Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

Gemeente trekt zich terug uit vliegveld Eelde | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 10-04-2019 00:00

GroenLinks is blij met het besluit van de gemeente Groningen om haar aandelen in Groningen Airport Eelde in de verkoop te doen.

Het is hoog tijd om te stoppen met het subsidiëren van vervuilende vormen van vervoer. We vinden het daarom ook belangrijk dat er vanuit de gemeente geen aanvullende financiële bijdrage komt om het vliegveld te ondersteunen. Voor Groenlinks is de toekomst helder: meer treinen, minder vliegen.

Tijdens de raadscommissie van 10 april stelde raadslid Jasper Been: “Subsidie voor vliegveld Eelde zorgt ervoor dat vliegen goedkoper wordt. Vorig jaar kreeg elke vertrekkende passagier vanaf vliegveld eelde 40 euro subsidie. Dat komt nog eens bovenop alle kortingen en belastingvrijstellingen die er al bestaan voor vliegen. Per ticket ontbreekt 32 euro aan kerosine-accijns en 37 euro aan btw.” Wat GroenLinks betreft ligt de toekomst in betere treinverbindingen met de randstad en Duitsland.

Verkoop aandelen Het aandelenpakket is in eerste instantie aangeboden aan overige aandeelhouders. De provincies Drenthe en Groningen hebben elk 30% van de aandelen, Assen heeft 10% en Tynaarlo heeft 4%. De resterende 26% van de aandelen zijn nu nog in handen van de gemeente Groningen.

Burgemeester Den Oudsten: “Het is de eerste stap naar vervreemding van de aandelen. De aanbieding wordt binnenkort in de aandeelhoudersvergadering behandeld. En dan zal blijken of de aandelen kunnen worden overgenomen door de bestaande aandeelhouders, of niet.” Bij de gemeente is het pakket voor een bedrag van één euro in de boeken opgenomen.

Voorgeschiedenis De gemeenteraad besloot eerder om het vliegveld een eenmalige subsidie te geven van 6 miljoen. GroenLinks stemde hier destijds tegen. Tegelijkertijd werd besloten de aandelen in Groningen Airport Eelde te verkopen. 

Jasper Been: “Wij zeggen al jaren dat bij besluitvorming omtrent vliegveld eelde een roze bril op de neus wordt gezet. Mijn fractie vindt en vond dat de gemeentelijke bijdrage aan het vliegveld beter besteed had kunnen worden.”

Duidelijke boodschap voor Den Haag: ...

GroenLinks GroenLinks Schiedam 16-03-2019 21:47

Duidelijke boodschap voor Den Haag: geen groei luchtvaart Tijdens een goedbezochte Kantinetour-bijeenkomst in natuurcentrum De Boshoek verzamelde GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger inbreng voor een nota die zij wil schrijven over de luchtvaart in Nederland. De discussie over het vliegveld bij Lelystad heeft veel losgemaakt in het hele land. Het wordt steeds duidelijker dat de luchtvaart in Nederland niet ongebreideld kan blijven groeien. Integendeel. Volgens de aanwezigen zou Rotterdam The Hague Airport - of Zestienhoven, zoals velen stug blijven volhouden - moeten krimpen. Terug naar de oude afspraak: zakenvliegveld, meer niet. De betrokkenen gaven aan Kröger terug te verwachten als ze haar nota afheeft om te vertellen wat haar inbreng in de Tweede Kamer zal zijn. Een foto-impressie van een voor allen nuttige en productieve avond.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.