Nieuws van CDA inzichtelijk

75 documenten

Woonfonds

CDA CDA Rijswijk 25-06-2021 14:58

De Gemeente Rijswijk neemt het initiatief om huurwoningen te bouwen in het middensegment door het oprichten en deelnemen aan het woonfonds Rijswijk. In het najaar startte de gemeente een onderzoek naar de mogelijkheden voor het oprichten van een woonfonds waarin de gemeente zelf deelneemt als participant. Een nieuwe oplossing die nog niet eerder is toegepast. De gemeenteraad stemdedonderdag 17 juni in met het plan. Betaalbare woningen voor middengroepen “Doel van het woonfonds is zorgen voor doorstroming uit de sociale sector en meer betaalbare woningen voor middeninkomens realiseren, denk aan onderwijzers, politieagenten en zorgmedewerkers en de woningen voor langere tijd beschikbaar en betaalbaar te houden”, zegt Johanna Besteman, wethouder wonen, gemeente Rijswijk. “Deze groep zit met de vingers tussen de deur op deze woningmarkt. Ze verdienen vaak te veel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en te weinig om te kunnen kopen op deze markt. Veel vraag en weinig aanbod. Dat vraagt met grote spoed om een oplossing, vindt de wethouder. “Daarnaast zien we dat de ontwikkeling van huurwoningen in het middensegment achter blijft”. Duurzaam en financieel degelijk Het woonfonds gaat 100 nieuwe huurwoningen bouwen in de meest duurzame wijk van Nederland: Rijswijk Buiten. “Een logische plek”, vindt wethouder Financiën en Rijswijk Buiten Jeffrey Keus, “want het is belangrijk dat deze nieuwe, duurzame wijk een gemêleerde samenstelling krijgt. Tegelijkertijd is het van belang dat het financieel verantwoord is. De financiële situatie van de gemeente is niet dusdanig dat we er geld op kunnen toeleggen of de grond met korting kunnen verkopen. Het rendement dat terugkomt naar de gemeente kan weer in de stad geïnvesteerd worden.” Constructie Woonfonds Om deze woningen te bouwen was het nodig om een strategie te formuleren, die voldoet aan alle geldende financiële en juridische randvoorwaarden. Dit heeft geleid tot een constructie waarin de gemeente als participant een belang neemt in dat fonds. In deze constructie komen nieuwe woningen in het middenhuur segment beschikbaar voor de beoogde doelgroep én worden de huren op de langere duur gematigd. Tegelijkertijd wordt ook de doorstroming vanuit het sociale huursegment bevorderd. Schep in de grond De gemeente benut het woonfonds als een pilot, op basis waarvan de komende jaren ervaringen worden opgedaan. De uitvoering van de pilot start eind dit jaar. In december 2021 gaat de schep in de grond en start de bouw van de eengezinswoningen en appartementen in Rijswijk Buiten. De oplevering wordt in het tweede kwartaal van 2023 verwacht. Bron: rijswijk.nl

Integraal plan Groot Seminarie Warmond aangenomen

CDA CDA PvdA Teylingen 06-06-2021 13:17

De gemeenteraad heeft op 3 juni het Integraal Plan Groot Seminarie Warmond goedgekeurd. In het plan is vastgelegd hoe de structuur van de inrichting van het gebied (wegen, voetpaden, groen, parkeren) en de gebouwenstructuur (nieuwbouw in Mariënhof en verbouw van Mariënhaven en Mariëngaarde) er uit (zullen) zien. In het monumentale gebouw van de voormalige priesteropleiding zijn inmiddels 107 huurappartementen gerealiseerd. Ook komen er nog 41 appartementen in voor zorggerelateerd wonen. Tenslotte zullen op het terrein nog 51 grondgebonden koopwoningen en –appartementen worden gebouwd. Met de uitvoering van het Integraal Plan worden de cultuurhistorische en landschappelijke waarden zoveel mogelijk in oude glorie worden hersteld. Een nieuwe parel, of eigenlijk een vernieuwde parel, aan de kroon van Warmond. Er is veel gedaan aan communicatie met omwonenden en andere stakeholders via inloopavonden, webinars, nieuwsbrieven enz. Stakeholders konden veel inbreng hebben, plannen zijn diverse keren daaraan aangepast. Voorwaar een voorbeeldparticipatieproject. De CDA-fractie complimenteerde dan ook het College met de wijze waarop zij dit project heeft aangepakt. Dan zijn er toch nog twee zaken die wij tijdens het debat in de Raad naar voren hebben gebracht: Allereerst de verkeersveiligheid. Het College achtte het niet nodig dat er nog een (tweede) verkeersonderzoek plaatsvindt nadat het project is gerealiseerd en alle woningen zijn bewoond. De CDA-fractie vindt van wel omdat het eerste verkeersonderzoek heeft gewerkt met verwachtingen, inschattingen en gemiddelden, en dat ook nog in corona-tijd. Helaas bleef het College bij zijn eerste opstelling. Groot Seminarie is een prachtig project, maar het voldoet niet aan de Woonvisie van Teylingen. Daar staat in dat nieuwbouwprojecten tenminste 35% sociale woningbouw moeten bevatten. Dat is hier slechts 24%. Daarom heeft de CDA-fractie twee amendementen van de PvdA gesteund. In het eerste wordt voorgesteld vast te leggen dat ook hier de gebruikelijke financiële compensatie voor het tekort aan sociale woningbouw door de projectontwikkelaar wordt gegeven in de vorm van de zgn. vereveningsbijdrage. Het College stelde voor om deze bijdrage in dit geval niet te heffen vanwege dit specifieke en unieke plan. De CDA-fractie achtte dit geen consequente houding. Het tweede amendement stelde voor om vast te leggen dat van de nog te realiseren 51 koopwoningen minimaal 15% goedkope koop is en minimaal 30% middeldure koop, conform de Woonvisie. Het is teleurstellend om te constateren dat beide amendementen werden verworpen.

