Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

72 documenten

Tijd om naar burgers te luisteren: ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Haarlem 27-08-2019 16:33

Tijd om naar burgers te luisteren: gezonde lucht en rust, boven groei vliegverkeer!🙌🏻 Weer blijkt uit onderzoek dat een meerderheid van Nederlanders geen groei van de luchtvaart wil. Een kwart wil ook krimp zien.✈ 👇🏼 Al in oktober 2017 werd onze motie aangenomen waarmee politieke partijen instemden met het respecteren van de wens van Noord-Hollanders ten aanzien van de groei van Schiphol. Toen al bleek namelijk dat burgers niet meer vliegtuigen wilden, maar gezonde en groene leefomgeving.🌱🌳🌻 In februari 2019 dienden we nog een motie in waarin we alle partijen vroegen zich expliciet uit te spreken tegen verdere groei van Schiphol. VVD, D66, PvdA, CDA, PVV, ONH stemden tegen.❌ Tijd dat Provincie Noord-Holland zich bij de nationale overheid harder laat horen om Schiphol aan banden te leggen. Als het gaat om onze gezondheid en klimaat, hebben we geen tijd meer te verliezen. 👉🏽https://milieudefensie.nl/actueel/meerderheid-van-de-nederlanders-niet-voor-groei-luchthavens (Bron: Milieudefensie)

Omdat dit bericht veel vragen en ...

VVD VVD CDA Apeldoorn 28-07-2019 11:05

Omdat dit bericht veel vragen en reacties oproept hebben we als Apeldoornse VVD samen met Lokaal Apeldoorn en CDA Apeldoorn schriftelijke vragen aan het college van B&W gesteld. Schriftelijke vragen door de fracties van de Apeldoornse VVD, CDA en Lokaal Apeldoorn aangaande voorwaarden zorgunits. Geacht college, Op 27-7-2019 lazen we in de krant dat op het Gooiland een zorgunit is geplaatst. Buren ervaren overlast van deze unit. In het artikel is te lezen dat buren volgens hen geen of onvoldoende antwoord krijgen op hun vragen. Als wij op de website van de gemeente bij regelingen zoekterm zorgunit invoeren vinden we een passage in de beleidsregels / verordening WMO maar geen helder ruimtelijk afwegingskader. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/ Apeldoorn/CVDR492472/CVDR492472_1.html Omdat wij ons ons voor kunnen stellen dat hierover verwondering bestaat gezien zaken als bouwbesluit, bestemmingsplan en regelgeving hebben wij aan u de volgende vragen. 1. Waarom is deze unit op deze locatie toegestaan? 2. Aan welke (ruimtelijke en andere-) voorwaarden moet men voldoen om een zorgunit te plaatsen? 3. Op welke wijze vindt u dat omwonenden geïnformeerd en betrokken zouden moeten worden? Wie is daar verantwoordelijk voor? 4. Is het mogelijk om tegen plaatsen van dit soort units bezwaar te maken en op welke gronden? 5. In de WMO verordening vinden wij bij hoofdstuk C een passage mbt zorgunits. Kan het college aangeven ( uiteraard met inachtneming van de privacy van betrokkenen) waarom in dit geval deze unit op deze locatie in plaats van verhuisplicht te verantwoorden is? Wat zijn de kosten voor de gemeente Apeldoorn? Namens de fracties van de Apeldoornse VVD ,Lokaal Apeldoorn en CDA Apeldoorn, Jenny Elbertsen, José Bonenberg - Slagter en Gerry V Bruggen

Thema van de week is: Vakantie! Want ...

VVD VVD Edam-Volendam 21-07-2019 09:51

Thema van de week is: Vakantie! Want dat de vakantie voor de deur staat is duidelijk te merken. Alsof de wereld ophoudt te bestaan! Alles moet nog even snel klaar voor we op vakantie gaan. En mensen worden zomaar zenuwachtig. We willen kennelijk met een leeg hoofd weg. Als gevolg daarvan speelde er te veel om op te noemen. En er zitten zeker twee keer zoveel voorstellen als normaal is in een drukke B&W-vergadering. Mijn agenda barstte uit z’n voegen. Van trapleuningen tot milieuhandhaving, van begrotingen sluitend maken tot kansen die de dijkversterking biedt, van allerlei regionale ontwikkelingen tot de Lange Weeren, van de kaasmarkt tot het overnemen van wegbeheer van HHNK, van participatiebeleid tot overleg met ondernemers, van de Klimaatstresstest tot de volgende stap rondom het Europaplein, van het Baggerplan en verduurzamingsplannen met gemeentelijk vastgoed. Van een inloopbijeenkomst voor de herinrichting van het Zuideinde tot het evalueren van parkeerbeleid. Het houdt niet op. Dus ik ga maar niet de diepte in. Maar het is goed dat het vakantie is. Even afstand nemen, even bijkomen, even reflecteren en dan weer fris en gefocust aan de slag. Soms is het nodig om even alles los te laten. En blind te vertrouwen. Want de wereld draait gewoon door. Ik gebruik dat soort momenten vaak om de balans op te maken. Wát zou ik doen en hóe zou ik het doen, als alles kon en blanco was? Gewoon om even uit te lijnen wat ik wil en waaróm ik het ook alweer deed. Om de hoofd- en bijzaken weer even scherp te hebben. Want ook al loopt het niet altijd zoals ik wil en levert dat soms de nodige frustratie op, je leeft maar één keer. Dus wil ik er uit halen wat er in zit. De vakantieperiode ga ik dan ook zeker gebruiken. Om te reflecteren, te ontspannen en te genieten. Om het goed in te luiden, ook al zijn we nog niet allemaal vrij, zijn we het zomerreces gezellig ingegaan als college. Met een borrel en heerlijk eten, verzorgd door burgemeester Lieke Sievers, met hulp van haar familie! Het was heerlijk. Ik wens jullie allemaal heel veel plezier en een fantastische vakantie! Wim Runderkamp Wethouder

