Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

SP wil werk maken van ‘Duinpolderlijn’

SP SP GroenLinks Noord-Holland 18-05-2020 19:11

Nu de Duinpolderweg van de baan lijkt – GS van Noord-Holland heeft aangegeven niet te willen overgaan tot aanleg van de weg – wil de SP vol inzetten op het opwaarderen van het OV in de regio. Met de komst van tienduizenden nieuwe woningen in de komende jaren is een robuuste OV-lijn een uitgelezen kans om de Bollenstreek te voorzien van een lightrailverbinding, de ‘Duinpolderlijn’.

De provincie Noord-Holland verbrak onlangs de afspraak met Zuid-Holland om trekker te zijn van de aanleg van de Duinpolderweg. Vele belangengroepen waren vele jaren druk in de weer om de komst van een nieuwe wegverbinding tussen de N206, de N208 en de A4, dwars door de bollenstreek en langs Hoofddorp, te promoten of juist tegen te houden. Met de komst van GroenLinks in de huidige coalitie heeft men een streep gezet door dit proces. De provincie Zuid-Holland zou in deze afspraak zorg dragen voor de ontwikkeling van een HOV-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol.

“Zonder ‘weg’ ontstaat er een enorme druk op het OV in de regio. De aanleg van een lightrailverbinding tussen Noordwijk, langs de Keukenhof en Lisse, door Hillegom en Hoofddorp naar Schiphol is daarmee gerechtvaardigd”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Snel, comfortabel en klimaatvriendelijk OV in het gebied is een voorwaarde voor grootschalige woningbouw. Een aantrekkelijke lightrail met een goede dienstregeling houdt forensen uit de auto”.

De SP-fractie brengt het idee onder de aandacht tijdens de Statenvergadering van mei.

Hoogervorst: “Natuurlijk moet er nog veel worden onderzocht, maar we moeten nu doorpakken. Wellicht eerst een goed stevig tracé voor een busbaan, met een goede ondergrond die later voor rails gebruikt kan worden zonder veel aanpassingen.”

Ook de voorstanders van een weg kunnen niet tegen zijn: hoe meer mensen de lightrail gebruiken, hoe meer ruimte er op de bestaande wegen komt voor goederenvervoer van en naar bedrijven. “Het kan echt een win-win-situatie zijn, zou ik zeggen”.

Uiteindelijk zou de ‘Duinpolderlijn’ kunnen worden aangesloten op de doorgetrokken Noord-Zuid-lijn. Volgens de plannen zal deze Amsterdamse metrolijn worden uitgebreid richting Schiphol.

Zie ook: Openbaar vervoer

Uit de fractie: 'Praat Met De Raad'

SP SP GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 07-05-2019 20:41

Op donderdag 25 april heeft Saskia Hille, bewoonster van Saendelft Oost, in de buurt van een nieuw te bouwen moskee, gebruik gemaakt van haar recht om de raad toe te spreken bij “praat met de raad”. In artikel 6 van het reglement van orde staat daarover: 'Inwoners en belangstellenden kunnen bij de agendacommissie een verzoek indienen om een gesprek te hebben met de raad over een onderwerp dat niet geagendeerd is in het Zaanstad Beraad.'

door: Evert Hartog - raadslid SP Zaanstad

Aanleiding was de schriftelijke vragen die de VVD op 24 maart had gesteld over het slaan van de eerste paal voor de moskee bij Saendelft Oost. De stichting Ar-Rahma en Kleurrijk Assendelft hadden volgens voorschrift een melding gemaakt voor een klein evenement. Daar is geen vergunningsplicht voor nodig.

In de schriftelijke vragen van de VVD wekte de VVD de indruk dat ten onrechte geen vergunning was aangevraagd voor het evenement  (Dit evenement duurde kort en voldeed volledig aan de definitie klein evenement, zodat melding voldoende was. Dat was bij alle raadsleden bekend) en dat er niet is gehandhaafd op parkeeroverlast (dat is wel gedaan). Het lijkt er op dat de VVD zich in deze wijk wilde profileren naar het rechtsere deel van de bewoners omdat er veel protest tegen de moskee is van een groepje mogelijke PVV stemmers.

De inspreekster, die in de buurt van de geplande Moskee woont en geen bezwaar heeft tegen het initiatief voor de bouw van de moskee, vond de VVD vragen  tendentieus.  Op deze wijze worden mensen tegen elkaar opzet. Zij vond het niet gepast van de politiek om mensen tegen elkaar op te zetten en pleitte voor een meer verbindende rol van de lokale politiek.  Een terecht punt in deze tijd. Er is een betrekkelijk kleine, maar fanatieke groep bewoners tegen de bouw van de moskee en de VVD vragen waren koren op de molen van deze fanatieke en intolerante groep. Ze begon haar inspraak met zichzelf voor te stellen als bewoner van Saendelft Oost, en voorstander van de bouw van de moskee.

