Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

29 documenten

Tijd om naar burgers te luisteren: ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Haarlem 27-08-2019 16:33

Tijd om naar burgers te luisteren: gezonde lucht en rust, boven groei vliegverkeer!🙌🏻 Weer blijkt uit onderzoek dat een meerderheid van Nederlanders geen groei van de luchtvaart wil. Een kwart wil ook krimp zien.✈ 👇🏼 Al in oktober 2017 werd onze motie aangenomen waarmee politieke partijen instemden met het respecteren van de wens van Noord-Hollanders ten aanzien van de groei van Schiphol. Toen al bleek namelijk dat burgers niet meer vliegtuigen wilden, maar gezonde en groene leefomgeving.🌱🌳🌻 In februari 2019 dienden we nog een motie in waarin we alle partijen vroegen zich expliciet uit te spreken tegen verdere groei van Schiphol. VVD, D66, PvdA, CDA, PVV, ONH stemden tegen.❌ Tijd dat Provincie Noord-Holland zich bij de nationale overheid harder laat horen om Schiphol aan banden te leggen. Als het gaat om onze gezondheid en klimaat, hebben we geen tijd meer te verliezen. 👉🏽https://milieudefensie.nl/actueel/meerderheid-van-de-nederlanders-niet-voor-groei-luchthavens (Bron: Milieudefensie)

Samen met stichting Brouwberg en D66 ...

D66 D66 Asten 26-08-2019 19:05

Samen met stichting Brouwberg en D66 Helmond heeft D66- Hart voor Asten vragen gesteld aan D66 leden van de 2e kamer over de geplande heropening van vliegbasis de Peel. A,s, woensdagavond komt een vertegenwoordiger van defensie voor de raad van Helmond een presentatie en toelichting geven over deze plannen. Belangstellende kunnen deze presentatie bijwonen op de publieke tribune. Hieronder de vragen: "Aan D66 Tweede Kamer via e mail: d66@tweedekamer.nl t.a.v. Rob Jetten, fractievoorzitter en klimaat Salima Belhay, defensie Jan Paternotte, Luchtvaart Jessica van Eijs, milieu en woon achtend in regio MRE Tjeerd de Groot, Landbouw, Natuur & Visserij Matthijs Sienot, klimaat en energie Rutger Schonis, wegen en mobiliteit c.c.: Anne Marie Spierings, gedeputeerde N.Br. & partij voorzitter Remko Zuidema, voorzitter themagroep Duurzaam Beste partijgenoten, Direct na het reces overvallen wij jullie met een spoedeisende zaak die speelt in de regio de Peel maar eigenlijk in heel de Metropool Regio Eindhoven. In onze regio liggen twee actieve militaire vliegvelden, Volkel (vereerd met atoomwapens), Welschap Eindhoven (mede burgervliegveld Eindhoven Airport) en nu wil defensie een sluimerende basis vliegveld de Peel gaan reactiveren. Dit alles in een cirkel met een straal van ongeveer 20 km. Helmond, een stad van 93.000 inwoners’ ligt slechts 7 km van de start- en landingsbaan verwijderd (ongeveer afstand Schiphol- Amsterdam) en in één van de aanvliegroutes van Eindhoven Airport. Hierbij komt dat defensie spreekt over reactiveren van een basis. Wij vermoeden dat deze basis altijd sluimerend is geweest en nooit operationeel. Wanneer dit klopt is van reactivering geen sprake. Wij verwijzen naar de Wikipedia site: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne over de geschiedenis van deze basis. Op deze basis is ook de Grondgebonden Luchtverdedigingscommando van de Koninklijke Landmacht gevestigd met o.a. de Patriotsraketten. (vanaf nu noemend: GLC); oefeningen met de patriot raketten veroorzaken nu al overlast in de omgeving van het vliegveld. Op een voorlichtingsavond in de gemeente Gemert-Bakel deelde defensie mee dat de totale start- en landingsbaan opnieuw moet worden aangelegd evenals de taxibanen hierom heen. (Stikstof gevolgen, zie Lelystad Airport) De gebouwen van GLC moeten worden verplaatst naar een andere zijde van het vliegveld. De infrastructuur in de regio zal zwaarder belast worden door toenemend verkeer van en naar de basis. In de planning staan 3600 vliegbewegingen in drie periodes van 6 weken. Vier dagen per week, dat betekent 3600/24 dagen zijn 150 bewegingen op de actieve dagen Dit veroorzaakt zeer veel extra geluidoverlast voor de regio. U begrijpt dat dit voor zeer grote onrust in deze regio zorgt. Defensie beroept zich op oude vergunningen van meer dan 20 jaar geleden. Zijn vergunningen voor defensie voor het leven verstrekt? In de eerder aangehaalde voorlichtingsavond in Gemert stelde defensie dat in de planprocedure de provincie Noord.Brabant. geen rol speelt. Verder verwijzen wij naar een raadsinformatiebrief van de Gemeente Helmond (zie bijlage), waarin de staatssecretaris stelt dat hij de Eerste Kamer heeft ingelicht. Nergens vernemen wij of U, Tweede Kamer, op de hoogte bent gesteld? Wat zijn de verdere plannen van defensie met de basis. Wij vernemen uit de wandelgangen dat Nieuw Millingen dicht gaat en dat men die activiteiten wilt verplaatsen naar de Peel. De aanschaf van nieuwe F35 (JSF), deze zouden mogelijk gestationeerd worden op de Peel. In de bijlage sturen wij u de zienswijze van de directeur van Brabantse Milieu Federatie, mevrouw Femke Dingemans, u wel bekend. Buiten de door haar aangehaalde visie op de eventuele noodzaak in de moderne tijd van drones enz., verwijst zij ook naar stiltegebieden op 500 meter afstand en een Natura 2000 gebied op 700 meter afstand. De regio kent al de dichtste veedichtheid van Nederland, waardoor wij de eer hebben de zwaarste luchtverontreiniging te hebben van Europa samen met de Povlakte. Wanneer de plannen ten uitvoer worden gebracht, zal dit veel stilstof genereren. Hoe zit dit met de PAS? Heeft defensie daar niets mee te maken? Naast stikstof krijgen wij te maken met kerosineneerslag. De realisatie zal van grote invloed zijn op de agrarische sector hier, die zeer belangrijk is. Het percentage longpatiënten met COPD en/of astma is hier al extreem hoog. Tenslotte halen wij de voorlichter van defensie aan: door sluiting van de velden Ypenburg, Valkenburg, Twente en Soesterberg heeft de luchtmacht niet meer genoeg geluidsruimte. Onze vraag: moeten wij dat dan allemaal beneden de rivieren opvangen? Wij als D66 leden vinden dit geheel niet passen in het huidige klimaatbeleid, verre van dat. De consequenties voor deze regio zijn zeer groot. Wij sturen deze mail aan de genoemde Kamerleden omdat elk van hen op hun aandachtsgebied raakvlakken heeft met dit defensieplan. Wij vragen om uw medewerking d.m.v. het stellen van vragen in de Tweede Kamer aan de betreffende bewindslieden; ondersteuning van ons in deze en met ons in overleg te gaan". https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne?fbclid=IwAR1ssFZhwX_HR2iL0U1GPwYF3AuMpQdPFLKFj1thgQ_W2T9qxIIwtpLK-uo