Deel 4

CDA CDA Meierijstad 03-06-2021 14:41

Maatschappelijk Vastgoed Meierijstad: vast goed! Realisatie 2018-2019 Beleid duurzaam maatschappelijk vastgoed Screenen vastgoed portefeuille, DMJOP Harmonisatie subsidiëring MFA’s, wijk- en dorpsgebouwen Realisatie 2020 Voormalig gemeentehuis Schijndel: ‘Wenkend perspectief’: oplevering 2021 Verkoop en herbestemming nieuwe deel voormalig gemeentehuis Schijndel: 2020 Herbestemming kantorendeel voormalig gemeentehuis Schijndel Renovatie wijkgebouw De Spil, De Bunders Veghel Toegankelijkheid gebouwen, kleine investeringen Besluitvorming onderzoek vastgoed Sint-Oedenrode, bestuurscentrum ( dec 2020) Zonnepanelen diverse daken gemeentelijk vastgoed Realisatie 2021: Gebouw natuurtuin ’t Bundertje, oplevering verwacht eind 2021, begin 2022 Renovatie raadhuis Veghel ( bibliotheek), ( besluit dec 2020), start voorjaar 2021 Planontwikkeling Scoutinggebouw Sint-Oedenrode (nieuwbouw verwacht 2022) Groot onderhoud scoutinggebouw Schijndel (2021) Toegankelijkheid gebouwen, grotere investeringen ( kleinere gereed 2020) Herbestemming gemeentewerf Sint-Oedenrode Routeplanner verduurzaming maatschappelijk vastgoed: Co2 reductie Makelaarsfunctie vraag en aanbod Onderzoek wijk- en dorpsgebouwen: vitaliteitsscan

CDA fractie maakt kennis met nieuwe directeur SWA

CDA CDA Achtkarspelen 07-09-2020 10:13

Door Corona moest het bezoek een paar maanden worden uitgesteld maar uiteindelijk kon de CDA fractie kennis maken met Emmy Elgersma en de rest van haar management team. Emmy is sinds november 2019 directeur van SWA de grootste woningbouwcoöperatie in Achtkarspelen. Dat er roering is over woningbouw in Achtkarspelen was ook de mensen van SWA niet ontgaan. De CDA fractie wil bouwen en die boodschap wordt door SWA opgepakt. Binnenkort gaat de schep de grond in voor een aantal woningen in Twijzelerheide en vrij snel daarna wil men gaan starten in Buitenpost. Er is regelmatig ambtelijk en bestuurlijk overleg. SWA merkt op dat er een coöperatieve houding is bij zowel college als ambtenaren. Dit bied vertrouwen voor de toekomst. Er kan weer gebouwd worden. Ook bieden de zogenaamde prestatieafspraken over en weer een goede basis om op terug te vallen. Wel is het moeilijk voor SWA om aan geschikte locaties te komen. Vaak moet er gesloopt worden en dan is het voor een bedrijf als SWA wat zich richt op woningen in de sociale sector lastig om betaalbaar te bouwen. SWA ziet nog wel kansen men denkt o.a. aan de oude locatie van het Lauwerscollege in Surhuisterveen. De CDA fractie wees SWA nog op de mogelijkheid voor de bouw van een appartementen complex bij de zuidelijke ingang van Buitenpost. Deze locatie is in het verleden meegenomen in de plannen maar de laatste jaren wat uit het zicht geraakt. Voor de energie doelstellingen zet SWA vooral in op herbouw en waterstof. Waar andere woningbouwstichtingen kiezen voor een schil om een oude woning, kiest SWA voor nieuwjaar energiezuinige woningen met veel meer comfort dan vroeger Als CDA fractie kijken we terug op een geslaagd kennismakingsbezoek

