Nieuws van PvdA in Houten over D66 inzichtelijk

19 documenten

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 09-07-2020 21:40

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend die ook werd gesteund door de VVD. Zij willen het initiatief steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest. De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt.

Het bericht De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving. verscheen eerst op PvdA Houten.

Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD Houten 01-11-2019 15:19

De gemeente Houten gaat voortaan studenten van middelbare en hogere beroepsopleidingen dezelfde vergoeding betalen. De PvdA heeft samen met D66 daarvoor een voorstel gedaan en kreeg daarvoor een ruime meerderheid van SGP, HA, GroenLinks en CDA. Ook de wethouder omarmde het voorstel. Alleen VVD, ITH en ChristenUnie stemden tegen.

Ook bij de gemeente Houten was het praktijk dat MBO-studenten tijdens hun stage minder stagevergoeding krijgen dan stagiairs van het HBO of de universiteit. Bij de gemeente Houten werken jaarlijks zo’n 15 stagiairs, waarbij gemiddeld 5 studenten van het MBO.

Bij de Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs is de frustratie over de ongelijke betaling groot. Studenten vragen zich af waarom er een verschil in hun beloning zit, terwijl zij net zo hard werken en net zoveel uren maken als alle andere stagiairs. Het past zeker ook niet bij de inclusieve arbeidsmarkt die we in Houten willen hebben en dan moet je natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven. De PvdA hoopt dat het voorbeeld van de gemeente Houten navolging krijgt in het bedrijfsleven.

Het bericht Voortaan dezelfde vergoeding voor stagiairs mbo en hbo verscheen eerst op PvdA Houten.

