Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

8 documenten

Kampen versnelt woningbouw; minister Hugo de Jonge op bezoek in het gebied Reevedelta

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 05-09-2022 14:30

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1425152/631962/3001-ba446dbf3aaefa5c02faf394f9ebc9df[1].jpgMinister plaatst woonplaatsbord nieuwe dorp Reeve Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge bezocht donderdag 1 september het projectgebied Reevedelta in Kampen en plaatste samen met burgemeester Sander de Rouwe en wethouder Jan Peter van der Sluis het woonplaatsbord van het nieuwe dorp Reeve.

Wethouder Jan Peter van der Sluis, gedeputeerde Monique van Haaf en bestuurders en directies van deltaWonen, BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling, BEMOG Projectontwikkeling BV en Mateboer Projectontwikkeling BV informeerden de minister over de ontwikkeling van circa 3.000 woningen en de kansen die hier liggen om de woningbouw te versnellen. Reevedelta is een grootschalige ontwikkeling van landelijke betekenis.

Het bezoek valt mooi samen met de afronding van de dialoogronde met inwoners en stakeholders. In het najaar worden de uitkomsten van de gesprekken aan de inwoners en de gemeenteraad teruggekoppeld en worden de resultaten verwerkt in de definitieve gebiedsvisie. Inzet is de start bouw in 2025/2026 van de woningen in Reeve 2 en in het Venekwartier. Hiermee levert Reevedelta een belangrijke bijdrage aan de enorme woningbouwopgave in de regio en in Nederland.

Woonplaats nieuwe dorp ReeveOp 3 juni 2021 heeft de gemeenteraad het besluit genomen dat het dorp Reeve een woonplaats binnen de gemeente Kampen wordt. De gemeente Kampen bestaat vanaf dat moment uit negen woonplaatsen; ’s-Heerenbroek, Grafhorst, Zalk, IJsselmuiden, Kampen, Kamperveen, Wilsum, Mastenbroek en Reeve.

Reeve is op dit moment vol in ontwikkeling. Woningen worden gebouwd, de eerste straatnaamborden staan er en nu is het woonplaatsbord Reeve geplaatst.

Gebiedsvisie ReevedeltaIn mei publiceerde het college van Kampen de concept Gebiedsvisie Reevedelta. Reevedelta beslaat een gebied van circa 850 hectare en is sleutelproject in de regionale woonagenda. Daarmee wil de gemeente Kampen voorzien in de grote behoefte aan woningen in Kampen en de regio West Overijssel. De gebiedsvisie laat zien hoe in dit gebied in de komende tien jaar tussen de circa 2.800 en 3.200 woningen gebouwd kunnen worden. Dat is inclusief het nieuwe dorp Reeve. Hiermee vergroten we het aantal woningen voor de stad Kampen met bijna 20%.

SamenwerkingenDe gemeente Kampen en consortium De Dijken BV (BPD Bouwfonds gebiedsontwikkeling, BEMOG Projektontwikkeling BV en Mateboer Projectontwikkeling BV) werken samen aan de versnelling van de woningbouwontwikkeling in het gebied Reevedelta. De versnelling is noodzakelijk om de ambitie van circa 400 nieuwe woningen per jaar in de gemeente Kampen waar te kunnen maken.

Woningcorporatie deltaWonen is nauw betrokken bij de uitwerking van de gebiedsvisie om invulling te geven aan het sociale woningbouwprogramma.

Reeve is een gezamenlijk initiatief van gemeente Kampen en BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling.

Bezoek Solarpark De Kwekerij in gemeente Bronkhorst

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 19-07-2019 07:37

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1278179/507362/Zonnepanelen.jpgMet een aantal andere raadsleden heeft de CU-fractie in week 21 een bezoek gebracht aan een groot zonnepark in de gemeente Bronkhorst.