CDA: Verhoog de starterslening

CDA CDA Katwijk 02-09-2020 16:36

Veel jongeren willen in Katwijk blijven wonen maar starterswoningen zijn inmiddels onbetaalbaar. CDA fractievoorzitter Barend Tensen vroeg het college daarom na te gaan of de starterslening verhoogd kan worden. Ook voor nieuwbouw Gezien de nijpende omstandigheden en stijgende prijzen, vraagt Tensen na te gaan of het mogelijk is om de hoogte van de starterslening van €30.000 naar €50.000 te verhogen zodat starters meer kans krijgen om een woning te kopen. Ook vraagt hij of de lening kan worden ingezet voor nieuwbouwwoningen, dat is nu niet het geval. Het college geeft in de beantwoording aan bereid te zijn dit te onderzoeken. Jongeren moeten in Katwijk kunnen blijven wonen. Stijgende prijzen Als redenen geeft Tensen aan dat het voor jongeren mogelijk moet zijn zich binnen de gemeente te vestigen en dat het voor het sociaal en economisch aantrekkelijk houden van de regio van belang is dat juist jongeren en startende huishoudens in de regio blijven. De prijzen van woningen zijn de laatste jaren echter flink gestegen. De aan de gemiddelde huizenprijs gekoppelde kostengrens voor NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is inmiddels van € 290.000 naar € 310.000 gestegen. Doelgroepenverordening Tensen: “Minstens zo belangrijk is het om starterswoningen voor die doelgroep te behouden.” In de beantwoording op de vragen van het CDA laat het college ook weten bezig te zijn een doelgroepenverordening op te stellen waarmee betaalbare (nieuwbouw)woningen in prijs behouden kunnen worden. De verordening kan worden ingezet voor de realisatie (nieuwbouw) en vervolgens voor het behoud van sociale koopwoningen en ook sociale en middeldure huurwoningen. Ook wordt er onderzoek gedaan naar erfpachtconstructies en de mogelijkheid van kleiner en betaalbaar bouwen.

Raadsvoorstel: Onderzoek Rekenkamercommissie Boxtel 'Woonbeleid'

CDA CDA Boxtel 02-09-2020 06:05

Het CDA bedankt de RKC voor dit rapport. Het woonbeleid en de uitvoering daarvan zijn gediend bij het overnemen van de aanbevelingen van het rapport. Wij willen graag van de wethouder weten wanneer er gestart wordt met het overnemen van deze aanbevelingen. Over een jaar vindt er een evaluatie plaats over de implementatie van de aanbevelingen. Gaat u daarbij ook andere verbeterpunten meenemen die organisch tot stand zijn gekomen? Wij zien graag een jaarlijks terugkomende discussie met de raad en college over de woonagenda. Dit kan zo zacht de Rekenkamercommissie al bijdragen aan de informatievoorziening en de raad kan desgewenst bijsturen. Het CDA zal vast een voorzetje geven op de discussie met het college. De woningbouwproductie is de afgelopen jaren fors achtergebleven op de taakstelling! Door de lage productie zijn doelstellingen als doorstroming op de woningmarkt en huisvesting van specifieke doelgroepen, o.a. jongeren en senioren flink vertraagd! Nu zitten vele jongeren zonder woningen en kunnen senioren niet doorstromen naar een gepaste woning. Maar er is licht aan de horizon! Eindelijk gaat er op grote schaal gebouwd worden. De harde plancapaciteit is er. Maar wat is de zachte plancapaciteit op dit moment? Wat staat er op de planning? En wat is de plancapaciteit na 2024? Zijn dit afspraken op basis van resultaat of op basis van intenties? Het CDA hoopt dat u in de toekomst concrete afspraken gaat maken op basis van resultaten, zoals de RKC ook aanbeveelt. Blijf als gemeente meer dan genoeg energie in de zachte plancapaciteit steken en zorg ervoor dat organiserend vermogen van de gemeente versterkt wordt. Hierdoor heeft de gemeente meer uitvoeringskracht. Het CDA vraagt zich wel af hoe u dit organiserend vermogen binnen de ambtelijke organisatie gaat verbeteren in tijden van financiële en personele schaarste. Met dit in ons achterhoofd kunt ons dan nu wel toezeggen dat we voor 2021 wel op tijd een geactualiseerde woonagenda hebben? Ten slotte zien we allen de noodzaak in dat er gebouwd moeten worden, niet om het bouwen, maar om kernen levend te houden en inwoners een gepaste woningen te kunnen bieden.

Etten-Leur blijft bouwen, extra aandacht voor starters

CDA CDA Etten-Leur 12-07-2020 12:37

In deze raadsperiode 2018-2022 ligt de nadruk op de binnenstedelijke ontwikkeling van Etten-Leur. In totaal is de ambitie 800 woningen aan de voorraad toe te voegen, maar zoals de plannen er nu voor staan worden dat er meer dan 1100 woningen. De Streek gaat de laatste fase in. De ontwikkeling van de Spoorzone alsmede Couperuslaan, Van Bergenpark en Juvenaat zitten in de fase van start bouw en realisatie. Recent zijn de bestemmingsplannen goedgekeurd voor het Kompas en de Vier Heemskinderen. Voor Van ‘t Hoffstraat. Withof en Kloostervelden zijn de kaders vastgesteld. En recent is ook gesproken over de plannen om Schoenmakershoek Oost af te bouwen. Als laatste grote binnenstedelijk project komt het terrein van de Nieuwe Nobelaer nog aan de orde. In al deze plannen zit een goede mix van sociale huur en koopwoningen. Ook worden de komende periode appartementen toegevoegd aan de woningvoorraad, waarbij aandacht is voor middeldure huur. Zorgpunt is wel de mogelijkheid van starters om op deze woningmarkt een betaalbare woning te vinden. In de bespreking van de kaders Kloostervelden kwam dit aan de orde naar aanleiding van een vraag van de CDA fractie. Hoewel de laatste jaren de prijs van een nieuwbouwwoning ook fors is gestegen (denk maar aan de extra kosten die voortvloeien uit gasloos bouwen), blijft extra aandacht voor deze doelgroep nodig. Enkele jaren geleden heeft Etten-Leur een startersregeling ingevoerd. Daarvan werd maar mondjesmaat gebruik gemaakt. Maar nu ook de eisen van financieringsinstellingen zijn aangescherpt, is het wellicht toch een passend instrument voor onze jonge mensen die in Etten-Leur hun eerste koopwoning willen verwerven. Om die reden zal er een voorstel worden uitgewerkt om de starterslening weer aantrekkelijk te maken. Ger de Weert (email: gdw.mail@xs4all.nl )