Ondanks dat de financiële toekomst ...

Maassluis Belang Maassluis Belang D66 VVD CDA PvdA Maassluis 04-07-2019 17:14

Ondanks dat de financiële toekomst van Maassluis veel minder perspectief toont dan wij aanvankelijk dachten, hebben wij toch ingestemd met de kadernota. Deze nota geeft de contouren aan van de begroting die in November wordt behandeld. In die begroting wordt echt helder waaraan Maassluis het geld besteed. Hier of daar zal pijn worden gevoeld doordat er keuzes gemaakt moet worden voor het een of het ander. Niet alles kan. Behalve dat wij van het Rijk minder te besteden krijgen – dit ondanks dat het geld in Den Haag tegen de plinten op klotst- zullen de burgers ook in het voorstel van de coalitiepartijen CDA, VVD, PvdA en D66 de beurs moeten trekken. Onder het motto van autonome veranderingen gaan de reinigingsrechten de komende tijd fors omhoog. Het enige wat deze stijging een beetje kan temperen is het veel beter aanbieden van het afval. Wij zullen met z’n allen beter ons best moeten doen om het afval zo goed mogelijk gescheiden aan te bieden. Verder heeft dit college besloten de OZB in de komende jaren gefaseerd te laten stijgen met 11% Tel daar bij op dat de jeugdzorg, de WMO de komende jaren een extra beroep zullen doen op de lokale portemonnee. Een betere manier van organiseren, het aanbesteding traject verbeteren en leven van echt maatwerk kan hier voor een efficiënter gebruik van belastinggeld zorgen. Maar het is feit dat Den Haag sowieso de gemeenten in de kou laten staan. Voorlopig dan toch want er zijn onderhandelingen gaande om deze misstand weg te nemen. In de gemeenteraad is deze dagen behoorlijk gesteggeld over de vernieuwing van de sportzaal aan de Haydnlaan. Deze leek geheel verdwenen en dat was tegen het zere been van de fractie van Maassluis Belang en wij dienden hierover een motie. Deze motie werd door alle oppositie partijen gesteund. Er waren ook vanuit de coalitie partijen positieve geluiden te horen voor dit dilemma maar zij wilde net als het college nog geen keuze maken voor deze hal. Deze schrijnende vorm van dualisme betekent uiteindelijk een aangepaste tekst in de motie waardoor wethouder van der Wees een toezegging deed dat hij bij de begroting met een overzicht komt met de kosten en mogelijk tijdspad voor de Haydnlaan. We hebben hierop onze motie aangehouden tot de begroting en zullen dan beoordelen van der Wees c.s. Hun huiswerk hebben gedaan. Ook Stroom Opwaarts geeft reden tot zorg. Het aantal mensen in de uitkering blijft onveranderd hoog, ondanks de economische groei van de afgelopen jaren. Ook onze motie bouwdorp-oost 2.0 heeft het gehaald. Hiermee wordt het gat hopelijk gedicht dat ontstaat als in 2021 deze activiteit verdwijnt. Doordat we nu partijen binnen de stad bij elkaar gaan brengen en zo een breed aanbod willen creëren om de jongste jeugd in de zomervakantie educatieve zaken aan te bieden. Deze motie werd unaniem aangenomen. Al met al twee avonden waarin de raad onderling en met het college in discussie is geweest over de eerst komende jaren. In November zien wij het resultaat hiervan terug in de begroting, die ongetwijfeld weer voer voor discussie zal opleveren.

Gister vond de bespreking van de ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Ooststellingwerf 26-06-2019 08:02

