Nieuws van politieke partijen in Vlaardingen over D66 inzichtelijk

29 documenten

Ook Vlaardingen kijkt naar invoering vuurwerkverbod | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Vlaardingen 09-01-2020 00:00

In navolging op Rotterdam, wordt ook in Vlaardingen gepleit voor het aan banden leggen van vuurwerk. GroenLinks, D66, PvdA, Onafhankelijke Socialisten (Fractie Kerkhof), VVD en CU-SGP zullen hiertoe een motie indienen in de eerstvolgende raadsvergadering op 30 januari.

Burgemeester Bas Eenhoorn gaf tijdens zijn nieuwjaarstoespraak aan voorstander te zijn van een vuurwerkverbod. Hij riep dan ook de Tweede Kamer op om dit verbod direct landelijk in te voeren. De Vlaardingse raadsfracties zijn ook voorstander van een landelijk verbod, maar willen in de tussentijd niet stilzitten. Het kan namelijk meer dan een jaar duren, voordat een dergelijk landelijk verbod door de Tweede en Eerste Kamer in wet en regelgeving wordt omgezet. En het is voor verkopers en afnemers van vuurwerk van belang dat ze ruim op tijd weten waar ze aan toe zijn.

“Iedere jaarwisseling zien we dat er veel overlast ontstaat door vuurwerk. Mensen durven de laatste dagen van het jaar vaak niet meer de straat op. Het vuurwerk dat een grote brand aan de Insulindesingel veroorzaakte, staat ook nog vers in het geheugen van vele Vlaardingers.” aldus Koen Kegel, fractievoorzitter van D66 Vlaardingen.

“Wanneer je kijkt naar milieuoverlast en lichamelijk letsel, dan zie je ook de schadelijke gevolgen voor mens en dier. Meer dan een half miljoen mensen hebben daarom de afgelopen dagen op de website Vuurwerkmanifest.nl aangegeven voorstander te zijn van het verbod op consumentenvuurwerk.”, aldus Lianne van Kalken, fractievoorzitter van GroenLinks Vlaardingen.

De partijen willen laten onderzoeken of het nog dit jaar mogelijk is om een dergelijk vuurwerkverbod voor de gehele gemeente in te stellen. Ook zullen zij het college vragen om met alternatieven te komen voor een prachtig nieuwjaarsfeest en te pleiten bij de minister voor een landelijk vuurwerkverbod.

Lees ook het bericht hierover in het Algemeen Dagblad

Lees ook het bericht hierover op Rijnmond Nieuws

 

Boris van der Ham over lakeiengedrag

De Republikeinen De Republikeinen D66 Vlaardingen 17-10-2019 12:23

Een acteur die een geloofwaardige koning wil neerzetten, moet niet plechtig over het podium heen en weer schrijden of met overdreven hooggeheven pink zijn theekopje vasthouden. Nee, zijn koningschap wordt benadrukt door het gevlei en gelik van zijn entourage.

Het is een van de ‘wetten’ die oud-Tweede Kamerlid en acteur Boris van der Ham formuleert in zijn boek met de titel ‘de koning kun je niet spelen’.

Als acteur speelde Van der Ham in verschillende koningsdrama’s. Toen hij in Den Haag rondliep, heeft hij de gedragingen van politieke leiders en andere gezagsdragers kunnen toetsen aan de geijkte toneelwetten.

In de zesde Hans van den Bergh-lezing zal Van der Ham nader onderzoeken waar het politieke spel en het toneelspel elkaar raken. Soms moet je flink schmieren om het land goed te leiden, soms is juist stil spel vereist. De vraag is of de monarchie daar het geschiktste toneelstuk voor is.

Het nagesprek wordt geleid door theaterjournalist Hein Janssen.

Tickets Hans van den Bergh-lezing 3/12/19

De zesde Hans van den Bergh-lezing wordt op dinsdag 3 december 2019 gehouden in de Dokzaal, Plantage Dokzaal 8-12, Amsterdam, inloop vanaf 19:45, aanvang 20:15 uur.

Toegang voor leden van het Republikeins Genootschap is gratis.

Word Lid & Krijg Gratis Toegang (25€)

De Hans van den Bergh-lezing is vernoemd naar prof. dr. Hans van den Bergh (1932-2011). Jarenlang liet hij in woord en geschrift zijn republikeinse mening horen.

Van zijn hand verschenen diverse boeken waarin hij argumenten gaf ter bestrijding van de monarchie: Eén over Oranje of de Republiek der Nederlanden (1989), Klein republikeins handboek (2002, 2013) en Doe het niet, Alex! (2011).

Hans van den Bergh was ook meer dan veertig jaar actief als toneelrecensent voor Het Parool. De lezing wordt jaarlijks georganiseerd op 3 december, de geboortedag van Hans van den Bergh, en heeft de republikeinse zaak in brede zin tot onderwerp.

Over Boris van der Ham & Hein Janssen

Boris van der Ham (1973) is voormalig Tweede Kamerlid van D66. Hij studeerde geschiedenis en doorliep de toneelschool Maastricht. Hij was mede-initiatiefnemer van een wetsvoorstel dat ertoe diende de invloed van de koning op de kabinetsformatie te verminderen.