Wonen voor iedereen in Gemert-Bakel

CDA CDA Gemert-Bakel 06-07-2020 08:52

Het is fijn om in de gemeente Gemert-Bakel te wonen. Is het niet in de grotere dorpen Gemert of Bakel, dan is het wel in Milheeze, De Mortel, Handel, Elsendorp of De Rips. Onder andere het groeiende aantal inwoners van alle dorpen in onze gemeente wijst wel uit dat mensen graag in onze gemeente willen wonen. Het CDA is blij om dit te constateren. In de raadsvergadering van aanstaande donderdag 9 juli staat de Woonvisie 2020-2024 op de agenda aangezien de huidige verloopt. Graag nemen wij u mee in een aantal punten die het CDA Gemert-Bakel belangrijk vindt. Op basis van provinciale prognoses kan onze gemeente in de komende tien jaar er zeker minimaal 1040 woningen bij bouwen en wellicht zelfs meer gezien recente nieuwsberichten over een groeiend woningtekort in heel Nederland. Er moet gebouwd worden waar er behoefte aan is en voor iedereen: o.a. starters, jong/middelbare leeftijd/oud, gezinnen en alleenstaanden. Voor het CDA is het belangrijk dat we in onze gemeente, net als in afgelopen jaren, er bewust voor blijven kiezen om te bouwen in alle dorpen, juist ook in de kleinere. De schop moet in de grond. Er moet gebouwd worden. Dat houdt onze gemeente aantrekkelijk en dat is goed voor behoud van de leefbaarheid en behoud van de bestaande voorzieningen. Zo houden we een stimulans voor het feit dat het goed wonen is in de gemeente Gemert-Bakel en dat mensen hier willen komen wonen of blijven wonen. Alle doelgroepen zijn voor het CDA belangrijk. Toch lichten wij er graag twee uit. Starters en Jongeren zijn een belangrijke doelgroep waarvoor gebouwd moet worden. Dankzij actief bouwbeleid vergrijst onze gemeente minder snel dan omliggende gemeenten. Ondanks dat er de afgelopen jaren al veel gebouwd is wordt er door de grote vraag ervaren dat er een tekort is en dat zij tussen de wal en het schip vallen: ze komen ze niet in aanmerking voor sociale huur en is kopen vaak nog te duur. Het CDA wil dat er meer aanbod komt in betaalbare huur- en koopwoningen zodat beter op deze behoefte ingespeeld kan worden. Ook de seniorenzijn volgens het CDA een belangrijke doelgroep. Het aantal neemt toe door de vergrijzing en zij blijven ook steeds langer zelfstandig wonen. Dat vraagt automatisch om meer woningen en mogelijkheden voor hen. Denk hierbij aan seniorenwoningen, zorgwoningen en zorggeschikte woningen. Ook moeten aanpassingen binnenshuis gemakkelijker worden. In dat kader is het bouwen van een levensloopbestendige woning een idee waar het CDA achter staat. Een woning waar iedereen in kan wonen. Dat maakt dat een woning gemakkelijk aanpasbaar zodat als er bijvoorbeeld senioren uittrekken er bijvoorbeeld gemakkelijk een jong gezin in kan gaan wonen. Gemert-Bakel is een mooie gemeente waarin het voor iedereen goed is om te wonen. Zowel in de grote dorpen als in de kleinere. Er zijn woningen voor iedere doelgroep, de leefbaarheid en voorzieningen zijn goed. Dat is een woonvisie waar het CDA Gemert-Bakel voor staat. Thijs van den Elsen Raadslid CDA Gemert-Bakel Gemertbakel.cda@gmail.com 06-52636552

Knarrenhof in Tynaarlo! Nu de locatie nog...?

