Nieuws van GroenLinks over CDA inzichtelijk

7 documenten

Ontmoet elkaar op De Buurtcamping! | Wormerland

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Wormerland 25-11-2019 00:00

Een Buurtcamping is een camping in je eigen buurt, van je eigen buurt en voor je eigen buurt. Drie dagen lang kamperen mensen uit alle lagen van de bevolking, met hun eigen identiteit op een toffe plek in onze gemeente. Wij denken dat zo’n Buurtcamping heel erg leuk zou zijn voor Wormerland. Daarom hopen we dat er mensen zijn die het leuk lijkt om dit te organiseren.

Afgelopen raadsavond wilden wij een motie indienen om in Wormerland (net als bijvoorbeeld in Assendelft en Bussum) een Buurtcamping te krijgen. Bijna alle raadsleden waren enthousiast over dit goede idee. Alleen de POV en Ronald Hendriks met Kick Luttik van VLW zagen het nut niet in van een vakantie voor, onder andere, mensen die normaal gesproken niet op vakantie kunnen. We hadden de hoop dat de motie met een ruime meerderheid aangenomen zou kunnen worden, maar het liep iets anders. VVD, CDA en D66 vonden een Buurtcamping op zich echt een heel mooi idee, maar vonden het heel erg belangrijk dat er eerst vrijwilligers zijn die zo’n camping willen organiseren. Daarom hebben we de motie nu niet in stemming gebracht. We zijn op dit moment samen met SCWO aan het kijken of we een groepje van 4 of 5 mensen bij elkaar kunnen krijgen, die beheerders willen worden en de kar gaan trekken. Hopelijk is dit voor 17 december gelukt, want dan kunnen we de motie alsnog in stemming brengen. De PvdA én Alie Smit- de Ridder van VLW waren al voor het plan en met een enthousiaste groep vrijwilligers die staat te trappelen om te beginnen zouden VVD, D66 en CDA ook voor dit initiatief moeten zijn. Het zou fantastisch zijn als er komende zomer een Buurtcamping is in Wormerland, waarbij iedereen 3 dagen lang echt gelijk is en elkaar vrolijk met een pleerol onder de arm tegenkomt :-).

Maar, waarom zouden we in Wormerland een Buurtcamping willen? En wat is een Buurtcamping eigenlijk? Een Buurtcamping is een camping in je eigen buurt, van je eigen buurt en voor je eigen buurt. Bij ons in Wormerland is die buurt dan gewoon heel Wormerland, want zo groot zijn we natuurlijk niet. Drie dagen lang kamperen mensen uit alle lagen van de bevolking, met hun eigen identiteit op een toffe plek in onze gemeente. Er worden activiteiten georganiseerd, je kan gezamenlijk eten en zo leer je verschillende mensen kennen die je anders nooit bewust was tegengekomen. Dit draagt ook na de camping bij aan de sociale cohesie in Wormerland, helpt tegen eenzaamheid én er zijn mensen met minder inkomen die dankzij de Buurtcamping toch even op vakantie kunnen. Wij denken dat zo’n Buurtcamping heel erg leuk zou zijn voor Wormerland. Daarom hopen we dat er mensen zijn die het leuk lijkt om dit te organiseren. Als je dit gaat doen krijg je ondersteuning van Stichting De Buurtcamping. Je leert van hen alle ins en outs. Het SCWO ondersteunt je ook en helpt bijvoorbeeld bij het zoeken naar leuke activiteiten en praktische dingen zoals het aanvragen van subsidies.

Lijkt het je leuk om samen met 3 of 4 andere vrijwilligers zo’n Buurtcamping voor Wormerland te organiseren en zet je graag jouw talenten in? Mail dan naar karenschoonheim@me.com.

Begroting met 3 amendementen aangenomen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Haarlem 07-11-2019 00:00

Donderdag 7 november is de begroting 2010-2024 aangenomen met een meerderheid van stemmen van de coalitie (GLH, PvdA, D66, CDA) en ChristenUnie.