Hein Janssen (1951) begon in 1981 met het schrijven van toneelrecensies voor het Haarlems Dagblad. Tussen 1987 en 2017 was hij als redacteur verbonden aan de Volkskrant.

Rutte: koning mag dubbele vergoedingen paleismeubels houden

De Republikeinen De Republikeinen D66 Vlaardingen 15-10-2019 10:03

De koning mag zijn dubbele meubeltoeslag houden. Ook naar het twee keer betalen voor de aanschaf van paleismeubels komt geen verder onderzoek, dat schrijft premier Rutte in een brief aan de Tweede Kamer.

Het bedrag werd in ambtelijke stukken ‘per abuis’ beschreven als vergoeding voor het onderhoud van paleisinventarissen, eigenlijk zou het gaan om een vrij besteedbare ‘lump sum’, zo stelt premier Rutte nu in een antwoord op kamervragen van D66 parlementariër Joost Sneller.

Ook naar de vermeende aanschaf van paleismeubels die eigenlijk al van de staat waren – volgens NRC een ‘vergissing’ in het voordel van de Oranjes à twintig miljoen gulden – komt geen verder onderzoek. Dat vindt de premier te ingewikkeld: „Een sluitende identificatie en reconstructie van de herkomst van alle individuele meubelstukken behoort (..) niet meer tot de mogelijkheden.”

De Tweede Kamer gaat morgen in debat over de begroting van de koning. RG-woordvoerder Floris Müller heeft er niet veel vertrouwen in: “Als er al iets symbolisch is aan het koningshuis, dan is het de kritische bevraging in de behandeling van de jaarlijkse kosten”.

Steun onze campagne voor de republiek

Beetje positief maar ook erg diep treurig

SP SP VVD D66 CDA PvdA Vlaardingen 25-09-2019 15:05

Column Remi Poppe

Hoera, ze zijn er een beetje achter gekomen: de ‘marktwerking’ in de sociale huursector heeft geleid tot een nieuwe woningnood en onbetaalbare huren. Er komt twee miljard euro beschikbaar voor woningbouw. Maar wel een sigaar uit eigen doos voor de huurders.

Even terug in de tijd. Zo’n 25 jaar geleden, onder het eerste kabinet Kok (PvdA, VVD en D66) werd de sociale huursector ‘verzelfstandigd’. Dit breekpunt in de geschiedenis van de sociale volkshuisvesting begon onder kabinet Lubbers met de nota 'Volkshuisvesting in de Jaren Negentig', ook wel genoemd ‘operatie-Heerma’ (vader van de huidige CDA-fractievoorzitter).

De naoorlogse woningnood zou opgelost zijn was de redenering, de overheid was niet meer nodig. Artikel 22 van de grondwet 'Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid’ kon wel met een stevige korrelzout genomen worden.

Als kersvers Kamerlid heb ik dat toen (1996) in en buiten de Kamer fel bestreden en waarschuwde dat woningcorporaties zo gedwongen werden om als commerciële woningbedrijven te gaan opereren. Dat de woningzoekenden en huurders de dupe zouden zijn. En zo is het treurig genoeg ook gegaan. Topsalarissen voor directeuren (gelukkig niet allemaal), miljarden verliezen door beleggen in obligaties, investeringen in verliesgevende projecten die niets met volkshuisvesting te maken hadden, massale sloop en verkoop van sociale huurwoningen en alsmaar stijgende huurprijzen.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (gegevens over 2018) zegt daarover: 'Ongeveer een derde van de Nederlandse huishoudens woont in een corporatiewoning. Dit aantal nam het afgelopen decennium af, doordat de woningcorporaties meer woningen verkochten of sloopten dan er bijgebouwd werd. Terwijl het aantal corporatiewoningen afnam, nam het relatieve aantal huurders met een laag inkomen toe’. Toch geen misselijke constatering van het planbureau. Voor de verzelfstandiging woonden meer dan 50% in een huurwoning met in verhouding nog betaalbare huren.

Maar hoera, het kabinet stelt twee miljard euro beschikbaar om de sociale woningbouw te stimuleren. De helft hiervan is bedoeld om tussen 2020 en 2023 betaalbare woningen te bouwen in schaarstegebieden. De andere helft is voor een structurele vermindering op de verhuurdersheffing van 100 miljoen euro over 10 jaar (!) om betaalbare woningen te bouwen waar de druk op de woningmarkt het grootst is.

 "Het enige positieve is dat de woningnood en de onbetaalbaarheid van huren erkend worden en de overheid weer een klein beetje zijn financiële verantwoordelijkheid voor de volkshuisvesting lijkt te nemen.  "

Een miljard is voor een gewoon mens heel veel geld, maar voor ons rijke land al met al niet veel en ook nog een sigaar uit eigen doos. In 2013 werd de verhuurderheffing over de WOZ-waarde van sociale huurwoningen ingevoerd (particuliere verhuurders gaan vrijuit!). Een belasting dus op de ‘marktwaarde’ van woningen van corporaties die alleen tot uitdrukking komt wanneer ze verkocht zouden worden. Maar dan zijn het geen sociale huurwoningen meer. Het is dus feitelijk een ordinaire belasting op huren. Sociale huurwoningen hebben geen ‘marktwaarde’, maar alleen een gebruikswaarde als huisvesting, probeerde ik de regering nog aan het verstand te peuteren. Dat was nu juist het bijzondere van de volkshuisvesting voor 25 jaar geleden.

