Nieuws van politieke partijen in IJsselstein over PvdA inzichtelijk

8 documenten

5 September: Kom in actie voor de zorg!

SP SP D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA IJsselstein 17-07-2020 21:12

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de  komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris en meer zeggenschap over hun werk.

 

 

Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel samen met de PvdA voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter!

Daarom komen we op zaterdag 5 september in actie. Dan begint het nieuwe politieke jaar en staat Prinsjesdag voor de deur. Dan is het moment om wat te veranderen en zorgverleners structureel beter te waarderen. We roepen iedereen op om mee te doen en de handen ineen te slaan voor de zorg. Hoe de actiedag er precies uit gaan zien gaan we komende tijd verder uitwerken met iedereen die mee wil doen. Maar zet de datum vast in je agenda en meld je aan! We houden je dan op de hoogte van de tijd en locatie.

Sluit je aan!

 

 

 

LDIJ maakt verkiezingsbelofte waar

LDIJ (Lokale Democraten IJsselstein) LDIJ (Lokale Democraten IJsselstein) VVD PvdA IJsselstein 09-11-2019 08:07

In de raadsvergadering van 7 november is eindelijk een nieuw parkeerbeleid aangenomen.

Iets waar de LDIJ de laatste jaren hard aan gewerkt heeft.

Samen met de VVD en de PvdA was er nipt een meerderheid (12 tegen 11) om het raadsvoorstel aan te nemen.

In grote lijn houdt het nieuwe parkeerbeleid in:

Eerste 2 uur gratis parkeren in de parkeergarages Overtoom en Eiteren.

Hiermee willen we met name bezoekers van buitenaf trekken om onze mooie binnenstad te bezoeken. Dit zal met name in het voordeel moeten werken van onze winkels. Hopelijk minder leegstand en een bruisende binnenstad.

Gelijk trekken van de tijden betaald parkeren op straat en de parkeergarages.

Momenteel is het vreemd dat je in de binnenstad na 18.00 uur gratis kan parkeren terwijl je moet betalen in de parkeergarage.

Met als gevolg dat de parkeergarages leeg staan en op straat kunnen bewoners hun auto niet meer kwijt. Door ook de parkeergarages na 18.00 uur gratis te maken zal er meer ruimte voor de bewoners komen omdat bezoekers in de garages gaan parkeren.

Bewoners van de binnenstad die geen eigen terrein hebben om hun auto te parkeren krijgen de eerste bewonersvergunning gratis.

Een tweede of derde vergunning kan aangevraagd worden, maar zal duurder worden dan voorheen.

Verhoging van het tarief straatparkeren

Het overdag parkeren op straat zal verhoogd worden naar € 2,75 per uur. De verhoging moet automobilisten nog meer motiveren in de parkeergarages te parkeren. Wanneer men niet gratis in de parkeergarage wil parkeren zal een hoger tarief betaald moeten worden.

De LDIJ is enorm blij en trots dat er eindelijk een ander parkeerbeleid doorgevoerd gaat worden en zijn er van overtuigd dat dit voor onze binnenstad een vooruitgang is. Voor onze ondernemers én onze inwoners.

Algemene beschouwingen: waar gaan we heen met IJsselstein?

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 11-07-2019 07:07

Op 4 juli vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen plaats. Op basis van de bijdrage van fractievoorzitter Jos Pel zet D66 haar standpunten in dit artikel op een rij.

De algemene beschouwingen zijn een middel om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om te kijken wat we gedaan hebben en wat onze visie daarop is. De algemene beschouwingen zijn bij uitstek ook een middel om vooruit te kijken. Met de kadernota geven we daar ook accenten bij aan met als doel om IJsselstein beter te maken. En dan refereren we graag aan ons motto: Iedereen doet mee. Terug kijken is mooi, maar we kijken bij D66 graag vooruit.

Ter besluitvorming lag 4 juli de Kadernota 2020 en de bijbehorende financieel perspectiefnota voor. Hiermee kijken we als Raad vooruit naar volgend jaar en geven we aan het college de kaders mee voor de begroting van 2020.

Voordat we vooruit kijken, willen we twee punten benoemen.

Ten eerste wil de fractie zijn waardering uitspreken voor het vele werk dat onze ambtenaren hebben verzet. De voorliggende kadernota is beknopt en overzichtelijk. Een puik stukje werk! Het tweede punt betreft het proces hoe we tot deze kadernota zijn gekomen. Even achterom kijken dus. We bedanken de Planning en Controle commissie die hier de regie over heeft gevoerd. Aan het proces heeft het niet gelegen dat de uitkomst zo belabberd is. Ja, dat is het; belabberd, beroerd, miserabel, slecht. De fracties hebben veel tijd en energie gestoken in het formuleren en onderbouwen van voorstellen en het college heeft haar punten uit het collegeakkoord naar voren gebracht. Het resultaat is bedroevend; vrijwel alle voorstellen van de Raad worden terzijde geschoven, en het college neemt de ruimte om te doen. Inderdaad doen; niets samen doen.

