Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Paul van Meenen en Fonda Sahla op scholenreis door Den Haag

D66 D66 's-Gravenhage 11-09-2020 16:20

D66 Kamerlid Paul van Meenen en raadslid Fonda Sahla gaan maandag 14 september op scholenreis door Den Haag. Samen brengen ze een bezoek aan Haagse onderwijsinstellingen waar ze leraren en leerlingen zullen spreken over de toekomst van het onderwijs. De dag wordt afgesloten met een discussie met onderwijsexperts, D66-leden en andere geïnteresseerden.

Nieuwe onderwijsvisie Leraren, ouders en leerlingen willen eigenlijk maar één ding: de beste kansen via goed onderwijs. Voor de toekomst van jongeren is het belangrijk dat zij zich op school kunnen ontplooien en docenten de ruimte krijgen om die kansen te bieden. D66-Tweede Kamerleden trekken daarom het land door om scholen te bezoeken en in gesprek te gaan met docenten, ouders en scholieren over een nieuwe visie op onderwijs.

Haags Onderwijs Een scholenreis door Nederland kan Den Haag niet overslaan. Daarom sluit Fonda Sahla zich aan bij Paul van Meenen en bezoeken ze samen Haagse scholen. De reis wordt afgesloten met een bijeenkomst met D66-leden en onderwijsexperts Rudy van der Bovenkamp (stichting Brede Buurt School) en Maarten van Gelderen (directeur van het Dalton Kind Centrum) aan om te spreken over best practices in het indelen van een schooldag en de werkwijze van het Kind Centrum.

Wil jij maandag 14 september ook in gesprek met Paul van Meenen over de toekomst van het onderwijs? Lees hier meer over het programma, de locatie en waar je je moet opgeven.

The post Paul van Meenen en Fonda Sahla op scholenreis door Den Haag appeared first on D66 Den Haag.

Scholenreis in Emmen

D66 D66 Emmen 04-11-2019 14:14

D66 gaat in gesprek met leraren, scholieren, ouders en leden van D66 over de toekomst van het onderwijs. Kom naar deze bijeenkomst in Emmen en praat mee over onze nieuwe onderwijsvisie.

Alles over de D66 Scholenreis en de aanstaande nieuwe onderwijsvisie vind je op D66.nl/scholenreis.

Leraren, ouders en leerlingen willen eigenlijk maar één ding: de beste kansen via goed onderwijs. Voor de toekomst van jongeren is het belangrijk dat zij zich op school kunnen ontplooien en docenten de ruimte krijgen om die kansen te bieden.

Te lang ging het in discussies over onderwijs over het maken van ‘rendement’. Over ‘gemiddelden’. Over ‘systemen’. De leerling moet zich aanpassen aan het onderwijs, in plaats van dat iedere leerling het onderwijs krijgt dat bij ze past. In veel gevallen bepaalt de plek waar je wieg heeft gestaan nog steeds de opleiding die je later volgt. En het beroep leraar is steeds verder uitgehold, terwijl de werkdruk hoger is geworden. Met een groeiend lerarentekort als gevolg.

In gesprek over een nieuwe visie

Daarom gaan we de komende periode in gesprek. Ook in Emmen. Op scholen, met leraren, met scholieren en met ouders. We willen samen met hen en onze leden werken aan een nieuwe visie op het basis- en voortgezet onderwijs. Want met alleen onderwijsinvesteringen komen we er niet. Daarom gaan D66-Tweede Kamerleden Paul van Meenen en Jan Paternotte het land door. Zij bezoeken scholen en in de avond gaan zij in gesprek met geïnteresseerden, betrokkenen en D66-leden over de toekomst van het onderwijs.

Alles over de D66 Scholenreis, de aanstaande nieuwe onderwijsvisie, en aanmelden vind je op d66.nl/agenda/scholenreis-emmen/

Goed nieuws voor Zeeuwse scholen, ...

D66 D66 CDA Zeeland 15-07-2019 13:59

Goed nieuws voor Zeeuwse scholen, Rijk springt bij met bijdrage om scholen toekomstbestendig te maken. D66 vraagt als de onderwijspartij, steeds extra aandacht voor bijzondere situatie in Zeeland en unieke situatie in Zeeuws-Vlaanderen. In maart jl. werd er in samenspraak met CDA door onze Tweede Kamerleden Paul van Meenen, (onderwijs) en Zeeuws Kamerlid Rutger Schonis (mobiliteit) extra aandacht gevraagd voor het Zeeuwse onderwijs door het voorstellen van een Zeeuws-Vlaanderenwet. Deze wet zou het onderwijs een 'status aparte' kunnen geven met de benodigde financiele ondersteuning. Zonder deze extra miljoenen van het Rijk loopt de toegankelijkheid van ons onderwijs gevaar.