De verhuurderheffing gaat overigens gewoon door. Voor 2023 is de verwachte opbrengst, toeval of niet,  bijna twee miljard euro. Ziehier de sigaar uit eigen doos, en al met al minder dan een druppel op een gloeiende plaat.

Het enige positieve is dat de woningnood en de onbetaalbaarheid van huren erkend worden en de overheid weer een klein beetje zijn financiële verantwoordelijkheid voor de volkshuisvesting lijkt te nemen. Lilian Marijnissen zei terecht dat alleen bouwen niet genoeg is om de wooncrisis te beteugelen. Woningzoekenden hebben niets aan gesubsidieerde huizen die niemand kan betalen. Ze wil de huren voor vijf jaar bevriezen en vindt dat de prijs voor nieuw gebouwde woningen verplicht betaalbaar moet zijn. Er zal nog veel strijd nodig zijn willen we de Volkshuisvesting weer sociaal kunnen noemen. Stop de sloper en de verhuurdersheffing en bouw betaalbare huurwoningen. De overheid moet zijn grondwettelijke plicht weer oppakken; ‘Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid'.

Remi Poppe, oud-Tweede Kamerlid / oud-gemeenteraadslid Vlaardingen

Er is sprake van een klimaatcrisis ...

GroenLinks GroenLinks D66 Vlaardingen 05-07-2019 12:20

Er is sprake van een klimaatcrisis én ecologische crisis🌏 De natuur gaat wereldwijd in een ongekend snel tempo achteruit. Binnen enkele decennia dreigen een miljoen soorten planten en dieren te verdwijnen. Klimaatverandering ligt niet in de toekomst. Haar slachtoffers vallen nu al. Hoogste tijd dus voor progressieve politici om de stappen te zetten die nodig zijn om het tij te keren. GroenLinks raadslid Neill Voorburg pleitte er gisteravond tijdens de raadsvergadering dan ook voor om de klimaatcrisis uit te roepen. Want alleen als we de ernst van de klimaat- en ecologische crisis erkennen, kunnen we haar het hoofd bieden.💪 De motie kon op de progressieve steun rekenen van D66 en Fractie Akca. De rest van de raad vindt niet dat er een crisis is en vond klimaatcrisis een tè zware term... #Klimaatcrisis #Ecowarrior

GroenLinks: Het uitroepen van de klimaatcrisis is nodig en vraagt om maatregelen | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks D66 Vlaardingen 05-07-2019 00:00

Er is sprake van een klimaatcrisis én een ecologische crisis. De natuur gaat wereldwijd in een ongekend snel tempo achteruit. We halen zoveel grondstoffen uit de natuur dat die daarvan onvoldoende kan herstellen. Als we zo doorgaan dreigen binnen enkele decennia een miljoen soorten planten en dieren te verdwijnen. Klimaatverandering ligt niet in de toekomst. Haar slachtoffers vallen nu al. Vorig jaar kregen 28 miljoen mensen noodhulp wegens aan klimaatverandering gerelateerde rampen. Hoogste tijd dus voor progressieve politici om de stappen te zetten die nodig zijn om het tij te keren. GroenLinks raadslid Neill Voorburg pleitte er gisteravond tijdens de raadsvergadering dan ook voor om de klimaatcrisis uit te roepen. Want alleen als we de ernst van de klimaat- en ecologische crisis erkennen, kunnen we haar het hoofd bieden.

De motie kon op de progressieve steun rekenen van D66 en Fractie Akca. Dat is helaas niet voldoende voor een meerderheid in de Vlaardingse raad, de motie is dus verworpen. Men vond klimaatcrisis een tè zware term omdat men niet vond dat er een crisis is....

________________________________________________________________________________

Uitgesproken tekst:

  Voorzitter,

Onze plicht richting toekomstige generaties is de belangrijkste die we hebben. In de afgelopen maanden zagen we jonge mensen opstaan voor hun toekomst door hun zorgen te uiten over het klimaat. Ze spijbelden van school om aandacht te vragen voor hun belangen. Ze willen dat overheden over de hele wereld een klimaat crisis uitroepen. Ze maken ons duidelijk dat dit is wat de wetenschap ons vertelt. Ze hebben gelijk.

Het uitroepen van de klimaatcrisis is hard nodig. Klimaatverandering bedreigt mensen, plant- en diersoorten op onze hele planeet. Ook de gemeente Vlaardingen heeft een zorgplicht: voor al onze bewoners; groot, klein, jong, oud, gewerveld, ongewerveld en niet te vergeten de geleedpotigen.

Afgelopen week heeft het kabinet het klimaatakkoord gepresenteerd, het bevat ambitieuze plannen en doelstellingen om CO2 neutraal te worden. Maar tegelijkertijd worden wij, politici, door velen aangespoord om verder te gaan, om meer te doen.