D66 constateert dat het eigenlijk geen zin heeft om mee proberen te denken en besturen. Overigens lijkt het erop dat het college ook niet meer een visie op IJsselstein hoeft te ontwikkelen, maar een urgentie agenda tot haar beschikking heeft, waarmee het allemaal wel goed komt.

Dat ziet D66 toch anders. Als we de financieel perspectiefnota er bij pakken, zijn we verbijsterd en maken we ons grote zorgen. De ruime overschrijding in de jeugdzorg, een onzekere taakstelling in de huurbaten en de verwachting dat er vanuit het rijk minder middelen beschikbaar komen, weerhoudt dit college er niet van om structureel 300.000 euro in de begroting op te nemen om parkeerplaatsen te subsidiëren. Niets de gebruiker betaalt; nee, de inwoner van IJsselstein betaalt!

Overigens hebben we nu niet de mogelijkheid om formeel iets van die 3 ton te vinden. Dit is geen voorstel, maar zien we in het najaar wel in de begroting terug. We hebben hier een amendement over ingediend, want D66 kan met een dergelijke begroting niet instemmen. Maar goed, dat is ook niet nodig. Dit college doet gewoon. D66 hecht er daarom aan dat ook de Raad zich over dit punt expliciet uitspreekt.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/11/algemene-beschouwingen-waar-gaan-we-heen-met-ijsselstein/

Dan over de inhoud van de voorstellen. We hebben niet de illusie dat er iets zal veranderen, maar we willen wel voor onze inwoners onze verbijstering onderstrepen.

Het college heeft in de Urgentie-agenda aangegeven het belangrijk te vinden dat inwoners betrokken worden bij het bestuur van de stad en heeft ook in de toelichting bij voorstel 1 van de kadernota aangegeven inwonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben staan. Uit die opstelling van het college verbaast het ons dat het voorstel om inwoners een directe mogelijkheid te bieden hun invloed op deze kadernota uit te oefenen op rood staat. Wij hebben dan ook het volgende amendement ingediend om inwoners te laten participeren in de totstandkoming van de kadernota.

D66 is tegen het voorstel om de kaders van het parkeerbeleid op de voorgestelde manier aan te passen. De risico’s en uitwerking zijn onvoldoende in beeld gebracht en zoals het College ook zelf al aangeeft zijn de exacte kosten niet op voorhand aan te geven. Ook is volgens het College onbekend hoe het beleid in de praktijk zal uitwerken. Het College heeft aangegeven dat er geen geld beschikbaar is voor nieuw beleid. D66 beschouwt dit voorstel als nieuw beleid. Vandaar dat wij daarop een amendement hebben ingediend.

Het College vindt een goede doorstroming van de fiets belangrijk en wil dit betrekken bij het mobiliteitsplan 2019. Het voorstel van D66, om op kruispunten een betere doorstroming voor fietsers te realiseren, zou dan ook op meer steun mogen rekenen.

Het voorstel met betrekking tot het uitbreiden van het fietsparkeren is een prima voorstel van de LDIJ, omdat het helpt de binnenstad autoluw te houden. Het advies van het college is om de uitvoering tot later te parkeren. D66 is van mening dat extra fietsparkeerplaatsen nu al nodig zijn om de binnenstad aantrekkelijk te houden en dat derhalve niet gewacht kan worden tot dat de tweede fase is afgerond.

Tot slot ondersteunt D66 een voorstel van LDIJ, PvdA en Groenlinks inzake het vastleggen van een visie en beleid voor de groene buitenruimte van IJsselstein.

D66 wil actieprogramma tegen laaggeletterdheid in IJsselstein

D66 D66 PvdA IJsselstein 12-10-2018 21:25

Per brief van 17 juli 2018 heeft het College van B&W de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van laaggeletterdheid in IJsselstein. De brief geeft een mooi overzicht van alle activiteiten die in dat kader plaatsvinden. Tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving van 12 september 2018 hebben PvdA en D66 zich bereid getoond een oplegnotitie te schrijven naar aanleiding van deze brief van B&W.

Uit de brief blijkt dat 8% van de inwoners van IJsselstein moeite heeft met lezen en schrijven. Concreet hebben we het dan over 2500 inwoners. PvdA en D66 vinden dat veel te veel.

