Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Motie zienswijze ontwerp-luchtvaartnota

CDA CDA VVD Teylingen 25-07-2020 10:10

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdag 9 juli 2020 kwam opnieuw de ontwerp-Luchtvaartnota aan de orde. De gemeente Teylingen maakt onderdeel uit van het cluster Zuidwest in de omgevingsraad Schiphol. Dit cluster heeft een zienswijze op de Luchtvaartnota opgesteld, waarin stevige kritiek wordt geuit op de ontwerp nota en de inhoud ervan. Samen met andere partijen heeft het CDA zich sterk gemaakt om voor Teylingen ook een eigen zienswijze in te dienen, om daarmee recht te doen aan de veelgehoorde klachten van inwoners over geluidsoverlast en fijnstof door het vliegverkeer van Schiphol. In deze zienswijze spreken wij ons sterk uit tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten, tegen aanleg van de extra parallelle Kaagbaan, voor het zo snel mogelijk terugbrengen van het aantal nachtvluchten en hiermee de geplande vertrek en aankomsten van vliegtuigen in de nacht onmogelijk te maken. In de Raad was een meerderheid voor het indienen van een eigen zienswijze (alleen VVD en Trilokaal waren tegen).

Steun komt met voorwaarden

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-05-2020 10:06

Door Eppo Bruins op 6 mei 2020 om 12:05

Vlak voor de coronacrisis debatteerde ik in de Tweede Kamer over de wet vliegbelasting. Ik noemde toen de invoering van de vliegtaks een kleine, maar belangrijke stap in de goede richting. Een besluit richting duurzaamheid. Schiphol is samen met haar belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM van economisch belang, maar het is belangrijk om grenzen te stellen aan deze tot nu toe ongebreideld groeiende en vervuilende sector. Vandaag spreek ik weer in de Kamer over luchtvaart. Maar nu, in een heel andere situatie, over een steunplan voor KLM.

Het vliegverkeer is bijna geheel weggevallen. Schiphol is een parkeerplaats geworden. Ook de blauwe vogels van de KLM staan grotendeels aan de grond. KLM, met als thuishaven een uniek vliegveld, heeft een belangrijk aandeel in het ontsluiten van ons land naar de rest van de wereld. Ik steun dan ook de stap die het kabinet wil zetten om leningen en garanties te verlenen aan KLM. Dat is in het belang van ons land.

Natuurlijk is het standpunt van de ChristenUnie over luchtvaart niet veranderd. We willen een luchtvaart die dienstbaar is aan de maatschappij en de economie. Daarbij is het ook belangrijk om oog te hebben voor de negatieve gevolgen van vliegen. Dan denk ik alleen al aan de geluidshinder en milieuvervuiling die vliegtuigen veroorzaken. Die vragen blijven we als ChristenUnie zeker stellen: Moeten we wel zo vaak vliegen? Moet het bestemmingennetwerk, zeker binnen Europa, niet onder de loep? Hoe kan de trein vaker een alternatief bieden?

Daarom vind ik het ook belangrijk dat de steun aan KLM met voorwaarden komt.

Dat begint met wederkerigheid: we willen werkgelegenheid behouden en vragen om offers waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. En bijvoorbeeld geen dividend voor de aandeelhouders. We vinden het belangrijk dat de steun helpt om na de crisis een financieel gezond bedrijf met een belangrijke functie te behouden.

Ook vinden we het belangrijk dat als er nu over steun wordt gesproken, men ook verder kijkt nĂ¡ de crisis. Kan het aantal vliegbewegingen worden teruggebracht? Kunnen we het aantal korte vluchten beperken? De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het kabinet ook op het gebied van geluidshinder en milieuvervuiling voorwaarden aan de steun kan stellen. KLM moet duurzame keuzes maken, zoals ook beloofd is in economisch betere tijden. Ook dat is in belang van ons land.

