Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

14 documenten

De gemeente Westland moet er alles ...

GroenLinks GroenLinks D66 Westland 26-06-2019 11:13

De gemeente Westland moet er alles aan doen om volwassen bomen op een andere plaats te herplanten en niet automatisch kiezen voor omkappen. 🌳 Dat is de mening van de fractievoorzitters Benjamin Hofland van D66 Westland en Ulbe Spaans van GroenLinks Westland die hierover samen vragen hebben gesteld aan het college van B&W. 🌳 “Volwassen bomen zijn essentieel voor de biodiversiteit in Westland”, zegt D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland, “en daarnaast nemen grote bomen veel CO2 op. Die capaciteit ben je kwijt als je bomen zomaar omhakt. Terugplanten van nieuwe kleine bomen levert te weinig op.” GroenLinks-fractievoorzitter Ulbe Spaans: “Op ons initiatief zijn er de afgelopen jaren voor elke omgehakte boom, twee bomen teruggezet. Wij vragen ons af of het nieuwe college dit beleid heeft voortgezet of geruisloos heeft gestopt. Wat ons betreft gaan we er gewoon mee door. Er kunnen niet genoeg bomen bijkomen.” De fracties willen van het college duidelijkheid over het huidige bomenbeleid. Met nadruk geven zij aan dat het herplanten van bomen op een nieuwe locatie absoluut voorrang moet hebben. Verder willen zij dat het college de lijst met sinds 2014 gekapte bomen en de nieuw geplante bomen openbaar op de gemeentelijke website zet, zoals het college eerder al heeft toegezegd. De schriftelijke vragen staan op onze website: https://westland.groenlinks.nl Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Agendapunt kringloop In de ...

GemeenteBelangen GemeenteBelangen D66 Aalten 11-06-2019 11:13

Agendapunt kringloop In de raadsvergadering heeft GemeenteBelangen samen met D66 en PP een amendement ingediend dat het college vraagt met een voorstel te komen over het opnieuw aansluiten bij Kringloop Actief of met een vergelijkbare variant om in te zetten op een kleine vergoeding bij het ophalen van spullen aan huis en het inzetten bij werkzaamheden van de circulaire economie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het raadsprogramma is opgenomen dat het college in derde kwartaal 2019 met een voorstel zou komen. Dit was niet in het uitvoeringsprogramma opgenomen en door het aangenomen amendement weer aan het college voorgelegd. Het college stelt nu voor niet aan te sluiten bij Kringloop Actief of een ander kringloopbedrijf omdat ze de overtuiging hebben dat er binnen de gemeente voor bewoners voldoende organisaties zijn die zich bezig houden met het inzamelen en verkopen van herbruikbare goederen. Ook stelt het college dat het beëindigen van de overeenkomst met Aktief niet heeft geleid tot minder inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit voorstel tot afwijzing heeft een aantal onduidelijkheden. GemeenteBelangen zal hier vanavond vragen over stellen.

--- Regio Deal: het idee, of de ...

D66 D66 Hoogeveen 03-06-2019 07:14

--- Regio Deal: het idee, of de uitvoering --- D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking. Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART. - Wat zijn de bezwaren - De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. - Wat waren de reacties - Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, een amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? - Hoe nu verder - De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Gister hebben we een opvallende ...

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Ooststellingwerf 22-05-2019 20:54