Ik luister.

Want luisteren is wat wij moeten doen, naar de zorgen van Vlaardingers, deze serieus nemen en het gesprek aangaan. De klimaatcrisis is namelijk iets wat ons allemaal aangaat: zowel mens en dier als huidige en toekomstige generaties. Binnen Vlaardingen en ver daarbuiten. Ook hier in Vlaardingen zullen de handen dus uit de mouwen moeten.

Sterker nog, júist in Vlaardingen, onder de rook van de industrie, moet de politiek actief werken aan draagvlak. Door bewoners, ondernemers en belangenorganisaties te betrekken bij het proces, hen te informeren en hulp aan te bieden. Zo maken we de transitie iets van ons samen. Met het klimaatakkoord is een ambitieus doel gesteld, dus moeten we er ook alles aan doen om deze te realiseren. Collega Kegel zal zometeen een motie mede namens GroenLinks indienen waarin een aantal concrete maatregelen staan die we in Vlaardingen nu al kunnen nemen.

Voorzitter, afsluitend: staat Vlaardingen dan alleen in het uitroepen van een klimaatcrisis? Nee, we sluiten ons hiermee aan bij een groeiende club van vooruitziende overheden overal ter wereld. Steden als Londen, Quebec, Auckland, Milaan, New York en Vaticaanstad gingen ons voor. Inmiddels hebben ook de nationale overheden van Canada, Ierland en Portugal de klimaatcrisis uitgeroepen. Zelfs het Britse parlement, op spectaculaire wijze verdeeld over heel veel zaken maar kennelijk niet over het klimaat, sloten zich eensgezind aan. Na Amsterdam zou Vlaardingen de tweede stad in Nederland zijn die officieel spreekt van een klimaatcrisis. Met het aannemen van voorliggende motie vergroten we daadkracht en draagvlak.

Het goede nieuws is dat ruim 700 besturen van gemeenten, provincies en landen wereldwijd de ‘klimaatverandering’ officieel hebben omgedoopt tot ‘klimaatcrisis’. Als dat niet het begin is van een een nieuwe manier waarop de mens met zijn wereld omgaat, van een nieuw tijdperk, wat is het dan wel?

 

Gestolen zeggenschap en de hoop op de toekomst

SP SP SGP D66 ChristenUnie PvdA Vlaardingen 28-05-2019 21:05

Gestolen zeggenschap en de hoop op de toekomst

https://vlaardingen.sp.nl/nieuws/2019/05/gestolen-zeggenschap-en-de-hoop-op-de-toekomt
Voormalig actievoerder en raadslid / Tweede Kamerlid Remi Poppe laat zijn licht schijnen over de Vlaardingse politiek anno 2019. In een uitgebreid artikel gaat hij in op de chaos in de gemeenteraad na de verkiezingen, over weglopers en zittenblijvers en over de échte zakkenvullers. Op basis van ervaringen uit het verleden doet hij suggesties over wat te doen voor een betere toekomst. Maar geeft ook aan dat het niet allemaal kommer en kwel is… Een lezenswaardig verhaal, neem er even de tijd voor.

Ik blijf mij verbazenPolitiek is vaak een zaak van oneliners. Maar onze politiek vraagt om meer aandacht dan alleen wat losse zinnen. Ik heb de behoefte om mijn hart te luchten over de recente ontwikkelingen in de Vlaardingse politiek en in het algemeen. Dat lukt mij zeker niet in slechts een aantal zinnen. Graag neem ik de ruimte om mijn observaties te delen.

Al heel wat jaren ben ik politiek actief.  Inmiddels heb ik de senioriteit behaald en denk daarmee een beetje recht van spreken te hebben gekregen.

In 1974 was ik voor het eerst SP-lijsttrekker voor de Vlaardingse gemeenteraadsverkiezingen. Sindsdien dacht ik alles wel een keer meegemaakt te hebben. Maar ik blijf mij verbazen en blijf de behoefte hebben mij daar over uit te spreken.

Haast vijftig jaar geleden zong Adele Bloemendaal; ‘As je mekaar niet meer vertrouwen kan, waar blijf je dan, zo is het toch meneer?’

Daar dacht ik gelijk aan toen vier SP-raadsleden voor zichzelf begonnen. De nieuwe ‘Fractie Kerkhof ‘ krijgt een rol als volwaardige coalitiepartner, zonder een wethouder. Ik wil niet zuur doen, maar hoezo ‘volwaardig’? Met maar 487 stemmen van de in totaal 3029 stemmen op de SP!? Marcel Kerkhof  had 25 voorkeurstemmen. Of ze echt serieus genomen worden weet ik niet. Ze zijn omarmd om een meerderheid te hebben voor een coalitie. Zo lijkt een plek in de raad wel een soort privé eigendom, een speeltje van politici.  Dat is foute boel, het algemeen kiesrecht (nu 100 jaar) is niet bedoeld voor ‘egotrippers’. 