In de begroting was voor ongeveer 5 miljoen aan bezuiniging opgenomen. Vanwege een lagere bijdrage vanuit het Rijk. Op onderdelen zijn de bezuinigingen teruggedraaid. Een coalitieamendement “Ontzie de meest kwetsbaren” (46) Schrapte 3 bezuinigingsposten: een verhoging van de bijdrage door economisch dakloze gezinnen; het beëindigen van een subsidie eenmalige activiteiten zelf- en belangenorganisaties; een verlaging van de subsidie breedtesport. De eerlijkheid gebied te zeggen dat  de oppositie ook een aantal amendementen had die deze bezuinigingsposten ongedaan wilden maken en dat de coalitiepartijen erg laat dit amendement indienden.

Amendement 6 "Leges voor de ARK" van de CU zorgde ervoor dat het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit op het huidige niveau blijft.

Amendement 10 "Verhuiskostenvergoeding niet verlagen" zorgde daarvoor.

Daarnaast zijn er 8 moties aangenomen 4 van de coalitie en 4 van de Oppositie. De VVD kreeg steun van een meerderheid voor twee van haar moties, een succes voor de afscheidnemende fractievoorzitter Anne Sterenberg.

03-Vuurwerk bij de Jaarwisseling (GLH+PvdA+ CU+AP) 18-Voedselbank ook voor dakloze gezinnen (SP+CU+AP+OPH) 24-Onderzoek naar Haarlem Marketing (CDA+PvdA+ D’66) 26-  Haarlemse lucht stinkt niet (GLH+D66) 28- Alleen steun voor een sociaal & toereikend landelijk klimaatakkoord (PvdA+GLH+D66) 38-Opnemen indicatoren onderhoud (VVD) 43-Parkeergarage Papentorenvest (VVD) 48- Kosten besparen bij de schuldhulpverlening, kies voor het Zweedse model (TROTS)

Raadflits: Het draait niet alleen om geld | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 03-07-2019 00:00

"GroenLinks steunt de Kadernota omdat de gemeente bestuurd moet worden. Maar daar willen we wel wat voor terug - in het bijzonder van wethouder Bouw: meer resultaten op sociale woningbouw, op zorg en op Jeugdzorg." Zo besloot GroenLinksfractievoorzitter Jeroen van Rossum zijn politieke beschouwingen over financiële kaders voor 2020 .

Jammer genoeg zijn voorstellen van GroenLinks voor meer geld voor cultuur en luchtkwaliteit weggestemd. Wethouder Van Eekelen stond hiervoor open, maar haar fractie van VVD niet. VVD worstelt zichtbaar met de financiële kaders van coalitie VVD-CDA-PvdA-CU/SGP: het college moet quitte spelen met middelen voor bijstand. Een nieuw rijksverdeelsysteem zorgt hier voor tekorten. VVD wil meer mensen uit de bijstand zodat de boekhouding op orde is - oh ja, ook omdat het fijn is om weer aan het werk te zijn. Van dit economistisch denken gruwelt Van Rossum: "De neiging om waarde enkel nog in euro's te kunnen zien."

GroenLinks is duidelijk: wij willen een college dat werkt aan een inclusieve, sociale en echt duurzame gemeente voor komende generaties. "Dan staat GroenLinks paraat om te steunen, ideeën aan te dragen, te helpen. En geven we met liefde dit college het voordeel van de twijfel."

De reacties van GroenLinks op het armoedebeleid van de gemeente Heusden. | Heusden

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Heusden 27-02-2019 00:00

Is het armoedebeleid van de gemeente Heusden te armoedig?

Dat was de insteek van GroenLinks Heusden voor de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 18 februari 2019. Op de agenda stond namelijk het armoedebeleid en de aanpak van schulden binnen de gemeente Heusden. Voor GroenLinks is dit een zeer belangrijk thema. Voor gezinnen, volwassenen en kinderen die hiermee te maken krijgen is langdurige armoede en leven met schulden een zeer groot probleem. Het kan leiden tot continue angst en stress je kan er dus letterlijk ziek van worden.

