Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

69 documenten

Ambacht laat hondenbezitter toch meebetalen aan uitgaven van de gemeente

Echt voor Ambacht Echt voor Ambacht PvdA Hendrik-Ido-Ambacht 29-11-2022 09:34

Al eerder pleite de fractie Echt Voor Ambacht (EVA) voor afschaffing van de Hondenbelasting, de fractie kreeg daar in een eerdere gemeenteraadsvergadering geen meerderheid voor.

Bekend was dat een Hondenbezitter meer aan Hondenbelasting/heffing betaald dan nodig is voor de uitvoering van het Hondenbeleid. Bij de behandeling van de Begroting voor 2023 heeft de fractie onderstaand Amendement ingediend met als doel het tarief dan te verlagen naar het bedrag wat nodig is om het Hondenbeleid uit te voeren.

Ook dit Amendement kreeg onvoldoende steun van de gemeenteraad. Alleen de PvdA en RA steunde het door Echt Voor Ambacht (EVA) ingediende Amendement.

AMENDEMENT

De Gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht in vergadering bijeen op 10 november 2022

Gelezen het raadsvoorstel betreffende de vaststelling begroting 2023-2026

Constaterende dat:

Steeds meer gemeenten de hondenbelasting afschaffen, omdat deze niet meer van deze tijd is, complex is om te handhaven en omdat zij de lasten voor hun inwoners (in het bezit van een hond) willen verlichten;

De bedragen, die hondenbezitters in Hendrik-Ido-Ambacht voor het houden van een hond betalen, fors te noemen zijn in vergelijking met het landelijk gemiddelde;

Hondenbelasting een behoorlijke aanslag vormt op het budget van inwoners met een laag inkomen;

Een groot deel van deze belasting jaarlijks naar de Algemene Middelen terugvloeit;

Er volgens de begroting voor 2023 een positief begrotingssaldo is van 1.140.000 euro;

Overwegende dat:

De gemeentewet gemeenten de mogelijkheid geeft om hondenbelasting te heffen, maar dit niet verplicht;

Het aantal gemeenten, dat deze belasting heft, in de loop der jaren fors is afgenomen;

Er vraagtekens kunnen worden gezet bij de bestaansredenen van de hondenbelasting;

Besluit aan het raadsbesluit het volgende punt toe te voegen:

5.a bij vaststelling van de belastingverordeningen in december 2022 de hondenbelasting te beschouwen als een doelbelasting: er worden niet meer opbrengsten opgehaald dan de kosten, die daaraan worden toegerekend.

5 b ten gevolge van 5a de opbrengsten van de hondenbelasting te verlagen met circa 120.000 euro dan wel het gedeelte dat meer dan de kosten wordt ontvangen of opgehaald, dit te verwerken in het tarief en ten laste te laten komen van het begrotingssaldo van 2023;

5 c De verdere uitwerking van de hondenbelasting mee te nemen in afwachting van de landelijke ontwikkelingen hondenbelasting en herziening van het gemeentelijk belastinggebied;

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van EVA,

Adrie Scheurwater

De Onroerend Zaakbelasting (OZB)

PvdA PvdA Vught 11-04-2022 08:28

Tijdens de raadsvergadering van 7 april werden de gemeentelijke belastingen en leges besproken voor het komend jaar. Gemeentebelangen deed samen met de PLV het voorstel om de OZB voor bedrijven omlaag te brengen.

Geen goed idee en wel hierom

Wij vonden dat een slecht voorstel. Als er minder OZB wordt geheven kan de gemeente niet meer alles doen wat gepland is en moet er dus worden bezuinigd. We hebben nog 4 jaar om allerlei plannen uit te voeren. Om dan nu aan de financiĆ«n te morrelen vinden we een slecht idee. Het zal in de komende periode toch een hele toer worden om alles betaald te krijgen. We hebben allemaal last van de inflatie. Dat geldt evenzeer voor de plannen van de gemeente. Er staat voor de komende periode een hoop te doen: de energietransitie, woningbouw, vele taken op sociaal terrein en de ombouw van het spoor en de N65. Ā Dat allemaal naast de gebruikelijke taken van de gemeente. Een verminderde OZB voor bedrijven past dan niet in de plannen.

https://www.pvda-gl.nl/de-onroerend-zaakbelasting-ozb/Ton van der Vossen

Het bericht De Onroerend Zaakbelasting (OZB) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Duidelijkheid nodig over financiĆ«n vĆ³Ć³r behandeling prebegroting

PvdA PvdA Maastricht 18-08-2020 10:33

Om het werk voor de prebegroting goed te kunnen doen, wil de PvdA Maastricht graag inzicht in de actuele stand van de financiĆ«n. Het college heeft immers zoveel PM posten in de verschillende stukken opgenomen dat de actuele stand nogal zou kunnen verschillen. Bovendien moeten we ook vaststellen dat het iedere keer weer net iets anders is, dan we dachten dat het was. KPMG becijferde immers ruim ā‚¬6 miljoen structureel, een paar maanden later komt u uit op ruim ā‚¬20 miljoen structureel. De PvdA zou ook nog eens graag willen dat het college duidelijk uitlegt waar daar het verschil hem precies is zit. Ook willen we weten wanneer dit tekort bij het college bekend was en waarom tijdens het debat over KPMG vanuit de actieve informatieplicht aan de gemeenteraad het college geen mededeling heeft gedaan van het feit dat de cijfers uit het KPMG rapport waren achterhaald.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/duidelijkheid-nodig-over-financien-voor-prebegroting/Daarnaast zouden we graag willen weten hoeveel geld van het rijk inzake Corona is ontvangen. Vanuit Leiden ontvingen we het hieronder weergegeven overzicht. Het zou super zijn wanneer u ook voor Maastricht een dergelijk overzicht kunt verschaffen.

