Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

7 documenten

Asielbijdrage: stoppen met dat dwangsomcircus

SGP SGP VVD CDA Nederland 24-06-2020 00:00

Lees hieronder de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop aan het asieldebat.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de SGP is blij met het voorstel om te stoppen met het uitkeren van dwangsommen aan asielzoekers. De staatssecretaris moest eind vorig jaar aan de Kamer melden dat er problemen waren met de doorlooptijden van asielzaken en dat er miljoenen aan dwangsommen moesten worden uitgekeerd. Toen heeft de SGP samen met CDA en VVD een motie ingediend om te onderzoeken hoe we daar een einde aan konden maken. In maart van dit jaar werd duidelijk dat dit bedrag wekelijks ongeveer met 1 miljoen opliep. Een bizarre situatie. Daar is het geld niet voor bestemd. Meer dan terecht dus dat het kabinet een verstandig besluit nam: stoppen met dat dwangsomcircus.

Voor mijn fractie zijn de argumenten om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom helder. Fluctuaties in de asielstroom geven de werkzaamheden van de IND een bijzonder karakter in vergelijking met andere overheidsdiensten. Bij een uitvoeringsorganisatie die zo afhankelijk is van goed en specifiek opgeleid personeel bij een bepaalde instroom, kan een plotselinge piek in die instroom of een uitzonderlijke samenstelling van de instroom in korte tijd voor forse achterstanden zorgen. Dat kan weer leiden tot talloze dwangsomzaken en onevenredig hoge financiële lasten. Zo'n situatie kan weer leiden tot perverse prikkels. Asieladvocaten adviseerden hun cliënten massaal gebruik te maken van die regeling, zonder dat dit nog behulpzaam was bij het sneller beslissen, waardoor de overheid miljoenen euro's hieraan kwijt was. Dit is de schaduwkant van die dwangsomregeling, zo weten we allemaal als je een beetje contact hebt met het veld.

Een ander risico is dat asielzoekers in andere lidstaten lucht krijgen van de gigantische wachttijden en snel asiel aanvragen in Nederland om van die situatie te profiteren. Ik begrijp uit het verslag van de staatssecretaris dat er geen signalen zijn dat dit nu gebeurd is, maar mijn vraag aan de staatssecretaris is of dit klopt. Kan zij dit bevestigen?

De SGP vindt het niet raar of onrechtstatelijk om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Laten we helder zijn. Wij staan ervoor dat een overheid uiterst betrouwbaar en integer is en zich aan vastgestelde termijnen houdt. Dat is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. Als dat niet gebeurt, moet de Tweede Kamer de staatssecretaris dicht op de huid zitten — ik heb even wat gedubd hoe ik het precies ging formuleren — maar in ieder geval moeten we dan de staatssecretaris scherp volgen, want dit hoort gewoon in een rechtstatelijke, goed functionerende samenleving goed plaats te vinden: je aan de termijnen houden. Maar dit maakt het afschaffen van de dwangsomregeling nog geen schending van mensenrechten, zoals wel wordt gesuggereerd. Er is geen enkele andere EU-staat waar een dwangsomregeling voor asielzoekers van kracht is. En er is ook geen enkele Europese of internationale verplichting om dit zo te doen.

Ik wil ook wijzen op de kritiek die al sinds de inwerkingtreding van de Wet dwangsom klinkt. In 2012 stelde nota bene de Nationale ombudsman voor om de Wet dwangsom maar helemaal af te schaffen. Hij vond dat deze wet niet het juiste middel is om overheden sneller te laten reageren. Aanleiding voor de oproep van de Ombudsman was het misbruik dat van de dwangsomregeling werd gemaakt op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, het wobben, wat massaal gebeurde en wat een enorme last met zich meebracht voor de gemeenten. De gemeenten konden die enorme stroom WOB-verzoeken niet behappen, moesten miljoenen aan dwangsommen uitkeren en smeekten daarom om de WOB uit te zonderen van de dwangsomregeling, omdat het een verdienmodel was geworden voor sommigen die misbruik maakten van de regeling. Als ik dit punt even mag afronden, voorzitter, ik zie u kijken. Dit gebeurde ook, want minister Plasterk regelde in 2016 dat de dwangsomregeling niet meer geldt voor de WOB. We hebben dus wel vaker een uitzondering gemaakt op de reikwijdte van de Wet dwangsom om een onbedoeld effect van die wet te repareren. Wanneer kunnen we de definitieve wet verwachten? Ik wil daar wel een follow-up op zien.