FVD stelt vragen over vervuilde grond op Twente Airport

Forum voor Democratie Forum voor Democratie overijssel 04-05-2020 17:01

Sinds november vinden er transporten plaats waarbij mogelijk vervuilde grond vervoerd wordt van de ene naar de andere kant van Airport Twente.

https://www.tubantia.nl/enschede/hoe-vervuild-is-deze-grond-op-twente-airport~a5235bab/

Vrachtwagens brengen grond van het industrieterrein Technology Base aan de noordzijde, naar een weiland ten zuidoosten van de startbaan, in de buurt van evenementenlocatie De Strip.

Er bevinden zich zware metalen in de gronden van een deel van de voormalige vliegbasis, waardoor zorgen over verontreiniging van grondwater en schade aan de natuur gerechtvaardigd zijn. Bovendien is er veel onduidelijkheid over de vergunningverlening.

Reden voor FVD-Statenlid Frederik Tattersall om vragen te stellen:

https://overijssel.notubiz.nl/document/8697538/1#search=%22Depot%20twente%22

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

In memoriam Zuster Agnes | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 16-12-2019 00:00

Vrijdag 13 december bereikte ons het droevige bericht dat Zuster Agnes Koekkoek op 12 december op 95 jarige leeftijd is overleden. Agnes was tot haar verhuizing vorig jaar naar Schijndel een zeer betrokken en actief lid van de afdeling regio Eindhoven van GroenLinks.

 

Agnes was zuster bij de Congregatie Zusters van Liefde die ook in Eindhoven actief waren. Agnes was een bevlogen vrouw met visie op een rechtvaardige samenleving en verdeling in de wereld. Zij was een stem voor mensen die dit in eigen land niet meer durfden te vertellen omdat dat te gevaarlijk was. Mensen die van ver weg naar hier gekomen waren voor een veilige plek. In Eindhoven was Agnes altijd begaan en strijdbaar voor bijvoorbeeld de Koerden. Niet alleen door een luisterend oor te bieden maar ook door het bieden van praktische hulp. Met groot verdriet neemt GroenLinks afscheid van haar.

https://www.ed.nl/eindhoven/zusters-van-liefde-weg-uit-eindhoven-maar-goede-werk-stopt-niet-br~ae153dda/

SP vreest grote overlast vliegbasis de Peel

SP SP Venray 16-08-2019 20:53

De SP heeft besloten om actief aan de slag te gaan om reactivering van de vliegbasis de Peel tegen te houden. Dit is een slecht plan is voor de hele regio. Inwoners zullen te maken krijgen met heel veel geluidsoverlast van de F-35 (de JSF), van helikopters en van vrachtvliegtuigen.

Het is van belang om voor 21 augustus een zienswijze in te dienen bij het ministerie van defensie. Daarvoor hebben we een kant en klaar verhaal gemaakt, dat men alleen nog maar hoeft te ondertekenen en te mailen. Deze zienswijze is hieronder te downloaden of via onze Facebookpagina.

We vinden het belangrijk dat de Venrayse bevolking goed geïnformeerd is over wat gaat gebeuren, want het zogenaamde luchthavenbesluit dat hiervoor genomen moet worden is voor onbepaalde tijd en betekent dus dat er elke dag gevlogen kan worden van 7.00 - 00.00 uur.

We horen wel vaker zeggen dat dit een gelopen race is, maar dat is NIET zo, ook in het vervolg van dit traject is het nog mogelijkheid om bezwaar te maken. Dit zullen we dan ook massaal moeten doen.

In Brabant zit de bevolking niet stil, ook daar is de weerstand enorm groot. Dus laten we er samen voor zorgen dat dit vliegveld niet open gaat en onze gezondheid, woonomgeving en natuur beschermd blijven tegen dit vliegtuiggeweld.

De provincies Brabant en Limburg hebben we reeds aangeschreven om onze zorg uit te spreken en hen op te roepen om niet mee te gaan met deze plannen. Tot slot hebben we onze Tweede Kamerfractie gevraagd om dit onderwerp hoog op de agenda te zetten.

Op deze site kan men een petitie te tekenen. De SP heeft haar leden al opgeroepen om dat te doen. Verder hebben we met omringende afdelingen contact om samen deze actie aan te gaan. Iedereen die zich hierbij wilt aansluiten, is van harte welkom.

