet opgelost? 4) wie betaalt de onnodig verbruikte energiekosten bij niet (tijdig) oplossen van te lang / te vaak blijven branden van de openbare verlichting? We hopen wel dat het oplossen van het onnodig blijven branden nu wel snel wordt opgelost.

Algemene beschouwingen 2019

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 28-05-2019 07:32

U kent ons als een partij met oog voor jeugd en gezin. Veel ouders zijn op dit moment erg bang om hulp in te schakelen omdat ze (mede gezien de discussie rondom Veilig Thuis) vrezen de controle kwijt te raken en verloren te raken in een doolhof van instanties. Het moet dus eenvoudiger en laagdrempeliger. We zijn zeer benieuwd naar het concept jeugdbeleidsplan wat we mede hierop zullen beoordelen.

In het kader van "opvoeden en opgroeien" bepleit de ChristenUnie-SGP continuering van de workshop "Opvoeden en Ouderschap" van het CJG en de GGD.  De wethouder wil dat meenemen in het Jeugdbeleidsplan, wij zien graag dat dit in ieder geval in de begroting 2020 wordt meegenomen. We hebben hier een motie voor gemaakt, maar hopen dat die overbodig zal zijn en dat de wethouder onze suggestie overneemt.

Wij maken ons zorgen over het budget voor re-integratie waarbij in 2018 minder is uitgegeven dan gebudgetteerd en in 2017 uitgegeven[1]. Er is inmiddels een uitvoeringsplan van het werkcentrum, maar de resultaten van 2018 vielen ons nogal tegen gezien de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Wij zijn van mening dat het budget voor re-integratie op peil moet blijven en verwachten in de begroting 2020 dit terug te zien.  Hiervoor dienen we een motie in.

Dit project Nuchter Verstand loopt dit jaar af en er is geen actueel preventieplan. Dit onderwerp heeft naar ons oordeel echt veel te weinig prioriteit.

Daarom onze oproep om voor 2020 ten minste het oorspronkelijke budget van € 26.000, geïndexeerd, in de begroting op te nemen waarbij in het uitvoeringsplan ook aandacht voor ouders en basisschoolkinderen, volwassenen en, naast alcoholgebruik, ook de gevaren van drugsgebruik aan bod komen.

Beschikbare en betaalbare woningen voor diverse doelgroepen is al jaren een probleem in onze gemeente. Op dit moment wordt er volop gebouwd, maar de prijzen stijgen ook. En daarmee ontstaat wel beschikbaarheid, maar blijft de betaalbaarheid een knelpunt. Daarom hebben we in de commissie een voorstel gedaan voor een soort Volkshuisvestingsfonds. We moeten onze jonge mensen en gezinnen aan ons binden met het oog op de vergrijzing en toekomstige mantelzorg. We blijven daarbij ook aandacht vragen voor alternatieve woonvormen zoals de tiny houses en demontabele.

Wij zien met belangstelling het Strategisch Ruimte Plan tegemoet en vragen daarin ook een goede analyse op te nemen van de huidige en benodigde seniorenhuisvesting. Ten aanzien van nieuwbouw wil de ChristenUnie-SGP geen verdichting in de bestaande kernen: daar moet het ook groen blijven. Wij zien dus meer in het vinden van geschikte nieuwe locaties voor bouwprogramma's aan de randen van de huidige kernen.

In onze algemene beschouwingen hebben we het nodig over Duurzaamheid gezegd. Ik wil nu volstaan met een pleidooi voor een Transitieplan Vervoer, waarin wat de ChristenUnie-SGP betreft, ook waterstof nadrukkelijk een rol moet krijgen.  Er zijn inmiddels al mooie pilots en projecten in het land gestart en daar zou De Ronde Venen zich prima bij kunnen voegen. We dienen hier een motie voor in.

In deze kadernota vinden we een korte passage over zitbanken. Wij kunnen ons met het oog van de leefbaarheid voorstellen dat we het aantal bankjes ook uitbreiden, zeker in de diverse plantsoenen of groenstrookjes in de wijken. De kadernota vraagt om een budget maar de ChristenUnie-SGP stelt voor om bedrijven, inwoners, of andere belangstellenden de gelegenheid te geven een bankje te  sponsoren. Wij zullen hiervoor een motie indienen.