D66 komt met initiatiefwet: onderwijsgeld direct naar scholen

D66 D66 Nederland 12-03-2019 13:50

D66 komt met initiatiefwet: onderwijsgeld direct naar scholen

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat de overheid het onderwijsgeld direct aan de scholen geeft. Nu is het nog zo dat het onderwijsgeld wordt overgemaakt naar schoolbesturen.

Deze koepels verdelen het geld vervolgens over de scholen. Daardoor blijft er te vaak en te veel geld dat bedoeld is voor onderwijs hangen bij de onderwijsbesturen.

Van Meenen: “Wie betaalt, bepaalt. Het geld moet wat D66 betreft naar Juf Ank, niet naar ‘Pjotr-Jan van de koepel’. Op school worden de lessen gegeven door de leraren aan de leerlingen. Daar gebeurt het, daar is het onderwijs. Dus daar moet dan ook het geld naartoe. Niet eerst naar een bestuur dat eerst hun eigen lasten betaalt en vervolgens het geld dat overblijft aan scholen geeft om lerarensalarissen en wiskundeboeken van te betalen. Dat is de omgekeerde wereld.”

D66 komt dit jaar nog met een initiatiefwet om het onderwijsgeld direct aan de basisscholen en middelbare scholen te geven, in plaats van aan de besturen.

D66 vindt het fundamenteel verkeerd dat het geld aan besturen wordt gegeven in plaats van aan de scholen. Minister Slob (Onderwijs) wil eerst onderzoeken of de financiering kan worden omgedraaid. En dan is het nog afwachten of de minister daadwerkelijk actie onderneemt. Daar wil Van Meenen niet op wachten. Daarom gaat D66 zelf met een initiatiefwet komen: “We geven fors extra geld uit aan onderwijs. Maar in de klas merken leraren daar nu nog te weinig van. Daarom willen we niet afwachten maar doorpakken. Leraren die nu lesgeven en leerlingen die nu in de klas zitten hebben het geld zo snel mogelijk nodig. Daarom kom ik dit jaar nog met mijn initiatiefwet.”

Geen extra manager, maar extra leraar

Van Meenen erkent dat veel onderwijsbestuurders goed werk doen. Maar soms gaat het ook mis. Zo houden veel koepels zich niet aan de afspraken in de functiemix waardoor te weinig leraren in een hogere salarisschaal terecht zijn gekomen. En er blijft 238 miljoen euro bij samenwerkingsverbanden op de plank liggen. Terwijl dat geld bedoeld is voor de zorg van kinderen die extra aandacht nodig hebben met passend onderwijs. En er worden soms hoge afdrachten geëist van scholen, terwijl onduidelijk is wat de scholen ervoor terug krijgen. “Het geld is voor onderwijs, niet voor besturen”, aldus Van Meenen. “Ik kan me goed voorstellen dat scholen bijvoorbeeld gezamenlijk de administratie en het onderhoud van de panden laten doen. En dat kan straks met mijn wet ook nog steeds. Maar die beslissing moet van de school zijn, niet van bestuurders. Dat is het fundamentele verschil. Want besturen hebben de neiging uit te dijen. Er wordt een extra manager aangenomen, een extra adviseur. En dan krijgen die eerst betaald, en wat er overblijft gaat naar de scholen. Dat is verkeerd en dat wil ik niet.”

Goed onderwijs voor iedereen is de beste garantie voor een goede toekomst voor iedereen. Daarom investeert D66 met dit kabinet elk jaar 1,9 miljard euro extra in het onderwijs. Het is belangrijk dat het geld zoveel mogelijk in de klas terecht komt, zodat we er het onderwijs mee verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is hoe de 430 miljoen euro extra die voor werkdrukverlaging wordt ingezet. D66 heeft zich er voor ingezet dat dit extra geld direct naar scholen gaat. Daardoor is op elke school met de leraren besproken waar het geld aan uit wordt gegeven: een extra leraar, een extra conciërge, of waar ook maar behoefte aan is. Zo zou het met al het geld voor de scholen moeten gaan.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

VVD VVD SGP D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 26-11-2018 07:52

Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP)

Politiek café over passend onderwijs groot succes.

 

Op maandagavond kwamen ongeveer 100 ouders, onderwijzers en geïnteresseerden naar Het Nest waar de VVD, CDA, D66, PPN en CU/SGP een politiek café organiseerden met als thema ‘Passend Onderwijs’. Onder leiding van Reinoudt de Vries, directeur van stichting Octant, werd een inhoudelijk boeiende discussie gevoerd met Tweede Kamerleden Rudmer Heerema (VVD), Paul van Meenen (D66) en Roelof Bisschop (SGP). Alle drie de kamerleden hebben ruim hun sporen in het onderwijs verdiend.