Waarom nu pas dit verhaal? Omdat ik lang dacht ik dat bij hen het redelijk besef na enige tijd wel zou doordringen. Dat dit ‘opstappen en blijven zitten’ tegen elk democratisch besef indruist. Zeker ook omdat ze dit als kandidaten met een handtekening hebben onderschreven. Maar ook wel omdat dit een smerige vlek op het blazoen van mijn partij is. In een vlek moet je niet wrijven. Maar nu de vlek wel opgedroogd lijkt voelde ik aandrang om mijn persoonlijke uitleg van de gebeurtenissen te geven. 

ZetelroofDe nieuwe gemeenteraad vond dat het anders moest. Geen coalitie en geen oppositie meer. Met z’n allen via een ‘raadsprogramma’ de stad besturen. Maar met 13 partijen op 35 raadszetels werd het opstellen, laat staan het uitvoeren, een machteloos gedoe van jewelste. Soms met de diepgang van een surfplank. 

De SP-fractie stelde daarom voor om weer terug te gaan naar de tekentafel. Er was slechts steun van ChristenUnie, SGP en D66. Het voorstel werd verworpen. Logisch dat de SP-fractie zelf (!) ‘zijn’ SP-wethouder terug trok. Leek mij wel een goed besluit om niet langer verantwoordelijk te blijven voor de ontstane chaotische leegheid. 

Kort daarna werd de tot dan toe vertrouwelijke SP-kandidatenlijst  voor het EU-parlement bekend werd gemaakt. Arnout Hoekstra bleek als lijsttrekker voorgesteld. Enkele raadsleden riepen dat er een ‘spelletje’ zou zijn gespeeld. Pijnlijk genoeg ging de SP-fractie zelf ook geloven dat zij bedrogen en de dupe zijn van een ‘complot’ van het partijbestuur.

Om dit onzalige ongenoegen weg te nemen heb ik (en anderen) als adviseur van de afdeling gesproken met de heer Kerkhof. Over waarom er geen spraken was van een geniepig achterbaks complot. Dat de toen nog vertrouwelijke EP-kandidatenlijst volstrekt losstond van de ontwikkelingen in onze gemeenteraad. Naar aanleiding van een best goed gesprek met de heer Kerkhof heeft hij zelf een verklaring geschreven; 

‘’Het zal niemand ontgaan zijn dat ik de laatste tijd zeer veel moeite heb gehad met de gang van zaken binnen onze afdeling. Dit heeft geresulteerd in een goed en opbouwend gesprek met onze adviseur Remi Poppe. Remi heeft inhoudelijk geen partij gekozen en heeft het belang van de afdeling als leidraad aangehouden. Zijn betrokkenheid waardeer ik enorm en heeft mij het gevoel gegeven dat er serieus naar mij geluisterd wordt. Aangezien ik mij realiseer dat er ook in 2019 voor alle onderdelen van de afdeling een uitdagende mooie taak wacht in het strijden voor onze idealen en partijdoelstellingen, wil ik graag de meningsverschillen achter mij laten en samen weer voorwaarts marcheren (…).

Kort daarna ‘marcheerden’ ze de partij uit, en bleven zitten als Fractie Kerkhof. Eerlijk waar, ik voelde me behoorlijk gepiepeld omdat vooral de SP-stemmers gepiepeld zijn. Het is wel bijzonder dat die verworpen motie van de SP toch is uitgevoerd. Er is een extern bureau ingehuurd om te onderzoeken of het idee van een ‘raadsprogramma’ wel werkte. Nee dus. Volgens de onderzoeker was de gemeenteraad niet stabiel genoeg. Met de huidige politieke cultuur was deze nieuwe vorm van besturen 'kansloos'. Dus precies waarom de SP die motie indiende. Dat had een raadsmeerderheid natuurlijk zelf ook kunnen verzinnen. Dan had het anders kunnen lopen. Dan had de SP gewoon mee kunnen denken en werken om weer een min of meer heldere coalitie te vormen. Nu zit de nieuwe coalitie met de door henzelf gebakken peren. Bungelt het aan een fractie die de naam van volksvertegenwoordiging democratisch gezien niet bepaald verdient. Dan heb ik het nog niet eens over integriteit en betrouwbaarheid.

De terugtredende overheidGemeenten kregen en krijgen steeds meer taken, maar te weinig geld. Dat klinkt in ambtelijke taal van het nieuwe college zo; De gemeente Vlaardingen staat voor grote en ingrijpende ontwikkelingen in het ruimtelijke, sociale, economische en financiële domein(…) Dat vraagt om bestuurskracht. Daarom word er een ambtelijke ‘Taskforce’ ingesteld om realistische en uitvoerbare scenario’s voor de grote dossiers in beeld te brengen’. Je kunt haast op je vingers natellen dat die ‘realistische scenario’s’ voor veel mensen best weleens niet lekker kunnen uitpakken. Eerlijk verdelen van tekorten pakt meestal niet goed uit voor wie al tekort heeft. We moeten maar zien hoe het op het stadhuis uitpakt, het is even niet anders. Ik denk wel dat er constant een afbreukrisico in de lucht van de raadzaal zal hangen. Voorzie nog veel politiek getob tot de volgende raadsverkiezingen. Het is dus - positief bekeken - maar tijdelijk. En buiten het stadhuis is meer te doen.

