Nieuws van ChristenUnie-SGP inzichtelijk

11 documenten

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD Gorinchem 07-11-2019 21:12

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

‘Af en toe moet je je grenzen verleggen,’ zegt Charlotte Scholtens. Vrienden gaven haar het laatste zetje om de wereld van de politiek in te stappen. ‘Ik vind het best spannend.’

Er waren mensen in mijn omge­ving die zeiden: ‘Dat is wel iets voor jou.’ Maar ik leverde mijn bijdrage liever achter de schermen. Ik stond niet echt op de voorgrond, maar als je denkt dat het anders en beter kan, moet je niet aan de zijlijn blijven staan. Iedereen die moppert op de politiek, zou actief mee moeten doen. Dan bereik je veel meer.’

Spoorverbinding Breda - Utrecht

Charlotte zet haar sociale vaardigheden in. ‘Ik ben iemand die graag verbinding maakt met anderen en graag samenwerkt. Dat komt in de politiek goed van pas. Het is echt niet nodig om het over alles eens te zijn om te kunnen samenwerken. Een poosje geleden stond ik te blauwbekken bij de verkiezingskraam. Ik ben toen gaan buurten bij de SP en de VVD: ‘Kunnen we die verkiezingen niet in de zomer organiseren?’ Zo'n vraag breekt het ijs en helpt om elkaar wat beter te leren kennen.

Ze richt zich vooral op het thema ‘mobiliteit’. ‘Daarin gaat het ook over verbinding maken, maar dan letterlijk.’ Charlotte woont in Gorinchem, op de grens van drie provincies. ‘Er is nu een snelle busverbinding van Breda naar Utrecht, maar een nieuwe brug over de Merwede biedt kansen voor een spoorverbinding van zuid naar noord. Het is haar wel duidelijk dat het openbaar vervoer nog een stuk beter kan. ‘In de spits ben ik met de auto in anderhalf uur in Den Haag. Met de trein ben ik een uur en een kwartier kwijt, maar daar moet ik de wandeling van en naar het station nog bij optellen. Er moet geïnvesteerd worden in de reis van deur tot deur.’

Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast. Dat is Charlotte een doorn in het oog. ‘Mijn man werkt langs de A15. Om half vier 's middags komt daar de brigade van witte busjes langs. Het zijn de bouwvakkers die weer naar hun Brabantse thuis gaan na een klus in de Randstad. Er zitten toch ook aannemers in het westen van het land?’ Soms worden er bij grote projecten aannemers ingeschakeld die mee kunnen doen met een Europese aanbesteding. ‘Misschien moet er in de regels dan ook wel iets veranderen.

‘Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast, dat is Charlotte een doorn in het oog’

De hele dag is het druk op de A15. ‘Om vijf uur komen de leasebakken voorbij en de vrachtwagens komen het klokje rond langs. Het aantal files neemt of tijdens de schoolvakanties. ‘Op 23 januari was de eerste sneeuwdag. In het hele land stonden er files, maar niet op de A15. Mensen werkten massaal thuis. Er zijn dus blijkbaar oplossingen voor het fileprobleem. Een spreiding van de verkeersintensiteit over de hele dag betekent ook een verbetering van de luchtkwaliteit.’

Charlotte kan zomaar in de Provinciale Staten terechtkomen. Wanneer is haar missie daar geslaagd? ‘Als het landelijk gebied in onze provincie het gevoel krijgt dat het in het provinciehuis niet alleen om Rotterdam en Den Haag draait.

Charlotte: "Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland".

Het is belangrijk dat de mensen op het platteland ook in beeld zijn. Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland. Dat geeft ons meer het gevoel dat Zuid-Holland de provincie van ons allemaal is’.

ChristenUnie Zuid-Holland - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken.pdf

Bruggen slaan

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Woerden 07-10-2019 10:01

Door Simon Brouwer op 7 oktober 2019 om 12:00

In de afgelopen twee weken bezocht de fracties verschillende locaties in Woerden, waar een brug over de Rijn zou kunnen komen. Na deze fietstocht, lieten woordvoerders Simon en Eric zich informeren door enkele deskundigen.

