Nieuws van SP in Noord-Holland over PvdA inzichtelijk

7 documenten

SP gaat zich óók verzetten tegen opheffing buslijnen Gooi en Vechtstreek

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 17-10-2018 22:15

De kaalslag van het busvervoer in Noord-Holland Noord is nog maar net achter de rug. Maar de provincie heeft al weer een nieuw slachtoffer op het oog: de buslijnen in Gooi- en Vechtstreek. Deze week kregen statenleden een presentatie van de ideeën. Alleen "HOV" lijn 320 en een paar andere "stroomlijnen" blijven over. Zeven buslijnen zouden geheel of gedeeltelijk worden opgeheven. Statenlid Marnix Bruggeman kondigt aan dat de SP zich tot het uiterste zal verzetten.

In 2021 eindigt de subsidie-concessie Gooi- en Vechtstreek die de provincie aan Connexxion heeft verleend. Volgend jaar begint de aanbesteding van een nieuwe concessie. De provincie denkt nu al na hoe het nieuwe buslijnennet er uit moet gaan zien. Zij heeft daarvoor een opdracht gegeven aan Anne Koot, Proces- en Programma-manager van adviesbureau Goudappel Coffeng. Koot onthulde haar ideeën in een "benen-op-tafel"-overleg afgelopen maandag. Ze vindt dat er alleen nog zogenaamde stroomlijnen moeten overblijven, zoals HOV lijn 320. Mensen moeten daar op de fiets naar toe. Een fietsafstand van 2,5 kilometer vindt Koot aanvaardbaar. Als aanvulling kunnen er eventueel buurtbussen met vrijwilligers als chauffeur komen. Met het plan kan de provincie 20 procent besparen op de subsidie voor de buslijnen in Het Gooi.

Volgens de plannen zou buslijn 108 tussen Laren en Huizen moeten worden opgeheven. In Blaricum komt dan geen bus meer. Ook verdwijnen de

              De dikke donkere lijnen zijn de op te heffen busroutes

Hilversumse buslijnen 1 (naar Kerkelanden), 2 (naar het Erfgooierskwartier en winkelcentrum Seinhorst) en 3 (Oosterengweg). Tussen Bussum en Huizen verdwijnt lijn 107 langs het Mediapark. In Bussum zelf wordt lijn 107 op de Huizerweg opgeheven. In de Huizermaat in Huizen verdwijnen de lijnen 100 en 101.

Volgens de provincie gaat het nog maar om voorlopige ideeën. SP-statenlid Marnix Bruggeman is echter meteen in de hoogste staat van paraatheid: "Wij hebben net de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord achter de rug. Daar zijn uiteindelijk 21 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. De plannen daarvoor zijn door de provincie zo lang mogelijk geheim gehouden. Toen de SP ze openbaar maakte, zei gedeputeerde Elisabeth Post zelfs dat de SP mensen op het verkeerde been zette en onnodig paniek zaaide. Maar ondanks felle protesten van SP en talloze buspassagiers zijn de plannen uiteindelijk door de coalitie van VVD, D66, CDA en PvdA helaas precies zo doorgevoerd zoals de SP had voorspeld." Bruggeman raadt de buspassagiers in het Gooi daarom aan nu alvast te protesteren tegen de opheffingsplannen. "Als je het nu niet doet, krijg je straks te horen dat de plannen al vastliggen en dat je maar eerder had moeten protesteren."

De stadsbuslijnen in Hilversum bestaan al sinds mensen-heugenis. Hier in 1974 op het niet meer terug te herkennen Stationsplein.

Weer uitstel beslissing traumahelikopter VUmc

SP SP PvdA Noord-Holland 27-07-2018 08:00

De beslissing of de helihaven bij de woonwijk rond het VU-ziekenhuis kan blijven is weer uitgesteld. Volgens gedeputeerde Tekin (PvdA) wordt die beslissing nu "voor het einde van deze coalitieperiode" genomen. Dat is in maart 2019. De SP vraagt al sinds begin 2015 aandacht voor de geluidoverlast en gevaren rondom de landingsplaats op het dak van het VU-ziekenhuis, vlakbij woningen.

Overigens onderstreept de SP het belang van de traumahelikopter. Maar bij andere ziekenhuizen vliegt deze vaak van echte vliegvelden verderop. Volgens de Wet luchtvaart had de provincie al in 2014 een zogenaamd luchthavenbesluit moeten nemen. Daarbij komt ook de vraag aan de orde of voor de helihaven een betere locatie mogelijk is dan de huidige.