Ook nu lopen we weer tegen een onbedoeld effect aan en is dus opnieuw reparatie nodig. De dwangsommen hangen als een loden last om de IND heen en de organisatie ligt daardoor qua mensen en geld zowat plat. Dit schaadt de mensen voor wie we écht dit hele asielsysteem ingericht hebben. Het oneigenlijke gebruik, het misbruik dat er gemaakt wordt, veroorzaakt schade aan de positie van de mensen die duidelijk wel recht op asiel blijken te hebben. Want die zijn het slachtoffer van die verlengde termijn.

In de definitieve wet komen alternatieve prikkels om tijdig beslissen te stimuleren, zo wordt gesteld. Concrete vraag: is de staatssecretaris bereid om te kijken hoe andere EU-lidstaten dat doen? Blijkbaar hebben die geen dwangsomregeling nodig om tijdige beslissingen te stimuleren. In de tijdelijke wet ontbreekt het aan de juridische prikkel om tijdig te beslissen. Hoe stimuleert de staatssecretaris de IND om in de tussentijd wel de beslistermijnen te halen voor de nieuwe zaken sinds 1 april? De taskforce is helder en duidelijk. Daar hebben we onlangs nog uitvoerig over doorgesproken. Er zijn maatregelen genomen om achterstanden weg te werken en ik onderstreep nog maar eens, ook ten behoeve van de Handelingen, dat de staatssecretaris ondubbelzinnig heeft gezegd dat per 2021, dus 1 januari 2021, de achterstanden zijn weggewerkt. Dat heb ik inmiddels in mijn agenda gezet, zoals u begrijpt. Hoe stimuleert de staatssecretaris verder dat de beslistermijnen van de nieuwe zaken, sinds 1 april dus, wel gehaald worden?

De volgende vraag betreft het verslag waarin de staatssecretaris aangaf dat zij niet kon vaststellen wat op dit moment de precieze omvang van de uit te betalen dwangsom is en wat er dus met dit wetsvoorstel bespaard gaat worden. Is daar inmiddels wel enige duidelijkheid over? Want ik kan mij voorstellen dat de staatssecretaris hier bovenop zit en van week tot week geïnformeerd wil worden over wat we verdiend hebben.

SGP wijzigt Platgezondheidswet

SGP SGP VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nederland 22-01-2020 00:00

“Het is heel goed dat de Plantgezondheidswet is aangepast. Daardoor is die beter werkbaar. Mooi dat de Tweede Kamer mijn amendement heeft aangenomen.” Dat zegt SGP-kamerlid Bisschop in reactie op de stemming in de Tweede Kamer gisteren over de Plantgezondheidswet.