Rondom verkeer heeft vrijwel iedereen een mening. We willen zo snel mogelijk van A naar B, en liefst op een comfortabele manier. Recent hebben Eric en Simon (als woordvoerders verkeer) zich laten voorlichten door de deskundigen van de werkgroep die ook aan de verkeersvisie hebben meegewerkt. Het was een zeer nuttige bijeenkomst, waarin we – voor het conceptrapport over de brug Woerden-West uitkomt – al konden voorbereiden. Onze visie sluit erg aan bij hoe de deskundigen hier ook naar kijken: een verbinding over de Rijn is wenselijk, maar laten we daarbij het doel niet uit het oog verliezen. Dat doel is wat ons betreft niet per sé een Westelijke Randweg, maar een oplossing van de verkeersproblematiek in Woerden (met name Rembrandtlaan, Boerendijk en Jozef Israëlslaan). Wat ons vooral aansprak is de aanpak om van groot naar klein te werken, dus:

- Eerst bepalen waar Woerden naar toe gaat ontwikkelen (een gemeente die doorgroeit naar 60.000 inwoners of een veel grotere ambitie naar wellicht 100.000 inwoners);

- Daarna kijken waar de benodigde functies dienen te komen (denk aan de broodnodige schuifruimte voor Woerdense bedrijven);

- Pas dan kijken naar de infrastructuur.

Concreet voorbeeld van één van de aanwezigen; een weg voorbij de waterzuivering zonder een Westelijke Randweg is een weg naar niets en dus weggegooid geld.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het kruispunt bij het Vinkje, dit zorgt best voor overlast, maar is in onze ogen ook een opmaat naar een robuuster netwerk. De opening van de Zuidelijke Randweg in 2018 lijkt al voor een betere doorstroming te zorgen en met deze maatregelen rondom de Waardsebaan is de verwachting dat dit nog verder verbeterd.

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Leiderdorp 20-05-2019 19:00

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.

Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp.

Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

ChristenUnie/SGP en D66 in actie tegen motorherrie

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP 's-Gravenhage 17-04-2019 07:49

De partijen doen verschillende voorstellen, zoals flitspalen op beruchte hardrijroutes, waarschuwingen op matrixborden en beach hosts die motorrijders op lawaaiig rijgedrag kunnen aanspreken. Deze week presenteren ze hun voorstellen in een actieplan. “Het is belangrijk dat het college aan de slag gaat met deze plannen om het probleem aan te pakken”, zegt Dennis Groenewold. Pieter Grinwis vervolgt: “Scheveningers ergeren zich al jaren aan de verkeersoverlast. Volkomen begrijpelijk, het is ongelofelijk irritant en hartstikke onveilig als groepen motorrijders met hoge snelheid en veel kabaal over bijvoorbeeld de Westduinweg voorbij sjezen.”

Niet alle motorrijders zorgen voor overlast, benadrukken de partijen. “Daarom verzoeken we het college om tafel te gaan met organisaties van motorrijders, zodat men elkaar onderling hierop kan aanspreken”, zegt Dennis Groenewold. Verder moet het college de boulevard niet uit het oog verliezen. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid op de doorgaande wegen is veel aandacht nodig, maar ook voor de veiligheid op de boulevard”, aldus Pieter Grinwis. “Ook hier moeten we hardrijders blijven beboeten.” De partijen stellen voor om buitengewoon opsporingsambtenaren de bevoegdheid te geven om verkeersovertredingen te handhaven.

Actieplan verkeersveilig strandseizoen.pdf

Bestemmingsplan Buitengebied en Veerpont Nessersluis

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 04-03-2019 12:27

Na jaren van discussie over de pont (vervangen of nieuwbouw) en de uitkomst van een verkennend onderzoek waaruit bleek dat het beschikbare budget voor een nieuwe pont niet toereikend is, stelde het college nu voor om toch voor een nieuwe pont te kiezen, maar dan wel een electrische versie. Daarmee is voor de komende 40 jaar de oversteek geregeld zonder uitstoot van schadelijke gassen.