Geen steun van de PvdA voor de begroting 2020

PvdA PvdA D66 Houten 01-11-2019 15:16

Op 29 oktober stond de begroting voor 2020 op de agenda van de gemeenteraad. Het werd voor de PvdA een teleurstellende avond. De grote schaduw die over de begroting 2020 hing waren de voorgenomen bezuinigingen in het sociaal domein, in het bijzonder de jeugdhulp. In de aanloop hadden we natuurlijk al aangegeven dat de bezuinigingen en vooral de manier waarop het college dat wil aanpakken, ons grote zorgen baarde. We zien natuurlijk ook dat we een financieel tekort hebben op de jeugdhulp. De tekorten op de zorg zijn voor een belangrijk deel veroorzaakt door een korting van het rijk op het budget van soms wel 40%. Maar het komt ook door onvoorziene groei van de vraag naar jeugdhulp en zorgbehoeften van bijvoorbeeld ouderen die steeds langer zelfstandig wonen. We vinden het niet te verkopen dat het Rijk € 11 miljard overhoudt. € 11 miljard! Met pijn en moeite is er € 400 miljoen voor de jeugdzorg uitgepeuterd dat over alle gemeenten verdeeld is. Maar dat is bij lange na niet genoeg en het vraagt permanente aandacht van dit college om die boodschap in al haar contacten met de rijksoverheid luid en duidelijk uit te dragen. Ondertussen is elke gemeente genoodzaakt om maatregelen te nemen. Naar ons idee komt het college, tegen beter weten in, met bezuinigingsvoorstellen die er vanuit gaan dat de uitgaven op het sociaal domein kunnen worden beheerst en de vraag naar jeugdzorg kan worden beperkt. Dat kan al heel snel een loze belofte worden, want hulp móet worden gegeven als die nodig is. Het college denkt voor meer dan half miljoen goedkoper te kunnen inkopen. Vooralsnog is dat naar ons idee vooral wensdenken. Onlangs heeft het college een commissie van de VNG om advies gevraagd. Op zichzelf een hele goede stap. Nu komt deze commissie met snoeiharde oordelen: de maatregelen die het college nu wil treffen zijn veel te veel financieel gestuurd, de effecten zijn ongewis, kunnen niet gemonitored worden en wat men vooral mist is een samenhangend visie. Hun dringende advies was dan ook om een pas op de plaats te maken en eerst de visie vorm en inhoud te geven. De wethouder zelf is er van overtuigd dat de voorgenomen bezuinigingen geen maatschappelijke gevolgen hebben. Ze heeft de PvdA daarvan in elk geval niet van kunnen overtuigen en gesteund door de uitkomsten van de VNG-rapport snappen we ook niet op basis waarvan zij dit denkt. Bovendien heeft er nauwelijks afstemming plaatsgevonden met zorgaanbieders, Adviesraad Sociaal Domein en andere belanghebbenden over bezuinigingsvoorstellen. De steun van de PvdA hebben we afhankelijk gemaakt van de mogelijkheid om het komende jaar op de bezuinigingen te kunnen sturen. Daarvoor hebben we samen met D66 en ITH een voorstel ingediend die dat mogelijk zou maken. Voor ons was belangrijk dat we vinger aan de pols kunnen houden en feitelijk onderbouwd krijgen dat de maatregelen die nu genomen worden de toegang tot zorg niet belemmert. Bovendien vinden we dat het niet zo kan zijn dat financiële knelpunten de ingezette beweging van de innovatie in het sociaal domein stagneert. Niet alleen laten we kansen liggen op betere zorg en hulpverlening voor ouders en kinderen, het frustreert ook het de samenwerking met de maatschappelijke partners. Bovendien spannen we ook nog eens het paard achter de wagen, ervaringen uit andere gemeenten (van Zwolle tot Zaanstad) leren ons dat innovatie tot echte verandering en structurele verlaging van de kosten leidt. En er is ook extra geld voor innovatie vanuit het Transformatiefonds: in Lekstroom-verband participeert Houten in innovatieprojecten gericht op het realiseren van meer kleinschalige verblijfsvormen in de regio en op versterking van de jeugdhulp 18- 18 +. Bínnen de gemeente Houten zijn er in onze ogen ook veel mogelijkheden die in 2020 onbenut dreigen te worden: zoals meer onderwijszorgarrangementen met scholen; versterken van de preventiefunctie in samenwerking met Van Houten&co; opvolging en verankering van de uitkomsten van het project Duursaam met huisartsen etc etc. De ingezette weg van de transformatie naar een goed functionerende driehoek kind/ouders, professionals in onderwijs/welzijnswerk en jeugdhulp moet ook in tijden van financiële druk overeind blijven. Dat de mogelijkheden voor grote innovatieve sprongen vooruit beperkt zijn door de tekorten is begrijpelijk, maar het proces van doen en leren gericht op het behalen van innovatiedoelen mag niet stagneren. Ook daarvoor hebben we een voorstel gedaan om er voor te zorgen dat er in 2020 ook ambities blijven voor bijvoorbeeld het vernieuwen en versterken van de preventiefunctie samen met onderwijs, welzijn. We hoopten op een positieve respons op onze voorstellen, maar helaas, tot onze grote teleurstelling kregen we geen enkele steun van de coalitiepartijen en werd het allemaal van tafel geveegd. Omdat de bezuinigingen zo’n groot en belangrijk onderdeel van de plannen omvatten, konden we niet instemmen met de begroting. We maken ons zorgen dat er veel kapot gemaakt wordt in het sociaal domein, zien we dat de motivatie van onze maatschappelijke partners, die we zo hard nodig hebben, tot nul wordt gereduceerd en vrezen we een uitholling van de solidariteit. We willen als PvdA óók het huishoudboekje op orde te krijgen en natuurlijk moet je met de plannen aan de slag, maar je moet elkaar daarin óók tijd en ruimte geven. Die oproep werd niet gehoord of afgewimpeld. Niet alleen de PvdA, maar álle oppositiepartijen hebben afgelopen week tegen de begroting gestemd. Het feit dat vijf partijen van de negen partijen in de raad tegen de begroting hebben gestemd, is voorlopig een treurig dieptepunt in deze nog maar korte bestuursperiode van dit college.

Het bericht Geen steun van de PvdA voor de begroting 2020 verscheen eerst op PvdA Houten.

Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen

PvdA PvdA CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 23-07-2019 09:16