Vraag: Waar komt die financiële kommer en kwel bij gemeenten nu toch vandaan? Een vingerwijzing:

Het eerste kabinet Kok (PvdA 1994) startte met ‘de terugtredende overheid’. Decentralisatie en meer markt was het motto. De publieke sector is toen grotendeels naar de markt overgedaan. Zoals de volkshuisvesting, openbaar vervoer, gezondheidszorg en energieproductie. Met het decentraliseren werden veel centrale overheidstaken aan de gemeenten overgedragen. Die zouden het veel efficiënter kunnen, dus kon er op bezuinigt worden was de redenering. Zo ontstaan de ‘ingrijpende ontwikkelingen in het ruimtelijke, sociale, economische en financiële domein’.

GelukVolgens onderzoek is de meerderheid van de Nederlanders best gelukkig. Daar kun je best blij van worden. Het gezegde ‘geld maakt niet gelukkig’ is niet voor niets een volkswijsheid. Slecht in de slappe was zitten en ook nog ongelukkig zijn is een beroerde combinatie.

Ondanks de vooruitgang en de toenemende welvaart zien we armoede. Niet alleen in de armelanden, maar ook in de rijke westerse wereld. Ook verborgen armoede: de werkende armen. De vaste lasten stijgen al jaren, de lonen niet. Het gaat niet alleen over mensen met een laag inkomen. Het gaat ook om mensen met een midden inkomen. De ongeveer 3,5 miljoen huishoudens met een hypotheek staan met elkaar voor zo’n 660 miljard euro in het krijt bij de banken. Huren dus als het ware van de bank. De huizenprijzen zijn weer gestegen (noemen ze positief) en we horen onmiddellijk weer reclames voor het nemen van een ‘extra hypotheek op de overwaarde’. Zo ontstond de laatste economische crisis, weet u het nog? Moest de overheid met vele miljarden over de brug komen. Omdat als die banken failliet gaan de samenleving tot stilstand zou komen. Dat is ook zo. Rede genoeg om de grote banken te ‘socialiseren’ zou je zeggen. Maar nee hoor. Ze moesten onder andere de regels voor hypotheken aanscherpen. Met een laag inkomen kun je een hypotheek voor een eenvoudige woning nu wel schudden.

De kloof tussen rijk en armIn Nederland bezit de rijkste 10 procent van de bevolking 61 procent van het totale vermogen. Ruim 60 procent van de Nederlandse bevolking heeft ongeveer 1 procent van het totale vermogen De grote multinationals betalen geen belasting of ontduiken belasting met slimme constructies. Er worden meer zakken gevuld in de ‘financiële sector’ dan met arbeid wordt verdiend!Sommigen noemen dat gewoon kapitalisme, ik ook. Bij financiële transacties, zoals in feite voedsel en kleding kopen ook is, betaal je een hoge BTW. Bij transacties op de financiële markten gaan per dag vele honderden miljoenen rond (zogenoemd flitskapitaal). Zoekt het grote geld dagelijks zijn weg naar de plekken waar het meeste rendement gehaald kan worden. Over deze speculatieve financiële transacties geen BTW, geen duppie belasting. Als dat veranderd zou de ‘welvaart’ heel wat minder eenzijdig kunnen worden. Het is maar een idee voor de toekomst.

Wat zien we gebeuren?De gevolgen van de marktwerking zien we ook in onze woon en werkgebied. Jongeren en lage inkomens kunnen nauwelijks een betaalbare woning krijgen. Veel woningcorporaties zijn zich gaan gedragen als vastgoedmakelaars. Waarvoor ik al waarschuwde tijdens de debatten indertijd in de Kamer. Neem Vestia die gokte met derivaten, verloor meer dan 3 miljard euro die zijn verhaald op alle huurders van andere woningcorporaties (de directeur vertrok met een gouden handdruk van 3.5 miljoen). Gevolg: verdere huurverhogingen en bezuinigen op onderhoud. Vestia verkoopt nu op dit moment in Barendrecht en Brielle weer 10.000 huurwoningen (onze woonregio!) om meer gaten te dichten. De woningnood zal toenemen. Ook in Vlaardingen zijn er nog sloopplannen en zijn er maar mondjesmaat plannen voor bouw van betaalbare huurwoningen. 

We zien armoede en voedselbanken, problemen in de thuiszorg, veel flexwerk, weet je niet of je het eind van de maand haalt als je al nog werk hebt. En problemen als gevolg van arbeidsmigratie binnen de EU. Begrijpelijk dat mensen een beter inkomen zoeken. Daarvoor moeten ze dan wel ver van huis en vaak ook hun kinderen. Mensen in Roemenië, Polen en Bulgarije maken zich zorgen dat hun jeugd wegtrekt. En daar zoeken ze weer arbeiders uit de Oekraïne om lege plekken op te vullen. Het is een Europees meanderen van werkzoekenden. Van ginder tot hier en daar. En hier is het dan werken en nog eens werken om daarna vaak samen moeten wonen in povere kamertjes verhuurd door  ‘makelaars in arbeid’ in opgekochte betaalbare huurwoningen. Met deze moderne vorm van ‘trekarbeid’ kunnen de lonen ook laag gehouden worden. Daar kan toch niemand gelukkig van worden, niet in ‘het oosten’ en niet hier.