Gister hebben we een opvallende raadsvergadering gehad. Ten eerste viel op dat een motie van ons, over het ondersteunen van de lobby voor de Lelylijn, unaniem werd ondersteund door de raad en ook door het college werd ondersteund. Daarnaast werd de motie mede-ingediend door alle fracties, behalve de PvdA. Een andere motie die wij indienden, waarin we vroegen inzichtelijk te maken of de leges voor bouwvergunningen voor meer mensen verlaagd kunnen worden, haalde het helaas niet. Alleen WijLokaal, ChristenUnie en StellingwerfPLUS steunden de motie. Desondanks deed de wethouder een toezegging van gelijke strekking, waardoor ons doel behaald was. Opvallend was ook de gang van zaken rondom het regenwater in het Haerenkwartier. Er lag een goed raadsvoorstel, waar GroenLinks graag voor had gestemd. Uit de stukken bleek dat dit (wadi's en een infiltratieriool) de meest effectieve en duurzame oplossing was en daar kunnen wij alleen maar voor zijn. Totdat wethouder Jongsma opeens aangaf dat dit de duurste oplossing was en dat dit niet in het raadsvoorstel was gezet, hoewel de financiële vergelijking wel gemaakt was. Dit was in tegenspraak met een toezegging die wethouder Jongsma eerder al had gedaan op aandringen van GroenLinks, maar bovendien gaf het bij veel fracties het gevoel dat de wethouder informatie achter had gehouden. D66 dreigde zelfs met een motie van wantrouwen omdat de wethouder weigerde uit te leggen waarom hij deze keuze had gemaakt. Dat was een primeur in deze raadsperiode, want niet eerder was die term gevallen. Ook GroenLinks was niet blij met de gang van zaken rondom dit raadsvoorstel: het college gooide eigenlijk zijn eigen glazen in bij een verder uitstekend en gedurfd voorstel. Volgende maand komt het voorstel terug. We zullen nogmaals kritisch kijken naar het stuk. Verder waren er nog beschouwingen over de voorjaarsnota, waarin staat hoeveel geld we hebben. Waar GroenLinks het kort hield, bespraken sommige andere fracties vrijwel alle tekst. Henk Vos: 'De andere fracties geven aan blij te zijn met meevallers en teleurgesteld over tegenvallers. Wij vinden dat nogal vanzelfsprekend.' Er was ook nog discussie over een zienswijze richting de FUMO, die weer eens meer geld wilden. OoststellingwerfsBelang wilde de zienswijze aanpassen met een ons inziens nogal zinloze tekstwijziging, zeker nadat die ook nog eens gewijzigd was. Het amendement kwam er toch door. Bij de Wrongel ging het vooral over parkeerproblemen. GroenLinks steunde een motie van de ChristenUnie om toezicht te houden op een oplossing. De oppositie stemde voor, de coalitie stemde tegen. Wel zijn wij blij dat er gebouwd gaat worden op een inbreidingslocatie. Tot slot diende WijLokaal nog een motie in, die wij mede indienden. Hierin werd het college gevraagd een motie in te dienen bij het VNG congres waarin gevraagd zou moeten worden om meer geld voor het Sociaal Domein. De wethouder gaf aan hier in Fries verband al mee bezig te zijn, maar wij waren het met WijLokaal eens: dit is zo'n groot probleem, dat hier nooit genoeg aandacht voor kan zijn. Helaas steunden alleen WijLokaal, ChristenUnie, StellingwerfPLUS, GroenLinks en PvdA (exclusief Simon ter Heide) de motie.

De slag om Sint Pancras Het ...