 

Manon Fokke en Maren Slangen stelden de volgende vragen aan het college

De bestuursrapportage die uitkomt heeft als peildatum 1 juli 2020. Wat is de stand van de financiĆ«n op deze peildatum voor het lopende jaar? Wat is de actuele stand van de structurele tekorten? Is er een wijziging tov de laatste stand in de prebegroting? Indien afwijkend, hoe komt dat? Is er inmiddels meer duidelijkheid over de exacte kosten van Corona? Kunt bijvoorbeeld vertellen op welke inkomsten het MECC had gerekend en hoeveel er op dit moment is binnengekomen? En zo zijn er meer posten waarvan het onaannemelijk is dat u de omvang niet zou weten. Wat is de exacte reden van het verschil tussen de structurele tekorten in het sociaal domein zoals aangegeven door KPMG en door u bij de prebegroting? Tussen ā‚¬6 en ā‚¬ 20 miljoen zit wel een enorm verschil. Hoe kan het dat dit niet eerder bekend was? KPMG heeft toch een grondig onderzoek gedaan? Waarom heeft u, gelet op uw actieve informatieplicht, bij het KPMG debat geen mededeling gedaan van het feit dat de structurele tekorten inmiddels veel groter waren dan ā‚¬6 miljoen? Kunt u ons een overzicht verschaffen zoals door de gemeente Leiden aan de raad van Leiden is verschaft? Klopt het dat u pas na 1 september in gesprek gaat met de provincie over het dekken van de bezuinigingen?[1] Lopen we dan niet het risico om dingen vast te stellen die door de provincie niet worden goedgevonden? In eerdere stukken gaf u aan over de financiĆ«n gesproken te hebben met de provincie. Wat heeft u dan besproken?

 

[1] https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200817_00172020/raad-in-maastricht-worstelt-veel-vraagtekens-over-bezuinigingen

Het bericht Duidelijkheid nodig over financiĆ«n vĆ³Ć³r behandeling prebegroting verscheen eerst op PvdA Maastricht.

TOERISTENBELASTING: EEN BELASTING VOOR HET COLLEGE! | Borger-Odoorn

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Borger-Odoorn 28-06-2020 00:00

We waren 25 juni jl. zo leuk bezig als raad: met een snelle en efficiënte werkwijze bespraken we de jaarstukken 2019 en de eerste bestuursrapportage over 2020.

Totdat we bij de Kadernota kwamen en meer specifiek bij de voornemens rond de belastingen voor komend jaar. En wij - d.w.z. het verstandige deel van de raad gevormd door Gemeentebelangen, GroenLinks, PvdA, Leefbaar Borger-Odoorn en CU – bedachten dat de toeristenbelasting rustig met 5 eurocent verhoogd zou mogen worden. En legden dit vast in een gezamenlijk amendement. Dit om met de meeropbrengsten van € 60.000,- een extra mogelijkheid te realiseren voor ondersteuning van de economische pijlers binnen onze gemeente.

Blijkbaar fout!! VVD en CDA duikelden over elkaar om te vertellen dat dit de toeristische sector en de groepsverblijven de kop zou kosten. Oplettende lezer, U weet wel: je komt met 30 mensen en betaalt 5 eurocent extra hetgeen resulteert in € 1,50 per overnachting toeristenbelasting meer. En dat bedrag (dat niet eens door de toeristische ondernemers zelf wordt opgebracht) kost dan de hele sector de kop. Snapt u het nog???

En zo kwam een emotioneel debat met een ellenlange schorsing waarin na veel onderling overleg Gemeentebelangen besloot haar eigen amendement alsnog niet te steunen. Helaas, de andere genoemde partijen dienden het alsnog in maar er was dus geen meerderheid voor.

Conclusie: Gemeentebelangen heeft de kleinere broeder VVD er weer eens bijgehouden.

Meld je aan voor de leergang van PvdA Tilburg!

PvdA PvdA Tilburg 19-06-2020 22:32

Meld je aan voor de ā€˜Red Politicsā€™-leergang van de PvdA Tilburg!

De PvdA Tilburg start in het najaar van 2020 met een vernieuwde leergang genaamd ā€˜Red Politicsā€™. De leergang is bedoeld voor nieuwe leden en jong talent en brengt verdieping en gezelligheid. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Wil je meer weten over de idealen van de PvdA? Over hoe je actief kunt zijn met deze idealen binnen of buiten de PvdA? Neem dan deel aan deze serie van vier workshops en bijeenkomsten en ontmoet verschillende interessante gasten. Onder voorbehoud van deelname zullen bijvoorbeeld Lilianne Ploumen (oud-minister en huidig Tweede Kamerlid), Jeroen Dijsselbloem (oud-Minister van FinanciĆ«n) en Theo Weterings (burgemeester Tilburg) met de deelnemers spreken.

