Nieuws van VVD inzichtelijk

24 documenten

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

VVD zeer geschrokken van reactie Defensie

VVD VVD Gilze en Rijen 04-12-2019 00:55

In het ontwerp-luchthavenbesluit staat welke activiteiten Defensie wil uitvoeren op de vliegbasis Gilze Rijen. Hierop én op de Milieu Effect Rapportage (MER) waarin de gevolgen voor het milieu worden besproken, zijn indertijd ruim 800 zienswijzen door omwonende en de gemeente ingediend. Ook is door omwonenden een petitie overhandigd aan de vaste Tweede Kamercommissie voor Defensie. Die petitie heeft geleid tot de motie-Kerstens in de Tweede Kamer, die pleit voor een “gedragen luchthavenbesluit”. Defensie heeft al deze opmerkingen beoordeeld en kwam 25 nov jl met zijn voorlopige reactie.

“Deze voorlopige reactie is volgens de VVD Gilze en Rijen zeer teleurstellend, wij zijn ervan geschrokken”, aldus Hans van Nistelrooij, VVD-raadslid en plaatsvervangend lid van het COVM, de commissie waarin omwonenden met Defensie in gesprek gaan. Van een gedragen besluit is door dit handelen van Defensie echt geen sprake.

Niet minder vliegactiviteiten

    De inzet van hypermoderne simulatoren zal niet leiden tot minder

    vliegactiviteiten maar eerder meer. Dit is volkomen tegengesteld aan wat de

    vorige commandant Commandeur Polet voor ogen stond. Die liet nog in een

    presentatie aan omwonende zie hoe hij middels simulatoren het circuit vliegen

    kon verminderen.

 

    Er blijft ruimte voor de tijdelijke stalling van jachtvliegtuigen, wanneer die

    toestellen niet terechtkunnen op Vliegbasis Volkel of Leeuwarden.

    Defensie wil de mogelijkheid om 3.5 keer meer te vliegen dan nu.

    De aanpassingen die Defensie wel doet, zijn vooral cosmetisch. De echte

    zorgen van de inwoners van onze vier dorpen worden door Defensie niet

    gehoord.

Raadslid Hans van Nistelrooij: “Dit voorspelt weinig goeds voor de leefbaarheid van onze dorpen. Defensie is nauwelijks tegemoet gekomen aan de terechte wensen en zorgen van omwonenden van de vliegbasis Gilze-Rijen en de zorgen van de Gemeente. Onze zorgen en die van onze bewoners zijn nauwelijks serieus genomen. Wij zullen dan ook samen met de andere fracties, het college en de omwonende blijven strijden voor een beter besluit voor onze inwoners.”

Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen

VVD VVD GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Berkelland 14-10-2019 08:13

Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Maar, zo zegt de minister: er moet geoefend worden.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/36809/onbegrip-bij-gelderse-staten-luchtverkeersleiders-lelystad-airport-oefenen-alvast-op-laagvliegen

© Casper Schwarz Architecten

Hoewel de opening van Lelystad Airport is uitgesteld, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State, starten op 7 november wel luchtverkeersleiders om alvast te oefenen. Dat houdt ook in dat de huidige toestellen die gebruik maken van het vliegveld, vooral lesvliegtuigjes en zakenjets, met hoogtebeperkingen te maken krijgen.

Coalitie is ook tegen

En dat is tegen het zere been van de provincie Gelderland. De Gelderse Staten hebben altijd gezegd: het vliegveld kan pas in gebruik worden genomen als de laagvliegroutes, die onder meer over de Veluwe gaan, van tafel zijn. Een motie daartoe werd vorig jaar november met een grote meerderheid aangenomen, en het nieuwe Gelderse college nam er een passage over op in het coalitieakkoord: ‘Lelystad Airport kan pas opengaan als er een oplossing is gevonden voor laagvliegen boven Gelderland’.Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lijkt die oproepen volledig in de wind te slaan. En dat wekt wrevel bij Gelderse politici, die opnieuw het college hebben gevraagd in Den Haag aan de bel te trekken. ,,Ik zie dit als het negeren van het geluid zoals wij dat hebben laten horen”, zegt Wouter Witteveen van GroenLinks, die samen met VVD, CDA, ChristenUnie en SGP de kwestie weer aanhangig heeft gemaakt op het provinciehuis. ,,We zijn erg verbaasd over het handelen van de minister. Waarom toch voorsorteren op laagvliegroutes als die er wat ons betreft sowieso niet zouden moeten komen?”