Dorpsbelang Langedijk Dorpsbelang Langedijk D66 CDA Langedijk 06-05-2019 20:48

De slag om Sint Pancras Het herindelingsproces van Langedijk en Heerhugowaard houdt de gemoederen aardig bezig. “Praat mee”, was de slogan in de verspreidde huis-aan-huisfolder ‘Langedijk en Heerhugowaard gaan samen’. Met de bijeenkomsten in de dorpskernen konden inwoners ideeën en zorgen uiten. Ideeën en zorgen die een aanvulling zijn voor de visie van het herindelingsontwerp. Zoals bijvoorbeeld; wat moet behouden blijven en wat kan beter. De bijeenkomsten in de kernen zijn verschillend verlopen. Van inhoudelijke bijdragen tot emotionele uitingen; “ons is nooit iets gevraagd”. In Sint Pancras werd door het merendeel de wens uitgesproken om zich bij Alkmaar aan te sluiten. De vraag blijft gerechtvaardigd of de aanwezigen echt een afspiegeling is van alle inwoners van Sint Pancras. Ook op Facebook kon men een petitie ondertekenen om zich bij Alkmaar aan te sluiten. Die site is goed bezocht, echter, niet-Pancrassers konden eveneens die petitie ondertekenen. Maar er zijn ook zeker andere geluiden te horen, zoals Harry Raat deed in zijn oproep dat de dorpsbeleving bewaard moet blijven, evenals de absolute garantie van groenbuffers rondom het dorp. Ook zijn er geluiden; dat door blindelings voor Alkmaar te kiezen, er dan straks niets meer te halen is voor de inwoners van Sint Pancras. Vooropgesteld, het samengaan met een andere gemeente is niet even op de bonnefooi gedaan. Afweging, noodzaak en besluitvorming tot ambtelijke fusie was vanaf 2010 aan de hand van een scala van rapporten tot stand gekomen. Kleurrijk Langedijk, Hart voor Langedijk/D66 en het CDA zijn voor de raadsverkiezingen in 2018 vol de verkiezingen ingegaan voor een zelfstandig Langedijk. Hun credo was dat de kiezer wel zou bepalen of Langedijk wel of niet zou moeten fuseren. De uitslag van de verkiezing was een signaal op zich. De politieke partijen die vóór een zelfstandig Langedijk gingen, zijn er in totaal zo’n 7 procent op achteruit gegaan. De conclusie die daaruit is te trekken, dat zelfstandig blijven niet direct een issue is geweest! Dorpsbelang Langedijk heeft zich vanaf 2014 uitgesproken voor samenwerking met Heerhugowaard. In onze verkiezingskrant 2018 hebben wij daarover het volgende gezegd: “Opschaling naar ambtelijke samenwerking is een goede stap. Heerhugowaard voldoet ten aanzien van sociaal, cultureel-historisch en geografische kenmerken. Heerhugowaard is de beste optie op basis van gelijkwaardige inbreng en zeggenschap. Wij willen ons karakteristiek landschappelijke en dorpse identiteit behouden. Met de schaalgrootte van Heerhugowaard kunnen wij meeliften en daarmee onze Langedijker karakteristieke dorpsgevoel behouden”. Met de verkiezingen zijn er ook partijen die voor groot Alkmaar zijn gegaan. Daar waren wij en zijn wij nog steeds geen voorstander van. Bij Alkmaar mogen we aanschuiven, want hun zeggenschap geven zij niet op. Het is Alkmaar alleen te doen om de grond van Sint Pancras. Uit het gespreksverslag van de fusiebespreking met het college van Alkmaar blijkt dat zij grond nodig hebben voor hun behoefte van twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. Bij dat gesprek was de toenmalige wethouder Kloos van OPA aanwezig, dezelfde die nu nog steeds ijvert om Sint Pancras bij Alkmaar te krijgen. Voor Dorpsbelang Langedijk is het behoud van de ‘landschappelijke dorpse identiteit’ een belangrijk verkiezingsitem geweest. Dat geldt voor héél Langedijk en dus óók voor Sint Pancras! Als Alkmaar daadwerkelijk zijn zin krijgt om Sint Pancras in te lijven, dan zal mettertijd heel Sint Pancras vol staan met twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen. Gezien de historie van wat Sint Pancras heeft moeten afstaan aan grond, zal het zeker die kant opgaan. Daarmee verliest niet alleen Sint Pancras hun landschappelijke uitstraling, maar de gehele gemeente Langedijk. Zoals eerder gezegd, is een besluit voor een herindeling niet op de bonnefooi gedaan. Dorpsbelang Langedijk heeft naar aanleiding van zwaarwegende rapporten uiteindelijk toch gekozen voor een bestuurlijke Fusie. Bang dat we bij een herindeling met Heerhugowaard met verkiezingen en zeggenschap ondergesneeuwd worden zijn we zeker niet. Langedijk is als één grote hechte gemeenschap zeker niet minder om voor het behoud van eigenheid te strijden. Tenslotte zijn wij, met een herindeling samen met Heerhugowaard, één derde van de kiezers en daar zal elke partij zeker rekening mee houden. Dat is wat anders als Sint Pancras bij Alkmaar zou komen. Dan is Sint Pancras – met maar 5 procent van de Alkmaarse bevolking - met de verkiezingen veel minder interessant. De vraag is dan: “Wat kunnen de Pancrassers dan nog behouden, of wat gaat er in de toekomst verdwijnen?”.