CDA CDA GroenLinks Tynaarlo 03-06-2020 18:09

Afgelopen raadsvergadering aandacht gevraagd voor Ouderenhuisvesting in onze gemeente, dit was de woordvoering van onze fractievoorzitter Henk Middendorp: Voorzitter, Dit is een bijzonder moment, het is mijn maidenspeech en het bijzondere is dat ik deze bijdrage mede namens de GroenLinks fractie zal doen. Het mag inmiddels meer dan duidelijk zijn: de doorstroom in onze lokale woningmarkt ligt op zijn gat. Een van de grote problemen is dat onze ouderen geen geschikte huisvesting kunnen vinden, geschikte woningen zijn er eenvoudig weg niet. Jonge gezinnen staan te trappelen om grotere woningen en onze jongeren wachten vervolgens weer op de starterswoningen. Een trein zonder locomotief als het ware. Na vele gesprekken met ouderen, ondernemers en initiatiefnemers wordt ons duidelijk dat ouderen een kleinere maar relatief ruime en grondgebonden woning willen met een klein tuintje. Een ruime woning om (in de toekomst) met de rollator of rolstoel te kunnen manoeuvreren en een klein tuintje om in te kunnen werken en verblijven. Ouderen van nu willen, naast het wonen in een appartement, als Noorderlingen graag de borders in het tuintje bijhouden en genieten van een klein stukje natuurlijke privacy. Ede Staal zong er al over. Daarnaast willen inwoners van het Knarrenhofprincipe voor elkaar zorgen, jong en oud samen, voor en met elkaar. Samen invulling geven aan het ons geliefde noaberschap. En het zijn niet de enkelingen die dit willen, in onze gemeente zijn er 70 belangstellenden voor het wonen in een Knarrenhof. Dit zijn na verhuizing dus 70 maal 3 = 210 woningen beschikbaar voor lokale doorstroom! Maar hoe gaan we dat doen? Ten eerste: De initiatiefnemers hebben reeds bij drie achtereenvolgende wethouders Ruimtelijke Ordening gepleit voor een locatie om een Knarrenhof op te bouwen. Veel sympathie, maar geen locatie. Die zijn er namelijk niet! Maar is dat wel zo? We nodigen de wethouder daarom uit om deze keer niet te komen met het argument: “laat de initiatieven maar komen, we gaan met iedereen in gesprek”, want dat standpunt is in de afgelopen jaren onhoudbaar gebleken. We nemen immers waar dat geen enkel initiatief de finishlijn haalt. We vragen de wethouder om potentiele gemeentelijke locaties proactief met initiatiefnemers als Dhr. Slangen op te gaan pakken. Wij noemen graag de locaties als de Kooij, de Bladergroenschool, de Marsch, het Prins Bernhard Hoeve terrein en de wijk Vries-Zuid. We vragen de wethouder daarnaast om de ambities kenbaar te maken. Moet levensloopbestendig ook bereikbaar zijn voor de smallere beurs of alleen voor hogere inkomens? Het CDA en GroenLinks gekloven in inclusief wonen. Dus mengen van sociale huur, hoger en lager opgeleid, duurder en goedkoper, zelfstandig en minder zelfstandig door elkaar heen. Sociaal Rentmeesterschap. Ten tweede: We nodigen alle raadsfracties uit om met het CDA en GroenLinks mee te doen. We hebben van diverse partijen ontzettend goede ideeën gezien en gehoord. Het is in onze ogen nu zaak om de krachten te bundelen. Wanneer coalitie en oppositie partijen in dit dossier de krachten bundelen, plannen samenvoegen, en ideeën delen, dan zijn grootse stappen mogelijk. Dan worden we samen de locomotief om de woningmarkt los te sleuren. Het CDA wil in deze graag de verbindende schakel zijn. We dagen een ieder daarom uit om in het debat te komen met eigen plannen en opbouwende kritiek. Samen zijn we écht in staat om te komen tot een raadsbrede opdracht aan het college om de lokale woningbouw los te breken. Het GroenLinks en het CDA willen bij deze de eerste inhoudelijke duit in het zakje doen: We pleiten ten eerste voor de opdracht dat 50% van alle nieuw te bouwen woningen in de gemeente Tynaarlo levensloopbestendig moeten worden. Dit scheelt op langere termijn ontzettend in de te verstrekken subsidies om bestaande woningen achteraf geschikt te maken. De vergrijzing zal daar zeker in onze gemeente voor gaan zorgen! Ten tweede willen we dat “Collectief Particulier Opdrachtgeverschap” in onze gemeente gestimuleerd en gefaciliteerd wordt. Het niet zien als een bedreiging, maar als burgerparticipatie in zijn puurste vorm. Een ontwikkeling die hier overigens bij kan helpen is de Stimuleringsregeling Wonen en Zorg, onlangs opengesteld door minister Hugo de Jonge van VWS. Dit biedt initiatieven interessante subsidies en financieringsmogelijkheden. Afrondend voorzitter, We hebben de volgende vragen aan het colle Is er in de afgelopen jaren gesproken met initiatiefnemers over het bouwen van een Knarrenhof of andersoortige ouderenhuisvesting? Zo ja, hoe zijn die gesprekken verlopen? En wat waren de problemen waardoor de projecten niet verder zijn gekomen?Kunt u beamen dat er diverse locaties in eigendom van de gemeente zijn waar een Knarrenhof uitstekend gebouwd zou kunnen gaan worden?We vragen de wethouder nogmaals om de ambities van het college kenbaar te maken. Moet levensloopbestendig ook bereikbaar zijn voor de smallere beurs of alleen voor hogere inkomens? Wat is de visie? Waar blijft overigens het beleidskader Maatschappelijk Vastgoed?Kunt u op korte termijn een locatie aangeven waar initiatiefnemers potentiele inwoners kunnen gaan werven? Binnen 3 maanden kan dan aangegeven worden of het plan haalbaar is qua prijzen en belangstelling.Bent u bereid om proactief “Collectief Particulier Opdrachtgeverschap” te faciliteren met het aanbieden van potentiele locaties en wijzen op de Stimuleringsregeling Wonen en Zorg?Bent u bereid om bij nieuwbouw 50% hiervan levensloopbestendig te gaan bouwen? Ik sluit af, voorzitter, met het uitspreken van de wens dat onze voorzet inspiratie oplevert om als gemeenteraad, samen, de woningmarkt op stoom te brengen. We zijn erg benieuwd naar de plannen van onze collega’s en hun visie op ons voorstel.