Temeer als blijkt dat in 2017 slechts 230 mensen aan een programma deelnamen om de taalachterstand te verkleinen en tot op dit moment in 2018 slechts 80. Tevens blijkt uit de bijlage bij de brief dat 11% niveau B1-B2 beheerst en 40% niveau A1-A2 beheerst.

Wat is laaggeletterdheid?

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3.

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

Formulieren invullen (zorgtoeslag, belasting, etc.) Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer Voorlezen aan (klein)kinderen Pinnen en digitaal betalen Werken met de computer, solliciteren Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Goed kunnen lezen en schrijven is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Beheersing van taal vergroot de zelfredzaamheid. Tevens vergroot het ook de kans op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het is dan ook van belang om in een zo vroeg mogelijk stadium laaggeletterdheid te herkennen.

Dat kan bijvoorbeeld via het schuldhulpverleningstraject, via huisartsen, onderwijzers en/of vluchtelingenwerk. Er zijn diverse screeningsinstrumenten beschikbaar om laaggeletterdheid zo snel mogelijk te herkennen, zoals de Taalmeter of de Rekenmeter van de Stichting Lezen en Schrijven. Deze instrumenten kunnen worden ingezet om een indicatie te krijgen van iemands lees en/of rekenniveau.

De brief van het College gaat vooral uit van het aanbod, uitgesplitst in non-formeel en formeel. Van belang is echter een goede signaalfunctie om tijdig laaggeletterdheid te kunnen onderkennen.

Tevens blijkt uit de brief van het College een versnipperde aanpak. Er zijn initiatieven vanuit de Bibliotheek Lek en IJssel, Pulse, en vluchtelingenwerk. Alleen bij het Taalhuis is sprake van een meer afgestemde aanpak.

Wat willen we?

De fracties van PvdA en D66 willen een geïntegreerde aanpak door middel van een actieprogramma voor deze raadsperiode.

Het doel van dit actieprogramma dient te zijn dat de laaggeletterdheid in IJsselstein met 50% afneemt ten opzichte van 2017.

Het actieprogramma dient wat ons betreft in ieder geval uit de volgende elementen te bestaan:

Maak het terugdringen van laaggeletterdheid onderdeel van de collegeprioriteiten; Organiseer de aanpak van laaggeletterdheid binnen het sociaal domein onder verantwoordelijkheid van één wethouder; Positioneer de aanpak van laaggeletterdheid als middel tot participatie en dus niet alleen als onderwijsthema; Stel één geïntegreerd budget op voor alle activiteiten in het kader van de bestrijding van laaggeletterdheid in IJsselstein en maak daarin de kosten en opbrengsten inzichtelijk; Belast vanuit de gedachte “één plan, één regisseur”, één uitvoerende organisatie met de coördinatie op de uitvoering van het totaal aan activiteiten; Communiceer als gemeente IJsselstein begrijpelijk met inwoners, bij voorkeur op taalniveau B1; Waar de gemeente inzet op digitalisering van dienstverlening levert dit voor digivaardigen en geletterden tijdsbesparing en gemak op. Voor laaggeletterden is het vaak ingewikkeld om een DigiD te gebruiken of om een digitale afspraak te maken voor bijvoorbeeld een paspoort. De gemeente moet voor deze doelgroep in staat zijn verkeerd ingevulde formulieren te herstellen en alsnog zorgen dat mens-tot-mens contact mogelijk blijft. De dienstverlening van de gemeente dient voor iedere inwoner toegankelijk te zijn; Formulieren van de gemeente worden getoetst op eenvoud en bruikbaarheid en zonodig aangepast; Faciliteer de diverse uitvoerende organisaties voor het ontwikkelen van een goede en vooral tijdige signaalfunctie om tijdig de problematiek bij de diverse doelgroepen te kunnen onderkennen. Ga daarvoor met de uitvoerende organisaties in gesprek om hun behoefte te peilen. Instrumenten daarvoor zijn Taalmeter, Digimeter, Rekenmeter of vergelijkebare instrumenten van de Stichting Lezen en Schrijven; Via een voortgangsrapportage de raad op de hoogte houden van de resultaten van dit actieprogramma zodat getoetst kan worden of de doelstelling wordt gehaald.

Wij vragen:

Een reactie van de fracties op deze inzet van PvdA en D66 Een eerste reactie van het College Dat het College binnen 3 maanden aan de raad aangeeft op welke wijze zij invulling geeft aan de wens om tot een geïntegreerd actieprogramma te komen door middel van een raadsvoorstel.