De afgelopen paar jaar is onze reservepositie flink verbeterd. We starten 2020 met een algemene reserve van ruim 19 miljoen. Daar staat wel tegenover dat het college forse investeringen van ruim 3 miljoen voorstelt en dat onze structurele lasten vanuit investeringen in het verleden ook flink toenemen. Maar in de toekomst hebben we geen inkomsten uit precario of grondexploitaties meer. Daarnaast heeft het college ons een lijst met onderwerpen verstrekt waarvan de financiële consequenties nog onduidelijk zijn. Dat is duidelijk een risico. Wij verwachten bij de begroting voor 2020 van het college dan ook een doorkijk naar de ontwikkelingen en effecten van al deze aspecten op de lange termijn. Dat is nodig voor toekomstige investeringbeslissingen.

U kent ongetwijfeld het begrip "Salomo's oordeel". Dit verwijst naar de wijsheid waarmee de joodse koning Salomo zijn welvarend rijk bestuurde. Die bestuurder begreep dat hij voor die wijsheid afhankelijk was van de Zegen van onze God. Of zoals hij dat in het Bijbelboek Spreuken opschreef: "Eerbiedig ontzag voor de Here houdt in dat u het kwaad, de trots, de hoogmoed, de goddeloosheid en leugens haat. Raad en blijvende wijsheid zijn het mijne, ik ben het verstand en bezit alle kracht. Door mij regeren koningen en bepalen bestuurders wat rechtvaardig is". (Spreuken 8 vs 13-15).

Wij wensen raad en college deze wijsheid toe.

[1] realisatie 2017: 431, budget 2018: 363, realisatie 2018: 246 (bron jaarrekening 2018)

MCUSGP-201905-02-Reintegratie.pdf

MCUSGP-201905-03-Waterstof.pdf

MCUSGP-201905-04-Zitbanken.pdf

Tijdens de commissievergadering van ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 20-05-2019 13:39

Tijdens de commissievergadering van 16 mei heeft de ChristenUnie-SGP bepleit dat we een deel van de winsten uit woningbouwprojecten als een soort volkshuisvestingsfonds zouden moeten gebruiken voor het realiseren van betaalbare woningen. https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1276240/70173/christenunie-sgp-wil-inzet-winst-uit-woningbouw-voor-betaalbare-woningen.html

ChristenUnie-SGP wil inzet winst uit woningbouw voor betaalbare woningen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 20-05-2019 09:11

Eerder deze week werd de behandeling van de Kadernota voor 2020 in twee commissievergaderingen voorbesproken. In de tweede commissie-avond kwam in ook de actualisatie van de zogenaamde grondexploitaties (woningbouwprojecten) aan bod.

Bij de behandeling van de Kadernota was er veel aandacht voor zowel het woningbouwprobleem als de financiële positie van de gemeente. Was die positie enkele jaren geleden (door flinke afboekingen op verwachte, maar niet meer realistische winsten uit woningbouwprojecten) sterk teruggelopen, inmiddels zien we de omgekeerde beweging. Rond 2014 naderde de algemene reserve gevaarlijk dicht de ondergrens die we als weerstandsreserve nodig hebben. Maar de afgelopen jaren zijn de resultaten van die projecten zodanig gekanteld, dat alleen in de afgelopen drie jaar de algemene reserve fors is gegroeid. De verwachte algemene reserve van de gemeente zal eind dit jaar rond de 22 miljoen euro zijn.

"We zien dat steeds meer jonge mensen het zelfstandig wonen uitstellen of naar elders vertrekken omdat hier geen betaalbaar huis te krijgen is" aldus Wim Stam (fractievoorzitter ChristenUnie-SGP); "daar willen we wat aan doen op een manier dat jonge mensen wel geholpen worden zonder dat we geld over de balk smijten".

Voor de ChristenUnie-SGP was dat aanleiding om in de commissie het voorstel te doen een deel van die winst te bestemmen voor maatregelen die woningen voor (eigen) starters betaalbaar maken en houden. Op dit moment maken we al gebruik van zogenaamde startersleningen, maar dat zou kunnen worden uitgebreid. Ook andere mogelijkheden (erfpacht, korting met anti-speculatiebeding, etc..) zouden moeten worden onderzocht. In andere gemeenten lopen ook al experimenten en initiatieven, waar we van kunnen leren. Vanuit andere fracties werd, onder voorwaarden, welwillend gereageerd.