PERSBERICHT Sellingen, 10 juli ...

VVD VVD Westerwolde 19-07-2019 21:43

PERSBERICHT Sellingen, 10 juli 2019 VVD Westerwolde tegen forse OZB verhoging en tegen kaalslag voorzieningen. De jaarrekening 2018 van de gemeente Westerwolde laat wederom forse financiële tegenvallers zien in het Sociale Domein, die met name veroorzaakt wordt door de tekorten in de jeugdzorg. Vandaag worden naast de financiële stukken van 2018 ook de Algemene Beschouwingen voor 2020 gehouden. Als input hiervoor geeft het college van B. en W. een Kadernota. Hierover is de fractie van de VVD Westerwolde uiterst bezorgd. Er dreigt een kaalslag in de voorzieningen o.a. door het fors beperken van de participatieregeling en het mantelzorgcompliment. De tarieven voor de OZB wil de coalitie van Gemeentebelangen Westerwolde en PvdA Westerwolde met 10% verhogen en overige tarieven stijgen met wel 35% procent. De fractie van de VVD Westerwolde vindt dit onacceptabel. Er zal uiteraard het een en ander op financieel gebied moeten gebeuren om de financiën toekomst bestendig te maken. Wat de VVD Westerwolde betreft zetten we de tering naar de nering. Dus laten we eerst kijken naar de overhead, efficiency en bepaalde beleidskeuzes heroverwegen. Kortom een gezonde balans tussen voorzieningen en lasten voor onze inwoners en ondernemers. Noot voor de redactie: Inlichtingen: Pieter Dinkla 06-25 16 23 75 of dinklandbouw@agroweb.nl

De Oisterwijkse politiek begint aan ...

VVD VVD Oisterwijk 10-07-2019 12:39

De Oisterwijkse politiek begint aan haar zomerreces. Maar wat de VVD betreft mag het college de komende weken vooral gebruiken om eens flink orde op zaken te stellen. Want ondanks alle 'raadsbrede' voornemens en 'nieuwe werken' dreigt 2019 voor Gemeente Oisterwijk een uiterst zwak jaar te worden. Met oplopende tekorten, forse verspillingen, een lege schatkist en tal van hete hangijzers waarover maar geen besluiten worden genomen. De VVD ziet liever daadkracht en geen uitstel, zoals PrO Oisterwijk en PGB Oisterwijk steeds voorstellen. We wensen iedereen desondanks een fijne vakantie en graag gezond en wel weer terug in Oisterwijk, Moergestel of Heukelom.

Het Winkelcentrum Landsmeer krijgt ...

VVD VVD Landsmeer 05-07-2019 16:48

Het Winkelcentrum Landsmeer krijgt een BedrijvenInvesteringZone (BIZ). “Goed nieuws voor alle ondernemers gevestigd in het Centrum gebied Landsmeer! Wij zijn er trots op dat in moeilijke tijden waarin meerdere landelijke ketens omvallen er in Landsmeer een positieve houding heerst, waarin ondernemers, gemeente en pandeigenaren durven te investeren in elkaars toekomst.”

Ondanks dat de financiële toekomst ...