Voor de leergang is beperkt plaats. Slechts 15 personen kunnen deelnemen (we houden ons aan de 1,5 meter RIVM richtlijn). Wees er dus snel bij. Je dient minimaal 3 van de 4 bijeenkomsten aanwezig te kunnen zijn. Aanmelden kan door een e-mail met korte motivatie te sturen naar leergang@pvdatilburg.nl Vermeld in je e-mail je contactgegevens (naam, leeftijd, woonplaats, telefoon en e-mailadres) Ć©n vertel kort waarom juist jĆ­j zo graag deel zou willen nemen.

Wil je eerst meer informatie voordat je een e-mail stuurt? Neem dan contact op met bestuurslid Bob van Soolingen via leergang@pvdatilburg.nl Deelname is kosteloos. De organisatie maakt indien nodig een selectie van de aanmeldingen en informeert degenen die een e-mail hebben gestuurd uiterlijk 1 september of zij kunnen deelnemen. Houd onderstaande data tot dan zeker gereserveerd in jouw agenda!

 

De vier bijeenkomsten zien er als volgt uit (programma onder voorbehoud, ook in verband met Coronamaatregelen):

Politiek van Waarde Dinsdag 29 september 2020 (avond, 19:30-21:30) ā€“ Boulevard CafĆ© Met Lilianne Ploumen, oud-Minister en huidige Tweede Kamerlid, en Mary Fiers, oud-Eerste Kamerlid en voormalig voorzitter van afdeling Regio Eindhoven Waarom zou je in de politiek gaan? Waarom bij de PvdA? Waar staat onze partij voor en wat zijn de verschillen met andere partijen? En hoe zorgen we dat politiek echt van waarde is? We gaan erover in gesprek met twee topvrouwen van de PvdA: Lilianne Ploumen (via online verbinding) en Mary Fiers.

Meet up Jeroen Dijsselbloem; over financiĆ«n, landelijke politiek en Brabant Dinsdag 6 oktober 2020 (avond, 19:30-21:30) ā€“ ā€˜t Elfde Gebod Met Jeroen Dijsselbloem, oud-Ministervan FinanciĆ«n, en Stijn Smeulders, fractievoorzitter PvdA Brabant We treden in gesprek met Jeroen Dijsselbloem, oud-Minister van FinanciĆ«n en oud-Tweede Kamerlid. Hij neemt ons mee in het belang van kennis van financiĆ«n, in de landelijke politiek en naar zijn Brabantse roots. Deze bijeenkomst sluiten we online aan bij de Brabantklas 2020, de Brabantse leergang, en staan we eveneens stil bij het belang van samenwerking in Brabant. Als speciale side-kick zal Stijn Smeulders, fractievoorzitter PvdA Brabant, de avond inleiden en afsluiten.

Kloven in de samenleving (open bijeenkomst voor alle leden en niet-leden) Dinsdag 3 november 2020Ā (avond, 19:30-21:30) ā€“ De Nwe Werkplaats Met lokale experts op het gebied van armoede, onderwijs en de Tilburgse wijken De samenleving kent grote verschillen tussen arm en rijk, hoger en lager opgeleid of tussen verschillende wijken. Het maakt uit waar jouw wieg heeft gestaan. Op welke wijzen wordt deze kloof in Tilburg zichtbaar en hoe kunnen we daar iets aan doen? We gaan hierover met elkaar en experts in gesprek.

Pizza & politics Dinsdag 1 december 2020 (avond, 19:30-21:30) ā€“ Oranjezaal Paleis-Raadhuis Met burgemeester Theo Weterings Na een gezellige gezamenlijke afsluiter van de leergang met pizza en een drankje gaan we in gesprek met PvdA-raadslid Bea Mieris en de burgemeester van Tilburg. Hoe ziet de lokale politiek er in Tilburg uit? Kun je als raadslid het verschil maken en welke stijlen ziet hij? Welke onderwerpen worden de komende jaren Ć©cht belangrijk? We zullen de leergang eindigen met een echte pubquiz, die wordt verzorgd door de JS Brabant!

Het bericht Meld je aan voor de leergang van PvdA Tilburg! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Terugblik extra raadsvergadering mei 2020 | Winterswijk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Winterswijk 12-06-2020 00:00

Een terugblik op de extra raadsvergadering van 14 mei 2020.

In een extra raadsvergadering (vanaf 22 u.) werd de “Taskforce 100% Winterswijk ‘van Herstel naar Beter’” besproken. Dit voortvarende stukje werk op initiatief van wethouder Tannemaat en met medewerking van wethouder klein Gunnewiek ontmoette veel instemming. 

De fractievoorzitters namen de kans te baat om hun eigen standpunten nog eens in de spotlights te zetten, zodat de vergadering niet één, maar drie uur duurde. Het CDA was voor het verenigingsleven en tegen geldverspilling, WB voor de markt, VVD voor werk en onderwijs, GL voor duurzaamheid en cultuur, PvdA voor arbeid en sociale voorzieningen, D66 voor de recreatie-sector en gaf enkele kritische reacties op de anderen en VW had weer erg veel contacten onder de bevolking – daar zullen over twee jaar vast veel stemmen heen gaan. 

Het effect van deze zeven lyrische vergezichten was, dat van 11 moties en twee amendementen de meeste werden ingetrokken en dat er na drie uur niet zo erg veel was gebeurd. We konden na twaalven de burgemeester wel met zijn verjaardag feliciteren.

Paul Puntman - Fractielid GroenLinks

Raadsvergadering april 2020

PvdA PvdA VVD Ijsselstein 01-05-2020 13:17

Op 16 april heeft de gemeenteraad zich digitaal gebogen over de kadernotavoorstellen 2021.