Mensen met een laag inkomen verdienen extra ondersteuning. Houten kent daarvoor verschillende regelingen. Evaluatie hiervan stond op de agenda van de raadsvergadering van 18 juli jl. De evaluatie, die ruim twee jaar op zich had laten wachten, bleek mager te zijn. Met deze evaluatie is er eindelijk een compleet overzicht van de verschillende regelingen, maar meer is het nog niet. Voor hen, die in 2017 al aangaven het hoofd net boven water te houden en voorbeelden noemden van wat in hun situatie niet en wel hielp om daarmee te dealen, is dat een schamele opbrengst. Je zal maar in hun schoenen staan! Het college kondigde een vervolgevaluatie aan. Laten we hopen, dat deze vervolgevaluatie wel meer licht gaat bieden. We hebben het college opdracht gegeven praktijkervaringen mee te nemen bij de vervolgevaluatie. Deze ervaringen kregen we aangereikt door Richard Makkinga, zelf actief in de bewindvoering. Hij signaleerde dat maatregelen bedoeld om mensen die het nodig hebben te ondersteunen, hen niet bereiken. Hij baseerde die ervaring bij zijn eigen activiteiten bij o.a. Budgethulp Houten, Schuldmaatje en het Infospreekuur. Zo merkte hij zelf, dat hij de Individuele Inkomenstoeslag al enkele jaren niet meer had aangevraagd in de veronderstelling dat deze niet meer bestond. Hij constateerde, dat nogal wat inwoners niet in staat zijn zelfstandig gebruik te maken van deze regelingen en daarbij hulp nodig hebben. Ook ontdekte hij, dat inkomen- en/of vermogenstoetsen voor sommige mensen betekenden, dat zij net buiten een regeling vallen. Het gaat dan om mensen die langdurig van een laag inkomen (WAJONG, WAO e.d.) moeten leven. Vaak zag hij ook tegengestelde eisen, die verschillende instanties hanteren. We hebben als PvdA, samen met GroenLinks, D66 en SGP zijn signalen ter harte genomen. Op basis van zijn inbreng is een motie opgesteld die het college verzoekt de gesignaleerde problematiek bij de vervolgevaluatie verder in kaart te brengen en Makkinga hierbij te betrekken. Deze motie werd vervolgens ook ondertekend door ChristenUnie, CDA, Houten Anders en ITH en is nu richtinggevend voor de inhoud van de vervolgevaluatie. Wat ons betreft kan het college hier best meer haast mee maken, zodat zij voor eind dit jaar met de volgende stap op deze weg kan doorkomen.

Evaluatievragen De volgende vragen zijn aan de vervolgevaluatie meegegeven: – Welke informatielacunes bestaan er met betrekking tot de minimaregelingen en hoe kunnen deze opgelost worden? – Hoe kunnen betrokken instanties beter toegerust worden, zodat ze de doelgroep beter kunnen informeren over het bestaan van voorzieningen en ondersteunen bij het aanvragen hiervan? – In hoeverre biedt de bestaande regelgeving in de uitvoeringspraktijk voldoende ruimte voor maatwerk, zodat mensen de ondersteuning krijgen waar zij aanspraak op hebben?

Het bericht Raad biedt luisterend oor voor praktijkervaringen bij de minimaregelingen verscheen eerst op PvdA Houten.

Jeugdhulp moet anders

PvdA PvdA SGP D66 Houten 18-07-2019 16:20

Afgelopen jaren kwam jeugdzorg niet altijd goed in het nieuws. Nu volg ik al enige jaren de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg en ook vóór de overheveling van de taken van jeugdzorg naar gemeenten was de berichtgeving niet altijd even gunstig. Maar ná het overhevelen en het verzwaren van die taak naar de gemeente komen er veel meer zorgelijke en verontrustende berichten over jeugdzorg, of jeugdhulp zoals het vanaf 2015 heet, in de media. En niet zonder reden. In heel Nederland kampt de jeugdzorg met hetzelfde probleem: er is veel te veel bezuinigd, de vraag naar hulp is alleen maar toegenomen en er komt geen cent bij van het Rijk. Daardoor boekt elke gemeente een zeer groot financieel tekort op de jeugdhulp. In Houten zijn momenteel alle ballen gericht op maatregelen om dat tekort terug te dringen. Dat betekent concreet minder hulp (minder naar een instelling, minder begeleiding, minder stapeling van hulp) en lagere tarieven voor zorgaanbieders. Deze reactie lijkt begrijpelijk, maar is kortzichtig. Door alleen op de financiële kant te sturen dreigt de inhoud van de hulp achter de horizon te verdwijnen, terwijl daar ook winst te halen is. Tevreden ouders en cliënten maken de jeugdhulp ook goedkoper. Met dat in het achterhoofd organiseerde de PvdA samen met D66, SGP en Houten Anders! in mei jl. een politiek café. Op basis van de uitkomsten daaruit heb ik twee weken geleden, mede namens deze partijen, het politiek manifest “Goede jeugdhulp maak je samen” aangeboden aan de wethouder en het Sociaal Team (nu ook namens ITH). Goede jeugdhulp maak je met ouders en kinderen, met andere jeugdhulpaanbieders, met andere bestuurders samen. Er is veel te winnen: ouders en kinderen willen gehoord worden, er moet snel worden gereageerd. De doorlooptijden moeten sneller. De jeugdhulp moet geïntegreerd zijn met maatregelen op onderwijs, werk en inkomen en huisvesting. Deze uitgangspunten staan in het manifest en de PvdA gaat samen met de andere partijen de vinger aan de pols houden dat het onderdeel wordt van het nieuwe programma sociale koers.