Maassluis Belang Maassluis Belang D66 VVD CDA PvdA Maassluis 04-07-2019 17:14

Ondanks dat de financiële toekomst van Maassluis veel minder perspectief toont dan wij aanvankelijk dachten, hebben wij toch ingestemd met de kadernota. Deze nota geeft de contouren aan van de begroting die in November wordt behandeld. In die begroting wordt echt helder waaraan Maassluis het geld besteed. Hier of daar zal pijn worden gevoeld doordat er keuzes gemaakt moet worden voor het een of het ander. Niet alles kan. Behalve dat wij van het Rijk minder te besteden krijgen – dit ondanks dat het geld in Den Haag tegen de plinten op klotst- zullen de burgers ook in het voorstel van de coalitiepartijen CDA, VVD, PvdA en D66 de beurs moeten trekken. Onder het motto van autonome veranderingen gaan de reinigingsrechten de komende tijd fors omhoog. Het enige wat deze stijging een beetje kan temperen is het veel beter aanbieden van het afval. Wij zullen met z’n allen beter ons best moeten doen om het afval zo goed mogelijk gescheiden aan te bieden. Verder heeft dit college besloten de OZB in de komende jaren gefaseerd te laten stijgen met 11% Tel daar bij op dat de jeugdzorg, de WMO de komende jaren een extra beroep zullen doen op de lokale portemonnee. Een betere manier van organiseren, het aanbesteding traject verbeteren en leven van echt maatwerk kan hier voor een efficiënter gebruik van belastinggeld zorgen. Maar het is feit dat Den Haag sowieso de gemeenten in de kou laten staan. Voorlopig dan toch want er zijn onderhandelingen gaande om deze misstand weg te nemen. In de gemeenteraad is deze dagen behoorlijk gesteggeld over de vernieuwing van de sportzaal aan de Haydnlaan. Deze leek geheel verdwenen en dat was tegen het zere been van de fractie van Maassluis Belang en wij dienden hierover een motie. Deze motie werd door alle oppositie partijen gesteund. Er waren ook vanuit de coalitie partijen positieve geluiden te horen voor dit dilemma maar zij wilde net als het college nog geen keuze maken voor deze hal. Deze schrijnende vorm van dualisme betekent uiteindelijk een aangepaste tekst in de motie waardoor wethouder van der Wees een toezegging deed dat hij bij de begroting met een overzicht komt met de kosten en mogelijk tijdspad voor de Haydnlaan. We hebben hierop onze motie aangehouden tot de begroting en zullen dan beoordelen van der Wees c.s. Hun huiswerk hebben gedaan. Ook Stroom Opwaarts geeft reden tot zorg. Het aantal mensen in de uitkering blijft onveranderd hoog, ondanks de economische groei van de afgelopen jaren. Ook onze motie bouwdorp-oost 2.0 heeft het gehaald. Hiermee wordt het gat hopelijk gedicht dat ontstaat als in 2021 deze activiteit verdwijnt. Doordat we nu partijen binnen de stad bij elkaar gaan brengen en zo een breed aanbod willen creëren om de jongste jeugd in de zomervakantie educatieve zaken aan te bieden. Deze motie werd unaniem aangenomen. Al met al twee avonden waarin de raad onderling en met het college in discussie is geweest over de eerst komende jaren. In November zien wij het resultaat hiervan terug in de begroting, die ongetwijfeld weer voer voor discussie zal opleveren.

De ‘Mercedes’ van het college in ...

VVD VVD Hattem 02-07-2019 11:03

De ‘Mercedes’ van het college in Hattem heeft last van zand in de motor! Het lijkt erop dat de (deel)auto van dit college niet meer zo lekker loopt en dat de waarschuwingslampjes al enige tijd branden. Toch toeren de wethouders er nog rustig op los! In 2019 bedraagt het jaarlijkse tekort € 439.000, maar in 2023 is dat opgelopen naar € 866.000, waardoor onze algemene reserve in 2023 circa € 2,8 miljoen negatief is. U zult misschien denken: waarom komt de VVD dan met een ‘Mercedes’?, maar daarvoor moeten we even terug in de tijd. Tijdens het aantreden van dit college vroegen wij ons als VVD Hattem openlijk af: “Deux Chevaux of Mercedes”, want er was ambitie te óver in het gepresenteerde coalitieakkoord, maar er ontbrak een financiële paragraaf. Ambitie is mooi, maar daarbij ook nog een verhoging van het aantal uren voor de wethouders was op dat moment zeer zorgelijk! Er kwam dus een Mercedes en dat kon volgens de VVD alleen maar een OZB-verhoging inhouden, want ambitie en mankracht is kostbaar. Bij de behandeling van de begroting 2019 vroeg de VVD zich oprecht af: “Wil Hattem de Mercedes van dit college wel betalen?”, want op dat moment werd inzichtelijk wat de uitvoering ging kosten. Van balans qua ‘willen en kunnen’ was geen sprake. Wij hebben daarom als VVD Hattem tegen de begroting 2019 gestemd, want in onze ogen werden er onverantwoorde risico’s genomen. Zo was de extra OZB-verhoging van 5% al ingeboekt. Ook werd duidelijk dat het zou leiden tot een forse toename van de schulden. Om de investeringen te kunnen realiseren werd dus niet alleen ‘met de pet’ bij de huidige inwoners van Hattem rondgegaan, maar ook bij toekomstige generaties. Op voorhand zou in 2019 en 2020 ook een aanzienlijke onttrekking uit de reserve Sociaal Domein plaatsvinden. In de begroting van 2019 werden dus de grenzen opgezocht. Ondanks dat de afgelopen jaren de financiën met inzet van allé Hattemers op orde waren gebracht. De VVD is niet de enige partij die dit college op dat moment heeft gewaarschuwd. Ondanks dat rekenden zij zichzelf al rijk met aanzienlijke voordelige bijstellingen vanuit het Rijk. Daar waar het coalitieakkoord en de begroting 2019 dus vol stonden met plannen die geld gingen kosten, staan de Voorjaars- en Kadernota in het teken van bezuinigingen. In de voorjaars- en kadernota worden zoekgebieden aangegeven, waarvan wordt verwacht dat ze een bijdrage kunnen leveren aan het bereiken van reëel structureel evenwicht. Ze leveren inderdaad een bijdrage, maar volgens de VVD zijn deze zoekgebieden een druppel op een gloeiende plaat (2019: € 93.000). Wij verwachten dan ook dat deze coalitie haar verantwoordelijkheid pakt, en de gestelde ambitie écht verminderd. De VVD heeft het college de afgelopen raadsvergadering nogmaals van ideeën voorzien. Om terug te komen op de Mercedes, welke inmiddels tot stilstand is gekomen. De VVD wil dit college dus best een (voor)zetje geven, maar wij willen in ieder geval niet dat u, de inwoner van Hattem, als ‘pechhulp’ inschakelt. Wij willen dus geen OZB-verhoging als sluitpost, maar wij willen wél de beloofde compensatie precariobelasting (de Vitens-tax). Natuurlijk mag er ambitie worden getoond. Ook wij hebben ambities voor deze mooie stad, maar u kent ons ook als een partij die keuzes durft te maken. Durf eens ‘Nee’ te zeggen! Eenvoudigweg omdat je verantwoord met belastinggeld om moet gaan. Misschien moet dit college de tijd nemen voor enige bezinning (terug naar de tekentafel) of een stapje terug doen, want de kadernota heeft de VVD Hattem niet kunnen overtuigen. Fractie VVD Hattem.