Alle partijen zijn in de gelegenheid geweest voorstellen in te dienen om in aanvulling of afwijking van het collegeprogramma bestaand beleid uit te stellen of af te schaffen en nieuw beleid op te pakken. Van de negen ingediende voorstellen kwamen er vijf van de PvdA. Van het college kwam het voorstel de hondenbelasting af te schaffen, een belofte uit het verkiezingsprogramma van LDIJ en VVD.

Dit keer ging de discussie over woningbouw, hondenbelasting en mogelijk invoeren van voor IJsselstein nieuwe belastingen. De financiƫle ruimte voor nieuw beleid is klein. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met ontwikkelingen in het beleid van het rijk. Dat staat te lezen in de begeleidende kaderbrief van het college. De gevolgen van de coronacrisis zijn daar nog niet in meegenomen.

Het ziet er naar uit dat het afschaffen van de hondenbelasting niet zonder meer doorgang kan vinden. In deze financieel moeilijke tijden vinden PvdA met een aantal andere oppositiepartijen het niet gewenst deze opbrengsten te schrappen terwijl er nog wel kosten gemaakt blijven worden op dit dossier. En het college heeft geen meerderheid in de raad.

Vanwege de financiƫn heeft de PvdA twee voorstellen ingebracht die voor extra inkomsten voor de gemeente kunnen zorgen, toeristenbelasting en precariobelasting.

Toerisme en verblijf groeien in IJsselstein. Dit betekent dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van de gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten. De PvdA-fractie vindt het niet rechtvaardig dat alleen de inwoners van IJsselstein hier belasting voor afdragen. Door invoering van een toeristenbelasting dragen met ingang van 1 januari 2021 ook ā€˜bezoekersā€™ bij.

Precariobelasting is een belasting voor personen of bedrijven die voorwerpen hebben op, onder of boven openbare gemeentegrond. Openbare gemeentegrond is grond waarvan de gemeente eigenaar is, die bestemd is voor algemeen gebruik en waarbij iedereen belang kan hebben. Er wordt gebruik gemaakt van gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten die moeten worden onderhouden. De precariobelasting valt toe aan de algemene middelen van de gemeente en is door de gemeente vrij besteedbaar. De opbrengst kan de gemeente geheel of gedeeltelijk ten goede laten komen aan ondernemend IJsselstein. Bijvoorbeeld in plaats van de huidige subsidie stadsmarketing.

De PvdA-fractie wil de verhuur van vrijkomende agrarische bebouwing in IJsselstein makkelijker maken. In de Wabo is op 1 januari 2013 artikel 1.1a ingevoerd. Op grond van deze bepaling kan het gemeentebestuur bepalen dat een bedrijfswoning behorend tot een landbouwinrichting, ondanks de agrarische bestemming, door een derde (een burger) mag worden bewoond. Nu staan maar al te vaak bestemmingsplannen en verordeningen in de weg.

De PvdA wil versneld een strategisch plan opstellen voor de huisvesting van het onderwijs in de gemeente en de resultaten verwerken in een scholenplan waarin op de korte en lange-termijn zichtbaar is waar scholen gevestigde zullen zijn, waar nieuwbouw of groot onderhoud zal plaatsvinden. De PvdA-fractie wil zichtbaar maken hoe zo efficiƫnt mogelijk leegstand bij scholen kan worden tegengegaan en waar door herschikking ruimte kan worden gevonden voor binnenstedelijke woningbouw. De terugloop in leerlingenaantallen in het basisonderwijs tot 2022 wordt geschat op 15% tot meer dan 18%. Op de circa 3000 leerlingen in het basisonderwijs in IJsselstein heb je het dan al snel over meer dan 500 leerlingen ofwel meer dan lege 10 klassen.

De al dan niet aangepaste voorstellen worden de komende weken doorgerekend en voorzien van een advies van het College. Op 4 juni wordt de complete Kadernota ā€“ met daarin ook de voorstellen van het College ā€“ aan de raadscommissies aangeboden. In de raadsvergadering van 2 juli 2020 wordt de Kadernota vastgesteld.

Het bericht Raadsvergadering april 2020 verscheen eerst op PvdA IJsselstein. Voor iedereen!.

Meet-up Herwaardering arbeid, inkomen en armoede | Maastricht

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Maastricht 30-04-2020 00:00

In de eerste digitale meet-up georganiseerd door GroenLinks Maastricht is onderzocht en besproken wat de Corona crisis voor vragen oproept over arbeid, inkomen en armoede.

In een korte inleiding schetst Hans Passenier wat de impuls was om deze meet-ups te gaan organiseren. Iedereen merkt dat we na de Corona crisis niet op dezelfde manier kunnen doorgaan. Daarom hebben we met elkaar gebrainstormd: wat zijn nu thema’s waarmee we aan de slag moeten om een werkelijke verandering te bewerkstelligen? Het gesprek daarover is van belang. We hebben een aantal thema’s uitgezocht en nu willen we ingaan op de opvattingen over arbeid en inkomen en armoede. We zoeken naar de herwaardering van deze onderwerpen.