De ChristenUnie-SGP heeft in het verleden (2016) renovatie bepleit omdat we ons dan minder lang vastleggen over deze oeververbinding. Daarin speelde toen ook de kwestie van de bemanning een rol. Inmiddels is die situatie anders geworden en begrijpen we ook de wens van de omgeving om voor langere tijd zekerheid te hebben over deze oeververbinding.

Wel hebben we ons kritisch uitgelaten over het behandeltraject en vooral de verstrekte informatie. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de financiele onderbouwing naar het voorstel is toegerekend. We hebben dan ook aangegeven ervan uit te gaan dat het uiteindelijke budget binnen de nu in het voorstel genoemde ramingen blijft. Daarnaast hebben we aangegeven dat het duurzaamheidsvoordeel alleen gerealiseerd wordt als de opwekking van de stroom ook duurzaam is.

We hebben nu met deze route ingestemd, maar zullen het latere voorstel over de exacte invulling met bijbehorend budget alsnog wel kritisch toetsen aan de bovengenoemde punten.

BESTEMMINGSPLAN

Dit bestemmingsplan raakt het hele buitengebied ten westen van de A2, met uitzondering van de Vinkeveense Plassen (daar komt later nog een apart bestemmingsplan voor). Een gebied waarin duizende panden staan, met heel veel verschillend gebruik (wonen, agrarisch, recreëren, divers vormen van bedrijvigheid, natuurgebied, wonen op water, etc.. Dat geeft ook gelijk de complexiteit aan. De gemeente heeft de afgelopen drie jaar meerder mogelijkheden van inspraak aan de inwoners geboden, wat geleid heeft tot 168 inspraakreacties (verzoeken voor aanpassing) en later alsnog ruim 100 zienswijzen (bezwaren van wijze waarop eigendom in bestemmingsplan is opgenomen). Vaak zijn dat ook kwesties met een lange geschiedenis.

Als we de reacties op de zienswijzes lezen, dan zien we toch veel afwijzingen die te maken met hebben met wet- en regelgeving, niet in de laatste plaats vanuit de provincie, dan wel de complexiteit van het proces. En wij vragen ons ook af of alle eigenaren, indien er in het nieuwe bestemmingsplan een wijziging voor hun perceel op pand is opgenomen, daar individueel wel op zijn gewezen.

De ChristenUnie-SGP wil graag dat het college met de raad de gang van zaken op korte termijn nog eens evalueert om vast te stellen hoe we dat kunnen verbeteren en vereenvoudigen. Die toezegging is gedaan.

Blijft over: welke eindafweging maak je dan. Is het proces goed doorlopen? Voor een raadslid is het ondoenlijk om alle details en zienswijzen uitputtend na te lopen. Het is zelfs onwenselijk omdat je dan bijna het werk van de ambtelijke organisatie aan het overdoen bent. Voor een eindbeoordeling kijken we dus naar hoe het proces is gelopen. Heeft iedereen voldoende gelegenheid gehad om zijn

inbreng te leveren. Is serieus naar inspraak en zienswijze gekeken? Heeft de gemeente zich open opgesteld en is de gemeente bereidwillig geweest om (waar dat kan) mee te werken? En dan blijven er altijd bijzondere en schrijnende gevallen. Die kun je per amendement herstellen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn omdat dit de inspraak van inwoners kan doorkruisen. Uiteindelijk hebben we één amendement gesteund omdat we in dat geval een andere afweging hebben gemaakt dan het college.

Alles afwegend zijn wij tot het oordeel gekomen  dat het proces zorgvuldig genoeg is verlopen om met dit voorstel in te stemmen.

De ChristenUnie komt naar je toe op 4 maart!

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Gorinchem 25-02-2019 21:40

Wij willen jullie van harte uitnodigen voor een regionale avond in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen van Zuid-Holland en de Waterschapsverkiezingen. Deze avond vindt plaats op maandagavond 4 maart 2019 in Zalencentrum De Brug, Dunantlaan 1, te Reeuwijk.

Tijdens deze bijeenkomst zal Mirjam Bikker, lijsttrekker voor de ChristenUnie in de Eerste Kamer, u en jou graag vertellen over haar werk in de Eerste Kamer.

De kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen van Zuid Holland Djoeki van Woerden en Jacco Schonewille willen u graag een inkijkje geven in hun werk in de Provinciale Staten en zullen vooruitblikken op de aankomende verkiezingen eind maart.

Tevens zullen er kandidaten, van alle vijf de waterschappen die in Zuid Holland actief zijn, aanwezig zijn.

Deze avond staat natuurlijk ook open voor geïnteresseerden die geen lid zijn van de ChristenUnie, neemt u gerust iemand mee!

Wij hopen u en jou graag te ontmoeten op maandag 4 maart!

Lijsttrekker ChristenUnie in de Eerste Kamer

Mirjam Bikker is de lijsttrekker vande ChristenUnie in de Eerste Kamer. Bij de Eerste Kamerverkiezingen van2015 werd Mirjam gekozen als lidvan de Eerste Kamer.

Lijsttrekker ChristenUnie voor de Provinciale Staten van Zuid Holland

Jacco Schonewille trekt de kar in de provincie voor onze partij. Jacco is sinds oktober 2017 Statenlid voor de ChristenUnie, daarvoor was hij jaren als fractieadviseur betrokken.

Kandidaat voor waterschap

Djoeki van Woerden is sinds sep- tember 2015 lid van het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap Rijnland en staat kandidaat voor de provinciale statenverkiezing van Zuid Holland.

Programma

Vanaf 19.30 uur bent u van harte welkom om onder het genot van een kopje koffie of thee informeel met de kandidaten en andere aanwezigen te praten.

De avond start om 20.00 uur met de toespraken van de kandidaten. Tevens is er alle ruimte om vragen te stellen en stellingen aan hen voor te leggen.

Tussen 21.30-22.00 uur zullen we het formele gedeelte afsluiten, waarna er tot 22.30 uur de tijd is om, onder het genot van een hapje en drankje, na te praten.

Om een indicatie te krijgen hoeveel mensen we kunnen verwachten, zou het prettig zijn als u zich aanmeld op: info@gouda.christenunie.nl, ook voor eventuele vragen kunt u contact opnemen via dit mailadres.

Praktische informatie

Zalencentrum De Brug is goed met het Openbaar Vervoer te bereiken. Daarnaast is het Zalencentrum dicht bij de snelweg gelegen en heeft het Zalencentrum gratis parkeergelegenheid op eigen terrein.

ChristenUnie/SGP: “Vanaf 13.00 uur betaald parkeren in Architectenbuurt is geen goed plan”

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 05-12-2018 08:20

Het college wil in de Architectenbuurt en het Florence Nightingalepark betaald parkeren gaan invoeren vanaf 13:00. Dat terwijl uit metingen blijkt dat er eigenlijk alleen ’s nachts een parkeerprobleem is. Dan komt de parkeerdruk boven de 100% uit, wat  betekent dat er meer auto’s geparkeerd staan dan legaal mogelijk is. Het invoeren van betaald parkeren kan dan helpen om auto’s die niet in de wijk thuis horen, de wijk uit te krijgen. Raadslid Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Maar wat schetst mijn verbazing?  Het college voert ook ‘s middags betaald parkeren in, terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat betekent dat je bezoek of je klusjesmannen overdag ook moeten gaan betalen, terwijl er dan helemaal geen parkeerprobleem is. Onnodig dus. Laat het betaald parkeren ingaan vanaf 18.00 uur of vraag op zijn minst eerst de bewoners wat zij willen.”

In het parkeerdebat in de raadscommissie van aanstaande donderdag zal de ChristenUnie/SGP ook aandacht besteden aan de parkeertellingen in de wijk Leyenburg. Pieter Grinwis: “Met die tellingen wil het college onder andere aantonen dat er overdag overlast is van parkerend personeel van het HagaZiekenhuis. Maar als je de tellingen beter bekijkt, zie je dat er straten zijn meegerekend die niet tot de wijk behoren. Zo worden de Meppelweg en het Almeloplein gerekend tot Leyenburg, terwijl die staten in de wijk Morgenstond liggen. Dit lijkt op broddelwerk. Ik wil dat het college een extern bureau vraagt deze tellingen opnieuw te doen.”