Gister vond de bespreking van de kaderbrief plaats. Hoewel het vlot leek te gaan, liep de vergadering uiteindelijk toch van 16u tot 22u door. De situatie was behoorlijk uniek, want de oppositie was gisteravond in de meerderheid. Daardoor werd een amendement van de coalitie niet aangenomen. Wij hadden ook moeite met dit amendement, omdat we een deel onnodig vonden, en ten dele vonden dat er geen minimale bezuiniging op het sociaal domein acceptabel is. Het amendement werd met 9 tegen 10 verworpen. Zelf dienden we twee amendementen in. Ten eerste vroegen we om een inflatiecorrectie toe te passen op de forensenbelasting en de OZB, die in onze gemeente heel laag is. Ook vroegen we de toeristenbelasting in lijn te brengen met omliggende gemeenten. Dit amendement werd aangenomen met steun van D66, CDA, OB en PvdA. Het college wilde daarnaast de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend maken. Wij begrijpen dat uitgangspunt, maar willen dat niet in één keer doorvoeren. Bovendien hopen we dat Diftar+ zorgt dat de afvalstoffenheffing meer kostendekkend wordt. Wij vinden niet dat jarenlang de heffing laag houden nu in één keer mag worden afgewenteld op onze inwoners. Dit amendement werd gesteund door de VVD, PvdA, CDA en OB. Een amendement om de fractievergoeding af te schaffen steunden we niet. Deze vergoeding wordt weinig gebruikt, maar omdat politiek ook maar een bijbaan is vinden we de mogelijkheid tot scholing voor de fracties wel belangrijk. Een amendement van WijLkaal om de volledige kaderbrief te veranderen steunden we niet. Het amendement werd pas heel laat ingediend, maar botste met een aantal van onze uitgangspunten en verwoordde verder voor een vrij groot deel wat er al in de kaderbrief stond. Een motie van de coalitie om het uitvoeringsprogramma nogmaals op geld te zetten en keuze-opties aan te bieden dienden we mee in en steunden we. Een motie van WijLokaal om de wegenaanpak iets anders uit te voeren verdeelde onze fractie. Henk Vos stemde tegen, Annemiek Telkamp stemde voor. Onze fractievoorzitter sprak de volgende algemene beschouwing uit: Tot nog tot gaat het best goed deze periode. Af en toe vergeet je als oppositiepartij dat je in de oppositie zit, maar, helaas worden we toch in gevallen als deze weer met de neus op de feiten gedrukt. Jammer, en onnodig. Wat communicatie en informatie betreft gaat het ook niet altijd even goed tussen college en raad. Al een aantal malen heeft de raad een wethouder er op moeten wijzen dat we niet alle of zelfs onjuiste informatie hebben gekregen. We gaan er van uit dat de lessen geleerd zijn en de raad van alle relevante informatie tijdig op de hoogte wordt gebracht en alle toezeggingen worden nagekomen. Anders dan ander jaren lijken we nu te moeten bezuinigen op de gemeentelijke uitgaven, en natuurlijk doet dat bijna altijd pijn… Maar deze pijn kan je verlichten door de juiste keuzes te maken: waar kan je op bezuinigen, en waar en van wie mag je een grotere bijdrage vragen. Er zijn natuurlijk uitgaven voor projecten die je uit of af kunt stellen zonder dat onze inwoners er al te veel last van hebben. De laatste tijd zijn er grote bedragen uitgegeven waarover GroenLinks al haar twijfels had. Drie ton naar een coöperatie die alleen Appelscha op de kaart wil zetten. Dat had best wel een tonnetje of twee minder gekund. Wat nog wel kan worden gewijzigd is bijvoorbeeld de MOP Bomen. 50000 euro om gevaarlijke bomen op te sporen. Dat kan anders en goedkoper. En, dit is bij de laatste storm wel duidelijk geworden, voorkómen kan je het toch niet want tijdens de laatste storm zijn helaas veel bomen gevallen die hoogstwaarschijnlijk toch niet in kaart zouden zijn gebracht. Voor het wegenonderhoud gaat er bijna een miljoen naar graskeien voor ook al gevaarlijke bermen. Natuurlijk moet je veilig kunnen rijden, maar ook dit kan anders opgelost. Het onderzoek naar alternatieven dat op ons initiatief is gehouden is helaas zeer summier uitgevoerd. Het verbaasde ons erg dat de rest van raad genoegen nam met zo’n simpele en beperkte uitvoering