Algemene beschouwingen 2019 Inbreng ...

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 27-06-2019 18:54

Algemene beschouwingen 2019 Inbreng VVD Bodegraven-Reeuwijk. Voorzitter, Allereerst een woord van dank aan de ambtenaren die op 17 juni jl. de ambtelijke toelichting op de kadernota hebben verzorgd. Zoals we van de zowel letterlijk als ook figuurlijk betrokken ambtenaren gewend zijn, was deze toelichting van een goed niveau en is het fijn te merken dat met vragen en suggesties constructief wordt omgegaan. Deze kadernota heeft van het college de titel “Herstel in gevaar” meegekregen waar de VVD graag het woord financieel aan toevoegt. Primair zien wij namelijk dat het financieel herstel van onze gemeente in gevaar is door een onverwacht grote tegenvaller in het sociaal domein. Wij komen hier op terug. Terugblik op afgelopen jaar In het afgelopen jaar is een aantal lastige dossiers de revue gepasseerd. Het college complimenteren wij dat op dossiers die soms jarenlang stil lagen zoals de Elfhoeven en de situatie Raadhuisweg /Zoutmansweg nu voortgang wordt geboekt. Soms was sprake van een zorgvuldig proces en een voor velen bevredigende uitkomst. Maar enkele keren moest het college ook op haar schreden terug keren omdat het zijn draagvlak kwijt was. Onder druk van inwoners, onder druk van de commissie van beroep en bezwaar, onder druk van de rechter. Voorzitter, de VVD begrijpt dat besturen soms doortastendheid vergt, maar tegelijk hecht de VVD aan correcte en gedragen besluitvorming. Transparantie De fractie van de VVD ziet graag als uitgangspunt een open en transparant proces waarbij onze inwoners en ondernemers zo veel als mogelijk betrokken worden bij de eerste planvorming, de besluitvorming, de uitvoering en evaluatie. Ook dan kunnen we het niet iedereen naar de zin maken, maar wij zijn van mening dat dit een belangrijke basis is voor een bestendige koers. Die koers bepaalt in hoge mate ons verdere handelen. Betrouwbare informatie Mis gaat het als we bestendig willen handelen op basis van de verkeerde informatie. De toekomstige bewoners van Vrijeveld zijn met zo’n situatie geconfronteerd. Zij ontdekten vlak voor of na het moment dat ze de kavel voor hun nieuwe woning kochten dat er op het naastgelegen perceel een migrantenhotel zou verrijzen. WOB-verzoeken, persberichten, interviews en wantrouwen over en weer waren de ingrediënten van wat ik hier maar eufemistisch een volledig nieuwe dynamiek noem. WOB-verzoeken overigens die onze gemeente veel geld kost. Waarom dit uitstapje? De VVD-fractie probeert zich goed te informeren, mee te denken met inwoners, ambtenaren en college en daarmee het goede voor onze gemeente te realiseren. Dat kan alleen als de Raad en de daarmee ook de inwoners, meegenomen worden door het college en daarbij over de juiste informatie beschikken. Informatie over tekort sociaal domein Voor wat betreft het sociaal domein hebben wij wel het gevoel dat de Raad tijdig geïnformeerd is over het ontstane tekort in het sociaal domein. Laat ik gezegd hebben dat de fractie van de VVD in de contacten met het ambtelijk apparaat over het dossier sociaal domein bij velen een grote mate van betrokkenheid, kennis en kunde heeft opgemerkt. Met die tijdige informatievoorziening is de basis gelegd voor vertrouwen in de analyse, namelijk dat het landelijk afgesproken verdeelmodel voor rijksbijdrage voor de jeugdzorg en de wekelijke kosten de jeugdzorg fors van elkaar verschillen. Wij blijken een nadeelgemeente en we bevinden ons in een groter gezelschap van relatief welvarende kleinere gemeenten die landelijk geen enorm gewicht in de schaal leggen. Tekort De komende jaren staan we als gemeente voor lastige keuzes. Er is een fors tekort bij onze gemeente en dat maakt kiezen noodzakelijk. Het is voor de VVD een wrang gevoel dat het leeuwendeel van deze tekorten veroorzaakt wordt door het besluit van het rijk om veel van de zorgtaken aan de gemeenten toe te bedelen, maar hiervoor niet de bijbehorende gelden ter schikking te stellen. Jeugdzorg Onze gemeente heeft ook te maken met een uit de pas lopend aantal zaken in de jeugdzorg welke een forse impact hebben op het tekort. Het is hierdoor onmogelijk om geen tekort op te bouwen. Echter is het niet mogelijk om “nee” te zeggen of aan onze inwoners de vraag