Parkeren op eigen terrein

De fractie wil daarnaast dat het college de tijdelijke gedoogsituatie in de Koppelstok-, Menninck-, Datheen- en Vissershavenstraat in Scheveningen Haven definitief maakt. Deze woningen hebben een inpandige garage, en daardoor krijgen de mensen geen parkeervergunning. Tenzij ze aantonen dat de garage niet als zodanig wordt gebruikt. Maar dan komt er een parkeerplek voor de garage en is deze dus ook niet meer voor andere doeleinden te gebruiken, zoals het stallen van een caravan of boot. Pieter Grinwis: “Bij de invoering van het betaald parkeren een jaar geleden, hebben we gepleit voor het behoud van de bewonersparkeerplek voor de garage. Tot nog toe gedoogt het college de situatie, en is deze onlangs verlengd tot komend voorjaar, maar er wordt geen langetermijnoplossing geboden. Terwijl de huidige tijdelijke oplossing eenvoudigweg definitief gemaakt kan worden. Hoe makkelijk kan het zijn?!”

‘Coalitie weigert boter bij de visafslag te leveren’

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP VVD ChristenUnie 's-Gravenhage 13-11-2018 13:34

Eindelijk gaat de gebiedsontwikkeling ter versterking van het Scheveningse viscluster op het Noordelijk Havenhoofd van start. Essentieel onderdeel daarvan is de broodnodige renovatie van de visafslag. Deze had dit jaar al moeten starten, maar omdat de gemeente weigert financieel over de brug te komen, gaat de schop voorlopig nog niet de grond in, terwijl vertraging natuurlijk leidt tot steeds hogere renovatiekosten. Fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Ik ben ronduit teleurgesteld in het college en vooral in de verantwoordelijk wethouders Revis en De Mos. Waar is het kloppende hart voor de Scheveningse visafslag en visserij gebleven? Wel tientallen miljoenen extra uitgeven aan het toch al dure cultuurcomplex in het Haagse centrum en aan een hip, maar voorlopig nog leeg bedrijfsverzamelgebouw De Titaan op de Binckhorst, maar niet een paar miljoen aan de renovatie van de visafslag op Scheveningen? VVD en Groep de Mos hebben duidelijk andere prioriteiten dan de ChristenUnie/SGP.” Een motie van de ChristenUnie/SGP, ingediend bij de begrotingsbehandeling afgelopen donderdag, om als gemeente ‘boter bij de visafslag’ te leveren kreeg geen steun van de coalitie en haalde daardoor geen meerderheid.

College nogmaals in overleg over verkeerssituatie rondom Klaverweid

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Enkhuizen 09-06-2018 10:52

Jaren terug heeft de gemeente al verbeteringen doorgevoerd en zo zijn er palen en bloembakken geplaatst en ook is het zebrapad verplaatst. Toch is de verkeerssituatie rondom de school aan de Klaverweid kennelijk nog niet optimaal. Daarom hebben wij vragen gesteld hierover aan het College. Want op een mooie dag is er meestal niets aan de hand en zeker niet als er een toezichthouder staat te surveilleren.

Maar vooral als het regent en het donker is in de morgen dan is het soms toch echt wel gevaarlijk!

De verkeerssituatie rondom de kruising Sebastiaan Centenweg en Klaverweid is te onderscheiden in 3 aparte knelpunten:

Afgezien van de zebra wordt ook veel gebruik gemaakt van de plaats bij de bloembakken om over te steken naar school, maar tegelijk stoppen er vaak auto.s om kinderen uit te laten stappen en is er ook nog doorgaand verkeer.

De zebra wordt soms over het hoofd gezien en dus ook de wachtende kinderen en de snelheid die auto.s daar kunnen bereiken op de weg is te groot.

De afslag van de Sebastiaan Centenweg naar de P-plaats aan de Klaverweid wordt vaak genomen als een afslag van de snelweg, meestal aan eind van de dag door buurtbewoners.