Een aantal van dit soort voorbeelden kosten de gemeente ook niet veel door gebruik te maken van terugbetaling- , terugkoop- dan wel winstdelingsregelingen, maar ze helpen wel die eerste financiële hobbel te nemen waarna mensen door kunnen groeien naar een volgende woning.

Suggesties uit de samenleving worden daarbij overigens op prijs gesteld. Laat u ons maar weten welke ideeën u nog heeft (cusgpdrv@hotmail.com).

In de loop van juni komt het college met een Strategische Plan Ruimte, gericht op de woningopgave, wat in september in de raad besproken zal worden. We zullen dit punt dan opnieuw inbrengen en hopen dat het college in dat Strategisch Plan al een aantal mogelijk oplossingen mee kan nemen.

Raad staat unaniem achter voorstel ChristenUnie-SGP voor onderzoek SAVE/VeiligThuis

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie SGP D66 CDA De Ronde Venen 19-04-2019 08:34

In februari heeft de ChristenUnie-SGP een groot aantal vragen gesteld over de gang van zaken rondom SAVE / VeiligThuis. Vorige week zijn die vragen door het college uitgebreid beantwoord. Tegelijkertijd kwam naar buiten dat bij deze organisatie een groot datalek is geconstateerd. Dat is aanleiding voor ons om het college te vragen in overleg met andere betrokken gemeenten een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren.

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Veilig Thuis werkt landelijk en bestaat uit 26 regionale organisaties. In opdracht van de Utrechtse gemeenten maakt Veilig Thuis Utrecht onderdeel uit van Samen Veilig Midden-Nederland. SVMN maakt gebruik van een SAVE-team (Samenwerken aan Veiligheid), waarin zij sinds 2015 samenwerken met o.a. de William Schrikker Stichting Jeugdbescherming & Jeugdreclassering, het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming.

In 2017 waren er meerdere publicaties bij RTV Utrecht over diverse gevallen waarbij Veilig Thuis onzorgvuldig zou hebben opgetreden. In 2018 heeft de Hogeschool Utrecht een onderzoek naar het functioneren van SAVE uitgevoerd waarin een aantal aanbevelingen en verbeterpunten worden genoemd. Vervolgens werden in Houten, Utrecht en De Bilt vragen gesteld en door raadsleden eigen onderzoek gedaan naar gevallen waarbij gezinnen niet goed geholpen zouden zijn.

Dit alles was voor ons aanleiding om vragen over SAVE / Veilig Thuis te stellen. De beantwoording is uitgebreid en, voor zover wij na kunnen gaan, zorgvuldig. Op een aantal onderdelen willen we het gesprek met de wethouder nog wel een vervolg geven.

Hoewel het college in haar beantwoording aangeeft geen aanleiding te zien voor een eigen onderzoek heeft de fractie maandag 15 april na langdurig beraad toch het besluit genomen om via die motie dat onderzoek te vragen. De directe aanleiding voor de ChristenUnie-SGP is het genoemde datalek, waarmee de twijfel over SAVE/VeiligThuis verder is toegenomen.

De ChristenUnie-SGP is zich zeer wel bewust van de complexiteit van het werk van SAVE/VeiligThuis. Zwaar werk, maar ook met een zware verantwoordelijkheid. Desondanks vinden we een onderzoek nu nodig. Want in dat totaal van gebeurtenissen ontstaat een beeld over SAVE en Veilig Thuis wat sterk negatief gekleurd is. "Ouders die nu met SAVE of Veilig Thuis te maken krijgen, zullen per definitie zeer argwanend zijn. En dat komt een zorgvuldige behandeling in de jeugdzorg niet ten goede" aldus fractievoorzitter Wim Stam tijdens de raad. Verder geeft hij aan dat dit onderzoek juist ook in het belang van SAVE en Veilig Thuis zelf is, naast uiteraard het belang voor de gemeentes en, niet in de minste plaats, de betrokken ouders en kinderen.