Vorige week debatteerde de Tweede Kamer over de Plantgezondheidswet. In die wet stond een verbod voor boeren om gewasbeschermingsmiddelen in huis te hebben voor andere gewassen dan die welke ze op dat moment op hun bedrijf telen. Leuk bedacht achter een bureau, maar in de praktijk onwerkbaar omdat boeren nu eenmaal soms restjes overhouden die ze later alsnog kunnen en willen gebruiken, of omdat ze ook wel eens werken voor anderen.De SGP deed tijdens dat debat een voorstel om dat verbod uit de wet te schrappen. Gisteren stemde de Tweede Kamer over dat amendement. Tot grote vreugde van indiener Roelof Bisschop werd zijn voorstel aangenomen dankzij de stemmen van VVD, CDA, PVV, Forum voor Democratie en oud-VVD-kamerlid Haga. Ook de verplichting voor leveranciers om als ze gewasbeschermingsmiddelen leveren eerst het teeltplan van de boeren moeten controleren is nu van de baan. SGP-kamerlid Bisschop is tevreden. “Het aantal regels dat over boeren wordt uitgestort is al heel hoog, en als die dan ook nog eens onwerkbaar zijn, zet ik me er voor in om die die verplichtingen of verboden te schrappen. Mooi dat de Kamer mijn amendement aan een meerderheid heeft geholpen!”

SGP wijzigt Plantgezondheidswet

SGP SGP VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nederland 22-01-2020 00:00

“Het is heel goed dat de Plantgezondheidswet is aangepast. Daardoor is die beter werkbaar. Mooi dat de Tweede Kamer mijn amendement heeft aangenomen.” Dat zegt SGP-kamerlid Bisschop in reactie op de stemming in de Tweede Kamer gisteren over de Plantgezondheidswet.

Vorige week debatteerde de Tweede Kamer over de Plantgezondheidswet. In die wet stond een verbod voor boeren om gewasbeschermingsmiddelen in huis te hebben voor andere gewassen dan die welke ze op dat moment op hun bedrijf telen. Leuk bedacht achter een bureau, maar in de praktijk onwerkbaar omdat boeren nu eenmaal soms restjes overhouden die ze later alsnog kunnen en willen gebruiken, of omdat ze ook wel eens werken voor anderen.De SGP deed tijdens dat debat een voorstel om dat verbod uit de wet te schrappen. Gisteren stemde de Tweede Kamer over dat amendement. Tot grote vreugde van indiener Roelof Bisschop werd zijn voorstel aangenomen dankzij de stemmen van VVD, CDA, PVV, Forum voor Democratie en oud-VVD-kamerlid Haga. Ook de verplichting voor leveranciers om als ze gewasbeschermingsmiddelen leveren eerst het teeltplan van de boeren moeten controleren is nu van de baan. SGP-kamerlid Bisschop is tevreden. “Het aantal regels dat over boeren wordt uitgestort is al heel hoog, en als die dan ook nog eens onwerkbaar zijn, zet ik me er voor in om die die verplichtingen of verboden te schrappen. Mooi dat de Kamer mijn amendement aan een meerderheid heeft geholpen!”

De tentoonstelling '400 jaar Statenvertaling' is geopend!

SGP SGP CDA ChristenUnie Nederland 29-11-2019 00:00

Op 26 november heeft Kamervoorzitter mevrouw K. Arib de tentoonstelling over '400 jaar Statenvertaling' geopend. Roelof Bisschop geeft een tour. Bekijk het in de video hierboven.

Op 30 mei 1619 brachten afgevaardigden van de Nationale Synode die in Dordrecht werd gehouden haar eindrapport uit aan de Staten-Generaal, toen het hoogste gezag in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Eén van de wensen van de synode was dat de Bijbel in het Nederlands zou worden vertaald en dat de staat daarbij zou helpen. Dat verzoek werd gehonoreerd, en in 1637 werd het eerste exemplaar van de beroemde ‘Statenvertaling’ of ‘Statenbijbel’ in Den Haag overhandigd.

Nu, 400 jaar ná het verzoek, wordt er in de Statenpassage van de Tweede Kamer der Staten-Generaal een expositie over de Statenvertaling ingericht. Die geeft in woord en beeld en aan de hand van historische objecten een overzicht van de voorgeschiedenis, de totstandkoming en de betekenis van de Statenvertaling. Die expositie is een initiatief van de SGP-fractie, met steun van CDA en ChristenUnie. 