Maar laten we nou niet lelijk doen over Polen maar over het politiek economische systeem dat niet deugd. Wat zou er mis zijn om dit beter en socialer te reguleren, pas een werkvergunning als de baas goed kan aantonen dat hij anders geen arbeiders kan krijgen. Onder andere uit de grote groep van mensen met een beperking die staan te popelen om  gewoon werk te krijgen. En verplicht menswaardige passende huisvesting te regelen. Dat is trouwens wat mijn partij ook wil, maar niet of onvoldoende is doorgedrongen, tot nu toe. Ook op dat punt is dus nog werk aan de winkel.De grenzen hoeven niet met prikkeldraad afgezet te worden.

Trek ook lessen uit het verledenWe zagen dat door inzet en betrokkenheid van ‘gewone’ bewoners  niet deugende zaken kunnen worden aangepakt. In de jaren zeventig (opa verteld) heerste smog en stank. Er kwam echt volksverzet. Wij werkten samen met arbeiders in de petrochemie. Daar kregen de beleidsmakers en directeuren het Spaans benauwd van. Er kwamen wetten tegen lucht- en watervervuiling. We kunnen daarom nu redelijk ademhalen. Denk bijvoorbeeld ook aan de 8.000 bewoners die 16.000 bomen plantte in verzet tegen een Koninklijk Besluit om industrieel afval naast de Westwijk te storten. Dat ging niet door. Het is nu een natuurgebied. Het is ook al 25 jaar geleden, maar nog steeds een mooi voorbeeld dat gewone mensen - als ze de handen ineenslaan - het verschil kunnen maken.

Dat moeten we niet vergeten als we een betere toekomst willen. Het is geweldig om bij dat soort verzet betrokken te zijn en een dienende functie te kunnen hebben. Dat was en is altijd ‘politiek’ voor mij geweest. Steun met praktische raad en daad, in actie en organiseren. De SP stond en staat daarvoor, ook in Vlaardingen. 

Europees parlementarismeEr staat momenteel een gure ‘sociaal’ liberale, rechts liberale en nog rechtsere tegenwind. De uitslag van de EP-verkiezingen is voor de SP mooi klote. Veel SP-stemmers zaten denk ik onder 60% van de thuisblijvers. Zijn het vertrouwen in ‘de politiek’, zeker die ver van huis, kwijt. We zijn ze duidelijk ook teveel uit het oog verloren met druk werk in parlementen. De winnende lijsttrekker van Nederland zat 5 jaar als tweede man in de Europese commissie. Plots hoor ik hem zeggen dat grote bedrijven ook belasting moeten betalen. Dat het allemaal socialer moet. Dat de vergoedingen voor politici in Brussel versoberd moeten worden. Dat de klimaatcrises aangepakt moet worden, dat bedrijven een CO2 belasting moeten betalen. Vijf jaar weinig van gemerkt, hoor ik de thuisblijvers mompelen.

We zullen zien wat de Brusselse politieke praktijk daarvan terecht brengt als de grote economische machten gewoon hun macht blijven houden. Of de energietransitie - allemaal van het gas af - ook sociaal zal gaan. Dat niet de burgers opgezadeld worden met nog hogere vaste lasten. Dat de economisch machtigen niet hun geld met winstoogmerken gaan inzetten op aandelen in de productie en installatie van warmtepompen, windmolens en zo verder. Dat ze eens gewoon belasting gaan betalen waarmee de overheid de kosten van de energietransitie kan betalen, en de burgers ontzien. Dat zie ik er nog niet gebeuren tot nu toe, maar wat niet is zal komen.

Vrolijke realistische socialistDit klinkt allemaal een beetje zuur, maar geloof me, ik ben geen zure oude man, maar gewoon nog steeds een vrolijke realistische socialist. Ik heb altijd gevonden dat de politiek mensen moet mobiliseren en organiseren, steunen, van ze leren en samen een vuist maken. Ik kreeg wel te horen dat we conservatief of ‘populist’ waren. Daar is mijn broek nooit van afgezakt.

Als u met lezen van dit lange verhaal tot hier bent gekomen: Doe mee! Het is best leerzaam en gezond om politiek actief te zijn. Tenslotte is alles politiek. Zelfs roepen dat ‘de politiek’ niks is. 

Zelf ga ik echt rustiger aandoen. Het is niet de beste tijd, maar ben nu haast 81. Het is dus niet een soort testament. Ik ga vrolijk verder, beetje meer genieten van familie, boot en natuur.. Toch bedank ik alvast alle partijgenoten, van toen en nu, waarmee ik intens mocht samenwerken in de afgelopen decennia, maar natuurlijk vooral de duizenden mensen die zich in de loop van al die jaren hebben ingezet om de samenleving met actie en verzet al een stukje prettiger te maken. Deze inzet en betrokkenheid moeten we weer opgang zien te krijgen. Minder kankeren op Facebook en Twitter, binnen de eigen bubbels, door geloof in eigenkracht en samen strijden te stimuleren. Er is werk aan de winkel voor de toekomst.