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat ...

CDA CDA D66 Medemblik 29-04-2019 18:05

MET PLEZIER SPORTEN Het CDA wil dat iedereen met plezier kan sporten. Daarom zijn we, zowel in november 2018 als in april, in actie gekomen om het tekort aan zaalruimte voor de sportverenigingen in Wognum op te lossen. Wij vinden sportieve ontwikkeling belangrijk en willen dat de 'breedtesport' en de 'topsport' elkaar versterken. De afgelopen jaren heeft het tekort aan zaalruimte in Wognum hier qua beleving geen goed aan gedaan. Wij wisten natuurlijk al veel langer dat dit probleem speelt maar het onderzoek waar wij in november om hebben gevraagd heeft dit concreet aangetoond. Desondanks werd het voorstel aan de gemeenteraad om een oplossing te realiseren een fors discussiepunt. De oorspronkelijke opdracht van de raad aan het college was “…een voorstel voor een nieuwe sporthal…” “…teneinde een permanente voorziening cq. oplossing te creëren.”. Met name de zaalsportverenigingen waren hierdoor in de veronderstelling dat er een permanente, dus stenen, sporthal zou komen. In het voortraject zijn veel zorgen uitgesproken over de volwaardigheid van een semipermanente hal en over het beheer van de Westfrieslandhal in de Bloesem en daarmee ook het beheer van de nieuwe hal. Ook waren de verenigingen bang om het gymnastieklokaal aan de Sportlaan kwijt te raken. Het #CDA heeft daarom het raadsvoorstel op 25 april, met een amendement, aangevuld met drie extra kaders: 1) een volwaardige uitrusting van de nieuwe sporthal die bestemd is voor breedtesport en in principe níet voor commerciële doeleinden; 2) aanvullende afspraken maken met de beheerder over het gebruik van beide hallen in samenspraak met de zaalsportverenigingen; 3) het gymnastieklokaal aan de Sportlaan te behouden totdat er meer duidelijkheid is. Alle fracties, met uitzondering van D66, stemden hier voor. Het college gaat nu nader onderzoek doen naar een semipermanente sporthal. In november krijgen we alle details. Wij verwachten dat deze nieuwe hal er over een jaar staat en dat het capaciteitsprobleem naar tevredenheid van de gemeente, beheerder én de zaalsportverenigingen zal zijn opgelost. Namens de fractie, Raadslid Claudia Selders-Kroezen P.S. Alle 20 stukken bekijken / lezen? Zie agendapunt C.1 ➡️ http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=medemblik&agendaid=97a54781-d69c-40f2-a955-087e77d9dcbf&FoundIDs=&year=2019

Ons college gaat de huisvestiging ...

Leefbaar Krimpen Leefbaar Krimpen D66 VVD Krimpen aan den IJssel 15-03-2019 23:06

Ons college gaat de huisvestiging van ons onderwijs de komende jaren aanpakken, dit is ook hard nodig. Jarenlang werd de huisvestiging 'sober en doelmatig' gedaan. U ziet zelf het resultaat hiervan! De aanpak van de huisvestiging is een onderdeel van het coalitieakkoord van Leefbaar Krimpen, Stem van Krimpen, VVD en D66. Met recht kunnen wij zeggen dat wij zijn trots zijn op wethouder Neeleman (D66) die samen met zijn ambtenaren voor het eerst in de Krimpense geschiedenis een helder en duidelijk plan heeft gemaakt voor de huisvestiging van ons onderwijs. Een plan waarbij echt gedacht is vanuit de ouders en onze kinderen.