De expositie in de Tweede Kamer is mede mogelijk gemaakt door onder meer de volgende bruikleengevers: het Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Dordrechts Museum, het Statenbijbelmuseum in Leerdam, het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo en galerie Phoebus in Rotterdam.En dankzij de medewerking of financiële steun van onder meer de volgende bedrijven en instanties: Atelier Alkema, Van der Horst grafisch ontwerp, Van der Wal Fotografie, Drukkerij De Groot, Uitgeverij Jongbloed, Erdee Media Groep, de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) en Schuiteman Accountants & Adviseurs.

https://www.sgp.nl/actueel/de-tentoonstelling-400-jaar-statenvertaling-is-geopend/11425

https://www.sgp.nl/actueel/de-tentoonstelling-400-jaar-statenvertaling-is-geopend/11425 

https://www.sgp.nl/actueel/de-tentoonstelling-400-jaar-statenvertaling-is-geopend/11425



Laat jongeren contact leggen met Joodse gemeenschap

SGP SGP D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Nederland 27-11-2019 00:00

Laat zo veel mogelijk jongeren heel concreet contact leggen met de Joodse gemeenschap in Nederland. Dat is de kern van een motie die SGP-kamerlid Roelof Bisschop had ingediend en gisteren door de Tweede Kamer met brede steun is aangenomen.

Er is veel onkunde over Joden en hun geschiedenis Als gevolg daarvan bestaan er ook veel onterechte vooroordelen en zijn worden er veel leugens over hen verteld. Als gevolg daarvan neemt wereldwijd, ook in Nederland, het antisemitisme toe. Om daar wat aan te doen, zou het goed zijn om jongeren via scholen heel direct kennis te laten maken met onze Joodse gemeenschap. Mogelijkheden genoeg, in het hele land. Denk aan bijvoorbeeld het Joods Historisch Museum, synagoges en gedenktekens die herinneren aan de gruwelen van de jaren ‘40-’45.

De SGP wil dat de regering, in overleg met instanties als het Joods Cultureel Kwartier, het CIDI en de Stichting Antisemitisme Preventie, onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om jongeren in aanraking te brengen met de Joodse gemeenschap. Over die motie werd gisteren gestemd. Voor stemden de fracties van o.a. PvdA, VVD, CDA, CU, PVV en FvD. Tegen waren SP, GroenLinks, Denk en D66.

 

 

 

 

 

 

 



Nieuwsuur: Is Syrië al veilig genoeg om naar terug te keren?

VVD VVD SGP ChristenUnie CDA Malik Azmani 21-01-2019 10:27

Het is hoog tijd dat Syrische vluchtelingen teruggaan naar hun thuisland, vindt president Michel Aoun van Libanon. Dit zei hij vandaag tijdens een economische top in Beiroet. Aoun wil een politieke oplossing voor het conflict niet langer afwachten en roept de internationale gemeenschap op om de juiste omstandigheden te creëren om Syrische vluchtelingen terug te laten keren.

Welke maatregelen voor een veilige terugkeer moeten zorgen, zei de president niet. In Libanon zelf zijn naar schatting bijna een miljoen gevluchte Syriërs. De meesten van hen leven onder erbarmelijke omstandigheden in overvolle kampen.

 

De oproep van Aoun komt nu de oorlog na acht jaar ten einde loopt: de Syrische president Assad heeft het land weer voor een groot deel onder controle. Syrië is verwoest en 6,3 miljoen Syriërs zijn gevlucht. Steeds vaker klinkt de vraag of en wanneer zij terug kunnen keren naar hun oorspronkelijke land.

Libanon heeft inmiddels een minister voor vluchtelingenzaken aangesteld: Mouin Merhebi moet de vrijwillige terugkeer van Syrische vluchtelingen mogelijk maken. De repatriëring komt langzaam op gang. Sinds juni zijn er volgens Merhebi 13.000 terugkeerders geregistreerd door de Libanese veiligheidsdienst GSO. Maar niet iedereen geeft zijn vertrek officieel aan.