Nu geen verkeersleiding

Nu er geoefend gaat worden met laagvliegroutes, betekent dat dat organisaties die gebruikmaken van het vliegveld zich daar ook aan moeten houden. ,,Maar zij zeggen: we hebben het helemaal niet nodig en het beperkt ons”, stelt Witteveen. Saillant: op dit moment is er geen luchtverkeersleiding op Lelystad Airport voor de bestaande vluchten. ,,Ons bestuur moet echt bij het ministerie van zich laten horen”, zegt het GroenLinks-Statenlid. ,,Wij willen het signaal afgeven dat het erg vreemd is dat dit nu zo is besloten.”

Aandacht voor overlast vliegverkeer leidt tot resultaten!

VVD VVD Hilvarenbeek 10-06-2019 00:26

Begin 2019 meldden de Coöperaties Haghorst en Biest-Houtakker maar ook tal van individuele inwoners van onze gemeente dat er toenemende last werd ervaren door het laag overvliegen van helikopters vanuit de vliegbasis Gilze-Rijen naar onder andere het laagvlieggebied de Oirschotse Heide. De helikopters vliegen met grote regelmaat over het noorden van Hilvarenbeek, Biest-Houtakker en Haghorst.

https://hilvarenbeek.vvd.nl/nieuws/35629/aandacht-voor-overlast-vliegverkeer-leidt-tot-resultaten

De VVD Hilvarenbeek heeft het college opgeroepen om hiermee aan de slag te gaan maar is ook zelf actief aan de slag gegaan met dit dossier. Allereerst hebben we een opvraag gedaan van het aantal klachten bij de vliegbasis Gilze-Rijen. Al snel bleek dat er een hiaat in de klachtenregistratie moest zitten, er kwamen namelijk nauwelijks klachten vanuit Haghorst voor, dit terwijl juist vanuit die kern veel klachten aan ons werden gemeld. Na enig speurwerk en navraag bij de vliegbasis Gilze-Rijen bleek dat mensen uit Haghorst hun klacht moesten indienen bij de vliegbasis Eindhoven. Uiteraard werden ook hier de cijfers opgevraagd. Dit gaf een totaal ander beeld. Vanaf 2016 tot nu zijn de klachten meer dan verdubbeld. Op dit moment zijn er alleen al in 2019 zo’n 85 klachten geregistreerd. Wat hierin opvalt is dat de meerderheid van de klachten komen vanuit Haghorst, gevolgd door Biest-Houtakker en Hilvarenbeek (Noord). Dit komt overeen met de route die de helikopters volgen om op het oefengebied te komen.

 

Wat heeft de VVD de afgelopen maanden bereikt:

Er is (eindelijk) een duidelijk inzicht ontstaan in het aantal klachten per kern;

Defensie heeft toegezegd dat er één punt komt waar inwoners vanuit de gemeente Hilvarenbeek hun klachten kunnen melden. Op dit moment moeten inwoners uit Haghorst hun klachten nog melden bij de vliegbasis Eindhoven, wat uiteraard niet logisch is. Defensie werkt op dit moment aan een oplossing;

We hebben bij het college van burgemeester en wethouders de klachten onder de aandacht gebracht. Er heeft een gesprek plaatsgevonden met burgemeester Nuijten, wethouder Van de Loo en de commandant van het helikoptercommando van de Vliegbasis Gilze-Rijen op 29 mei jongstleden;

