Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

10 documenten

Het is nog maar de vraag of volgend ...

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:11

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. Hans Nooter wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

Ben je tussen de 12 en 23 jaar? En ...

PvdA PvdA Oldambt 15-08-2019 05:44

Ben je tussen de 12 en 23 jaar? En heb je een mening over wonen, leven en werken in Oldambt? Doe mee, denk mee, praat mee met de GeneRaad-Cie!

Flexibel en goed openbaar vervoer in ...

PvdA PvdA GroenLinks Roosendaal 13-08-2019 07:05

Flexibel en goed openbaar vervoer in Roosendaal De PvdA heeft kennis kunnen nemen van het exploitatieplan 2020 van Arriva. Hierin is onder meer opgenomen het opheffen van lijn 12 (rondje Kalsdonk). Onze fractie sluit zich aan bij de vragen die zijn gesteld door de fracties van GroenLinks en de VLP en zijn benieuwd naar de antwoorden. Iedere wijk dient wat ons betreft te zijn voorzien van flexibel en goed openbaar vervoer. Ter aanvulling op de vragen van de VLP en GroenLinks wil onze fractie nog van het college van B&W het volgende weten: De ambitie bij de concessieverlener (Provincie Noord Brabant) en de concessiehouder (Arriva) is een robuust en efficiënt mobiliteitssysteem op basis van vraaggestuurde mobiliteit met een acceptabel kwaliteitsniveau of zelfs beter. Wat is de ambitie van de gemeente hierin? Heeft u gereageerd op het exploitatieplan 2020 van Arriva, zo ja, wat was uw reactie, zo niet, waarom niet? De antwoorden volgen zo spoedig mogelijk.

De provincie moet zich inzetten voor ...

PvdA PvdA Overijssel 26-06-2019 06:33

De provincie moet zich inzetten voor een bushalte op station Stadshagen. Dat wil Hans Nooter. Op dit moment is de dichtstbijzijnde bushalte 400 meter verderop. Dat is te ver, helemaal als in december de trein eindelijk in Stadshagen stopt. Met een kleine aanpassing van stadslijn 1 kan de bereikbaarheid van het station én van nabijgelegen zorgcentra worden verbeterd. Een kleine aanpassing voor busmaatschappij Syntus, maar een grote verbetering voor de reiziger. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-overijssel-wil-snel-een-bushalte-op-station-stadshagen/

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

Naast de verjaardag van onze ...

Dorpen Centraal Dorpen Centraal VVD PvdA CDA Tubbergen 25-03-2019 20:28

Naast de verjaardag van onze burgemeester en onderstaand punt kwamen er nog veel meer interessante kwesties aan de orde vanavond. De vergadering is terug te kijken via bestuur.tubbergen.nl

Overlast spoor blijft een heikel ...

PvdA PvdA Gilze en Rijen 12-02-2019 15:43

Overlast spoor blijft een heikel onderwerp De PvdA blijft scherp op aanpak overlast treinen door Rijen ‘Al vele jaren is de trein een gevoelig onderwerp in onze gemeente. Nog steeds blijven de trillings- én de geluidsoverlast de gemoederen bezighouden. Weliswaar speelt het probleem van de geluidsoverlast nu ogenschijnlijk wat minder, maar kan in de toekomst weer toenemen als er overdag meer personentreinen komen en ’s nachts nog meer goederentreinen’. Aldus Jos Uitterhoeve de ‘treinspecialist’ van de PvdA Gilze en Rijen. Meer treinen De minister van Infrastructuur maakte afgelopen week bekend dat de frequentie van personentreinen uiterlijk in 2040 en mogelijk al in 2030 flink gaat toenemen. Als bovendien in 2025 eindelijk de Betuwelijn in Duitsland klaar zal zijn, begint men waarschijnlijk aan een uitbreiding van de grensovergang Venlo en is de belofte “straks wordt alles beter” een loze belofte. Immers er volgt een stijgend transportaanbod in Noord Limburg en een grotere vraag naar goederen per spoor naar de haven van Antwerpen. Gevolg hiervan is een stijgende belasting van het ‘Brabantspoor’ door Rijen. Ernstige trillingsoverlast Op dit moment vormen de trillingen door treinen een direct probleem. Ongeveer vanaf 2012 bestaat in Rijen langs vooral Spoorlaan Zuid ernstige trillingshinder. Dit nadat de vernieuwing plaatsvond van het spoor. De zware en massieve locomotieven voor en achter de intercitytreinen maken het nog erger en zijn de directe oorzaak voor veel schade en ergernis. Ook als deze zware locs worden vervangen blijft er toch nog trillingsoverlast. Daarnaar zal toch nog gedegen onderzoek noodzakelijk zijn voordat welke oplossing dan ook wordt gerealiseerd voor de huidige spoorwegovergang bij het station. Je kunt het je als burgemeester en wethouders immers niet permitteren om de raad om een krediet te vragen en tijdens de realisatie terug te komen met de mededeling dat het alsnog helemaal anders moet. PvdA blijft scherp Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “Als PvdA Gilze en Rijen blijven wij daarom scherp op het vinkentouw als het gaat om de spoorverbinding door Rijen. Ook bij de planvorming voor de onderdoorgang op de Oosterhoutseweg (N631) moet alles op alles worden gezet om extra trillingshinder te voorkomen. Zowel Heijmans, Prorail, de ontwerpers en de gemeente dienen zich daar terdege op voor te bereiden. Het Oranjeplein en omgeving mogen immers geen nieuwe hotspot worden voor trillings- en geluidoverlast in onze gemeente”.