Verslag Raadsvergadering van 6 mei 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 07-05-2020 10:00

Harlingen – Grondbeleid, concept Energie strategie inclusief 2 moties, Nieuwe Havenverordening en 2 moties buiten de bespreekstukken om. De eerste digitale vergadering van de gemeente Harlingen is een feit. Na een matige oefenraadsvergadering waarbij er nog wel het een en ander te verbeteren was, zat iedereen keurig om half acht present voor de vergadering. Nadat de voorzitter de presentielijst had doorgenomen konden we starten. Voorafgaand aan de bespreekstukken had wethouder Schoute nog een mededeling van het college die betrekking had op een eerdere vraag van het CDA. Dit betreft de garantie van de toekomstige bereikbaarheid van de haven van Harlingen. Het antwoord wat in eerste instantie was gegeven, was dat er binnen de gebiedsagenda overeenstemming was over het op diepte houden van vaargeul de Boontjes, essentieel voor de economische activiteiten in de haven. De mededeling was dat de tekst over dit betreffende onderwerp intussen toch was gewijzigd. Wij wachten in spanning af of de bereikbaarheid gegarandeerd zal zijn voor de toekomst in de tekst van de gebiedsagenda Wadden 2050. In het vragenhalfuurtje vroeg het CDA naar het onderzoeksrapport over de sportaccommodaties dat ons als raad was beloofd in het voorjaar. Deze toezegging was bij de begroting in oktober al gegeven. Antwoord van de portefeuillehouder: De onderzoeksresultaten van de accommodaties zijn er. De opstellers van het rapport presenteren de resultaten volgende week aan het college, daarna wordt er een advies door B&W opgesteld. De uitkomsten zullen binnenkort aan de raad worden aangeboden. Hamerstukken Fumo Lidmaatschap WSGO – De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) waar de gemeente Harlingen bij is aangesloten. Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Hierdoor vallen werknemers van gemeenschappelijke regelingen niet langer onder de rechtspositieregeling (Cao Gemeenten/Car Uwo) maar onder de cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (Cao SGO). Hiervoor is vereist dat de FUMO als werkgever lid wordt van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). De gemeenteraad van Harlingen is hiermee akkoord gegaan. Bespreekstukken Grondbeleid – Het gemeentelijk grondbeleid biedt instrumenten om de door de gemeenteraad gestelde doelen te ondersteunen. Dit beleid wordt vastgesteld voor de periode 2020-2023. Het grondbeleid is op een aantal onderdelen aangepast. Hierbij valt te denken aan de Omgevingswet, Wet Markt en Overheid en de aantrekkende woningmarkt. Met name het Groenstroken-en erfpachtbeleid uit 2017 is door veranderende marktomstandigheden nu gewijzigd. De afgelopen jaren is er veel veranderd op de woning- en financiële markten. De rentes zijn scherp gedaald en de huizen– en grondprijzen zijn fors gestegen. Het CDA is van mening dat effecten van het hebben of verkopen van grond, vaak pas na meerdere bestuursperiodes in beeld zijn. Je moet bij het vervreemden van grond wat je als gemeente in eigendom hebt, zeer zorgvuldig te werk gaan.Een ding staat vast, weg is weg. Gelukkig hebben de gemeentebestuurders van lang geleden bijvoorbeeld grond in erfpacht uitgegeven aan o.a. de bouwvereniging, dit is nu een appeltje voor de dorst. Dit is dus niet een verdienste van de huidige raad, maar een gevolg van een actie van destijds. Helaas komt het andersom ook voor. We zullen u een paar voorbeelden noemen; De grond die de gemeente Harlingen in plan Ludinga moest kopen, is allemaal van de gemeente geweest, sterker nog, de grondposities van de ontwikkelaar ook. Alle grond is voor 1,50 gulden per vierkante meter verkocht omdat de gemeente vond dat ze geen grond hoefden te bezitten evenals de percelen waarover nu het wandelpad Byniastate zal worden aangelegd, dit is nog maar vier bestuursperiodes geleden voor de prijs van 1 gulden per meter verkocht. Het CDA wil hiermee zeggen, dat als je de rente goed kunt opbrengen niet snel van grond afstand moet doen en een paar keer moet nadenken voordat je grond verkoopt. We snappen goed dat je zoiets niet zomaar in een raadsvoorstel kunt schrijven, maar het CDA wil hiermee wel benadrukken dat als grondverkopen niet beslist hoeft, je iets terughoudend moet zijn zodat gemeenteraden in de verre toekomst ook een appeltje voor de dorst hebben en sommige ontwikkelingen makkelijker kunnen realiseren. Met grond heb je een sterke positie en naast rente geen kosten. Het voorstel is unaniem aangenomen. Concept Regionale Energie strategie (RES) – De gemeenteraad heeft in november besloten om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de