In oktober 2017 hebben wij deze verkeerssituatie bij kruising Klaverweid en Sebastiaan Centenweg al aangedragen bij behandeling Actualisatie Verkeersplan Enkhuizen 2017 - 2025 in Commissie Grondgebied dmv. technische vragen. Want deze verkeerssituatie kwam wel naar voren als serieus knelpunt aangedragen door het burgerpanel. Toch is het niet opgenomen in de Lijst met projecten, vastgesteld in de raad van november 2017. Daarom hebben wij gevraagd naar de reden daarvan.

In de antwoorden van het College onlangs, hier te lezen, staat o.m. als antwoord: "..We willen u meedelen dat de oorzaak van de klachten veelal niets te maken heeft met de herinrichting, maar met het verkeersgedrag van ouders..."

Toch zijn wij van mening dat je ook met enkele aanpassingen de situatie zou kunnen verbeteren, zoals:

De situatie van de zebra opnieuw bekijken aangezien de zichtbaarheid vanaf een kant slecht is ivm de brug vanaf het Koperwiekplein. Mensen trekken net op in de auto en dan ligt er ineens een zebra.

Overzicht kruising Klaverweid verbeteren met duidelijke lijnen op de weg en

Bestaande situatie verbeteren zoals oversteken naast de bloembakken veiliger maken en

Doortrekken van de stoep langs de sebastiaan centenweg om de afslag van de snelweg de wijk in onmogelijk te maken (punt 3).

Wij vinden dat het College ook zou moeten kijken naar wat ze zelf zouden kunnen verbeteren in plaats van problemen afschuiven.

Gelukkig meldt het College ook: " Wij gaan nogmaals contact opnemen met de school en onderzoeken of we het gedrag van de ouders kunnen beïnvloeden en de verkeerssituatie kunnen verbeteren." En: "Op korte termijn zullen wij contact opnemen met de melder en de school."

Meer over Verkeersplan:

Vergadering raad Enkhuizen november 2017

ChristenUnie-SGP wil onderzoek naar voetgangers en fietsbrug

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 29-05-2018 07:46

De eerste motie vraagt het college om op doorgaande fietspaden de voorrangsregels zo aan te passen, dat de fietser voorrang heeft. “We willen een zo duurzaam mogelijke gemeente zijn en daar hoort bevordering van het fietsgebruik bij” stelt fractievoorzitter Wim Stam.

De ChristenUnie-SGP vindt het vreemd dat op een aantal doorgaande fietsverbindingen de fietser moet stoppen voor de (afslaande) auto. Als voorbeeld noemen we de kruising Molenland-Padmosweg / Bozenhoven en de kruising Oosterlandweg/Viergang in Mijdrecht. En daarom wil de ChristenUnie-SGP dat deze situaties worden aangepast om zo de fiets ruim baan te geven. Daarnaast geeft dat ook het signaal af aan de automobilist dat hij meer rekening moet houden met de fietser. Die wordt als het ware een belangrijkere verkeersdeelnemer met een voorkeurbehandeling.

De tweede motie gaat over de Rondweg in Mijdrecht, waar nu op meerdere plekken de weg overgestoken moet worden, terwijl dit één van de drukste gemeentelijke wegen in onze gemeente is. Als daar straks op de Stationslocatie een 80-tal woningen gebouwd gaan worden, deels ook voor senioren, dan is een veilige oversteek van groot belang. “Bij een recente bespreking over de bouwprojecten heb ik daarom geopperd om te onderzoeken of je de oversteek niet kunt bundelen via een voetgangers/fietsbrug” aldus Ton van Sligtenhorst (fractie-assistent Ruimtelijke Ordening), die ook aangeeft. “er is een hoogteverschil tussen de Stationsweg dan wel het pad achter Eventstation en het lager gelegen gedeelte rondom de rotonde, dus dat zou mogelijk moeten zijn”. Waar die brug precies moet komen en hoe die het beste gesitueerd moet worden zal dat verdere onderzoek moeten uitwijzen.

Ook andere fracties lijken hier wel oren naar te hebben en dus zal de ChristenUnie-SGP een motie indienen om hier verder onderzoek naar te doen. Een bijkomend voordeel is, dat we dan mogelijk ook een veilige ontsluiting van de Nutslaan kunnen realiseren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.