De gemeente Hilvarenbeek is voortaan een vaste deelnemer aan de COVM (Commissie Overleg en Voorlicht Milieuhygiëne). Wethouder Ted van de Loo wordt hiervoor verantwoordelijk. Deze commissie adviseert de minister van Defensie. De  belangrijkste taken zijn Overleg en Voorlichting over milieu gerelateerde zaken (vaak geluid);

Na de zomer wordt er een informatieavond georganiseerd vanuit de gemeente en Defensie voor alle geïnteresseerden. Een datum is op dit moment nog niet bekend. We zullen u dit uiteraard laten weten zodra een datum en locatie bekend zijn.

 

Zoals we eerder meldden is de VVD niet tegen helikopteroefeningen. Wij begrijpen dat defensie moet kunnen oefenen, maar je kunt er wel samen afspraken over maken.

Wethouder Nobel start met een proef en Schiphol tour

VVD VVD Haarlemmermeer 24-05-2019 07:44

Geluidsarm bouwen rond Schiphol als antwoord op de groeidiscussie!

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/35470/wethouder-nobel-start-met-een-proef-en-schiphol-tour

Schiphol is een zeer actueel thema in onze gemeente en heeft dan ook de volle aandacht van de wethouder. Om die reden is Jurgen Nobel onlangs gestart met een tour door de polder om met onze inwoners in gesprek te gaan over Schiphol. Tijdens de gesprekken komt ook zeker de bouw in de buurt van Schiphol aan de orde. De wethouder is op het terrein van de bouw gestart met een proef: geluidsarm bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan bijgaande links:

Geluidsarm bouwen

Schiphol tour

Goedkoop stemmen trekken

VVD VVD D66 ChristenUnie Geldrop-Mierlo 17-03-2019 07:42

Mijn verbazing was groot toen ik in de media las dat D66 en de ChristenUnie alvast voor de Brainportregio bepalen dat de luchtvaart in Nederland niet verder mag groeien. Nemen deze Tweede Kamerleden onze regio maar vooral ook zichzelf wel serieus?

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/34570/goedkoop-stemmen-trekken

Ik vind het onbestaanbaar dat politici het proces voor de proefcasus denken te mogen frustreren enkel en alleen omdat er verkiezingen voor Provinciale Staten voor de deur staan. Niemand ontkent dat de toekomst van de luchtvaart in Nederland een ingewikkeld vraagstuk is. Mogelijke verdere groei van het vliegveld lijkt haaks te staan op het beschermen van het leefgenot van omwonenden. Het is daarmee een logische reactie om je in te graven en eisen te stellen. Maar vier jaar besturen heeft mij geleerd dat je ingraven en eisen stellen niet de manier is om tot een oplossing te komen. Dat was ook de reden dat ik het voortouw heb genomen om op een andere manier na te denken over de toekomst voor Eindhoven Airport. Onder leiding van Pieter van Geel doorlopen we met de proefcasus een zorgvuldig proces om te zien óf en zo ja onder welke voorwaarden het vliegveld mag groeien. Van Geel spreekt met iedereen die met Eindhoven Airport te maken heeft, er een boterham aan verdient of er overlast van ondervindt. Al die gesprekken en gedegen onderzoeken moeten leiden tot een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een advies met het grootst mogelijke draagvlak dat richting geeft voor de toekomst van de luchtvaart. Een advies waar ook de politici in de Tweede Kamer, provinciale staten en de gemeenteraden nog van alles van mogen vinden als het er ligt. Terwijl wij middenin dat zorgvuldige proces zitten en met begrip voor elkaar zoeken naar een balans tussen economische belangen en een fijne en gezonde leefomgeving, bepalen D66 en ChristenUnie in de Tweede Kamer alvast wat voor ons allemaal de beste oplossing is door een blokkade op te werpen. Nog geen twee maanden voor het advies opgeleverd moet worden. Dat vind ik onbestaanbaar en respectloos! Als lijsttrekker van de VVD snap ik dat je in campagnetijd op zoek gaat naar elke mogelijke stem. Maar daarmee lopen deze politici Pieter van Geel, maar vooral ook alle direct betrokkenen voor de voeten en frustreren ze een zorgvuldig proces. We mogen deze uitingen wat mij betreft dus in het hokje van goedkope verkiezingsretoriek plaatsen. Als politici hebben wij de verantwoordelijkheid om te zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee onze maatschappij te maken heeft. Of dat nu gaat om het klimaatprobleem, het migratievraagstuk of de toekomst van de luchtvaart. We komen alleen tot oplossingen als we samen zoeken naar de overeenkomsten en niet vooraf al blokkades opwerpen. Dat is de manier waarop we dat in Brabant doen en daar kan Den Haag een voorbeeld aan nemen. Maar blijkbaar is het in deze tijd belangrijker in de media te scoren met boute uitspraken of een stoere tweet. Daar is de kiezer niet mee geholpen en daar wil ik niet aan meewerken.*uit het Eindhovens Dagblad, 14 maart 2019