Ooit was ze raadslid geweest voor GroenLinks in onze stad, maar dat was al heel lang geleden, momenteel was ze niet meer politiek actief. Halverwege de inspraak brak Harry van der Laan van de POV in met een bezwaar. Hij vond dat mevrouw Hille nu de kans greep om het verkiezingsprogramma van GroenLinks te promoten. Er was geen enkele grond voor dat argument.  Direct daarop viel Marianne de Boer-Doeves van de VVD hem bij, zij vond het ongepast dat mevrouw Hille mocht inspreken op een onderwerp dat niet op de agenda staat. Zij was hier zeer verontwaardigd over. (let op artikel 6 van het reglement van orde waar staat dat bewoners bij “praat met de raad” mogen inspreken zonder dat het onderwerp op de agenda staat).

De POV de VVD en de PVV hebben daarna bezwaar gemaakt bij de griffie over de agendering van deze inspraak. Saillant detail is dat een maand eerder de POV een agenda initiatief had ingediend en behandeld over de opvang van ex-gevangenen in Zaanstad. Daar was een deskundige bij gevraagd die zichzelf niet bekend had gemaakt als actief POV lid maar dat wel was. Hier werd duidelijk partijpolitiek bedreven. Het lijkt er sterkt op dat het enige doel van de verontwaardiging bij VVD, PVV en POV  was om de krant weer eens te halen en hun rechtse achterban te bedienen met vreemdelingenhaat. Dat terwijl de Stichting AR-Rahma en Kleurrijk Saendelft bekend staan als stichtingen met fatsoenlijke mensen, waar de PVV, VVD en POV nog wat van kunnen leren.

SP twijfelt bij pilot 'bundeling' doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 11-06-2018 18:00

De statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Zie ook: Openbaar vervoer

Afscheid na vier jaar wethouderschap: ‘een prachtige tijd’

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 03-05-2018 08:28

In de afgelopen weken is er een nieuw bestuursakkoord gesloten tussen ODS, CDA en PvdA/GroenLinks. Dit betekent dat na maandag 23 april Ton Schuitemaker wethouder af is. Hij had graag doorgegaan, maar het is nu de beurt aan een nieuwe coalitie, zonder de VVD. In 2014 startte Ton als wethouder in een coalitie van CDA, GBS, PvdA/GroenLinks en VVD. De VVD’er kijkt nu terug op vier jaar wethouderschap.

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/30201/afscheid-na-vier-jaar-wethouderschap-een-prachtige-tijd

© Gemeente Stede Broec

Ton kijkt terug op ‘een prachtige tijd’. “Vanaf dinsdag ben ik geen wethouder meer. Jammer, want ik had alle kennis die ik heb vergaard graag nog vier jaar ingezet. Maar ja, dat is nu eenmaal het democratisch systeem. Ik kan het niet anders zeggen, dan dat ik een prachtige tijd heb gehad. Het college kende zich in een goede balans, collegialiteit en wederzijds respect. Natuurlijk, het was in het begin erg wennen, want het wethouderschap is toch een vak apart; er zijn geen cursussen vooraf om het te worden. Maar gaandeweg, ook door schade en schande, en zeker ook door die collegialiteit kreeg ik er toch behendigheid in.”

https://westfriesland.vvd.nl/nieuws/30201/Wethouder Ton Schuitemaker bij de vernieuwde kademuur bij Broekerhaven.Wethouder Ton Schuitemaker bij de vernieuwde kademuur bij Broekerhaven.

De afgelopen periode was best heftig, zeker als we de kranten alleen al moeten geloven. “De raadsperiode bestond wat mij betreft uit twee periodes: een eerste, zeer ongestructureerde en de andere na het aanbrengen van een structuur door de griffie. Ik ervaarde die eerste als lastig. De commissievergaderingen mondden uit in een soort vragenvuur: politieke en technische vragen door elkaar met weinig tot geen debat onderling; meer een soort wij (raad) tegen zij (college). De periode erna ging veel beter en toen was er ook tijd voor mijn eigen ontwikkeling.”

Ton is duidelijk over zijn functioneren. “Die eerste periode bracht met zich mee dat de informatievoorziening niet goed ging en dat is voor zowel college als de raad, vervelend. Door de structurering ging het beter en dat leidde tot een betere relatie tussen college (lees mij) en de raad.”

Een aantal uitgevoerde projecten springen er voor Ton uit. De renovatie van de kade van de haven, het planmatig onderhoud van de openbare ruimte, de kunst en cultuurnota en de algemene subsidieverordening. Maar wat hij zelf ook van waarde acht is het verschil kunnen zijn voor de inwoners, sturing geven om maatwerk te kunnen leveren, natuurlijk zonder uitzonderingsposities te creëren. “Ik ben trots op de dankbaarheid van inwoners.”  

De toekomst

En nu begint de toekomst na het wethouderschap, Ton gaat niet stil zitten. “De komende tijd ga ik mij richten op een heerlijke vakantie met Renate (zijn vrouw, red.). Weg met z’n tweeën, met de tent. Maar daarna zal ik contact opnemen met mijn vorige werk; ik heb politiek verlof gekregen voor het wethouderschap, maar ik kan weer terug. Wel zal ik in de regio kijken wat er te doen is; Westfriesland is te mooi om er niet te werken. Dus, als iemand een managementfunctie weet?”

Ton is de komende periode raadslid voor de VVD, samen met fractievoorzitter Martien Krijger. Samen gaan ze de komende raadsperiode het liberale geluid laten horen vanuit de oppositie in de raad. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.