Het bericht Jeugdhulp moet anders verscheen eerst op PvdA Houten.

PvdA biedt wethouder Jana Smith-Visser manifest jeugdzorg aan

PvdA PvdA SGP D66 Houten 26-06-2019 13:19

Zes uitgangspunten voor jeugdhulp aangeboden aan wethouder en Sociaal Team

Als PvdA vinden wij dat het kind, het gezin en de persoonlijke omgeving het uitgangspunt moet zijn voor jeugdzorg, in die volgorde. De berichten over jeugdzorg en-hulp afgelopen jaren waren echter verontrustend. Om te leren van de ervaringen van anderen – ouders, kinderen, andere gemeenten –had de PvdA met D66, SGP en Houten Anders! een politiek café over jeugdhulp georganiseerd. Dat vormde de basis voor het manifest over jeugdhulp dat PvdA, D66, SGP, Houten Anders! en ITH op 25 juni aanboden aan wethouder Jana Smith en het Sociaal Team. Het manifest is relevant. Houten is een jonge gemeente met veel kinderen en jongeren onder de 23 jaar. Daarvan kregen afgelopen jaar 1250, 8,7 procent, enige vorm van jeugdhulp, van licht tot zwaar. Van de jongeren tot 18 jaar ontvingen er 85 jeugdbescherming, waarbij bijvoorbeeld SAVE werd ingeschakeld. En over SAVE zijn ook door Houtense gezinnen klachten geuit. Het manifest geeft zes prioriteiten mee om beleid op te baseren. De eerste daarvan is geheel in lijn met ons uitgangspunt, het werd dan ook bevestigd op het politiek café: 1. Het kind staat centraal. Dat betekent ook dat geluisterd moet worden met een open houding, dat cliënten zich gehoord voelen. 2. Geef ruimte voor klachten. Openheid over klachten is vereist. De hulp van de ombudsfunctionaris moet bij klachten geboden kunnen worden. 3. Jeugdhulp moet laagdrempelig zijn. Het Sociaal Team moet snel reageren. Het moet ook onafhankelijk zijn en opereren. Jaarlijkse evaluatie daarvan is nodig, ook met feedback van cliënten. 4.Doorlichten van procedures. Procedures kunnen lang, en soms te lang duren. Een belangrijke verkorting van de doorlooptijd van hulpvraag tot hulp moet zichtbaar zijn binnen één jaar. 5. Jeugdhulp is een opgave voor het hele college: meer integraliteit. Jeugdhulp houdt niet op bij enkele trajecten bij jeugdhulpaanbieders. Ook andere beleidsterreinen zoals onderwijs, armoede, huisvesting zijn betrokken. De inzet voor een integrale verordening over het beleid op het sociale domein is een goed begin. 6. Inschakelen en monitoring van SAVE en Veilig Thuis. De gemeente Houten dient zicht te hebben op de bejegening en veiligheid van kinderen die onder de hoede van SAVE, andere instellingen voor jeugdbescherming en pleeggezinnen worden geplaatst. Daar mag nog wel een inspanning worden gepleegd.

ManifestJeugdhulp_20190625

Het bericht PvdA biedt wethouder Jana Smith-Visser manifest jeugdzorg aan verscheen eerst op PvdA Houten.

Jeugd: Liever een integrale verordening!