te stellen of men minder zorg acceptabel vindt. Lijn vasthouden De taak teruggeven is helaas ook onmogelijk. We zijn blij dat de wethouder een fors signaal heeft afgegeven dat het toebedelen van taken, niet zonder toebedelen van budget kan. Zolang het rijk niet met structureel extra budget komt zitten we als gemeente met forse uitgaven opgescheept in een domein waar je bijna niet kan sturen. Inmiddels hebben een aantal partijen bij de provincie dit ook ingezien en aangegeven dat dit nieuwe beleid niet kan en mag leiden tot bezuiniging op leefbaarheid en voorzieningen. Wij roepen het college dan ook op om de forse lijn naar provincie en rijk door te zetten. Financiële keuzes Voorzitter, we staan als gemeente voor pijnlijke keuzes en in de kadernota staan een aantal inhoudelijke en financiële keuzes. Die zouden we graag bespreken vanuit een bestendige koers. In het raadsprogramma hebben we gezegd dat we in de breedste zin van het woord een gezonde gemeente willen zijn, zowel op het gebied van welzijn als ook op economisch en financieel vlak. Voorzitter, voor de VVD is de bestendige lijn dat we verder gaan op de ingeslagen weg om onze gemeente een financieel gezonde gemeente te maken en dat we de rekening niet doorschuiven naar onze inwoners. Sociaal domein Tegelijk constateren we dat het tekort in het sociaal domein waarschijnlijk structureel zal zijn, althans er is nog geen structurele toezegging voor een bijdrage vanuit het rijk en dat betekent voor de VVD dat er keuzes gemaakt moeten worden. Daarbij kijken wij niet onmiddellijk naar het schrappen van nieuw beleid of draconische aanpassingen in de gemeentelijke begroting, maar een naar weloverwogen en bestendige bijsturing gebaseerd op goede informatie. Dat er ook voor het sociaal domein een taakstelling is opgenomen zodat kritisch naar de uitgaven wordt gekeken, lijkt ons een logische keuze. Nu noodgreep, dan structurele oplossingen De VVD is groot voorstander van een verdere reductie van onze gemeentelijke schuld die per inwoner ongeveer twee keer zo hoog was als bij gemeenten van vergelijkbare omvang. Een structureel tekort kunnen we als Gemeente niet dragen en willen we als VVD ook niet voor onze rekening nemen. Een tijdelijk noodverband willen we wel leggen om in het komend jaar met het college en in raadsverband naar een gebalanceerde begroting te komen. Daarbij ligt het voor de VVD niet voor de hand om de OZB anders aan te passen dan met de inflatie en zien wij het laten vallen van de financiële norm, het sparen van €1 miljoen per jaar, om onze schuld af te lossen, als onvermijdelijk. Daarmee kiest de VVD voor een tijdelijke oplossing die ons de tijd geeft te zoeken naar een bestendige oplossing. Voor de VVD betekent dit dat we moeten zoeken naar het verlagen van structurele uitgaven. Subsidiebeleid Daarom wil de VVD veel meer inzicht in verleende subsidies. Wij hebben de afgelopen jaren regelmatig gevraagd om meer inzicht, de discussie rond het voortbestaan van het Evertshuis heeft dit weer eens duidelijk bij ons onder de aandacht gebracht. Alvorens over te gaan tot een taakstellend subsidieplafond willen wij een gedetailleerd overzicht, dat ook verborgen subsidies zoals niet marktconforme huisvestingskosten inzichtelijk maakt, om vervolgens met de raad en het college in gesprek te gaan over de te maken keuzes. Huizen van Alles Onze fractie is van mening dat ook de “Huizen van Alles” ter discussie moeten staan. Dat wil zeggen, wij pleiten niet voor het sluiten van al deze huizen van alles maar we moeten wat ons betreft beperkt houden tot 1 Huis van Alles per kern en ook moet nog eens kritisch worden gekeken naar de kosten. Openbare ruimte Ook in de openbare ruimte zien wij mogelijkheden voor kostenbesparingen. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid verkeersborden en paaltjes tot een minimum te beperken, maar ook door dynamischer om te gaan met onderhoud, en werkzaamheden te combineren. Dubbel werk door fouten in ontwerp of aanleg dienen voorkomen te worden. Duurzaamheid Op het gebied van duurzaamheid heeft onze gemeente vooralsnog een streven om in 2035 klimaatneutraal te zijn. Wanneer we nuchter bekijken hoe groot deze opgave is, rijst bij ons de vraag of deze ambitie wel realistisch is met zulke aanzienlijke financiële tekorten. Ook maken wij ons zorgen over alle bekende of onbekende gevolgen voor de leefomgeving, het woongenot en de portemonnee van onze inwoners. WKO-dossier Op dit moment laten de problemen rond het WKO-systeem in Weideveld zien wat er allemaal mis kan gaan. De VVD vindt het belangrijk dat de problemen opgelost worden, en dat we er van leren voordat we met de Warmtevisie aan de slag gaan. Ambities in lijn brengen Mede gezien onze financiële positie en de lopende trajecten op regionaal en nationaal niveau is het wellicht efficiënter om onze planning aan te laten sluiten bij de doelen in het aanstaande Klimaatakkoord, dat voorziet in een tijdpad richting 2050. Over dit onderwerp willen we het komende jaar graag het gesprek aan met onze collega-raadsleden. Successen Er gebeuren gelukkig veel mooie dingen binnen onze gemeente. Er komen voor een aantal voetbalverenigingen nieuwe velden welke nog voor aanvang van de competitie aangelegd zullen zijn. De sportharmonisatie is een nieuwe weg in geslagen en wij krijgen signalen dat het proces inderdaad harmonieus verloopt. Zwembad Er komt een nieuw zwembad. De bouw daarvan ligt op schema. Na een Europese aanbestedingsprocedure is Optisport als exploitant uit de bus gekomen. Gezien onze eerdere ervaringen met Optisport Hecht de VVD aan een zeer strakke sturing op de inhoud van het contract met echte professionals in het contractrecht, en zeer scherpe controle op de voorwaarden. Centrum Bodegraven Ook de centrumaanpak is een speerpunt voor dit college, de portefeuillehouder is voortvarend aan de slag gegaan om een aantrekkelijk en vitaal centrum te creëren. Dit is belangrijk voor onze inwoners en de ondernemers en het is goed te zien dat ook vanuit deze 2 groepen met de portefeuillehouder wordt meegedacht. Jongerenwoningen De VVD heeft een aanvang gemaakt met het oplossen van het langslepende probleem rond de huisvesting van starters en jongeren. Tiny Apartments zouden een oplossing kunnen zijn. Wij hebben een mooie voorzet gegeven tot een publiek private samenwerking. Onze ideeën zijn enthousiast ontvangen door het college en de samenleving. Uitslagen van onze enquête worden gebruikt door gemeente, woningbouwvereniging en projectontwikkelaar. Alle partijen lijken doordrongen van de. noodzaak en wij bespeuren veel openheid om in een goede samenwerking elkaar te versterken en met duurzame oplossingen te komen. Bereikbaarheid Onder aanvoering van de VVD is de lobby voor de bereikbaarheid van onze gemeente en met name de Bodegravenboog nu echt goed op stoom gekomen. Ook vinden wij het een goede zaak dat er meer treinen gaan rijden, wij haken aan op dit laatste met een motie om de dichtligtijden van overwegen te verminderen. Koopzondagen en welzijn ouderen Dan is er natuurlijk nog de uitbreiding van de koopzondagen. Maar ook het veiligstellen van het voortbestaan van de Stichting kom mee eten en meer capaciteit op veiligheid zijn resultaten waarover we tevreden kunnen zijn. Wel vragen wij nadrukkelijk om een vorm van beschut wonen in Rijngaarde omdat dit het veiligheidsgevoel van onze ouderen ten goede komt. Musea en toerisme Graag vragen wij ook aandacht voor de musea in onze dorpen, het streekmuseum en het kaasmuseum. Met 300.000 overnachtingen in onze gemeente biedt dit kansen, los van het feit dat de accommodatie van het streekmuseum aan het eind van haar latijn is en de locatie van het kaasmuseum niet heel gelukkig is. Visie op bedrijven Als laatste is de fractie van mening dat het goed zou zijn dat er een toekomstvisie komt op onze industrie en bedrijfsterreinen: wat voor soort bedrijvigheid willen we op welke locaties en hoeveel meters hebben we nodig? Afronding Voorzitter, ik ga afronden. De VVD is van mening dat het College de Raad met open vizier tegemoet is getreden. De VVD verwacht wel van het College dat de structurele tekorten die verwacht worden verklaard worden en dat voor zo ver dit te wijten is aan een ondeugdelijk verdeelmodel het college al het redelijke zal doen voor een eerlijkere verdeling van de rijksbijdrage. Tegelijk rekenen wij er niet op dat de tekorten in het Sociaal Domein met wensdenken zullen verdwijnen. Van het College verwachten wij daarom ook betere voorstellen dan het doorschuiven van de rekening naar onze inwoners of het laten varen van de financiële norm.