Al jaren schrijven gedeputeerde staten in de begroting dat het komende jaar het luchthavenbesluit voor de helihaven van het VUmc zal worden genomen. En al even lang vraagt de SP haast te maken. In oktober 2017 diende de SP nog maar weer eens een motie in om uiterlijk 1 januari 2018 de knoop door te hakken. Gedeputeerde Tekin gaf toen als excuus de mogelijke bestuurlijke fusie tussen VUmc en AMC.

In antwoord op nieuwe schriftelijke vragen van de SP schrijven gedeputeerde staten nu dat er nog weer een "verdiepend onderzoek" wordt gedaan. En suggereren nu dat de fusie er eigenlijk niks mee te maken heeft: "Voor de volledigheid wijzen wij er graag op dat VUmc en AMC bestuurlijk gefuseerd zijn. In juridische zin blijven AMC en VUmc aparte entiteiten. De bestuurlijke fusie betekent dat in de Raden van Bestuur van VUmc en AMC dezelfde personen zitten."

De voorgeschiedenis kun je op onze site lezen in het artikel "Vergunningen helihavens moeten tip-top in orde zijn".

Zie ook: Luchtvaart

SP twijfelt bij pilot 'bundeling' doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 11-06-2018 18:00

De statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Zie ook: Openbaar vervoer

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 10-05-2018 13:03

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/05/opheffing-buslijnen-noord-holland-noord-helaas-zoals-door-sp-voorspeld-acties-gaan
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De opheffingen van de buslijnen in Noord-Holland Noord zijn precies zoals de SP al had voorspeld. Dit blijkt uit het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' dat busbedrijf Connexxion onlangs op zijn website heeft gepubliceerd. In de staten­commissie Mobiliteit van 9 april had gedeputeerde Post (VVD) nog gezegd dat mensen op het verkeerde been waren gezet over de opheffingsplannen: "Er zijn daarbij verkeerde voorbeelden gebruikt. Er is paniek ontstaan, die volkomen overbodig is." Maar deze paniek bleek dus achteraf volkomen terecht. Acties van de SP tegen de opheffingen blijven doorgaan.

Hoewel Post geen namen noemde was duidelijk dat zij met haar beschuldigingen wees in de richting van de statenfractie van de SP, die eerder dit jaar onthulde welke lijnen zouden worden opgeheven. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft steeds gezegd dat elf buslijnen geheel of gedeeltelijk zouden worden opgeheven: "Waar we maar een greintje twijfel hadden of we het bij het rechte eind hadden, hielden we een slag om de arm. Uiteindelijk blijken er nu maar liefst veertien lijnen geheel of gedeeltelijk te worden opgeheven. Wij zijn er bepaald niet trots op dat we gelijk gekregen hebben. Want dit is diep triest voor de mensen die deze bussen nu nog gebruiken. Wij kunnen alleen maar gissen waarom gedeputeerde Post beweerde dat er onjuiste informatie was verspreid en paniek gezaaid." Tot de recente publicatie van het Vervoerplan op de website van Connexxion weigerde de gedeputeerde de opheffingsplannen openbaar te maken. Bruggeman: "Misschien hoopte ze op die manier dat er geen protesten kwamen." Die protesten kwamen er toch massaal, nadat de SP de opheffingsplannen bekend had gemaakt.

Helaas hebben de protesten nog nauwelijks geholpen, zoals nu blijkt uit het Vervoerplan. Alleen hier en daar zijn er onder druk van de protesten in de bezuinigingsplannen enkele kleinigheidjes teruggedraaid. Zo blijft tussen Callantsoog en Grote Keeten de bus rijden. In de vergadering van provinciale staten van 23 april had de SP voorgesteld extra provinciaal geld uit te trekken voor het behoud van de bedreigde buslijnen. Dat voorstel werd verworpen door een meerderheid van PvdA, D66, CDA en VVD. De SP geeft de strijd niet op en komt binnenkort met nieuwe acties.

Uit het onlangs publiceerde Vervoerplan van Connexxion blijkt het volgende:

- Lijn 5 ringlijn Alkmaar Station – De Hoef. Komt te vervallen.

- Lijn 10 Alkmaar Station – Oudorp – St. Pancras - Langedijk – Heerhugowaard. Rijdt voortaan het traject Station Alkmaar – St. Pancras Kerkplein. Traject St. Pancras – Heerhugowaard opgeheven.

- Lijn 11 Hoorn Station – Risdam – Wognum – Nibbixwoud – Oostwoud. Rijdt voortaan het alleen nog het traject Station Hoorn – Risdam. Traject Risdam – Oostwoud opgeheven.

- Lijn 28 Texel Veerhaven – Den Burg – De Koog. Er wordt niet meer het gehele rondje door Den Burg gereden.