Remi Poppe

“Handen uit de mouwen”

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Vlaardingen 17-05-2019 07:09

De Vlaardingse VVD heeft op 16mei 2019 samen met de Onafhankelijke Socialisten Vlaardingen (OSV), het CDA, Groen Links, VV2000/Leefbaar en D66 het nieuwe coalitieakkoord “Handen uit de Mouwen” gepresenteerd.

https://vlaardingen.vvd.nl/nieuws/35350/handen-uit-de-mouwen

De nieuwe coalitie wil scholen bouwen en renoveren, zorgen voor een schone, en veilige buitenruimte, en controle krijgen over het sociale domein. 

Door een aantal financiële maatregelen te treffen komt er geld beschikbaar voor het financieren van een aantal grote opgaven. Zo is er een eenmalige verhoging van de OZB van 16 euro per gemiddelde koopwoning en een taakstellende bezuiniging. Waar beslist niet op bezuinigd zal worden is veiligheid en armoede kind-regelingen.

In het akkoord is ook geld vrijgemaakt voor verbeteringen in de binnenstad, mobiliteit, fietspaden en duurzame investeringen. Voor woonoverlast en centrale huisvesting voor arbeidsmigranten zijn passende oplossingen voorgesteld. Naast de bouwopgave van het Actieplan Wonen zullen er 2000 extra woningen worden gebouwd in de sociale huur-en koop maar ook in de duurdere huur- en koopsector.

Op 28 mei zal in een extra raadsvergadering het coalitieakkoord worden behandeld en zullen de heer Sebastiaan Nieuwland (D’66) en mevrouw Ivana Somers-Gardeniers als nieuwe wethouders worden geïnstalleerd. De OSV levert geen wethouder. Ook is er een verschuiving in de portefeuille verdeling. Zo krijgt Bart Bikkers onder andere de portefeuilles Stadspromotie, Economische Zaken, arbeidsmarkt en vestigingsklimaat. 

De coalitiepartijen committeren zich aan alle afspraken in het akkoord maar staan open voor een constructieve samenwerking met de overige partijen.        

Nieuw Coalitieakkoord: Handen uit de mouwen | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Vlaardingen 17-05-2019 00:00

Op donderdag 17 mei 2019 is het coalitieakkoord gepresenteerd in Vlaardingen dat heet: ‘Handen uit de mouwen’. GroenLinks fractievoorzitter Lianne van Kalken en wethouder Bart de Leede hebben de afgelopen weken onderhandeld namens GroenLinks met vijf andere partijen: De Onafhankelijke Socialisten, VVD, CDA, VV2000/Leefbaar Vlaardingen en D66, en zijn tot een akkoord gekomen. Hieraan voorafgaand is op maandag 13 mei het concept akkoord gepresenteerd aan de leden van GroenLinks, die hiermee instemden.

GroenLinks is heel blij met het akkoord waarin gekozen wordt voor goede (duurzame) huisvesting van scholen; structureel hoger kwaliteitseisen van de buitenruimte; voldoende geld voor het sociaal domein; en verbeteringen in de binnenstad en ruimte om te vergroenen en woningen te bouwen, ook voor starters en studenten.

Voor deze investeringen zijn de financiële kaders aangepast. Zo wordt onder andere de Onroerende Zaak Belasting verhoogd met 6%, wat betekent dat huiseigenaren gemiddeld 16 euro meer per jaar gaan betalen. Ook krijgt het nieuwe college de opdracht om nog op zoek te gaan naar extra bezuinigingen, maar deze zullen in ieder geval niet gedaan worden op het gebied van veiligheid of armoedebestrijding.

De Onafhankelijk Socialisten leveren steun, maar geen wethouder. VV2000/Leefbaar Vlaardingen levert Ivana Somers-Gardenier als beoogd wethouder en D66 stelt Sebastiaan Nieuweland voor.

Op 28 mei wordt het coalitieakkoord ter bespreking voorgelegd aan de raad en zullen de beoogd wethouders worden voorgedragen.

Lees hier het Coalitieakkoord 2019-2022.

handen uit de mouwen

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Vlaardingen 16-05-2019 16:48

Handen uit de mouwen Dat is de titel van het coalitieakkoord dat het CDA samen met De Onafhankelijke Socialisten, VVD, GroenLinks, VV2000/Leefbaar Vlaardingen en D66 vandaag presenteerde. Met dit akkoord kiezen we voor investeringen die van groot belang zijn voor Vlaardingen. Het CDA is daar trots op! We kiezen onder andere voor: Goede huisvesting van scholen voor onze kinderen Een structureel hoger kwaliteitsniveau van de buitenruimte Voldoende geld voor het sociaal domein Verbetering in de binnenstad en ruimte om woningen te bouwen Dit zijn allemaal uitgaven waarvan we overtuigd zijn dat het moet gebeuren. Om dit te financieren zijn we helaas genoodzaakt om de OZB per huiseigenaar gemiddeld met € 16 te verhogen. Daarnaast gaat het nieuwe college nog op zoek naar bezuinigingen, maar deze zullen in ieder geval niet gedaan worden op het gebied van veiligheid of armoedebestrijding.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.