RES Fryslan. Dit is vastgelegd in een startdocument. Het opstellen van een RES is nodig om tot regionaal gedragen keuzes te komen op het gebied van duurzame elektriciteit en regionale warmte. Nu ligt de Concept RES voor. Met deze Concept RES presenteert de RES Fryslân de Friese duurzame energieproductie voor 2030 van tenminste 2,3 TWh. Dat is een mooie stap in de energietransitie. Één van de kernwaarden van het CDA is rentmeesterschap, wij zijn verantwoordelijk om ook voor onze kinderen en het verdere nageslacht maatregelen te nemen. Dat de RES in onze en andere regio’s in Nederland een grote impact heeft staat bij ons niet ter discussie. Gezien de directe impact op onze leefomgeving, is het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor de inwoners van de regio op dit vlak en dat de maatregelen breed gedragen worden. Wij hebben de overtuiging dat dit in het vervolg van de RES een goede plaats heeft. Het CDA vindt dit voor nu een passend eerste bod omdat het reeds vergund is, het bod is daarom realistisch en concreet. Het CDA heeft dit voorstel gesteund. Bij het voorstel waren ook 2 moties ingediend. Een verzoek aan het college om nog iets toe te voegen naast het voorstel. De eerste (gewijzigde)motie was van de fractie van HOOP. Te onderzoeken of restwarmte van de REC gebruikt kan worden als stadsverwarming. Hiermee kon het CDA uiteindelijk mee instemmen. De andere motie was van de fractie van GroenLinks; het realiseren van een substantiële verhoging van de Friese bijdrage aan de landelijke doelstelling en krachtig te sturen op het creëren van een maatschappelijk draagvlak voor duurzame energieopwekking in Fryslan en hiervoor activiteiten te ontwikkelen. Ondanks dat de wethouder, nadat GroenLinks de motie had aangepast, de motie wel wilde overnemen besloten de overige raadsleden tegen te stemmen. In de tijdlijn is opgenomen dat er wordt gewerkt aan een maatschappelijk en bestuurlijk gedragen RES 1.0. Waarin ook wordt gekeken naar een opslag bovenop dit bod. Ambitie is er dus en dat wordt duidelijk richting de RES 1.0. Een belangrijk onderdeel van de RES is juist maatschappelijk draagvlak creëren, onder andere door het aansporen van burgerinitiatieven. Volgens het CDA was de motie op dit punt volstrekt overbodig. Havenverordening – Opnieuw stond de havenverordening op het programma, in eerste instantie waren niet alle belanghebbenden tijdig op de hoogte gebracht om het te kunnen beoordelen. In het kader van burgerparticipatie is het voorstel daarom doorgeschoven naar de raadsvergadering van 6 mei. Het CDA heeft de HSBA (HarlingenSeaport Business Association - De ondernemersvereniging van haven) gevraagd naar haar op- en aanmerkingen op de nieuwe verordening. Na het overleg heeft het CDA enkele schriftelijke vragen gesteld. Ook heeft de HSBA zelf input aangeleverd bij het college. De inbreng van de HSBA heeft niet direct geleid tot een nieuwe versie. Haar argumenten kunnen volgens het college worden ondervangen met overname van de rechten en plichten uit de huidige verordening zoals bij de eis om certificering van de bootlieden. Met certificering wordt in deze context een interne training bedoeld. Ook bij andere paragrafen blijkt dat het college tegemoet kan komen aan de wensen van de bedrijven door de algemene afwijkingsbevoegdheid toe te passen. Het moet namelijk wel werkbaar blijven voor onze havenbedrijven. Je kunt Harlingen nu eenmaal niet in alle opzichten vergelijken met havens als Amsterdam en Rotterdam. Deze herziening was nodig en sluit aan bij de wens van de scheepvaartsector om te komen tot een harmonisatie van alle verschillende verordeningen en aanpassing aan de actuele geldende wet en regelgeving. De verscheidenheid zorgde binnen de sector voor onduidelijkheid, ze werden in elke stad geconfronteerd met andere regelgeving. Een ander belangrijk punt is de toekomstige bereikbaarheid van de haven. Zoals de wethouder eerder heeft meegedeeld, is het nog even wachten op de definitieve tekst in de gebiedsagenda Wadden2050 die de bereikbaarheid van vaargeul De Boontjes moet garanderen. Het CDA vraagt daarnaast om aandacht voor de veiligheid bij de werkzaamheden op het haventerrein. Hierover wordt niet gesproken in de verordening. Het terrein maakt onderdeel uit van het openbaar gebied. Het CDA zou graag zien dat er op korte termijn een plan van aanpak komt die gezamenlijk met de havenbedrijven is opgesteld om te komen tot afspraken over het afsluiten van bepaalde delen als er bedrijvigheid op de haven is voordat de arbeidsinspectie gaat ingrijpen. In het antwoord op vragen die het CDA heeft gesteld, dat er maatregelen worden uitgewerkt, is