- Lijn 32 Den Helder Station – Station Zuid – Julianadorp. Komt te vervallen.

- Lijn 34 Den Helder Station – De Schooten. Minder ritten (halvering frequentie) en een andere route.

- Lijn 123 Alkmaar Station – De Rijp – Alkmaar Station. Minder ritten. Rijdt op werkdagen één keer per uur. Op zaterdag en zondag opgeheven.

- Lijn 131 Hoorn Station – Blokker – Wervershoof – Andijk. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtendspits en in de middagspits.

- Lijn 150 Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Schagen Station. Komt te vervallen.

- Lijn 151 Alkmaar Station – Petten - Julianadorp.  Rijdt voortaan tussen Alkmaar en Petten. Traject Petten – Julianadorp vervalt.

- Lijn 152 Schagen Station – Callantsoog - Julianadorp. Rijdt voortaan het traject tussen Schagen en Callantsoog. Traject Grote Keeten – Julianadorp opgeheven. Enkele scholierenritten (lijn 652) Schagen – Julianadorp – Den Helder komen er voor in de plaats.

- Lijn 157 Alkmaar Station – Tuitjenhorn – Schagen Station. Traject Tuitjenhorn – Schagen Station vervalt.

- Lijn 158 Anna Paulowna – Breezand – Airport - Den Helder Station. Komt te vervallen.

- Lijn 164 Castricum Station – Egmond Binnen – Egmond aan Zee. Rijdt voortaan alleen nog in de ochtend- en middagspits. Tussen de spitsen en op zaterdag en zondag opgeheven.

Voor enkele (maar lang niet alle) opgeheven trajecten komt een belbus ("Overal Flex") in de plaats.

Het 'Vervoerplan Noord-Holland Noord vanaf 22 juli 2018' is te lezen op:https://www.connexxion.nl/wat-gaat-er-veranderen/1471

Brandbrief Coenbrug

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 13-04-2018 05:14

Omdat de veiligheid op de Coenbrug in het geding is en de beantwoording van de door de SP ingediende schriftelijke vragen tot 5 weken op zich kan laten wachten, hebben de SP, de PvdA en de VVD een brandbrief gestuurd aan de burgemeester.

Zaanstad, 12 april 2018

BRANDBRIEF COENBRUG

Ter attentie van het College van Burgemeester en Wethouders van Zaanstad

Beste burgemeester, beste Jan,

De VVD heeft meerdere malen vragen gesteld over de technische staat en veiligheid van de bruggen in Zaanstad. Nu blijkt uit berichtgeving eerder deze week onder andere: “De constructie dreigt te verzwakken door corrosie. Onderdelen van de voegovergang staal hadden al in 1975 vervangen moeten worden en geheel in 2000. Wordt nu voor respectievelijk 2015 (nog niet gebeurd) en 2026 geadviseerd. Ook op andere plekken op de Coenbruggen kunnen delen van de brug vallen als niet wordt ingegrepen. Vluchtroutes zijn afgesloten, de vluchttrap is op een verkeerde wijze aangebracht en afgesloten door een hekwerk. Er dreigen kabelbreuken, waardoor hele installaties het niet meer doen (onder meer om de brug open en dicht te doen). Het advies is om gelijk actie te ondernemen.”

(Bron: http://www.nhnieuws.nl/nieuws/222701/Veertien-bruggen-en-viaducten-die-s...)

Ook de PvdA en de SP zijn geschrokken van deze berichtgeving en hebben al schriftelijke vragen gesteld. Aangezien het tot 5 weken kan duren voordat die beantwoord zijn, willen de VVD, PvdA en SP middels deze brandbrief de volgende vraag graag zeer spoedig beantwoord zien:

Wat is er nodig om de veiligheid van de gebruikers van de Coenbrug per direct te kunnen garanderen? Welke stappen gaat het College hiervoor zetten?

We gaan ervan uit dat de burgemeester onze zorg deelt en de urgentie inziet en daarom deze vraag binnen twee weken kan beantwoorden. Waarvoor alvast dank.

Namens de fractie van VVD Zaanstad, Stephanie Onclin

Namens de fractie van de PvdA, René Tuijn

Namens de fractie van de SP,Patrick Zoomermeijer

Meer lezen?

SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 09-04-2018 21:30

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/04/negentig-boze-buspassagiers-naar-provinciehuis-tegen-afbraak-openbaar-vervoer
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen vandaag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer. Over het bezuinigingsplan zelf wilden coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 13-03-2018 11:27

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/sp-blijft-knokken-voor-behoud-openbaar-vervoer-in-noord-holland-noord
Foto: Aart Marchal / Aart Marchal
Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op. Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag.

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om gedeputeerde staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven.

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.