Omdat de gemeente in een krimpregio ligt, is een woningbouwlocatie geschrapt. Vervolgens is met hulp van een investeerder gewerkt aan realisatie van een veld met 7.000 zonnepanelen (2 megawatt). De buurt is nauw betrokken bij de realisatie en er werden geen bezwaren tegen het project ingediend. Een groot deel daarvan kan begraasd worden door schapen. Zo kan de grond dubbel worden gebruikt. Om het veld heen is grotendeels een aarden wal gelegd en een haag aangeplant, zodat het veld (op termijn aan het zicht wordt onttrokken.  De aarden wal levert een bijdrage aan de biodiversiteit. Verder is er ruimte voor waterberging en een educatieve functie. Het beheer wordt technisch verzorgd door de investeerder. De buurt beheert het groen. Eventuele ontmantelkosten zijn direct in het contract meegenomen

40 miljoen voor sluis Kornwerderzand

ChristenUnie ChristenUnie CDA Nederland 27-05-2019 15:58

Door Webredactie op 27 mei 2019 17:49

40 miljoen voor sluis Kornwerderzand

Het kabinet wil dat de verbrede sluis bij Kornwerderzand zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Op voorspraak van ChristenUnie en CDA komt er 40 miljoen euro extra beschikbaar voor de sluis. In overleg met de regio moet minister Van Nieuwenhuizen ervoor zorgen dat het resterende financiële gat voor realisatie van de verbreding zo snel mogelijk wordt gevuld.

ChristenUnie-Kamerlid Nico Drost: “Den Haag moet zich realiseren hoe belangrijk verbreding van de sluis is voor de economische ontwikkeling in onder meer Friesland, Overijssel en Flevoland. Stapje voor stapje komt de verbreding dichter in de buurt, maar het proces gaat nog te langzaam. Deze investering van het kabinet is heel belangrijk en ik ben er erg blij mee. Nu is het van belang om vaart te houden. De verbreding van Kornwerderzand mag niet te lang meer duren.

Drost roept minister Van Nieuwenhuizen op om nu er vanuit de coalitie 40 miljoen euro beschikbaar is gesteld om op korte termijn tot een akkoord te komen met de regio voor de rest van het benodigde budget.

Geen steun meer aan Brouwerseiland

ChristenUnie ChristenUnie Schouwen-Duiveland 10-05-2019 10:40

https://schouwen-duiveland.christenunie.nl/k/n6146/news/view/1275912/475719/RaadszaalNaar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State over Brouwerseiland is er een motie aangenomen om géén medewerking te verlenen aan een nieuwe procedure om Brouwerseiland te ontwikkelen

De Raad van State heeft in de afgelopen week een uitspraak gedaan waarmee de ontwikkeling van Brouwerseiland geen doorgang kan vinden. Het project was destijds een van de pijplijn-projecten die als bijlage bij de kustvisie is vastgesteld. De ChristenUnie heeft de motie met onderstaande verzoekpunten aan het college ondersteund.

De raad verzoekt:

het politieke signaal dat de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland met deze motie afgeeft, mee te geven aan initiatiefnemende partij Brouwerseiland zodat zij dit belangrijke signaal mee kunnen nemen bij hun afwegingen inzake het door hen te nemen besluit over het al dan niet aanpassen en in procedure brengen van het bestemmingsplan Brouwerseiland; de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland vervolgens middels een raadsbrief te informeren over de reactie van de initiatief nemende partij Brouwerseiland.

Johan Pannekoek

Waarom stemmen op 20 maart? Waarom ...

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 11-03-2019 10:09

Waarom stemmen op 20 maart? Waarom zou je eigenlijk gaan stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen? Wat heeft de provincie nu te betekenen voor mijn directe leefomgeving? En als ik dan ga stemmen, op wie moet ik dan in vredesnaam stemmen? Zomaar een paar overpeinzingen die ik om me heen hoor. Ik zou graag een onderwerp aankaarten dat ook voor ons in Veenendaal belangrijk is. Al meer dan twintig jaar spant de ChristenUnie -en haar voorgangers RPF en GPV- zich in voor goede verbindingen in de provincie bijvoorbeeld in Driebergen en Maarsbergen. Kent u die spoorwegovergangen ter plaatse die zorgen voor veel oponthoud? In Driebergen ligt er nu eindelijk een tunnel, maar in Maarsbergen nog niet. Hoeveel Veenendalers staan soms al op de afrit van de A12 in de file, omdat de spoorbomen weer eens gesloten zijn in Maarsbergen? De ChristenUnie vindt het geweldig dat er goed openbaar vervoer is, maar die opstopping in Maarsbergen voor de mensen die voor de auto kiezen, is al vele jaren een groot probleem. Na jaren van politieke inspanningen van onder andere de ChristenUnie, is de oplossing in zicht! Een tunnel in Maarsbergen! Wat provinciale politiek uiteindelijk doet voor u? Onder andere dit! Ga stemmen op 20 maart en als u een betrouwbare partij zoekt die graag kiest voor goede verbindingen, stem dan ChristenUnie! Als u het toch graag dicht bij de Veense werkelijkheid wilt houden, kunt u stemmen op onze Veense kandidaat Arjan Koerts!