FACT CHECK: zo nu en dan worden er ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 12-12-2018 22:07

FACT CHECK: zo nu en dan worden er uitspraken en beslissingen gedaan en genomen binnen de gemeenteraad & college, waarvan wij denken... Klopt dat wel? Deze week: het plan "de groene heuvel" om het stationsgebied van Uitgeest aantrekkelijker te maken (en groener!) zou financieel onhaalbaar zijn. Feit of fictie? AANLEIDING Station Uitgeest staat niet echt te boek als de meest inspirerende plek op aarde. Sterker nog; uit een enquete van reizigersvereniging Rover is het de minst aangename station van Noord-Holland! Gevoel van onveiligheid en een "guur en koud station waar niks te beleven valt." Daar moet je wat mee! Ook de huizenproblematiek in Uitgeest is een "dingetje" (behoorlijk groot dingetje). Daarbij wil ProRail ook wat aanpassingen doorvoeren. Drie vliegen in één klap. Een prachtig plan volgt. Maar volgens het zittende college is het plan financieel niet haalbaar. Dit wordt gesteund door de coalitie van PU, UVP en PvdA (=kleine meerderheid in de Gemeenteraad van Uitgeest). Klopt dat wel? Hieronder een beschouwing: BESCHOUWING: Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden, krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft - een traverse (bovengrondse oversteek) op het station of een tunnel - om die stroom reizigers te verwerken. De afgelopen maanden heeft er een haalbaarheidsscan plaatsgevonden om te zien of het mogelijk is de sporenzone bij het station en de N203 te overkappen met een brede groenstrook en woningen ("Plan Groene Heuvel", zie bijgevoegde foto) Door de combinatie van meer groen en minder geluid ontstaat rond het station ruimte voor woningbouw en kunnen beide kanten van het spoor op een andere manier met elkaar worden verbonden. Op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsscan, stelt het college aan de raad voor om niet verder te gaan met het uitwerken van dit idee. Het project wordt te omvangrijk en te ingewikkeld geacht en zou te grote financiële risico’s hebben. Waar is dit standpunt op gebaseerd? Volgens het college is uit het financiële uitgangspunt naar voren gekomen dat de groene heuvel €18 tot €33 miljoen gaat kosten. “Dit is niet haalbaar, ook niet middels woningbouw, parkeergelden en OZB", aldus wethouder Cecilia van Weel. EN? KLOPT HET? Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 augustus 2018 is er door de fracties van het CDA Uitgeest en Uitgeest Lokaal een amendement ingediend. Onderstaand enkele alinea’s uit dit amendement. "Hoewel alle politieke partijen en de stakeholders enthousiast waren over de plannen en mogelijke ontwikkelingen rond het station wordt er nu alleen gekeken naar de kosten en niet naar de opbrengsten." Verder pleiten deze partijen voor een financieel onderzoek waarin in ieder geval in algemene lijnen onderzocht wordt op welke subsidies Uitgeest aanspraak zou kunnen maken en welke opbrengsten gegenereerd kunnen worden uit het eventueel te bouwen aantal woningen en andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het doornemen van de haalbaarheidsscan blijkt dat er inderdaad nog niet of nauwelijks is gekeken naar de opbrengsten-kant en voornamelijk is gefocust op de kostenkant. CONCLUSIE: De conclusie van het college en de coalitie (PU, UVP & PvdA) is volledig gebaseerd op de kosten, er is niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de opbrengsten van woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen of subsidies. Zonder een dergelijk onderzoek is niet met zekerheid vast te stellen of het plan wel of niet financieel haalbaar is. Een verder onderzoek zou tot drie mogelijke conclusies kunnen leiden: 1) De kosten zijn zoveel hoger dan de opbrengsten dat het plan inderdaad niet financieel haalbaar is; 2) Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten is dusdanig klein dat deze in overweging genomen kan worden, of 3) De opbrengsten kunnen de kosten dekken. De conclusie van het college en de coalitie dat het plan voor de groene heuvel gebaseerd op de huidige haalbaarheidsscan niet haalbaar is, is voorbarig en dus niet waar!

College past verkeersplan aan! Ons ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 19-05-2018 08:04

College past verkeersplan aan! Ons artikel over het Verkeersplan oude kom Volendam van vorige week heeft een positief gevolg gekregen. Onder andere door dit artikel, het blijven lobbyen en de aandacht er op blijven vestigen hebben de coalitiepartijen LijstKRAS, Zeevangs Belang, VVD en CDA tijdens de raadsvergadering van 17 mei een motie ingediend om de venstertijd van 06:00 tot 11:00 uur ook voor vrachtwagens kleiner dan 8 m. en lichter dan 7,5 ton te laten gelden. Gelijktijdig heeft wethouder Runderkamp opdracht gegeven een simulatieprogramma uit te voeren om te onderzoeken of het inderdaad onmogelijk is deze vrachtauto’s door de Haringstraat, Spieringstraat en Rokersgracht te laten rijden. De uitslag van dit programma kwam tijdens de vergadering bij de wethouder binnen, en daarin werd de mening van de PvdA bevestigd. Dit alles heeft het college doen besluiten de motie over te nemen en de toegang voor vrachtverkeer in de oude kom Volendam verder in te perken. Het wordt nu verboden voor alle vrachtwagens, hoe lang of zwaar dan ook, na 11:00 uur de oude kom in te rijden. Hoe nu verder? De PvdA heeft er alle vertrouwen in dat het college haar vergissing zo snel mogelijk zal herstellen en de bebording bij de toegangswegen aanpast waardoor het voor chauffeurs duidelijk wordt dat zij in overtreding zijn wanneer ze voor 06:00 en na 11:00 de oude kom in rijden. Max Slotboom Fractie PvdA Edam-Volendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.