Voor wie het rapport Conceptnotitie reikwijdte en detailniveau, een voorbereiding voor de milieueffectrapportage, wilt lezen die kan het hier downloaden.

Voor vragen kan men terecht bij: Elianne Sweelssen (e.sweelssen@gmail.com)

Vliegverkeerd Wageningen

SP SP VVD Wageningen 07-11-2018 11:06

In Wageningen is de werkgroep Vliegverkeerd Wageningen opgericht om een kritisch geluid te organiseren tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. SP Wageningen was al in 2017 zeer kritisch op de plannen.

Het ging uiteraard over de plannen voor het uitbreiden van Schiphol d.m.v. het verplaatsen van de vakantievluchten naar Lelystad. 

(Zie https://wageningen.sp.nl/nieuws/2017/11/wageningen-en-het-binnenveld )

https://wageningen.sp.nl/nieuws/2018/11/viegverkeerd-wageningen

De afgedwongen ‘belevenisvlucht’ in augustus 2018 om de overlast te ervaren heeft duidelijk gemaakt dat de luchtvaartlobby ons aardig te pakken had en Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) weigert te luisteren naar kritische geluiden van de burgers. Zelfs de aangepaste MER die de overlast opnie

uw in kaart had gebracht heeft duidelijk aangeven dat de Wageningers. Een reactie van de flinke overlast gaan ervaren indien de plannen voor de uitbreiding van Lelystad doorgaan.

Maandag 19 november organiseert de werkgroep Vliegverkeerd Wageningen een informatieavond op het stadhuis (Markt 22). Deze bijeenkomst is voor iedereen gratis toegankelijk. De bijeenkomst begint om 19.45 uur.

De uitnodiging van deze werkgroep ondersteund de SP nadrukkelijk en hoopt van harte dat de inwoners van Wageningen de politiek zal betrekken in hun acties.

Bijlage: nieuwsbrief1 werkgroep Vliegverkeerd Wageningen

Meetup Zwolle met Jesse Klaver - Vliegveld Lelystad | De Wolden

GroenLinks GroenLinks De Wolden 12-02-2018 00:00

Op 6 februari was er een meetup met Jesse Klaver in Zwolle. GroenLinks leden uit De Wolden Joop Verburg en Imke Berghuis (lijsttrekker) waren erbij.

Op de protestbijeenkomst in Zwolle waren wij met 600 anderen en het doel van de bijeenkomst was duidelijk. GL kamerlid Suzanne Kröger schetste haar niet aflatende inspanning om de kamer te overtuigen van afzien van het onzalige plan tot uitbreiding vliegveld Lelystad, dat een grote omgeving van Lelystad in een straal van meer dan 100 km zal beroven van  rust en ruimte. Zij introduceerde Leon Adegeest, die ongeveer in z’n eentje de onwaarheden uit het dossier naar boven bracht. Valse berekeningen opzettelijke gevolgen achterhouden, feiten verdraaien etc. Wat kan 1 man al veel bereiken!

 Jesse Klaver liet op inspirerende wijze weten dat hij alleen maar genoegen neemt met afstel. Niets uitstel, dat heeft de geschiedenis van Schiphol wel bewezen. Zodra er vastgestelde grenzen in geluid of overlast werden overschreden, werden nieuwe berekeningen het veld in gestuurd en kon er weer uitgebreid worden. Het draait allemaal om geld en macht: economisme. Er wordt geen rekening gehouden  met hoe ernstig de gevolgen van overlast voor de burgers zijn.

Zoek elkaar op; zoek medestanders in andere regio’s en de massa kan uiteindelijk het verschil maken. Weg met de plannen voor vliegveld Lelystad. Zelfs in Drenthe zijn we niet veilig voor toekomstig laag overvliegend vakantieverkeer. Zoek andere oplossingen! Doe het anders, doe het duurzaam. Zorg voor goede verbindingen met openbaar vervoer ook naar andere landen.

OM 23.00 uur zat Jesse al weer bij Jinek om het standpunt van Groen Links overduidelijk te maken. Geen uitbreiding airport Lelystad!

Joop Verburg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.