ChristenUnie bezorgd over omwonenden geitenhouderijen

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 26-11-2018 10:26

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1235212/631962/geiten.jpgProvincie Overijssel heeft op 28 september jl. een geitenstop ingevoerd. Geitenhouderijen mogen met ingang van 28 september 2018 niet meer uitbreiden.

Ook mogen nieuwe bedrijven zich niet meer vestigen en is het omzetten van een agrarisch bedrijf naar een geitenhouderij niet meer toegestaan. Bedrijven die voor 28 september 2018 een vergunning hebben aangevraagd vallen hier niet onder. Ook de provincies Brabant, Gelderland en Utrecht hebben een geitenstop afgekondigd. Dit is niet voor niets en daarom maken we ons bij de ChristenUnie zorgen over omwonenden van geitenhouderijen.

Gezondheidsrisco’s 
De stop heeft te maken met de mogelijke gezondheidsrisico’s voor omwonenden van geitenhouderijen. Bij geitenhouderijen is uit onderzoek onder omwonenden in een zone van 2 kilometer er omheen een verhoogd risico op longontsteking geconstateerd. Op dit moment loopt er een  groot landelijk onderzoek van het ministerie van VWS naar de mogelijke samenhang tussen geitenhouderijen en longklachten bij omwonenden. De afronding van dat onderzoek wordt in 2020 verwacht. Zolang dat onderzoek loopt vinden we als ChristenUnie dat er geen geiten meer bij moeten komen.
Onrust
We hebben als ChristenUnie geconstateerd dat deze ontwikkelingen onrust onder inwoners veroorzaken in polder Mastenbroek. Daarom hebben we het college van de gemeente Kampen schriftelijke vragen gesteld over vergunningaanvragen met betrekking tot geitenhouderijen. De ChristenUnie vraagt het college actie te ondernemen vanwege onrust over mogelijke gezondheidsrisico’s en geen vergunningen te verlenen. 
HP

Uitvoeringsprogramma infrastructuur (MIPI)

ChristenUnie ChristenUnie Alphen aan den Rijn 01-10-2018 07:29

https://alphenaandenrijn.christenunie.nl/k/n6234/news/view/1229604/44443/MIPI

In de maand september heeft de fractie van de ChristenUnie zich gebogen over het jaarlijks te actualiseren uitvoeringsprogramma infrastructuur om in onze gemeente onze voorzieningen die nodig zijn op orde te houden, zo nodig te vervangen en noodzakelijke uitbreidingen op termijn mogelijk te maken. Dan kunt u denken aan wegen, fietsinfrastructuur, kunstwerken, bruggen, tunnels en viaducten, water en havens.

Alles dat voor de jaren 2018 en 2019 in het uitvoeringsprogramma staat (groot onderhoud) kan met bestaande budgetten worden uitgevoerd. Dat is mooi en er wordt bijvoorbeeld flink gewerkt aan de fietspaden om het veilige gebruik van de fiets te stimuleren. Één van de speerpunten van de ChristenUnie. Zaken als Steekterbrug, Leidsche Schouw ongelijkvloerse spoorkruising en Station Hazerswoude-Rijndijk (investeringen) zijn ook in het uitvoeringsprogramma verwerkt. De ChristenUnie heeft gewezen op het feit dat de verwachte subsidies die de gemeente kan verkrijgen daadwerkelijk toegewezen moeten worden. Belangrijk want dan kan alles wat voor die jaren in de planning staat uitgevoerd worden.

De ChristenUnie heeft vervolgens gepleit om vóór de volgende actualisatie (begin 2019) via aparte besluiten noodzakelijke en gewenste uitbreidingen (nieuwe investeringen) mogelijk te maken. Wij verwachten derhalve raadsvoorstellen voor o.a. Aansluiting PCT-ITC, Verlengen Roemer, Aanleg fietsvoorziening Ziendeweg, Fietsbrug Aarkanaal en OV fietsen Boskoop.