Gister vond de bespreking van de ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Ooststellingwerf 26-06-2019 08:02

Gister vond de bespreking van de kaderbrief plaats. Hoewel het vlot leek te gaan, liep de vergadering uiteindelijk toch van 16u tot 22u door. De situatie was behoorlijk uniek, want de oppositie was gisteravond in de meerderheid. Daardoor werd een amendement van de coalitie niet aangenomen. Wij hadden ook moeite met dit amendement, omdat we een deel onnodig vonden, en ten dele vonden dat er geen minimale bezuiniging op het sociaal domein acceptabel is. Het amendement werd met 9 tegen 10 verworpen. Zelf dienden we twee amendementen in. Ten eerste vroegen we om een inflatiecorrectie toe te passen op de forensenbelasting en de OZB, die in onze gemeente heel laag is. Ook vroegen we de toeristenbelasting in lijn te brengen met omliggende gemeenten. Dit amendement werd aangenomen met steun van D66, CDA, OB en PvdA. Het college wilde daarnaast de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend maken. Wij begrijpen dat uitgangspunt, maar willen dat niet in één keer doorvoeren. Bovendien hopen we dat Diftar+ zorgt dat de afvalstoffenheffing meer kostendekkend wordt. Wij vinden niet dat jarenlang de heffing laag houden nu in één keer mag worden afgewenteld op onze inwoners. Dit amendement werd gesteund door de VVD, PvdA, CDA en OB. Een amendement om de fractievergoeding af te schaffen steunden we niet. Deze vergoeding wordt weinig gebruikt, maar omdat politiek ook maar een bijbaan is vinden we de mogelijkheid tot scholing voor de fracties wel belangrijk. Een amendement van WijLkaal om de volledige kaderbrief te veranderen steunden we niet. Het amendement werd pas heel laat ingediend, maar botste met een aantal van onze uitgangspunten en verwoordde verder voor een vrij groot deel wat er al in de kaderbrief stond. Een motie van de coalitie om het uitvoeringsprogramma nogmaals op geld te zetten en keuze-opties aan te bieden dienden we mee in en steunden we. Een motie van WijLokaal om de wegenaanpak iets anders uit te voeren verdeelde onze fractie. Henk Vos stemde tegen, Annemiek Telkamp stemde voor. Onze fractievoorzitter sprak de volgende algemene beschouwing uit: Tot nog tot gaat het best goed deze periode. Af en toe vergeet je als oppositiepartij dat je in de oppositie zit, maar, helaas worden we toch in gevallen als deze weer met de neus op de feiten gedrukt. Jammer, en onnodig. Wat communicatie en informatie betreft gaat het ook niet altijd even goed tussen college en raad. Al een aantal malen heeft de raad een wethouder er op moeten wijzen dat we niet alle of zelfs onjuiste informatie hebben gekregen. We gaan er van uit dat de lessen geleerd zijn en de raad van alle relevante informatie tijdig op de hoogte wordt gebracht en alle toezeggingen worden nagekomen. Anders dan ander jaren lijken we nu te moeten bezuinigen op de gemeentelijke uitgaven, en natuurlijk doet dat bijna altijd pijn… Maar deze pijn kan je verlichten door de juiste keuzes te maken: waar kan je op bezuinigen, en waar en van wie mag je een grotere bijdrage vragen. Er zijn natuurlijk uitgaven voor projecten die je uit of af kunt stellen zonder dat onze inwoners er al te veel last van hebben. De laatste tijd zijn er grote bedragen uitgegeven waarover GroenLinks al haar twijfels had. Drie ton naar een coöperatie die alleen Appelscha op de kaart wil zetten. Dat had best wel een tonnetje of twee minder gekund. Wat nog wel kan worden gewijzigd is bijvoorbeeld de MOP Bomen. 50000 euro om gevaarlijke bomen op te sporen. Dat kan anders en goedkoper. En, dit is bij de laatste storm wel duidelijk geworden, voorkómen kan je het toch niet want tijdens de laatste storm zijn helaas veel bomen gevallen die hoogstwaarschijnlijk toch niet in kaart zouden zijn gebracht. Voor het wegenonderhoud gaat er bijna een miljoen naar graskeien voor ook al gevaarlijke bermen. Natuurlijk moet je veilig kunnen rijden, maar ook dit kan anders opgelost. Het onderzoek naar alternatieven dat op ons initiatief is gehouden is helaas zeer summier uitgevoerd. Het verbaasde ons erg dat de rest van raad genoegen nam