 

Eigenlijk zien we dat in deze crisis het sociale proces, de omgang met elkaar de spanning tussen individu en collectief heel zichtbaar is geworden. Door de coronacrisis houden we de adem in, houden we afstand tot elkaar en stoppen we met consumeren en produceren. Het effect is een grotere solidariteit en een beleving van het samen moeten oplossen. De effecten van de individuele gerichtheid van voor de crisis komen duidelijk aan het licht. Deze crisis geeft dus ook de gelegenheid om al dat soort effecten te observeren en andere inzichten te ontwikkelen.

 

Als voorbeeld het thema arbeid. Lang werd arbeid gezien als iets wat je alleen doet voor jezelf. De arbeid werd beloond, de waarde van de mens werd altijd beoordeeld naar zijn vermogen, veel geld te verdienen. De bakker bakt het brood voor de winst en niet om brood te leveren aan anderen. Die opvatting leidt tot een noodzaak om winst te maken en heeft tot gevolg dat er grote ongelijkheid ontstaat, verspilling en armoede. Maar laat deze tijd niet juist zien dat je ook werkt voor de anderen? En zou die opvatting, dat arbeid juist gedaan wordt om waarde te vermeerderen in het algemeen belang, niet leiden tot meer gelijkheid, minder armoede en een duurzame welvaart voor iedereen? Wat hebben we werkelijk nodig en wat is ons dat waard? Moet de markt werkelijk alles regelen?

 

Sabrina Kleinemans en Maja Rocak van het lectoraat Sociale Integratie en Alexander de Roo, voorzitter van de denktank basisinkomen gaven een korte inleiding.

 

Vanuit het lectoraat Sociale integratie worden ingewikkelde vraagstukken in kaart te gebracht en oplossingen gezocht in het sociale domein. Er is een leeratelier voor armoedevraagstukken net gestart. Door de coronacrisis heeft dat een nieuwe impuls gekregen. Het perspectief verandert. Corona laat zien dat armoede niet alleen een individueel vraagstuk is, dat het een uitval uit de participatiemaatschappij is, maar ook en misschien wel juist een maatschappelijk component heeft. Het zijn vaak ook de omstandigheden die de armoede veroorzaken. En die omstandigheden worden bepaald door de manier hoe arbeid is georganiseerd. Het besef groeit dat armoede niet alleen wordt veroorzaakt door individuele kenmerken, maar dat we ook een collectieve verantwoordelijkheid hebben. We moeten ook niet alleen economisch kijken naar armoede, maar ook naar aspecten van macht. Hoe belangrijk het is om mee te kunnen doen en waardering te krijgen, in plaats van met de nek aangekeken te worden, omdat je niet participeert. En door deze crisis zullen veel meer mensen in de armoede terecht komen.

Er leven veronderstellingen: we moeten mensen helpen, maar dan leggen we het probleem bij hen. Oorzaken van armoede komen net zo goed van buitenaf. We moeten bv een uitkering niet zien als een gunst, maar gaan zien als een recht. Ook een veronderstelling is dat arbeid zaligmakend is. De vraag is ook: wat is arbeid? Is arbeid altijd zichtbaar en moet het daarmee altijd beloond worden d.m.v. loon. Is een beloning van arbeid altijd geld gerelateerd?

 

We zien nu in de aanpak van de crisis dat er heel veel geld in de redding wordt gestopt, maar dat dit niet bij iedereen terecht komt. Kunnen we anders kijken naar een betekenisvol leven en een herwaardering van beroepen en de vraag of je de waardering van je arbeid in geld uitgedrukt moet krijgen?

 

In groepjes is toen dit thema verder besproken. Een aantal essenties:

Arbeid is een waardevol goed. Milieucrisis koppelen aan deze crisis, door bv de belasting op arbeid te stoppen en de belasting op vervuiling te gaan heffen. Functies worden overeind gehouden en we zien conservatieve reacties. De harde kern blijft overeind van functies en banen, maar een aantal zijn veel minder beschermd. Arbeid is niet alleen inkomen maar ook veiligheid en als werkgevers het water aan de lippen staat, is er ook een gevaar voor verslechterende arbeidsomstandigheden. Dat debat wordt nu gemist in de politiek en in de media.

 

De wereld voor de crisis werd nog eens aangehaald:

grote branden demonstraties in Hong Kong de boerendemonstraties de staking van verpleegkundigen en het onderwijs. Er was heel veel onvrede en dat is in een keer stil gelegd. Op het laatst werd ook een brug gemaakt naar het basisinkomen.

 

We zouden meer in vertrouwen met elkaar moeten werken. Maar hoe doe je dat dan? Zeker als je merkt dat verschillende partijen enorme meningsverschillen en inzichten hebben. En dat dezelfde feiten, gegevens en cijfers toch kunnen leiden tot heel verschillende conclusies.

 

Alexander de Roo stond aan de wieg van GroenLinks en het heeft 30 jaar geduurd voordat GroenLinks een beetje groter werd. Hij signaleert dat er in Amerika miljoenen mensen uit het systeem vallen. In Nederland zijn dat honderdduizenden. In de vorige crisis waren heel veel mensen uit de middengroepen in de bijstand terecht gekomen. Duidelijk werd toen, dat het Neoliberalisme tot ongewenste effecten leidt. Er was een grotere bereidheid om na te denken over een ander systeem. Vorig jaar werd een peiling gedaan wat Nederland vindt van het basisinkomen: 38% voor, 37% tegen en 25% weet niet of twijfel. Half mei komt er een nieuwe uitslag en de vooruitzichten zijn dat er meer mensen voor het basisinkomen zullen zijn. Op Googletrends is te zien dat er nog nooit zo’n hoog aantal mensen zoekt op de term basisinkomen. Deze crisis leidt tot meer gemeenschapszin en de kunst is om dat vast te houden. De partijtop gaat ook langzaam maar zeker het belang zien. En ook de VVD is geïnteresseerd. Die spreken dan wel over een uitkeerbare heffingskorting. Bij de PvdA wil men niet verder gaan dan een basisbaan. Voor ondernemers is het belang van een basisinkomen dat ze gemotiveerde werknemers krijgen. Je ziet dat in allerlei landen een soort basisinkomen wordt uitgekeerd in deze crisis. We hebben nu 50 verschillende regelingen om mensen te helpen en die blijken onvoldoende effectief te zijn.