In de motie vragen we het college om "in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders tot een gezamenlijk onderzoek te komen als genoemd in de overwegingen (met betrekking tot de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis)".

Bij de aanvang van de raad was er een inspraak van mevrouw Nely Sieffers van het UW-Ouderplatform, waarin zij in enkele heldere zinnen schetste wat de problemen zijn waar ouders bij SAVE/VeiligThuis tegenaan lopen. Daarmee werd de noodzaak voor dit onderzoek nog duidelijker voor de raad. Overigens doet UW-ouderplatform uitstekend werk en voor ouders met een jeugdhulpvraag een belangrijke partner / bron van advies.

Kort voor de raadsvergadering bleek er een brief van het college van B&W in Utrecht aan de raad van Utrecht te zijn waarin een onderzoek bij SAVE/VeiligThuis wordt aangekondigd, maar feitelijk alleen over het datalek. De andere kwesties worden in de marge genoemd, maar niet in dit het onderzoek betrokken. Onze (inmiddels aangepaste) motie verzoekt dus het college om in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders ervoor te zorgen dat in dat onderzoek, wat de gemeente Utrecht (als centrumgemeente) uit gaat voeren, ook de overige problematiek wordt meegenomen. En dan gaat het met name om de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis.

Wethouder Hagen gaf tijdens de behandeling van de motie aan die graag over te nemen en onder andere mee te zullen nemen in een breed wethoudersoverleg begin mei over deze kwestie.

Aanvullend hebben de heren Van Olden (VVD) en Klinkhamer (D66) alsmede mevrouw De Korte (CDA) nog een aantal punten meegegeven aan de wethouder om in dat overleg mee te nemen. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen.

De ChristenUnie-SGP is blij met deze brede steun van de hele raad voor ons dit initiatief voor een grondig onderzoek.

190417 Raadsbrief Voortgang Datalek Samen Veilig Midden Nederland.pdf

Informatienota_raad_19_0005665_Beantwoording_raadsvragen_ChristenUnie-SGP.pdf

MCUSGP201904-02-onderzoekveiligthuis-V03.pdf

OPLOSSING VOOR ALTERNATIEVE ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 28-03-2019 08:49

OPLOSSING VOOR ALTERNATIEVE FIETSENSTALLING Al bijna 30 jaar worden zo'n veertig fietsen van scholieren bij de familie De Graaf in Wilnis in de tuin gestald. Dat is ooit begonnen door doordat vriendjes en vriendinnetjes van de eigen kinderen daar gebruik van maakten, maar wat door de tijd heen wat "uit de hand gelopen is". De familie wil daar, begrijpelijk, zo langzamerhand wel vanaf. Daarom is fractievoorzitter Wim Stam vanochtend, samen met wethouder Schuurs en één van onze ambtenaren poolshoogte gaan nemen. Hoe de definitieve oplossing eruit gaat zien, wordt nu bekeken. Mogelijk kan dat door extra stallingsruimte bij de Kannelaan, maar de ruimte is daar ook beperkt. Een dubbelhoge stalling zou wellicht uitkomst bieden. In ieder geval is het de bedoeling om de oplossing mee te nemen in de aanstaande renovatie van de Kannelaan.

ChristenUnie-SGP erg blij met nieuwe workshop CJG

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 14-02-2019 13:30

Uit diverse onderzoeken blijkt dat vooral jonge gezinnen met kleine kinderen een groot risico lopen op een scheiding van de ouders. Meer dan de helft van de echtparen is binnen 15 jaar gescheiden. Vaak zijn er dan jonge kinderen (onder de 10 jaar) bij betrokken met alle gevolgen van dien. Onder andere in de jeugdhulp zien we dat terug omdat ca 80% van alle kinderen die jeugdhulp krijgen uit gebroken gezinnen komt. Meer dan genoeg redenen om daar iets mee te doen.

De ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen jaren dus aangedrongen op gericht preventiebeleid voor jonge ouders, bijvoorbeeld via een workshop tijdens of kort na de eerste zwangerschap. Dit wat ook één van de aanbevelingen uit het symposium “Investeren in gezinnen” van september 2016 (http://derondevenen.ouderslokaal.nl/event/symposium-investeren-gezinnen), wat mede door de ChristenUnie-SGP is ondersteund. Daarnaast heeft de ChristenUnie-SGP de afgelopen jaren in haar contacten met jeugdartsen en het CJG hier ook aandacht voor gevraagd.