met zo’n simpele en beperkte uitvoering van een aangenomen motie. Even zoekelen levert diverse goedkopere en ook nog duurzamere alternatieven op. Stel dat die 10% goedkoper kan, dan houden we weer een ton in de pot. Bovendien zijn op veel plaatsen de bermen niet zo erg dat het niet nog een aantal jaar uitgesteld kan worden, of eerst provisorisch verholpen. Dan hebben we ook nog vragen bij de kosten voor servers voor de OWO. Dat kan ook via huur van opslagruimte en servers bij een derde partij. Op dit soort zaken bezuinigen zet meer zoden aan de dijk dan de in de kaders genoemde voorstellen. Natuurlijk zijn er ook andere grote uitgaven gepland, waar wij mee hebben ingestemd (om de heer van Weperen even voor te zijn). Op het gebied van duurzaamheid en klimaatbeheersing moet je echter niet bang zijn om te investeren voor de lange termijn, daar ontkom je niet aan. Drie ton voor een vaag verkoopverhaal voor Appelscha is een veel risicovollere investering. Dan heb je natuurlijk de inkomstenkant. Als je je lasten niet kunt betalen moet je kijken of er meer geld kan binnenkomen, een eenvoudig huidhoudregel. Volgens de kaderbrief is dat onder andere door een verhoging van de afvalstoffenheffing en rioolrechten mogelijk. Volgens GroenLinks is dat niet (alleen) de juiste weg, aangezien dan ook de financieel zwakkeren in onze gemeente de verhoging betalen. Zij worden relatief harder geraakt door dezelfde verhoging. Het uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen is ook in onze raad toch altijd het uitgangspunt geweest. Het lijkt ons daarom beter, als een verhoging naar 100% noodzakelijk is, dit in ieder geval in stappen te doen. In de kaderbrief staat dat ‘het redelijk lijkt om een deel van de ombuigingen te vinden in het verhogen van de inkomsten’. Maar vervolgens heeft het college niet het lef om ook een voorstel te doen voor het verhogen van OZB, toeristen en forensenbelasting. GroenLinks wel. Er moet steeds meer gebeuren op lokaal niveau, op bijvoorbeeld het gebied van WMO, gezondheids- en jeugdzorg, en is het alleszins redelijk dat onze inwoners daar ook hun deel voor betalen. Ze krijgen er tenslotte ook wat voor terug. Uitgaande van ‘de sterkste schouders’ ligt een verhoging van de OZB voor de hand. We hebben hier al een zeer laag tarief. Voor een huis van 250.000 euro betaal je met een verhoging van 10% ongeveer 25 euro per jaar meer. GroenLinks wil de tarieven niet bepalen, maar vragen het college de OZB en de toeristen- en forensenbelasting te verhogen. We dienen hier ook het amendement voor in. Gezien de negatieve gevolgen van de meicirculaire lijkt ons een verhoging van inkomsten onontkoombaar. Iedereen wil graag minder lasten, maar als het niet anders kan, dan verhogen op een wijze die de lagere inkomsten zo veel mogelijk ontziet. Dan ga ik nog even langs de Kaders. 1. Keuzes in ambitie worden transparant gemaakt. Prima, maar waarom zijn ze dat eigenlijk niet altijd al geweest? 2. Begroting structureel en in evenwicht. Should be nice, laten we dat proberen! 3. Administratief technische maatregelen. Ja, als dat zo makkelijk is: doen. Maar ook hier de vraag, waarom is dat niet al zo? 4. De organisatie meer efficiënt maken / versoberen.. Als dit niet ten koste gaat van het werkplezier zijn we daar uiteraard wel voor. 5. Sociaal Domein. Lijkt ons bijzonder knap al men in deze lasten nog 4 ton kan vinden, maar wie weet.. 6. 100% kostendekking lasten. Dat kan acceptabel zijn, maar GroenLinks wil hierbij de lagere inkomens ontzien of compenseren via andere maatregelen. In ieder geval willen we dit niet in één keer verhogen maar in etappes. Ook dit hebben we in ons amendement aangegeven. Wat we niet terugvinden in deze kaderbrief is waar we als gemeente in gaan investeren, hoe zetten we ons in om de doelen te halen op het gebied van biodiversiteit, klimaat en natuur en milieu? Wat gaan we doen voor een eerlijker verdeling van de lasten voor onze inwoners? GroenLinks blijft zich daarvoor hard maken en we gaan er van uit dat de andere fracties hierin meegaan, gezien de brede steun voor het raadsprogramma.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.