onze indruk dat er vanuit de POH wel overleg is, maar dat bedrijven nu zelf maatregelen treffen door camera’s te installeren om de slagboom te bedienen en dat er één-richtingsverkeer wordt gehanteerd. Wij zijn benieuwd welke maatregelen er binnenkort nog meer zullen komen. Wij hopen op een snelle oplossing. De nieuwe havenverordening is met 17 stemmen voor aangenomen! Moties Er resteerden nog 2 moties die niet tot de bespreekstukken behoorden. Coalition of the willing OZB Maatschappelijk Nut De eerste motie is een oproep aan het kabinet voor opname van alleenstaande minderjarige kinderen en jongeren uit Griekenland. Het verzoek aan het college luidde als volgt: Verzoekt het college om er bij de Nederlandse regering op aan te dringen direct in actie te komen voor vluchtelingenkinderen op de Griekse eilanden en de Grieks/Turkse grens Er bij de Nederlands regering aan te dringen op effectieve maatregelen om de crisis te doorbreken Mee te bouwen aan de “Coaltion of the Willing” waartoe de samenwerkende NGO’s oproepen Aan te geven in Den Haag dat de gemeente Harlingen bereid is kinderen op te nemen De CDA fractie is van mening dat er meerdere keuzes zijn om in actie te komen en ondersteunen deze motie daarom niet. Soms zijn er vraagstukken die schrijnend zijn en waar ieder weldenkend mens uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen heeft. Dit geldt ook voor de benarde situatie waarin veel wereldburgers verkeren die om uiteenlopende redenen op de vlucht zijn, zo ook de vluchtelingen op de Griekse eilanden. Initiatieven om aan het kabinet duidelijk te maken dat ze in beweging moeten komen, heeft de schijn dat de bewindslieden in den Haag niets doen of niet de juiste beslissingen zou nemen en hun ogen sluiten voor het probleem dat zich daar afspeelt. Zoals hierboven genoemd, kun je dit op meerdere manieren beoordelen en je invloed uitoefenen om uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken. CDA Harlingen vindt meedoen aan een oproep tot het ondernemen van actie niet de juiste keuze. Een aangenomen verzoek vanuit een lokale gemeenteraad moet naar ons idee omgezet worden in daden en actie. De lokale CDA fractie, onderdeel van een landelijke volkspartij, die op dit moment regering verantwoordelijkheid draagt, heeft zelf gemeend om invloed uit te oefenen binnen haar landelijke partij. Afgelopen weekend kregen wij te horen dat er hard aan een oplossing word gewerkt voor minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden. Daar zou deze week duidelijkheid over komen. Bij het schrijven van dit verslag is inmiddels een kabinetsbesluit genomen. In onderstaande link kunt u dit besluit lezen: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/07/nederland-en-griekenland-gaan-samenwerken-bij-de-opvang-van-minderjarige-vreemdelingen Onze partij wordt echter kritisch bejegend opdat zij haar Christelijke normen en waarden zouden schenden door niet mee te werken aan deze motie/oproep. Niet meedoen aan de oproep, betekent in dit geval niet dat het CDA daar tegen is. De initiatiefnemers en de CDA fractie hebben hetzelfde doel voor ogen, namelijk kinderen uit erbarmelijke omstandigheden halen. Alleen we hebben niet dezelfde weg gekozen. De motie is wel door een meerderheid van stemmen aangenomen De tweede motie betreft een verzoek aan het college om met een voorstel te komen om de verenigingen met een maatschappelijk nut niet meer voor het hoge OZB tarief-voor niet woningen te belasten maar voor het lagere woningtarief. Onder maatschappelijk nut wordt verstaan: sportkantines, muziekgebouwen, dorpshuizen, wijkgebouwen en bijvoorbeeld gebouwen voor de duivensport. De ozb belasting voor de verenigingen/stichtingen is vier keer hoger dan het woningtarief. Daarnaast is het met het huidige subsidie beleid niet mogelijk om verenigingen/stichtingen hiervoor een subsidie te verstrekken. De lokale politiek heeft al eens aangegeven dat dit ongewenst is en gerepareerd dient te worden. De wet maakt het op dit moment al mogelijk dat gemeentes dit mogen toepassen, maar de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) vraagt om hier nog even mee te wachten omdat de wet momenteel gerepareerd wordt. Daarom stelt de raad een tussenoplossing voor totdat de wet is aangepast, om bij de begroting van 2021 deze verenigingen tegemoet te komen ter hoogte van 75% van de gemeentelijke OZB-aanslag. De motie opgesteld door het CDA en ingediend samen met 7 partijen werd in stemming gebracht en unaniem aangenomen. Het college is op pad gestuurd om met een oplossing te komen en een raadsvoorstel aan de raad voor te leggen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.