Vanuit het CJG is eind 2018 een pilot workshop gestart die hier aandacht voor vraagt. De workshop heet ‘opvoeden en ouderschap’ en is voor alle ouders die een kind hebben van rond de 18 maanden oud.

Voorheen organiseerde de GGD-JGZ de bijeenkomst ‘Peutermanieren’ voor ouders van kinderen in de peuterleeftijd. Tijdens deze bijeenkomst werd er stil gestaan bij het veranderende gedrag van kinderen en kregen ouders tips hoe je met het gedrag van je peuter kunt omgaan. Echter, de GGD in De Ronde Venen is gestopt met deze workshop.

Vanuit het CJG is vervolgens geprobeerd om deze bijeenkomst door te ontwikkelen naar een combinatie van peutermanieren en aandacht voor de veranderende rol van partnerschap naar ouderschap.

Zoals bekend beginnen in relaties vaak de eerste haarscheuren te ontstaan als kinderen in deze leeftijd komen.

Hoe heeft men deze workshop vorm gegeven? Het is een samenwerking tussen de GGD- JGZ en Kwadraad. Alle ouders met een kind van 18 maanden krijgen vanuit de JGZ (Jeugdgezondheidszorg) standaard een ingeplande afspraak voor deze workshop (https://cjgderondevenen.nl/workshop-opvoeden-en-ouderschap).

Tijdens het eerste uur van de workshop, verzorgd door een jeugdverpleegkundige van de JGZ, wordt er aandacht besteed aan het veranderende gedrag van de peuter en krijgen de ouders opvoedtips.

Bij het tweede uur, verzorgd door het pedagogisch bureau, wordt er aandacht besteed aan de relatie tussen de ouders en de verandering die hiermee gepaard gaat. Er wordt gesproken over de ouderschapsbelofte (gebaseerd op het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’). De belofte dwingt ouders om na te denken over je verantwoordelijkheden als ouder – direct na de geboorte, maar ook op het moment dat je elkaar in de haren vliegt of dat een scheiding dreigt. De belofte kan ervoor zorgen dat er meer aandacht is voor het welzijn van de kinderen.

Ouders kunnen tegen een gereduceerd tarief het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’ aanschaffen.

Omdat ouders standaard uitgenodigd worden voor deze workshop als ware het een vervolgafspraak, is de opkomst goed. Per keer zijn er tussen de 7 a 12 ouderparen.

Vanuit het CJG wordt aangegeven dat we met deze constructie iets unieks hebben ontwikkeld, wat ook gezien de scheidingsproblematiek van tegenwoordig inspeelt op het voorkomen van complexe scheidingen.

De ChristenUnie-SGP zal de voortgang van deze workshop nauwgezet volgen en bij het college erop aandringen ervoor te zorgen dat de financiering in de toekomst geen probleem moet zijn.

CHRISTENUNIE-SGP ERG BLIJ MET NIEUWE ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 14-02-2019 11:17

CHRISTENUNIE-SGP ERG BLIJ MET NIEUWE WORKSHOP CJG In de achterliggende jaren heeft de ChristenUnie-SGP bij herhaling aangedrongen op preventie-maatregelen om echtscheidingen te voorkomen. De nieuwe workshop "Opvoeden en Ouderschap" van het Centrum voor Jeugd en Gezin, in samenwerking met de GGD, in De Ronde Venen sluit daar uitstekend op aan. De ChristenUnie-SGP is hier bijzonder blij mee. Lees verder op onze website: https://derondevenen.christenunie.nl/k/n1370/news/view/1264058/43657/voorstellen-christenunie-sgp-over-scheidingspreventie-gaan-in-praktijk.html Meer informatie over die workshop vind je op: https://cjgderondevenen.nl/workshop-opvoeden-en-ouderschap Het Centrum voor Jeugd en GezIn laat hiermee zien dat ze een belangrijke partner is mbt jeugdzaken. Neem ook eens een kijkje op hun website wat ze allemaal aan informatie te bieden hebben.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.