GroenLinks vindt dat de gemeente Heusden met meer ambitie en lef de armoede moet tegengaan. Reden om drie moties in te brengen waarmee een discussie over het armoedebeleid op gang werd gebracht.

De moties waren:

het invoeren kinderkledingbonnen het wegnemen van de weigeringsgronden voor schuldhulp een oproep aan de gemeente om het voortouw te nemen bij een onderzoek naar de mogelijkheden van een gemeentelijk basisinkomen.

Motie 1: Invoeren kinderkledingbonnen (fashionchecks)

Het minste wat de gemeente kan doen, is de mensen die ondersteuning nodig hebben ook echt te helpen. Op dit moment wordt 45% van de mensen die recht hebben op een HeusdenPas niet bereikt. Van de speciale middelen van het rijk voor het verminderen van de armoede bij kinderen (de Klijnsma-gelden) wordt ongeveer 60.000 euro niet uitgegeven. Wij vinden het niet kunnen dat deze middelen zomaar op de plank blijven liggen en mogelijk straks zelfs aan heel andere zaken worden uitgegeven.

 

Reden voor GroenLinks om hierover met een zeer concrete motie te komen. Als een signaal en een voorbeeld van wat in andere gemeentes wordt gedaan. De wethouder vond het duidelijk niet fijn dat we dit zo deden, maar heeft toegezegd om het invoeren van de kinderkledingbonnen op te pakken. Als de gemeente nu ook nog verder gaat kijken naar wat de gemeentes om ons heen doen en wat daar goed werkt, hebben we hiermee ons doel bereikt. We hebben de motie daarom ook niet meer in stemming gebracht.

 

Motie 2: Afschaffen weigeringsgronden schuldhulp

Voor mensen met schulden heeft de toegang of de weigering tot de schuldhulp grote consequenties. De Ombudsman constateert dat in Heusden de toegang tot de schuldhulpverlening voor verbetering vatbaar is omdat de gemeente werkt met weigeringsgronden bij de schuldhulp. Dit speelt bijvoorbeeld bij zelfstandigen met een actief bedrijf of mensen met een fraudeschuld (waarbij dit laatste ook het niet op tijd doorgeven van informatie kan zijn).

 

Met onze motie roepen we de gemeente op om geen weigeringsgronden meer te hanteren. Vorig jaar deed al 34% van de Nederlandse gemeente dit. Heusden loopt hierop dus nog achter. De strekking van onze motie werd breed in de raad gedragen, maar het meteen stoppen met weigeringsgronden bleek een te grote stap. Onze, samen met D66, PvdA, D66, Heusden Transparant en CDA, aangepaste motie om de effecten eerst te onderzoeken werd raadsbreed aangenomen. De wethouder heeft hiervoor tot november.

 

Motie 3: Experiment basisinkomen

Zekerheid over een inkomen kan zorgen voor rust en minder stress en kan bijdragen aan het welzijn van mensen. De gemeente geeft aan spannende ontwikkelingen, zoals die rond het basisinkomen, met belangstelling te volgen maar er verder niets mee te doen.

 

Wij zijn van mening dat voor de echte aanpak van armoede een moedigere visie nodig is. Vandaar onze motie om het voortouw te nemen in een onderzoek of experiment met een basisinkomen (op gemeente niveau). Zowel voor het college als voor de raad bleek deze oproep nog te ver. We hebben de motie daarom niet in stemming gebracht. Wel heeft het, ook binnen het college, geleid tot een discussies over basisinkomen, vertrouwensexperimenten en experimenten met de bijstand.

We komen hier natuurlijk nog op terug!

 

Ook de moties voor duidelijkere kaders en resultaten (initiatief D66) en een onderzoek naar de rente van de kredietbank (initiatief DMP) hebben wij ondersteund.

Verslag LHBTI-avond | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Hoogeveen 20-02-2019 00:00

Woensdag 23 januari jongstleden was het zover: de LHBTI-avond. Vijf Hoogeveense politieke partijen, te weten GroenLinks, D66, VVD, PvdA en SP maakten hun opwachting in de vide van Het Postkantoor.