PvdA PvdA SGP D66 Houten 08-06-2019 14:02

Goede jeugdhulp ligt ons na aan het hart! Je zult maar in een moeilijke situatie zitten en op zoek zijn naar passende, kwalitatief goede hulp voor je kind. Duidelijke regels zijn dan van groot belang. Dan weten alle betrokkenen waar ze aan toe zijn. De gemeente zet die regels in verordeningen. Op de raadsvergadering van 5 juni jl. stond een gewijzigde Jeugdverordening op de agenda. Het leek een ogenschijnlijk technische aanpassing van de bestaande verordening, waarmee nu ook beslissingen over jeugdhulp in toetsbare beschikkingen worden vastgelegd. Op zich een goede zaak. We stemden ook voor deze gewijzigde verordening. Twee punten wilden we wel graag anders zien.   Liever een integrale verordening Onze fractie ziet deze gewijzigde verordening als een tijdelijke verordening.  Want bij de voorbereiding werd al duidelijk, dat tal van vragen en wensen met deze tijdelijke verordening niet worden beantwoord. Maar, veel belangrijker, wij zijn er vooral voorstander van, dat jeugdhulp zo min mogelijk omkleed wordt met afzonderlijke voorzieningen en regelgeving. We willen juist naar een ontkokering van de verschillende specialismen binnen het sociaal domein. Dat draagt eraan bij, dat samenhangende hulp, gezinsbreed, adequaat geïndiceerd en gerealiseerd kan worden. Dat vraagt om een integrale benadering. De wethouder gaf tijdens de voorbereidende besprekingen over het raadsvoorstel al aan ook  graag te willen werken vanuit één integrale verordening voor het sociale domein. Zij wilde daarvoor aansluiten bij een integrale modelverordening van de VNG, maar die liet op zich wachten. In de aanloop naar de raadsvergadering kwam deze modelverordening inmiddels wèl beschikbaar, maar verschillende gemeenten hadden dit desondanks ook al eerder opgepakt. Van die voorbeelden kunnen we in Houten dankbaar gebruik maken! Daarmee moet het toch mogelijk zijn om nu zelf ook snel vaart te maken met een eigen Houtense integrale verordening voor het sociaal domein? Wat ons betreft kan dat direct na de evaluaties en het daarop gebaseerde nieuwe beleidskader, dat door het college voorzien is in voor najaar 2019. Hoe eerder deze integrale verordening er is, des te sneller kan ook een volgende slag gemaakt worden in het samenhangend werken. Gesteund door D66, SGP, HA! en ITH hebben we het college aangemoedigd snel met een dergelijke verordening te komen. Onze motie daarover werd aangenomen.   Kwaliteit voorop Ten tweede waren we niet blij, dat het college in deze verordening min of meer terloops ook een wijziging in het tariefbeleid “meeneemt”. Het college verlaagt met een extra bepaling het maximaal te hanteren PGB-tarief voor ZZP-ers en kleine ondernemingen met 25 % ! De kwaliteit van zorg staat voorop en aanpassing in het tariefbeleid vraagt ons inziens een goed afgewogen debat. Deze verordening is niet de tijd en de plaats om daarover nu een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. We zijn er niet van overtuigd, dat de mogelijke effecten hiervan nu al goed in kaart zijn gebracht. Een rondgang bij andere gemeenten leert dat gemeenten verschillende afwegingen maken. Er is dus geen standaard oplossing of richtlijn en dat onderstreept naar ons idee dat we daar zelf een goede en verstandige afweging in moeten maken. De PvdA-fractie steunde daarom in de eerste plaats het voorstel van SGP, D66, HA! en ITH om deze wijziging uit de verordening te schrappen. Dit voorstel haalde helaas geen meerderheid. Omdat wij sowieso willen, dat er zorgvuldig onderzocht wordt of en hoe het tariefbeleid in Houten het beste toegepast kan worden hebben we een motie ingediend om onderzoek te doen naar de effecten van de tariefaanpassing voor de kwaliteit en keuzevrijheid. Dit voorstel is door de raad aangenomen en zal uitgevoerd worden.

Het bericht Jeugd: Liever een integrale verordening! verscheen eerst op PvdA Houten.

Politiek Café jeugdzorg groot succes!

PvdA PvdA SGP D66 Houten 15-05-2019 07:21

Luisteren, luisteren, luisteren! Dat leek wel de grootste hartenkreet tijdens het Politieke Café over jeugdhulp en jeugdzorg dat de PvdA samen met D’66, Houten Anders! en SGP-Houten op 9 mei organiseerde. Meer dan 60 bezoekers hadden gehoor gegeven aan de oproep om hun ervaringen te komen delen. Het waren naast veel beroepsmatig belanghebbenden vooral de ouders van jongeren die aanwezig waren op het politiek café.

In Houten zijn er ca. 1250 jongeren die met jeugdhulp te maken krijgen en deze avond bood een levendige inkijk in allerlei kanten van de jeugdzorg. De bijeenkomst werd geleid door Jocko Rensen, wethouder sociaal domein in Montfoort en oud-wethouder in Houten. Aan het einde concludeerden we allen, dat één avond te kort is om daarover uitgepraat te raken.