Ook Rijswijk heeft meegetekend met ...

D66 D66 Rijswijk 04-12-2018 15:42

Ook Rijswijk heeft meegetekend met de motie jongerenpact!

Radicale kansengelijkheid Deze ...

D66 D66 Rijswijk 06-11-2018 21:30

Radicale kansengelijkheid Deze avond was de eerste termijn van het begrotingsdebat in de Raad. Voor D66 Rijswijk moet kansengelijkheid centraal staan bij de plannen van het college. D66 Rijswijk staat voor een goede toekomst voor iedereen, het thema kansengelijkheid staat hierbij voorop. Zodat iedereen in Rijswijk goed kan wonen, werken en leren. Nieuwsgierig naar ons het hele verhaal, de basis op orde en werken aan de toekomst? Lees hieronder verder 👇 Voorzitter, Rijswijk lijkt soms een stad met twee gezichten. Aan de randen wonen Rijswijkers relatief comfortabel, ● vaker een koophuis ● vaker een goed diploma ● vaker mensen met een vaste baan En daar tussen de wijken uit de jaren ’50 tot ’80 ● vaker sociale huur, ● vaker zonder diploma. ● vaker mensen met een flexcontract; En dan lees ik in de begroting: “werk is de beste manier om uit de armoede te komen.” En dat is het halve verhaal… Want waar je huis staat, in welke omgeving je opgroeit en leeft, dat bepaalt voor een groot deel of je goed onderwijs kunt volgen, je ondersteuning krijgt bij je toekomst, je werk kan vinden, je de weg weet te vinden in deze maatschappij, en of je mensen tegenkomt als inspirerend voorbeeld. D66 Rijswijk staat voor een goede toekomst voor iedereen. Het thema Kansengelijkheid staat hierbij voorop. En dat is iets waar de gemeente invloed op heeft. Je kunt niet goed wonen met een vervuilende verkeersader richting Den Haag voor je balkon, met een leeg winkelcentrum tegenover je of een lawaaiige tramremise in je achtertuin. Hoop op een goede toekomst voor jezelf en je kinderen gaat niet in een buurt die verloedert. Je kunt niet goed werken of leren als het mis gaat - en je niet meer rond kunt komen, je psychisch in de knoop zit, diep in de schulden raakt of als overbelaste mantelzorger voor je demente moeder zorgt. Hulp vragen of accepteren kan dan lastig zijn. Vertrouwen, een prettige benadering en snelheid zijn dan essentieel. D66 Rijswijk vertrouwt op de eigen kracht van mensen, maar als dat niet lukt zetten wij in op laagdrempelige hulp op maat. Ook dat is kansengelijkheid. Zodat iedereen goed kan wonen, werken en leren. En gelukkig zie ik dat terug in deze begroting. Er gaat geld naar openbare ruimte, toekomstgericht wonen en bedrijvigheid. Concreet betekent dit: bij een wijk passende voorzieningen, minder concentratie van sociale woningbouw, zorgen voor nieuwbouw en herontwikkeling in de hele stad, meer inzetten op innovatie en vermenging van functies in de gebouwde omgeving. Een openbare ruimte die mensen uitnodigt en waar ze zich verantwoordelijk voor voelen. De kans om ergens goed te kunnen wonen, te werken, je vrije tijd te besteden is daarom voor D66 een uitgangspunt bij toekomstige ontwikkeling in onze stad. Al zijn de financiële mogelijkheden voor Rijswijk niet groot, met creativiteit, ambitie en lef moeten we hier (samen) voor gaan. In de begroting gaat meer geld naar veiligheid en handhaving. Belangrijk want overtredingen zoals illegaal storten, afval bijplaatsen en hondenpoep werken verloedering in de hand en zorgen voor grote irritaties bij onze inwoners. Wij willen voorkomen dat mensen / jongeren geen kansen zien in hun omgeving, het vertrouwen in elkaar, de gemeente of instanties kwijt zijn geraakt. Het moet duidelijk zijn dat de randen opzoeken van wat mag soms niet ver afstaat van botweg georganiseerde misdaad. Dat moet keihard worden aangepakt en vereist veel daadkracht en optreden. Voor D66 is handhaving echter een sluitstuk. Het begint met goede kansen en vertrouwen in de toekomst. Door goed onderwijs krijgen mensen vaardigheden en kwalificaties en kans op goed werk. Door goede zorg blijven mensen langer thuis en gezond. Een schone leefomgeving, sport en cultuur biedt mensen een fijne plek waar kinderen veilig op kunnen groeien. We willen niet alleen achteraf handhaven of corrigeren, maar vooral vooraf