BLOG 250: Vleugels!

VVD VVD Lochem 03-03-2019 08:51

Afgelopen week kocht Nederland een stukje KLM terug. Het bedrijf is nu voor 14% weer van ons. Marktwerking? Liberalen krijgen kritiek? Gaat het om banen? Invloed. Ik denk er het volgende over. Lees maar.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/34240/@destentor

Al sinds het bestaan van de mens kijkt men jaloers naar de vogel. Een droom, onweerstaanbaar, vrijheid! Van Icarus en Montgolfier, de gebroeders Wright en Anthony Fokker. Allemaal pioniers die hun leven leefde voor de droom te kunnen vliegen. En met succes! 

Anno 2019, amper honderd jaar na de eerste gemotoriseerde vlucht, is vliegen bereikbaar voor nagenoeg iedereen. Vliegen is de veiligste manier van reizen en dankzij het moderne vliegtuig is onze hele wereld bereikbaar. Mobiliteit is vrijheid. Onze economie vaart er wel bij, het gaat om heel veel banen, maar ik vind het nog steeds ongelooflijk bijzonder dat je instapt op Schiphol en enkele uren later in een heel ander deel van de wereld kunt zijn. 

Toen de staat in 2008 de failliete boedel van ABN kocht ging het om meer dan 30 miljard, later die maand stopten we nog eens 10 miljard in ING. Nodig om ons financiële systeem te redden. Nu koopt Nederland voor 750 miljoen invloed en positie in onze nationale trots. Ik las een negatief stuk in het NRC over dit soort investeringen in Nederlandse bedrijven. Ondanks kapitaal gingen ze toch failliet. Dat mag zo zijn echter KLM staat er heel goed voor. Deze investering is geen noodhulp zogezegd. 

Kijk, als het gaat om het klimaat dan vind ik ook best dat je goedkope vakantievluchten kritisch mag bekijken. Waarom je voor drie tientjes wel met het vliegtuig naar Barcelona kunt maar niet met de trein zou overigens in het hoofdkantoor van NS vraag één moeten zijn. En toeslagen op brandstof in de luchtvaart mogen van mij ook, maar dan wel in heel Europa. 

Nederland heeft een paar toonaangevende bedrijven. KLM is daar zeker één van. Het bedrijf is een metafoor voor onze vrijheid. Elk kind kijkt omhoog als er een vliegtuig passeert. Niet vanwege het lawaai maar vanwege de vraag waarheen. Onbekende reizen, avontuur, ontdekking, vrijheid! En het is die emotie, dat gevoel dat maakt dat ik het prima vind, dat KLM weer een beetje van Nederland is. KLM maakt Nederland zichtbaar liberaal. Onze zwaan, ons gevoel van vrijheid. Onze vleugels!

D’r an.

Erik Haverkort, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.