Paul Nieveen van Dijkum (PvdA) Jelte Huizinga (D66).

Verdeelde raad kiest voor onzekere toekomst IJsselstein

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 21-12-2017 10:43

D66 kiest voor een ijzersterk IJsselstein om onze ambities mbt zorg, wonen en werk en inkomen te realiseren. Een sterk IJsselstein dat krachtig genoeg is om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst haar taken aan te kunnen.

UW Samenwerking met Montfoort was gericht op het versterken van de bestuurskracht. Bij de start in 2013 waren er duidelijke uitgangspunten voor de samenwerking. Behalve de SP stemde alle partijen toen in met de samenwerking. Voor IJsselstein was UW samenwerking altijd een opmaat naar een brede samenwerking in de Lopikerwaard.

Nu lag er een gedegen plan voor om UW Samenwerking te versterken. Dit plan werd gedragen door het zakencollege (met experts van buiten IJsselstein) en gesteund door de OR. Helaas kiest nog geen vier jaar later de nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA voor het stopzetten van deze samenwerking. Een beslissing zonder een uitgewerkt onderliggend plan en vooral zonder heldere financiële kwesties. Hierdoor gaat IJsselstein opnieuw een financiële onzekere tijd tegemoet.

D66 betreurt dit en wil van het zakencollege snel duidelijkheid over de financiële consequenties op korte en langere termijn.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

SP in de raad na 2018?

SP SP VVD D66 CDA PvdA IJsselstein 18-07-2017 18:51

Getriggerd door een bericht in het AD van 13 juli 2017 ben ik aan het denken geslagen. Allerlei vragen kwamen boven. Wat betekent het voor IJsselstein als de SP NIET mee gaat doen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018? Wie zorgt ervoor dat het denken in IJsselstein niet alleen maar gaat over economie en dure huizen bouwen? Wie komt er op voor de ouderen die thuishulp nodig hebben? Wie zorgt ervoor dat de lage inkomens de ondersteuning krijgen die zij verdienen?

In dat bewuste artikel staat dat Jan Kooijman (oud wethouder) een poging doet in Lopik een linkse plaatselijke partij op te richten. Op dit moment is de vrees dat er in 2018 geen linkse vertegenwoordiger in de raad meer is. Gevreesd wordt dat de PvdA het niet gaat halen. Voor hem én Lopik is dat onacceptabel. Daar moet iets aan gedaan worden, vindt hij. Dus, een nieuwe plaatselijke partij is de oplossing.

Hoe zit dat in IJsselstein? Uit betrouwbare bron weet ik dat (bijna) alle linkse partijen worstelen met het samenstellen van de kandidatenlijst. Het zou zo maar kunnen dat de SP op grond van een te zwakke lijst niet mee gaat doen. Ook de PvdA worstelt ermee. En GL lijkt het gat boven water te hebben. Hoe erg is het ontbreken van het linkse geluid IJsselstein?

Laten we eens kijken naar de laatste twee perioden ( vanaf 2010 tot april 2017) dat VVD, CDA en D66 het voor het zeggen hebben gehad. Let op, rechtser kun je het in IJsselstein niet hebben! Heel veel is uit huis geplaatst, populair gezegd “geprivatiseerd”. En wat zien we? Enorme problemen op kwaliteit én financieel gebied. De ene organisatie na de andere meldt een financieel probleem. En de kwaliteit laat nog steeds te wensen over. Was dit te voorzien? Ja want TOENDERTIJD was bekend dat privatisering géén verbeteringen opleverde. Maar ja, politiek is géén wetenschap, wel het najagen van dromen!!!????

Daarnaast zien we dat er wel heel veel geld en energie is gestoken in het steunen van de economie. Kijk naar de binnenstad.  Alles wordt in het werk gesteld om de binnenstad te ondersteunen in zowel geld als daad. Het kost de gemeenschap tonnen per jaar om meer klanten naar het centrum te krijgen. Wie heeft/hebben daar baat bij? Gaan de prijzen van de koopwaar naar beneden? Natuurlijk niet. De winkeliers en de vastgoed eigenaren varen hier wel bij. De midden- en de lage inkomens hebben het nakijken!? Die komen nauwelijks in het centrum!

Kijk naar de bouwactiviteiten. Veel goedkope woningen zijn gesloopt in IJsselveld-Oost, Kasteelkwartier én in Kloosterplantsoen. Huren tussen de 300 en 600 euro zijn vervangen door huren boven de 700 euro!!!!!  Willens en wetens hebben die rechtse partijen dit laten gebeuren. Ondanks het verzet van de SP heeft dit kunnen gebeuren. Ook de Floridalaan is daar een schrijnend voorbeeld van. De beschikbare ruimte was voorbestemd voor sociale woningbouw. Maar, na schandalige uitlatingen door enkele bewoners van die wijk heeft het college besloten de kavels uit te geven voor dure woningen. Zo geschiedde het.