  

Van de 6,3 mensen die Syrië zijn ontvlucht, zitten 1,2 miljoen in Libanon, ruim een half miljoen in Jordanië, een half miljoen in Irak, 1,5 miljoen in Turkije en 1 miljoen in andere landen in het Midden-Oosten. 2 miljoen Syriërs vluchtten naar Europa. 1,2 miljoen daarvan gingen naar Duitsland en ongeveer 80.000 vroegen in Nederland asiel aan.

 

Ook in Jordanië vertrokken veel Syriërs weer terug naar huis, toen het land afgelopen oktober de grens met Syrië heropende. "89 procent van de vluchtelingen heeft aangegeven naar Syrië te willen terugkeren als de oorlog voorbij is en er politieke stabiliteit is", zegt Merhebi.

 

Hoe is de situatie in Nederland? De Nederlandse regering volgt op dit moment de vluchtelingenorganisatie UNHCR, die Syrië nog steeds als onveilig land bestempelt. Dat betekent dat vluchtelingen niet gedwongen mogen worden teruggestuurd.

 

De Syrische vluchtelingen die in ons land zijn opgevangen, hebben allemaal een voorlopige verblijfsvergunning voor vijf jaar. Maar als een land ineens veilig wordt, kan de juridische status van de verblijfsvergunning veranderen.

 

"Dan kan die vergunning worden ingetrokken", zegt Wil Eikelboom, voorzitter van de Nederlandse vereniging van asieladvocaten. "Het idee is dat je de eerste vijf jaar hier mag blijven, dan kijken we of je land veilig wordt of dat er een andere reden is dat je terug kan. Is dat zo, dan raak je de vergunning in principe kwijt en dan ga je terug. Als dat niet zo is na vijf jaar, dan krijg je een permanente vergunning. Dan is het idee: je bent hier nu zo lang, je mag gewoon blijven."

 

Ik ben bang dat mensen teruggestuurd worden naar gebieden waar het nog niet veilig is.

Jasper Kuipers, vice-voorzitter Vluchtelingenwerk Nederland

 

Maar er is politieke weerstand tegen dit vijfjarenplan. In december 2014, toen de grootste stroom Syrische vluchtelingen naar ons land kwam, waarschuwde CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma dat Syrische vluchtelingen er niet op moesten rekenen voorgoed in Nederland te kunnen blijven.

 

Jasper Kuipers, vice-voorzitter van Vluchtelingenwerk Nederland, is huiverig om nu al over terugkeer van Syrische vluchtelingen te spreken."Wij horen ook van vluchtelingen dat ze in principe terug willen keren. Waar ik bang voor ben, is dat daar druk en dwang achter wordt gezet en dat mensen teruggestuurd worden naar gebieden waar het nog niet veilig is. Of dat mensen terug worden gestuurd voor wie het persoonlijk niet veilig zal zijn omdat zij een individuele reden hebben, bijvoorbeeld omdat ze politiek actief zijn geweest, waardoor ze alsnog vervolgd kunnen worden."

 

De Libanese minister van vluchtelingenzaken weet niet hoe het de teruggekeerde Syrische vluchtelingen vergaat. "Daar hebben we weinig informatie over. De regering staat het de UNHCR niet toe om de teruggekeerde vluchtelingen te volgen om te zien hoe ze worden behandeld. Of ze in staat zijn weer een leven en een toekomst op te bouwen."

 

Het zal in ieder geval niet makkelijk zijn, denkt hij. "Het is een hele moeilijke situatie, omdat er geen veiligheid gegarandeerd kan worden."

 

Wat wil de Nederlandse politiek?

 

In Nederland hoopt een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer dat Syrië binnenkort veilig genoeg is. Als het aan de VVD ligt, gaan Syriërs in Nederland dan zo snel mogelijk terug. "Je ziet nu al dat Syriërs vrijwillig terugkeren, ook zelfs vanuit Nederland", zegt Kamerlid Malik Azmani.