van een aangenomen motie. Even zoekelen levert diverse goedkopere en ook nog duurzamere alternatieven op. Stel dat die 10% goedkoper kan, dan houden we weer een ton in de pot. Bovendien zijn op veel plaatsen de bermen niet zo erg dat het niet nog een aantal jaar uitgesteld kan worden, of eerst provisorisch verholpen. Dan hebben we ook nog vragen bij de kosten voor servers voor de OWO. Dat kan ook via huur van opslagruimte en servers bij een derde partij. Op dit soort zaken bezuinigen zet meer zoden aan de dijk dan de in de kaders genoemde voorstellen. Natuurlijk zijn er ook andere grote uitgaven gepland, waar wij mee hebben ingestemd (om de heer van Weperen even voor te zijn). Op het gebied van duurzaamheid en klimaatbeheersing moet je echter niet bang zijn om te investeren voor de lange termijn, daar ontkom je niet aan. Drie ton voor een vaag verkoopverhaal voor Appelscha is een veel risicovollere investering. Dan heb je natuurlijk de inkomstenkant. Als je je lasten niet kunt betalen moet je kijken of er meer geld kan binnenkomen, een eenvoudig huidhoudregel. Volgens de kaderbrief is dat onder andere door een verhoging van de afvalstoffenheffing en rioolrechten mogelijk. Volgens GroenLinks is dat niet (alleen) de juiste weg, aangezien dan ook de financieel zwakkeren in onze gemeente de verhoging betalen. Zij worden relatief harder geraakt door dezelfde verhoging. Het uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen is ook in onze raad toch altijd het uitgangspunt geweest. Het lijkt ons daarom beter, als een verhoging naar 100% noodzakelijk is, dit in ieder geval in stappen te doen. In de kaderbrief staat dat ‘het redelijk lijkt om een deel van de ombuigingen te vinden in het verhogen van de inkomsten’. Maar vervolgens heeft het college niet het lef om ook een voorstel te doen voor het verhogen van OZB, toeristen en forensenbelasting. GroenLinks wel. Er moet steeds meer gebeuren op lokaal niveau, op bijvoorbeeld het gebied van WMO, gezondheids- en jeugdzorg, en is het alleszins redelijk dat onze inwoners daar ook hun deel voor betalen. Ze krijgen er tenslotte ook wat voor terug. Uitgaande van ‘de sterkste schouders’ ligt een verhoging van de OZB voor de hand. We hebben hier al een zeer laag tarief. Voor een huis van 250.000 euro betaal je met een verhoging van 10% ongeveer 25 euro per jaar meer. GroenLinks wil de tarieven niet bepalen, maar vragen het college de OZB en de toeristen- en forensenbelasting te verhogen. We dienen hier ook het amendement voor in. Gezien de negatieve gevolgen van de meicirculaire lijkt ons een verhoging van inkomsten onontkoombaar. Iedereen wil graag minder lasten, maar als het niet anders kan, dan verhogen op een wijze die de lagere inkomsten zo veel mogelijk ontziet. Dan ga ik nog even langs de Kaders. 1. Keuzes in ambitie worden transparant gemaakt. Prima, maar waarom zijn ze dat eigenlijk niet altijd al geweest? 2. Begroting structureel en in evenwicht. Should be nice, laten we dat proberen! 3. Administratief technische maatregelen. Ja, als dat zo makkelijk is: doen. Maar ook hier de vraag, waarom is dat niet al zo? 4. De organisatie meer efficiënt maken / versoberen.. Als dit niet ten koste gaat van het werkplezier zijn we daar uiteraard wel voor. 5. Sociaal Domein. Lijkt ons bijzonder knap al men in deze lasten nog 4 ton kan vinden, maar wie weet.. 6. 100% kostendekking lasten. Dat kan acceptabel zijn, maar GroenLinks wil hierbij de lagere inkomens ontzien of compenseren via andere maatregelen. In ieder geval willen we dit niet in één keer verhogen maar in etappes. Ook dit hebben we in ons amendement aangegeven. Wat we niet terugvinden in deze kaderbrief is waar we als gemeente in gaan investeren, hoe zetten we ons in om de doelen te halen op het gebied van biodiversiteit, klimaat en natuur en milieu? Wat gaan we doen voor een eerlijker verdeling van de lasten voor onze inwoners? GroenLinks blijft zich daarvoor hard maken en we gaan er van uit dat de andere fracties hierin meegaan, gezien de brede steun voor het raadsprogramma.