Wat is de slechtst onderhouden weg in Haarlem?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 16-05-2018 07:07

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1212919/48317/20180512_140057Hoewel veel Haarlemse wegen en paden de laatste jaren onderhanden zijn genomen, is volgens de ChristenUnie nog steeds sprake van achterstallig onderhoud. Om dit te illustreren roept de partij Haarlemmers op foto’s in de sturen van slecht onderhouden wegen. Raadslid Frank Visser: “Deze week wordt eindelijk de Mr. Jan Gerritszlaan geasfalteerd na veel klachten uit de buurt. Dit wordt ook wel de slechtst onderhouden weg van Haarlem genoemd. Wij willen van de Haarlemmers horen welke weg nu de twijfelachtige eretitel mag ontvangen van de slechtst onderhouden weg van Haarlem.”

Foto’s kunnen gestuurd worden naar fractie@haarlem.christenunie.nl onder vermelding van de afzender en de locatie waar de foto genomen is. Inzenden kan t/m 1 juni 2018. Visser: “De beste foto van de slechtst onderhouden locatie zullen wij overhandigen aan de nieuwe wethouder beheer die over enkele weken zal aantreden. Wij hopen dat in het coalitieakkoord hiervoor geld wordt uitgetrokken.”

De ChristenUnie heeft aan het college ook schriftelijke vragen gesteld over de planning van het wegenonderhoud. Visser: “Nog maar een paar maanden geleden vond de wethouder het asfalteren van de Mr. Jan Gerritszlaan niet nodig. Het college wilde wachten op het groot onderhoud in 2019 en eerst hierover met de buurt spreken. Nu lijkt het er op dat er in één jaar tijd twee keer geld wordt uitgegeven voor dezelfde weg: in 2018 voor spoedreparaties en in 2019 voor groot onderhoud. Wij willen daarom weten hoe het college dit soort wegonderhoud plant. Wij maken ons zorgen, want nog meer wegen in Haarlem liggen er slecht bij.”

Volgens het college is in Haarlem geen sprake van achterstallig onderhoud als de onderhoudsvoorraad in de komende vijf jaar is weg te werken met het beschikbare budget. Daarom zou in Haarlem momenteel geen achterstallig onderhoud zijn, ondanks het feit dat het aantal straten dat aan onderhoud toe is wel is toegenomen. Raadslid Frank Visser: “Boekhoudkundig kun je misschien wel zeggen dat de knelpunten financieel nog te overzien zijn. Maar op straat zien mensen gewoon dat het onderhoud van sommige straten erg slecht is. Gemiddeld goed betekent ook dat er straten slecht bijliggen. Er staan soms zelfs verkeersborden om automobilisten te manen rustiger te rijden vanwege opspattend grind. Hoezo geen achterstallig onderhoud? Als het onderhoud in jouw straat keer op keer wordt uitgesteld en je hoort nu dat het niet achterstallig is omdat er ergens de komende vijf jaar misschien wel geld voor is, dan stelt dat niet gerust. Dan ligt nieuw uitstel weer op de loer.”

De ChristenUnie wil daarom van het College een plan van aanpak voor de slechtste wegen in Haarlem. Visser: “Soms kunnen er goede redenen zijn om onderhoud uit te stellen. Zo heeft de gemeenteraad bewust gekozen te wachten met de aanpak van het Stationsplein gezien verwachte bouwontwikkelingen bij de Beyneshal en de noodzaak om het busstation radicaler aan te pakken dan alleen met nieuwe bestrating. Voor woonstraten kan bijvoorbeeld gelden dat er eerst nog onderzoek nodig is naar de riolering of dat de gemeente de weg gelijk opnieuw wil inrichten en hiervoor eerst een plan wil maken. Maar leg dit dan uit aan de bewoners en maak een planning waar de bewoners van uit kunnen gaan.”