"Ik vind ook dat we geen belemmeringen moeten opwerpen om die vrijwillige terugkeer te faciliteren. Maar daarnaast moeten we kijken of bepaalde delen van het land al veilig zijn voor bepaalde groepen Syriërs om veilig naar terug te keren."

 

Maar wat de VVD wil, wordt niet door iedereen in de regeringscoalitie begrepen. Volgens Joel Voordewind van de ChristenUnie kan wat Azmani wil niet. "Gezien de geopolitieke situatie is het zeer onrealistisch, gezien de dreigingen die er nog zijn. IS is nog niet verslagen en er is de dreiging vanuit het noorden, met Turkije. Daarnaast is Assad ook nog in het zadel."

 

Voordewind voegt daaraan toe: "We moeten altijd blijven kijken naar mogelijkheden, maar daar is UNHCR leidend in. Daar heb ik nog geen signalen van gehad dat dit zich in de nabije toekomst gaat ontwikkelen."

 

Zodra de nood voorbij is, is het logisch dat je die mensen helpt om daar weer aan de slag te gaan.

Roelof Bisschop, Kamerlid SGP

 

Toch hopen meer partijen aan de rechterflank van de Tweede Kamer net als de VVD, dat de situatie in Syrië snel verbetert en Syrische vluchtelingen niet permanent in Nederland blijven. De SGP is een van deze partijen.

 

"Je vangt mensen op die in nood verkeren, dat is een daad van pure medemenselijkheid", zegt Kamerlid Roelof Bisschop. "Tegelijkertijd is het niet anders dan een noodvoorziening, een asielopvang. Zodra die nood voorbij is, dan is het logisch dat je die mensen helpt om daar weer aan de slag te gaan."

 

Voor de zomer komt de overheid met een nieuw zogeheten ambtsbericht over de situatie in Syrië. Op basis daarvan wordt bepaald of Syrië - of delen van het land - veilig genoeg is om vluchtelingen naar terug te sturen.

 

Bron + filmpje (Malik Azmani vanaf minuut 08.35): https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2268314-is-syrie-al-veilig-genoeg-om-naar-terug-te-keren.html

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

VVD VVD SGP D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 26-11-2018 07:52

Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP)

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

 

Op maandagavond kwamen ongeveer 100 ouders, onderwijzers en geïnteresseerden naar Het Nest waar de VVD, CDA, D66, PPN en CU/SGP een politiek café organiseerden met als thema ‘Passend Onderwijs’. Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP). Alle drie de kamerleden hebben ruim hun sporen in het onderwijs verdiend.

Het uitgangspunt van Passend onderwijs is de verantwoordelijkheid van schoolbesturen om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Als een school niet kan voorzien in de behoeften van het kind, dan wordt in overleg met de ouders uitgezocht welke school binnen het samenwerkingsverband PPO Haaglanden dat wel kan. Een passend onderwijsaanbod houdt dus in dat onderwijs en ondersteuning moet aansluiten op de behoeften van het kind. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van het personeel en de wensen van de ouders.

Algemeen werd geconcludeerd dat de invoering van passend onderwijs – onderwijs voor ieder kind - in de gemeente Pijnacker-Nootdorp redelijk succesvol is gelopen. Er zijn geen ‘thuiszitters’, maar in verschillende ouders gaven wel aan dat ondersteuning voor hun kind of te laat of niet specifiek op het kind gericht woerd aangeboden. Soms was de geboden ondersteuning te aanbodgericht, of duurde het inzetten van de aangeboden ondersteuning te lang. Dit leidt er toe ouders soms hun heil zoeken bij de huisarts in plaats van de school. Pluspunt met de introductie van passen onderwijs is wel dat in het verleden te snel naar het speciaal onderwijs werd verwezen en dat nu de nadruk meer op de ontwikkeling van het kind ligt. En dat is een hele verbetering.

 

Edo Haitsma

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.