We waren benieuwd hoeveel mensen er zouden komen. Vooraf hadden we gevraagd om een aanmelding, puur om de aantallen in te kunnen schatten maar dat was niet bij iedereen goed overgekomen. Dus, er zat niets anders op dan afwachten.

Het aantal deelnemers aan deze avond was ver boven verwachting: waar we vooraf al hadden aangegeven blij te zijn met zo’n 20-25 personen, waren er 33 personen aanwezig: onder hen ook een paar journalisten en veel politici, maar gelukkig ook personen die tot de LHBTI-gemeenschap behoren. Ook waren COC en onderwijs vertegenwoordigd. Daarnaast waren ook vertegenwoordigers van CDA, CU en GB aanwezig evenals een paar geïnteresseerde ‘burgers’.

Het werd een boeiende en leerzame avond. Insteek was vooral ‘ophalen’ bij de LHBTI-ers wat hun ervaringen waren, wat zij nodig hadden en hoe de rol van de politiek daarin kon zijn. De bedoeling was ook dat het geen politiek geladen avond zou worden met politieke discussies, maar dat het vooral om de dialoog ging: dat de LHBTI-gemeenschap de ruimte en het platform kreeg om hun zegje te doen. En dat deden ze. Duidelijk werd in ieder geval dat er vooral nog geen sprake was van sociale acceptatie in de samenleving, dat angst mensen in de kast hield en dat er naast scheldpartijen en pesterijen in sommige gevallen zelfs sprake was van fysieke mishandeling.

De volgende stap is nog eens, in kleiner verband, kijken hoe de eerste stappen concreet gezet kon worden, hoe plannen uitgewerkt kunnen worden. Daartoe volgt binnenkort een tweede avond met een beperkt aantal genodigden. We hopen daarmee iets op gang te brengen waarmee de LHBTI-gemeenschap in Hoogeveen een stap verder komt in acceptatie en tolerantie van de samenleving. Want daar valt nog een wereld te winnen.

Catharina van Hien, Fractievoorzitter GL Hoogeveen

GroenLinks blij met toetreding PvdA tot coalitie | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Stichtse Vecht 18-02-2019 00:00

StIchtse Vecht heeft een nieuwe coalitie. Gisteravond gingen ook de leden van de PvdA akkoord met het nieuwe collegewerkprogramma zodat deze partij samen met GroenLinks, CDA en VVD de nieuwe coalitie kan gaan vormen.

Het bestaande collegewerkprogramma vormt de basis van de samenwerking. Daar verandert dus weinig aan. Op een aantal punten is het werkprogramma aangevuld.

Zo zijn er duidelijkere afspraken gemaakt over de bouw van sociale huurwoningen en worden er gelden vrijgemaakt uit de meerjarenbegroting als in het sociaal domein sprake is van onvoorziene 'autonome groei van de doelgroepen'. Te denken valt bijvoorbeeld aan een onverwacht sterker beroep op bijzondere bijstand. Ook zijn er concretere afspraken gemaakt over de nieuwbouw en parkeren in Bisonspoor.

GroenLinks is verheugd over de uitbreiding van de coalitie met de PvdA. Albert Gemke, de fractievoorzitter reageert:

'GroenLinks en PvdA zijn verwant aan elkaar. De PvdA zit op veel terreinen op eenzelfde koers als wij . Door deelname  van de PvdA kan het college nu een extra versnelling geven aan het collegewerkprogramma. Onder meer aan de sociale woningbouw waarvoor onze wethouder Linda van Dort zich al maximaal inspant. '

Linkse partijen presenteren alternatief programma | Almelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Almelo 28-05-2018 00:00

SP, Leefbaar Almelo, PvdA en GroenLinks presenteren een alternatief programma voor de stad met de titel ‘Zo kan het ook!’ Hiermee geven de partijen een boodschap aan de stad om duidelijk te maken wat onze keuzes zijn voor Almelo en Almeloërs.  Met deze speerpunten voor Almelo kiezen we voor de inwoners, zorgen we ervoor dat iedereen meetelt en bouwen we aan een leefbare samenleving voor toekomstige generaties.