investeren. Het mes kan daarbij aan meerdere kanten snijden; bij vernieuwing van straatverlichting kijken naar ledverlichting, een stopcontact aanleggen voor elektrische auto’s, de inrichting aanpassen op (elektrische) fietsen. Niet iedereen rijdt een Tesla, heeft een garage of zonnepanelen op zijn eigen dak. Welke keuze je ook maakt in mobiliteit en duurzaamheid ook een (huur) portiekwoning moet kunnen opladen, een fiets of scooter veilig kunnen stallen. Zorgen voor gezonde, duurzame en gemakkelijke mobiliteit in alle wijken ook dat is kansengelijkheid. Internet zou mensen bij elkaar kunnen brengen, dit blijkt niet per se zo te zijn. Mensen, ook in Rijswijk, zitten meer in hun eigen bubbel van Facebook & Twitter dan ooit. Een ander geluid ontbreekt. Gelukkig hebben we in Rijswijk een actief verenigingsleven, in de sport, de cultuur, en initiatieven zoals het Strandwal en het Kom Erbij-festival. En dat is belangrijk. Want elkaar tegenkomen buiten je eigen bubbel, dagelijkse contact met mensen die niet zo zijn als jij, helpt het begrip voor elkaar. Dan maak je samen een samenleving. Bij de herziening van het subsidiebeleid gaat D66 dan ook voor kansengelijkheid. Voorzitter, D66 Rijswijk steunt in grote lijnen de begroting 2019 en de onderliggende voorstellen. Er ligt een sluitende meerjarenbegroting. Er wordt opnieuw verstandig geïnvesteerd in de stad. Met de septembercirculaire in het achterhoofd zijn de vooruitzichten echter minder rooskleurig dan vanuit de meerjarenbegroting nu lijkt. De schuldenlast van de gemeente gaat nu eindelijk na jaren de goede kant op, maar is nog steeds te hoog. De (wankele) financiële positie blijft ons op langere termijn zorgen baren. Voldoende financiële ruimte moet er zijn om verder te kunnen bouwen aan de toekomst van Rijswijk en de kansengelijkheid. De begroting is een belangrijk instrument voor de raad. We stellen geld ter beschikking aan het college. Daar moeten wel concrete activiteiten tegenover staan. We stellen geen geld ter beschikking aan doelen. D66 Rijswijk vraagt het College dan ook om op die posten waar wel de doelen maar niet de activiteiten zijn bepaald, terug te komen naar de raad. Dat geldt in ieder geval voor participatie, de energietransitie, de omgevingswet en (vanzelfsprekend) voor de opgenomen PM posten bij nieuw beleid. De gemeente is geen duizenddingendoekje voor iedere misstand. De gemeente is ook geen pinautomaat voor ieder lokaal initiatief dat geld nodig heeft. Soms kunnen mensen onderling bepaalde voorzieningen veel beter regelen dan de overheid dat kan, soms moet de gemeente dan loslaten. D66 Rijswijk pleit echter ook voor een activistische gemeente die initiatief neemt, ook al gaat zij er formeel niet altijd over. Dat is een houding die we verwachten van onze wethouders en onze ambtenaren. Wij moeten investeren in de gemeentelijke organisatie, want Rijswijk staat voor grote opgaves. Die kunnen we echter niet alleen aan als gemeente. Goede experts zijn nodig, om tot actie over te gaan en van te leren. Als alle gemeenten in de regio deze zelfde experts benaderen, dan wordt het wachten of stil staan. D66 verzoekt het College dan ook om in en met de regio samen te werken om te zorgen voor voldoende capaciteit en kennis voor de korte en de lange termijn, voor de fysieke en sociale veranderingen. Bijvoorbeeld door: een flexpool op te zetten met omliggende gemeentes, waardoor we gebruik kunnen maken van elkaars lessen en capaciteiten. Het vertrouwen van mensen in ons als raad en in wat we doen is onlosmakelijk verbonden met kansengelijkheid. Als mensen het gevoel hebben geen eerlijke kansen te krijgen, niet gehoord te worden, hoezeer ze hun best ook doen, dan helpen participatietrajecten en referenda niet. Eerst moet de basis op orde dat zetten we centraal. Voor D66 Rijswijk staat radicale kansengelijkheid voorop bij de uitvoering van deze en volgende begrotingen en het uitwerken van de verdere plannen. Geen duizendingendoekje, geen pinautomaat; wel duidelijkheid over de toekomst. Met uitdagingen én oplossingen. En dat, dat is het hele verhaal.

