Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

5 documenten

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Motie treinverbinding ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS. Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden. Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten. Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen. Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland. Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente. De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden. Goed nieuws Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen. Hogesnelheidslijn Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

Geen verlaging risicoplafond ...

D66 D66 Deventer 17-02-2019 11:21

Geen verlaging risicoplafond gevaarlijke stoffen over het spoor. De fracties van D66 in Gelderland, Overijssel en Utrecht langs het traject van de giftreinen naar Duitsland, hebben zorgen naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media om de risiconormen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor te verlagen. Wij hebben daarom gezamenlijk als D66 fracties in de regio, zowel lokaal als provinciaal, navraag gedaan bij de Tweede Kamerfractie en de Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat. Lees verder: https://deventer.d66.nl/2019/02/17/geen-verlaging-risicoplafond-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor/

Vandaag bericht de Gelderlander over ...

D66 D66 Oude IJsselstreek 13-11-2018 12:50

Vandaag bericht de Gelderlander over de lobby voor een ICE station in Emmerich en de unaniem door de gemeenteraad aangenomen motie van D66. ICE gaat het niet halen schrijven ze maar een snelle trein van de NS mogelijk wel. Mij maakt het niet veel uit hoe de trein heet. Als die maar heel veel minuten van de reistijden afhaalt. En wat betreft kansloze lobby's: Niet zo lang geleden verklaarde iedereen je voor gek als je begon over een kwartiersdienst tussen Doetinchem en Arnhem. Totdat de vervoerders hun nek uitstaken. Nu een groot succes. Kortom: de moed niet meteen laten zakken en aan de slag met de lobby. https://www.gelderlander.nl/oude-ijsselstreek/lobby-voor-tussenstop-ice-trein-in-emmerik-lijkt-kansloos~a2394709/

Snel met de trein van Amsterdam tot ...

D66 D66 null 18-09-2018 17:27

Snel met de trein van Amsterdam tot Berlijn NS en ProRail zetten met steun van het kabinet in op een versnelling van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Hard nodig, vindt ook het bestuur van de Thema-Afdeling Ruimte en Mobiliteit van D66. Om een goed alternatief te kunnen bieden moet reizen per trein door Europa sneller en betaalbaarder. Een snellere trein tussen Amsterdam en Berlijn zal hier zeker aan bijdragen. Op dit moment is de reistijd nog ruim zes uur. Daardoor is het vliegtuig voor veel mensen nog steeds de meest aantrekkelijke optie. Als de reistijd wordt ingekort tot vier uur kan reizen per trein een serieus alternatief worden voor vliegtuig en auto. Met name toeristen, zakelijke reizigers en congresgangers die tussen Berlijn en Amsterdam reizen krijgen hierdoor een geweldig alternatief voor de vervuilende auto’s en vliegtuigen. Fiscale stimulatie Maar daarmee zijn we er nog niet want ook betaalbaarheid is van groot belang. Vliegverkeer wordt fiscaal gestimuleerd doordat er geen belasting zit op kerosine. Treinverbindingen kunnen hier op dit moment niet goed mee concurreren. Door fiscale stimulering krijgen OV bedrijven een kans om te concurreren en reizigers een schoner én hoogwaardig alternatief te bieden voor vliegverkeer. Mede dankzij de Thema Afdeling Ruimte en Mobiliteit is afgelopen jaar op het D66 congres besloten om in het verkiezingsprogramma van D66 op te nemen om OV bedrijven te stimuleren directe treinverbindingen tussen hoofdsteden in Europa te exploiteren en deze vorm van vervoer fiscaal aantrekkelijk te maken. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/09/17/snel-met-de-trein-van-amsterdam-tot-berlijn/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.