Algemene Beschouwingen Kadernota ...

VVD VVD D66 CDA Culemborg 14-06-2019 07:48

Algemene Beschouwingen Kadernota 2019 “Van Ruimte naar Krapte” Bijna 1 jaar geleden op 28 juni presenteerde de coalitie haar akkoord “Ruimte voor de Stad”. De uitgangspunten voor de start van deze coalitie leken zo mooi. Een meerjarig positief financieel perspectief en een berg van totaal wel 126 ambitieuze onderzoeken en vragen voor nieuw beleid. Door ons toen al benoemd als de Nieuwe kleren van de Keizer. Nog geen jaar later zijn we met de voorliggende kadernota op weg naar een begroting met een serieus meerjarig negatief financieel perspectief. Van Ruimte naar Krapte. Benieuwd hoe de 12 raadsleden van GL, CvN, D66 en CDA die vorig jaar de budget afspraken van 3,0 FTE voor het college los lieten en instemden met 3,6 FTE nu kijken naar hun beslissing. Die rekening van hun keuze wordt nu betaald met het gemeenschapsgeld dat zo hard nodig is voor Culemborg. Maar de verslechtering van het financiële perspectief kan niet alleen op dit College worden afgeschoven, maar wel dat ondanks wel of niet bemerkte waarschuwingen en alarmbellen we nu een heel ander vooruitzicht hebben met z’n allen. Want als de wind niet langer mee zit, wegvalt of zelfs tegenwind wordt zou je als College iets moeten doen. Koers wijzigen of roeien. Geen beslissingen nemen eindigt nooit goed, de rotsen of de provinciale sleepboot doemen op deze wijze aan de horizon op. Om dat te zien is geen Stadvisie nodig. Want tot nu toe is er vooral gewacht; o op een oplossing voor Bonvie o op het rapport Berenschot; o op voorjaarsnota; o op mei circulaire; o op het instellen van Dashboard Sociaal Domein; o om te constateren dat er met de kaasschaafmethode niet veel te bereiken is en dat er door de raad politieke keuzes gemaakt moeten worden; o om “de lucht” uit de begroting te persen, maar alweer kortademig te worden door een fiks tekort op leges inkomsten; En nu wachten we weer op een voorstel, besluitvorming na de vakantie en uitvoering in oktober? Maar hoe nu verder met deze kadernota op weg naar de begroting in november dit jaar? Als deze kadernota staat voor en ik citeer uit hoofdstuk 9 ‘Naar een begroting 2020-2023’ van pagina 23: “het is tijd dat er keuzes gemaakt worden.” “”Pas daarna kunnen wij denken aan het uitvoeren van nieuwe wensen.” Áls dát de insteek wordt, de 2 miljoen euro kostende nieuwe wensen tijdelijk geparkeerd worden én er eerst aan een meerjarige structureel begrotingsoverschot wordt gewerkt, dan en alleen dan, zou de VVD Culemborg haar steun kunnen uitspreken voor deze kadernota. De basis op orde, geen heilige huisjes of achterkamertjes, maar handen uit de mouwen en samen knopen door hakken. Als VVD Culemborg geven wij daar nu meteen de aanzet voor door het College te vragen; in het Beleid of Financiële Ruimte/Perspectief aan te geven, naast of dit wettelijk of gemeentelijk beleid is, ook kort toe te lichten wat de resp. inhoud daarvan is, en het wettelijk en gemeentelijk deel financieel inzichtelijke te maken. Voor nu deze vraag aan het college en de aangekondigde motie over 1 cultuurbudget dienen wij op een ander moment in.