Seerieus genomen worden Verschillende ouders vertelden, dat zij zich door de hulpverlening niet serieus genomen voelen. Hoewel je als ouders toch doorgaans de gezinssituatie zelf wel goed kent en goed kunt aangeven wat er nodig is, was het toch hun ervaring, dat de hulpverleners daar niet echt in geïnteresseerd waren.

Het kind, de jongere, en diens gezinssituatie zou veel meer centraal moeten staan. Ook zou niet zo centraal moeten staan wat het kind heeft, maar veel meer wie het kind is. Goede jeugdzorg, zo was de conclusie, maak je samen met de cliënt! En: wanneer je kritiek hebt op de geboden jeugdhulp moet je dat veel meer zien als een signaal, dat je vastloopt en naar een oplossing zoekt voor de situatie. Nu wordt vaak benadrukt dat je een klacht indient en dat maakt dat de betrokkenen zich óók nog zorgen gaan maken over de gevolgen die dat voor de hulp kan hebben. De signalen van de aanwezige ouders werden onderstreept door twee ouders die over hun eigen ervaringen met de jeugdhulp vertelden.

Ervaringsdeskundige Edwin de Coster uit Den Bosch, merkte op, dat hij wel 300 keer heeft moeten vertellen wat er misging met zijn dochter, maar dat nooit is gevraagd wat (wel) goed ging. Hij miste het aanreiken van handvatten, waarmee hij als ouder zelf goed zou kunnen handelen. De zorg werd integendeel juist bij hem weggehaald en zijn dochter belandde langdurig in instellingen. Hij organiseert nu workshops cliëntgericht werken en bepleit om tijd te spenderen aan het gesprek met de ouders. Ook spoorde hij aan om plannen op te stellen met de ouders erbij en meer te doen aan het menselijke aspect, dan aan het financiële.

Nelly Sieffers, ervaringsadviseur, presenteerde in haar inleiding de verschillende kanten van een integrale aanpak vanuit gezinsperspectief.

Directeur Adri van Montfoort presenteerde de aanpak van het Montfoortse Jeugdteam en liet zien hoe luisteren centraal staat. De gemeente Montfoort heeft bewust gekozen voor een apart team voor jeugd om zo alle specifieke deskundigheid rond het opvoeden goed in te kunnen zetten. Het Jeugdteam besteedt veel aandacht aan vraagverkenning: Waar lopen mensen tegenaan? Wat zou kunnen helpen?  Voorzichtig omgaan met meldingen bij Veilig Thuis. Hij benadrukte, dat het team vooral zelf diagnostiek doet. Het team boekt goede resultaten: cliënten laten weten zich gehoord te voelen!

Er was natuurlijk ook ruimte voor uitwisseling en discussie. Ook werden de aandachtspunten voorgelegd aan een panel waarin naast de genoemde inleiders ook de Houtense wethouder Jeugd, Jana Smith, en de directeur van Sociaal Team Houten , Cecile ter Beek, op de verschillende stellingen en ideeën reageerden.

Wat wordt het vervolg van deze avond? Samen met de andere organiserende politieke partijen wordt een manifest opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor de jeugdhulp in Houten op basis van de uitkomsten van deze avond vertolkt. Doel en inzet van iedereen die aanwezig was op de politieke avond is dat kinderen en ouders beter worden geholpen en de jeugdhulp effectiever wordt.

Will Mossink en Vincent van Polanen Petel

Jeugdhulp

omvat hulp en zorg bij opvoedproblemen, geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd, hulp bij kinderen met een beperking. Jeugdzorg omvat tegenwoordig (vanaf 2015) jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering.

Het bericht Politiek Café jeugdzorg groot succes! verscheen eerst op PvdA Houten.

Politiek Cafe Jeugdzorg 9 mei

PvdA PvdA SGP D66 Houten 22-04-2019 11:50

Politiek Café op 9 mei 2019 over Jeugdhulp ‘Kinderen en ouders tellen mee’