 

De groepjes zijn daarna gaan spreken over dit thema inkomen.

 

Enkele kritische geluiden waren er ook:

het kan zomaar opgevat worden als dat je toch betaald wordt, dus dat je ook iets kunt doen voor het collectief. Hoe kun je tegenwicht bieden tegen de beperkingen die het met zich mee zou kunnen brengen? Dus onderliggende opvattingen, nl dat het een recht is en geen plicht, zijn van belang. Ook roept het de vraag op of arbeid en inkomen niet losgekoppeld moeten worden? Het basisinkomen zou een middel kunnen zijn, maar zou moeten worden gebaseerd op gezamenlijke opvattingen, zoals dat participatie een recht is en geen plicht, dat inkomen een recht is en geen plicht, dat we samen staan voor een collectieve welvaart/welbevinden.

Want mensen zullen niet vanzelf veranderen. We zouden gezamenlijk aan die onderliggende waarden en opvattingen moeten gaan werken. Want mensen zullen competitief zijn en soms egocentrisch.

 

Er was een pleidooi voor de vorming van een community van politiek, 'burger', onderzoek, sociale studies. Dat we op inhoud zoeken naar samensmelting door pilots, projecten, onderzoek, onderwijs, waardoor er een platform ontstaat van waaruit we bewegen in de richting van die nieuwe opvattingen.

Er was ook een oproep om het grotere 'abstracte' verhaal (rondom inkomen, basisinkomen, bestaansrecht),wat vaak in Den Haag wordt 'bepaald', te vertalen naar concrete, behapbare, manieren om lokaal mee aan de slag te gaan.

 

Ook werd aangegeven om de discussie door te zetten met de thema’s:

 

1. Armoede niet als individueel probleem beschouwen- hoe krijgen we dit op de politieke agenda?

2. Armoede overstijgt economisch kapitaal: ook in de discussie over basisinkomen is belangrijk om naar waarden en normen die in onze maatschappij belangrijk zijn te kijken. Dat vraagt verandering van de narratieve, waarvoor corona crisis als momentum gebruikt kan worden.

 

Misschien is gezondheid en welbevinden nu wel een hele mooie brug naar basisinkomen.

Werk kan eerlijker verdeeld worden, minder werkdruk, burn-outs, meer leefkwaliteit.

 

De deelnemers vonden het een interessante meet-up en vroegen om een vervolg over transitie duurzame samenleving en belasting.

We hebben een maatschappelijke beweging nodig richting toekomst. We staan immers op een kruispunt. Dit kunnen we niet alleen politiek, maar vooral en juist ook maatschappelijk oppakken!

Voor vervolg lijkt mij heroriëntatie op waarden belangrijk, werd door een deelnemer gezegd. Hij zou willen waken voor de discussie wel/niet basisinkomen omdat wij ons dan ook weer zelf beperken in ons denken.

Laten we deze situatie gebruiken om te laten zien dat werk een kwetsbaar gegeven is maar zorg en creativiteit altijd nodig blijven.

 

Met deze woorden sloten de individuele deelnemers af en hopen we iedereen over twee weken weer te zien.

 

Volgende meet-up woensdag 13 mei

Meet-up Herwaardering arbeid, inkomen en armoede groot succes | Maastricht

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Maastricht 30-04-2020 00:00

In de eerste digitale meet-up georganiseerd door GroenLinks Maastricht is onderzocht en besproken wat de Corona crisis voor vragen oproept over arbeid, inkomen en armoede.

In een korte inleiding schetst Hans Passenier wat de impuls was om deze meet-ups te gaan organiseren. Iedereen merkt dat we na de Corona crisis niet op dezelfde manier kunnen doorgaan. Daarom hebben we met elkaar gebrainstormd: wat zijn nu thema’s waarmee we aan de slag moeten om een werkelijke verandering te bewerkstelligen? Het gesprek daarover is van belang. We hebben een aantal thema’s uitgezocht en nu willen we ingaan op de opvattingen over arbeid en inkomen en armoede. We zoeken naar de herwaardering van deze onderwerpen.

 

Eigenlijk zien we dat in deze crisis het sociale proces, de omgang met elkaar en de spanning tussen individu en collectief heel zichtbaar is geworden. Door de coronacrisis houden we de adem in, houden we afstand tot elkaar en stoppen we met consumeren en produceren. Het effect is een grotere solidariteit en een beleving van het samen moeten oplossen. De effecten van de individuele gerichtheid van voor de crisis komen duidelijk aan het licht. Deze crisis geeft dus ook de gelegenheid om al dat soort effecten te observeren en andere inzichten te ontwikkelen.