Mooi dat de gemeente dit oppakt! D66 ...

D66 D66 Montferland 13-06-2019 14:51

Mooi dat de gemeente dit oppakt! D66 had het opgenomen in hun verkiezingsprogramma en het coalitieprogramma en diende vorig jaar hiervoor een motie in om werk van te maken het bermbeheer en het vergroten van de biodiversiteit #samenkrijgenwehetvoorelkaar

Om het prachtige landgoed te ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Bloemendaal 24-05-2019 18:29

Om het prachtige landgoed te behouden wil GrL meer maatwerk mogelijk maken. In plaats van lelijke bijgebouwen, passen er best (met een wat kleiner volume) meerdere woningen. En het enorme hoofdhuis hoeft niet langer leeg te staan, er passen best 2 of misschien zelfs 3 wooneenheden in, zonder het monumentale in- en exterieur geweld aan te doen. Daarom hebben we samen met de PvdA het college daartoe opgeroepen.* Helaas met ‘liberale’ (en formeel gemotiveerde) tegenstemmen van VVD en D’66. De PvdA staat dus niet alleen - ook wat dit betreft trekken PvdA en GrL samen op in Bloemendaal. * https://gemeenteraad.bloemendaal.nl/Documenten/01-Motie-Herontwikkeling-Duinlust-incl-bijlagen-PvdA-GrL-HvB-LB-VDB-2019004716.pdf

AZC in 2021 definitief dicht, geen ...

BETER VOOR RIJSWIJK BETER VOOR RIJSWIJK GroenLinks D66 VVD Rijswijk 09-05-2019 08:50

AZC in 2021 definitief dicht, geen verlenging ! Beter voor Rijswijk heeft in februari 2019 het toenmalige college van B&W (VVD, Groenlinks, D66 en WIJ) verzocht om een pakket maatregelen die zouden kunnen leiden tot het uitdienen van het 5 jarig contract. Vanwege de escalatie binnen de AZC, veroorzaakt door criminele uitgeprocedeerde gelukszoekers, lag het voor de hand om gebruik te maken van de tussentijdse beëindiging van het contract. Raadslid Ed Braam: "We waren in februari wel van mening dat het zo niet langer verder kon: de handhaving van de politie was matig en het COA liet te veel raddraaiers toe. Maar omdat die afspraak met het COA er nu eenmaal lag, wilden we eerst afwachten of de maatregelen voldoende veiligheid zouden bieden.' Volgens Braam doen die maatregelen dat, waarbij hij wijst naar het feit dat er de afgelopen tijd geen grote incidenten meer hebben plaatsgevonden. Wel is Beter voor Rijswijk van mening dat het in 2021, als het contract met het COA afloopt, gedaan is met het azc. 'Dan is het de beurt aan een andere gemeente om de nek uit te steken.' Beter voor Rijswijk is verder van mening dat het veel beter is om voor opvang in één van de veilige buurtlanden te zorgen. Braam vervolgt: "Het blijft ons verbazen dat - vaak om economische redenen - door meerdere veilige landen wordt gereisd om zich in Nederland te vestigen".

Gemeente AstenWeet jij wat de WMO ...

D66 D66 Asten 02-05-2019 08:14

Burgerstem Noord-BevelandDE GRENZEN ...

D66 D66 Sluis 27-04-2019 18:30

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.