Het afgelopen jaar kwam de jeugdzorg in Utrecht geregeld in het nieuws, en helaas meestal negatief. Vaak ging het daarbij om de zorg door SAVE en Veilig Thuis, die de jeugdbescherming en jeugdreclassering uitvoeren. Maar jeugdzorg omvat veel meer, de bulk van de zorg is de jeugdhulp uitgevoerd door jeugdhulpaanbieders, waarvan in Houten het Sociaal Team er één is. Het Sociaal Team is ook een belangrijk aanspreekpunt voor kinderen, ouders en overige jeugdhulpaanbieders. Maar meestal gaan ouders en kinderen eerst naar bijvoorbeeld de huisarts. Zo was in de eerste helft van 2018 van alle geleverde jeugdhulp (alleen in natura, geen PGB) 45 procent doorverwezen door de huisarts, 33 procent door de gemeente, en slechts 7 procent door een gecertificeerde instelling en de rest door andere artsen en instellingen. Maar de gemeente betaalt voor deze vormen van jeugdhulp en wil dus zicht hebben op de ontwikkelingen daarin. Voor jeugdhulp heeft de gemeente een budget van ruim 9 miljoen in 2019. Natuurlijk is het belangrijk dat dit geld goed besteed wordt en dat de jeugdhulp betaalbaar bljjft. Maar de bestuurlijke aandacht dreigt te eenzijdig alleen maar over kosten en geld te gaan. Wat centraal moet staan is dat kinderen en ouders passende hulp krijgen die zij nodig hebben. Jeugdhulp die écht helpt en waarmee kinderen en ouders zich gehoord voelen en er samen met hen oplossingen worden gevonden. Om ook de kant van de kinderen en ouders meer te belichten heeft de PvdA Houten het initiatief genomen voor een politiek café. Samen met D’66, Houten Anders! en SGP-Houten organiseert PvdA Houten op 9 mei een politiek café over jeugdhulp voor alle belanghebbenden (zeker ouders en kinderen) en geïnteresseerden. Het politiek café vindt plaats in Het Huis van Houten / Bibliotheek (Oranjezaal), Onderdoor 160 van 19:30 tot 21:45 uur.

Kinderen en ouders tellen mee: Goede jeugdhulp maak je samen met de cliënt

Hoe mooi zou het zijn als we ervaringen van cliënten weten te verbinden met professioneel handelen? En wat kunnen we leren van andere gemeenten? Aan de hand van ervaringen gaan we in gesprek naar wat passende jeugdzorg kan inhouden. We willen jongeren en ouders daarbij écht centraal stellen. We gaan het hebben over het Sociaal Team, instellingen en zelfstandige hulpverleners. Maar ook financiën, passend onderwijs en residentiële zorg komen aan de orde. De moderator van de avond is Jocko Rensen, oud wethouder uit Houten. Iedereen die mee wil praten over dit belangrijke thema is welkom!

Programma:

19:00 Ontvangst met koffie en thee in de Oranjezaal ( 2e verdieping Huis van Houten) 19:30 Welkom Door avondvoorzitter Jocko Rensen 19:40 Ervaringen van een cliënt en tips voor professionals Edwin de Coster, ervaringsdeskundige en meedenker in de jeugdzorg 19:55 ‘De Montfoortse aanpak’ Adri van Montfoort, teamleider Sociaal Team in Montfoort 20:10 De integrale aanpak vanuit gezinsperspectief Nely Sieffers, ervaringsadviseur en Regioambassadeur jeugd en gezin Provincie Utrecht en Flevoland 20:25 Pauze 20:40 Aan de slag: welke tips heeft u voor Houten? 21:10 Bespreking van de tips met het panel met o.a. Jana Smith, wethouder, en Cecile ter Beek, directeur Sociaal Team Houten 21:45 Afronding en napraten

Donderdag 9 mei 2019, Huis van Houten, Onderdoor 160, Houten, 19:30 tot 21:45

Links: Hier wat cijfers over de jeugdzorg. De organisatie jeugdzorg per wet. En wat doet de gemeente in de Begroting 2019?

Het bericht Politiek Cafe Jeugdzorg 9 mei verscheen eerst op PvdA Houten.

Windmolenpark Houten. Over idealen en de barre werkelijkheid.

PvdA PvdA GroenLinks D66 Houten 15-03-2019 16:09

Als je vanaf de A27 Houten binnenkomt zie je langs het Amsterdam-Rijnkanaal drie windmolens. Aan de andere kant van het kanaal, op Nieuwegeins grondgebied, zie je er ook vijf staan. Het valt op dat de Houtense molens minder vaak draaien, dan die aan de andere kant. Je zou zeggen: Jammer van alle duurzame energie die opgewekt had kunnen worden! Maar die molens in Houten draaien minder, omdat Houten daarover in belang van de omwonenden afspraken met Eneco heeft gemaakt. Vanwege een motie van de gemeenteraad uit 2017 is afgelopen jaar onderzocht of een ander draaiprogramma effect kon hebben op de ervaren geluidshinder. De conclusie van het college over dit onderzoek stond centraal tijdens de gemeenteraadsvergadering van 12 maart jl. De hoop was gevestigd op afronding van een jarenlang voortslepend dossier.