Haarlem, 16 mei 2018

 

Raadsvragen ex artikel 38

 

Betreft: Onderhoud van wegen

 

Geacht College,

Hierbij stuur ik u een serie schriftelijke vragen over het onderhoud van wegen in Haarlem

Met vriendelijke groet,

 

Frank VisserFractievoorzitter ChristenUnie Haarlem

 

Toelichting

Het Haarlems Dagblad meldt dat de Mr. Jan Gerritszlaan in Haarlem Noord woensdag 16 mei wordt geasfalteerd. De ChristenUnie-fractie juicht het toe dat de slechte onderhoudssituatie van deze weg wordt aangepakt, maar heeft wel vragen bij de gang van zaken. In de raadsvergadering van 6 april 2017 is door de SP een motie ingediend om deze straat snel te asfalteren. In haar reactie zei de wethouder toen:

“Het klopt dat die weg er niet fraai bij ligt, dat ben ik helemaal met u eens. Zo zijn er meer wegen in Haarlem en GroenLinks heeft er ook een aantal vragen over gesteld met betrekking tot een aantal wegen in Schalkwijk. Daar zijn we met zijn allen mee bezig en elk jaar wordt ook weer een plan daarover vastgesteld. We hebben natuurlijk ons dagelijks onderhoud. Deze weg is afgelopen week op niveau C gebracht, er zijn wat gaten gevuld en het staat nu geprogrammeerd voor 2019, want er zit ook een heel rioolvraagstuk bij, inclusief drainage. U weet net als ik dat bij dit soort plannen de herinrichting ook vaak verandert. We willen het laten voldoen aan HIOR Noord, dus dat vergt een goede participatie en inspraak. Dat kost meestal, weten we uit ervaring, ongeveer een jaar, dus hij staat in het programma opgenomen en u weet nu ook wanneer. Het moet veilig blijven en dat is nu aangepast via DDO.”

Meerdere fracties hebben in hun reactie op de motie gesteld dat een integrale afweging noodzakelijk was in relatie tot andere projecten en in relatie tot andere werkzaamheden aan deze weg.

 

In de vragen en antwoorden over de jaarstukken 2016 heeft het college in juni 2017 geantwoord dat er in Haarlem geen sprake van achterstallig onderhoud is als de onderhoudsvoorraad in de komende vijf jaar is weg te werken met het beschikbare budget. Daarom zou er in Haarlem momenteel geen achterstallig onderhoud zijn, ondanks het feit dat de voorraad van straten die aan onderhoud toe zijn wel is toegenomen.[1]

 

Vragen

 

Wat zijn de kosten van de maatregelen die 16 mei worden uitgevoerd aan de Mr. Jan Gerritszlaan? Wordt hiermee het groot onderhoud in 2019 goedkoper of is er nu (deels) sprake van extra kosten die worden gemaakt? Welke participatie en inspraak zijn er inmiddels geweest over het geplande groot onderhoud van de Mr. Jan Gerritszlaan? Wordt het groot onderhoud van de Mr. Jan Gerritszlaan nog steeds in 2019 uitgevoerd? Het klein onderhoud van de Mr. Jan Gerritszlaan dat nu wordt uitgevoerd is niet opgenomen in het gebiedsprogramma 2018 van de gemeente en nog geen jaar geleden vond de wethouder hier eerder onderhoud dan in 2019 ook niet nodig. Wat zegt dit volgens het college over de huidige instrumenten voor de planning van wegenonderhoud in Haarlem? Deelt u de mening dat kosten bij de Mr. Jan Gerritszlaan hadden kunnen worden bespaard als participatie en inspraak van het groot onderhoud reeds hadden plaatsgevonden omdat dan het groot onderhoud had kunnen worden vervroegd zodat de weg in één keer goed was ingericht? Is het college bereid voor vergelijkbare wegen de participatie en inspraak van groot onderhoud versneld op te starten zodat er een “werkvoorraad” is van wegen waarvoor alle procedures zijn doorlopen? Kunt u een overzicht geven van de straten in Haarlem waar momenteel waarschuwingsborden zijn geplaatst voor het slechte wegdek en een overzicht van straten die momenteel niveau C of slechter hebben? Beschikt de gemeente voor alle straten met niveau C of slechter over een (indicatieve) planning wanneer deze zullen worden onderhouden en een (indicatieve) financiële raming hiervan en kan de raad deze planning en raming ontvangen? Zo nee, hoe bepaalt het college dan de omvang van de onderhoudsvoorraad en de onderhoudsachterstand van de wegen in Haarlem? Kunt u de raad bij de beantwoording van deze vragen een onderbouwd financieel overzicht sturen waaruit blijkt dat de onderhoudsvoorraad in de komende vijf jaar is weg te werken met het beschikbare budget?

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.