Na twee maanden achter gesloten ...

Piratenpartij Amsterdam Piratenpartij Amsterdam GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 25-05-2018 11:38

Na twee maanden achter gesloten deuren onderhandelen is het zover. Er is een nieuw college GroenLinks, D66, de PvdA en de SP slaan na vier rechtse jaren een progressieve koers in. En dat is goed nieuws voor de stad. Het college zet grote stappen als het gaat om het milieu, het herstellen van de balans in de stad en het autovrij maken van het centrum. Racisme wordt actief bestreden en Amsterdam neemt verantwoordelijkheid voor haar hele geschiedenis. Gemeentebezit wordt niet langer verkocht aan de hoogste bieder maar ingezet voor maatschappelijk initiatief. Er wordt geïnvesteerd in kunst en cultuur. Drugs worden zo mogelijk gedecriminaliseerd en sekswerkers worden een serieuze gesprekspartner van de gemeente. Uiteraard kent ook dit coalitieakkoord zijn zwaktes. In het oog springt de achteruitgang in het aandeel sociale huurwoningen in de stad. Waar dit in de stad nu nog rond de vijftig procent ligt zal dit bij nieuwbouw nog slechts dertig procent zijn. De komst van een beperkt aantal gereguleerde ‘middenhuurwoningen’ is goed nieuws, maar hier geen oplossing voor. Als je sommige stukken van het collegeakkoord leest lijkt het wel alsof we aan tafel hebben gezeten. Kernbegrippen in het gedachtegoed van de Amsterdamse Piratenpartij die tot nu toe niet of zelden in de Amsterdamse politiek te horen waren als data-soevereiniteit, municipalisme en de commons nemen een prominente plek in. Het nieuwe collegeakkoord is ook nadrukkelijk een open akkoord. Het is nog niet altijd duidelijk hoe de grote ambities gerealiseerd gaan worden. Dit is een risico, maar vooral een kans voor de Amsterdammers om onze stad mede vorm te geven. De Piratenpartij zal het niet nalaten haar rol daarin te nemen en het college de komende vier jaar aan haar progressieve ambities te houden. Dat zijn we de stad en onze 4500 kiezers verschuldigd. Jelle De Graaf

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.