Het uitgangspunt van Passend onderwijs is de verantwoordelijkheid van schoolbesturen om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Als een school niet kan voorzien in de behoeften van het kind, dan wordt in overleg met de ouders uitgezocht welke school binnen het samenwerkingsverband PPO Haaglanden dat wel kan. Een passend onderwijsaanbod houdt dus in dat onderwijs en ondersteuning moet aansluiten op de behoeften van het kind. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van het personeel en de wensen van de ouders.

Algemeen werd geconcludeerd dat de invoering van passend onderwijs – onderwijs voor ieder kind - in de gemeente Pijnacker-Nootdorp redelijk succesvol is gelopen. Er zijn geen ‘thuiszitters’, maar in verschillende ouders gaven wel aan dat ondersteuning voor hun kind of te laat of niet specifiek op het kind gericht woerd aangeboden. Soms was de geboden ondersteuning te aanbodgericht, of duurde het inzetten van de aangeboden ondersteuning te lang. Dit leidt er toe ouders soms hun heil zoeken bij de huisarts in plaats van de school. Pluspunt met de introductie van passen onderwijs is wel dat in het verleden te snel naar het speciaal onderwijs werd verwezen en dat nu de nadruk meer op de ontwikkeling van het kind ligt. En dat is een hele verbetering.

 

Edo Haitsma

Politiek Café Passend Onderwijs

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Pijnacker-Nootdorp 22-11-2018 21:14

Op 5 november werd er in Het Nest te Pijnacker een debatavond gehouden over het passend onderwijs. Docenten, schoolleiders, ambulant begeleiders, ouders en lokale politici waren aanwezig voor een gesprek met onderwijswoordvoerders uit de Tweede Kamer waaronder Paul van Meenen.

Op initiatief van de lokale politieke partijen D66, PPN, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP ontstaat een prettig en diepgaand debat over passend onderwijs. Het doel van passend onderwijs is om voor iedere leerling het onderwijs en de ondersteuning zo organiseren dat het aansluit op de behoefte van het kind. Ook voor de meeste kinderen met leer- of gedragsproblemen is er daardoor plek hebben binnen het regulier onderwijs.

Het is niet eenvoudig om dit doel te bereiken. Passend onderwijs vereist dat basisscholen heel veel specialistische kennis in huis hebben of in huis halen om kinderen ‘waar iets mee is’ toch binnen de basisschool het beste onderwijs en de beste zorg te bieden. Er is vanuit het passende onderwijs een verplicht samenwerkingsverband waar basisscholen allerlei specialistische kennis kunnen halen.

Deskundigen uit het onderwijs gaven aan dat het In de omgeving van Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland redelijk goed gaat met het passend onderwijs. “Landelijk is het helemaal nog geen groot succes”, stelde Paul van Meenen. “Kinderen worden als te hete aardappels van het ene bord naar het andere geschoven, met als gevolg ongelukkige kinderen en wanhopige ouders.”

Ook bij aanwezigen waren er soms kritische geluiden te horen. Zo gaven enkele ouders aan dat ‘als er iets is met een kind’ er soms onnodig een heel circus wordt opgetuigd. Zij gaven aan dat zij weleens hun toevlucht zoeken bij de huisarts, omdat via de huisarts sneller een eenvoudige training kan worden aangevraagd die voor het kind noodzakelijk is, dan via de school. De training wordt dan verstrekt in het kader van jeugdhulp.

Feit is dat het ‘gewone’ werk in de klas op de basisschool zwaarder is geworden. Er zitten in de klas relatief veel kinderen die niet standaard zijn. Doordat meerdere kinderen bijzondere aandacht en begeleiding nodig hebben, krijgen steeds meer kinderen te weinig aandacht. Scholen werken hard om oplossingen te vinden.

Zij geven aan de ouders hier nauw bij te betrekken. Ouders hebben een belangrijke rol. Aan de andere kant hebben ouders regelmatig de indruk dat zij te weinig in regie zijn, juist te weinig betrokken worden. Misschien werken scholen te veel aanbodgericht en zouden zij meer vraag gericht kunnen werken? Het blijft een complexe materie.

https://pijnacker-nootdorp.d66.nl/2018/11/22/politiek-cafe-passend-onderwijs/Paul van MeenenDuidelijk is dat het ideaalbeeld van Paul van Meenen, “Gewoon lekker vrij lesgeven in je eigen klas”, niet meer bestaat. Er moet heel veel afgestemd en genoteerd worden. Ook omdat in het onderwijs docenten in toenemende mate part time werken.

Peter Hennevanger wethouder Onderwijs in Pijnacker-Nootdorp sloot de avond af met een korte samenvatting. Het beeld is dat het passend onderwijs in de regio Pijnacker-Nootdorp/Lansingerland redelijk goed functioneert, maar er is nog wel veel werk aan de winkel.

Ter afsluiting was er nog tijd was voor een hapje en een drankje waarbij de aanwezigen op informele gedachte met elkaar en de Tweede Kamerleden van gedachte konden wisselen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.