 

Als voorbeeld het thema arbeid. Lang werd arbeid gezien als iets wat je alleen doet voor jezelf. De arbeid werd beloond, de waarde van de mens werd altijd beoordeeld naar zijn vermogen, veel geld te verdienen. De bakker bakt het brood voor de winst en niet om brood te leveren aan anderen. Die opvatting leidt tot een noodzaak om winst te maken en heeft tot gevolg dat er grote ongelijkheid ontstaat, verspilling en armoede. Maar laat deze tijd niet juist zien dat je ook werkt voor de anderen? En zou die opvatting, dat arbeid juist gedaan wordt om waarde te vermeerderen in het algemeen belang, niet leiden tot meer gelijkheid, minder armoede en een duurzame welvaart voor iedereen? Wat hebben we werkelijk nodig en wat is ons dat waard? Moet de markt werkelijk alles regelen?

 

Sabrina Kleinemans en Maja Rocak van het lectoraat Sociale Integratie en Alexander de Roo, voorzitter van de denktank basisinkomen gaven een korte inleiding.

 

Vanuit het lectoraat Sociale integratie worden ingewikkelde vraagstukken in kaart te gebracht en oplossingen gezocht in het sociale domein. Er is een leeratelier voor armoedevraagstukken net gestart. Door de coronacrisis heeft dat een nieuwe impuls gekregen. Het perspectief verandert. Corona laat zien dat armoede niet alleen een individueel vraagstuk is, dat het een uitval uit de participatiemaatschappij is, maar ook en misschien wel juist een maatschappelijke component heeft. Het zijn vaak ook de omstandigheden, die de armoede veroorzaken. En die omstandigheden worden bepaald door de manier hoe arbeid is georganiseerd. Het besef groeit dat armoede niet alleen wordt veroorzaakt door individuele kenmerken, maar dat we ook een collectieve verantwoordelijkheid hebben. We moeten ook niet alleen economisch kijken naar armoede, maar ook naar aspecten van macht. Hoe belangrijk het is om mee te kunnen doen en waardering te krijgen, in plaats van met de nek aangekeken te worden, omdat je niet participeert. En door deze crisis zullen veel meer mensen in de armoede terecht komen.

Er leven veronderstellingen: we moeten mensen helpen, maar dan leggen we het probleem bij hen. Oorzaken van armoede komen net zo goed van buitenaf. We moeten bv een uitkering niet zien als een gunst, maar gaan zien als een recht. Ook wordt vaak verondersteld dat arbeid zaligmakend is. De vraag is ook: wat is arbeid? Is arbeid altijd zichtbaar en moet het daarmee altijd beloond worden d.m.v. loon. Is een beloning van arbeid altijd geld gerelateerd?

 

We zien nu in de aanpak van de crisis dat er heel veel geld in de redding wordt gestopt, maar dat dit niet bij iedereen terecht komt. Kunnen we anders kijken naar een betekenisvol leven en een herwaardering van beroepen en de vraag of je de waardering van je arbeid in geld uitgedrukt moet krijgen?

 

In groepjes is toen dit thema verder besproken. Een aantal essenties:

Arbeid is een waardevol goed. Milieucrisis koppelen aan deze crisis, door bv de belasting op arbeid te stoppen en de belasting op vervuiling te gaan heffen. Functies worden overeind gehouden en we zien conservatieve reacties. De harde kern blijft overeind van functies en banen, maar een aantal zijn veel minder beschermd. Arbeid is niet alleen inkomen maar ook veiligheid en als werkgevers het water aan de lippen staat, is er ook een gevaar voor verslechterende arbeidsomstandigheden. Dat debat wordt nu gemist in de politiek en in de media.

 

De wereld voor de crisis werd nog eens aangehaald:

grote branden demonstraties in Hong Kong de boerendemonstraties de staking van verpleegkundigen en het onderwijs. Er was heel veel onvrede en dat is in een keer stil gelegd. Op het laatst werd ook een brug gemaakt naar het basisinkomen.

 

We zouden meer in vertrouwen met elkaar moeten werken. Maar hoe doe je dat dan? Zeker als je merkt dat verschillende partijen enorme meningsverschillen en inzichten hebben. En dat dezelfde feiten, gegevens en cijfers toch kunnen leiden tot heel verschillende conclusies.

 

Alexander de Roo stond aan de wieg van GroenLinks en het heeft 30 jaar geduurd voordat GroenLinks een beetje groter werd. Hij signaleert dat er in Amerika miljoenen mensen uit het systeem vallen. In Nederland zijn dat honderdduizenden. In de vorige crisis waren heel veel mensen uit de middengroepen in de bijstand terecht gekomen. Duidelijk werd toen, dat het Neoliberalisme tot ongewenste effecten leidt. Er was een grotere bereidheid om na te denken over een ander systeem. Vorig jaar werd een peiling gedaan over wat Nederland vindt van het basisinkomen: 38% voor, 37% tegen en 25% weet niet of twijfel. Half mei komt er een nieuwe uitslag en de vooruitzichten zijn, dat er meer mensen voor het basisinkomen zullen zijn. Op Googletrends is te zien, dat er nog nooit zo’n hoog aantal mensen zocht op de term basisinkomen. Deze crisis leidt tot meer gemeenschapszin en de kunst is om dat vast te houden. De partijtop gaat ook langzaam maar zeker het belang zien. En ook de VVD is geïnteresseerd. Die spreken dan wel over een uitkeerbare heffingskorting. Bij de PvdA wil men niet verder gaan dan een basisbaan. Voor ondernemers is het belang van een basisinkomen dat ze gemotiveerde werknemers krijgen. Je ziet dat in allerlei landen een soort basisinkomen wordt uitgekeerd in deze crisis. We hebben nu 50 verschillende regelingen om mensen te helpen en die blijken onvoldoende effectief te zijn.