In gesprekken met de (in)formateurs hebben wij negen speerpunten naar voren gebracht die wat ons betreft met voorrang door het nieuwe college moeten worden op- en aangepakt. Wij zien het niet snel gebeuren dat de formerende partijen deze punten meenemen in de plannen voor de komende vier jaar. Daarom is het tijd om de mouwen op te stropen en de uitgewerkte speerpunten te presenteren aan de stad, de gemeenteraad en vooral de fracties van CDA, VVD, LAS en CU.

1. Duurzaamheid Als het gaat om duurzaamheid zijn maatregelen gericht op klein- en grootschalig opwekken van energie van belang. Tevens moeten er voldoende oplaadpunten zijn voor de elektrische auto’s en fiets. Daarnaast vinden wij de fiets en OV-verbindingen centraal moeten staan in onze gemeente.

Wij willen een groene koploper zijn. Dat kan onder andere door meer zonnepanelen te plaatsen op panden van gemeente, door het opwekken van elektriciteit met waterkracht, het stimuleren van energiebesparing, gemeentelijke wagenpark te vergroenen en actieve ondersteuning van bewoners die van het gas af willen.

2. Aanpak armoede en schulden Hierbij draait het om maatwerk met duurzame oplossingen voor armoede, schulden en het opbouwen van een sociaal netwerk. Het voorkomen van schulden is hierbij ook belangrijk. Tevens moet het voorzieningenpakket toegankelijker worden door de regels aan te passen. Een evaluatie van de huidige aanpak samen met professionals, vrijwilligers en deskundigen is belangrijk, net als een krachtigere rol vanuit de gemeente.

Meedoen is de beste oplossing tegen armoede, want kinderen kunnen zich ontwikkelen en het voorkomt sociaal isolement. Meedoen gebeurt op de arbeidsmarkt, op school en in de maatschappij. Maar mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid, het is de bedoeling dat de gemeente daar waar nodig ondersteuning biedt.

3. Werk en inkomen Wij vinden het van belang dat iedereen mee kan doen, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast vinden wij dat er pilots moet komen met basisinkomen, basisinkomen en er komt een test om de scheefgroei van vrijwillige banen tegenover leegloop van betaalde banen te regelen. De loketfunctie van de bijstand wordt waar mogelijk regelluwer: het mag niet uitmaken waar mensen aankloppen voor hulp in de sociale zekerheid, het gaat erom dat zij de juiste hulp krijgen.

Mensen die heel graag aan de slag willen, maar daar meer hulp bij nodig hebben, moeten dit ook krijgen. De gemeente geeft het goede voorbeeld als werkgever en laat dit zien bij onder meer aanbestedingen en beleidsontwikkelingen. Daarom moeten er banen bijkomen voor mensen met een afstand tot werk en de arbeidsmarkt, zowel bij de gemeente als het bedrijfsleven. Ook voert de gemeente deze raadsperiode anoniem solliciteren in voor een betere balans in het personeelsbestand. De gemeente loopt voorop in het aan de kaak stellen van werkgevers die discrimineren.

Soweco moet de belangrijke maatschappelijke rol blijven vervullen. Als collega’s hetzelfde werk doen moeten zij zeker kunnen zijn van hetzelfde loon en dezelfde cao. Op regionaal gebied willen wij een terugvaloptie regelen: als mensen de sprong wagen vanuit de uitkering mag dat nooit gestraft worden. 

4. Zorg op maat Via Twentse samenwerking willen wij aansturen op fatsoenlijke lonen in onder meer alfahulp. Zorg moet aanbesteed worden met het oog op goede zorg en goed werkgeverschap.  Daarnaast is het van belang dat er voldoende goed bereikbare faciliteiten in de wijk. Door de aanwezigheid van voldoende wijkcoaches kan er serieus werk gemaakt worden van preventie, om eenzaamheid en zelfredzaamheid van ouderen in de gaten te houden. 