En last but not least is de thuishulp via de WMO. De ombouw is niet volgens de wet uitgevoerd. Dankzij de SP is blootgelegd dat de aanbesteding onwettelijk is gedaan. Gelukkig gaat ónze wethouder hier een verandering in aanbrengen. Tot nu toe dankzij de rechtse partijen (VVD, CDA en D66) werd iedereen in uren gekort. Bedenk wel dat iemand die hulp krijgt én ouder wordt, niet minder maar juist méér uren nodig heeft. Want welke oudere wordt beter ter been naarmate de leeftijd vordert?

Conclusie: IJsselstein heeft héél hard een sterk links blok nodig. Een links blok dat de huidige focus op  economie verschuift naar mens.

Indien de SP niet meedoet in maart 2018 zou dat een ramp zijn voor IJsselstein. Wie weet er een oplossing voor?

KOM OP MENSEN, DIT LATEN WE NIET GEBEUREN. SAMEN DE SCHOUDERS ERONDER. KOM IN ACTIE. HET IS NU BELANGRIJKER DAN OOIT! IJSSELSTEIN HEEFT ONS HARD NODIG. SAMEN ZETTEN WE DE SP OOK IN DE VOLGENDE RAADSPERIODE WEER OP DE KAART!

Zie ook: Joop van Well

Pilot aanpak parkeerproblematiek. Raad zegt nee.

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA IJsselstein 22-09-2016 07:24

Plan voor pilot 1e 2 uur gratis parkeren in parkeergarage is geblokkeerd door D66, CDA, GroenLinks, PvdA en CU.

https://ijsselstein.vvd.nl/nieuws/16354/pilot-aanpak-parkeerproblematiek-raad-zegt-nee

VVD, LDIJ en SP kwamen tijdens de raad, na een lang proces van voorbereiding, met een gezamenlijk voorstel om het 1e 2uur betaald parkeren gratis aan te bieden in de parkeergarages Eiteren en Overtoom in vorm van een pilot voor twee jaar.  Met als doel te kunnen aantonen dat het gratis parkeren bijdraagt aan:

 Autoluwe binnenstad (parkeren in garages is aantrekkelijk Meer bezoekers in de binnenstad, juist van buiten IJsselstein

De andere partijen willen liever eerst een kostbaar onderzoek of zien geen problemen voor de bewoners en ondernemers van IJsselstein. IJsselsteiners en ondernemers vragen om actie, niet om een onderzoek waarmee geen gedrag en feiten worden gemeten.  

 

We hebben voorgesteld een pilot van 2 jaar waarin de eerste twee uur in de parkeergarages wordt aangeboden en worden de tijden waarop er betaald moet worden gelijkgetrokken met het regime van straatparkeren. VVD, LDIJ en SP gaan er van uit  dat de parkeergarages door deze maatregelen beter benut worden doordat er meer bezoekers naar de stad komen, die geld uitgeven. Gratis parkeren verleidt bezoekers te parkeren in de parkeergarages.

Ook een aantal structurele maatregelen voor waaronder de eerste vergunning voor bewoners en mantelzorgers gratis aan te bieden, waren onderdeel van het voorstel.

Tijdens de pilot wordt gemeten of het gratis aanbieden van de eerste twee uur bijdraagt aan meer bezoekers in de binnenstad en verlaging van de parkeerdruk voor bewoners. “Regelmatig moeten IJsselsteiners geïnformeerd worden over de voortgang. Is het niet succesvol en leidt het niet tot meer bezoekers en inkomsten voor IJsselstein, begrijpt iedereen in IJsselstein dat het financieel niet verantwoord is, na de pilot door te gaan met gratis parkeren. Maar als de pilot succesvol blijkt te zijn,  willen we samen met lokale ondernemers op zoek naar structurele financiering”, aldus de VVD woordvoerders Bas van der Horst en Tom Zoethout . Een toekomstige reclamezuil langs de A2  zou ook voor die structurele dekking zorgen.

Het voorstel (zie bijlage) heeft het helaas niet gehaald.  De stemming is met 12 tegen 10 verworpen. De kosten bedragen voor de pilot van twee jaar een half miljoen. Een hoop geld, maar het zijn middelen die de gemeente incidenteel extra te besteden heeft. Dus leidt dit niet tot extra kosten voor inwoners van IJsselstein.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.