 

De groepjes zijn daarna gaan spreken over dit thema inkomen.

 

Enkele kritische geluiden waren er ook:

het kan zomaar opgevat worden als dat je toch betaald wordt, dus dat je ook iets kunt doen voor het collectief. Hoe kun je tegenwicht bieden tegen de beperkingen die het met zich mee zou kunnen brengen? Dus onderliggende opvattingen, nl dat het een recht is en geen plicht, zijn van belang. Ook roept het de vraag op of arbeid en inkomen niet losgekoppeld moeten worden? Het basisinkomen zou een middel kunnen zijn, maar zou moeten worden gebaseerd op gezamenlijke opvattingen, zoals dat participatie een recht is en geen plicht, dat inkomen een recht is en geen plicht, dat we samen staan voor een collectieve welvaart/welbevinden.

Want mensen zullen niet vanzelf veranderen. We zouden gezamenlijk aan die onderliggende waarden en opvattingen moeten gaan werken. Want mensen zullen competitief zijn en soms egocentrisch.

 

Er was een pleidooi voor de vorming van een community van politiek, 'burger', onderzoek, sociale studies. Dat we op inhoud zoeken naar samensmelting door pilots, projecten, onderzoek, onderwijs, waardoor er een platform ontstaat van waaruit we bewegen in de richting van die nieuwe opvattingen.

Er was ook een oproep om het grotere 'abstracte' verhaal (rondom inkomen, basisinkomen, bestaansrecht), wat vaak in Den Haag wordt 'bepaald', te vertalen naar concrete, behapbare manieren om lokaal mee aan de slag te gaan.

 

Ook werd aangegeven om de discussie door te zetten met de thema’s:

 

1. Armoede niet als individueel probleem beschouwen- hoe krijgen we dit op de politieke agenda?

2. Armoede overstijgt economisch kapitaal: ook in de discussie over basisinkomen is het belangrijk om naar waarden en normen, die in onze maatschappij belangrijk zijn, te kijken. Dat vraagt verandering van de narratieve, waarvoor de corona crisis als momentum gebruikt kan worden.

 

Misschien is gezondheid en welbevinden nu wel een hele mooie brug naar basisinkomen.

Werk kan eerlijker verdeeld worden, minder werkdruk en burn-outs, meer leefkwaliteit.

 

De deelnemers vonden het een interessante meet-up en vroegen om een vervolg over transitie duurzame samenleving en belasting.

We hebben een maatschappelijke beweging nodig richting toekomst. We staan immers op een kruispunt. Dit kunnen we niet alleen politiek, maar vooral en juist ook maatschappelijk oppakken!

Voor vervolg lijkt mij heroriëntatie op waarden belangrijk, werd door een deelnemer gezegd. Hij zou willen waken voor de discussie wel/niet basisinkomen, omdat wij ons dan ook weer zelf beperken in ons denken.

Laten we deze situatie gebruiken om te laten zien, dat werk een kwetsbaar gegeven is maar zorg en creativiteit altijd nodig blijven.

 

Met deze woorden sloten de individuele deelnemers af en hopen we iedereen over twee weken weer te zien.

 

Volgende meet-up woensdag 13 mei

Opgeven weer op maastricht@groenlinks.nl

Onvrede over WOZ-waarde

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid Maastricht 06-03-2020 10:24

De PvdA Maastricht heeft samen met initiatiefnemer PVM en enkele andere oppositiepartijen vragen gesteld aan het college over WOZ gerelateerde zaken. In het verleden heeft PVM al eens vragen gesteld over de te hoog geschatte WOZ waarde. Op dat tijdstip werden veel ( terechte ) bezwaarschriften ingediend, en de conclusie was dat de gemeente de waarde moest bijstellen en de proceskosten betalen. Op dit moment regent het weer klachten over WOZ waardes die veel te hoog worden geschat. Sommige burgers dienen al drie jaar een bezwaarschrift in, waarna de waarde naar omlaag wordt bijgesteld en het jaar erop komt er weer een flink bedrag ( onterecht) bovenop. De burgers zijn hier behoorlijk kwaad over.

Lees hier de vragen:

1. Kunt u aangeven hoeveel bezwaarschriften de afgelopen twee jaar zijn ingediend, en hoeveel terecht waren en zijn gehonoreerd?

2. Zoals u weet zijn er diverse bureaus die veel geld verdienen door bezwaren in te dienen. Door als gemeente niet goed de waardes vast te stellen werkt u zelf deze praktijken in de hand? Wat gaat u hieraan doen? Het kost de gemeenschap immers heel veel geld.

3. Bent u voornemens om de WOZ lager ook daadwerkelijk lager bij te stellen zodat er minder bezwaarschriften worden ingediend en dit uiteindelijk zorgt voor minder kosten? Zo nee waarom niet, zo ja, wanneer?Ā  Ā  Ā  Ā  Ā 

Jo Smeets, PVM Manon Fokke, PvdA RenƩ Betsch, PVV Jos Gorren. SAB

Het bericht Onvrede over WOZ-waarde verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.