5. Wijken Voorzieningenniveau in wijken wordt beschermd: wijkcentra, basisscholen, gezondheidscentra, winkels en sportverenigingen moeten lopend bereikbaar zijn. Ruimte voor initiatieven gericht op participatie, samen leven en de wijkeconomie is hierbij ook belangrijk. Voor de hele stad en per wijk komt een visie op de toekomst van wonen, verkeer, welzijn en duurzaamheid. De openbare ruimte moet toegankelijk voor alle inwoners, dus ook voor mensen met een beperking.

De gemeente steunt initiatieven als de buurtmobiel. Het doel hiervan is sociaal isolement en eenzaamheid onder ouderen en mensen met een beperking verzachten. Daarnaast moet er meer geld beschikbaar komen voor de regiotaxi.

6. Wonen In de gemeente komen er meer betaalbare huurwoningen die levensloopbestendig worden gebouwd of gemaakt. Groepen die het langst op de wachtlijst staan zijn hierbij het belangrijkste. Voor huishoudens met een inkomen net boven de grens van huurtoeslag moeten er betaalbare initiatieven komen.

Woningstichtingen leveren een bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Er worden nieuwe afspraken gemaakt over het aantal sociale huurwoningen, investeringen in wijken en renovatie van bestaande wijken. Dit gebeurt in overleg met buurtbewoners.

De gemeente maakt een voorstel om ruimtelijke, sociale en economische ontwikkelingen in de stad te begeleiden en te sturen. Ook vinden wij dat kwetsbare groepen zo veel mogelijk verspreid moeten worden over de stad. Tenslotte willen wij een programma ouderenhuisvesting opzetten.

7. Binnenstad Aantrekkelijkheid binnenstad vergroten door een compacter en groener maken van het winkelgebied met meer fietsenstallingen en meer woningen in het centrum. Openbare toiletten moeten weer een plek krijgen in de binnenstad. 

Panden met langdurige leegstand verliezen de winkelbestemming. Dit kan voorkomen worden door leegstaande panden aantrekkelijker te maken.

Fietsers krijgen ruim baan in de stad door voorrang en extra fietsenstallingen. Fietsen in Grotestraat blijft mogelijk, behalve op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur en bij evenementen. Tenslotte vinden wij dat het winkelgebied kleiner moet en het wandelgebied groter.

8. Sport Sportief bewegen in openbare ruimte wordt gestimuleerd en zwemonderwijs voor kinderen in armoede wordt bekostigd door de gemeente. Sport moet immers toegankelijk zijn voor iedereen.  Met beweging en goede voeding worden overgewicht, depressies, stress en andere ziektebeelden voorkomen. Om dit te bereiken moeten er sportpleinen of -velden naar Amerikaans model komen, hier moet ruimte zijn om te basketballen, tennissen, sprinten en fitnessen. Deze pleinen moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook moet er een betere samenwerking komen tussen onder meer sport-, cultuur-welzijn-, en onderwijsorganisaties.

Ook voor senioren is beweging van belang: daarom moeten er andere manieren van sporten aangeboden worden aan deze groep. Om kinderen te verleiden tot bewegen moeten speelpleinen uitdagender worden gemaakt. 

9. Stadsbestuur De gemeente staat voor de uitdaging om te zorgen voor financiële weerbaarheid en tegelijkertijd betere omstandigheden voor Almeloërs die niet profiteren van positieve economische vooruitzichten

Inwoners van Almelo zijn het menselijke kapitaal van de stad. Almelo verdient een stadsbestuur dat dienstbaar en ondersteunend is. Daarom willen wij samen met bewoners van iedere wijk een wijkagenda opstellen die de leefbaarheid en veiligheid van de wijken ten goede komt. Tevens is het van belang dat zorg en ondersteuning dichtbij en laagdrempelig wordt georganiseerd.

Volgens ons werkt het uitdelen van straffen aan bewoners die een verkeerd besluit hebben genomen averechts. Zij hebben juist ondersteuning en begeleiding nodig om te voorkomen dat nog eens dezelfde fout wordt gemaakt.

Ontmoeting Daarnaast willen dat wij dat mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Dit draagt bij aan wederzijds begrip.  

Meer lezen? Open dan het hele programma hieronder!

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.