Het college vond dat het doel van de motie uit 2017 niet bereikt was. Herhaaldelijk gooiden de coalitiepartner de handen in de lucht: “We kunnen dus niet anders dan weer gaan draaien volgens maatwerkvoorschriften”. Maar, op basis van de onderzoeksresultaten was ook wel een andere wending van dit college denkbaar. Namelijk één waarin het college nadrukkelijk kiest voor het álgemeen belang. Immers, dit college staat zich voor op de doelstelling energieneutraal in 2040 te willen zijn. Juist door dit onderzoek liggen ook argumenten voor het oprapen om daarop nu door te zetten en de maatwerkvoorschriften toch in een ander licht te bezien. Wij vinden dat een gemiste kans! Wat weerhield het college er nu van om scherper aan de wind te varen? We hebben daarover tijdens het debat diverse vragen gesteld. De antwoorden bleven onze verbazing voeden. Het onderzoek toonde ook aan dat er met een andere draaiprogramma substantieel méér energie kon worden opgewekt. Dertig procent meer! Niet misselijk als je een sprong voorwaarts wilt maken in de energietransitie! Tja, wat laat je dan het zwaarst wegen: het woongenot en nachtrust van een tiental huishoudens die overlast ervaren of die sprong voorwaarts in de energietransitie? We vroegen ons af of het instemmen op de oude maatwerkvoorschriften soms een soort handjeklap, om de weg vrij te maken voor de ontwikkeling van windmolens op de Goyerbrug. Na bekend worden van het raadsvoorstel kondigde Eneco aan de maatwerkvoorschriften ter discussie te willen stellen. Daarmee zou de bescherming die de maatwerkvoorschriften nu bieden helemaal op de tocht te staan en zouden we in Houten uitsluitend terugvallen op de wettelijke normen die voor windmolens gelden (het Activiteitenbesluit). Was dat het effect dat het college uiteindelijk met terugkeer naar de maatwerkvoorschriften voor ogen had?

De afgelopen jaren zijn kosten noch moeite gespaard om in gesprek te blijven met tegenstanders van het windpark. Maar we zien inmiddels ook andere ontwikkelingen. Tijdens de voorbespreking met de raad waren de reacties van verschillende insprekers een teken van een kanteling in Houten op het windmolendossier. Sterker dan de stem van tegenstanders klinkt nu ook het geluid van pleitbezorgers voor het windpark voor de opwekking van duurzame energie . Daarmee lijkt er een groter draagvlak te groeien voor uitbreiding van de energieproductie (meer draaiuren) door de drie molens langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat zou toch ook GroenLinks als muziek in de oren moeten klinken!?

Nee, dit had allemaal geen rol gespeeld! De coalitiepartijen ontboezemden met pijn in het hart het wel anders gewild te hebben, maar ‘zolang de maatwerkvoorschriften er zijn ….’ , het écht niet anders kon dan het raadsvoorstel te volgen. Dank je de koekoek! In plaats van zelf de politieke moed te hebben om zich uit te spreken vóór windenergie, wat men werkelijk jaar in jaar uit heeft gepredikt, gooien GroenLinks en CU nu de handdoek in de ring en liet men doorschemeren dat anderen de kolen uit het vuur moeten halen. Wedden dat wanneer de rechter de maatwerkvoorschriften om zeep helpt, de coalitiepartners opnieuw een draai maken?

De complimenten gaan naar D66 die in dit debat wel kiest voor het algemeen belang en de voortzetting van het draaiprogramma van tijdens de proef. In onze ogen heeft D66 een aantal zaken goed met elkaar verbonden: het beëindigen van de evaluatie, kiezen voor het algemeen belang en het in gesprek blijven met de stakeholders. We hebben hen daarom gesteund in het debat. Het mocht allemaal niet baten, de coalitie heeft de rijen gesloten en dat was helaas te verwachten. Maar het is natuurlijk een illusie te denken dat de discussie in Houten over dit windpark zal verstommen. Tegenstanders en voorstanders laten hun stem volop horen. Het is jammer dat deze coalitie de handen in de lucht gooit, niet de regie pakt en weer een speelbal wordt van omstandigheden.

Het bericht Windmolenpark Houten. Over idealen en de barre werkelijkheid. verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.